Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tosa x Pitje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

massam schreef:
Zoie schreef:
massam schreef:[
dat klopt, maar jij vraagt geen gevoelens, maar een reden waarom beesten afgemaakt worden, die geef ik je.

beetje jezelf tegen praten, maar ok..
Dit was mijn vraag:

Wat hebben ze gedaan ? Hoeveel bewijs is er dat ze levensgevaarlijjk zijn ?

En dat is dus iets anders. Hoe de wet luidt weet ik wel.
ik leg je dus uit dat die wet voor die vraag staat. jij weet net zo goed als ik dat dat in dit geval retorische vragen zijn.
De wetgever heeft dus bepaald dat deze honden idd gevaarlijk zijn en daarom afgespoten moeten worden. Ik denk dat 3/4 van nederland het er mee eens is, inclusief de hondeneigenaren.

Op grond van de redenering dat je van kruisingen amstaff, staff, pitt x weet ik het wat een ongelukkige samengaan van karaktereigenschappen kunt krijgen, klinkt plausibel. Je zou verwachten dat er relatief veel problemen zijn met deze honden. De vraag die ik stel is dus minder retorisch dan je denkt. Te meer omdat denk deze honden relatief vaak aangeschaft worden door erg onwetende of verkeerd gemotiveerde bazen, wat in de praktijk slechts zelden goede bazen zijn voor dit soort honden.

Je geeft zelf het voorbeeld van een staf x ( werklijn ) herder. Kan heel verkeerd uitpakken. Zou er zelf niet over piekeren om zo'n kruising te creeéren of een pup uit een nest aan te schaffen. Vind trouwens dat je deze honden helemaal niet moet kruisen.

Maar ik ben er wel heel erg tegen om zo'n hond zondermeer een spuit te geven, omdat het net zo goed een prachtige hond kan zijn die ik zo uit het asiel mee zou kunnen nemen als hij me bevalt. En op dat probleem geeft de wet dus geen antwoord, of liever gezegd het verkeerde antwoord.

Ik denk dat dat ook het punt is wat Zepenko wil maken. Ik twijfel er niet aan of Mol heeft meer inzicht in wat je van een bepaald soort kruising kunt verwachten dan wij allemaal bij elkaar. Dat is het punt niet. Maar we voeren deze discussie wel in een context waarin honden echt zijn verboden en worden afgemaakt op grond van veronderstellingen die kunnen kloppen of niet in het geval van een een individuele hond.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik wil ook helemaal niet zeggen dat de wet heilig is...

ik ben het er ook vaak niet mee eens zeker niet!!

maar er zijn kruisingen die niet geboren mogen worden en als dat zo is beter meteen weer ingeslapen moeten worden, klinkt hard, maar dat is zo.

en idd is de wet algemener en is dat misschien niet goed. heb ik misschien niet duidelijk genoeg gemaakt.

de kruising waar dit topic overgaat is een van de kruisingen die ik onder de "meteen afvoeren" kruisingen schaar.
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

zepenko schreef:
cloris schreef:
zepenko schreef:
cloris schreef:Om nog even op het kruisen van bepaalde rassen terug te komen en dat die karakter-eigenschappen zalig kunnen botsen; Jaren geleden was ik bij een fokker van Dogos die ook eens een zijstap had gemaakt, daar liep een kruising Dogo/Mastino een reu, eng groot. Deze hond was niet echt wat je zegt een hond die aangaf wat hij ging doen, hij was onvoorspelbaar in zijn gedrag en heeft zijn eigenaar op een gegeven moment gegrepen. Deze reu heeft ook gedekt en wat later liep ik met een nog jonge Fangio op de dijk te wandelen, en daar zag ik dus een "zoon"van deze reu... hij was een chow-chow aan het verscheuren.. Mijn Fangio loopt op een gegeven moment langs deze kruising en HAP zei hij... en Fangio zijn hele voetje verdween in de muil, waarop hij gelukkig zich vastbeet in het oor en de hond uiteindelijk even losliet. Fangio zijn grote voetzool lag er op een stukje na compleet af.
De hond is uiteindelijk afgemaakt omdat deze onvoorspelbaar gedrag vertoonde, hij gaf gewoonweg niets aan.
Je krijgt in mijn ogen gewoonweg geen evenwichtige honden als je zomaar de karaktereigenschappen van dit soort rassen gaat mixen, je kan het slechtste uit beide krijgen.
Het gaat ook niet om rassen zwart te maken maar om mensen duidelijk te maken dat dit juist door het kruisen van dit soort rassen gebeurd en dat daardoor juist rassen op de schop komen.
Je combineert dingen die je niet zou moeten willen combineren.
Helemaal mee eens. Sommige rassen kun je inderdaad beter niet willen kruisen. Maar waar het hier om gaat is dat men van een hond, die nog niemand heeft gezien meteen maar zegt dat er een spuit in moet. Alleen omdat het een kruising van twee rassen is. Dat vind ik te ver gaan. Kijk eerst eens naar de hond zijn gedrag voor je daar een oordeel over velt.
Het is gewoon zo dat de meeste van dit soort kruisingen onvoorspelbaar gedrag vertoond, en het probleem is dat JUIST deze type honden vaak bij eigenaren terecht komen die NIET weten wat ze in huis halen, maar die alleen een monster van een hond (uiterlijk) willen, en juist dan wordt het gevaarlijk. Als mensen aan mij vragen wat ik van zo'n kruising vind zeg ik ook, niet aan beginnen, niet doen... je moet zo op je tenen lopen en dat lijkt in het begin nog best te doen, maar als ze volwassen worden gaan de problemen zich over het algemeen uiten en dat moet je al niet willen, ik ken ook zo'n kruising, die dan gelukkig wel in goede handen is maar neem van mij aan dat je die hond niet wilt tegen komen met een ander...
Bij een zeer kundige eigenaar komen ze over het algemeen niet terecht en misschien 1 van een nest van?? en de rest bezorgt over het algemeen de hondenrassen die wij zo proberen te behouden een slechte naam.
Cloris, ik ben het echt voor 100% met je eens. Maar dat betekent toch niet dat je elke hond van een bepaalde kruising maar meteen moet afspuiten. Je kunt toch op z'n minst de moeite nemen om eerst naar de hond te kijken en, als de situatie het toelaat, een goede eigenaar voor die hond te vinden?
Weetje ik hou er zowieso niet van om een hond zomaar af te laten spuiten, maar je zegt het zelf al; als de situatie het toelaat, wanneer kan jij met zekerheid zeggen dat deze kruising okej is? ik vind echt nogmaals dat het willekeurig kruisen van zorgvuldig gefokte karakters (die dus bij het kruisen flink kunnen botsen) een gevaar op KAN leveren en dat woordje KAN is voor mij genoeg.
echt serieuze mensen zal niet niet 123 vinden voor zo'n hond, nogmaals de foute personen zijn de types die hier mee aan willen komen of hier intresse in hebben.
en dan kan je zelf de hond wel goed hebben geobserveerd maar wat denk je dat er gaat gebeuren als deze hond bij een bepaald type terecht komt? kijk en dat is juist het punt waarom veel mensen zeggen, laat alsjeblieft inslapen zo'n kruising, VOOR het fout gaat en ze nog meer rassen willen gaan verbieden juist OMDAT deze kruisingen er zijn.
Nogmaals ik ben niet zomaar voor inslapen van honden maar wees eerlijk hoeveel mensen zijn er die echt serieus met dit soort type honden overweg kunnen? weinig want de meeste willen geen kruisingen vaak om bovengenoemde redenen.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

