Sterker nog ... mijn honden jagen wel degelijk op reeen en hazen, maar bij een koe of paard durven ze de wei niet in te stappen hoor... :N:Marie-Josée schreef:Onze honden willen best wel jagen op kleinwild, vooral op een spoor trouwens, vaak lopen zij met de neus aan de grond en steekt een konijn verderop zijn middelvinger op, maar jagen op vee heb ik ze nog nooit zien doen.Dat kan en mag ook echt niet.Er wordt trouwens vaak verondersteld dat jachthonden dat doen maar de ervaring leert dat het juist vaak herders zijn die schapen ed opjagen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jagende honden
Moderator: moderatorteam
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dank je voor de uitlegJaap* schreef:Jeetje Nettie, snap dat nou eensranetje schreef:Waarom wordt nou toch steeds dat "voor de lol" er bij gehaald als het over jachthonden gaat?
Een BC die schapen hoedt doet dat ook voor de lol hoor![]()
![]()
Dat is een menselijke eigenschap waardoor het erger lijkt. "Voor de lol", dan klinkt het net als vandalisme. Het is een taalvaardige truuk om stemming te kweken
Dat zie ik ook nogal eens gebeuren hier.Marie-Josée schreef:Onze honden willen best wel jagen op kleinwild, vooral op een spoor trouwens, vaak lopen zij met de neus aan de grond en steekt een konijn verderop zijn middelvinger op, maar jagen op vee heb ik ze nog nooit zien doen.Dat kan en mag ook echt niet.Er wordt trouwens vaak verondersteld dat jachthonden dat doen maar de ervaring leert dat het juist vaak herders zijn die schapen ed opjagen.
Rana staat aan de ene kant van de struik voor op konijn en ik zie het beestje aan de andere kant weghuppelen en in een holletje verdwijnen.
Pas als de geur begint te verminderen wordt Rana zenuwachtig, maar dan is er niets meer
- ranetje
- Zeer actief
Mijn Teckels jaagden op de verse sporen van ree of haas. Maar het beest zelf was dan allang vertrokken.P!nki schreef:Sterker nog ... mijn honden jagen wel degelijk op reeen en hazen, maar bij een koe of paard durven ze de wei niet in te stappen hoor... :N:Marie-Josée schreef:Onze honden willen best wel jagen op kleinwild, vooral op een spoor trouwens, vaak lopen zij met de neus aan de grond en steekt een konijn verderop zijn middelvinger op, maar jagen op vee heb ik ze nog nooit zien doen.Dat kan en mag ook echt niet.Er wordt trouwens vaak verondersteld dat jachthonden dat doen maar de ervaring leert dat het juist vaak herders zijn die schapen ed opjagen.
- iones
- Zeer actief
Zoals ik al eerder zei: vee kan niet uit de voeten. Vee raakt in paniek en verwondt zichzelf. Kleine dieren zoals hazen en konijnen vluchten weg naar een veilig heenkomen. Wij komen op het pad vaak konijnen tegen. Geen punt. De honden rennen er naartoe, die beestjes springen in de houtwallen aan weerszijden met kreupelhout of doornstruiken en ze zijn al weg. Geen vuiltje aan de lucht. Daarentegen vertonen mijn honden niet de geringste neiging om schapen, geiten of koeien op te jagen. Dat zou ze ook duur komen te staan denk ik.Freggel16 schreef:Vee drijven/jagen is absoluut "not done".
Waar ik persoonlijk dan moeite mee heb, is waarom iemand dan wel voor de lol de hond achter hazen, konijnen, molletje, muizen, eenden, ganzen etc. achterna laat gaan, en dit dan wel kan/mag, maar achter vee niet?
Naar mij idee ben je dan niet consequent bezig (even voorop gesteld dat de hond neiging heeft om achter vee aan te gaan).
Wat ik echter me afvraag, waarom mogen katten weidevogels en hazelegers uitroeien en mogen honden niet eens een keertje los achter ze aan rennen? Dat verschil begrijp ik nou weer niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
\ranetje schreef:Mijn Teckels jaagden op de verse sporen van ree of haas. Maar het beest zelf was dan allang vertrokken.P!nki schreef:Sterker nog ... mijn honden jagen wel degelijk op reeen en hazen, maar bij een koe of paard durven ze de wei niet in te stappen hoor... :N:Marie-Josée schreef:Onze honden willen best wel jagen op kleinwild, vooral op een spoor trouwens, vaak lopen zij met de neus aan de grond en steekt een konijn verderop zijn middelvinger op, maar jagen op vee heb ik ze nog nooit zien doen.Dat kan en mag ook echt niet.Er wordt trouwens vaak verondersteld dat jachthonden dat doen maar de ervaring leert dat het juist vaak herders zijn die schapen ed opjagen.
oké correctie.. dat geld hier net zo. Alhoewel ze wel eens in zicht zijn als ze beginnen met jagen, maar inderdaad, ze houden de haas of ree nooit bij
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- *Linda*
- Zeer actief
Ja, daarom ja. Dat jij dat niet hoeft te proberen, zegt meer over jouw hond dan over de mijne en dat terwijl de mijne al 9 jaar met veel plezier op muizen ed. jaagt. Geen enkele relatie tussen het jagen op klein ongedierte en vee dus.Freggel16 schreef:Waarom onzin? Omdat jij je hond een weiland kan insturen? Ik hoef het echt niet te proberen.*Linda* schreef:Wat een onzin. Ik kan Juul zo een weiland met schapen insturen, ze kíjkt er niet eens naar. Maar als ze een muis kan uitgraven of een haas kan volgen, doet ze dat.Freggel16 schreef:Nu is het een konijn of haas, de volgende stap is iets groter, en uiteindelijk word er een kudde schapen de sloot in gejaagd (wat dan in 1 keer niet magiones schreef:Ik zie echt het verschil niet met een hond die een keer een konijn of haas achterna gaat.).
