Dat is idd ook mijn ervaringMoos schreef:Nou, volgens mij was de stelling waar dit hele topic mee begon meer dat als je je hondsociale hond laat buurten met andere honden in losloopgebied, je het zelf in de hand werkt dat ze eens gegrepen zullen worden.S@ndr@ schreef:ja maar daar stond toch geen typering bij er staat gewoon hond bij je houden dus ook je grijphond,ik snap het probleem niet zoMoos schreef:Ja, de grijphond komt bij de andere hond ja, niet andersom.S@ndr@ schreef:ze komen op een bepaald punt toch bij elkaar, dat kan hard lopend of sluipend zijn, en er werd in die opmerking niet gezegd welke hond naderde, dus vandaar een beetje droge opmerking
Of die andere hond dan los staat te snuffelen, of aangelijnd maakt ook niet eens uit. Grijphond bestormd andere hond die gebeten wordt; vrijwel altijd gaat het zo.
Is er uitgebreid snuffelcontact, en heb je zelf een goed sociale hond, dan is de ervaring van meerdere mensen dus dat het dan zelden tot nooit fout gaat (want als je bijvoorbeeld overdreven patsen aan ziet komen roep je je hond weer mee).
Dat is dus niet zo, want de keren dat de honden hier echt gegrepen zijn kwamen ze helemaal niet buurten bij een andere hond, maar kwam de grijphond op hen afgerend. Als ze zelf gaan buurten gaat het (zelden tot) nooit mis.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veel honden worden gepakt.....
Moderator: moderatorteam
- *Linda*
- Zeer actief

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Veel honden worden gepakt.....
Ik denk toch dat we het daar wel over eens zijn met z'n allen. Als je een hond aan de lijn hebt die hapt, is een hond met puur goeie bedoelingen toch wel weg te houden van die kaken van jouw hond?Moos schreef:Ja, daar ben ik het mee eens dusEmma schreef:
ja, had nog niet het hele topic gelezen. ik wil ook verder niet oordelen, wil alleen de mensen zich even laten afvragen wie nu niet genoeg onder appel staat.![]()
![]()
Ik vind dat als je je hond er niet van kan beletten een andere hond te grijpen dat je dan dus niks mag klagen over mensen die hun vriendelijke hond niet terug kunnen roepen.
En een beetje off-topic: ik denk overigens wel dat sommige mensen ervanuit gaan dat hun hond in alle situaties even sociaal en vriendelijk blijft, en als er dan opeens bijvoorbeeld een bal of loopse teef in het spel is waar ze op af rennen of een andere hond op af rent, het allemaal toch wat anders uit kan pakken.
Ik kwam vanochtend Fleur tegen, hele lieve sociale rottweilerteef waar mijn honden het prima mee kunnen vinden. Baas zag ik verderop de hoek omgaan, die was het blijkbaar zat dat ze niet luisterde, want ze had nl een dooie vogel te pakken en stond lekker te barfen. En zo lief als ze anders is, zo venijnig vloog ze op mijn honden af die gewoon vrolijk aankwamen van "Hee, wat heb jij daar?"
Het scheelde niet veel of mijn stel had een knauw gekregen, ze heeft ook nog effe grommend en briesend Jack achterna gezeten, maar moest wel terug omdat Lilo toch nog effe ging kijken wat daar dan voor lekkers lag, en Lilo is gelukkig heel snel.
Nou doen mijn honden in zo'n geval niet zo moeilijk, jij je vreten en wij rust, en we zijn gewoon doorgelopen, maar een andere hond had wat feller kunnen reageren op die prooi en dan heb je zo dikke mot. Met baas uit zicht. :N:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Dit stukje is heeeeel herkenbaar.. En nóg is hond-hond contact zo'n beetje Gollums voornaamste doel in het leven.Moos schreef: Maar voor sommige honden kan dat hond/hond contact wel een van de belangrijkste dingen in hun leven zijn. Dan denk ik aan een Labje van net een jaar oud, geen andere hond in huis, met op en top het lab-karakter van "andere honden moet ik gewoon heen!". Beetje dezelfde fixatie haast die een Vera bijvoorbeeld heeft op d'r bal. Dan is het wel heel, heel erg lastig als baas om dan dat Labje 100% betrouwbaar terug te kunnen roepen bij andere honden; als ontmoetingen met andere honden ongeveer zijn/haar levensdoel zijn. Volgens die Lab is er dan volgens mij al interactie ook; het idee van "maakt me niet uit wat jij doet, maar ik kom in ieder geval even langs"![]()
![]()
Of dat goed is is een tweede, maar dat soort honden heb je er wel tussen zitten, en het zijn ook vaak die enorm hondgerichte retrievers waar over geklaagd wordt
![]()
Als Gol een bekende hond ziet word ze wild, ze moet en zal daar naartoe. Het is op zo'n moment echt heel lastig om appel op haar te hebben, ik haal alle truken uit de kast maar het is echt 'vechten' om haar aandacht op zo'n moment. Los lukt het wel vaak als ze nog dichter bij mij is dan bij de hond, maar als de hond dichterbij is kan ik het echt shaken. Aan de lijn is het haast onmogelijk om haar dan netjes te laten lopen. Als ze echt niet naar de hond toe mag van mij laat ik haar dan zitten en probeer ik wat het uitzicht op de hond te blokkeren met mijn lichaam en haar aandacht te vragen. Als het wel mag klik ik haar natuurlijk gewoon los en kan het feest beginnen
Eigenlijk is het ook geen hond om alleen te houden, ze leeft zo ontzettend op bij andere honden. Gelukkig heeft ze een paar hondenvrienden waar we vaak op visite gaan en waar ze heerlijk mee kan knuffen (als ze niet gek van dr worden
