Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Frenk schreef:
Kyra- schreef:
Frenk schreef: Ik zal het nog eens zeggen: ik ben niet tegen belonen of motiveren :mrgreen:
Hoe beloon of motiveer jij je hond? en wat doe je zoal met je hond
Daar heb ik ruimschoots genoeg over geschreven op dit forum. :ok:
Jouw antwoorden zeggen mij al voldoende ik hoef de rest al niet eens op te zoeken :wink:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Kyra- schreef:
Frenk schreef:
Kyra- schreef:
Frenk schreef: Ik zal het nog eens zeggen: ik ben niet tegen belonen of motiveren :mrgreen:
Hoe beloon of motiveer jij je hond? en wat doe je zoal met je hond
Daar heb ik ruimschoots genoeg over geschreven op dit forum. :ok:
Jouw antwoorden zeggen mij al voldoende ik hoef de rest al niet eens op te zoeken :wink:
Dan moet je er niet naar vragen :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:Het balletje is zn lust en zn leven en die zou hij niet mogen krijgen omdat jij dat hysterisch gedrag vind :denken:
Nee, je snapt er echt niets van, van wat ik aangeef :19:
Het gaat mij erom dat mensen ervoor zorgen (door fokselectie en trainen) dat een bal z'n lust en z'n leven is geworden voor zo'n hond.
Mag ik jou een vraag stellen:
Waarom kun je jezelf niet leuk genoeg maken, zodat zo'n hond naar jou opkijkt en niet naar je oksel (dus zonder dat je ook maar ergens een bal of voertje of wat dan ook moet verstoppen bedoel ik!)
omdat mij niet interesseert waarom een hond naar mij toekomt bijv. als ik hem roep ALS hij maar komt... of hij dat nu voor mij of voor een bal of voor een voertje doet zal me een worst zijn...
Ik vind dat een hond buitdrift heeft veel belangrijker.
Mijn vraag was niet waarom je het zou willen of niet, maar ik was benieuwd of het zou kunnen?
ja zie bij Xena en het heeft dus niet geheel het gewenste resultaat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Frenk schreef: En daarnaast leren wij onze honden dingen of versterken wij eigenschappen die in de hond aanwezig zijn, bijvoorbeeld vinden dat een bal de heilige graal is. Maar waarom doen we dat? Wat vinden we daarvan? Wat houdt dat eigenlijk precies in voor de hond en voor het ras(type)?

Over dit soort zaken kun je nadenken en discussieren. :19:

Ik zie echt niet waarom daar zo negatief over moet worden gedaan?
Waarom we dat doen? Omdat we willen sporten of werken met de hond. En omdat je je hond er blij en enthousiast mee hebt.

Bal de heilige graal? Echt niet. kan precies zo met een ander voorwerp. het gaat om de interactie. Niet dat de hond slaaf van de bal is. Daarom bewaar je dat voorwerp ook als beloning en niet als gewoon speelding (want die hebben ze ook).

Wat vinden we ervan? Jij vindt het een ramp, en wij vinden het fijn. Daarom doen wij iets in de africhting (of andere hondensport), en jij niet.

Wat het inhoudt van de hond? Nou ik zie ze er niet over klagen, ze zijn er niet hysterisch door en ik kan er ook nog prima mee bankhangen of door hte bos wandelen. Op het rastype heeft het geen invloed, het zit er al in. Kijk naar Eva, niks niet werkgefokt en net zo gefocust te krijgen als Marc en Martijn dat maar zouden willen.
nou idd. mijn reu is nog gekker op het apporteerblok, altijd al geweest ook, dan kan ie tussen 100 balletje lopen...het blok is het enige wat interessant is. En nee, daar heb ik nooit mee gespeeld thuis of wat dan ook... blok is alleen voor op het veld nl.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Gos schreef:Ik denk dus dat dat hypothetische geval waar je het over hebt, voornamelijk in jouw hoofd bestaat en niet gebaseerd is op de meerderheid van de sporthonden.
Het is mijn mening en daar mag je vervolgens van vinden wat je wilt.
Maar, ik heb volgens mij duidelijk genoeg uitgelegd wat ik bedoel en ik heb ook een aantal vragen gesteld. Het is heel jammer dat daar niet serieus op in gegaan wordt :ok:
ook jammer dat je niet ingaat op mijn foto's want daar is dus duidelijk het verschil te zien....
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:ook jammer dat je niet ingaat op mijn foto's want daar is dus duidelijk het verschil te zien....
Dat verschil, dat zie ik wel. Maar dat doet er niet toe in de discussie die ik wilde voeren. Wat moet ik erover zeggen? Ja ik zie het verschil, ja ik begrijp dat jij handvaten nodig hebt om een hond het kunstje wat jij wilt zien te laten uitvoeren.
Maar dat wisten we toch allemaal al?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Gos schreef:
Frenk schreef: En daarnaast leren wij onze honden dingen of versterken wij eigenschappen die in de hond aanwezig zijn, bijvoorbeeld vinden dat een bal de heilige graal is. Maar waarom doen we dat? Wat vinden we daarvan? Wat houdt dat eigenlijk precies in voor de hond en voor het ras(type)?

