Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel honden worden gepakt.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Veel honden worden gepakt.....

Ongelezen bericht door laeken »

En dus vraag ik me af in hoeverre mensen nog steeds blijven vinden dat hun hond op andere honden af mag rennen in een losloopgebied? Ik ben ooit uitgelachen omdat ik hier heb gezegd dat mijn honden niet met heel veel rassen mogen omgaan als ik de betreffende hond niet ken of vertrouw. Mijn honden mogen in principe niet met vreemde honden spelen tenzij het per ongeluk is of ik ze ken. Het gebeurt echt wel eens dat Cleo op een hond af rent. Maar eigenlijk lijn ik ze altijd aan als dat lukt. Met Cleo die niet goed luistert soms lukt dat dus niet altijd. Ik moet ook bekennen dat mijn honden een vreemde hond die komt snuffelen niet per defenitie een zeer warm welkom geven. Eva wil er niks van weten en als een hond aandringt kan hij een flinke snauw krijgen :N: Toch loop ik in een losloopgebied en vind ik ergens dat mensen dan hun honden weg moeten roepen als ze op een andere hond afrennen die dat niet wil. Eva loopt wel los maar kijkt nog niet naar honden en als ze naar mij kijkt en met een bal speelt is het dan wel normaal dat een andere hond gewoon zichzelf opdringt?

Ik ga er eigenlijk al per definitie vanuit dat twee volwassen teven die dominant zijn niet samen kunnen "spelen" en twee reuen met ballen moeten van mij ook doorlopen. Ik vind het ook veel romantischer als alle hondjes vriendjes zijn maar aangezien hier nu 3 mensen op dit forum in een week met hun hond naar de DA konden vraag ik me af in hoeverre dat allemaal de schuld is van de andere honden? Niks persoonlijks hoor maar ik heb eigenlijk ook geen honden die kwispelend op maatjes zitten te wachten die op ze af komen. Het gaat prima maar dan liever wel onder wat begeleiding en niet tijdens een wandeling of het ballen met Eva dat er ineens een kwispelende hond komt bemoeien omdat het een losloopgebied is. Loslopen kan toch ook allemaal langs elkaar heen en met de honden een beetje onder controle? Of niet? Ik kan Cleo niet altijd wegroepen maar ik steek mijn hand in het vuur dat ze geen gaten maakt. Eva kan ik altijd wegroepen maar andere mensen kunnen hun hond nooit wegroepen merk ik :denken: Die staan gewoon te roepen en er gebeurd niks. Dat vind ik ook niet horen als is het een losloopgebied en al lopen mijn honden los. Mijn honden rennen niet naar die honden toe, spelen met een bal met mij en elkaar en waarom moet een andere hond dan ertussen komen en zich bemoeien? Je kan toch ook je hond roepen en dan vragen aan de andere eigenaar of het goed gaat? Ik merk dat veel mensen meer op hoop van zegen werken met hun hond. :19: Ik zeg nl gewoon nee als het een bepaald rastype is of een teef. Dan zeg ik nee, gaat niet goed, ondanks dat het wel goed gaat maar mijn honden vinden het gewoon stom. Als Cleo gebeten wordt door een teef die niet op haar zit te wachten als ze er toch per ongeluk ineens op af gaat vind ik het eigenlijk ook mijn schuld en niet de schuld van de andere mensen. Ook al loopt hun hond los en ook al is hun hond agressief. Zolang mijn hond geen initiatief neemt om kennis te maken vind ik eigenlijk dat ik geen schuld heb aan conflicten tussen honden. :mrgreen:

Raar verhaal en zeker geen vinger of iets dergelijks maar meer een mening naar aanleiding van al die bijtincidenten en dat gewijs naar andere honden en hun bazen. Het is toch je eigen hond die interactie zoekt met een soortgenoot die dat niet wil? :19: Je kan hem toch gewoon wegroepen of aanlijnen? Of je neemt zoals ik met Cleo het risico. Ze moet rennen en soms rent ze naar een hond. Dan is het pech als die haar stom vind en dan is dat mijn probleem want mijn hond rent naar de andere hond.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Hier mogen de honden alleen met bekende andere honden spelen. M.n. Basco vindt dat wel heel leuk en zou ik hem niet willen ontnemen. Met angstige teven en dominantie teuren wordt er nooit gespeeld en bij enige twijfel ook geen honden losgegooid van de riem hier.
Ze vecht niet, ik wil dat graag zo houden.

