Ik ben het eigenlijk wel met je eens Marc. Wij hebben een eigen roedel van 3, van tijd tot tijd uitgebreid met honden van vrienden tot 6, 8 of 9 in totaal. Daar spelen ze mee en eigenlijk is dat het wel. De jongste wil af en toe nog wel eens even met een andere hond spelen, maar kiest, aangezien ik doorloop, toch weer vrij snel voor de roedel. Mijn honden blijven relatief in de buurt en ook tegemoet komende honden worden het liefst genegeerd.
Helaas zoeken veel andere honden actief benadering en dan wil er nog wel eens een uitvallen. Die daarna natuurlijk vals is, volgens de eigenaar van de andere hond. Bijvoorbeeld Nikki, zeker vlak na de bevalling en ook nu nog in de zoogtijd, wordt soms echt lastig gevallen, ze verstijft, gromt en snapt. En dan vinden mensen het raar dat ze dat doet. Ik kan me levendig voorstellen dat ze daar geen zin in heeft en ze mag ze van mij ook zo afsnauwen. Gelukkig zijn de meeste honden zo sociaal dat ze haar signalen oppikken, maar vooral jonge reuen hebben een bord voor hun kop en moet ik ingrijpen. Erg moe wordt ik daarvan.
Als mensen nu eens zouden leren dat niet elke hond 'gezellig met de buren wil kletsen' dan zouden er denk ik inderdaad minder incidenten zijn.
Ik denk dat het grootste verschil bestaat tussen mensen met meerdere honden en mensen met maar een hond. In ieder geval, toen ik er nog maar 1 had, vond ik het ook leuk als ze met een ander hondje kon spelen, maar met een roedel werkt dat niet.
Hoewel, bedenk me nu dat ik ook pas ernstige overlast had van een roedel labradors. Die mevrouw had er 8 bij zich, dus ik laat haar doorlopen en laat mijn honden wachten (we kruisten elkaars pad zeg maar). Vervolgens is zij voorbij, zien de honden ons ineens en denderen er 5 labradors op ons af. Mijn honden zijn daar niet van gediend en 5 stuks zijn best intimiderend, dus ik sta daar met een jonge hond die bang wordt en een volwassen hond die graag een hapje labrador wil nemen, omdat ze vind dat ze zich nogal onbehoorlijk gedragen. Was ik met haar eens. Terwijl ik me daar sta af te vragen of het nou heel raar is dat ik verwacht dat de eigenaresse haar honden terug roept, roept de dame in kwestie: geef ze maar een schop hoor. Tuurlijk joh, misschien moet jij gewoon je eigen honden eens opvoeden! Dat soort mensen begrijp ik gewoon niet, zeker niet als je zo'n grote roedel hebt.
Maar misschien moet ik gewoon niet meer verbaasd zijn. Ik heb al vrij snel geleerd dat het hebben van een hond niet betekend dat mensen ook maar enig idee hebben van hondentaal en -gedrag. Blijkbaar geldt dat principe ook voor mensen met een roedel.