cloris schreef:
Weetje ik hou er zowieso niet van om een hond zomaar af te laten spuiten, maar je zegt het zelf al; als de situatie het toelaat, wanneer kan jij met zekerheid zeggen dat deze kruising okej is? ik vind echt nogmaals dat het willekeurig kruisen van zorgvuldig gefokte karakters (die dus bij het kruisen flink kunnen botsen) een gevaar op KAN leveren en dat woordje KAN is voor mij genoeg.
echt serieuze mensen zal niet niet 123 vinden voor zo'n hond, nogmaals de foute personen zijn de types die hier mee aan willen komen of hier intresse in hebben.
en dan kan je zelf de hond wel goed hebben geobserveerd maar wat denk je dat er gaat gebeuren als deze hond bij een bepaald type terecht komt? kijk en dat is juist het punt waarom veel mensen zeggen, laat alsjeblieft inslapen zo'n kruising, VOOR het fout gaat en ze nog meer rassen willen gaan verbieden juist OMDAT deze kruisingen er zijn.
Nogmaals ik ben niet zomaar voor inslapen van honden maar wees eerlijk hoeveel mensen zijn er die echt serieus met dit soort type honden overweg kunnen? weinig want de meeste willen geen kruisingen vaak om bovengenoemde redenen.
Hier sluit ik me volledig bij aan.
Zelf ben ik zeer zeker ook geen type van spuit maar af en het leven van een dier heeft zeker waarde voor mij maar wat Cloris zegt is vaak wel zo.
Deze dieren worden vaak al om de verkeerde reden aangeschaft of uit onwetendheid, zo worden ze ook gefokt vaak en wat mij betreft mogen daar ook strenge sancties op staan ,en krijgen niet zelden onprettige baasjes die ze maar voor een doel hebben want een echte tosa of pit liefhebber moet/kruist zoiets niet.
Dit type hond is zoiezo al heel moeilijk te slijten laat staan dat je er een verantwoordelijke eigenaar voor vind.

Vrienden van mij hebben kleinschalig op integere wijze mastino's gefokt en zijn daar mee opgehouden omdat ze de honden niet haar hun eisen/zin konden plaatsen.
Er kwamen in hun visie te veel mensen op af die er een om de verkeerde reden wilde aanschaffen.
Orson van mij is ''gefokt'' tijdens de dreigende rad regeling door ook iemand die alleen maar aan geld dacht en aan stoere honden niet verder en door de dreigende rad raakte hij ze niet kwijt en zo kwam Orson op heel jonge leeftijd al in opvang terecht en was aan de straatstenen niet meer te slijten en is bij ons gebleven zeer tot ons plezier nu hoor.
Dit soort rassen moet je gwoon niet op de bonnefoi maar kruisen op hoop van zegen.
Ik hoop wel dat daar nog eens regels voor komen want dit zijn inderdaad de mensen die het voor de serieuzere hondenbezitters verpesten.
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

