Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agility voor jonge honden
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Agility voor jonge honden
Ik weet dat er voor- en tegenstanders van zijn: agility met honden onder het jaar. Heb jij het wel of niet gedaan en waarom?
Ik begin in oktober waarschijnlijk met Izzie (dan zeven maanden) met training. Uiteraard doe ik geen belastende dingen (balkje op de grond), maar ik weet inmiddels dat ze het geweldig vindt (ze gaat regelmatig mee naar een veld) en ik denk dat bepaalde principes leren op jonge leeftijd al prima kan (vooruit sturen, links en rechts leren e.d.). Met springen beginnen we pas tussen het jaar - anderhalf jaar.
Ik begin in oktober waarschijnlijk met Izzie (dan zeven maanden) met training. Uiteraard doe ik geen belastende dingen (balkje op de grond), maar ik weet inmiddels dat ze het geweldig vindt (ze gaat regelmatig mee naar een veld) en ik denk dat bepaalde principes leren op jonge leeftijd al prima kan (vooruit sturen, links en rechts leren e.d.). Met springen beginnen we pas tussen het jaar - anderhalf jaar.

Linda, Izzie en Bram
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Re: Agility voor jonge honden
ik vind het onzin.... dat mensen daar moeilijk over doen.
kijk als je nu sprongen gaat maken en ghewoon parcours gaat lopen dan tik ik ook wel een keer tegen mijn voorhoofd, maar juist nu kun je haar toch al alle basisdingetjes aanleren! helemaal top dus!
kijk als je nu sprongen gaat maken en ghewoon parcours gaat lopen dan tik ik ook wel een keer tegen mijn voorhoofd, maar juist nu kun je haar toch al alle basisdingetjes aanleren! helemaal top dus!

- Zoek stok!
- Zeer actief
En toch is het redelijk omstreden als ik zo wel eens opmerkingen opvang.massam schreef:ik vind het onzin.... dat mensen daar moeilijk over doen.

Linda, Izzie en Bram
- M@scha
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:En toch is het redelijk omstreden als ik zo wel eens opmerkingen opvang.massam schreef:ik vind het onzin.... dat mensen daar moeilijk over doen.
ik lees die nooit. wél de opmerkingen als mensen reageren op berichten dat de hond meteen vol de training ingaat. dat is iets heel anders dan wat jij gaat doen

-
- Vaste gebruiker
Ik heb het tot nu toe met alle 4 mijn honden gedaan en ook begonnen op de leeftijd van zo'n 7a8 maanden.
Ik merk duidelijk dat je een behoorlijke voorsprong hebt op het moment als je echt gaat beginnen met trainen. Als je inderdaad maar niks gaat belasten.
Zo heb ik de katteloop op en afloop tegen een lage tafel aangezet zodat ze niet teveel hoeven te klouteren als ze erop lopen en dat ze zich niet teveel tegen moeten houden met de voorhand om er weer af te lopen. De schutting had ik helemaal plat op de gron liggen en de latjes tussen de staanders in op de grond. met mijn eerste 3 honden deed ik ook de paaltjes op deze leeftijd in een straatje. Met mijn laatste hond Jill heb ik de 2x2 paaltjes methode aangeleerd en hiermee ben ik pas begonnen met 13 maanden.
De tunnel en de slurf zijn natuurlijk geen enkel probleem. De wip daar begin ik altijd pas mee met een jaar of zelfs later.
Heel veel plezier met Izzie ik denk dat ze het geweldig gaat vinden.
Ik merk duidelijk dat je een behoorlijke voorsprong hebt op het moment als je echt gaat beginnen met trainen. Als je inderdaad maar niks gaat belasten.
Zo heb ik de katteloop op en afloop tegen een lage tafel aangezet zodat ze niet teveel hoeven te klouteren als ze erop lopen en dat ze zich niet teveel tegen moeten houden met de voorhand om er weer af te lopen. De schutting had ik helemaal plat op de gron liggen en de latjes tussen de staanders in op de grond. met mijn eerste 3 honden deed ik ook de paaltjes op deze leeftijd in een straatje. Met mijn laatste hond Jill heb ik de 2x2 paaltjes methode aangeleerd en hiermee ben ik pas begonnen met 13 maanden.
De tunnel en de slurf zijn natuurlijk geen enkel probleem. De wip daar begin ik altijd pas mee met een jaar of zelfs later.
Heel veel plezier met Izzie ik denk dat ze het geweldig gaat vinden.
Groetjes Claudia
Queeny, Faith en Tess
Queeny, Faith en Tess
- M@scha
- Zeer actief
tunnel en soms slurf gebruiken wij inderdaad al bij de pups van 13/14 weken oud 