Waarom we dat doen? Omdat we willen sporten of werken met de hond. En omdat je je hond er blij en enthousiast mee hebt.

Bal de heilige graal? Echt niet. kan precies zo met een ander voorwerp. het gaat om de interactie. Niet dat de hond slaaf van de bal is. Daarom bewaar je dat voorwerp ook als beloning en niet als gewoon speelding (want die hebben ze ook).

Wat vinden we ervan? Jij vindt het een ramp, en wij vinden het fijn. Daarom doen wij iets in de africhting (of andere hondensport), en jij niet.

Wat het inhoudt van de hond? Nou ik zie ze er niet over klagen, ze zijn er niet hysterisch door en ik kan er ook nog prima mee bankhangen of door hte bos wandelen. Op het rastype heeft het geen invloed, het zit er al in. Kijk naar Eva, niks niet werkgefokt en net zo gefocust te krijgen als Marc en Martijn dat maar zouden willen.
nou idd. mijn reu is nog gekker op het apporteerblok, altijd al geweest ook, dan kan ie tussen 100 balletje lopen...het blok is het enige wat interessant is. En nee, daar heb ik nooit mee gespeeld thuis of wat dan ook... blok is alleen voor op het veld nl.
Aaaaaaaarggggghhhhhh.
Daar gaat het ook niet om. Het gaat om de aanleg om obsessief te kunnen worden over wat dan ook. Of dat nou een blok, een bal, een voertje of wat dan ook is. En dat die aanleg benadrukt en gezocht wordt in fokselectie en zelfs wordt aangewakkerd in de training. Daar praat ik over.
Ik krijg hier echt een Louis van Gaal gevoel van.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Gos schreef:

Aaaaaaaarggggghhhhhh.
Daar gaat het ook niet om. Het gaat om de aanleg om obsessief te kunnen worden over wat dan ook. Of dat nou een blok, een bal, een voertje of wat dan ook is. En dat die aanleg benadrukt en gezocht wordt in fokselectie en zelfs wordt aangewakkerd in de training. Daar praat ik over.
het is geen obsessief gedrag het zijn driften...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:ook jammer dat je niet ingaat op mijn foto's want daar is dus duidelijk het verschil te zien....
Dat verschil, dat zie ik wel. Maar dat doet er niet toe in de discussie die ik wilde voeren. Wat moet ik erover zeggen? Ja ik zie het verschil, ja ik begrijp dat jij handvaten nodig hebt om een hond het kunstje wat jij wilt zien te laten uitvoeren.
Maar dat wisten we toch allemaal al?
nee daaruit blijkt dat ik dus wel een hond naar me kan laten kijken om te volgen, dat was je vraag nl. Maar dat dit dus onvoldoende resultaat geeft voor mij.
Overigens loopt Xena nu (voor de fun) al een tijdje te volgen met balletje (ze mag afbouwen dus doet geen complete programma's meer) en ik was benieuwd of ik haar volgen nog kon verbeteren... en dat kan dus prima zelfs op bijna 8 jarige leeftijd.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Frenk schreef: Aaaaaaaarggggghhhhhh.
Het lijkt erop dat jij een zekere aanleg hebt om uitermate gefrustreerd te raken als anderen niet de obsessie delen om jouw discussie te voeren :mrgreen: Misschien deel je voorouders met Van Gaal? :wink:

Wat je nu trouwens samenvat is nou net waardoor er werkrassen zijn. Alleen ben ik het niet eens met de keuze voor het woord obsessief, omdat dat impliceert dat er geen grenzen aan zijn. En dat bestrijden wij, maar dat wil er blijkbaar niet in. Tja, dan houdt het een keer op.
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:het is geen obsessief gedrag het zijn driften...
Maar een drift kan obsessief worden.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Wat je nu trouwens samenvat is nou net waardoor er werkrassen zijn. Alleen ben ik het niet eens met de keuze voor het woord obsessief, omdat dat impliceert dat er geen grenzen aan zijn. En dat bestrijden wij, maar dat wil er blijkbaar niet in. Tja, dan houdt het een keer op.
Mijn vraag is of waar "jullie" die grens (waar een drift een obsessie wordt) leggen hetzelfde is als waar anderen hem zouden leggen of waar hij verstandigerwijs zou moeten liggen :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef:
Gos schreef:Wat je nu trouwens samenvat is nou net waardoor er werkrassen zijn. Alleen ben ik het niet eens met de keuze voor het woord obsessief, omdat dat impliceert dat er geen grenzen aan zijn. En dat bestrijden wij, maar dat wil er blijkbaar niet in. Tja, dan houdt het een keer op.
Mijn vraag is of waar "jullie" die grens (waar een drift een obsessie wordt) leggen hetzelfde is als waar anderen hem zouden leggen of waar hij verstandigerwijs zou moeten liggen :wink:
Kom maar een keer kijken als we trainen, dan zie je waar het over gaat. verstandigerwijs, ook weer zo'n woord, nou ik kan je verzekeren dat ik geen enkel probleem heb met m'n hond dat zou voortvloeien uit die driften en het trainen erop. verstandigerwijs is het ook niet zo handig om honden te hebben die zo weinig beloningsgericht zijn dat ze lekker hun eigen wandeling maken :19: Zo ken ik er nog wel een paar. Hoezo obsessief?
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:
Kom maar een keer kijken als we trainen, dan zie je waar het over gaat. verstandigerwijs, ook weer zo'n woord, nou ik kan je verzekeren dat ik geen enkel probleem heb met m'n hond dat zou voortvloeien uit die driften en het trainen erop. verstandigerwijs is het ook niet zo handig om honden te hebben die zo weinig beloningsgericht zijn dat ze lekker hun eigen wandeling maken :19: Zo ken ik er nog wel een paar. Hoezo obsessief?
Jij hebt het steeds over jouw hond (en nu zelfs over de mijne :neenee:), maar ik heb het toch niet over jouw hond?
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

het is allemaal zo relatief en daarom kom je er ook nooit uit in deze discussie denk ik. wat voor de een zenuwachtig en obsessief is is voor de ander juist wel gewentst en fijn gedrag.
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:Wat bedoel je dan precies met : als de obsessie doorslaat...?
Er is een moment waarop een grens wordt overgegaan en waarop het onprettig wordt. Maar dat is heel moeilijk uit te leggen (zeg ik nu voor de 100ste keer :wink:)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:het is geen obsessief gedrag het zijn driften...
Maar een drift kan obsessief worden.
nee dat kan niet!

niet met een goeie baas tenminste...... :wink:

en dat geld ook voor sexuele driften zoals op mensenbenen rijden...... :wink:
Ach, dus ik ben een slechte baas. Fijn dat je toch altijd zo lekker 'zakelijk' blijft discussieren :ok: Van niveau hoor, echt waar :ok:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef: Jij hebt het steeds over jouw hond (en nu zelfs over de mijne :neenee:), maar ik heb het toch niet over jouw hond?
Over welke hond(en) heb je het eigenlijk wel? Overl al die ander honden die "wij" in de africhting/sport zien? Over een denkbeeldige hond in je hoofd? Je moet en zal een discussie hebben over obsessief gedrag, maar waarom is me een raadsel. Ik zie er hier maar 1 die er een probleem mee heeft (en waarom is me ook nog steeds niet duidelijk), en dat ben jij.

