Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipketting vs. prikband

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Muk schreef:
malinois schreef:
Muk schreef:
malinois schreef: ik kan niet blijven stapelen... ik koop geen gezellig huishondje, ik koop een sporthond met het doel ermee te kunnen sporten. Dat hij daarnaast misschien een gezellig hondje thuis is, is dan ook meegenomen... 1 ervan is dat zeker niet, die doe je geen plezier in huis... :19:
Ik sport ook met mijn hond en in de wereld waar ik sport (waterwerk) ben ik godzijdank geen tt's of prikbanden tegengekomen. Sterker nog, als ik met onze hond ga oefenen en ik zou met zoiets aankomen, dan wordt mij toch wel heel vriendelijk doch zeer beslist verzocht om dat ding af te doen en weg te gooien. En terecht ook.
Ik zie niet in waarom ik pijnprikkels zou moeten gebruiken om de hond tot een nog hoger niveau te krijgen. En ja, ook mensen die een tt of wat dan ook voor hun hond gebruiken belonen hun honden. En die beloning heeft vast de overhand ten opzichte van de correcties, maar dan nog.
dat is jouw mening en dat mag, bij ons mag ook niet jan en alleman het gebruiken, ik bedien hem ook niet en er wordt natuurlijk naar de hond gekeken. Mijn teef heeft nooit met een TT getraint.. niet nodig, mijn reuen wel. :19: Jouw hond hoeft geen mensen te bijten... de mijne wel, en ik denk dat deze verantwoordelijkheid dus iets hoger ligt dan bij jou en daarnaast het verschil in drift.
Dat kun je niet met elkaar vergelijken.
Natuurlijk, de takken van sport zijn heel anders. De mijne redt mensen (uit het water en dat gebeurt soms ook door de persoon letterlijk vast te bijten en uit het water te trekken) en die van jouw bijt mensen kort door de bocht gezegd. :mrgreen: Maar het is en blijft een spel.
ja maar de jouwe mag niet doorbijten en de mijne moet zich vastbijten :wink: Bijt hij niet vast, ligt hij eraf bij het roteren... dus hij zal wel moeten...
Daarom kun je het niet vergelijken denk ik... het is beide bijten en daar houden de overeenkomsten dan ook op :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
blondie schreef:de lol die de hond heeft in dit spel, als hij bang is voor een correctie oid dan loopt hij ook niet met zijn staart de lucht in het veld op en als hij de mouw in zijn bek heeft trots op mij afkomt
En om een kort iets te schetsen over dat sommige honden idd wat driftiger zijn, toen ik hem net had ben ik behendigheid gaan doen... belonen belonen! doe gek doe leuk! hij vond het zo leuk dat hij van gekkigheid in mijn armen begon te bijten.. tsja... dat tolereer ik ook weer niet.. dus al snel liep ik met een bijtrol op de bendigheid, "normaal"belonen ging gewoon niet.. :wink:
Volgens mij is dit laatste stukje een beetje wat Jaap bedoelde... Worden sommige werkhonden niet "te" fel gefokt? Dat je ze eerst zo fokt dat "normaal" belonen niet meer werkt, om vervolgens dus in jouw geval met een bijtrol, maar in andere gevallen met een prikband oid op de proppen te moeten komen?
Ik denk dat dit nog reuze mee valt :wink:

En waarom zou een bijtrol als beloning niet normaal zijn? :denken:
Wat is een "normale" beloning dan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

ranetje schreef:
Frenk schreef:
blondie schreef:de lol die de hond heeft in dit spel, als hij bang is voor een correctie oid dan loopt hij ook niet met zijn staart de lucht in het veld op en als hij de mouw in zijn bek heeft trots op mij afkomt
En om een kort iets te schetsen over dat sommige honden idd wat driftiger zijn, toen ik hem net had ben ik behendigheid gaan doen... belonen belonen! doe gek doe leuk! hij vond het zo leuk dat hij van gekkigheid in mijn armen begon te bijten.. tsja... dat tolereer ik ook weer niet.. dus al snel liep ik met een bijtrol op de bendigheid, "normaal"belonen ging gewoon niet.. :wink:
Volgens mij is dit laatste stukje een beetje wat Jaap bedoelde... Worden sommige werkhonden niet "te" fel gefokt? Dat je ze eerst zo fokt dat "normaal" belonen niet meer werkt, om vervolgens dus in jouw geval met een bijtrol, maar in andere gevallen met een prikband oid op de proppen te moeten komen?