Ook dat mensen zo makkelijk roepen, laat ze het toch uitvechten. Ik heb geen zin om mijmn hond weer aan elkaar te moeten laten naaien bij de dierenarts en gun dat ook een andere hond niet.
laeken
Zeer actief

Carmen schreef:Hier mogen de honden alleen met bekende andere honden spelen. M.n. Basco vindt dat wel heel leuk en zou ik hem niet willen ontnemen. Met angstige teven en dominantie teuren wordt er nooit gespeeld en bij enige twijfel ook geen honden losgegooid van de riem hier.
Ze vecht niet, ik wil dat graag zo houden.

Ook dat mensen zo makkelijk roepen, laat ze het toch uitvechten. Ik heb geen zin om mijmn hond weer aan elkaar te moeten laten naaien bij de dierenarts en gun dat ook een andere hond niet.
Zo doe ik het dus ook. Mijn honden mogen niet met de staffords van de overburen spelen. Dat zijn ook teven. Klinkt belachelijk en "discriminerend" maar waarom zou ik ze laten? Ze willen het ook niet dus heb ik de man vriendelijk verteld dat mijn honden niet met teven kunnen wat helemaal niet waar is. Ik heb er alleen geen zin in. Ze mogen ook niet met veel grotere teven spelen en ook niet met hele kleine. Alleen eigenlijk met reuen die ook echt willen spelen want dat vinden ze tenminste leuk. Cleo dan. Heel soms vind Cleo ook een teef leuk maar snuffelen met andere vreemde honden gebeurd hier hooguit eens in de 4 maanden per ongeluk met Cleo en dat gaat altijd goed :19: Als ze gebeten wordt is dat jammer maar wel mijn schuld want zij rent er dan op af. Ik zal ze never nooit op andere honden af laten rennen zo van "ga maar spelen of snuffelen" terwijl ik geen idee heb wie dat is en wat voor hond dat is. Je weet toch nooit wat voor hond er dan aan komt lopen :19: Ik roep ze gewoon en lijn ze aan. Dan vraag ik of het goed gaat en als het een reu is laat ik ze misschien los.
Laatst gewijzigd door laeken op 20 jan 2009 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Maar alle incidenten waar honden worden 'gepakt' verlopen niet hetzelfde, toch? Je kunt er voor zorgen dat je hond/honden niet op vreemde honden af lopen, maar desondanks kunnen ze nog steeds 'gepakt' worden.
Billy is wel eens aangevallen door een hond terwijl hij strak naast me liep (het was een smal pad langs het water, ik kon geen kant op).
Ik loop niet veel in drukke losloopgebieden, maar de keren dat ik er wel kom heb ik het meeste last van achtervolgende (en vaak dominante) honden. Dan kan ik mijn honden wel mooi onder appél hebben of zelfs aan de riem, het zijn situaties waar maar zo onenigheid uit kan ontstaan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rami schreef:Maar alle incidenten waar honden worden 'gepakt' verlopen niet hetzelfde, toch? Je kunt er voor zorgen dat je hond/honden niet op vreemde honden af lopen, maar desondanks kunnen ze nog steeds 'gepakt' worden.
Billy is wel eens aangevallen door een hond terwijl hij strak naast me liep (het was een smal pad langs het water, ik kon geen kant op).
Ik loop niet veel in drukke losloopgebieden, maar de keren dat ik er wel kom heb ik het meeste last van achtervolgende (en vaak dominante) honden. Dan kan ik mijn honden wel mooi onder appél hebben of zelfs aan de riem, het zijn situaties waar maar zo onenigheid uit kan ontstaan.
Maar dat vind ik iets totaal anders als honden vrij laten kennis maken. Als je hond aangevallen wordt als hij onder appel staat is de andere hond de ongecontroleerde agressor en dat is asociaal. Ik bedoel meer dat als je je hond de kans geeft uitgebreid aan vreemde honden te snuffelen en ze om elkaar heen laat draaien kunnen ze ook gepakt worden :19:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Discrimineren mag, mijn honden dus ik bepaal of er wordt gespeeld of niet :pffff:
Wat ik overigens niet snap is dat als ik ze vasthou en zeg dat het niet goed gaat, mensen mij bijna letterlijk zeggen dat ik mij niet moet aanstellen en laat ze toch. Ook met kleine hondjes. Onvoorstelbaar, Basco is een onbehouwen oersterke dominante reu, hoe graag wil je je hond begraven denk ik dan :19:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