Maar ja, misschien snappen jullie zo een beetje hoe ontzettend lastig het kan zijn om appel te houden op zo'n sociaal hondenknuffelbeest. Dat je als een een clown loopt te springen in het park en te maaien met je armen en een gek stemmetje opzet om maar zo leuk mogelijk te zijn en de aandacht van je hond te trekken :N:
- Hanneke2
- Zeer actief
Jack was een paar jaar geleden precies zo.Gollum schreef:Dit stukje is heeeeel herkenbaar.. En nóg is hond-hond contact zo'n beetje Gollums voornaamste doel in het leven.Moos schreef: Maar voor sommige honden kan dat hond/hond contact wel een van de belangrijkste dingen in hun leven zijn. Dan denk ik aan een Labje van net een jaar oud, geen andere hond in huis, met op en top het lab-karakter van "andere honden moet ik gewoon heen!". Beetje dezelfde fixatie haast die een Vera bijvoorbeeld heeft op d'r bal. Dan is het wel heel, heel erg lastig als baas om dan dat Labje 100% betrouwbaar terug te kunnen roepen bij andere honden; als ontmoetingen met andere honden ongeveer zijn/haar levensdoel zijn. Volgens die Lab is er dan volgens mij al interactie ook; het idee van "maakt me niet uit wat jij doet, maar ik kom in ieder geval even langs"![]()
![]()
Of dat goed is is een tweede, maar dat soort honden heb je er wel tussen zitten, en het zijn ook vaak die enorm hondgerichte retrievers waar over geklaagd wordt
![]()
Als Gol een bekende hond ziet word ze wild, ze moet en zal daar naartoe. Het is op zo'n moment echt heel lastig om appel op haar te hebben, ik haal alle truken uit de kast maar het is echt 'vechten' om haar aandacht op zo'n moment. Los lukt het wel vaak als ze nog dichter bij mij is dan bij de hond, maar als de hond dichterbij is kan ik het echt shaken. Aan de lijn is het haast onmogelijk om haar dan netjes te laten lopen. Als ze echt niet naar de hond toe mag van mij laat ik haar dan zitten en probeer ik wat het uitzicht op de hond te blokkeren met mijn lichaam en haar aandacht te vragen. Als het wel mag klik ik haar natuurlijk gewoon los en kan het feest beginnen![]()
Eigenlijk is het ook geen hond om alleen te houden, ze leeft zo ontzettend op bij andere honden. Gelukkig heeft ze een paar hondenvrienden waar we vaak op visite gaan en waar ze heerlijk mee kan knuffen (als ze niet gek van dr worden). En ondertussen doe ik hard m'n best voor een tweede
![]()
Maar ja, misschien snappen jullie zo een beetje hoe ontzettend lastig het kan zijn om appel te houden op zo'n sociaal hondenknuffelbeest. Dat je als een een clown loopt te springen in het park en te maaien met je armen en een gek stemmetje opzet om maar zo leuk mogelijk te zijn en de aandacht van je hond te trekken :N:En dat je dan soms toch verliest
Ik ben er altijd heel erg in meegegaan, dus zelf ook heel enthousiast reageren op honden in de verte, en hup, daar gaan we naartoe. Als er een superleuk potentieel speelmaatje op afstand staat te kwispelen maak je je in mijn ogen tamelijk ongeloofwaardig als jij net doet alsof dat niet interessant is, en dat heb ik dus ook bijna nooit gedaan.
En als ik dan een keertje wat bedenkingen uitte omdat die hond in de verte een wildvreemde rottweilerreu was, dan ging Jack ook weer vrij probleemloos mee met mij.
Jack is inmiddels heel wat ouder en bedaarder en hoeft niet meer zo nodig met elke vreemde hond te spelen, maar hij 'overlegt' nog heel vaak met mij voordat hij ergens op af spurt of effe een omweggetje neemt. Negen van de tien keer mag hij, en de tiende keer vertrouwt hij meestal - niet altijd-
Zou ik weer eens zo'n supersociale dol-op-andere-honden-puber krijgen, dan zou ik het weer precies zo doen. Heel veel contact laten maken met allerlei verschillende honden, heerlijk laten spelen en dollen, en meegaan in het enthousiasme. Jack is best wel eens afgesnauwd en erger, maar hij heeft heel veel opgestoken van alle ervaringen, hij kent de hondentaal perfect, snapt ook dingen als andere honden niet zo communicatief vaardig zijn, en hij is wat andere honden betreft een ontzettend makkelijke hond. Dat zat er natuurlijk al in, maar het is er ook helemaal uitgekomen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Zoie
- Zeer actief
ik wel iig. Niet alleen vanwege het appel en de gaatjes, maar ook nog eens om het niet geringe risico zelf gebeten te worden als je de honden uit elkaar wilt halen.Hanneke2 schreef:Ik denk toch dat we het daar wel over eens zijn met z'n allen.Moos schreef:Ja, daar ben ik het mee eens dusEmma schreef:
ja, had nog niet het hele topic gelezen. ik wil ook verder niet oordelen, wil alleen de mensen zich even laten afvragen wie nu niet genoeg onder appel staat.![]()
![]()
Ik vind dat als je je hond er niet van kan beletten een andere hond te grijpen dat je dan dus niks mag klagen over mensen die hun vriendelijke hond niet terug kunnen roepen.
Die gemuilkorfde hond die op Rio dook ( rio aangelijnd, opduiker kwam opzoeken ) luisterde in het gevecht voor geen meter, en die man maar proberen zijn hond te pakken. Moet er niet aan denken dat de hond geen muilkorf om had gehad, ofdat hij af was gegaan, ofdat rio gebeten had, of weet ik het wat.
Overigens had rio ondanks de muilkorf een behoorlijke wond die helaas ook is gaan ontsteken, zodat hij nu al weer een tijdje aan de antibiotica zit. Gelukkig lijkt het weer goed te gaan.
