Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Enthousiaste meedenkers gevraagd! Welke hond past bij mi

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zamunda schreef:Ze kijkt je wel mooi aan zeg, ik werd direct 'gevangen' door haar blik.
En dan was ze hier net een jaar ;)
Ze zijn echt enorm leuk. In jouw situatie past het echt perfect volgens mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Nanette
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Nanette »

Ik lees hier al een poosje mee. Heb geen tips voor je.
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een hond. Wij hebben heel andere
wensen/eisen, zijn vooral op zoek naar een gezinshond en geen waakhond.

Ik vind de Hovawart trouwens een prachtige hond, kende het ras niet.
Maar ik ben heel benieuwd waar jij uiteindelijk op uitkomt.
Succes met je zoektocht.
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Ook maar even CC's broer voor Zamunda

Afbeelding

Afbeelding

Carel is vrij zelfstandig, trekt z'n eigen plan met wandelen. Wél checken of we nog compleet zijn. Waakt prima, is ook wat eenkennig. Maar als hij je eenmaal mag is het je beste vriend.
Hij windt iedereen om z'n pootjes. Bij vlagen is het wel een grote mafkees.

Hij maakt inderdaad eerst af waar hij mee bezig is. Als ik naar huis wil na een wandeling roep ik 'm een keer. Hij kijkt me dan aan met een jaaa-kom-zo-blik en binnen 5 minuten is ie er dan.

We hebben met hem gehoorzaamheidscursus gedaan en dat vond ie stom. Dus heeft ie 80% van de lessen geweigerd om iets te doen. Bij het examen heeft ie alleen voldoendes gehaald, toen zag hij het nut er wel weer van in. :mrgreen:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Saskia241 schreef:Ook maar even CC's broer voor Zamunda

Afbeelding
Die wat scheef staande ogen vind ik wel mooi.
Hebben zwart / witte of zwarte wetters alleen donkere ogen en bruineof bruin / witte wetters lichte ogen? Of kunnen ook zwart / witte of zwarte wetters lichte ogen hebben?

Je verhaal van de cursus vind ik wel leuk. Ik hou daar wel van, zo'n eigenwijze hond.
Saskia241
Zeer actief

Muk schreef:
Saskia241 schreef:Ook maar even CC's broer voor Zamunda

Afbeelding
Die wat scheef staande ogen vind ik wel mooi.
Hebben zwart / witte of zwarte wetters alleen donkere ogen en bruineof bruin / witte wetters lichte ogen? Of kunnen ook zwart / witte of zwarte wetters lichte ogen hebben?

Je verhaal van de cursus vind ik wel leuk. Ik hou daar wel van, zo'n eigenwijze hond.
Ik heb geen idee, eigenlijk. Ik vind die van Carel best licht maar dan vergelijk ik ze met die van Oscar.
De gehoorzaamheidscursus vond ie ook écht niet leuk. Hij deed het voor ons, niet omdat ie het zelf zo leuk vond, daarom zijn we ook niet verder gegaan met cursus. Beetje trainen vindt ie wel leuk. We gebruiken nog alles van de cursus want hij heeft het blijkbaar wel prima opgepikt.

Binnenkort ga ik met 'm steppen, ik denk dat ie dat wel heel leuk gaat vinden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef:Die wat scheef staande ogen vind ik wel mooi.
Dat hoort bij het ras, die oogstand, geeft ook deels de grimmige expressie.
Ik vind het ook mooi.
De oogkleur is deels gekoppeld aan de vachtkleur, bruin is een verdunning en dat heeft ook invloed op de oogpigmenten.
Dit is normaal voor zwartwit:
Afbeelding
Het verveelt ze snel omdat ze dingen vlot oppikken.
RR lag altijd één oefening te kijken en de rest te maffen tijdens jachttraining. Als ze dan aan de beurt was deed ze de oefening fluitend. Na één keer had ze het al gezien, dan heeft je druk maken geen zin en opletten ook niet ;)

Lobke zat altijd achterstevoren tijdens de G&G indertijd :LOL:
Maar ze heeft wel op dr sloffen G&G-2 gelopen. Als het belangrijk werd bleek ze het gewoon allemaal te kunnen, maar dat eindeloze herhalen vond ze onzin. Dat deed ze dus gewoon de helft van de tijd niet. ;)