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik doel niet op het forummassam schreef: ik lees die nooit. wél de opmerkingen als mensen reageren op berichten dat de hond meteen vol de training ingaat. dat is iets heel anders dan wat jij gaat doen

Linda, Izzie en Bram
- M@scha
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:Ik doel niet op het forummassam schreef: ik lees die nooit. wél de opmerkingen als mensen reageren op berichten dat de hond meteen vol de training ingaat. dat is iets heel anders dan wat jij gaat doen
ik ook niet. mijn "lees" was algemeen bedoeld en had ook horen/zien etc moeten zijn

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Heb het niet gedaan, maar zou het eventueel met een nieuwe hond wel doen.
Bij Caja was het vanwege haar ziekte ook gewoon niet mogelijk
Echt starten zou ik echter pas na 1,5 mee beginnen (ben met Caja met 15 maanden begonnen en daar zou ik dus liever nog iets langer mee wachten), bij een grotere hond vind ik een jaar echt te jong.
Bij Caja was het vanwege haar ziekte ook gewoon niet mogelijk

Echt starten zou ik echter pas na 1,5 mee beginnen (ben met Caja met 15 maanden begonnen en daar zou ik dus liever nog iets langer mee wachten), bij een grotere hond vind ik een jaar echt te jong.

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
In de puppy en basisgroep kwam wel al de tunnel voorbij, daar is toen ook mijn interesse om uberhaupt in te schrijven voor behendigheid vandaan gekomen. Wij zijn begonnen toen Frenk een jaar was, omdat dat de regel is op onze vereniging (en sowieso had Frenk natuurlijk zijn poten niet mee daarvoor). Maar als ik had geweten wat behendigheid inhoudt en zou ik de hond (en de wens) hebben om daar serieus wat mee te doen, dan zou ik zeker al eerder wat dingetjes aanleren. Er is toch al genoeg wat ze kunnen leren wat niet te zwaar (lichamelijk) belastend is? 

Laatst gewijzigd door Frenk op 02 sep 2009 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
dat er veel mensen op tegen zijn weet ik
Ben zelf nooit voor het jaar begonnen maar wil met Toya wel wat gaan oefenen met tunnel, slurf en wat wissels met latjes op de grond. Ook wil ik met een plank op de grond beginnen met raakvlakken oefenen.
waarschijnlijk als ze een maand of 9/10 is.
Ben zelf nooit voor het jaar begonnen maar wil met Toya wel wat gaan oefenen met tunnel, slurf en wat wissels met latjes op de grond. Ook wil ik met een plank op de grond beginnen met raakvlakken oefenen.
waarschijnlijk als ze een maand of 9/10 is.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Geen probleem, als er inderdaad niet gesprongen worden. Ik ken ook mensen die al met 3 maand beginnen met springen, dat vind ik echt zo zonde! En dat beeld krijg ik trouwens ook als mensen zeggen dat ze agility doen met hun pup, dus misschien vandaar die negatieve meningen? Zoals jij het beschrijft heb ik er totaal geen problemen mee.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Toevallig heeft het een naam en zul je er voor moeten betalen, maar wat is verder het verschil met gewoon leuk bezig zijn met je hond?
Ik neem aan dat je te zware belasting vermijdt, net zoals je dat in het dagelijkse leven ook doet. Maar je zou bij wijze van spreken net zo goed met toestellen in je eigen achtertuin kunnen staan als op een agilityveld toch?
Als er geen (onrealistische) verwachtingen aan ten grondslag liggen zie ik het verschil / probleem niet zo?
Ik neem aan dat je te zware belasting vermijdt, net zoals je dat in het dagelijkse leven ook doet. Maar je zou bij wijze van spreken net zo goed met toestellen in je eigen achtertuin kunnen staan als op een agilityveld toch?