Ik wil maar zeggen, de impact van ongecontroleerde agressie is zo groot dat de aanleiding daarvoor in mijn ogen bijna altijd futiel is.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Dat vind ik echt heel leuk klinken, maar daar moet je naar mijn mening toch wel behoorlijk wat ervaring met honden hebben wil je vreemde honden altijd kunnen lezen. Ik ben ook wel eens samen met pup Gol naar een superenthousiaste hond gegaan die haar vervolgens in haar nek pakte en begon te schudden :N: Het is een lab he, lees blok beton. Álles is leuk, ook als ze schuimbekkend tegenover je staan om je op te vreten.Hanneke2 schreef:Jack was een paar jaar geleden precies zo.Gollum schreef:Dit stukje is heeeeel herkenbaar.. En nóg is hond-hond contact zo'n beetje Gollums voornaamste doel in het leven.Moos schreef: Maar voor sommige honden kan dat hond/hond contact wel een van de belangrijkste dingen in hun leven zijn. Dan denk ik aan een Labje van net een jaar oud, geen andere hond in huis, met op en top het lab-karakter van "andere honden moet ik gewoon heen!". Beetje dezelfde fixatie haast die een Vera bijvoorbeeld heeft op d'r bal. Dan is het wel heel, heel erg lastig als baas om dan dat Labje 100% betrouwbaar terug te kunnen roepen bij andere honden; als ontmoetingen met andere honden ongeveer zijn/haar levensdoel zijn. Volgens die Lab is er dan volgens mij al interactie ook; het idee van "maakt me niet uit wat jij doet, maar ik kom in ieder geval even langs"![]()
![]()
![]()
Als Gol een bekende hond ziet word ze wild, ze moet en zal daar naartoe. Het is op zo'n moment echt heel lastig om appel op haar te hebben, ik haal alle truken uit de kast maar het is echt 'vechten' om haar aandacht op zo'n moment. Los lukt het wel vaak als ze nog dichter bij mij is dan bij de hond, maar als de hond dichterbij is kan ik het echt shaken. Aan de lijn is het haast onmogelijk om haar dan netjes te laten lopen. Als ze echt niet naar de hond toe mag van mij laat ik haar dan zitten en probeer ik wat het uitzicht op de hond te blokkeren met mijn lichaam en haar aandacht te vragen. Als het wel mag klik ik haar natuurlijk gewoon los en kan het feest beginnen![]()
Eigenlijk is het ook geen hond om alleen te houden, ze leeft zo ontzettend op bij andere honden. Gelukkig heeft ze een paar hondenvrienden waar we vaak op visite gaan en waar ze heerlijk mee kan knuffen (als ze niet gek van dr worden). En ondertussen doe ik hard m'n best voor een tweede
![]()
Maar ja, misschien snappen jullie zo een beetje hoe ontzettend lastig het kan zijn om appel te houden op zo'n sociaal hondenknuffelbeest. Dat je als een een clown loopt te springen in het park en te maaien met je armen en een gek stemmetje opzet om maar zo leuk mogelijk te zijn en de aandacht van je hond te trekken :N:En dat je dan soms toch verliest
Andere hond, daar moeten we naar toe! Daar gaan we mee spelen en rennen en dat is leuk!
Ik ben er altijd heel erg in meegegaan, dus zelf ook heel enthousiast reageren op honden in de verte, en hup, daar gaan we naartoe. Als er een superleuk potentieel speelmaatje op afstand staat te kwispelen maak je je in mijn ogen tamelijk ongeloofwaardig als jij net doet alsof dat niet interessant is, en dat heb ik dus ook bijna nooit gedaan.
En als ik dan een keertje wat bedenkingen uitte omdat die hond in de verte een wildvreemde rottweilerreu was, dan ging Jack ook weer vrij probleemloos mee met mij.
Jack is inmiddels heel wat ouder en bedaarder en hoeft niet meer zo nodig met elke vreemde hond te spelen, maar hij 'overlegt' nog heel vaak met mij voordat hij ergens op af spurt of effe een omweggetje neemt. Negen van de tien keer mag hij, en de tiende keer vertrouwt hij meestal - niet altijd-op mijn mening.
Zou ik weer eens zo'n supersociale dol-op-andere-honden-puber krijgen, dan zou ik het weer precies zo doen. Heel veel contact laten maken met allerlei verschillende honden, heerlijk laten spelen en dollen, en meegaan in het enthousiasme. Jack is best wel eens afgesnauwd en erger, maar hij heeft heel veel opgestoken van alle ervaringen, hij kent de hondentaal perfect, snapt ook dingen als andere honden niet zo communicatief vaardig zijn, en hij is wat andere honden betreft een ontzettend makkelijke hond. Dat zat er natuurlijk al in, maar het is er ook helemaal uitgekomen.
Gollum is mijn eerste hond en inmiddels (ze is nu 2) leer ik vreemde honden (en eigenaren) aardig lezen, maar in het begin had dit niet echt een goede tip geweest
Ik merk nu ook dat ze zelf wat meer hondenkennis krijgt en zelf ook met een boogje om de hond heenloopt als ik denk 'geen goed idee'. Het lijkt wel of er nu kijkgaatjes in het blok beton voor dr koppie zit
En we hebben inmiddels al een aardig stevige band, ik heb het idee dat ze daardoor veel beter op me let en doet wat ik vraag.
Als er ooit nog een pup komt zal ik het denk ik niet veel anders doen dan dat ik bij Gol heb gedaan, alleen heb ik dan het voordeel van meer kennis.