Die van mij boeit het echt niet of ze achter een veldmuis een haas of een kudde schapen achterna gaat. Jagen=jagen.
Je leest het toch vaker dat honden vee opjaggen. Die moeten toch ergens ervaring opgedaan hebben

-
Freggel16
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ik het in mijn eigen omgeving met enige regelmaat zie gebeuren (als ik dan vraag waarom ze achter bv de ganzen aan mogen rennen krijg ik vaak het antwoord te horen dat dit voor de lol is). Ook in dit topic lees ik dat mensen het leuk/mooi vinden.ranetje schreef:Waarom wordt nou toch steeds dat "voor de lol" er bij gehaald als het over jachthonden gaat?
Een BC die schapen hoedt doet dat ook voor de lol hoor
Tuurlijk zijn er mensen die profesioneel/hobby matig mee bezig zijn, dan zie ik het weer anders (uiteraard heb je dan samen plezier, want anders schiet het nog niet op).
Iemand heeft mij wel eens een demonstratie gegeven, en ik vond dit prachtig om te zien. Wat een samenwerking!!
@ Addy: Correctie hond, 1 jaagt. Dank voor de tip van de opvoeding
@ iones: Na mijn idee is het ook niet de bedoeling dat katten dieren gaan uitroeien. Het is alleen een stuk lastiger om dit te monitoren.
Made bij *Jolanda*
Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
-
Freggel16
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat wil je daar mee zeggen? Dat ik een slecht opgevoeden luisterende hond heb? Prima, ik heb er geen problemen mee.*Linda* schreef:Ja, daarom ja. Dat jij dat niet hoeft te proberen, zegt meer over jouw hond dan over de mijne en dat terwijl de mijne al 9 jaar met veel plezier op muizen ed. jaagt. Geen enkele relatie tussen het jagen op klein ongedierte en vee dus.Freggel16 schreef:Waarom onzin? Omdat jij je hond een weiland kan insturen? Ik hoef het echt niet te proberen.*Linda* schreef:Wat een onzin. Ik kan Juul zo een weiland met schapen insturen, ze kíjkt er niet eens naar. Maar als ze een muis kan uitgraven of een haas kan volgen, doet ze dat.Freggel16 schreef: Nu is het een konijn of haas, de volgende stap is iets groter, en uiteindelijk word er een kudde schapen de sloot in gejaagd (wat dan in 1 keer niet mag).
Die van mij boeit het echt niet of ze achter een veldmuis een haas of een kudde schapen achterna gaat. Jagen=jagen.
Je leest het toch vaker dat honden vee opjaggen. Die moeten toch ergens ervaring opgedaan hebben
Goed van jouw hond dat die al 9 jaar lang met plezier op muiden jaagt. Hopenlijk doet ze dat nog jaren met plezier!!
Made bij *Jolanda*
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Een eend vliegt weg. Een eekhoorn holt een boom in. Een konijn schiet een hol in. Een schaap staat op een weiland in een omheind veld, op een paard zit doorgaans een ruiter en een kat is van iemand. Ik vind het nogal een verschil. Bovendien kun je zien dat er weilanden met schapen aankomen en je hond aanlijnen, als baas. Zien dat er in de bosjes een haas zit gaat in de regel een stuk lastiger. Mijn honden jagen overigens niet op schaap. Of op Koe. Of Paard. Ze zijn wel gek zeg, daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld. En zet je Sophie met een tam konijn in de tuin, ook dan blijft het konijn naar schatting gewoon heel. Idem met katten in huis. Dus jagen is niet altijd jagen. Denk je dat een meute Bassets, of Bloedhonden, getraind moet worden om niet op het paard waarop de jager zit te jagen? Ik denk het niet. Ieder dier jaagt anders, naar gelang zijn jachtdrift. Voor sommige dieren is gaat het jagen niet eens om het 'pakken', maar meer om het volgen van een spoor. Als je mijn posting terugleest, dan lees je ook waarom ik (en anderen met mij) mijn honden soms laat 'jagen' op 'veilig wild'. Dat is niet puur en alleen omdat het er zo lollig uitziet.Freggel16 schreef:Omdat ik het in mijn eigen omgeving met enige regelmaat zie gebeuren (als ik dan vraag waarom ze achter bv de ganzen aan mogen rennen krijg ik vaak het antwoord te horen dat dit voor de lol is). Ook in dit topic lees ik dat mensen het leuk/mooi vinden.ranetje schreef:Waarom wordt nou toch steeds dat "voor de lol" er bij gehaald als het over jachthonden gaat?
Tuurlijk zijn er mensen die profesioneel/hobby matig mee bezig zijn, dan zie ik het weer anders (uiteraard heb je dan samen plezier, want anders schiet het nog niet op).
Iemand heeft mij wel eens een demonstratie gegeven, en ik vond dit prachtig om te zien. Wat een samenwerking!!
