Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Inge schreef:Je hangt allerlei waarde-oordelen vast aan wat je denkt te zien
Waardeoordelen? Een mening bedoel je? :wink:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Frenk, mag ik je wat vragen?
Hoe wil jij een hond trainen die nergens interesse heeft? Dus niet in balletje, voer, aai over bol, stem? Een hond die daarvoor geen driften heeft is gewoon ontzettend moeilijk te trainen denk.
Even voorbeeld jouw Frenk. Wat ik begrijp is hij maar tijdelijk geinteresseerd in iets. Tevens is wat ik ook begrijp Frenk een wegloper, eentje die liever naar een leuk teefje gat dan naar het baasje.
Snap je nu ook waarom het voor een herder juist gewenst is dat ze iets van driften hebben? Herders zijn gefokt om te werken, met de baas bezig te zijn etc. Daar heb je wel die driften voor nodig, anders kan je net zo goed een andere type hond nemen
Frenk
Zeer actief

duitse herder schreef:Frenk, mag ik je wat vragen?
Hoe wil jij een hond trainen die nergens interesse heeft? Dus niet in balletje, voer, aai over bol, stem? Een hond die daarvoor geen driften heeft is gewoon ontzettend moeilijk te trainen denk.
Even voorbeeld jouw Frenk. Wat ik begrijp is hij maar tijdelijk geinteresseerd in iets. Tevens is wat ik ook begrijp Frenk een wegloper, eentje die liever naar een leuk teefje gat dan naar het baasje.
Snap je nu ook waarom het voor een herder juist gewenst is dat ze iets van driften hebben? Herders zijn gefokt om te werken, met de baas bezig te zijn etc. Daar heb je wel die driften voor nodig, anders kan je net zo goed een andere type hond nemen
Maar duitse herder, ik weet dat toch allemaal precies. En ik zeg toch honderd keer dat ik niks tegen belonen of motiveren heb?
Dus waarom vraag je dit? :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Gos schreef: Ik hoop ondertussen dat Biek nu beter terugkomt :mrgreen:
:mrgreen:

ja hoor, hij komt erg netjes (al zal hij nooit een spring-in-de-armen-zijn). :wink:
duitse herder
Zeer actief

Frenk schreef:
Maar duitse herder, ik weet dat toch allemaal precies. En ik zeg toch honderd keer dat ik niks tegen belonen of motiveren heb?
je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag? :denken:
Frenk
Zeer actief

duitse herder schreef:je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag? :denken:
Maar dat vroeg je toch niet? Je vroeg allemaal dingen die ik al tig keer beantwoord heb in dit topic en in je vragen klinken aannames door over wat ik wel of niet zou vinden, maar die aannames kloppen niet. Dat is heel erg lastig. En dan kan ik elke letter gaan weerleggen, maar dat is ook heel vervelend :wink:
Maar goed, obsessief is wat het is: obsessief. Dus geen normale drift meer, maar dat het een obsessie is voor de hond, zodanig dat het mij een onprettig gevoel geeft.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Wat Inge ook al zei, een hond die obsessief gedrag vertoond is totaal niet te bereiken met trainen, dus die zal je weinig tegen komen vermoed ik in de sport
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
duitse herder schreef:je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag? :denken:
Maar dat vroeg je toch niet? Je vroeg allemaal dingen die ik al tig keer beantwoord heb in dit topic en in je vragen klinken aannames door over wat ik wel of niet zou vinden, maar die aannames kloppen niet. Dat is heel erg lastig. En dan kan ik elke letter gaan weerleggen, maar dat is ook heel vervelend :wink:
Maar goed, obsessief is wat het is: obsessief. Dus geen normale drift meer, maar dat het een obsessie is voor de hond, zodanig dat het mij een onprettig gevoel geeft.
ik denk dat Inge dit heel goed en duidelijk geformuleerd heeft. Daar zul je weinig mee kunnen bereiken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

duitse herder schreef:
Frenk schreef:
je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag? :denken:
Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouw ;)
Frenk
Zeer actief