Maar ja, het is altijd afwachten wat voor pipo de volgende zal worden, wat bij de één werkt hoeft bij de ander natuurlijk niet zo te gaan. Als ik andere labeigenaren af en toe hoor was Gol eigenlijk nog wel makkelijk :N:
- Zoie
- Zeer actief
maar waarom zou alleen communicatie tussen de honden onderling als het ware de appelvoering onzuiver maken, er spelen toch allerlei faktoren een rol, b.v. afstand.Inge O schreef:en toch, en toch.....zuiver vanuit hondtechnisch standpunt vind ik dat niet met elkaar te vergelijken.Moos schreef:Ja, daar ben ik het mee eens dusEmma schreef:
![]()
in het geval van de hond die niet terug te roepen is als hij op een andere hond toeloopt is er nog geen interactie tussen die twee honden : het appèl gaat dan zuiver over de invloed die het baasje nog kan uitoefenen op zijn hond.
in het geval van de aangelijnde hond die uitvalt/snauwt/bijt naar de bezoekende hond zijn de honden al met elkaar 'in communicatie' - de één beïnvloedt dus het gedrag van de ander en de baas is dan (terecht) veel minder in beeld vwb. het beïnvloeden van het gedrag van zijn hond, gezien die interactie niks met hem, maar alles met die bezoekende hond te maken heeft.
Spok zal op afstand eerder lak aan mij hebben dan wanneer hij in de buurt is, communicatie met die andere hond of niet. Als hij b.v. geobsedeerd achter een teef aan loopt, is dat zo over, mits ik er bij sta.
Ook bij uitvalgedrag aan de lijn speelt de baas vaak op de een of andere manier een grote rol, hoeveel uitvallende honden doen dat b.v. helemaal niet als ze los lopen. Terwijl die andere hond dan ook hun persoonlijke ruimte binnen loopt.

- Zoie
- Zeer actief
toen ik spok pas had was hij w.s. nog geen jaar en speelde hij ook met heel veel honden, overigens niet altijd op een leuke manier. Nu vrijwel nooit meer met vreemde honden.Hanneke2 schreef:[Jack was een paar jaar geleden precies zo.Andere hond, daar moeten we naar toe! Daar gaan we mee spelen en rennen en dat is leuk!.
Toch wil hij vrijwel elke hond ontmoeten, al is zijn obsessie daarin niet altijd even sterk. M.i. gaat hij puur op 'tevenjacht ', want als het geen lekker ruikende teef is, is zijn interesse zo weer voorbij.

-
S@ndr@
- Zeer actief
het hoe en wat je van andere honden kun hebben, (of eigenlijk van hun eigenaren) hangt zo verschrikkelijk af hoe je eigen hond in elkaar steekt, en wat je ervaringen zijn geweest in het verleden 
dat we het ook nooit eens gaan worden hierover
maar ik zal de meeste mensen in deze discussie ook nooit tegenkomen in losloop gebied, gewoon omdat ik het heb afgeleerd daar te komen door precies dezelfde soort mensen als waar zij last van hebben
ik neem alleen liever de weg van de minste weerstand
dat we het ook nooit eens gaan worden hierover
maar ik zal de meeste mensen in deze discussie ook nooit tegenkomen in losloop gebied, gewoon omdat ik het heb afgeleerd daar te komen door precies dezelfde soort mensen als waar zij last van hebben
ik neem alleen liever de weg van de minste weerstand
- Moos
- Zeer actief
Maar deze aanpak kan ook precies andersom, in je nadeel dus, werken hoorHanneke2 schreef:
Jack was een paar jaar geleden precies zo.Andere hond, daar moeten we naar toe! Daar gaan we mee spelen en rennen en dat is leuk!
Jack is inmiddels heel wat ouder en bedaarder en hoeft niet meer zo nodig met elke vreemde hond te spelen, maar hij 'overlegt' nog heel vaak met mij voordat hij ergens op af spurt of effe een omweggetje neemt. Negen van de tien keer mag hij, en de tiende keer vertrouwt hij meestal - niet altijd-op mijn mening.
Ik heb het met Moos ook zo gedaan, deels uit onwetendheid, maar de aanpak kwam op hetzelfde neer
Gevolg was dat Moos dus leerde dat andere honden onwijssss leuk waren, en echt niet meer terug te roepen was als ik besloot dat het eens geen "ga maar kijken!" mocht zijn. "hoezo niet kijken?", tuuuurlijk ga ik wel kijken, doen we toch bijna altijd baas?
Dat heb ik dus met Saar en Vera meteen anders aangepakt, niks "ga maar kijken, leuk leuk leuk". Meteen vanaf 8 weken ben ik begonnen met bij me lokken/roepen als er een andere hond in beeld is. Mijn ervaring is dat ze dat met 8 weken nog wel doen als je een beetje goed kan lokken als baas, want dan zijn dingen nog wel een beeeetje spannend toch heel stiekem, en is het toch ook heel stiekem wel veilig bij de baas.
9 van de 10 keer mochten ze na mijn lokken, en toen ze wat ouder waren en het 'kom' commando kenden gewoon roepen, daarna wel even gaan kijken (als ik de hond als vriendelijk inschatte), want ik wilde ze wel met zoveel mogelijk verschillende honden contact laten maken. Maar een vreemde hond in zicht betekende absoluut niet direct "ohh leuk, ga maar kijken, lang leve de lol", niks daarvan
Saar is nooit erg op vreemde honden geweest, dus dat ze vanaf een jaar ofzo bijna alle honden negeert telt niet echt. Dat is niet (alleen) mijn aanpak geweest, was voornamelijk ook de hond zelf.
Vera echter is echt wel een retriever, en Vera is dol op andere honden. Maar Vera zal hem nooit peren naar een hond die 100 meter verderop loopt, da's veel te ver weg, daar doet ze niet aan, want dat heb ik haar zichzelf nooit aan laten leren (in tegenstelling tot Moos). Als ze ergens binnen een metertje of 20-30 in de buurt zijn gaat ze eens even op afstand staan kwispelen, zeg ik dan niks dan komt er contact mits de hond haar ook nadert, lopen ze door dan blijft ze op haar gatje zitten, roep ik haar dan dan komt ze ook gewoon terug, en ze is nog terug te roepen als ze op 10 cm afstand van een vreemde hond is.
