Zoek stok! schreef:
Maar het topic ontwikkelt zich steeds meer in een ergernis tegen honden die naar andere honden toe gaan. En daarvan zeg ik eerlijk dat ik dus 1 van die mensen ben die haar hond 'gewoon laat gaan'. Bram wacht niet op toestemming van mij om met een hond kennis te maken.
Moos en Saar mogen in principe ook gewoon gaan, omdat de ettiquete zeg maar nou eenmaal zo is. En ik heb ook helemaal geen problemen met vriendelijke honden die elkaar begroeten en snuffelen en doen. Ik vind het ook alleen maar gezellig als er een kwispelende gezellige hond kennis komt maken met die van mij.
En als ik bij de druk bezochte hondenvijver loop vind ik het ook niet meer dan normaal dat alle honden elkaar opzoeken en dergelijke.
Het probleem zit 'm er bij mij in dat ik last heb van andermans patserige reuen die grommend over Moos heen hangen, van andermans honden die op elke hond klappen die ze tegenkomen, en van andermans honden die er een spelletje van maken om Saar over duintoppen heen te jagen.
En ik heb daar ondertussen zo vaak last van gehad dat ik er helemaal geen problemen mee zou hebben als de etiquette in (rustige) losloopgebieden gewijzigd wordt naar 'eerst je hond bij je roepen en dan kijken of er gesnuffelend of wat dan ook kan worden'.
Niet vanwege de leukerd die gezellig komen snuffelen (zoals Bram bijvoorbeeld), maar vanwege de 'slechte bazen' de het verpesten voor de anderen.
Je kan je ook met bepaalde honden veel meer permiteren (wat Anne ook al zei). Honden zoals Bram, of zoals Saartje, die andere honden rustig benaderen en direct weg zijn als blijkt dat die andere hond er niet van gedient is; die kan je ook veel meer vrijheid geven vind ik.
Een vreselijke patser van een reu die ruzie zoekt met elke reu die zich niet meteen aan hem onderwerpt moet je veel strakker bij je houden.