MARC_S schreef:
Rami schreef:Maar alle incidenten waar honden worden 'gepakt' verlopen niet hetzelfde, toch? Je kunt er voor zorgen dat je hond/honden niet op vreemde honden af lopen, maar desondanks kunnen ze nog steeds 'gepakt' worden.
Maar dat vind ik iets totaal anders als honden vrij laten kennis maken. Als je hond aangevallen wordt als hij onder appel staat is de andere hond de ongecontroleerde agressor en dat is asociaal. Ik bedoel meer dat als je je hond de kans geeft uitgebreid aan vreemde honden te snuffelen en ze om elkaar heen laat draaien kunnen ze ook gepakt worden :19:
Ja, daar heb je gelijk in. Ik dacht dat je er vanuit ging dat de incidenten met honden die nu op het forum beschreven worden (Caya, Rock, Bram) voortvloeien uit zo'n kennismaak-situatie en ik vraag/vroeg me af of dat zo is/was.
Te voorbarig gedacht en geschreven dus van mij. :wink:

Oh en mijn honden zijn ook niet echt van de kennismakingen. Tenminste, Billy kan goed met bijna alle teven maar Silka met sommige teven juist weer niet. Bill en (volle) reuen kan wel eens fout gaan, maar Sil is daar juist weer gek op.
Lastig dus. Vandaar dat ik alleen maar doe aan contacten met bekende honden (hier in de buurt, van vrienden, familie etc.).
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik snap wat je bedoelt, maar als ik het hele rijtje van 'incidenten' met mijn eigen honden na ga, dan is geen van mijn honden ooit 'gepakt' omdat ze naar een andere hond toe renden. Onder 'gepakt' versta ik dan tegen de grond gepletterd en geknauwd en al dan niet een beetje bloed of echte bijtwonden.

Jack: 1 x door een loslopende rottweiler uit het niets terwijl hij aangelijnd was, 1 x door een DH terwijl hij los liep maar heel ergens anders naar toe rende

Lilo: 1 x door een loslopende lab terwijl ze aangelijnd was.

Ze zijn ook allebei herhaaldelijk op andere honden afgerend, danwel uit speelsigheid, danwel minder speels, Jack heeft nooit iets ergers veroorzaakt of opgelopen dan wat gegrom heen en weer, Lilo heeft 2 keer een schram over haar neus behaald met uitvallen naar een grote vreemde teef, en racete meteen daarna weg van de andere hond. Jacks enige hap in zijn neus was een compleet asociale (aangelijnde) malteser en die benaderde hij (aangelijnd) heel rustig en voorzichtig. :roll:

En als ik de 'statistieken' in ons loslooppark bekijk, dan waren de meeste slachtoffers van ernstige bijtincidenten meestal aangelijnd. Dus in mijn omgeving gaat jouw theorie niet op. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, mijn honden gaan niet naar andere honden toe.
Dat wil ik ook niet, tenzij ze elkaar kennen.

De enige die dat heel soms doet is RR, die is nog erg jong maar wel heel voorzichtig en bescheiden in haar benadering.
Als ze de indruk heeft dat het niet gewaardeerd wordt, draait ze zich om en loopt ze weg. Dat is dan niet dichtbij de andere hond maar op een afstand van 15-20 meter. Ze is niet gek, ze kan prima lezen.

Soms, zoals vandaan, gaat het fout en besluit de andere hond dat hij in plaats daarvan naar haar toe komt.
Dat vind ik vervelend, maar er zijn nou eenmaal idioten.