Pech gehad, zou ik dan zeggen.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef: Jij hebt het steeds over jouw hond (en nu zelfs over de mijne :neenee:), maar ik heb het toch niet over jouw hond?
Over welke hond(en) heb je het eigenlijk wel? Overl al die ander honden die "wij" in de africhting/sport zien? Over een denkbeeldige hond in je hoofd? Je moet en zal een discussie hebben over obsessief gedrag, maar waarom is me een raadsel. Ik zie er hier maar 1 die er een probleem mee heeft (en waarom is me ook nog steeds niet duidelijk), en dat ben jij.

Je hoeft niet met me te discussieren :wink:
Ik zie een hond op een filmpje, ik zie honden op crufts, ik lees verhalen van sporters en africhters alhier en dan komen er bij mij vragen en meningen op. En die stel en plaats ik. :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef: Ik zie een hond op een filmpje, ik zie honden op crufts, ik lees verhalen van sporters en africhters alhier en dan komen er bij mij vragen en meningen op. En die stel en plaats ik. :wink:
Ja, en dan krijg je daar antwoorden op en die veeg je vervolgens van de tafel met je, excusez le mot, gedram over doorgeschoten driften. Vind je het dan echt gek dat je geen antwoord krijgt wat je wilt horen?dat er geen grens tot op de milimeter wordt aangegeven?

Ik hoop ondertussen dat Biek nu beter terugkomt :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:
Gos schreef:

Ik zie een hond op een filmpje, ik zie honden op crufts, ik lees verhalen van sporters en africhters alhier en dan komen er bij mij vragen en meningen op. En die stel en plaats ik. :wink:
Ja dat is wel duidelijk, alleen wil je de antwoorden die je krijgt niet niet accepteren, omdat ze blijkbaar niet in jouw straatje passen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef: Ik zie een hond op een filmpje, ik zie honden op crufts, ik lees verhalen van sporters en africhters alhier en dan komen er bij mij vragen en meningen op. En die stel en plaats ik. :wink:
Ja, en dan krijg je daar antwoorden op en die veeg je vervolgens van de tafel met je, excusez le mot, gedram over doorgeschoten driften. Vind je het dan echt gek dat je geen antwoord krijgt wat je wilt horen?dat er geen grens tot op de milimeter wordt aangegeven?

Wie is Biek?

En jullie reageren niet op de vragen die ik stel omdat jullie stellen dat het geen obsessief gedrag is, maar het 'maar' driften zijn. Tja, dan kun je praten tot je een ons weegt, maar bij zulke verschillende uitgangspunten is praten zinloos :wink:

Mijn vraag over of je het aan kunt leren zonder dat de hond eigenlijk alleen maar kijkt naar een plek waar iets verstopt kan zitten (bal op je hoofd, voertje in de mond, dat soort dingen) wordt niet beantwoord. (En daarmee bedoel ik dus voor alle duidelijkheid niet dat je zonder beloning zou moeten werken).
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:
Frenk schreef:
Gos schreef:

Ja dat is wel duidelijk, alleen wil je de antwoorden die je krijgt niet niet accepteren, omdat ze blijkbaar niet in jouw straatje passen.
Jawel hoor, die antwoorden die lees ik en daar vind ik ook iets van. Helaas gaan de antwoorden meestal niet over het onderwerp :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef: Wie is Biek?
De hond waar dit topic over begon, zoals je op pagina 3 kunt lezen.
Frenk schreef:En jullie reageren niet op de vragen die ik stel omdat jullie stellen dat het geen obsessief gedrag is, maar het 'maar' driften zijn. Tja, dan kun je praten tot je een ons weegt, maar bij zulke verschillende uitgangspunten is praten zinloos :wink:
Zijn we het toch noig ergens over eens :mrgreen:
Frenk schreef:Mijn vraag over of je het aan kunt leren zonder dat de hond eigenlijk alleen maar kijkt naar een plek waar iets verstopt kan zitten (bal op je hoofd, voertje in de mond, dat soort dingen) wordt niet beantwoord. (En daarmee bedoel ik dus voor alle duidelijkheid niet dat je zonder beloning zou moeten werken).

Dan lees je toch iets anders dan ik. In eerste instantie leer je het misschien zo aan, daarna kun je het afbouwen. Zoals je op elk trainingveld zou kunnen zien.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:Mijn vraag over of je het aan kunt leren zonder dat de hond eigenlijk alleen maar kijkt naar een plek waar iets verstopt kan zitten (bal op je hoofd, voertje in de mond, dat soort dingen) wordt niet beantwoord. (En daarmee bedoel ik dus voor alle duidelijkheid niet dat je zonder beloning zou moeten werken).