Had ik haar, net als Moos, enorm enthousiast gemaakt voor vreemde honden, en haar bijna altijd erheen laten gaan zonder oefenen op terug roepen, dan denk ik toch dat ze nu een heel stuk lastiger onder appel (met streepje

-
estelle
Maar wat wil je hier nu mee zeggen dan?Zoie schreef:Ook bij uitvalgedrag aan de lijn speelt de baas vaak op de een of andere manier een grote rol, hoeveel uitvallende honden doen dat b.v. helemaal niet als ze los lopen. Terwijl die andere hond dan ook hun persoonlijke ruimte binnen loopt.
Ik vat het een beetje op als dat een uitvallende hond aan de lijn eenmaal los ineens poeslief zouden zijn. Of dan zo'n hond maar zouden dulden.
Misschien reageer ik wat kriebelig maar ik hoor dit soort dingen zoooo vaak als ik met Hera loop. Altijd commentaar dat het wel mee zal vallen, "gooi haar maar los want aan de lijn voelt ze zich sterker", "ahhhh gaat best goed hoor met mijn reu, niet zo bang zijn hoor" (gecastreerd reu dan he).
Alsof ik voor de lol mijn hond overal aan de lijn houdt, alsof ik het wel grappig vind dat ik een hond agressieve hond heb en daar graag te koop mee loop.
Als ik Hera los laat dan klapt ze bovenop een andere hond, die maakt ze af als ik haar zou laten gaan.....
Heeft dus bij Hera niks te maken met dat ze aan de lijn zit en zich bij mij sterker voelt.
- Moos
- Zeer actief
Dat was bij Moos dus ookInge O schreef:
vind ik een prima aanpak. als ik hier met mijn honden de aanpak van hanneke zou toepassen is het leed niet te overzien :N: .
Vera mag nu bijna altijd gewoon naar een hond toe in losloopgebied als ze dat zelf wil (en dat wil ze dus heel vaak wel, alleen niet als de hond een te dominante uitstraling heeft of niet al te vriendelijk is), en ik zit er dus helemaal niet steeds bovenop. Maar als ik haar terug wil hebben dan kan dat, en ik denk echt niet dat dat gekund had als ik met haar net zo had gedaan als met Moos.
Sorry Hanneke

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
er is hier ooit tijdens een wandeling een keer een dog gegrepen door een herder. Herder zonder baas die in het bos liep , waarschijnlijk een erf hond. Kreeg hem er ook niet af , en ze bleef maar door schudden . En Domino bleef stokstijf staan terwijl haar rug helemaal werd open gescheurd. Arme beest heeft een pijn gehad en 3 weken met drains gelopen .

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
-
nicole480
- Vaste gebruiker
hoi
mijn hond nero vind alle honden leuk,dat is natuurlijk ook niet goed.
als hij aan de riem zit en hij ziet een hond gaat hij al in de jacht houding plat op de grond liggen en wachten tot z,n prooie langs komt en spelen maar nero is een bruine lab van 7 maanden.
nu heb ik wellis geprobeerd gewoon door te lopen ook al ligt hij op de grond nou het is net beton en geen gezicht dat ik zo hond achter mij trek.
dus als hij nu ligt doe ik de riem heel kort zeg blijf en hij mag niet spelen met de hond van mij en dan lopen we door.
probeer wel zo veel mogelijk aandacht van hem te krijgen,maar ja de hond is vaak toch leuker dan ik.
in het bos loopt nero vaak los dan moet hij ook naar alle honden,en soms wordt hij ook wel goed aangepakt door een hond,vind ik opzich niet verkeerd als er maar geen bloed bij komt,want nero moet ook leren dat niet alle honden leuk zijn.
als zo iets gebeurt loopt hij even netjes bij mij en kijkt mij aan van wat is er nu toch gebeurt.
groetjes
mijn hond nero vind alle honden leuk,dat is natuurlijk ook niet goed.
als hij aan de riem zit en hij ziet een hond gaat hij al in de jacht houding plat op de grond liggen en wachten tot z,n prooie langs komt en spelen maar nero is een bruine lab van 7 maanden.
nu heb ik wellis geprobeerd gewoon door te lopen ook al ligt hij op de grond nou het is net beton en geen gezicht dat ik zo hond achter mij trek.
dus als hij nu ligt doe ik de riem heel kort zeg blijf en hij mag niet spelen met de hond van mij en dan lopen we door.
probeer wel zo veel mogelijk aandacht van hem te krijgen,maar ja de hond is vaak toch leuker dan ik.
in het bos loopt nero vaak los dan moet hij ook naar alle honden,en soms wordt hij ook wel goed aangepakt door een hond,vind ik opzich niet verkeerd als er maar geen bloed bij komt,want nero moet ook leren dat niet alle honden leuk zijn.
als zo iets gebeurt loopt hij even netjes bij mij en kijkt mij aan van wat is er nu toch gebeurt.
groetjes
- Moos
- Zeer actief
Zoals ik eerder al schreef snap ik wel dat het goed terug kunnen roepen van een labje van 7 maanden, zeker de reuen vaak volgens mij, wel heel heel erg moeilijk kan zijn.nicole480 schreef:
groetjes
Maar, jij kan wel denken "het is goed als hij ook eens op zijn flikker krijgt", de mensen met de honden die dan dus jouw hond corrigeren proberen soms juist te voorkomen dat hun hond dat te vaak kan doen.
Mijn reutje die een jaar geleden is overleden woog 6 kilo en kreeg ook met regelmaat stuiterde Lab-reutjes op zijn dak. Hij ging dan enorm snauwen, en dat snauwen probeerde ik juist zoveel mogelijk te voorkomen omdat hij het nogal makkelijk uit ging breiden naar allerlei situaties die hem niet zinden. Dan stond er dus ook heel vaak ergens in de verte de baas naar mij te roepen "oh laat hem maar gaan hoor, leert de mijne wat van!".