cloris schreef:Weetje ik hou er zowieso niet van om een hond zomaar af te laten spuiten, maar je zegt het zelf al; als de situatie het toelaat, wanneer kan jij met zekerheid zeggen dat deze kruising okej is? ik vind echt nogmaals dat het willekeurig kruisen van zorgvuldig gefokte karakters (die dus bij het kruisen flink kunnen botsen) een gevaar op KAN leveren en dat woordje KAN is voor mij genoeg.
Als zo'n hond geobserveerd wordt door een gedragsdeskundige, maakt die dus ook de afweging of de hond bij iemand geplaatst kan worden en bij wat voor iemand. Het lijkt me dat de gedragsdeskundige zich ook even een beeld vormt van de evt. toekomstige eigenaar en geregeld contact houdt als de hond geplaatst wordt. Zo'n hond komt dus niet bij een "bepaald type" terecht. Juist als je de hond bij iemand plaatst die er verstand van heeft, zorgt de kruising ervoor dat de gekruiste rassen in een beter daglicht komen staan. Als bekend wordt dat zo'n hond maar zonder reden is afgespoten, stelt dat de betrokken rassen in een kwaad daglicht. Onder het motto van: "dan zal er wel iets mis zijn met die rassen, ze zullen em niet zo maar afspuiten."

Daarnaast zijn er ook voldoende rashonden die op papier een gebruiksaanwijzing hebben en daarom niet geschikt zouden zijn voor bepaalde personen. Maar de ene fokker selecteert daar strenger in dan de ander. Moeten daarom sommige rassen maar verboden worden?

Ik denk dat er voor deze incidentele kruising best wel mensen te vinden zijn, die er mee overweg kunnen en zo'n kruising willen opvangen. Het moet geen lopende-band-werk worden, maar ik heb al aangegeven dat ik dit nu niet een kruising vindt die vaker gefokt moet gaan worden.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

zepenko schreef: Als zo'n hond geobserveerd wordt door een gedragsdeskundige, maakt die dus ook de afweging of de hond bij iemand geplaatst kan worden en bij wat voor iemand. Het lijkt me dat de gedragsdeskundige zich ook even een beeld vormt van de evt. toekomstige eigenaar en geregeld contact houdt als de hond geplaatst wordt. Zo'n hond komt dus niet bij een "bepaald type" terecht. Juist als je de hond bij iemand plaatst die er verstand van heeft, zorgt de kruising ervoor dat de gekruiste rassen in een beter daglicht komen staan. Als bekend wordt dat zo'n hond maar zonder reden is afgespoten, stelt dat de betrokken rassen in een kwaad daglicht. Onder het motto van: "dan zal er wel iets mis zijn met die rassen, ze zullen em niet zo maar afspuiten.".
je verzint het leuk en je heb in een vorm wel gelijk, echter is het zo dat waneer er zulke combinaties gefokt worden er niet gekenen word na de aan komende eigenaar nog naar het gedrag van de kruising in kwestie bovendien kan je het gedrag van zo'n kruising dus niet vast zetten tot zijn volwassen toestant dus tussen 2 a 3 jaar, moeten ze tot die tijd bij de fokker blijven? dus die vlieger gaat niet op.
Daarnaast zijn er ook voldoende rashonden die op papier een gebruiksaanwijzing hebben en daarom niet geschikt zouden zijn voor bepaalde personen. Maar de ene fokker selecteert daar strenger in dan de ander. Moeten daarom sommige rassen maar verboden worden?
nee maar over het algemeen zoekt een bekwaamt fokker echt wel uit tussen potensiele klanten welke geschikt is en welke niet en ja er zijn rotte appels tussen tuurlijk, deze verzieken het dan ook weer voor het ras en een hoop van deze honden belanden dus wel in het assiel of worden van de hand gedaan om dat ze door de eigenaar niet meer te hanteren zijn, echter is het wel zo dat overwegent de mensen die voor een ras kiezen en daar serieus mee bezig zijn ook weten wat voor vlees ze in de kuip halen, de rassen zijn immers zo type en karakter vast dat het globaal beschreven kan worden., dus nee deze rassen hoeven niet verboden te worden want een antal van die rassen moeten immer de MAG test af leggen voor er mee gefokt mag worden. weer een vlieger die niet wil vliegen

Ik denk dat er voor deze incidentele kruising best wel mensen te vinden zijn, die er mee overweg kunnen en zo'n kruising willen opvangen. Het moet geen lopende-band-werk worden, maar ik heb al aangegeven dat ik dit nu niet een kruising vindt die vaker gefokt moet gaan worden.
kijk en nu slaa je de spijker op zijn kop, insidenteel zal er voor de honden die dus gedrachs problemen vertonen best wel eens iemand zijn die er dan op dat moment net ruimte voor hebben op genomen worden om de problemen van een ander op te knappen als dat nog gaat, maar dit soort honden is dus wel lopende band werk kijk nou maar een om je heen hoveel kruisingen tussne mollosers stafs en al dit soort type aan geboden worden op het internet alleen, honden die op latere leeftijd het huis uit moeten omdat hun baasje der kind alergies is geworden :blah:
mesnen die zo'n hond insidenteel op vangen zitten er wel minimaal 8 a 9 jaar aan vast weet je hoeveel er van dit soort kruisingen gefokt word in 8 a 9 jaar, kut vlieger.