Ik vat "normaal" op als braaf, koekies of speeltje. Een bijtrol is toch wel iets specifieker, zeker als hij nodig is omdat de hond anders in je armen hangt. Dat is niet "normaal" ofwel "door de bank genomen" :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
ranetje schreef:
Frenk schreef:

Ik vat "normaal" op als braaf, koekies of speeltje. Een bijtrol is toch wel iets specifieker, zeker als hij nodig is omdat de hond anders in je armen hangt. Dat is niet "normaal" ofwel "door de bank genomen" :mrgreen:
Ik geef cursisten in de puppygroep met een "bijtend" herdertje ook een bijtrolletje.
Als het beter werkt dan een koekje zie ik geen probleem hoor :wink:
Er zijn ook honden die liever voor een balletje werken dan voor een koekje.
Ook geen probleem toch?
Aai, koekje, balletje, bijtrolletje enz.
Kies maar wat het beste werkt :wink:

Als de honden lekker op dat rolletje mogen bijten hoeven ze meestal niet meer de handen van de baas te hebben. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
ranetje schreef:
Frenk schreef:

een ander speeltje hebben ze hier niet hoor en krijgen ze ook niet, het is bal of bijtrol net wat de hond het leukste vind :wink: en dit is voor alle pups zo als ze hierkomen....dat zijn de enige 2 speeltjes....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:Ik geef cursisten in de puppygroep met een "bijtend" herdertje ook een bijtrolletje.
Ook geen probleem toch?

Als de honden lekker op dat rolletje mogen bijten hoeven ze meestal niet meer de handen van de baas te hebben. :ok:
Ik kan me dat goed voorstellen. Blondie noemde het overigens zelf "normaal" en ik heb dat slechts overgenomen om vervolgens door te gaan over de andere gevallen waarin men een TT of prikband nodig acht om honden iets te leren. De discussie ging over die inzet van dergelijke negatieve prikkels om ongewenst gedrag af te leren. Deze opmerking was wat mij betreft slechts een zijstap. :ok:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Frenk schreef:
een bijtrol IS een speeltje :19: Of je nou een balletje, een bijtrol, een piepspeeltje, of een dummy geeft, tis allemaal zelfde idee :19:
Frenk
Zeer actief

jidde schreef:
Frenk schreef:
een bijtrol IS een speeltje :19: Of je nou een balletje, een bijtrol, een piepspeeltje, of een dummy geeft, tis allemaal zelfde idee :19:
als hij nodig is omdat de hond anders in je armen hangt. Dat is niet "normaal" ofwel "door de bank genomen" :mrgreen:
Verder haalde ik Blondies eigen woorden hiermee aan. Ik vind belonen an sich de juiste methode, maar dit was slechts een zijsprong, de discussie ging over het gebruik van negatieve (fysieke) prikkels.
Afbeelding
nanni
Actief

Ongelezen bericht door nanni »

Ook ik gebruik de pennenband, en ja ook met het uitlaten.
Ik heb ook met een slipketting getraind, maar vond deze minder fijn werken, omdat je toch sneller een hardere correctie met geven, en deze zit toch vaak tegen strottehoofd aan dan.
Een penneband is meer "verdeeld" over de nek / keel.
De reden waarom ik hem met uitlaten gebruik is omdat Tuana achter brommers aan wil gaan. Ik probeer dit te voorkomen, maar lukt niet altijd. Een slipketting deed haar niks (onder deskundig gebruik!)
Ook valt ze soms uit naar honden, en idem als boven slip doet haar niks.
Met trainen gebruik ik hem ook, voornamelijk voor het uitvallen.
Als ze bijv moet apporteren draai ik hem om, zodat apporteren leuk is en ik haar daarbij nog wel eens vast moet houden voordat ik het blok gooi (zit nog in de aanleerfase)
Zelfde met pakwerk, grootste gedeelte aan een tuig, alleen het appel gedeelte niet, omdat haar drift dan vrij hoog zit, en ze dus lastig te corrigeren is.

