Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility voor jonge honden

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Agility voor jonge honden

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:Ik kan het filmpje hier niet zien, maar het is van de wereldkampioen begrijp ik? Dan zit er inderdaad heel veel handling in, ik ken dat filmpje. Maar zo moet je dus juist niet beginnen! Bij het WK loopt de top van de wereld. Dat zijn heul moeilijke parcoursen. Ik zal eens een filmpje van een hele goede combi in de A zoeken. Dan zie je hoe zelfstandig de hond loopt. Dat is dus hoe je begint en veeeeeel later ga je dit soort parcoursen lopen.
Ik ben heel benieuwd naar zo'n filmpje, want ik vind het lastig om precies te begrijpen wat je bedoelt met minder en meer handling (en hoe ik dat kan vertalen naar wat wij doen). :ok:
Ik heb nog wel een vraagje: Frenk is geen supersnelle hond (duh : :Q: ) en bijvoorbeeld de kattenloop neemt hij in een drafje. Ik wil niet dat hij enorme risico's gaat nemen, dus hij hoeft er van mij niet als een dolle overheen, maar als ik hem kan aanmoedigen om sneller te gaan, dan zou ik dat wel willen doen. Moet ik er wel bij zeggen dat Frenk tot nu toe meer snelheid ontwikkelt naarmate we samen beter/gemakkelijker door het parcours heen gaan. Of is dat gek?
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

MARC_S schreef:
Mizzsylver schreef:
Je hebt toch op de doe dag gelopen?
Daar was Wendy ook.
Ja inderdaad. Toen had Eva 7 lessen gehad in de beginnersgroep. Ik denk dat het beeld toen wel al duidelijk was. Het wordt helemaal niks met die hond :mrgreen: Geeft niet, het besef moet hier nog doordringen.... :jank:

Even zonder dollen,

ik vind Wendy een hele leuke meid. Ik begrijp alleen niet hoe zij het voor elkaar krijgt om onze hond te beoordelen zonder die ooit gezien te hebben op een flits op de doe-dag na (voordat we dus uberhaubt seriues agility overwogen en bij deze trainer gingen trainen???) en het beter te weten dan de trainer en haar eigenaren die twee avonden in de week agility met die hond doen? Dat is alles, dus geen zorgen, je hoeft haar niet te verdedigen want er is niks aan de hand. :wink: :mrgreen:
Nogmaals.. ik heb haar oa gezien (oke dat is moment opname) maar je zegt zelf dat ze zelfstandig is. Daarover zeg ik dat het niet altijd handig is als ze te zelfstandig zijn. Het is geen kritiek, ik vraag mij echt af waarom jullie je zo aangevallen voelen als ik zeg dat een zelfstandige en drukke hond niet altijd een topper wordt in agillity, dat het soms juist lastiger is.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Martijn schreef:
Mizzsylver schreef:
Martijn schreef: Niet dat het me enorm veel interesseert wat je er van vindt maar ik vraag me wel af waar je je mening op baseert terwijl je eva nog nooit hebt zien lopen. :smile:
Je hebt toch op de doe dag gelopen?
Daar was Wendy ook.
Ik kan me niet herinneren dat ze stond te kijken.
Daarnaast ging het op de doedag best goed buiten een momentje dat ze naar Marc ging kijken om.
Niet om het 1 of ander...

Afbeelding
Wie denk je dat deze fotos heeft gemaakt :mrgreen: Ik ben speciaal juist gaan kijken om oa fotos te maken van Eva :F:
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Martijn schreef:Zeker stiekum met je telelens gedaan. :pffff:
Een eerlijk geleende camera van Petra :mrgreen: Zij was speuren met Gaia en ik moest foto's maken :hmmm:
Perry en Noah

Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Martijn (of Marc) ik ben benieuwd naar het antwoord op mijn vraag over hoe je met een hondje van een type als Eva zo'n box-oefening zou lopen (of een van die andere situaties die genoemd worden waarbij de hond niet op de logische lijn af kan gaan)? :)
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Zoek stok! schreef:Ik moet wel gaan zoeken hoor, er staat niet zoveel van de A online :mrgreen:
Bedoel je misschien zo een filmpje?
" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet exact of dit een A of B parcours is (ik denk een B1)