Afbeelding

Saskia241
Zeer actief

Als ik dat lees, weet ik waar Carel het van heeft. :mrgreen:
Net tijdens het wandelen ging ie even naar de jeu de boules baan, was niks te doen. Even een paar rondjes rennen, slijmen bij de kantinedame die buiten stond en daarna zich keurig aan laten lijnen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

lor1_1984 schreef:
Zamunda schreef:Pff, waar is die afschrikwekkende waakhond als je 'm nodig hebt... Ik kreeg net maatje 43 weer eens met moeite tussen de deur vandaan geschoven :boos: .
Erop stampen. :mann:
Hij had stalen neuzen :mep: :mrgreen:
Saskia241
Zeer actief

Zamunda schreef:
lor1_1984 schreef:
Zamunda schreef:Pff, waar is die afschrikwekkende waakhond als je 'm nodig hebt... Ik kreeg net maatje 43 weer eens met moeite tussen de deur vandaan geschoven :boos: .
Ik heb een keer de deur open gedaan met een grommende tervuerense herder tussen m'n benen geklemd. Die kwam een andere keer wel terug. :LOL:
Zamunda
Zeer actief

Saskia241 schreef:
Zamunda schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik heb een keer de deur open gedaan met een grommende tervuerense herder tussen m'n benen geklemd. Die kwam een andere keer wel terug. :LOL:
Kijk, dat bedoel ik :E: :devil: :LOL:
Muk

Marjoleine schreef:
Muk schreef:Die wat scheef staande ogen vind ik wel mooi.
Dat hoort bij het ras, die oogstand, geeft ook deels de grimmige expressie.
Ik vind het ook mooi.
De oogkleur is deels gekoppeld aan de vachtkleur, bruin is een verdunning en dat heeft ook invloed op de oogpigmenten.
Dit is normaal voor zwartwit:
Afbeelding
Hetzelfde als bij de newfies dus. :mrgreen:

Dat eigenwijze waardeer ik bij de newfs ook zo. Zijn ze ook ondeugend? Jaymz was altijd heel ondeugend en Lobbes begint nu ook ondeugende trekken te krijgen (eindelijk!). Serieuze honden vind ik namelijk erg saai.
Zamunda
Zeer actief

Prachtig om jullie verhalen te lezen over slapende, verveelde, weigerende en achterstevoren zittende wetters op cursus. Ik kan me er wel mee identificeren eigenlijk... :engel:

@Nanette:
Leuk dat je je ook aan het orienteren bent en meeleest. Ik ben zelf ook nog steeds erg benieuwd wat het gaat worden, al lijkt het misschien alsof ik er al uit ben haha. Jij ook succes.

@Saskia241:
Zo, dat is echt een hele andere kop dan die van CC hè. Indrukwekkend.
Hihi, die jaaa-kom-zo-blik krijg je er gratis en voor niks bij hè, bij die wetters.

@lor1:
Dat je wel binnenkomt, maar niet meer wegkomt lees ik vaker bij waak-/erhonden. Ik snap nog niet helemaal waarom dat zo werkt eigenlijk. Ik zou echt eerder verwachten dat je het territorium v/d hond (en het gezin) niet mag betreden...
Zamunda
Zeer actief

Ik ben er overigens nog niet uit hoor welk ras het moet worden. Het lijkt misschien wel alsof de wetter mij om zijn pootje gewonden heeft, maar zo makkelijk ben ik niet te verleiden. :neenee: :mrgreen:

De wetter spreekt me qua omschrijving zeker aan en ik ga ze zeker eens in levende lijve bekijken. Maar er staan er nog behoorlijk wat op mijn lijstje en ik wil me toch wel graag inlezen in de meeste rassen die genoemd zijn. De ras- en karakterbeschrijvingen die ik op rassensites vind, zijn vaak erg summier en tja, 'droog' zeg maar. Dus de ervaringen van kenners met een ras lees ik héél graag (zoals ik al heb mogen lezen over de wetter, de hovawart, de HH, de tatra, RR en de beauceron). :E:

Ik ben nu info aan het opzoeken over de Appenzeller en de Entlebucher die Nanna noemde. Als ik zo eens lees op sennenweb.nl dan betwijfel ik of deze rassen wel bij mij zouden kunnen passen:
Appenzellers zijn de werkaholics onder de Sennenhonden. Met hun vrolijke heldere blaf
zorgen zij er voor dat u hen niet vergeet
. Hun enthousiasme moet in goede banen geleid worden en veel contact met de baas is nodig om er een evenwichtige kameraad van te maken.
Het ras is zeer temperamentvol, slim en alert en heeft een groot uithoudingsvermogen. Met zijn typische, doordringende blaf, al kwispelend en het liefst hoog springend, toont hij zijn stormachtig temperament. Een hond met vele mogelijkheden, die het liefst de hele dag in het “werk” wordt betrokken
Als ik kijk naar wat ik een hond kan en wil bieden denk ik persoonlijk niet dat dat strookt met bovenstaande beschrijving over de Appenzeller. De Entlebucher lijkt iets minder temperamentvol, maar die staat daar niet zo uitgebreid beschreven.

Ik ben benieuwd wat jullie visie hierover is, gezien jullie al een aardig beeld hebben bij wat ik zoek en kan bieden. :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef: Dat eigenwijze waardeer ik bij de newfs ook zo. Zijn ze ook ondeugend? Jaymz was altijd heel ondeugend en Lobbes begint nu ook ondeugende trekken te krijgen (eindelijk!). Serieuze honden vind ik namelijk erg saai.
Ze hebben een enorm gevoel voor humor. ;)

Lobke had bv zo eens in de zoveel tijd de kolder op cursus. Dan holde ze eerst wat rondjes voor ze haar oefening deed. Ze heeft bij het plaats sturen eens de riem gepakt en die achtereenvolgens aan de trainer, de kantinemevrouw (ze ging dus naar binnen) en toen pas aan mij aangeboden.
Die heb ik toen maar weer terug gelegd en vervolgens (terwijl iedereen al flauw van de lach was) deed ze toch keurig haar oefening :mrgreen:

Op show zie je meestal direct waar de wetters showen: daar is het een bende in de ring. ze sjorren aan de riem en regelmatig liggen ze op hun rog voor de tafel :LOL:
Ik heb eens meegemaakt op een fokkersdag dat eerst de vader, toen de moeder en toen de eerste drie pups op hun rug gingen.
Waarna de vierde baas wat beteuterd zei: Hoort dat? Want dat kan mijne niet :19:

Ik kan er eindeloos voorbeelden van geven, ze hebben altijd wat geks. Met een wetter nooit saai!
edit: ze kijken ook echt of je erom moet lachen, dat zoeken ze dus echt op ;)

Afbeelding

Muk

Marjoleine schreef:
Muk schreef: Dat eigenwijze waardeer ik bij de newfs ook zo. Zijn ze ook ondeugend? Jaymz was altijd heel ondeugend en Lobbes begint nu ook ondeugende trekken te krijgen (eindelijk!). Serieuze honden vind ik namelijk erg saai.
Ze hebben een enorm gevoel voor humor. ;)

Lobke had bv zo eens in de zoveel tijd de kolder op cursus. Dan holde ze eerst wat rondjes voor ze haar oefening deed. Ze heeft bij het plaats sturen eens de riem gepakt en die achtereenvolgens aan de trainer, de kantinemevrouw (ze ging dus naar binnen) en toen pas aan mij aangeboden.
Die heb ik toen maar weer terug gelegd en vervolgens (terwijl iedereen al flauw van de lach was) deed ze toch keurig haar oefening :mrgreen:

Op show zie je meestal direct waar de wetters showen: daar is het een bende in de ring. ze sjorren aan de riem en regelmatig liggen ze op hun rog voor de tafel :LOL:
Ik heb eens meegemaakt op een fokkersdag dat eerst de vader, toen de moeder en toen de eerste drie pups op hun rug gingen.
Waarna de vierde baas wat beteuterd zei: Hoort dat? Want dat kan mijne niet :19:
Ik kan er eindeloos voorbeelden van geven, ze hebben altijd wat geks. Met een wetter nooit saai!
Zo moet het ook. :ok:
Jaymz had ook zo zijn streken tijdens de trainingen en daarbuiten, heerlijk. Trainen is leuk, zeker als er een dolletje tussendoor komt. Lobbes en Gina zijn veel serieuzer en dan mis ik af en toe toch wel wat ondeugende streken. :mrgreen:
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anja »