Ik moet erbij zeggen dat bij mij alles onder deskundig gebruik is gebeurd, dus onder begeleiding van een ervare trainer en of fokster van Tuana.
Groetjes kim en een poot van Tuana en Rocky

Afbeelding
nanni
Actief

Ongelezen bericht door nanni »

Frenk schreef:
jidde schreef:
Frenk schreef:
als hij nodig is omdat de hond anders in je armen hangt. Dat is niet "normaal" ofwel "door de bank genomen" :mrgreen:
Verder haalde ik Blondies eigen woorden hiermee aan. Ik vind belonen an sich de juiste methode, maar dit was slechts een zijsprong, de discussie ging over het gebruik van negatieve (fysieke) prikkels.
De hond staat gewoon hoog in de drift en verwacht een beloning, en "bijt" dan in je arm, omdat het te lang duurt voordat hij een beloning krijgt. Logisch dat je dan een speeltje pakt :D
Groetjes kim en een poot van Tuana en Rocky

Afbeelding
Frenk
Zeer actief

nanni schreef:
Frenk schreef:
jidde schreef:
Frenk schreef:
De hond staat gewoon hoog in de drift en verwacht een beloning, en "bijt" dan in je arm, omdat het te lang duurt voordat hij een beloning krijgt. Logisch dat je dan een speeltje pakt :D
Dat ben ik helemaal met je eens :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Frenk schreef:
Fel kan ik mijn hond niet noemen.. maar door zijn enthousiastme moest ik anders gaan belonen, op de agility wilden ze stem en honden die opsprongen tegen de baas uit enthousiastme, dat ging dus bij Finn niet werken eerlijk gezegd die kon me omverspringen of in mijn arm bijten uit enthousiastme wat dus ja daar kom ik weer een correctie opleverde van mij uit.. een nee! en klaar.. (ik had hem toen nauwelijks een maand en hij was vier jaar)maar het belonen was daardoor weg..en niet alleen herders bijten uit enthousiastme.. dus nee daar ben ik het niet mee eens dat ze dan te fel gefokt worden, je moet anders met ze omgaan, en vaak is dat toch duidelijk zijn in wat je wel en niet tolereert en als je dat goed doet en daar consequent in bent heb je een heerlijke hond, ook zonder penneband slip of tt goed te hanteren en dat geld volgens mij voor iedere hond.. consequent en eenduidig dan heb je een solide hond die weet wat mag en wat niet
bijtrol is beloning, staat los van werken met de prikband of slip halty of tt..
als ik merk dat de hond niets aan vind aan het het trainen op de club zou ik stoppen, dat zie ik niet en we trainen door of hobbyen door, en ook ik heb bij manwerk een hulpmiddel nodig ja..hiervoor al uitgelegd waarom, omdat een hond gewoon in een iets andere drift staat en wellicht ook niet omdat ik hem zelf erin gegroeid ben met hem.. maar de bijtrol heeft hij ook nog, en zijn bal en zijn frolic alles wat het trainen LEUK maakt..
overigens gebruik ik geen slip prik of tt op straat en tijdens de wandelingen is niet nodig, hij valt niet uit, luisterd goed en let op mij, en ik op hem :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Frenk schreef:
ranetje schreef:Ik geef cursisten in de puppygroep met een "bijtend" herdertje ook een bijtrolletje.
Ook geen probleem toch?

Ik kan me dat goed voorstellen. Blondie noemde het overigens zelf "normaal" en ik heb dat slechts overgenomen om vervolgens door te gaan over de andere gevallen waarin men een TT of prikband nodig acht om honden iets te leren. De discussie ging over die inzet van dergelijke negatieve prikkels om ongewenst gedrag af te leren. Deze opmerking was wat mij betreft slechts een zijstap. :ok:
blegh.. ik wil dan mijn normaal verklaren normaal belonen daarmee doelde ik dus eigenlijk op wat ze op de agility wilden stem en zelf door het dolle zijn en yeah en joelen dat de hond het zo goed deed.. dat werkte bij mijn hond eigenlijk als een rode vlag op een stier, die werd zo enthousiast... haha..
ik ben om verschillende redenen gestopt met agility maar ik had niet alleen de bijtrol nodig hoor, ik kon hem ook belonen met voertje ed, ik kon alleen niet enthousiast gaan joelen en hem nog meer oppeppen dan hij al was, ze zijn gewoon wat sneller overenthousiast :wink:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef: en ja hier zitten ze ook in de kennel, 2 stuks... als ik wat ruimte heb straks 3...
En dat is mijn bezwaar er tegen.
Als ik zou willen sporten met een hond zou hij gewoon in huis moeten leven met de rest van het roedel.
Jij zegt dat je 1 hond hebt die dat niet kan omdat hij de andere niet verdraagt.
Dat betekent dus dat als je 4 uur per dag wat met hem doet ,en dat is veel voor 1 hond van de 5 ,hij er 20 in zijn kennel zit.
Dat is gewoonweg vijfzesde van zijn leven en dat zou ik zelf onverdragelijk vinden.
Waarom dan niet gewoon minder honden want je hebt zelf aangegeven er moest er 1 bijkomen voor de sport.
Waarom de belangen van de honden die er al zijn opgeofferd moeten worden voor het hoger doel ''de sport'' is mij echt een raadsel.
Frenk
Zeer actief