mol :8):
zepenko
Zeer actief

Daar gaat het allemaal niet om mol. Het gaat er om dat er voor zo'n kruising best nog mogelijkheden zijn, voor hij de de DA op de tafel ligt. Als je de dingen op de juiste manier aanpakt, kan zo'n hond nog gewoon een geweldig leven hebben en zijn baas ook. Ik vind dat je dit soort gevallen niet op 1 hoop moet vegen, maar individueler moet kijken naar de honden. Net als in de RAD-wetgeving, daar wordt ook alles op 1 hoop geveegd, zonder te kijken naar de individuele gevallen. En ga me nou niet vertellen dat jij het eens bent met de RAD.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Vaak wordt er ook teveel belang gehecht aan het oordeel van een gedragsdeskundige terwijl daar net zulke klungels tussen zitten als bij psychiaters die ernstig gedragsgestoorden weer terug willen laten keren in de maatschappij, met alle gevolgen van dien.
Iets wat leeft verdient altijd een kans, of het nu een mens of een dier betreft, maar niet de kans een ander onherstelbare schade toe te brengen.
Als die kans reëel aanwezig is doe je een hond ook geen plezier met allerlei therapieën en ideeën die erop losgelaten worden.
Een hond moet gewoon bovenal gewoon lekker hond kunnen zijn.
Anders doe je hem met een spuitje meer plezier, tenslotte weet hij er niets van en voelt er ook niets van.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Marie-Josée schreef:Anders doe je hem met een spuitje meer plezier, tenslotte weet hij er niets van en voelt er ook niets van.
En zo is het maar net.
Het woordje gedragsdeskundige is bij mij ondertussen hard op weg om een plekje in het grote-allergie-woordenboek te verwerven.
Mol
Zeer actief

zepenko schreef:Daar gaat het allemaal niet om mol. Het gaat er om dat er voor zo'n kruising best nog mogelijkheden zijn, voor hij de de DA op de tafel ligt. Als je de dingen op de juiste manier aanpakt, kan zo'n hond nog gewoon een geweldig leven hebben en zijn baas ook. Ik vind dat je dit soort gevallen niet op 1 hoop moet vegen, maar individueler moet kijken naar de honden. Net als in de RAD-wetgeving, daar wordt ook alles op 1 hoop geveegd, zonder te kijken naar de individuele gevallen. En ga me nou niet vertellen dat jij het eens bent met de RAD.
sorry hoor maar je zit met je hoofd in een rose wolk want daar gat het wel om klaar zoals jij het beschrijf is mooi heel mooi, en dat gebeurt bij rashonden en bij goeie welwillende fokkers die hart hebben vor hun ras maar niet bij mensen die een kruising maken tussen 2 rassen waar van je weet dat ze een zeer ,ZEER groot risco met hun karkater mee brengen, dit zijn hondjes die op marktplaats wrden gezet.
en dan kan je het nog zo mooi beschrijven ,maar ik leef in de echte wereld, waar dit soort dondjes niet die kans krijgen om het geen wat ik hier boven heb beschreven.
en hou als je blief nou eens op met de vergelijking te trekken tussen deze discussie en het RAD want daar gaat het niet om, laat dat nou eens door dringen, het RAD veegt zoals je zelf al aan geeft alles op 1 hoop want Ras honden hebben daar ook onder te leiden, we hebben het hier over een kruising die niet gefokt word om een ras te verbeteren, en Niet bij mensen terecht komen die weten waar ze aan beginnen, want die mesen weten wel beter dan te beginnen aan zo'n hond, en als die mensen aan zo'n honden is dit meestal omdat die hond tovallig op hun weg kwam en ze er toevallig plaats voor hadden.

sorry hoor maar je bent een beetje te roos kleurig aan het denken
dit land is al vrij dicht bevolkt met honden, en er komen nog steeds rassen bij, en met namen de mollosser rassen neem de boerboel en de presa, honden die ook gekocht worden uit een op welling en honden die ook niet voor beginner zijn .
maar goed we kunnen nog door blijven gaan met wel niet, kom eerst maar met je hoofd uit de wolken en geef eerst nou maar eens toe dat het niet zo gaat zoals jij graag ziet.

dan ng 1 vraag uit belangstelling, hoeveel ervaring heb je met mollossers of teriers zoals de AMstaf ?

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Hey Mol, in Amerika wordt de Swinford Bandog toch aangeprezen als de ideale waakhond, en doen ze er pakwerk mee. Men zegt dat het een felle waker is, maar goed voor het eigen gezin.

Wat is daar van waar ?

Ze worden daar ook met elkaar gepaard, en dat al generaties lang (dus niet telkens Pit x Mastino).

Ik vind het ook wel maf om de impulsiviteit van de Pit te combineren met de kracht en het oeroude waakinstinct van de Mastino.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Mol
Zeer actief

johan1969 schreef:Hey Mol, in Amerika wordt de Swinford Bandog toch aangeprezen als de ideale waakhond, en doen ze er pakwerk mee. Men zegt dat het een felle waker is, maar goed voor het eigen gezin.

Wat is daar van waar ?

Ze worden daar ook met elkaar gepaard, en dat al generaties lang (dus niet telkens Pit x Mastino).

Ik vind het ook wel maf om de impulsiviteit van de Pit te combineren met de kracht en het oeroude waakinstinct van de Mastino.
wat is waar nou dat is waar, maar daar word wel gefokt op karakter en uiterlijk en is het allang niet meer de F1 hond van eerste generatie.
daar is er dan ook de ruimte voor om de honden uit telaten groeien en strenge selectatie toe te passen en worden er gecombineerd uit wel over wogen combinaties, maar ver geet niet dat als de hond daar gedrag gestoort gedrag vertoont dat die hond ook zonder pardon naar de honden hemel word geholpen.

kijk naar de dogo argentino de hond is onstaan uit 10 rassen 1 daar van was de vecht hond van cordoba wat denk je wat daar tussen zat met de eerste generatie honden je wil niet weten hoeveel honden daar naar de eweig jacht velden zijn geschoten.