@ Addy: Correctie hond, 1 jaagt. Dank voor de tip van de opvoeding![]()
@ iones: Na mijn idee is het ook niet de bedoeling dat katten dieren gaan uitroeien. Het is alleen een stuk lastiger om dit te monitoren.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk dat de grens inderdaad ligt bij overlast en bij stropen, oftewel echt iets vangen en doodmaken. Achter schapen aanrennen (dat doet Jack als hij de kans krijgt) vind ik bijvoorbeeld absoluut niet kunnen. Een paar maanden per jaar staan er hier schapen in een weiland waar we altijd langslopen, en dan loopt Jack daar dus niet los. Groot wild zoals reeën opjagen zou ik ook niet toestaan, maar goed, ik loop nergens waar groot wild loopt, dus da's makkelijk.S@ndr@ schreef:ik blijf de mening houden dat niet alles erin of eruit te trainen isje kunt er een heel eind
mee komen, maar er zijn grensen, en die kunnen best bij de hond en de baas allebei liggen.Dat maakt verder ook niet uit.
als een hond overlast veroorzaakt met jacht gedrag, dan moet ihj gewoon vast gehouden worden
Maar ik zie echt niet wat een veldmuis er minder van wordt als hij zijn hol in wordt gejaagd of wat een eend er voor trauma aan overhoudt als hij op een spurtje de sloot in moet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Je legt het beter uit dan ik.Geer schreef:Ik doe hetzelfde wat Hanneke doet. Binnen de perken uiteraard. Het laten jagen 'onder begeleiding' doe ik niet om ze eens lekker te laten jagen, maar JUIST om ze te leren dat ze naar MIJ moeten luisteren en niet op eigen houtje aan de struin gaan.
De primaire motivatie van mijn honden is denk ik toch wel de jacht. Voor een ander zal dat een koekje zijn, een stok, of een apporteerspelletje, voor mijn honden is er niets leukers dan jagen. Behalve ik, ik moet wel leuker zijn dan jagen, want ik wil dat ze het jagen laten omdat ik dat wil. Of terugkomen als ik dat wil. Dus... op die momenten dat het kan, dat ik bijvoorbeeld in een groot stuk bos een eekhoorn zie, of een haas, dan gedraag ik me net zo als mijn honden wanneer ze iets zien. Ik verstijf, ruik, fixeer, wijs ze aan waar ik naar kijk en moedig ze aan erachteraan te rennen. Hits ik ze op? Welnee. Ik doe dat gerust niet bij katten, bij dieren die niet kunnen vluchten of in situaties waarbij ze anderen in gevaar brengen. En gevogelte vinden ze sowieso niet interssant. Als ze verhit weer terugkomen dan is het uiteraard groot feest, en vaak ren ik net zo hard mallotig mee te doen door de bosjes. Ze vinden het mieters. Ik doe het enkel in situaties waarvan ik weet dat het dier sneller is en ze niemand, noch zichzelf, schade kunnen berokkenen. In weer andere situaties leid ik ze af als een gek, als ik een stukje wild zie. Of lijn ik ze mieterssnel aan.
Het doel wat ik hiermee wil bereiken en bereik is dat ik 'serieuzer' word genomen. Als ze al loeiend door de bosjes rennen en ik roep dat het genoeg is, of ik doe alsof ik iets veeeeeeeeeeeel interssanters heb gevonden elders, word ik in de regel geloofd. 'Teamspirit', laten we het zo noemen. Ik ben de baas, ik kan inschatten wanneer iets wel of niet verantwoord is en doe dit naar beste eer en geweten. Ik ben niet degene die ze coute que coute hun allergrootste pleziertje ontzegt, maar juist de gene die het allergrootste plezier vaak aanmoedigt. Ik geef ze de vrijheid waar ze zo dol op zijn, met als doel om ze in situaties waarbij het niet kan een betere grip op ze te hebben. En mijn ervaring is dat dat bij mijn loperdjes heel goed werkt.
Maar dat ik mijn bescheiden inzicht.
Het gaat mij ook niet alleen om jagen, maar ook in het algemeen attenderen op en bevestigen van leuke/spannende en ook 'enge' dingen. Als Lilo uit haar plaat gaat van een wapperende plastic tas loop ik daar ook op af, ik 'onderzoek' het ding en vervolgens haal ik mijn schouders op en ga verder tot de orde van de dag. Ik geloof best dat het van ras tot ras en van hond tot hond verschilt, maar ik heb de indruk dat mijn honden mijn mening serieuzer nemen omdat ik die van hen ook serieus neem.