Kyra- schreef:Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouw ;)
Het gaat niet om wat ik persoonlijk wil of niet wil in "mijn" hond, kun je dat nou werkelijk niet begrijpen?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Kyra- schreef:Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouw ;)
Het gaat niet om wat ik persoonlijk wil of niet wil in "mijn" hond, kun je dat nou werkelijk niet begrijpen?
maar niemand begrijpt jou hier volgens mij? Want wat wij ook zeggen wij begrijpen het allemaal verkeerd... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
maar niemand begrijpt jou hier volgens mij? Want wat wij ook zeggen wij begrijpen het allemaal verkeerd... :19:
Nee hoor. Op een gegeven moment ging het wel over de vragen en opmerkingen die ik maakte. Maar opeens wordt daar dan weer een conclusie aan verbonden, zoals Kyra- hierboven doet. En dat slaat dan weer als een tang op een varken :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge schreef:Je hangt allerlei waarde-oordelen vast aan wat je denkt te zien en als iemand probeert uit te leggen waarom voor een bepaalde manier gekozen wordt qua training, dat het niets met obsessief gedrag te maken heeft maar met driften en de mate van concentratie kom je steevast met de dooddoener...mijn mening hoor roll
Als je totaal niet bereid bent je mening bij te stellen nav de uitleg die je tot in den treure gegeven wordt dan heeft een discussie geen enkele zin.
Frenk schreef:
Inge schreef:Inge schreef:
Je hangt allerlei waarde-oordelen vast aan wat je denkt te zien
Waardeoordelen? Een mening bedoel je?
denk dat dit het hele punt is:

Inge zegt iets.
Jij trekt dat uit zn verband, geeft er een antwoord op dat jou past en gaat totaal voorbij aan wat er werkelijk gezegd wordt.

Dat is niet discussieren, dat is een heel klein stukje uit een heel verhaal halen en daar een antwoord op geven dat niet van toepassing is.

Ik krijg sterk de indruk dat discussieren voor jou voornamelijk je gelijk halen is, zo niet met argumenten dan toch met veel gedram.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je wel altijd de tangen op de varkens van iemand anders ziet, maar nooit die van jezelf.
Als de discussie over balbezit gaat en het er op lijkt dat je geen gelijk gaat krijgen wordt daar in dezelfde post weer gauw de TT bijgehaald.
Was in mijn ogen net zo'n tang op net zo'n varken maar.......jij mag dat blijkbaar.

Ik moet bij jou voortdurend denken aan splinters, balken en ogen....

Verder denk ik dat Inge jou een heel duidelijk antwoord heeft gegeven, maar behalve dan bovenstaand citaat ga je daar niet verder op in.
Waarom eigenlijk niet?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Frenk schreef:
Het is wel wat jij persoonlijk wil of niet wil tenzij je voor andere spreek en dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Zoals al eerder geschreven jij wil discussiëren maar geeft geen antwoorden op de vragen jou gesteld of je draait er omheen met een lul verhaal wat dan later weer zo verdraaid word dat je het zo niet bedoeld heb. Wees eens duidelijk en recht voor zijn raap zonder te draaien.

Jij ziet niet graag een hond die plezier heeft in het werken met zijn baas als er een balletje gebruikt word en de hond er TE VEEL plezier in heeft.
Het balletje is een voorbeeld het kan ook een ander voorwerp zijn of puur op stem. In de sport word een balletje of ander voorwerp veelal gebruikt om ter plaatse een beloning te geven na het zoeken bv.

Gezien je geen antwoord op een simpele vraag van mij kan of wil geven ga ik er maar vanuit dat je niets doet met je hond.
Frenk
Zeer actief