blondie schreef:blegh.. ik wil dan mijn normaal verklaren normaal belonen daarmee doelde ik dus eigenlijk op wat ze op de agility wilden stem en zelf door het dolle zijn en yeah en joelen dat de hond het zo goed deed.. dat werkte bij mijn hond eigenlijk als een rode vlag op een stier, die werd zo enthousiast... haha..
ik ben om verschillende redenen gestopt met agility maar ik had niet alleen de bijtrol nodig hoor, ik kon hem ook belonen met voertje ed, ik kon alleen niet enthousiast gaan joelen en hem nog meer oppeppen dan hij al was, ze zijn gewoon wat sneller overenthousiast :wink:
Ik snap helemaal wat je bedoelt, dank voor je uitleg :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

blondie schreef:Fel kan ik mijn hond niet noemen.. maar door zijn enthousiastme moest ik anders gaan belonen, op de agility wilden ze stem en honden die opsprongen tegen de baas uit enthousiastme, dat ging dus bij Finn niet werken eerlijk gezegd die kon me omverspringen of in mijn arm bijten uit enthousiastme wat dus ja daar kom ik weer een correctie opleverde van mij uit.. een nee! en klaar.. (ik had hem toen nauwelijks een maand en hij was vier jaar)maar het belonen was daardoor weg..en niet alleen herders bijten uit enthousiastme.. dus nee daar ben ik het niet mee eens dat ze dan te fel gefokt worden, je moet anders met ze omgaan, en vaak is dat toch duidelijk zijn in wat je wel en niet tolereert en als je dat goed doet en daar consequent in bent heb je een heerlijke hond, ook zonder penneband slip of tt goed te hanteren en dat geld volgens mij voor iedere hond.. consequent en eenduidig dan heb je een solide hond die weet wat mag en wat niet
bijtrol is beloning, staat los van werken met de prikband of slip halty of tt..
Duidelijk :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

tineke schreef:
malinois schreef: en ja hier zitten ze ook in de kennel, 2 stuks... als ik wat ruimte heb straks 3...
Als ik zou willen sporten met een hond zou hij gewoon in huis moeten leven met de rest van het roedel.
Jij zegt dat je 1 hond hebt die dat niet kan omdat hij de andere niet verdraagt.
Dat betekent dus dat als je 4 uur per dag wat met hem doet ,en dat is veel voor 1 hond van de 5 ,hij er 20 in zijn kennel zit.
Dat is gewoonweg vijfzesde van zijn leven en dat zou ik zelf onverdragelijk vinden.
Waarom dan niet gewoon minder honden want je hebt zelf aangegeven er moest er 1 bijkomen voor de sport.
Waarom de belangen van de honden die er al zijn opgeofferd moeten worden voor het hoger doel ''de sport'' is mij echt een raadsel.
mijn eerste hond heeft in huis geleefd en als ik dan terug kijk (en kijk naar anderen met huishonden) dan krijgt een huishond effectief net zo veel (of mss wel minder) aandacht dan mijn honden die nu in de kennel zitten.
want ook met een huishond zijn de meeste mensen aan het werk, ook een huishond krijgt niet de hele tijd dat hij om je heen loopt aandacht....alleen is het bij een hond in de kennel zo dat als hij aandacht krijgt het ook 100% en 1 op 1 is....en niet nog een aai in t voorbij lopen waar je eigenlijk met je hoofd niet bij bent....
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
mijn honden zijn als pup bij de fokker al niet gewend in huis te leven, tot een week of 5 zijn ze binnen daarna wonen ze in de kennel. Deze hond heeft vanaf dag 1 dat hij hier was al naar buiten gewild, alleen ik vond dat weer zielig en heb hem tot 2 jaar binnengehouden, ondanks alle moeite van hem om naar buiten te gaan, hijgen, onrustig etc. Hij is de enige die direct dag en nacht buiten is gebleven, ik kreeg hem niet eens meer binnen 's nachts al zou ik dat willen...

