ranetje schreef:Kyra- schreef:Marieke* schreef:ranetje schreef:
Buitengewoon aardig
Ik mag aannemen dat dit niet lang achter elkaar is?
Een vraagje...........
Waarom handgebruik om de hond te laten zitten en liggen?
Sorry helemaal off topic

Dat handgebruik viel mij ook op. Waarom niet het gedrag uitlokken met een voertje bijv.?
Ik weet niet wat je bedoel maar in haar hand heeft ze voer of zie ik het nu verkeerd?
Ze gebruikt een commando en beloont met voer, met het voer lokt ze ook het gedrag uit wat bij het commando hoort.
Ja ze heeft voer in haar hand
Maar ze lokt het zitten niet uit met het voertje.
Ze zet een vinger op het gatje en daarna wordt het zitten beloond met het voertje.
Juist omdat ze een voertje gebruikt verbaasde het me dat ze er niet meer uit kan halen dan belonen nadat het hondje in zit is gezet.
Op veel hondenscholen wordt het zitten helemaal uitgelokt met het voertje zonder dat je de hond aanraakt.
Voertje voor de neus houden en dan over de neus richting achterhoofd en iets omhoog gaan met je hand. Dan valt de pup min of meer op zijn gatje bij het volgen van het lekkers en zit dus
Hetzelfde met de af/down oefening.
Hondje zit en dan het voertje voor zijn neus snel naar beneden brengen tussen zijn voorpoten en van daaruit ietsje naar voren schuiven
Je drukt dus niet tussen de schouderbladen. Zelfs niet met één vinger.
Ik vind wel dat ze het leuk doet hoor!
Kyra- schreef:Op de tafel is om ze een beter contact te hebben met de pup en meer op oog hoogte te werken.
Kan zeker helpen

Ik snap wel wat je bedoeld maar ik vermoed dat ze dit doet om te voorkomen dat de pup naar achteren loop.
Als je een pup op de grond zet ben jij zoveel hoger. Als je dan idd met het voertje naar achteren gaat heb je kans dat de pup naar achteren gaat omdat je automatisch over hem heen buigt.
Ik denk dat jij wanneer je dit zo doet ook naast de pup staat en niet ervoor zoals zij doet.Meestal in de sport word het commando "halt" gegeven wanneer een hond naast je moet gaan zitten of af gaan.
Als ik naar mijzelf kijk gebruik ik halt met naast mij af gaan. en zit is voor mij zitten bij het terug voor komen.
Het af gaan doet zij bewust op deze manier met naar achteren gaan zodat wanneer de hond verder is en hij binnen een lijn af moet gaan hij niet naar voren loopt met het af gaan en zo binnen een lijn blijft.
Ze gebruikt het commando om de pup te laten zitten en direct blijft ze een beloning geven, wat ga je dan krijgen dat ze later blijven kijken wat je wil en opletten. Ook als je een commando vervangt door een handgebaar. De ringsport kan je ,vind ik, eigenlijk niet echt vergelijken met de sporten hier in Ned. Deze sport vind ik persoonlijk mega mooi. Ik denk dat veel mensen hier een hoop van kunnen leren.
En het kistje of voorwerp bewaken is idd om die reden
ranetje schreef:malinois schreef:ps. de kistjes worden in de IPO gebruikt om te zorgen dat ze niet een stap extra maken bij de sta oefening en naar voren schuiven met de af oefening als ik het goed heb... dus omdat ze het zo al direct aanleren, later in de kistjes op de grond en dan zonder kistje.
Zo leerde ik het de honden langs een stoeprand, voor een plankje, op een pallet o.i.d. voor de G&G
Mal ik denk dat dit een mogelijkheid is maar ik denk eerder dat dit zo geleerd word om midden op een voorwerp te liggen en niet schuin op met de poten erop, maar echt zoals op de foto. De af oefening zoals zij doet (naar achteren af gaan) is om te voorkomen wat jij bedoeld en dit word ook in de G&G gebruikt met het vooruit in het vak sturen en daar sta, af, en zit te doen binnen de lijnen.