-
Freggel16
- Zeer actief
- Contacteer:
Uiteraard heb jouw, en de andere berichten goed gelezen, en vind het ook erg interessant, daar ik niks van jagen onder controle af weet.Geer schreef:Een eend vliegt weg. Een eekhoorn holt een boom in. Een konijn schiet een hol in. Een schaap staat op een weiland in een omheind veld, op een paard zit doorgaans een ruiter en een kat is van iemand. Ik vind het nogal een verschil. Bovendien kun je zien dat er weilanden met schapen aankomen en je hond aanlijnen, als baas. Zien dat er in de bosjes een haas zit gaat in de regel een stuk lastiger. Mijn honden jagen overigens niet op schaap. Of op Koe. Of Paard. Ze zijn wel gek zeg, daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld. En zet je Sophie met een tam konijn in de tuin, ook dan blijft het konijn naar schatting gewoon heel. Idem met katten in huis. Dus jagen is niet altijd jagen. Denk je dat een meute Bassets, of Bloedhonden, getraind moet worden om niet op het paard waarop de jager zit te jagen? Ik denk het niet. Ieder dier jaagt anders, naar gelang zijn jachtdrift. Voor sommige dieren is gaat het jagen niet eens om het 'pakken', maar meer om het volgen van een spoor. Als je mijn posting terugleest, dan lees je ook waarom ik (en anderen met mij) mijn honden soms laat 'jagen' op 'veilig wild'. Dat is niet puur en alleen omdat het er zo lollig uitziet.Freggel16 schreef:Omdat ik het in mijn eigen omgeving met enige regelmaat zie gebeuren (als ik dan vraag waarom ze achter bv de ganzen aan mogen rennen krijg ik vaak het antwoord te horen dat dit voor de lol is). Ook in dit topic lees ik dat mensen het leuk/mooi vinden.ranetje schreef:Waarom wordt nou toch steeds dat "voor de lol" er bij gehaald als het over jachthonden gaat?
Toch lees ik een stukje terug dat er voor de lol kippies worden gepest (pluimvee volgens mij), of dat een hond voor een paar minuten uit zicht is.
Ik heb het idee dat er o.a daardoor steeds minder losloop gebieden komen, en de honden ook in de bossen steeds minder vaak los mogen. Dat vind ik jammer (maar misschien heb ik het helemaal fout, en hoor ik dit graag).
Made bij *Jolanda*
- Hanneke2
- Zeer actief
Die van mij zijn echt stekeblind af en toe, en soms knipoog ik naar een konijntje terwijl het stel straal in de verkeerde richting met hun neus op de grond loopt te hijgen van "Er heeft hier een konijn gelopen, hij ging hierheen, nee, hierheen".Geer schreef:Nou uuuuuuuh...even ter verdediging van mij SophietjeRami schreef:Aha, dus ook niet alle lopende jachthonden zijn hetzelfde.ranetje schreef: Mijn Teckels jaagden doorgaans niet op zicht, hoewel............
Zichtluid (het lawaai dat ze maken als ze het wild in zicht hebben) was duidelijk te onderscheiden van spoorluid (alleen de geur aangetroffen).
Maar ik denk dat ze ietsje meer met jouw "peer" te vergelijken waren dan met de "appels" van Geer.
Even om een klein misverstand over lopende jachthonden weg te werken (?)
Ik hoefde ze echt niet op een konijntje te wijzen![]()
Alleen het succes van de vangst hebben ze nooit mogen smaken....die ruikt de meeste beestjes ook voordat ik ze zie. Maar zit zij links van het pad in de bosjes en zie ik rechts van het pad in de bosjes een eekhoorntje, dan ben ik eerst
- Hanneke2
- Zeer actief
Het hangt er denk ik vooral vanaf wat de grootste drijfveer voor de hond is. Voor die van mij is het vooral rennen (liefst achter iets anders aan) of achterna gerend worden, da's het leukste wat er is. Schapen gaan rennen, maar niet heel erg hard dus je kan ze makkelijk bijhouden, en daarom vindt Jack schapen geweldig leuk om achteraan te rennen. Hij zal ze niks doen, maar dan nog is het natuurlijk levensgevaarlijk voor die schapen.Freggel16 schreef:Waarom onzin? Omdat jij je hond een weiland kan insturen? Ik hoef het echt niet te proberen.*Linda* schreef:Wat een onzin. Ik kan Juul zo een weiland met schapen insturen, ze kíjkt er niet eens naar. Maar als ze een muis kan uitgraven of een haas kan volgen, doet ze dat.Freggel16 schreef:Nu is het een konijn of haas, de volgende stap is iets groter, en uiteindelijk word er een kudde schapen de sloot in gejaagd (wat dan in 1 keer niet magiones schreef:Ik zie echt het verschil niet met een hond die een keer een konijn of haas achterna gaat.).
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik was van de kippies pesten.Freggel16 schreef:Uiteraard heb jouw, en de andere berichten goed gelezen, en vind het ook erg interessant, daar ik niks van jagen onder controle af weet.Geer schreef:Een eend vliegt weg. Een eekhoorn holt een boom in. Een konijn schiet een hol in. Een schaap staat op een weiland in een omheind veld, op een paard zit doorgaans een ruiter en een kat is van iemand. Ik vind het nogal een verschil. Bovendien kun je zien dat er weilanden met schapen aankomen en je hond aanlijnen, als baas. Zien dat er in de bosjes een haas zit gaat in de regel een stuk lastiger. Mijn honden jagen overigens niet op schaap. Of op Koe. Of Paard. Ze zijn wel gek zeg, daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld. En zet je Sophie met een tam konijn in de tuin, ook dan blijft het konijn naar schatting gewoon heel. Idem met katten in huis. Dus jagen is niet altijd jagen. Denk je dat een meute Bassets, of Bloedhonden, getraind moet worden om niet op het paard waarop de jager zit te jagen? Ik denk het niet. Ieder dier jaagt anders, naar gelang zijn jachtdrift. Voor sommige dieren is gaat het jagen niet eens om het 'pakken', maar meer om het volgen van een spoor. Als je mijn posting terugleest, dan lees je ook waarom ik (en anderen met mij) mijn honden soms laat 'jagen' op 'veilig wild'. Dat is niet puur en alleen omdat het er zo lollig uitziet.Freggel16 schreef:Omdat ik het in mijn eigen omgeving met enige regelmaat zie gebeuren (als ik dan vraag waarom ze achter bv de ganzen aan mogen rennen krijg ik vaak het antwoord te horen dat dit voor de lol is). Ook in dit topic lees ik dat mensen het leuk/mooi vinden.ranetje schreef:Waarom wordt nou toch steeds dat "voor de lol" er bij gehaald als het over jachthonden gaat?