Mijn andere hond heb ik vanaf dit voorjaar naar buiten gedaan (is nu ook 2,5 jaar), omdat hij A. knokte met mn andere reu, B. alles dekte wat hij tegenkwam als mn teef loops was en nu dus veel meer rust heeft. C. Toch al buiten lag als ik thuis was... ook hij was liever alleen en buiten...

De 3e net zo, is hier ook als dober zelfs op uitgezocht, een fokker die zn honden in de kennel houdt omdat ik dat als een van de voorwaarde had gesteld, ook deze hond heeft in de laatste weken in de kennel gewoond bij de fokker dus is het gewend...(gelukkig zijn er dus nog een aantal werkdoberfokkers die dit doen) Vind het ook niet geweldig binnen maar ik heb nog niet de ruimte om hem naar buiten te doen momenteel dus hij moet maar even wachten....

Wat dacht je dat ik met de rest van de honden binnen doe dan? Doe ik toch ook niet mee mee dan met de rest? Als een hond nu niet binnen wil zitten moet ik deze dus als ik jou begrijp dwingen om dit wel te doen voor mijn gemoedsrust... ? De honden waren sowieso naar buiten gegaan of er nu een hond bij was gekomen of niet, want die honden zijn buitenhonden en doe je geen plezier binnen... Als ze binnen zijn dan zijn ze met een paar minuten ook weer buiten... die vinden het niks binnen....en de roedel kan ze ook gestolen worden daar geven ze niks om. (de andere honden dan)
Mwa als je nagaat dat ik op donderdag van 15.00 uur tot 5.00 uur weg ben en op zondag van 6.30 tot 20.00 uur en dan heb ik het alleen nog maar over trainingen en niet over de andere dingen die ik met de honden doe en waar ik met ze naar toe ga, zitten ze een stuk minder binnen en/of in de kennel dan jij denkt.... :ok:

En ja je hebt nu eenmaal een hond nodig om te sporten, 2 zijn er met pensioen eentje noodgedwongen de ander is aan het afbouwen, en nu 3 honden om mee te trainen idd... mocht er om wat voor reden hier een van overlijden en/of dusdanig geblesseerd raken dat hij niets meer kan, dan zou er dus wel een bijkomen....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
tineke schreef:
mijn eerste hond heeft in huis geleefd en als ik dan terug kijk (en kijk naar anderen met huishonden) dan krijgt een huishond effectief net zo veel (of mss wel minder) aandacht dan mijn honden die nu in de kennel zitten.
want ook met een huishond zijn de meeste mensen aan het werk, ook een huishond krijgt niet de hele tijd dat hij om je heen loopt aandacht....alleen is het bij een hond in de kennel zo dat als hij aandacht krijgt het ook 100% en 1 op 1 is....en niet nog een aai in t voorbij lopen waar je eigenlijk met je hoofd niet bij bent....
dat weet ik wel zeker... ik heb er zelf nog 2 binnen zitten en ik weet ook zeker dat de hondjes buiten minstens net zoveel aandacht krijgen als de hondjes binnen....
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:dat weet ik wel zeker... ik heb er zelf nog 2 binnen zitten en ik weet ook zeker dat de hondjes buiten minstens net zoveel aandacht krijgen als de hondjes binnen....
Ik weet verder niet precies hoe jouw kennel is ingericht, in ieder geval die ene reu zal vast apart zitten. Maar verder weet ik uit ervaring dat onze roedel labradors (gemiddeld een hond of 7) die samen leefden in onze kennel met nachthokken, betonplaat en enorme grasren echt liever daar zaten dan bij ons binnen :wink:

Natuurlijk vonden ze het geweldig om samen met de baas leuke dingen te gaan doen, maar verder hadden ze een top leven daar samen.