Ik heb soms wel eens last van honden die mij het hele bos door achtervolgen (en het is een hectare of 200 :N: ).
Die bazen vinden dat hun honden erg leuk en sociaal zijn, persoonlijk schrik ik me voortdurend de tandjes als zo'n hond op de meest onverwachte plaatsen weer opeens uit de bosjes en op mijn honden duikt. Ook al zit er niet veel kwaad bij, dat gaat toch irriteren op den duur :?
En ik snap ook niet dat mensen dat goed vinden eigenlijk. Ze hebben geen idee wat die hond 2 kilometer verderop allemaal uitspookt :eek:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ben het met je eens, maar goed ik loop ook met 1 reu die het niet opzoekt maar ook niet echt op zoek is om uit te vinden wie de vreemde hond in het park of op strand of in duin is.. komen ze naar hem toe laat hij weten wie hij is.. zonder verwondingen overigens.. maar ik zit er niet op te wachten.. dus lijn ik maar weer een klein stukje aan tot de hond of baas doorheeft dat het geen speelmaatje is..
Maar zou hij wel het heel leuk vinden om met andere honden om te gaan, zal ik juist forum wandelingen mee gaan lopen en zo.. heb dat in het verleden ook gedaan.. maar ook dan is hij eigenlijk alleen maar lekker aan het rennen en komt met vanalles naar me toe om maar met mij bezig te zijn.. nu ik de tweede hond erbij heb is het ook niet alleen maar spelen met elkaar.. nog steeds is spelen of aandacht van mij het leukst :19:
In die visie vind ik het soms dus eigenlijk ook niet echt te begrijpen dat mensen hun honden op die van mij af laten denderen.. ik speel met me honden, ze lopen in een circel om me heen, we lopen met balletjes en een blok ze gaan zwemmen in zee, dollen wild en grauwend om elkaar heen.. wat moet een vreemde hond daar dan bij (met een baas een kilometer verderop) vraag ik me wel eens af.. :denken:

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen, dat als hij wat minder snel een punt had willen maken en zonder machtsvertoon en aan zijn houding genoeg had gehad ik er minder moeite mee gehad zou hebben als andere honden komen buurten..dat is natuurlijk de andere kant van de medaille...
Komen er honden op de teef af is het een minder probleem.. die snuft wat en als de honden leuk zijn zal ze ook zeker een spelletje aangaan.. of gewoon haar weg vervolgen.. maar schrikken ze van haar ondanks dat ze zelf op haar afkomen... (dat is dus een paar keer op strand gebeurd) dan heeft ze de neiging om erachteraan te gaan.. (waar ik dus mee aan de slag ben..) Uit zichzelf mag ze al niet op vreemde onbekende honden af puur omdat ik het niet wil, omdat ik niet weet hoe de honden reageren, ze heeft nog nooit geknokt, en voor wat ik weet is ze 1x zelf aangevallen door een oudere zus die weer bij de fokster in huis was genomen en wat niet goed bleek te gaan dus..

Kortom de gulden middenweg zoeken is soms lastig :wink:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn honden vinden het geweldig om eens met een hond te spelen, anders dan wat ik hier in huis heb. Ik ga ze niet overal van weghouden omdat er weleens iets kán gebeuren. Het grote gros is gelukkig normaal en sociaal, mijn honden zijn dat zelf ook absoluut. Een rotzak kan je overal weleens tegenkomen, dan ben je boos of geschrokken maar dat weegt niet op tegen het plezier wat ze dagelijks hebben van het spel met anderen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
MARC_S schreef: Ik bedoel meer dat als je je hond de kans geeft uitgebreid aan vreemde honden te snuffelen en ze om elkaar heen laat draaien kunnen ze ook gepakt worden :19:
Zoiets, dus ;-)
Afbeelding

Afbeelding
Ja, maar ik zie hier duidelijk een herder die ook volledig vrij en bewust interactie zoekt. Hier loopt een man met een ambull. Daar laten mensen allemaal rustig hun honden op af lopen en soms borstelend en met de staart recht omhoog. Dan laat de man met de ambull zijn hond los en gaat het altijd goed. Ging dat niet goed dan kan je die man met de ambull niet kwalijk nemen dat zijn hond een hond die 400 meter van de baas weg is en die zich opdringt een keer aframmelt als hij dat zat is of wel? Je hoeft je hond toch geen 400 meter op honden af te laten sprinten?
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Mijn honden zijn sociaalvaardig genoeg om dit niet op knokken uit te laten draaien, dat is dan ook nog nooit gebeurd. Een beetje patsen als reu zijnde, is toch helemaal niet erg? Wat stijve huppeltjes maken, rondje draaien en weer verder. De keer dat Sun werd gegrepen, kwam de herder ook uit het niets , kwam geen snuffen of draaien aan te pas:19:
laeken
Zeer actief