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Yep, naar het schijnt konden die zelfs niet dekken zonder muilband. Het mannetje zou liever vechten dan te dekken.

Daarom hebben ze de pointer en de boxer ingefokt, om die honden meer sociaal te maken, zodat ze ook met 2 konden jagen.
Mol
Zeer actief

johan1969 schreef:Yep, naar het schijnt konden die zelfs niet dekken zonder muilband. Het mannetje zou liever vechten dan te dekken.

Daarom hebben ze de pointer en de boxer ingefokt, om die honden meer sociaal te maken, zodat ze ook met 2 konden jagen.
nou kijk aan dat wist ik dus niet, ben er dan ook niet zo mee bezig met dat ras, maar ik weet wel dat veel honden daar nooit op de open barenweg komen dat is niet gebruikelijk, dus daar kan je dan nog wel van dit soort honden houden zonder dat ze direct een gevaar vormen.

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Yep, en het is er ook niet zo dicht bevolkt als in Belgie of Nederland.
cloris
Zeer actief

johan1969 schreef:Yep, naar het schijnt konden die zelfs niet dekken zonder muilband. Het mannetje zou liever vechten dan te dekken.

Nee hoor :neenee: , de Boxer bracht rust en vertrouwen (voor de jacht) en de Pointer is ingekruist vanwege zijn "fijne" neus die spoor uit de lucht kan halen
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Mol
Zeer actief

cloris schreef:

Nee hoor :neenee: , de Boxer bracht rust en vertrouwen (voor de jacht) en de Pointer is ingekruist vanwege zijn "fijne" neus die spoor uit de lucht kan halen
ohhw heeft hij het over de dogo, hahahaha ik dacht dat hij het nog over de bandog had vandaar mijn andwoord :smile: tja blond he

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

cloris schreef:

:N: .....AIKS!!!!!Een Boxer die rust brengt???De fokker die dat toen heeft verzonnen wist niet veel over de Boxer blijkbaar :mrgreen:
cloris
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
cloris schreef:

:N: .....AIKS!!!!!Een Boxer die rust brengt???De fokker die dat toen heeft verzonnen wist niet veel over de Boxer blijkbaar :mrgreen:
Vermoedelijk waren de Boxers in DIE tijd nog niet zo ADHD :idea: :wink:
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:

Dat bedoel ik ook.

De Dogo Cordoba's vochten liever met elkaar dan samen te gaan jagen, vandaar dat de boxer is ingefokt. De Pointer, Ierse Wolfshond en Duitse dog zijn voor andere redenen ingefokt (respektievelijk : neus, snelheid en grootte), maar zullen de scherpte ook wel hebben doen dalen.
Marie-Josée
Erelid

cloris schreef:

:mrgreen: ik vrees dat onze boxer daarvoor nooit in aanmerking zou zijn gekomen. Dat beest leek wel honderd poten te hebben :wink:
Je leest soms dingen........... :denken:
zepenko
Zeer actief

Mol schreef:
zepenko schreef:Daar gaat het allemaal niet om mol. Het gaat er om dat er voor zo'n kruising best nog mogelijkheden zijn, voor hij de de DA op de tafel ligt. Als je de dingen op de juiste manier aanpakt, kan zo'n hond nog gewoon een geweldig leven hebben en zijn baas ook. Ik vind dat je dit soort gevallen niet op 1 hoop moet vegen, maar individueler moet kijken naar de honden. Net als in de RAD-wetgeving, daar wordt ook alles op 1 hoop geveegd, zonder te kijken naar de individuele gevallen. En ga me nou niet vertellen dat jij het eens bent met de RAD.
sorry hoor maar je zit met je hoofd in een rose wolk want daar gat het wel om klaar zoals jij het beschrijf is mooi heel mooi, en dat gebeurt bij rashonden en bij goeie welwillende fokkers die hart hebben vor hun ras maar niet bij mensen die een kruising maken tussen 2 rassen waar van je weet dat ze een zeer ,ZEER groot risco met hun karkater mee brengen, dit zijn hondjes die op marktplaats wrden gezet.
en dan kan je het nog zo mooi beschrijven ,maar ik leef in de echte wereld, waar dit soort dondjes niet die kans krijgen om het geen wat ik hier boven heb beschreven.
en hou als je blief nou eens op met de vergelijking te trekken tussen deze discussie en het RAD want daar gaat het niet om, laat dat nou eens door dringen, het RAD veegt zoals je zelf al aan geeft alles op 1 hoop want Ras honden hebben daar ook onder te leiden, we hebben het hier over een kruising die niet gefokt word om een ras te verbeteren, en Niet bij mensen terecht komen die weten waar ze aan beginnen, want die mesen weten wel beter dan te beginnen aan zo'n hond, en als die mensen aan zo'n honden is dit meestal omdat die hond tovallig op hun weg kwam en ze er toevallig plaats voor hadden.

dit land is al vrij dicht bevolkt met honden, en er komen nog steeds rassen bij, en met namen de mollosser rassen neem de boerboel en de presa, honden die ook gekocht worden uit een op welling en honden die ook niet voor beginner zijn .
maar goed we kunnen nog door blijven gaan met wel niet, kom eerst maar met je hoofd uit de wolken en geef eerst nou maar eens toe dat het niet zo gaat zoals jij graag ziet.

dan ng 1 vraag uit belangstelling, hoeveel ervaring heb je met mollossers of teriers zoals de AMstaf ?