De handler gebruikt slechts een aantal commando , gohow en gohee (of ziets voor ..ga naar het volgende toestel en sla dan links of rechtsaf), vooruit, door en de de commando's voor de raakvlak toestellen eventueel ondersteund met een hadngebaar / lichaamstaal. Verder kiest de handler een aantal strategische posities in het parcours en is vooral rustig. De hond leert (aanname want nog nooit met de handler gesproken over zijn trainingsmethode) in de A en B vooral de lijnen goed te lopen, zelfstandig toestellen te zoeken en ze ontwikkelen een echte drive om te gaan (geen twijfel bij sprongen of toestellen). Deze hond zie je ook weinig tot niet zenuwachtig contact zoeken met de handler..zo van baassss help what's next?

Deze hond loopt nu ook B2 (of zelfs al C en in de toekomst zeker wk's :lol1: ) en daar is het handling al veel dichter op de hond en de handler kiest (bijna altijd) een postitie voor de hond. Mede denk ik zoals Linda zegt omdat de parcoursen vele malen technischer worden. Wel bestaat er denk ik een bepaalde voorkeur voor de positie waarvan je wil handlen. Voor je hond of Achter je hond. "Voor" je hond vereist een goed loopvermogen en voetenwerk en het vermogen om niet in de lijn van de hond te handlen (je staat dan gewoon in de weg) en de hond toch voldoende ruimte te geven. Achter je hond handlen weet ik niet...verdiep ik mij niet, want zo wil ik niet handlen. Maar er zijn voldoende handlers die dat prima kunnen.

By the way...ik vind dit een mega gave hond :I:

Maar dit is allemaal slechts mijn interpretatie van dit verdraaid lastige spelletje .... :mrgreen: , over een jaar of 10 hoop ik ook zo te kunnen lopen :wink:
Laatst gewijzigd door Sepp op 27 okt 2009 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:
Sepp schreef:En als ik hiernaar kijk, dan zie ik veel handling. Zij is er veel bij, gebruikt veel haar handen om te wijzen of de hond mee te nemen of te klappen. Of ze ook verbale commando's geeft, dat kan ik niet horen. Als dit is wat in dit topic met 'eigen inzicht en eigen initiatief van de hond' bedoelt wordt, dan zitten we langs elkaar heen te praten, want ik had daar duidelijk een ander beeld bij :scratch: :engel:
Ik kan het filmpje hier niet zien, maar het is van de wereldkampioen begrijp ik? Dan zit er inderdaad heel veel handling in, ik ken dat filmpje. Maar zo moet je dus juist niet beginnen! Bij het WK loopt de top van de wereld. Dat zijn heul moeilijke parcoursen. Ik zal eens een filmpje van een hele goede combi in de A zoeken. Dan zie je hoe zelfstandig de hond loopt. Dat is dus hoe je begint en veeeeeel later ga je dit soort parcoursen lopen.
Tuurlijk is dit het neusje van zalm op agilitygebied en zij is zondermeer een tophandler.
De hond laat wel degelijk veel zelfstandigheid zien. Je ziet dat zij bij haar hond is om de bochten mooi kort te krijgen en gebruikt de zelfstandigheid van de hond om in positie te komen waar nodig is. Dit is goed te zien bij de schutting en de wip. De hond moet hier gewoon zelf doen wat hij geleerd heeft zodat zij haar positie in kan nemen.
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om van meet af aan je hond eraan te laten wennen dat je ook voor hem kan handlen zodat die zich daar comfortabel bij voelt. Anders moet die daar in een later stadium aan wennen wat niet altijd zo eenvoudig is. Dan praat ik dus niet over de moeilijkheidsgraad van de parcoursen. Dus zelfstandigheid is heel belangrijk maar de hond moet ook een zekere nabijheid van de handler kunnen verdragen. (imo., maar dit is ook enigszins handlerafhankelijk).
Groetjes van Bo en de honden.
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Sepp schreef:
Zoek stok! schreef:Ik moet wel gaan zoeken hoor, er staat niet zoveel van de A online :mrgreen:

Deze hond loopt nu ook B2 (of zelfs al C en in de toekomst zeker wk's :lol1: ) en daar is het handling al veel dichter op de hond en de handler kiest (bijna altijd) een postitie voor de hond. Mede denk ik zoals Linda zegt omdat de parcoursen vele malen technischer worden. Wel bestaat er denk ik een bepaalde voorkeur voor de positie waarvan je wil handlen. Voor je hond of Achter je hond. "Voor" je hond vereist een goed loopvermogen en voetenwerk en het vermogen om niet in de lijn van de hond te handlen (je staat dan gewoon in de weg) en de hond toch voldoende ruimte te geven. Achter je hond handlen weet ik niet...verdiep ik mij niet, want zo wil ik niet handlen. Maar er zijn voldoende handlers die dat prima kunnen.
Juist ,en de hond leert dus al vanaf het begin dat de handler ook voor hem kan zijn. Ook dit is in dit filmpje te zien. Hij zoekt precies op dezelfde momenten zijn positie (palen, raakvlakken) als het meisje in mijn filmpje. Het parcours is natuurlijk van een heel ander kaliber.
Achter mijn hond handlen is trouwens ook mijn zwakke punt, ik vind wel dat ik het ook moet trainen omdat je er soms echt niet aan ontkomt.
Groetjes van Bo en de honden.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:ik snap er eerlijk gezegd ook niks van :80: . hier wordt nu al 7 pagina's gehamerd op hoe belangrijk het wel niet is je hond 'vooruit' en zelfstandig te laten werken en hier zie ik krek het tegenovergestelde? dit is namelijk de manier waarop ik ook loop met mijn honden (jaaaa-aah, lannnnng zo goed niet natuurlijk :blah: :mrgreen: ), dus nee, ik ben even helemaal de weg kwijt :denken: .
Je moet het WK filmpje even loslaten, zoals ik aangaf. De parcoursen worden hoe verder je komt steeds lastiger. En op het WK staan supertechnische parcoursen. Deze hond is niet zo begonnen, die is begonnen met lijnen zelfstandig nemen. Daar ga ik vanuit tenminste :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:

Zo, wat mooi zeg! Ja, dit is tenminste een beetje een normaal parcours en zie je goed dat de hond de toestellen neemt die op lijn staan en de handler met z'n positie bepaalt wat de logische lijn is. En dit is dus een echt snelle hond, kolere zeg :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Ik heb nog wel een vraagje: Frenk is geen supersnelle hond (duh : :Q: ) en bijvoorbeeld de kattenloop neemt hij in een drafje. Ik wil niet dat hij enorme risico's gaat nemen, dus hij hoeft er van mij niet als een dolle overheen, maar als ik hem kan aanmoedigen om sneller te gaan, dan zou ik dat wel willen doen. Moet ik er wel bij zeggen dat Frenk tot nu toe meer snelheid ontwikkelt naarmate we samen beter/gemakkelijker door het parcours heen gaan. Of is dat gek?
Ik denk dat Frenk nog veel sneller kan gaan, hij deed het echt leuk op de Doe Dag. Ik zou niet gaan aanmoedigen. Ik heb dat gedaan bij Bram en hij werd steeds langzamer. Ik weet dat heel veel trainers zeggen dat je dat moet doen met een hond die niet op volle snelheid gaat, maar mijn ervaring daarmee is dus heel slecht. Ik doe nu nog wel eens een kreet, dat vindt Bram geinig. Maar geen constant gejengel aan z'n hoofd. Snelheid ontwikkelen door de hond te laten gaan en te sturen. Laat hem zelf maar op een tunnel afrennen zonder jou. Dat lukt niet direct, maar je kunt dit wel trainen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sepp schreef:

Zo, wat mooi zeg! Ja, dit is tenminste een beetje een normaal parcours en zie je goed dat de hond de toestellen neemt die op lijn staan en de handler met z'n positie bepaalt wat de logische lijn is. En dit is dus een echt snelle hond, kolere zeg :wink:
Gaaf he! Ze haalt zo af en toe gemiddelde snelheden van ongeveer 6 m/sec op een parcours. Deze hond is trouwens het zusje van Finn van Jan en een tante van mijn Sepp (arrgggg waar ben ik aan begonnen :piew: , ik ga doggy dancen :mrgreen: ).
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:Gaaf he! Ze haalt zo af en toe gemiddelde snelheden van ongeveer 6 m/sec op een parcours. Deze hond is trouwens het zusje van Finn van Jan en een tante van mijn Sepp (arrgggg waar ben ik aan begonnen :piew: , ik ga doggy dancen :mrgreen: ).
Ik hoop wel dat je inmiddels elke avond hardloopt om dit bij te kunnen houden :F:

Dit vind ik ook voorbeelden van honden die zelf gaan:
http://www.agilityfilmpjes.nl/DVS/Jumpi ... 20Ubey.MP4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.agilityfilmpjes.nl/KC%20Venl ... Mickey.MP4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.agilityfilmpjes.nl/KC%20Venl ... Dropje.MP4" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik denk dat Frenk nog veel sneller kan gaan, hij deed het echt leuk op de Doe Dag.
Dank je wel voor het compliment :D
Laat hem zelf maar op een tunnel afrennen zonder jou. Dat lukt niet direct, maar je kunt dit wel trainen.
Hoe bedoel je precies zonder mij? Zonder dat ik "doooor" roep?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Laat hem zelf maar op een tunnel afrennen zonder jou. Dat lukt niet direct, maar je kunt dit wel trainen.
Zonder dat jij mee loopt er naar toe. Dan loopt hij dus vooruit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Dit vind ik ook voorbeelden van honden die zelf gaan:
http://www.agilityfilmpjes.nl/DVS/Jumpi ... 20Ubey.MP4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoor de handler hier duidelijk aanwijzingen geven en je ziet haar wijzen en sturen. Dit is dus niet het beeld wat ik had bij honden die "zelf" gaan. Zo zie je maar hoe het op zo'n forum kan vertekenen :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:
Zonder dat jij mee loopt er naar toe. Dan loopt hij dus vooruit.
Maar ik mag wel "dooor" roepen? Want dat doet hij al. Hij neemt eigenlijk alles zelfstandig. De enige momenten die fout gaan is als de snelheid te laag is (bijvoorbeeld in zo'n box opstelling is me dat wel eens gebeurd) of als ik hem in de weg loop :engel: . Het is me wel duidelijk dat als het fout gaat, dat dat aan mij ligt. Ik heb dan iets gedaan waardoor hij iets anders deed.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Nou ik heb even met Baco een paar van de filmpjes gekeken en ik vind het wel heel gaaf om te zien, en Baco denkt dat jullie gek zijn :oohja: :mrgreen:
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

billy schreef:Nou ik heb even met Baco een paar van de filmpjes gekeken en ik vind het wel heel gaaf om te zien, en Baco denkt dat jullie gek zijn :oohja: :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen:

Dat denk ik ook als op zondagochtend mijn wekker gaat om 05.00 uur om naar een wedstrijd te rijden :mrgreen:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Sepp schreef:
billy schreef:Nou ik heb even met Baco een paar van de filmpjes gekeken en ik vind het wel heel gaaf om te zien, en Baco denkt dat jullie gek zijn :oohja: :mrgreen:

Dat denk ik ook als op zondagochtend mijn wekker gaat om 05.00 uur om naar een wedstrijd te rijden :mrgreen:
5 uur :blauwoog: :mrgreen:
Maar als je hond het leuk vind dan heb je het er wel voor over, ik heb een tijdje ipo getraind met een vorige hond , en dan was het ook een hele zaterdag en een avond in de week trainen.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

dat filmpje van wk is wel degelijk een zelfstandige hond. Handler draait regelmatig al weg voordat de hond uberhaupt al klaar is met het toestel.
Dit kun je met een plakhondje nooit.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Sepp schreef:

Vooral als je bedenkt dat je dat doet om zo'n 2 minuten op het agilityveld door te brengen :mrgreen:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja zelfstandigheid is wat ik met mijn vorige hondje nooit bereikt hebt. We trainden wel eens. Dat er aantal hindernissen op een lijn stonden en dat ze op commando deze recht vooruit moesten nemen en wij blijven voor de eerste hindernis staan. Verder dan eventueel een 2 hindernis kwam Bas niet. Te veel plakte hij aan mij, gelukkig was het geen snelle hond en kon ik hem meer dan makkelijk bijhouden. (liep zelfs regelmatig voor hem uit)

Zeker in begin zal je naar elke hindernis die je vooruit werkt het commando voor de volgende hindernis moeten geven. Maar een zelfstandig werkend hond zal zijn lijn uiteindelijk doorhebben en dus gewoon immer gerade aus gaan tot de baas wat anders zegt. Zeker bij Kay zie ik dat wel gebeuren.