*Linda* schreef:
MARC_S schreef:
Mijn honden zijn sociaalvaardig genoeg om dit niet op knokken uit te laten draaien, dat is dan ook nog nooit gebeurd. Een beetje patsen als reu zijnde, is toch helemaal niet erg? Wat stijve huppeltjes maken, rondje draaien en weer verder. De keer dat Sun werd gegrepen, kwam de herder ook uit het niets , kwam geen snuffen of draaien aan te pas:19:
Dat is wel erg als dat opgedrongen gebeurd bij een reu die dat niet trekt. Beetje patsen en een beetje stijve poten is heel leuk maar wat als ik een hond heb die dan klap zegt omdat hij dat niet wil en hij met mij aan het ballen is en de andere hond negeert? Ik bedoel ook meer het op andere honden afrennen die geen aandacht voor jouw hond hebben. Spelen is natuurlijk hartstikke leuk en dat moedig ook ik alleen maar aan :ok:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Vroeger liep Osa altijd los, nou is dat ook niet echt te vergelijken met ons drukbevolkte Nederland waar wij liepen, daar liep Osa altijd los, ze trok zich meestal weinig aan van andere honden, meer van de bazen. Overigens is ze nog nooit echt gegrepen in die tijd, maar wij realiseerden ons prima dat het zou kunnen zijn dat er eens ruzie van zou kunnen komen, dat is een risico dat je neemt. Ik zou het hier in Nederland niet zo aanpakken, misschien wel als ik een hond had die gewoon andere honden compleet negeert ten alle tijden en volledig aandacht zou hebben voor mij. Maar voor mij hoeft het ook niet, die ' gezellige ' speelpartijtjes en sociaal-doenerij. Daarom stel ik het ook wel op prijs dat als mensen een hond hebben die zeker te weten mijn hond uitdaagd of toenadering zoekt, bij zich houden. Scheelt weer een hoop stress voor iedereen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb een (vaak) overenthousiaste lab die graag overal wil buurten. Ik let dus heel erg goed op of dat wel kan en zoek (oog)contact met de eigenaar. Als ik het niet vertrouw lijn ik haar aan of hou haar dicht bij me.
Maar ja, in losloopgebied hoop ik toch af en toe een leuke hond tegen te komen waar ze mee kan spelen, en gelukkig gebeurd dat ook vaak :wink:
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Op zich ben ik het wel met je eens, ik laat Saffie en Boy ook lang niet naar elke hond toe gaan, maar ik sta echt met een big smile te genieten als Saffie met een andere hond speelt. Ze wil altijd heel graag met Boy spelen maar die heeft daar helemaal geen zin in, en ze kan heel leuk met een andere hond spelen als het klikt.
Saffie rent zelf absoluut niet van grote afstand op andere honden af, vanaf pup loopt ze al altijd erg dicht bij mij. Het zijn meestal de honden die van grote afstand op óns af komen rennen waar ze graag mee wil spelen. Misschien omdat dat meestal wat brutale honden zijn.

Maar al die leuke bekenden waar we regelmatig mee wandelen heb ik natuurlijk ook ooit ontmoet omdat de honden elkaar al loslopend tegenkwamen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik loop in principe in stille gebieden. Ik heb geen zin in trammelant en ontwijk ook vaak honden. Maar ja, dan gebeurt er toch iets onverwacht wat je niet hebt zien aankomen. Baal ervan :(:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik doe ook niet aan sociaal gedrag van mijn honden met andere honden. Met Chacho is dat bij grote reuen vragen om problemen en verder heb ik er gewoon geen zin in. Ze lopen dan ook nooit los (misschien een 'beroeps'deformatie maar ik heb geen zin in de talloze botbreuken die ik regelmatig langs zie komen omdat het nu toch een keer niet goed ging). Hardlopen plannen we op tijden dat het pakt bijna uitgestorven is en dan nog jaag ik alles wat losloopt bij mijn honden weg. Ze spelen maar met elkaar of met mij, dat is genoeg voor ze :pffff:

Kees
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

hmm, ik denk hier toch wat anders over. Spok is intolerant tegen reuen die 'zijn ' roedel binnen lopen, en sien tegen in principe elke hond. Zou ik ze laten gaan, dan zou dit menig knokpartijtje hebben opgeleverd, maar dat mag van mij dus niet. In principe.