Toch lees ik een stukje terug dat er voor de lol kippies worden gepest (pluimvee volgens mij), of dat een hond voor een paar minuten uit zicht is.
Ik heb het idee dat er o.a daardoor steeds minder losloop gebieden komen, en de honden ook in de bossen steeds minder vaak los mogen. Dat vind ik jammer (maar misschien heb ik het helemaal fout, en hoor ik dit graag).
We hebben hier een prachtig losloopgebied, met een hoop water, met eilandjes als veilig onderkomen voor soms zeldzame broedvogels, en omgeven door weilanden waar ook allerlei vogels zitten. Er zitten (uiteraard) ook veel eenden en ganzen, die hebben werkelijk plek zat om ongestoord hun eenden- en ganzendingen te doen. Als ze dan aan de verkeerde' kant van het water gaan zitten en dus pal langs de loslooproute, mogen mijn honden ze het water injagen. Die vogels zijn gelukkig nooit zo dom dat ze nesten bouwen aan die verkeerde kant, ik heb er ook nog nooit een moeder met jonkies zien zitten (die zijn blijkbaar ook wijzer), dus alles wat mijn honden doen is 's ochtends voor wake-up call spelen. Andere mensen lijnen hun honden aan als ze langs die groep vogels moeten, omdat ze anders 's avonds eendenbout kunnen eten. Begrijpelijk. Mijn honden krenken nog geen veertje, en komen breed grijnzend bij me terug als alle kippies te water zijn. Ook mindervalide 'kippies' worden niet gepakt, maar aangeblaft en getrakteerd op een spelbuiging. Ik heb de lulligste jachthonden ooit, en ik hoop van harte dat al mijn volgende podenco's net zulke slechte jachthonden zijn, maar ze doen dus nog geen vlieg kwaad. Ze genieten wel intens van heel hard ergens op af rennen wat hard wegvliegt/wegrent. En van mij mogen ze. En ja, het is een humoristisch gezicht als Jack zijn neus onder de kont van een trage gans douwt en hem een zetje richting sloot geeft. Daar krijgt die gans helemaal niks van, en mijn Jack heeft er giga lol aan en komt vervolgens apetrots terug voor een koekie. Iedereen blij.
-
Freggel16
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank voor het uitgebreide antwoorden!
Ik vind het alleen behoorlijk vervelend als ik mijn hond bij een boerderij vandaan moet halen omdat ze verschillende weilanden door vliegt.
Toch vraag ik me dan af (in zijn algemeenheid), als mensen dit ook in de bossen toe staan, komt er dan niet een keer een aanlijn plicht in alle bossen/heides etc?
Het is hier tot nu toe altijd geweest omdat ze het leuk vind om ergens achteraan te rennen. Het is haar wel eens gelukt om iets in een hoek te drijven. Dan gaat ze ervoor liggen blaffen/keffen en met haar poot bewegen om te zorgen dat het weer weg rent, want dan kan ze er weer achteraan. Vind ze prachtig, alleen mijn grootste angst is dat ze ooit iets gaat dood bijten.Hanneke2 schreef:Het hangt er denk ik vooral vanaf wat de grootste drijfveer voor de hond is.
Ik vind het alleen behoorlijk vervelend als ik mijn hond bij een boerderij vandaan moet halen omdat ze verschillende weilanden door vliegt.
Toch vraag ik me dan af (in zijn algemeenheid), als mensen dit ook in de bossen toe staan, komt er dan niet een keer een aanlijn plicht in alle bossen/heides etc?
Made bij *Jolanda*
- Hanneke2
- Zeer actief
Ze heeft dus de kans gehad iets dood te bijten, en in plaats daarvan probeert ze ' de prooi' te bewegen tot verder rennen/spelen. Mijn honden doen dat ook, maar hebben het al zo vaak gedaan dat ik die angst dat ze iets zullen doodbijten voor 99% kwijt ben. Sommige honden missen gewoon (gelukkig) die drang om voor de kill te gaan, die gaan echt alleen voor het spelletje. Dat moet je lekker gebruiken en stimuleren, hop mee naar de dierenwinkel en konijntjes kijken en ondertussen frolicjes in die bek douwen, hondvriendelijke poezen opzoeken en de hemel inprijzen en kipfilet in die bek als ze die vriendelijk benadert, en meer van dat soort acties.Freggel16 schreef:Dank voor het uitgebreide antwoorden!
Het is hier tot nu toe altijd geweest omdat ze het leuk vind om ergens achteraan te rennen. Het is haar wel eens gelukt om iets in een hoek te drijven. Dan gaat ze ervoor liggen blaffen/keffen en met haar poot bewegen om te zorgen dat het weer weg rent, want dan kan ze er weer achteraan. Vind ze prachtig, alleen mijn grootste angst is dat ze ooit iets gaat dood bijten.Hanneke2 schreef:Het hangt er denk ik vooral vanaf wat de grootste drijfveer voor de hond is.