Alleen de oudjes die wegens hun leeftijd of gezondheid een rangordeprobleem kregen, die woonden bij ons binnen. Samen met de teckels en een eventueel nestje. :ok:

Sommige honden houden niet van kennels, anderen houden niet van roedels. En weer andere vinden het allemaal prima. Maar dat merk je snel genoeg :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

nanni schreef:Ook ik gebruik de pennenband, en ja ook met het uitlaten.
Ik heb ook met een slipketting getraind, maar vond deze minder fijn werken, omdat je toch sneller een hardere correctie met geven, en deze zit toch vaak tegen strottehoofd aan dan.
De reden waarom ik hem met uitlaten gebruik is omdat Tuana achter brommers aan wil gaan. Ik probeer dit te voorkomen, maar lukt niet altijd. Een slipketting deed haar niks (onder deskundig gebruik!)
Als ze bijv moet apporteren draai ik hem om, zodat apporteren leuk is en ik haar daarbij nog wel eens vast moet houden voordat ik het blok gooi (zit nog in de aanleerfase)
Zelfde met pakwerk, grootste gedeelte aan een tuig, alleen het appel gedeelte niet, omdat haar drift dan vrij hoog zit, en ze dus lastig te corrigeren is.

Ik moet erbij zeggen dat bij mij alles onder deskundig gebruik is gebeurd, dus onder begeleiding van een ervare trainer en of fokster van Tuana.
Misschien zeg ik iets heel doms hoor, ik heb geen verstand van Herders die een bepaalde felheid hebben waardoor er schijnbaar fiks gecorrigeerd moet worden, maar dat uitvallen naar brommers en honden is dat niet gewoon ook onder controle te houden door af te leiden met lekkers/balletje/noem nog maar iets?
Brommers en andere honden kan je toch heeel vaak gewoon zelf aan zien komen en daar op anticiperen?
Afbeelding
tineke

malinois schreef: Wat dacht je dat ik met de rest van de honden binnen doe dan? Doe ik toch ook niet mee mee dan met de rest? Als een hond nu niet binnen wil zitten moet ik deze dus als ik jou begrijp dwingen om dit wel te doen voor mijn gemoedsrust... ? De honden waren sowieso naar buiten gegaan of er nu een hond bij was gekomen of niet, want die honden zijn buitenhonden en doe je geen plezier binnen... Als ze binnen zijn dan zijn ze met een paar minuten ook weer buiten... die vinden het niks binnen....en de roedel kan ze ook gestolen worden daar geven ze niks om. (de andere honden dan)
Mwa als je nagaat dat ik op donderdag van 15.00 uur tot 5.00 uur weg ben en op zondag van 6.30 tot 20.00 uur en dan heb ik het alleen nog maar over trainingen en niet over de andere dingen die ik met de honden doe en waar ik met ze naar toe ga, zitten ze een stuk minder binnen en/of in de kennel dan jij denkt.... :ok: ....
Wat ik van jou altijd begreep wilde hij naar buiten omdat hij niet met de andere honden kan opschieten dan zou je ook de keus kunnen maken om er geen een meer bij te schaffen.
Ik heb geen moeite met buitenhonden maar een kennel vind ik weer wat anders dan een hond die buiten kan rond lopen en nog iets kan doen.
Een kennel is gewoon een hok ,een groot hok maar nog steeds een hok.

De dagen dat je weg bent ben hebben de honden toch niet alle tijd de vrijheid ,er is reistijd wat ook weer in een hok wordt door gebracht en tussen de trainingen door lopen ze ook niet vrij los.
Ik denk dat als je de tijd eens op zou nemen dat je echt bezig bent met 1 hond dat aftrekt van 24 uur het best nog eens vies kan tegen vallen met de vrijheid :wink:

malinois schreef:
En ja je hebt nu eenmaal een hond nodig om te sporten, 2 zijn er met pensioen eentje noodgedwongen de ander is aan het afbouwen, en nu 3 honden om mee te trainen idd... mocht er om wat voor reden hier een van overlijden en/of dusdanig geblesseerd raken dat hij niets meer kan, dan zou er dus wel een bijkomen....
Nee je kiest ervoor om te sporten met een hond een zeer bewuste keuze je kunt ook op voetbal gaan en thuiskomen en je bal in de hoek schoppen om er niet meer naar om te kijken en dat kan met een hond nu eenmaal niet.
Ook kun je ervoor kiezen om te wachten tot er weer plaats is in je roedel voor een nieuwe hond ipv te gaan stapelen omdat je ''moet'' sporten.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Moos schreef:
nanni schreef:Ook ik gebruik de pennenband, en ja ook met het uitlaten.