Dus b.v. een drukke opdringerige jonge hond zonder kwaad in ze zin mag van mij niet afgebekt worden door sien, noch gepakt worden door spok.

Z.n. waarschuw ik ze, of doe ik iets anders om het te voorkomen, maar ze zomaar laten gaan, nee. Gaat het fout, dan corrigeer ik verbaal. En dat kan er best stevig aan toe gaan.

Persoonlijk vind ik dat honden met een kort lontje die niet te corrigeren / sturen zijn in hun agressie naar buurtende, geen kwaad in ze zin hebbende honden niet in een losloopgebied thuis horen.

Maar er zijn natuurlijk grijze gebieden, zoals twee reuen die lopen te patsen. Dan kan wel eens fout gaan, en dan hangt het wat mij betreft weer af van de mate waarin de baas kan ingrijpen en de ernst van de agressie of een hond wel of niet in een losloopgebied thuishoort.

Dus nee, een reu die een andere aan gort bijt of echt ernstig verwondt omdat die andere kwam buurten, ik vind dat dat niet kan. Een rotop snauw, of een nette correctie vind ik dan weer wel kunnen bij b.v. een patsende opdringerige reu.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

van mij weet je het :mrgreen: hier wordt niet gespeeld met andere honden... ze hebben elkaar en daar doen ze het maar mee...
zo heeeeeel af en toe is dat met een andere hond die ik goed ken maar dat komt maar heel weinig voor... hebben ze ook niet nodig in mijn ogen.
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat het nooit goed gaat... dan kan het altijd meevallen.
Ik geloof niet zo in onschuldig 'spelen' en draaien en doen.. en vind het dus ook onnodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Spok is een hond met een vrij grote actieradius, en het gebeurt me regelmatig dat hij te ver is om hem te kunnen terugroepen voordat hij gesnuffeld heeft in een druk uitlaatbos als groenendaal. Moet zeggen dat dit praktisch gesproken nooit fout gaat, hoewel ik het wel een vervelende eigenschap van hem en een trainingsfout van mezelf vind.

Wel is het zo dat het praktisch onmogelijk is door dat bos te lopen zonder honden tegen te komen, daar is het gewoon te druk voor.
Afbeelding
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door IngeK »

Als ze hier al eens loslopen en ik kom andere honden tegen (los of aangelijnd) roep ik ze altijd bij me zodra ik de ander in het oog krijg en lijn ze alle 3 aan. Van mij hoeft dat sociale naar andere honden toe ook niet.

Er zijn genoeg honden die dan blaffend naar ons toekomen maar ik blijf altijd maar staan en laat ze zitten. Krijg dan vaak de opmerking "goh jij hebt je handen vol" maar het zij zo.

Ze hebben trouwens nog nooit een andere hond gepakt ofzo maar dat hou ik ook graag zo. Spelen doen ze hier maar samen in de tuin of met mij op een plaats waar geen andere honden zijn.

De regels zijn hier trouwens ook wat anders als je hond wel een keer op een andere hond klapt dus nee, hier geen gedoe met andere honden.
Afbeelding
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

We hebben hier dan geen losloopgebied, maar ze mogen overal loslopen zolang er geen bord staat dat ze aangelijnd moeten zijn.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat een hond Fellow wilde grijpen terwijl Fellow aangelijnd naast mij liep en de andere los was.
Bij één vond ik het wel heel vreemd. De jack russel liep los met twee oudere dames, ze zagen mij en Fellow (aangelijnd) aankomen en één van de dames pakte de hond bij de halsband dus toen liep ik verder, op het moment dat we hun passeerde liet ze de hond los die vervolgens Fellow wilde grijpen. Eerst deden de vrouwen niks, maar ik begon te roepen dat ie weg moest gaan terwijl ik er voor zorgde dat ie niet bij Fellow kon komen. Toen begonnen ze de hond te roepen, die natuurlijk niet kwam.
Die hond kwamen we een paar dagen later weer tegen, weer het zelfde. Toen zei één van de vrouwen dat de hond ooit eens was gegrepen door een zwarte langharige hond, ik heb geantwoord dat mijn hond daar niks aan kan doen.
Ik snap niet dat ze zo'n hond niet aan de lijn houden.