Marjoleine schreef: Ze hebben een enorm gevoel voor humor. ;)

Ik ga wetters steeds leuker vinden door die smakelijke verhalen van jou. Zo jammer dat ik ze nooit tegen kom in het wild.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Een Wetterhoun is leuk (al ken ik ook Wetterhounen die jagen en het erf verlaten om op jacht te gaan). Bij jouw eisenpakket past volgens mij een Rottweiler ook goed of een Beauceron.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er nu voorstaat met de zoektocht.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Door dit topic mee te lezen vind ik de Wetter steeds leuker worden en ik vond ze al zo leuk :I:
Boomer is dan een kruising-Kooiker, maar hij kan ook zo eigenwijs doen, heerlijk :mrgreen: En als het nodig is, luistert hij perfect :ok:
Zamunda
Zeer actief

renee-uk schreef:ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er nu voorstaat met de zoektocht.
Leuk dat je het vraagt!
Ik ben op de achtergrond lekker bezig met info verzamelen, hoewel ik het moeilijk vind om echt goede info te vinden die verder gaat dan een korte karakterbeschrijving (zoals ik hier vooral over de Hovawart en Wetter heb mogen lezen, zo fijn!!!). Ondertussen lees ik lekker mee op het forum, maar rasseninfo komt niet vaak naar voren in algemene topics. Ik pik gelijk wel lekker dingen op tav opvoeding en gedrag (en die gore kvv dingen haha).

Ik heb ook het hondenrassen subforum hier nageplozen, heb heel veel topics terug gelezen, maar heb daar niet zulke fijne info gevonden als in dit topic.

----

Anderhalve week geleden mocht ik bij Marjoleine en Mirjam langskomen om Rinne Roos en Connie te ontmoeten! Echt heel lief van ze. Qua omschrijving spreken ze me nog steeds erg aan, maar ik twijfel nog over het waak-/afschrikgehalte. Of ik dat wel genoeg vind, want ik vind ze er eigenlijk vooral heel lief uitzien. Het waren echt schatten van honden, superenthousiast en nee hoor, ze verharen nauwelijks. [ik zat van top tot teen ONDER de krullen, haha. RR was nét die dag begonnen met verharen, speciaal voor mij denk ik :LOL: ].

Ook ben ik naar de dag van de hond geweest in Zwolle. Helaas waren er maar weinig rassen aanwezig die op mijn lijstje staan. Wel was er een tatrakeuring, dus daar heb ik een tijdje staan kijken. Ik kreeg het idee dat het behoorlijk logge honden zijn, maar moet wel zeggen dat op dat moment de keuring van de reuen was dus die zijn natuurlijk vaak zwaarder gebouwd. De meesten lagen rustig te wachten, helemaal niet blafferig, op eentje na. Ik heb een adres gekregen van iemand hier om eens beter kennis te maken, dus dat staat nog op de planning.

Ik zoek ook youtube filmpjes op van rassen die me interesseren, maar ik lijk bijna alleen maar puppie filmpjes te vinden. Dus dat vind ik wel jammer, want dat is toch niet zo informatief.

Oja, niet te vergeten: ik hou elke dag de website van ikzoekbaas in de gaten om te kijken of hij/zij er al bij zit :engel: .

Het langsgaan bij eigenaren/fokkers van verschillende rassen staat ook nog op de planning voor de komende tijd. Maar eigenlijk is het doel om eerst mijn lijst wat in te korten adhv informatie via het net.

----

Ik denk dat ik het beste een nieuw topic op hondenrassen kan openen om van een aantal rassen nog info/ervaringen te vragen. Maar ja, met zo'n lange lijst past het niet in de titel haha. Dus ik probeer die lijst eerst te verkorten, want om nou 10 topics op hondenrassen te gaan openen... :engel: .
Misschien dat ik toch maar de stoute schoenen aan ga trekken en er nu een paar uitkies om meer info over te vragen, dan kan ik er na een tijdje altijd nog eentje maken voor de andere haha :idea: .