Dan lees je toch iets anders dan ik. In eerste instantie leer je het misschien zo aan, daarna kun je het afbouwen. Zoals je op elk trainingveld zou kunnen zien.
In de africhting (of de doggydance bijv.) zie ik toch vooral alleen maar honden zeer gefocused kijken naar een punt waar in de training een voertje of balletje gezeten heeft. Jij ziet dat niet zo?
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Frenk schreef:
Mijn vraag over of je het aan kunt leren zonder dat de hond eigenlijk alleen maar kijkt naar een plek waar iets verstopt kan zitten (bal op je hoofd, voertje in de mond, dat soort dingen) wordt niet beantwoord. (En daarmee bedoel ik dus voor alle duidelijkheid niet dat je zonder beloning zou moeten werken).
he Frenk, schiet me net te binnen dat ik een hele tijd geleden eens fotos van een examen van jou en frenk heb gezien. daar zag je Frenk ook volgen met zijn kop omhoog... klopt toch ?

hoe heb jij dat aangeleerd en hoe beloon jij hem nu wel of niet ?
ik bedoel dus: als hij zo moet volgens op training hoe pak jij dat dan aan ?
dat is imo precies het zelfde

is overigens niet lullig bedoel maar het schier me net te binnen vandaar :wink:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Frenk schreef:
Gos schreef:

Wie is Biek?

En jullie reageren niet op de vragen die ik stel omdat jullie stellen dat het geen obsessief gedrag is, maar het 'maar' driften zijn. Tja, dan kun je praten tot je een ons weegt, maar bij zulke verschillende uitgangspunten is praten zinloos :wink:

hoe heb jij Frenk leren volgen en omhoog laten kijken naar je..?
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Frenk schreef:
Gos schreef:

In de africhting (of de doggydance bijv.) zie ik toch vooral alleen maar honden zeer gefocused kijken naar een punt waar in de training een voertje of balletje gezeten heeft. Jij ziet dat niet zo?
Ik leer het anders. Met de clicker :wink: . Ik klik voor oogcontact, (begin hiermee van puppie of aan) vervolgens is de beloning een balletje. Ik zie overigens het verschil niet in manieren van aanleren, in alle gevallen (ook in andere sporten) zal de hond gefocust zijn op zijn beloning. Alleen is de ene hond gefocuster dan de ander, afhankelijk van de driften die hij bezit :mrgreen: .
frank1985
Zeer actief

blondie schreef:
Frenk schreef:
Gos schreef:

Wie is Biek?

hoe heb jij Frenk leren volgen en omhoog laten kijken naar je..?
dat vroeg ik boven jou post idd ook .... lijkt mij heel vreemd als de hond het zomaar uit zich zelf deed zonder beloning
Frenk
Zeer actief

frank1985 schreef:dat vroeg ik boven jou post idd ook .... lijkt mij heel vreemd als de hond het zomaar uit zich zelf deed zonder beloning
Wat Chiki ook schrijft, ik beloon voor oogcontact. Aangezien Frenk niet echt ergens op gericht is kan dat belonen van alles zijn. Een spelletje met de baas, een voertje of een "goed zo", maar hij is nergens echt helemaal stapeldol op. Frenk is dus bij lange na niet geschikt om een appel te lopen zoals die hond op dat filmpje. :mrgreen:

Maar mijn vraag is: ok je wilt appel kunnen lopen zoals op dat filmpje en daar heb je een bepaalde hoeveelheid drift voor nodig. Toch?
Dan ga je honden zoeken die dat kunnen en je gaat fokken met de honden die dat het beste kunnen. En de kunstjes die vertoond moeten worden, worden steeds strakker. En de honden moeten dus steeds gefocuster zijn om dat te kunnen leveren.
Is daar een grens aan? Wanneer wordt dat obsessief en moet je het gaan afzwakken in plaats van aanwakkeren? Kunnen honden te gefocust zijn voor mensen in de sport of vinden zij hoe meer gefocust hoe beter?

Ik vind dat hele hypergefocuste op een gegeven moment namelijk onprettig worden (dat was mijn punt wat ik maakte en waar iedereen over viel :N:)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”