-
henrike1977
- Vaste gebruiker
Idd Hanneke, als je de mogelijkheid hebt en je hond staat er voor open, is het volgens mij het beste om je hond te leren omgaan met al die verleidelijke geurtjes. Dus als ze pup zijn naar de dierenwinkel konijntjes kijken. Wel op een afstandje natuurlijk en niet met de neus tegen het glas. En dan elke keer als ze haar/zijn aandacht op jou richt belonen.
Ik heb mijn honden nooit de kans gegeven om ergens achteraan te gaan. Wij gingen altijd samen kijken. In Singapore (heb ik gewoond) liepen er veel zwerfkatten. Deze heb ik bijgevoerd en wat ik kon vangen herplaatst. Sorry ging als pup zijnde dus met me mee. Elke keer als ze speelgedrag vertoonde of erachteraan wilde gaf ik het commando "nee", zodra ze haar aandacht op mij richtte werd ze uiteraard beloond. Later hebben we dit in Duitsland uitgebreidt met paarden, konijnen en schapen.
Sorry is een jachthond pur sang. Het is een kruising windhond/husky en toch gaat ze nergens achteraan. Ze gaat er wel eens vandoor, maar niet om een spoor te volgen. Ze moet dan even haar poten strekken. Maar dat is dan ook echt alles. Een paar rondjes heel hard rennen en dan kunnen er konijnen of herten of vogels zitten, dat boeit haar niet.
Ik denk zeer zeker dat het mogelijk is om de jachtdrift onder controle te houden. De vraag is of je dit als eigenaar wil. Er gaat veel tijd in zitten en je moet er achter staan. Sommige mensen vinden dat ze de hond te kort doen als deze niet even kan jagen. Ik vind dat ik mijn hond tekort doe als ik haar haar gang laat gaan. Er komt een moment dat het mis gaat en dan heb je poppen pas echt aan het dansen. Dan zou ik haar altijd aan moeten lijnen en dat wil ik beslist niet. Dus neem je het risico dat ze ooit iets te pakken krijgen of niet? Ik persoonlijk wil dat beslist niet. Dus heb ik mijn honden geleerd om met andere dieren om te gaan.
Ik heb mijn honden nooit de kans gegeven om ergens achteraan te gaan. Wij gingen altijd samen kijken. In Singapore (heb ik gewoond) liepen er veel zwerfkatten. Deze heb ik bijgevoerd en wat ik kon vangen herplaatst. Sorry ging als pup zijnde dus met me mee. Elke keer als ze speelgedrag vertoonde of erachteraan wilde gaf ik het commando "nee", zodra ze haar aandacht op mij richtte werd ze uiteraard beloond. Later hebben we dit in Duitsland uitgebreidt met paarden, konijnen en schapen.
Sorry is een jachthond pur sang. Het is een kruising windhond/husky en toch gaat ze nergens achteraan. Ze gaat er wel eens vandoor, maar niet om een spoor te volgen. Ze moet dan even haar poten strekken. Maar dat is dan ook echt alles. Een paar rondjes heel hard rennen en dan kunnen er konijnen of herten of vogels zitten, dat boeit haar niet.
Ik denk zeer zeker dat het mogelijk is om de jachtdrift onder controle te houden. De vraag is of je dit als eigenaar wil. Er gaat veel tijd in zitten en je moet er achter staan. Sommige mensen vinden dat ze de hond te kort doen als deze niet even kan jagen. Ik vind dat ik mijn hond tekort doe als ik haar haar gang laat gaan. Er komt een moment dat het mis gaat en dan heb je poppen pas echt aan het dansen. Dan zou ik haar altijd aan moeten lijnen en dat wil ik beslist niet. Dus neem je het risico dat ze ooit iets te pakken krijgen of niet? Ik persoonlijk wil dat beslist niet. Dus heb ik mijn honden geleerd om met andere dieren om te gaan.
Groetjes Henrike
Durak+, Lola, Sorry
Durak+, Lola, Sorry
-
henrike1977
- Vaste gebruiker
Ik heb het heel simpel neer gezet hier, maar er zat dagelijks toch zeker een paar uur trainen in. En nog steeds is het geen wereldwonder wat gehoorzaamheid betreft. Het enige wat ik haar geleerd heb en wat ze onthouden heeft is dat ze niet ergens achter aan mag gaan. Ik wil dat beslist niet. Iets zien en naar mij toe komen levert het lekkerste van het lekkerste op. Ik heb de mogelijkheden gehad om dit dagelijks te kunnen herhalen (verwilderde katten zetten het wel op een lopen), later zelfs hier bij huis in DL met herten. De buren hebben zo'n hertenkamp.
Iedereen waarschuwde me in het begin dat wanneer ze ouder zou zijn dan een jaar de ware jachtdrift naar boven zou komen. Vooral omdat er husky in zou zitten. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat er gewoon niet zoveel drift in zit. Lijkt me verschrikkelijk.
Iedereen waarschuwde me in het begin dat wanneer ze ouder zou zijn dan een jaar de ware jachtdrift naar boven zou komen. Vooral omdat er husky in zou zitten. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat er gewoon niet zoveel drift in zit. Lijkt me verschrikkelijk.