Dat was allemaal leuk en aardig, maar mijn hond was geen gratis opvoedmachine van doldrieste Labjes
En nogmaals, ik snap dus je probleem dat hij gewoon naar elke hond toe wil, maar juist bazen wiens hond de jouwe dus op zijn flikker geeft zijn daar absoluut niet altijd blij mee

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Idd, ik heb een niet snauwen beleid bij Bram. Ik waardeer het erg als mensen hun stuiterende lab van een jaar even komen halen als ik Bram aan het afleiden ben omdat hij die reu met maaiende poten strontvervelend vindtMoos schreef: En nogmaals, ik snap dus je probleem dat hij gewoon naar elke hond toe wil, maar juist bazen wiens hond de jouwe dus op zijn flikker geeft zijn daar absoluut niet altijd blij mee

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik tilde Moos soms maar op als hij als een soort bowlingbal omver werd gestuiterd (en dan dus snauwde, en flink ook), en dan nog stond er bijna altijd ergens verderop een baas te roepen "zet hem maar neer hoor, is goed als de mijne ook eens op zijn kop krijgt!"Zoek stok! schreef:Idd, ik heb een niet snauwen beleid bij Bram. Ik waardeer het erg als mensen hun stuiterende lab van een jaar even komen halen als ik Bram aan het afleiden ben omdat hij die reu met maaiende poten strontvervelend vindtMoos schreef: En nogmaals, ik snap dus je probleem dat hij gewoon naar elke hond toe wil, maar juist bazen wiens hond de jouwe dus op zijn flikker geeft zijn daar absoluut niet altijd blij mee
Inderdaad, maar niet van mijn hond
Vond het dan ook erg prettig als er direct achter de stuiter-lab aan een baas meekwam die even ingreep

-
nicole480
- Vaste gebruiker
hoi
natuurlijk geef ik jullie ook gelijk,als iemand of een hond het erg vervelend vind ga ik nero ook halen.
maar moet ik daarom nero aan riem houden,dat is toch ook niet goed voor z,n socialisatie.
tuurlijk hou ik ook rekening met andere honden en mensen want nero is ook erg speels en lomp.
maar ik denk ook hoe deden ze dat vroeger bij de wolven,ze moeten toch ook elkaars lichaams taal leren kennen.
als iemand aan komt gelopen met hond aan de riem dan pak ik nero ook aan de riem want dat is voor mij al een teken dat er iets aan de hand is.
groetjes
natuurlijk geef ik jullie ook gelijk,als iemand of een hond het erg vervelend vind ga ik nero ook halen.
maar moet ik daarom nero aan riem houden,dat is toch ook niet goed voor z,n socialisatie.
tuurlijk hou ik ook rekening met andere honden en mensen want nero is ook erg speels en lomp.
maar ik denk ook hoe deden ze dat vroeger bij de wolven,ze moeten toch ook elkaars lichaams taal leren kennen.
als iemand aan komt gelopen met hond aan de riem dan pak ik nero ook aan de riem want dat is voor mij al een teken dat er iets aan de hand is.
groetjes
- Moos
- Zeer actief
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij leert terug te komen als jij hem roeptnicole480 schreef:hoi
Dat kan je doen aan een lange lijn bijvoorbeeld, of je kan eerst eens kijken of er iets is waar hij helemaal wild van is, gedroogd vlees/bal/flostouw etc. En daarmee het hierkomen bij andere honden trainen.
Je hoeft hem ook niet aan de riem te houden en weg te houden bij andere honden, maar als je hem echt niet terug kan roepen is dat ook niet erg handig altijd natuurlijk. Denk niet alleen aan honden die hem corrigeren, maar ook honden die bijvoorbeeld schrikken van zo'n aanstormend doldriest typje.

- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ze deden dat vroeger bij de wolven niet, want die regelden dat zelf. Maar als jij jou hond op mijn Dingo zou laten afdenderen omdat jou hond moet socialiseren, dan was ik daar niet zo gelukkig mee. En als hij dan niet terugkomt als jij hem roeptnicole480 schreef:hoi
groetjes

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
-
nicole480
- Vaste gebruiker
hoi
ik ben ook druk aan het trainen,het is niet zo dat niks aan z,n opvoeding doe.
ik train graag met hem,we willen ook later de GG gaan doen.
het gaat ook steeds beter alleen is hij aan het puberen dus de 1 dag gaat beter als de ander dag.
en het is toch niet alleen bij de labjes,maar ook bij andere honden.
het lijkt nu net of de labjes alleen worden aangevallen
ik ga nu ook proberen met een fluitje terug roepen en heerlijke kaas waar hij gek op is.
groetjes
ps jullie hebben leuke tips!
ik ben ook druk aan het trainen,het is niet zo dat niks aan z,n opvoeding doe.
ik train graag met hem,we willen ook later de GG gaan doen.
het gaat ook steeds beter alleen is hij aan het puberen dus de 1 dag gaat beter als de ander dag.
en het is toch niet alleen bij de labjes,maar ook bij andere honden.
het lijkt nu net of de labjes alleen worden aangevallen
ik ga nu ook proberen met een fluitje terug roepen en heerlijke kaas waar hij gek op is.
groetjes
ps jullie hebben leuke tips!
- Moos
- Zeer actief
Dat vind ik in deze discussie nou weer niet bepaald terug eigenlijk.Martijn schreef:Wat me opvalt aan deze discussie is dat het alleemaal over wat honden zouden moeten willen gaat.
Is het ook nog van belang dat de baas het er mee eens is of boeit dat verder niet? Ik heb er namelijk zelf een pestpokkehekel aan om andere honden op me af te krijgen als ik met de honden loop.
Niet omdat het matten wordt (sinds dapper er niet meer is loopt dat wel los) of omdat mijn honden bang zijn ofzo. Ik wil het gewoon niet.
Ik heb een hekel aan gedoe met onopgevoede honden.
Die smeren je altijd meteen onder de modder, blijven bij je hangen omdat ze de beloningen van mijn honden ruiken, gaan proberen mijn honden hun balletjes af te pakken.