Ik vond het vooral duidelijk bij de Jack Russel(2 filmpje van linda). Nu had ik er geen geluid bij, maar als ik naar de jack keek, die liep echt met zijn kop alleen maar vooruit en gaan met die banaan en ik denk dat hij pas na commando echt keerde??
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lola is bij behendigheid kei zelfstandig :pffff:

hekjes zijn saai dus madam gaat geheel zelfstandig 5x de tunnel op en neer met de wip ertussen :cheer:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
maar in al die filmpjes zie je dat het (ik zou bijna zeggen natuurlijk) de bedoeling is dat je hond op je lichaamstaal reageert om te zien welke richting hij uit moet.

hoe kan hij dan weten dat hij dat de ene keer wel heel strikt moet doen en de andere keer gewoon kan/mag/moet blijven doorlopen, zelfs als de geleider ondertussen wel al een andere beweging inzet?
Dat is een kwestie van trainen :wink: Geen signalen geven in de lijnen en dan kun je dus zelf naar het volgende toestel lopen. In een oefening van vorig weekend gingen we van hoogtesprong, naar tunnel in een bocht en dan een draai naar de schutting. Ik loop direct van de hoogtesprong naar de schutting en Bram doet de tunnel tussendoor. Dat is dus wat ik met zelf toestellen nemen bedoel. Een hond die dat niet gewend is, zal de tunnel niet nemen, maar met je meekomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

gyanty schreef: Ik vond het vooral duidelijk bij de Jack Russel(2 filmpje van linda). Nu had ik er geen geluid bij, maar als ik naar de jack keek, die liep echt met zijn kop alleen maar vooruit en gaan met die banaan en ik denk dat hij pas na commando echt keerde??
Ik zit bij die JR (en de poedel ook trouwens) in de les. Die hond wordt neergezet en gaat er als een kogel vandoor. Hij twijfelt geen moment en neemt alle toestellen die op z'n pad komen. Moeilijk handelen hoor, hij is bloedsnel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

massam schreef:lola is bij behendigheid kei zelfstandig :pffff:

hekjes zijn saai dus madam gaat geheel zelfstandig 5x de tunnel op en neer met de wip ertussen :cheer:
ik denk dat lola eens samen met baukje moet gaan
hahahaha
dan komt baukje wel op dr rug uit de tunnel (geen flauw idee hoe ik dat af moet leren)
en vliegt ze naar de schutting
maar ook alles zeer zelfstandig hahahaha
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Zoek stok!
Zeer actief

Dat noem ik dan weer niet zelfstandig, maar een hond die doet waar hij zelf zin in heeft. Toch een redelijk essentieel verschil :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Zoek stok! schreef:Dat noem ik dan weer niet zelfstandig, maar een hond die doet waar hij zelf zin in heeft. Toch een redelijk essentieel verschil :mrgreen:

ach, dat is een mening :pffff:

nee is ongein natuurlijk. wel lief dat je het ons even uitlegt. en wij maar denken dat we superslimme zelfstandige hondjes hebben.. blijken we gewoon eigenwijze mutsen met humor te hebben :smile: ach zijn ze in ieder geval rasstandaard :cheer:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

massam schreef:
Zoek stok! schreef:Dat noem ik dan weer niet zelfstandig, maar een hond die doet waar hij zelf zin in heeft. Toch een redelijk essentieel verschil :mrgreen:

ach, dat is een mening :pffff:

nee is ongein natuurlijk. wel lief dat je het ons even uitlegt. en wij maar denken dat we superslimme zelfstandige hondjes hebben.. blijken we gewoon eigenwijze mutsen met humor te hebben :smile: ach zijn ze in ieder geval rasstandaard :cheer:
Ik vind het eigenlijk gek dat er niet meer staffs in de agility zitten. Volgens mij zouden de meer atletische het best kunnen. Ik ken er maar eentje die wedstrijden loopt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”