Ik merk dat ik niet goed uitgelegd krijg waar ik vind dat deze discussie om draait. Het gaat me om de vooroordelen die iedereen meteen heeft, wanneer zo'n kruising voorbij komt.
Als een JR bijt, is het een lekker fel hondje, als een Tosa bijt is het een agressief beest. Ja, tuurlijk kan de één meer schade aanrichten dan de ander. Maar de aanleiding om te bijten kan voor beide honden hetzelfde zijn. Dus dien je eerst te bepalen waarom er is gebeten en vervolgens neem je pas de volgende stap.

Dat vind ik hier ook opgaan. Iedereen heeft vooroordelen over deze kruising, zonder er ook maar iets van gezien te hebben. Het kan best dat deze hond gevaarlijk is, of kan worden, maar als je de hond nog nooit hebt gezien, kun je daar eigenlijk niks zinnigs over zeggen. Ook niet als je al jaren ervaring hebt met beide rassen.

Doe dan voor je een uitspraak doet eerst eens stap 1. Kijk wat die hond jouw `vertelt'. Hij communiceert, dus jij hoeft alleen maar te lezen. En als je dat hebt gedaan, zet je stap 2. Maar hier wordt meteen stap 5 al gezet, zonder de voorgaande stappen te hebben gedaan. En dat allemaal omdat men denkt op basis van ervaring al precies te kunnen zeggen hoe de hond in elkaar steekt.

En voor je informatie: we altijd mollosers gehad en ik heb nu een mollosser en een berghond en heb behoorlijk wat kennis en ervaring in het opvoeden van allerlei rassen. Wat heb jij voor ervaring?
zepenko
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Vaak wordt er ook teveel belang gehecht aan het oordeel van een gedragsdeskundige terwijl daar net zulke klungels tussen zitten als bij psychiaters die ernstig gedragsgestoorden weer terug willen laten keren in de maatschappij, met alle gevolgen van dien.
Iets wat leeft verdient altijd een kans, of het nu een mens of een dier betreft, maar niet de kans een ander onherstelbare schade toe te brengen.
Als die kans reëel aanwezig is doe je een hond ook geen plezier met allerlei therapieën en ideeën die erop losgelaten worden.
Een hond moet gewoon bovenal gewoon lekker hond kunnen zijn.
Anders doe je hem met een spuitje meer plezier, tenslotte weet hij er niets van en voelt er ook niets van.
Volgens mij heb ik duidelijk geschreven dat het een goede gedragsdeskundige moet zijn en niet zo'n klungel die jij bedoelt. En elke hond heeft de potentie om een ander levend wezen onherstelbare schade toe te brengen. Maar wie bepaald dan of de kans reëel is?
Met de laatste twee zinnen ben ik het weer helemaal eens, maar daar ook weer, wie bepaald of de hond leker hond kan zijn?
zepenko
Zeer actief

Marion. schreef:
Marie-Josée schreef:Anders doe je hem met een spuitje meer plezier, tenslotte weet hij er niets van en voelt er ook niets van.
En zo is het maar net.
Het woordje gedragsdeskundige is bij mij ondertussen hard op weg om een plekje in het grote-allergie-woordenboek te verwerven.
Oké, noemen we hem speciaal voor jou ICT-er ofzo. :mrgreen:
(Of stond die al in je grote-allergie-woordenboek? Want dan nemen we gewoon een ander beroep hoor.)
cloris
Zeer actief

johan1969 schreef:
cloris schreef:

Dat bedoel ik ook.

De Dogo Cordoba's vochten liever met elkaar dan samen te gaan jagen, vandaar dat de boxer is ingefokt. De Pointer, Ierse Wolfshond en Duitse dog zijn voor andere redenen ingefokt (respektievelijk : neus, snelheid en grootte), maar zullen de scherpte ook wel hebben doen dalen.
Elke van de 10 rassen zijn met een reden gebruikt en iets van de scherpte af, ja dat zou best idd meegekomen zijn, maar wist je dat de Cordoba hond eigenlijk al een kruising was tussen:
De Spaanse Mastiff, Bull Terrier, en de oude Engelse Bulldog en vroegere Boxers
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

zepenko schreef:
Mol schreef:

Ik merk dat ik niet goed uitgelegd krijg waar ik vind dat deze discussie om draait. Het gaat me om de vooroordelen die iedereen meteen heeft, wanneer zo'n kruising voorbij komt.
Als een JR bijt, is het een lekker fel hondje, als een Tosa bijt is het een agressief beest. Ja, tuurlijk kan de één meer schade aanrichten dan de ander. Maar de aanleiding om te bijten kan voor beide honden hetzelfde zijn. Dus dien je eerst te bepalen waarom er is gebeten en vervolgens neem je pas de volgende stap.

Dat vind ik hier ook opgaan. Iedereen heeft vooroordelen over deze kruising, zonder er ook maar iets van gezien te hebben. Het kan best dat deze hond gevaarlijk is, of kan worden, maar als je de hond nog nooit hebt gezien, kun je daar eigenlijk niks zinnigs over zeggen. Ook niet als je al jaren ervaring hebt met beide rassen.

Doe dan voor je een uitspraak doet eerst eens stap 1. Kijk wat die hond jouw `vertelt'. Hij communiceert, dus jij hoeft alleen maar te lezen. En als je dat hebt gedaan, zet je stap 2. Maar hier wordt meteen stap 5 al gezet, zonder de voorgaande stappen te hebben gedaan. En dat allemaal omdat men denkt op basis van ervaring al precies te kunnen zeggen hoe de hond in elkaar steekt.