Kyra- schreef:Het is wel wat jij persoonlijk wil of niet wil tenzij je voor andere spreek en dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
Het is wat ik "vind" en niet wat ik "wil" in mijn eigen hond.
Jij ziet niet graag een hond die plezier heeft in het werken met zijn baas als er een balletje gebruikt word en de hond er TE VEEL plezier in heeft.
Dat moet je dan maar vooral denken. Als dat is wat je uit mijn bijdragen haalt, dan lees je op zo'n rare manier, dat ik er echt niets meer aan kan veranderen :wink:
Gezien je geen antwoord op een simpele vraag van mij kan of wil geven ga ik er maar vanuit dat je niets doet met je hond.
Ik kan en wel wel antwoord geven, maar ik schrijf er zoveel over op dit forum dat ik dan erg in herhaling zou vallen. Overigens zeg ik er volgens mij in dit topic wel nog iets over. Maar goed, ik doe dus wel veel met mijn hond. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maar toch snap ik er erg weinig van Frenk... ondanks alle uitleg blijf je hameren op obsessief gedrag terwijl dit heel gewoon gedrag is voor een werkhond als bijv. een mechelaar.
Nogmaals... dan moet je niet zo'n type hond kiezen maar je moet niet een hond hierin willen veranderen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:maar toch snap ik er erg weinig van Frenk... ondanks alle uitleg blijf je hameren op obsessief gedrag terwijl dit heel gewoon gedrag is voor een werkhond als bijv. een mechelaar.
Nogmaals... dan moet je niet zo'n type hond kiezen maar je moet niet een hond hierin willen veranderen.
Maar Mal, ik wil toch ook helemaal niet voor zo'n hond kiezen? Ik maak toch gewoon een opmerking over gedrag wat ik niet prettig vind bij een hond. Op dezelfde manier als ik kan zeggen dat ik te platte neuzen niet prettig vind. Dan kan iemand wel zeggen: ja, dan moet je geen platneus nemen, maar dat doet er dan toch niet toe? :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:maar toch snap ik er erg weinig van Frenk... ondanks alle uitleg blijf je hameren op obsessief gedrag terwijl dit heel gewoon gedrag is voor een werkhond als bijv. een mechelaar.
Maar Mal, ik wil toch ook helemaal niet voor zo'n hond kiezen? Ik maak toch gewoon een opmerking over gedrag wat ik niet prettig vind bij een hond. Op dezelfde manier als ik kan zeggen dat ik te platte neuzen niet prettig vind. Dan kan iemand wel zeggen: ja, dan moet je geen platneus nemen, maar dat doet er dan toch niet toe? :wink:
maar zo breng je het niet.... ik denk dat dit het is.... :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
maar zo breng je het niet.... ik denk dat dit het is.... :wink:
Nou, zo breng ik het volgens mij al de hele tijd :19: :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dat we elkaar op een of andere manier niet snappen (en dan heb ik het over wij tov jou) blijkt wel uit de laatste 5 tot 10 blz. :19:
Wij zeggen iets, jij zegt dat je dat niet zo bedoeld. Vervolgens reageren wij daar weer op, dan lezen we het weer verkeerd en ga zo maar door :denken: :19:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Frenk schreef:
Dat vind ik toch 2 wezenlijk andere dingen.
Een hond met een (te) korte neus kan daar problemen van ondervinden met ademen en daarmee een stuk kwaliteit van leven moeten inleveren puur en alleen om het oog van (sommige) mensen te strelen.

Ik ben dus op zoek naar wat het nadeel zou kunnen zijn van het gericht zijn op een beloning. Ik heb daar eerder ook wat over geschreven wanneer het voor mij te ver zou gaan, omdat het mijns inziens op dat moment zo ver gaat dat de hond zich er minder prettig van zou kunnen voelen. Maar het moment waarop jij het al niet meer prettig vindt, daar kan ik dus nog geen nadeel voor de hond aan ontdekken. Snap je wat ik bedoel?
Zoals je kan zeggen, ik vind bruine honden mooi, maar deze vind ik te bruin. Kwestie van smaak. Maar niets nadeligs voor de hond.
Ik probeer dus te vinden in de discussie of je het te ver vindt gaan puur als kwestie van smaak, dus niets nadeligs voor de hond, of ook objectief gezien dat je nadelen voor de hond vermoedt.
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:Ik probeer dus te vinden in de discussie of je het te ver vindt gaan puur als kwestie van smaak, dus niets nadeligs voor de hond, of ook objectief gezien dat je nadelen voor de hond vermoedt.
Ik weet er te weinig van om het met zekerheid te kunnen stellen, maar ik kan me niet voorstellen dat echt obsessief gedrag (dus niet gemiddeld gek op een bal of wat dan ook :wink:) uiteindelijk prettig is voor een hond. Maar dat is dus puur gebaseerd op gevoel, want dat kan ik niet staven met enig onderzoek ofzo.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:dat we elkaar op een of andere manier niet snappen (en dan heb ik het over wij tov jou) blijkt wel uit de laatste 5 tot 10 blz. :19:
Wij zeggen iets, jij zegt dat je dat niet zo bedoeld. Vervolgens reageren wij daar weer op, dan lezen we het weer verkeerd en ga zo maar door :denken: :19:
Maar ik heb toch al een paar keer gezegd dat het niet gaat om hoe ik mijn hond wil hebben, maar om hoe ik naar een bepaald gedrag kijk en wat ik daarvan vind. Dus ik snap de verwarring niet zo goed, eerlijk gezegd :wink:
De opmerking "dan moet je geen werkhond nemen" die slaat echt nergens op als reactie op wat ik gezegd heb :wink:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ok maar het is dus wel dat je - hoe je die grens van waar het obsessief wordt ook legt - een nadeel voor de hond vermoedt. Dat is wat jouw dat nare gevoel geeft?
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:Ok maar het is dus wel dat je - hoe je die grens van waar het obsessief wordt ook legt - een nadeel voor de hond vermoedt. Dat is wat jouw dat nare gevoel geeft?
Voor mijn gevoel is een obsessie een soort spanning. En dan een soort spanning die ik niet prettig vindt.
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Nu ben je me kwijt :-)
Ik heb de definitie van obsessie net voor de zekerheid nog gecheckt maar die komt neer op dwanggedachte/bezetenheid.