Groetjes Henrike
Durak+, Lola, Sorry
Durak+, Lola, Sorry
- ranetje
- Zeer actief
Zeker goed aangepaktInge O schreef:je hebt het iig heel goed aangepakt, weinig kans dat haar gedrag nu in ene nog helemaal om zou slaanhenrike1977 schreef:Ik heb het heel simpel neer gezet hier, maar er zat dagelijks toch zeker een paar uur trainen in. En nog steeds is het geen wereldwonder wat gehoorzaamheid betreft. Het enige wat ik haar geleerd heb en wat ze onthouden heeft is dat ze niet ergens achter aan mag gaan. Ik wil dat beslist niet. Iets zien en naar mij toe komen levert het lekkerste van het lekkerste op. Ik heb de mogelijkheden gehad om dit dagelijks te kunnen herhalen (verwilderde katten zetten het wel op een lopen), later zelfs hier bij huis in DL met herten. De buren hebben zo'n hertenkamp.
Iedereen waarschuwde me in het begin dat wanneer ze ouder zou zijn dan een jaar de ware jachtdrift naar boven zou komen. Vooral omdat er husky in zou zitten. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat er gewoon niet zoveel drift in zit. Lijkt me verschrikkelijk.![]()
.
En toch, en toch, en toch
Toen ik mijn eerste (ruwharige) Teckel trainde kreeg ik uiteindelijk (na iets meer dan een jaar) een hond die zelfs een overstekende ree of een wegrennende haas in de steek liet omdat ik hem riep.
In mijn eenvoudige hoogmoed, ben ik toen tot de conclusie gekomen dat ik in staat was een uitstekend appèl te hebben op een teckel
Maar hoogmoed komt voor de val.
Geen van mijn volgende Teckels heb ik ondanks intensief trainen zo ver gekregen dat die ree of die haas onvoorwaardelijk minder belangrijk was dan ik. Dus ik denk dat mijn eerste teckel gewoon ietsje minder passie had
Dus ik vind het perfect wat @henrike1977 heeft weten te regelen met haar hond (echt petje af
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Moos
- Zeer actief
Ja, dat mogen mijne ook. Met als kanttekening dat ik Vera wel terugroep als ze ze ziet, en dan pas toestemming geef. En haar ook in de run weer terugroep regelmatig.Mickie schreef:Over lol gesproken... mijn honden mogen wel achter de meeuwen op het voetbalveld aan, dat dan weer wel :N:. Die beesten zien ze al van ver aankomen en zijn al lang en breed in de lucht voor hondenlief halverwege op het veld zijn, fanatiek blaffend en helemaal uit hun bol. Het gefluisterde woordje 'meeuwen' heeft een erg leuke uitwerking op ze
Ik heb heel lang getwijfeld of ik haar dat zou laten doen of niet, maar ik maak er nu dan maar een oefenmomentje "in de jacht terugroepen" van terwijl ze ook haar lolletje heeft.
Overigens toont Vera verder bar weinig jachtinstinct vooralsnog, dus het is allemaal even theoretisch
Eendjes jagen mag weer niet, en dan kijkt ze ook alleen en komt dan weer netjes met me mee. Kikkertjes plonzen mag dan weer wel, maar dat moet ook klaar zijn als ik het zeg. En dat is het tot nog toe ook

-
Addy
Ik heb hier ook een kruising huskey en is dankzij training ook prima terug te roepen en ze heeft ook een behoorlijke jachtdrift als het erop aankomthenrike1977 schreef:Ik heb het heel simpel neer gezet hier, maar er zat dagelijks toch zeker een paar uur trainen in. En nog steeds is het geen wereldwonder wat gehoorzaamheid betreft. Het enige wat ik haar geleerd heb en wat ze onthouden heeft is dat ze niet ergens achter aan mag gaan. Ik wil dat beslist niet. Iets zien en naar mij toe komen levert het lekkerste van het lekkerste op. Ik heb de mogelijkheden gehad om dit dagelijks te kunnen herhalen (verwilderde katten zetten het wel op een lopen), later zelfs hier bij huis in DL met herten. De buren hebben zo'n hertenkamp.
Ik moet wel zeggen dat ze van pup af aan al zo erg op mij gericht is dat ik altijd al belangrijker voor haar was dan de meeste dingen
-
tineke
En soms is het ook situatiegebondenranetje schreef: Toen ik mijn eerste (ruwharige) Teckel trainde kreeg ik uiteindelijk (na iets meer dan een jaar) een hond die zelfs een overstekende ree of een wegrennende haas in de steek liet omdat ik hem riep.
In mijn eenvoudige hoogmoed, ben ik toen tot de conclusie gekomen dat ik in staat was een uitstekend appèl te hebben op een teckel![]()
Maar hoogmoed komt voor de val.![]()
Orson was ook super gehoorzaam en kon je onder alle omstandigheden terug roepen maar toch heeft hij 3 keer in zijn leven gejaagd zonder op dat moment,direct, te luisteren.
Drie maal in bijna 8 jaar tijd terwijl hij normaal gesproken nog luisterde al stonden de konijnen dansend voor hem.
Waarom die keren hij wel even doorliep zal ik nooit weten want anders kon je hem prima terug krijgen.