En voor je informatie: we altijd mollosers gehad en ik heb nu een mollosser en een berghond en heb behoorlijk wat kennis en ervaring in het opvoeden van allerlei rassen. Wat heb jij voor ervaring?
jij hebt helemaal gelijk...

op 1 ding na...

je hebt geen benul van de kruising waar we het over hebben.

zij een bijna willekeurige andere kruising was ik zo met je meegegaan...

maar hier niet..

het uitzoeken of er een reeele kans op problemen is hoeft namelijk niet, die kans is niet alleen reeel, maar gewoon zeer hoogstwaarschijnlijk.

tuurlijk is de bijtreden hetzelfde bij deze kruising of een jack. al denk ik dat de kruising sneller zal bijten , maar dat is niet te bewijzen.

helaas kun je niet wachten zoals jij zegt en achteraf gaan kijken hoe of was, want een jack bijt mij een blauwe plek en deze kruising maakt me af.

ik snap jou helemaal, klinkt ook achterlijk om bij voorbaat iets af te spuiten, maar het risico is te groot, teveel aanwezig en deze kruisingen hebben teveel kracht om door 90% van nederland gehanteerd te worden..

helaas zullen de 10% die dat evt wel zouden kunnen nooooit aan zo'n hond beginnen waardoor de kans op problemen alleen maar groter wordt helaas.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Yep.
Mol
Zeer actief

zepenko schreef: Ik merk dat ik niet goed uitgelegd krijg waar ik vind dat deze discussie om draait. Het gaat me om de vooroordelen die iedereen meteen heeft, wanneer zo'n kruising voorbij komt.
nee ik denk dat je hier de plak mis slaat er bestaan hoegenaamt geen voor oordelen op dit forum tussen deze mensen over dit soort honden, laten we wel wezen mensen hier op het forum hebben over het algemeen het beste voor met welk ras of kruising dan ook, echter is het wel zo dat de mensen die reageren in dit topic over deze kruising ervaring hebben met gelijk waardige rassen al niet met de rassen in kwestie waar deze kruising uit voort komt, hier zal je dan ook niet tehoren krijgen dat een tosa vals is als die bijt en een jack maar een klein fel hondje is,nee je zou eerder te horen krijgen dat de tosa een rden heeft gehad om te bijten en de jack hoogts waarschijnlijk niet opgevoed is omdat het toch maar een klein hondje is.

zie mijn andwoord hier boven. en ik vind dus wel dat je een blled kan schtsen van een bepaalde kruising als je weet waar je over praat. meschien wordt er wat gegeneraliceerd, maar dit komt omdat er uit ervaring gesproken wordt.
Doe dan voor je een uitspraak doet eerst eens stap 1. Kijk wat die hond jouw `vertelt'. Hij communiceert, dus jij hoeft alleen maar te lezen. En als je dat hebt gedaan, zet je stap 2. Maar hier wordt meteen stap 5 al gezet, zonder de voorgaande stappen te hebben gedaan. En dat allemaal omdat men denkt op basis van ervaring al precies te kunnen zeggen hoe de hond in elkaar steekt
.
kijk en nu ga je dus weer de Martin gaus uit hangen, dat werk niet hier, je hebt hier met mensen te maken die over het algemeen al genoeg ervaring op hebben gedaan, je hoef hier niet te gaan vertellen hoe je een hond moet lezen. waar jij de fout maakt is dat je dat ook verwacht van de persoon die aan zo'n kruising begint. denk je nou werkelijk dat dat soort mensen bewust aan zo'n kruising beginnen met in hun achter hoofd van deze hond ga ik eens helemaal sosiaal op voeden? kom op zeg je zou beter moeten weten dit type hond word gekoct door mensen die het gebruiken als een penis verlenger, stoerdoen op straat kijk mij eens met me gevaarlijke hond, de hond krijgt de verkeerde opvoeding plus dat deze mensen dus echt niet weten wat voor tijd bom ze aan een lijntje hebben en ze de klok in werking hebben gezet en een hond lezen was dat want daar hebben deze mensen nog nooit van gehoort.
en als zo'n hond uit eidelijk met een hoop zegen van boven toch bij iemand terecht komt die er mee over weg kan is de hond al zover verknipt dat die persoon er dan een keer oog in oog mee moet staan om te laten zie wie er de baas is, de hond acsepteerd dit of niet laten we er voor het gemak van uit gaan dat de hond dat acsepteerd, dan is de hond voor die eigenaar wel goed maar nooit te vertrouwen voor andere,is dat een leven voor zo'n hond? de blik in zijn ogen staan op 1 moment lief en op het andere moment kijk die dwars door je heen en het spelende happen word opeens gemeen, je moet daar mee over weg kunnen en daar is ervaring voor nodig, en dan praten we over ruime ervaring met soort gelijke honden van soort gelijk caliber.

be er tussen geboren om het zomaar te zeggen, heb me leven lang al in de honden begeven fokte op me 10 jaar al me eerste nestje pitjes onder begelijding van een goeie fokker, ben begonnen op me 12 met KNPV en ook ipo gedaan, ben op me 17 begonnen met Mollossers fokken en doe dit nu nog steeds, heb meer van dit soort honden in de opvang gezien dan me lief is pitjes die van uit de pit kwamen en werden gedumpt omdat ze niet konden vechten,kruisingen gezien en dagelijks mee gemaakt zoals hier boven beschreven.

Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Mol schreef:
zepenko schreef: Ik merk dat ik niet goed uitgelegd krijg waar ik vind dat deze discussie om draait. Het gaat me om de vooroordelen die iedereen meteen heeft, wanneer zo'n kruising voorbij komt.
nee ik denk dat je hier de plak mis slaat er bestaan hoegenaamt geen voor oordelen op dit forum tussen deze mensen over dit soort honden, laten we wel wezen mensen hier op het forum hebben over het algemeen het beste voor met welk ras of kruising dan ook, echter is het wel zo dat de mensen die reageren in dit topic over deze kruising ervaring hebben met gelijk waardige rassen al niet met de rassen in kwestie waar deze kruising uit voort komt, hier zal je dan ook niet tehoren krijgen dat een tosa vals is als die bijt en een jack maar een klein fel hondje is,nee je zou eerder te horen krijgen dat de tosa een rden heeft gehad om te bijten en de jack hoogts waarschijnlijk niet opgevoed is omdat het toch maar een klein hondje is.

zie mijn andwoord hier boven. en ik vind dus wel dat je een blled kan schtsen van een bepaalde kruising als je weet waar je over praat. meschien wordt er wat gegeneraliceerd, maar dit komt omdat er uit ervaring gesproken wordt.
Doe dan voor je een uitspraak doet eerst eens stap 1. Kijk wat die hond jouw `vertelt'. Hij communiceert, dus jij hoeft alleen maar te lezen. En als je dat hebt gedaan, zet je stap 2. Maar hier wordt meteen stap 5 al gezet, zonder de voorgaande stappen te hebben gedaan. En dat allemaal omdat men denkt op basis van ervaring al precies te kunnen zeggen hoe de hond in elkaar steekt
.
kijk en nu ga je dus weer de Martin gaus uit hangen, dat werk niet hier, je hebt hier met mensen te maken die over het algemeen al genoeg ervaring op hebben gedaan, je hoef hier niet te gaan vertellen hoe je een hond moet lezen. waar jij de fout maakt is dat je dat ook verwacht van de persoon die aan zo'n kruising begint. denk je nou werkelijk dat dat soort mensen bewust aan zo'n kruising beginnen met in hun achter hoofd van deze hond ga ik eens helemaal sosiaal op voeden? kom op zeg je zou beter moeten weten dit type hond word gekoct door mensen die het gebruiken als een penis verlenger, stoerdoen op straat kijk mij eens met me gevaarlijke hond, de hond krijgt de verkeerde opvoeding plus dat deze mensen dus echt niet weten wat voor tijd bom ze aan een lijntje hebben en ze de klok in werking hebben gezet en een hond lezen was dat want daar hebben deze mensen nog nooit van gehoort.
en als zo'n hond uit eidelijk met een hoop zegen van boven toch bij iemand terecht komt die er mee over weg kan is de hond al zover verknipt dat die persoon er dan een keer oog in oog mee moet staan om te laten zie wie er de baas is, de hond acsepteerd dit of niet laten we er voor het gemak van uit gaan dat de hond dat acsepteerd, dan is de hond voor die eigenaar wel goed maar nooit te vertrouwen voor andere,is dat een leven voor zo'n hond? de blik in zijn ogen staan op 1 moment lief en op het andere moment kijk die dwars door je heen en het spelende happen word opeens gemeen, je moet daar mee over weg kunnen en daar is ervaring voor nodig, en dan praten we over ruime ervaring met soort gelijke honden van soort gelijk caliber.

be er tussen geboren om het zomaar te zeggen, heb me leven lang al in de honden begeven fokte op me 10 jaar al me eerste nestje pitjes onder begelijding van een goeie fokker, ben begonnen op me 12 met KNPV en ook ipo gedaan, ben op me 17 begonnen met Mollossers fokken en doe dit nu nog steeds, heb meer van dit soort honden in de opvang gezien dan me lief is pitjes die van uit de pit kwamen en werden gedumpt omdat ze niet konden vechten,kruisingen gezien en dagelijks mee gemaakt zoals hier boven beschreven.

Amen. Niks aan toe te voegen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

zepenko schreef:
Volgens mij heb ik duidelijk geschreven dat het een goede gedragsdeskundige moet zijn en niet zo'n klungel die jij bedoelt. En elke hond heeft de potentie om een ander levend wezen onherstelbare schade toe te brengen. Maar wie bepaald dan of de kans reëel is?
Met de laatste twee zinnen ben ik het weer helemaal eens, maar daar ook weer, wie bepaald of de hond leker hond kan zijn?
Goed, oké, maar geldt dat voor mensen niet ook? Iemand zal toch een oogje in het zeil moeten houden. Ik vind alleen dat het erg moeilijk is van te voren te bedenken of een peut wel echt de juiste is en bij een moeilijke kruising (mag ik het zo noemen?) is de kans op verkeerd aangeleerd gedrag redelijk groot.
Ik denk dat iedere weldenkende goed geïnformeerde hondenliefhebber wel kan beoordelen wanneer een hond gewoon lekker hond kan zijn. Dat zie je en dat merk je aan een dier.
Ik vind het vreselijk dat er zoveel honden wegens gedragsproblemen in het asiel terechtkomen en daar in een hok maar af moeten wachten of iemand (misschien al de zoveelste)nog een kans met hun wil wagen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”