Misschien zeg ik iets heel doms hoor, ik heb geen verstand van Herders die een bepaalde felheid hebben waardoor er schijnbaar fiks gecorrigeerd moet worden, maar dat uitvallen naar brommers en honden is dat niet gewoon ook onder controle te houden door af te leiden met lekkers/balletje/noem nog maar iets?
Brommers en andere honden kan je toch heeel vaak gewoon zelf aan zien komen en daar op anticiperen?
Ik denk dat dat dat gedrag (zeker het najagen van brommers) al als pup de kiem ingesmoord moet worden. Een hond van ruim 3 jaar die al die tijd dat gedrag heeft kunnen laten zien, heeft zoveel successen gehad dat het allemaal niet meer zo makkelijk om te buigen is. Het is zelfbelonend gedrag, de ander (de brommer) gaat immers altijd weg.

Hoe komt het trouwens dat Tuana nog steeds in de aanleerfase zit van het apporteren? Je traint toch al vanaf pup op een VDH-club? Ik zou verwachten dat ze dan al minimaal haar IPO1 zou hebben en dus allang het apporteren onder de knie heeft. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tineke

Frenk schreef:
malinois schreef:dat weet ik wel zeker... ik heb er zelf nog 2 binnen zitten en ik weet ook zeker dat de hondjes buiten minstens net zoveel aandacht krijgen als de hondjes binnen....
Ik weet verder niet precies hoe jouw kennel is ingericht, in ieder geval die ene reu zal vast apart zitten. Maar verder weet ik uit ervaring dat onze roedel labradors (gemiddeld een hond of 7) die samen leefden in onze kennel met nachthokken, betonplaat en enorme grasren echt liever daar zaten dan bij ons binnen :wink:

Natuurlijk vonden ze het geweldig om samen met de baas leuke dingen te gaan doen, maar verder hadden ze een top leven daar samen.

Alleen de oudjes die wegens hun leeftijd of gezondheid een rangordeprobleem kregen, die woonden bij ons binnen. Samen met de teckels en een eventueel nestje. :ok:

Sommige honden houden niet van kennels, anderen houden niet van roedels. En weer andere vinden het allemaal prima. Maar dat merk je snel genoeg :ok:
Een roedel honden in een grote ren met ook nog eens een grasren erachter vind ik wat anders dan een hond in een kennel .
Appels en peren dus :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef: dus je wil me vertellen dat er nooit gecorrigeerd wordt bij gehoorzaamehid, agility etc.? Dan zie ik toch hele andere dingen, het zal vast niet met een prikker gebeuren maar er wordt toch echt wel gecorrigeerd hoor... :denken:
Als je je hond fysiek corrigeert in de wedstrijdring bij agility, heb je een vet probleem met de keurmeester :wink: De mensen die ik goed vind in de agility, handelen zonder correcties. Ja, ik zie ook wel boze mensen die corrigeren, maar dat heeft meer met frustratie van de handler te maken dan met wat goed is in de training of op de wedstrijd. Ik zou nooit voor een sport kiezen waar correctie een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de aanpak omdat de hond anders niet de handelen is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Inge
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
Biène zit ook in een kennel als ik werk. Tja, het is een hok maar ik zie geen wezenlijk verschil met dat hok en haar binnen in een kamer houden, aangezien ik ze hier niet bij elkaar heb zitten als ik van huis ben.
Ze heeft voldoende ruimte en zodra ik thuis ben is ze gewoon weer binnen. Nu is Biène geen hond die zelf aangeeft buiten te willen blijven hoor, ik zou haar daar geen plezier mee doen. Marouck ligt veel liever buiten alleen durf ik die niet in de kennel te houden overdag omdat ze nogaal vocaal is aangelegd en ik bang ben dat ze op ieder geluidje buiten zou gaan reageren.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Moos
Zeer actief

Inge schreef:
Ik denk dat dat dat gedrag (zeker het najagen van brommers) al als pup de kiem ingesmoord moet worden. Een hond van ruim 3 jaar die al die tijd dat gedrag heeft kunnen laten zien, heeft zoveel successen gehad dat het allemaal niet meer zo makkelijk om te buigen is. Het is zelfbelonend gedrag, de ander (de brommer) gaat immers altijd weg.
Ja dat denk ik ook inderdaad. Maar dan nog, als dat dus niet op tijd omgebogen is, moet dat dan met een prikband? Kan het niet anders?
Ik krijg zelf het idee dat prikband erom een lekker snelle makkelijk oplossing is. Ik lees ook dat er alleen maar met correcties gewerkt lijkt te zijn sowieso, slip werkte niet dus tja dan moet je wel aan de prikband.
Het kan toch ook zonder beiden? Uitvalgedrag is erg vervelend voor de baas, maar ook niet meer dan dat, en om dan naar zware correctiemiddelen te grijpen snap ik persoonlijk niet helemaal.
Afbeelding
tineke