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Jagen is niet oke (behalve dan als het de bedoeling is, maar dan staan de honden volledig onder appél). Het makkelijkste is als je de hond al vanaf pup hebt, dan kun je dat gedrag eenvoudig ombuigen. Ook bij oudere jagers kun je het ombuigen, maar het vergt ontzettend veel geduld, energie en nog meer geduld. Het beste oefen je dan juist in wildrijk gebied, met een tien meter lijn. Veel honden staan bijvoorbeeld eerst een fractie stil even alvorens ze gaan jagen, hier kun je op belonen. Nog mooier is als ze even oogcontact zoeken. Als je het stilstaan met de clicker beloont, is dat de volgende stap wellicht. Met de herderkruising en de windhond had ik nooit verwacht enige controle op het jachtgedrag uit te kunnen oefenen. De windhond is inmiddels minder jagerig geworden, maar kan nog niet los in wildrijke gebieden en de herderkruising komt ondertussen terug uit haar spoor als ze op jacht gaat. Ze hebben beide succeservaringen gehad met jacht en dat maakt het nog een stuk lastiger. Heel veel geduld en heel veel oefenen dus...
- ranetje
- Zeer actief
Met het dikgedrukte ben ik het dus niet eensbennie schreef:Jagen is niet oke (behalve dan als het de bedoeling is, maar dan staan de honden volledig onder appél). Het makkelijkste is als je de hond al vanaf pup hebt, dan kun je dat gedrag eenvoudig ombuigen. Ook bij oudere jagers kun je het ombuigen, maar het vergt ontzettend veel geduld, energie en nog meer geduld. Het beste oefen je dan juist in wildrijk gebied, met een tien meter lijn. Veel honden staan bijvoorbeeld eerst een fractie stil even alvorens ze gaan jagen, hier kun je op belonen. Nog mooier is als ze even oogcontact zoeken. Als je het stilstaan met de clicker beloont, is dat de volgende stap wellicht. Met de herderkruising en de windhond had ik nooit verwacht enige controle op het jachtgedrag uit te kunnen oefenen. De windhond is inmiddels minder jagerig geworden, maar kan nog niet los in wildrijke gebieden en de herderkruising komt ondertussen terug uit haar spoor als ze op jacht gaat. Ze hebben beide succeservaringen gehad met jacht en dat maakt het nog een stuk lastiger. Heel veel geduld en heel veel oefenen dus...
Vooral het woordje "eenvoudig" bezorgt me grijze haren.
Bij sommige rasverenigingen van jachthonden wordt dat namelijk ook geschreven. Dan staat er: "Hond is goed onder appèl te brengen"
Het is gewoon NIET eenvoudig.
Zeker niet voor mensen die voor het eerst een jachthond kopen op basis van de omschrijving die op de site van de rasvereniging staat en toevallig tegen een hondje met flinke jachtpassie zijn aangeblunderd.
Dat is toch iets wat heel veel fokkers zich ook niet realiseren. Of ze zijn vergeten hoe ze hebben geworsteld met hun eerste honden. Of ze hebben toevallig steeds de net iets minder passievolle hondjes gehad.
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 11 okt 2008 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
chrico
- Zeer actief
bennie schreef: Het beste oefen je dan juist in wildrijk gebied, met een tien meter lijn.
10 meter is een eind hoor waarin een hond vaart kan maken en jij als baasje niets anders kan doen dan afwachten wanneer de klap komt
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- ranetje
- Zeer actief
Daarvoor had ik dan al een boom in de buurt gespot waar ik me aan kon vastklampenchrico schreef:bennie schreef: Het beste oefen je dan juist in wildrijk gebied, met een tien meter lijn.wil er wel even bij melden dat het eraan ligt welke hond je aan die lijn heb anders kan er nog wel eens iets helemaal fout gaan voor het baasje (spreek uit ervaring
)
10 meter is een eind hoor waarin een hond vaart kan maken en jij als baasje niets anders kan doen dan afwachten wanneer de klap komt
Effect bij die hond was nul komma nul van dat "trainen"
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Niet geheel snugger om de hond vrolijk 10 meter lijn te geven nee, het verstand komt met de jaren, maar dat lijkt mij zo logisch... Enig idee hoe een Galgo/Greyhound kruising aan zou voelen als ik hem 10 meter lijn geef zonder meteen af te remmen? Denk dat m'n arm er dan achteraan zou fladderen ofzo.chrico schreef:bennie schreef: Het beste oefen je dan juist in wildrijk gebied, met een tien meter lijn.wil er wel even bij melden dat het eraan ligt welke hond je aan die lijn heb anders kan er nog wel eens iets helemaal fout gaan voor het baasje (spreek uit ervaring
)
Appél is iets compleet ANDERS dan ombuigen. En als pup is dat een stuk makkelijker realiseerbaar dan bij een hond op leeftijd, wat niet wegneemt dat je er moeite voor zult moeten doen hahaha. Als het inderdaad niet lukt, loont privé 1-op-1 training met een GT die specifiek hier ervaring in heeft absoluut.aan beter wanneer die nog pup is, dan wanneer die al volwassen is.Met het dikgedrukte ben ik het dus niet eens
Vooral het woordje "eenvoudig" bezorgt me grijze haren.
Bij sommige rasverenigingen van jachthonden wordt dat namelijk ook geschreven. Dan staat er: "Hond is goed onder appèl te brengen"
Het is gewoon NIET eenvoudig.