Als Fellow los loopt mag hij (na dat het van mij mag) naar bekende honden toe gaan. Als ik onbekende of onbetrouwbare honden tegen kom lijn ik hem aan.
*Linda*
Zeer actief

Zoie schreef:
Persoonlijk vind ik dat honden met een kort lontje die niet te corrigeren / sturen zijn in hun agressie naar buurtende, geen kwaad in ze zin hebbende honden niet in een losloopgebied thuis horen.
Precies.
*Linda*
Zeer actief

MARC_S schreef:
*Linda* schreef:
MARC_S schreef:
Dat is wel erg als dat opgedrongen gebeurd bij een reu die dat niet trekt. Beetje patsen en een beetje stijve poten is heel leuk maar wat als ik een hond heb die dan klap zegt omdat hij dat niet wil en hij met mij aan het ballen is en de andere hond negeert?
Even voor de duidelijkheid: mijn honden patsen alleen als ze door zélf door een reu worden benadert die daarmee begint. Ze gaan zelf nooit naar een reu toe om eens even lekker te patsen, maar als het ze overkomt, kunnen ze er dus goed mee omgaan. Als jij leuk staat te ballen met jouw hond, heb je van de mijne geen last hoor, die komen niet eens kijken bij een hond die zo overduidelijk ergens anders mee bezig is :wink:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik ben het eigenlijk wel met je eens Marc. Wij hebben een eigen roedel van 3, van tijd tot tijd uitgebreid met honden van vrienden tot 6, 8 of 9 in totaal. Daar spelen ze mee en eigenlijk is dat het wel. De jongste wil af en toe nog wel eens even met een andere hond spelen, maar kiest, aangezien ik doorloop, toch weer vrij snel voor de roedel. Mijn honden blijven relatief in de buurt en ook tegemoet komende honden worden het liefst genegeerd.

Helaas zoeken veel andere honden actief benadering en dan wil er nog wel eens een uitvallen. Die daarna natuurlijk vals is, volgens de eigenaar van de andere hond. Bijvoorbeeld Nikki, zeker vlak na de bevalling en ook nu nog in de zoogtijd, wordt soms echt lastig gevallen, ze verstijft, gromt en snapt. En dan vinden mensen het raar dat ze dat doet. Ik kan me levendig voorstellen dat ze daar geen zin in heeft en ze mag ze van mij ook zo afsnauwen. Gelukkig zijn de meeste honden zo sociaal dat ze haar signalen oppikken, maar vooral jonge reuen hebben een bord voor hun kop en moet ik ingrijpen. Erg moe wordt ik daarvan.

Als mensen nu eens zouden leren dat niet elke hond 'gezellig met de buren wil kletsen' dan zouden er denk ik inderdaad minder incidenten zijn.

Ik denk dat het grootste verschil bestaat tussen mensen met meerdere honden en mensen met maar een hond. In ieder geval, toen ik er nog maar 1 had, vond ik het ook leuk als ze met een ander hondje kon spelen, maar met een roedel werkt dat niet.

Hoewel, bedenk me nu dat ik ook pas ernstige overlast had van een roedel labradors. Die mevrouw had er 8 bij zich, dus ik laat haar doorlopen en laat mijn honden wachten (we kruisten elkaars pad zeg maar). Vervolgens is zij voorbij, zien de honden ons ineens en denderen er 5 labradors op ons af. Mijn honden zijn daar niet van gediend en 5 stuks zijn best intimiderend, dus ik sta daar met een jonge hond die bang wordt en een volwassen hond die graag een hapje labrador wil nemen, omdat ze vind dat ze zich nogal onbehoorlijk gedragen. Was ik met haar eens. Terwijl ik me daar sta af te vragen of het nou heel raar is dat ik verwacht dat de eigenaresse haar honden terug roept, roept de dame in kwestie: geef ze maar een schop hoor. Tuurlijk joh, misschien moet jij gewoon je eigen honden eens opvoeden! Dat soort mensen begrijp ik gewoon niet, zeker niet als je zo'n grote roedel hebt.