Inge schreef:
tineke schreef:
Biène zit ook in een kennel als ik werk. Tja, het is een hok maar ik zie geen wezenlijk verschil met dat hok en haar binnen in een kamer houden, aangezien ik ze hier niet bij elkaar heb zitten als ik van huis ben.
Ze heeft voldoende ruimte en zodra ik thuis ben is ze gewoon weer binnen. Nu is Biène geen hond die zelf aangeeft buiten te willen blijven hoor, ik zou haar daar geen plezier mee doen. Marouck ligt veel liever buiten alleen durf ik die niet in de kennel te houden overdag omdat ze nogaal vocaal is aangelegd en ik bang ben dat ze op ieder geluidje buiten zou gaan reageren.
Ik denk dat de tijd die een hond daar in door brengt wel van belang is :wink:
Mijn honden hoeven niet in 1 kamer als ik weg ben maar hebben het hele huis ter beschikking,ik hoef ze niet apart te houden dus dat scheelt wel.
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
malinois schreef: dus je wil me vertellen dat er nooit gecorrigeerd wordt bij gehoorzaamehid, agility etc.? Dan zie ik toch hele andere dingen, het zal vast niet met een prikker gebeuren maar er wordt toch echt wel gecorrigeerd hoor... :denken:
Als je je hond fysiek corrigeert in de wedstrijdring bij agility, heb je een vet probleem met de keurmeester :wink: De mensen die ik goed vind in de agility, handelen zonder correcties. Ja, ik zie ook wel boze mensen die corrigeren, maar dat heeft meer met frustratie van de handler te maken dan met wat goed is in de training of op de wedstrijd. Ik zou nooit voor een sport kiezen waar correctie een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de aanpak omdat de hond anders niet de handelen is.
Ik zit voor en na de puppycursus naar de behendigheid te kijken altijd en ik zie daar vrijwel helemaal geen correcties, hoogstens misschien een uh of nee, maar zelfs dat zie ik amper.
Ik zie wel mensen die heel veel lol hebben met hun hond, en dan zou de hond af en toe de fout ingaan, so what, het is een leuk spel gewoon, en dan wordt er zonder correcties aan gewerkt om baas en hond in dat spel te verbeteren.
Dat is tenminste wat ik zie, en wat me ook opviel hoe leuk dat allemaal ging en hoeveel lol baas en hond beide hebben.

Ik weet het niet hoor, maar de gedachte dat je met een TT eens even je hond gaat leren de raakvlakken niet te missen is toch haast lachwekkend van sneuheid? Waarom is dat dan niet bij alle sporten zo?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Inge schreef:
Ja dat denk ik ook inderdaad. Maar dan nog, als dat dus niet op tijd omgebogen is, moet dat dan met een prikband? Kan het niet anders?
Ik krijg zelf het idee dat prikband erom een lekker snelle makkelijk oplossing is. Ik lees ook dat er alleen maar met correcties gewerkt lijkt te zijn sowieso, slip werkte niet dus tja dan moet je wel aan de prikband.
Het kan toch ook zonder beiden? Uitvalgedrag is erg vervelend voor de baas, maar ook niet meer dan dat, en om dan naar zware correctiemiddelen te grijpen snap ik persoonlijk niet helemaal.
Ik gebruik wel een prikband tijdens de training, maar nooit thuis.
Het verschil met een prikker en een slipketting is in mijn ogen dat je veel verfijnder kan corrigeren, zowel zacht als hard. Hard corrigeren geeft wel een pijnprikkel (dat gebruik ik heel zelden, is ook niet nodig bij Biène), een zacht tikje geeft geen pijnprikkel maar een lichte druk waardoor Biène oplettend en alerter wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Bij heel veel oefeningen heb ik de lijn ook niet aan de prikker vastzitten maar gewoon aan de vaste band. :wink:

Ik werk wel met correcties, maar beloon veel meer als dat ik corrigeer. Balletje, voer, stembeloning, braafkloppen etc.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”