Frenk schreef:Inge schreef:Frenk schreef:Inge schreef:Op de één of andere reden lijkt bij jou echter het beeld te heersen dat dat juist de honden zijn die je ziet bij de IPO of bij bv. doggydance, wat dus simpelweg niet waar is.

Nee, ik heb honden gezien op filmpjes waar ik een onprettig gevoel van krijg.

En ook die is dus niet obsessief, want dan was dit niet te bereiken.
Ik zie dat anders dan jij. Die opmerking tegen Murphy, dat was maar 1 vorm die ik zo kon aangeven. Er zijn er meer. Maar goed. dat lijkt me allemaal wel duidelijk nu toch?
Nee, het is absoluut niet duidelijk. Als het duidelijk was hadden we hier niet een "discussie" waarbij we blijkbaar totaal langs elkaar heenpraten.
Jij hebt het over obsessief gedrag en gebruikt daar IPO en doggydance als voorbeeld voor.
Een aantal quotes van jou:
Frenk schreef:Wat ik tijdens crufts zag aan doggydance en obedience honden die zo hysterisch strak lopen, vond ik ook niet prettig om te zien, nee.
Frenk schreef:Ik vind het een heel verschil om een hond te zien werken met en voor zijn baas dan dat die ogen de hele tijd gericht zijn op die ene plek waar een bal of voertje vandaan zou kunnen komen. Dat hypergefocuste word ik bloednerveus van. Ook toen ik de doggydance op Crufts zag bijvoorbeeld. Daar zaten honden tussen die zo heftig gefocused waren dat ik het er benauwd van kreeg.
Ik vind honden die dol zijn op apporteren of stokken of ballen helemaal prima. Ik heb bijvoorbeeld Vera van Marloes nu een paar keer gezien en hoe blij zij wordt van even ballen is geweldig om te zien. Maar dat is van een hele andere orde dan de hond op dit filmpje. En misschien zou je een hond als Vera ook wel zo gek kunnen "maken", maar dan zou ik dat ook niet meer prettig vinden om naar te kijken Snap je wat ik bedoel? Ik ben dus echt niet tegen belonen, ik ben ook niet tegen speeltjes, ballen of voertjes en ik ben ook niet tegen appel.
Maar een hond die laat zien echt helemaal hyper te worden zou ik persoonlijk eerder afremmen dan nog verder bevestigen in zo'n, mag ik het obsessie noemen?
Oh, en ik hou al helemaal niet van combinaties waar de "kijk mij eens de touwtjes in handen hebben" vanaf straalt. Dat vind ik gewoon echt echt onprettig.
Frenk schreef:Het gaat mij erom dat mensen ervoor zorgen (door fokselectie en trainen) dat een bal z'n lust en z'n leven is geworden voor zo'n hond.
Frenk schreef:En verder vroeg ik me af of de aanleg het gevolg is van fokselecties en wat dat betekent... (en dus niet alleen bij herders, maar in zijn algemeen bij honden die zeer gevoelig zijn voor obsessief gedrag.)
Frenk schreef:Eigenlijk al dat soort vragen. Kan die drang teveel zijn? Wat is dan teveel? Waar mag je zo'n drang voor inzetten en waarvoor niet? In hoeverre mag je honden met meer drang fokken? In hoeverre mag je het kunstje strakker stellen (als daar sprake van is)? Is het anders als je zo'n drang infokt en gebruikt voor iets als ipo of voor doggydance? Gewoon allemaal dat soort vragen
Frenk schreef:Het is wel anders als de hond obsessief naar die beloning loopt te zoeken, zoals die hond op dat filmpje. Dat hypergefocuste naar die oksel staren omdat daar de bal zat...
Frenk schreef:Maar goed, obsessief is wat het is: obsessief. Dus geen normale drift meer, maar dat het een obsessie is voor de hond, zodanig dat het mij een onprettig gevoel geeft.
ob·ses·sie de; v -s dat wat iem onophoudelijk in zijn gedachten bezighoudt
Door te beweren dat deze honden obsessief gedrag vertonen zeg je dus dat ze met dit gedrag niet kunnen stoppen, ongeacht of er nu wel of niet een bal of een andere beloning op volgt.
Een hond die obsessief gedrag vertoont is niet of nauwelijks trainbaar.
Er zal dus ook NIET op gefokt worden, want wanneer gedrag obsessief is ben je al te ver in je fokselectie!
Jij kunt bij hoog en laag beweren dat honden die gefocusd zijn op bv. een oksel en zeer geconcentreerd obedience, doggydance of IPO doen obsessief zijn, maar dat is gewoonweg niet zo. De obsessieve honden komen niet zo ver, punt!
Kun je 100x anders beweren of met de dooddoeners "mijn mening", "ik zie dat anders" oid komen, je hebt gewoon geen gelijk!
Je vindt het strakke niet mooi....dat kan en dat mag. Niemand die jou dwingt je hond zo gehoorzaamheid te trainen.
Maar hang daar niet het waarde-oordeel aan vast dat de honden obsessief zijn, want dat zijn ze niet.

Gelukkig niet!
En nu geef ik het op, want je zal vast wel weer iets hier tegenin brengen, blijkbaar wil je namelijk persé je gelijk halen.