Maar misschien moet ik gewoon niet meer verbaasd zijn. Ik heb al vrij snel geleerd dat het hebben van een hond niet betekend dat mensen ook maar enig idee hebben van hondentaal en -gedrag. Blijkbaar geldt dat principe ook voor mensen met een roedel. :19:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
*Linda*
Zeer actief

MirandaH schreef: Ik denk dat het grootste verschil bestaat tussen mensen met meerdere honden en mensen met maar een hond. In ieder geval, toen ik er nog maar 1 had, vond ik het ook leuk als ze met een ander hondje kon spelen, maar met een roedel werkt dat niet.
Ik heb zelf ook 3 honden, en noem dat geen roedel hoor :wink: Ik maak het overigens zelf wekelijks andersom mee, een mevrouw hier loopt met een flinke roedel van een stuk 0f 6/7 stabij's en die laat ze leuk met zijn allen op andere honden afstuiven. Dáár wordt ik dus ook niet blij van.
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ben het wel met je eens. Mijn honden mogen ook niet zomaar op andere honden af rennen en heb er een hekel aan als er een andere hond op mijn honden komt afdenderen.
Kiera heb ik gedeeltes van de wandeling aan de lijn, en ik krijg heel vaak scheve blikken omdat ik niet wil dat ze aan de lijn met andere honden speelt. Sterker nog, ik vind het zelfs ronduit irritant dat mensen hun hond naar mijn aangelijnde hond laten lopen. Mensen roepen dan vaak: ze doet niks hoor! Dan roep ik: mijn hond zit aan de lijn en niet zonder reden. En soms gewoon: maar mijn hond wel!
Kiera doet geen vlieg kwaad hoor, maar vind het eigenlijk asociaal om je honden naar een aangelijnde hond te laten rennen. Mijn honden mogen dat niet en doen dat ook niet. Oke, als we bijv. Fellow (van Noëlle) tegenkomen, dan Jessy wel, maar dan zeg ik haar ook dat ze naar Fellow toe mag.
Kiera lijn ik dus vaak expres aan als ik een hond niet vertrouw. Jessy blijft altijd in mijn buurt, en rent niet zomaar naar andere honden toe. Ze kent ook heel goed het commando "doorlopen".
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Blijf het lastig vinden...
Ik probeer het per situatie en per hond in te schatten, als ik een hond of specifiek ras zie waarvan ik denk dat is een type met kort lontje, zorg ik dat ik die ontwijk en dat mijn honden er niet op af gaan.
Geldt ook voor aangelijnde honden in losloopgebied, daar mogen ze niet naar toe.

Spelen gebeurt hier zelden omdat er gewoon haast nooit een klik is met andere honden, ze zijn niet echt dol op spel met anderen en bij toevallige snuffelontmoetingen loop ik in principe door wat inhoud dat mijn honden meelopen.
Soms zit er een doldwaas racehondje tussen en dat vinden Bam en Mist weer geweldig en dan mogen ze heerlijk rennen.

Megan is heel goed in staat met andere honden om te gaan, in te schatten hoe/wat maar kan ook tegen teven wel eens fel reageren dus dat houdt ik goed in de gaten.

Waar ik wel heel alert op ben is op honden die op die van mij echt afstormen met een patshouding, dan sta ik altijd paraat om in te grijpen en stuur de patser vriendelijk doch duidelijk weg.
Al is dat ook lastig want zodra Megan dat aanvoelt helpt ze mij graag een handje.

Mijn honden mogen alleen op honden aflopen die dus in mijn ogen op dat moment zelf ook openstaan voor 'normaal' contact, dus zelf ook vriendelijk toenadering zoeken, maar naar honden toelopen die volledig hun eigen ding doen en die van mij niet eens (willen) zien staan, nee, dat wil ik niet en dat doen ze ook niet.

Voor de rest, tja, geven en nemen en heel goed opletten.
Ik zit er wel echt bovenop, in die zin, dat als ik er idee van krijg dat er rottigheid in de lucht zit, ik de eerste ben om in te grijpen,maar dat komt denk ik door een knokpartijtje van Megan ooit.

Nou staan mijn honden niet bepaald schitterend onder appel, maar op de een of andere manier is het een soort samenwerking tussen ons en voelen ze zelf ook wel redelijk aan wanneer het doorlopen, snuffelen, spelen of wat dan ook is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”