----

Verder raak ik nogal snel afgeleid hier en daar (door een vervelende emoticon/avatar, of een wespennest bijvoorbeeld), dus dat neemt ook allemaal kostbare tijd in beslag :engel: :LOL: .
Saskia241
Zeer actief

RR is zo lief! CC ook hoor! :I:
Qua waken, Carel schrikt wel af dan. Ik denk niet dat er een vreemde in de buurt komt. Voor ons en onze bekenden is ie erg lief, maar van vreemden moet hij niks hebben.
Zamunda
Zeer actief

Saskia241 schreef:RR is zo lief! CC ook hoor! :I:
Qua waken, Carel schrikt wel af dan. Ik denk niet dat er een vreemde in de buurt komt. Voor ons en onze bekenden is ie erg lief, maar van vreemden moet hij niks hebben.
Hihi, ze is een enorme vrijkous. En Connie was jaloers, die duwde RR steeds weg zodat zij van aaitjes voorzien kon worden :pffff: .
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Zamunda schreef:Verder raak ik nogal snel afgeleid hier en daar (door een vervelende emoticon/avatar, of een wespennest bijvoorbeeld), dus dat neemt ook allemaal kostbare tijd in beslag :engel: :LOL: .
om in de hondenwereld te blijven 'life is a bitch' ;)

je kunt natuurlijk ook met een topic per ras beginnen, dan krijg je toch meer gerichte info dan in een wat algemener topic.
je sluit dan wel de suggesties mbt rassen waar je niet in geinteresseerd bent meteen uit.

ik vind het heel erg leuk hoe je er mee bezig bent en wat je er allemaal voor doet om het ras van je dromen te vinden, dat is een compliment waard in mijn ogen...... bij deze dus :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief

renee-uk schreef:
Zamunda schreef:Verder raak ik nogal snel afgeleid hier en daar (door een vervelende emoticon/avatar, of een wespennest bijvoorbeeld), dus dat neemt ook allemaal kostbare tijd in beslag :engel: :LOL: .
om in de hondenwereld te blijven 'life is a bitch' ;)

je kunt natuurlijk ook met een topic per ras beginnen, dan krijg je toch meer gerichte info dan in een wat algemener topic.
je sluit dan wel de suggesties mbt rassen waar je niet in geinteresseerd bent meteen uit.

ik vind het heel erg leuk hoe je er mee bezig bent en wat je er allemaal voor doet om het ras van je dromen te vinden, dat is een compliment waard in mijn ogen...... bij deze dus :ok:
Erg leuk om te horen, dankjewel!
Ik moet me ook echt inhouden soms hoor: door er zo mee bezig te zijn wordt het verlangen om NU een hond te hebben steeds groter, ik heb er zó'n zin in :I: . En dan moet ik mezelf even toespreken, dat ik nog lekker even door moet zetten en nog niet voor een ras/pup mag gaan :neenee: .
Hoewel het zoeken ook leuk is hoor, maar echt naar een specifieke hond uit kunnen kijken zou ik niet erg vinden :engel: .
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Als je echt een waker/beschermer zoekt zou je ook eens naar de Zuidrus kunnen kijken. Ik raad het eigenlijk nooit aan, noem het zelfs nooit maar in jouw geval zou het misschien kunnen passen.
Groetjes, Marjan
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Het waren echt schatten van honden, superenthousiast en nee hoor, ze verharen nauwelijks. [ik zat van top tot teen ONDER de krullen, haha. RR was nét die dag begonnen met verharen, speciaal voor mij denk ik :LOL: ].
En nu is ze ontwold en komt er niks meer af ;)
Zamunda schreef:ik twijfel nog over het waak-/afschrikgehalte.
Je mag best eens binnen proberen te komen als we er niet zijn :mrgreen:

Maar serieus, je wilt een reu toch?
Dan krijg je meer dit: ;)
Afbeelding

Afbeelding

Zamunda
Zeer actief

Zamunda schreef:Oja, niet te vergeten: ik hou elke dag de website van ikzoekbaas [en andere herplaatssites] in de gaten om te kijken of hij/zij er al bij zit :engel:
Ohoh, ik denk dat ik haar gevonden heb! KLIK
Moet wel zeggen dat ik alleen nog maar het verhaal gelezen heb en een paar foto's gezien heb hoor. Heb een mailtje gestuurd en wacht nu héél ongeduldig af :wachten: .
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”