frank1985 schreef:dat vroeg ik boven jou post idd ook .... lijkt mij heel vreemd als de hond het zomaar uit zich zelf deed zonder beloning
Wat Chiki ook schrijft, ik beloon voor oogcontact. Aangezien Frenk niet echt ergens op gericht is kan dat belonen van alles zijn. Een spelletje met de baas, een voertje of een "goed zo", maar hij is nergens echt helemaal stapeldol op. Frenk is dus bij lange na niet geschikt om een appel te lopen zoals die hond op dat filmpje.
Maar mijn vraag is: ok je wilt appel kunnen lopen zoals op dat filmpje en daar heb je een bepaalde hoeveelheid drift voor nodig. Toch?
Dan ga je honden zoeken die dat kunnen en je gaat fokken met de honden die dat het beste kunnen. En de kunstjes die vertoond moeten worden, worden steeds strakker. En de honden moeten dus steeds gefocuster zijn om dat te kunnen leveren.
Is daar een grens aan? Wanneer wordt dat obsessief en moet je het gaan afzwakken in plaats van aanwakkeren? Kunnen honden te gefocust zijn voor mensen in de sport of vinden zij hoe meer gefocust hoe beter?
Ik vind dat hele hypergefocuste op een gegeven moment namelijk onprettig worden (dat was mijn punt wat ik maakte en waar iedereen over viel :N:)