De interhondelijke interactie zal me worst zijn. Ik wens gewoon jouw hond niet om me heen. Of moet ik dan nog steeds uit het losloopgebied rotten? De tendens lijkt te zijn dat losloopgebied betekent dat je hond daar zijn goddelijke gang maar mag gaan en iedereen die daar iets van vindt een azijnpisser is.Nu ben ik bij puur toeval inderdaad een azijnpisser maar dat heeft er verder niets mee te maken.![]()
Ruimte willen staat gelijk aan ruimte geven.
Je moet je honden gewoon bij je houden.
Dat dat de tendens kan zijn in bepaalde losloopgebieden, dat is zeker zo. Maar dat in deze discussie gezegd wordt dat honden hun goddelijke gang mogen gaan zie ik niet.
Je mag van mij helemaal totaal geen vreemde honden bij je in de buurt willen hebben, maar dat is niet de praktijk als je zelf met loslopende honden in een losloopgebied loopt. Daarnaast zijn niet alle buurtende honden "onopgevoede typjes' die ballen van jouw hond afpakken, je onder de modder springen, of beloningen af willen troggelen.
Zoals bekend ondertussen buurt met name Vera in losloopgebieden bij andere honden, en zo mogelijk nog meer andere honden bij ons. Zelden word ik daarbij onder de modder gesprongen, of blijven ze plakken omdat ze koekjes ruiken. Vera's bal is helemaal nog nooit afgepakt eigenlijk.
Als ze mijn honden grijpen of tegen de grond schoffelen, dan heb ik last van andere honden in losloopgebied, maar verder? Als een hond gewoon even langs komt snuffelen kan ik daar toch echt geen last van hebben hoor.

-
nicole480
- Vaste gebruiker
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
en wat mij opvalt is dat jij blijkbaar een hele lage drempel hebt. (wat dit betreft).Martijn schreef:Wat me opvalt aan deze discussie is dat het alleemaal over wat honden zouden moeten willen gaat.
Is het ook nog van belang dat de baas het er mee eens is of boeit dat verder niet? Ik heb er namelijk zelf een pestpokkehekel aan om andere honden op me af te krijgen als ik met de honden loop.
Niet omdat het matten wordt (sinds dapper er niet meer is loopt dat wel los) of omdat mijn honden bang zijn ofzo. Ik wil het gewoon niet.
Ik heb een hekel aan gedoe met onopgevoede honden.
Die smeren je altijd meteen onder de modder, blijven bij je hangen omdat ze de beloningen van mijn honden ruiken, gaan proberen mijn honden hun balletjes af te pakken.
De interhondelijke interactie zal me worst zijn. Ik wens gewoon jouw hond niet om me heen. Of moet ik dan nog steeds uit het losloopgebied rotten? De tendens lijkt te zijn dat losloopgebied betekent dat je hond daar zijn goddelijke gang maar mag gaan en iedereen die daar iets van vindt een azijnpisser is.
Nu ben ik bij puur toeval inderdaad een azijnpisser maar dat heeft er verder niets mee te maken.![]()
Ruimte willen staat gelijk aan ruimte geven.
Je moet je honden gewoon bij je houden.
ik vind het logisch dat een (jonge) hond nog niet helemaal onder appel staat. en dat die graag even met een soortgenoot tijd wil doorbrengen.
ben je hier niet van gedient en loop je in een losloopgebied dan vraag je of de hond vast kan.
niet iedereen heeft van die volgzame typetjes. en voor die mensen die over het algemeen echt wel trainen en er echt de tijd voor nemen kan het wel eens een keer niet lukken.
ik kan me daar niet druk om maken.
want gelukkig is elke hond anders.
en de meeste mensen die proberen echt wel hun honden op te voeden. maar puppy`s worden niet geboren met GG certificaat.
alle honden moeten leren. en elke hond heeft zijn eigen interesse.
leven en laten leven.
jullie hebben toch Cleo dacht ik. die jaagt toch? waarom train je dat er niet ff uit? je moet gewoon je hond bij je houden.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Oh ja, dat herken ik wel. Die honden kunnen me nog niet zo veel schelen (mits ze een beetje beschaafd komen kennismakenNanna schreef: Ik loop voor mijn plezier en niet om me gruwelijk aan iedereen te ergeren.
Dat doe ik evengoed wel, maar niet vanwege hun gedierte. Meer vanwege het aanklampen en de medische dossiers die je voor je voeten krijgt, of de echtscheidingsellende. :N:
Maar inmiddels ben ik ook best bedreven in het ontwijken van déze types.
Nah, zo af en toe kom ik best een gelijkgestemde tegen (meestal ook iemand met licht misantropische neigingen
-
Emma
- Zeer actief
@Martijn:
zo te horen heb jij dus een ander probleem. dat er dus mensen zijn bij jou die hun hond niet uitlaten, maar dat de hond zichzelf uitlaat. en dus tegen mensen opspringen, of de bazen op een terras zitten.
dat maak ik dus niet mee.
hier lopen de eigenaren met hun hond.
op een enkeling na. daar is de eigenaar ook niet te bekennen. en dat is i.d.d irritant ja.
maar ik denk dat het in de meeste losloopgebieden ( waar geen terrasjes zijn, meestal tenzij het strand ofzo?)
er gewoon even een hond naar jou hond loopt of rent. er even gespeelt wordt of niet. en ieder daarna zijn weg weer vervolgt. al dan niet met een grommetje of honden interactie.
zonder dat er wordt opgesprongen met modderpoten, koekjes gerausd e.d.
zo te horen heb jij dus een ander probleem. dat er dus mensen zijn bij jou die hun hond niet uitlaten, maar dat de hond zichzelf uitlaat. en dus tegen mensen opspringen, of de bazen op een terras zitten.
dat maak ik dus niet mee.
hier lopen de eigenaren met hun hond.
op een enkeling na. daar is de eigenaar ook niet te bekennen. en dat is i.d.d irritant ja.
maar ik denk dat het in de meeste losloopgebieden ( waar geen terrasjes zijn, meestal tenzij het strand ofzo?)
er gewoon even een hond naar jou hond loopt of rent. er even gespeelt wordt of niet. en ieder daarna zijn weg weer vervolgt. al dan niet met een grommetje of honden interactie.
zonder dat er wordt opgesprongen met modderpoten, koekjes gerausd e.d.