Ik vertaal dat voor mezelf naar een gedachte of gevoel die geen doel meer dient of verder gaat dan het doel wat het dient.

Voor mij is spanning niet per definitie negatief.
Dat het vooruitzicht van een beloning een bepaalde spanning teweeg brengt bij een hond vind ik niet verbazingwekkend of obsessief. Ik zie daar zelf geen bezetenheid of dwanggedachte achter, jij wel?
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:Nu ben je me kwijt :-)
Ik heb de definitie van obsessie net voor de zekerheid nog gecheckt maar die komt neer op dwanggedachte/bezetenheid.

Ik vertaal dat voor mezelf naar een gedachte of gevoel die geen doel meer dient of verder gaat dan het doel wat het dient.
Of dus een bezetenheid of fixatie die ongezond is.
Voor mij is spanning niet per definitie negatief.
Dat het vooruitzicht van een beloning een bepaalde spanning teweeg brengt bij een hond vind ik niet verbazingwekkend of obsessief. Ik zie daar zelf geen bezetenheid of dwanggedachte achter, jij wel?
Voor mij is spanning ook niet per definitie negatief. En dat het vooruitzicht van een beloning een bepaalde spanning teweeg brengt is ook volkomen logisch. Maar er is een grens waarop dat kan doorslaan en waarop ik het een onprettige spanning vind worden. En die grens is niet zo in woorden te vatten, maar bij de ene hond krijg ik een goed gevoel en bij de ander denk "oh nee, dit voelt niet meer prettig" :19:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ik zag eens een filmpje van een mechelaar die bezig was met een pakwerkprogramma, hij stond klaar om de boef op lange afstand te stellen (sorry als ik de verkeerde benamingen gebruik maar hopenlijk snappen jullie wat ik bedoel).
De hond zat dus aan de rand van het veld en de boef stond zeg maar een meter of 30 verderop, zoiets.
Die hond zat te joelen als een gek. Van spanning. Bedoel je ook zoiets? Te veel spanning voor jouw gevoel? Te hyper?

(Ik gooi gewoon even een boef tussen het rijtje beloningen :-) )
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:Ik zag eens een filmpje van een mechelaar die bezig was met een pakwerkprogramma, hij stond klaar om de boef op lange afstand te stellen (sorry als ik de verkeerde benamingen gebruik maar hopenlijk snappen jullie wat ik bedoel).
De hond zat dus aan de rand van het veld en de boef stond zeg maar een meter of 30 verderop, zoiets.
Die hond zat te joelen als een gek. Van spanning. Bedoel je ook zoiets? Te veel spanning voor jouw gevoel? Te hyper?

(Ik gooi gewoon even een boef tussen het rijtje beloningen :-) )
Ik vind het heel moeilijk om dat zo te zeggen, want eigenlijk zou ik het moeten zien om te zeggen of ik het prettig of onprettig vind.

Wat ik wel zo kan geven als voorbeeld zijn honden die niet of nauwelijks een "klaar" aan te leren is, maar die maar door blijven gaan. Dat vind ik onprettig, want dan lijkt de obsessie hen de baas te zijn ofzo. Snap je wat ik bedoel?
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Had je het stukje gelezen wat ik had getypt wanneer Ik het te obsessief zou vinden? Ik geloof op de vorige pagina.
Daar staat volgens mij deze optie ook bij :-)
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”