- Moos
- Zeer actief
Ja, maar over dat soort honden heb ik dus toch ook helemaal niet, dat dat maar moet kunnen. Nee, dat moet niet kunnen nee, en ik dacht dat ik daar toch wel duidelijk in was geweest eigenlijk. Alsof ik dat normaal zou vinden dat je je hond maar zonder toezicht zijn goddelijke gang laat gaanMartijn schreef:
Het is de realiteit dat honden komen buurten dus deal er maar mee. En zo werkt het dus niet. Mijn honden komen ook niet bij jou buurten en ik hoef er niet mee te dealen dat jij je honden niet bij je wenst te houden.
Er wordt zo makkelijk gezegd dat mensen niet zo moeilijk moeten doen maar er wordt niet moeilijk gedaan, er wordt makkelijk gedaan door mensen die voor het gemak maar net doen alsof ze er helemaal niets in te kiezen hebben dat hun honden iedere voorbijganger als persoonlijk knuffelpersoneel zien.
Zelfs op de parkeerplaats hier heb ik in de anderhalf jaar dat ik hier woon al zo verschrikkelijk vaak een hond tegen me op gehad zodat ik voor de zoveelste keer met modder op mijn kleren naar mijn werk kan. Ik ben dat gedoe spuugzat.
Of dat gaat hier op het terras zitten en laat de hond de godganze dag rond het pand lopen.
Losloopgebied ja. Maar dan wel loslopen onder supervisie van de baas en niet zomaar in het fucking wilde weg.
En nee, je kunt niet alles voorkomen maar mensen proberen ook helemaal niets te voorkomen. Die zitten 150 meter verderop te barbequen of IN de auto koffie te zuipen.
En dan nog zo'n verongelijkte kop als je er iets van zegt: "het is toch een losloopgebied?"
Ik heb het over honden die gewoon even komen buurten; zonder springen, zonder ballen af te pakken, gewoon even komen snuffelen.
Daar kan ik echt geen probleem van maken hoor. Als jij dat zelfs een probleem vind mag dat van mij. En als je wilt dat iedereen zo gaat handelen als jou goeddunkt dan begin je een grootse actie ofzo
Dan vraag je maar even of die hond vast kan
Ik dus wel. Je moet er maar gewoon aan wennen dat dat nu eenmaal gebeurt in een losloopgebied. Dat is de hele basis van dat asociale gedoe zit.
Dat anderen maar gewoon een probleem hebben want jij kunt er niets aan doen. Nou...niet dus. Er is geen enkele regel die zegt dat jij je hond niet aan de riem mag houden in het losloopgebied.
Als je andere mensen ziet naderen en je weet dat je zo'n "buurtende" hond hebt dan maak je hem maar gewoon vast.
Ik wens namelijk geen gebuurt. Punt.
Ik hoef ze niet vast te doen trouwens, ze kunnen beiden prima even een stukje volgen als ik dat van ze vraag. Als jij dat wenst omdat mijn honden jou zo'n enorme overlast geven als ze gewoon beschaafd zijn met jouw honden, dan moet je toch even je mond opentrekken en mij vragen of die honden uit jouw buurt kunnen blijven.
Omdat jij een zeldzame azijnpisser bent die dus al overlast heeft van honden dis rustig even komen snuffelen
Dat kan het gewoon zijn.
Het is geen wet van meden en perzen dat alles zo moet zijn zoals het is.
Het is ook een feit dat er vuilniszakken uit flats geflikkerd worden. Maar dat betekent niet dat ik het niet meer irritant vind als ik er langs loop.
Dat is exact waar het over gaat. Dat gemak waarmee men accepteert dat een ander overlast van je heeft.
Maar als jij duidelijk met Eva staat te ballen hou ik ze dus vanzelf al bij me.
Andere mensen als in jijzelf?
Andere mensen hebben daar wel last van en het is niet aan jou of de hoeveelheid last wel of niet noemenswaardig is.
Het doet er niet toe dat jij het niet vervelend vindt. Je weet dat er mensen zijn die het wel vervelend vinden en daar heb je je als beschaafd mens mee bezig te houden. Doe je dat niet dan is dat inderdaad asociaal.
Houden mensen hun hond duidelijk naast zich, hebben ze hun hond aangelijnd, zijn ze duidelijk aan het ballen of trainen, dan houd ik mijn honden vanzelf al even bij me.
Loopt andermans hond ook wat in de rondte te snuffelen dan laat ik de mijne hetzelfde doen. En nogmaals, ik moet de eerste nog tegenkomen die daar klachten over heeft.

- Moos
- Zeer actief
Maar hoe kom je er nou bij dat veel mensen hier die inschatting niet zouden maken? Nogmaals, als jij je honden duidelijk naast je houdt, aangelijnd hebt, aan het trainen of ballen bent, dan hou ik mijn honden ook bij me.Martijn schreef: En dus je honden lekker op andere mensen af laten rennen zonder je af te vragen of ze daar op zitten te wachten.
Komen we mensen tegen die hun hond een beetje rond laten hobbelen en snuffelen dan laat ik de mijne dat ook doen. Het zou dan eerder lachwekkend zijn als ik de mijne zou gaan laten volgen onder het mom van "anders zouden wellicht eventueel misschien die mensen last van ze kunnen hebben". Dat hebben die mensen niet, anders lieten ze niet zelf hun hond ook rondsnuffelen en contact met die van mij zoeken.