Als er geen (onrealistische) verwachtingen aan ten grondslag liggen zie ik het verschil / probleem niet zo?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Met Jip heb ik ook puppyflyball gedaan en dat ging ook prima. Gewoon om leuk bezig te zijn. Jip vond eigenlijk alleen het rennen leuk maar dat terzijde.
Met Ziva zijn we met een jaar begonnen maar eigenlijk puur omdat ik per se zeker wilde weten dat alles goed was met haar heupen. Niet dat ik denk dat het heel belastend is, maar het had me nooit lekker gezeten als het toch niet goed was geweest. Maar goed, die angst voor slechte heupen was bij mij misschien niet helemaal reëel
.
Ik vind er dus niks op tegen, maar vind het ook geen must. Dat je hond een voorsprong heeft op honden die met een jaar beginnen ofzo heb ik dan weer minder mee omdat ik zoiets heb van je hebt nog een heel leven. Maar als je het beide leuk vindt en je verstand gebruikt, waarom niet.
Met Ziva zijn we met een jaar begonnen maar eigenlijk puur omdat ik per se zeker wilde weten dat alles goed was met haar heupen. Niet dat ik denk dat het heel belastend is, maar het had me nooit lekker gezeten als het toch niet goed was geweest. Maar goed, die angst voor slechte heupen was bij mij misschien niet helemaal reëel

Ik vind er dus niks op tegen, maar vind het ook geen must. Dat je hond een voorsprong heeft op honden die met een jaar beginnen ofzo heb ik dan weer minder mee omdat ik zoiets heb van je hebt nog een heel leven. Maar als je het beide leuk vindt en je verstand gebruikt, waarom niet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Met Tuana heb ik behendigheid gedaan toen ze geloof ik 7-8 maanden was. Alles op lage stand etc en vooral alles aanleren. Ze heeft dat tot 11 maanden gedaan, toen werd ze nogal ziek. Daarna jaren niets gedaan en het resultaat zag je op de doe dag
Owja ze heeft goede heupen,ellebogen en rug 
Met Noah wilde ik ook met een jaar behendigheid/flyball doen. Waar ik toen trainde kreeg ik behoorlijk commetaar erop, oa dat ze niet uitgegroeid was en kans op blessures was. Ten eerste is zij met 11 maanden gerontged en alles was prima, ten tweede kan een hond van 2 jaar ook blessures oplopen en ten derde wet ik dat ze met het losrennen in bos meer kans op blessures loopt, oa door spelen met honden en kuilen in de weg.
maar mensen waren zwaar verontwaardigd als ik zei dat ik flyball ging doen met haar

Met Noah wilde ik ook met een jaar behendigheid/flyball doen. Waar ik toen trainde kreeg ik behoorlijk commetaar erop, oa dat ze niet uitgegroeid was en kans op blessures was. Ten eerste is zij met 11 maanden gerontged en alles was prima, ten tweede kan een hond van 2 jaar ook blessures oplopen en ten derde wet ik dat ze met het losrennen in bos meer kans op blessures loopt, oa door spelen met honden en kuilen in de weg.
maar mensen waren zwaar verontwaardigd als ik zei dat ik flyball ging doen met haar

- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Contacteer:
Ik ben er op zich ook voor, maar dan inderdaad zonder belasting. Het probleem is alleen, waar vind je zo'n school. De mensen in mijn omgeving die al met "jonge" honden behendigheid doen, doen dat allemaal toch op een manier die mij te snel gaat. Hondjes van 10 maanden doen ze dan toch al de paaltjes mee. Ik snap wel dat het leuk is als je hondje zo leergierig is, maar ze zijn er gewoon nog niet klaar voor.
Met mijn vorige twee honden heb ik zelf "geemmerd" met toestellen en dus inderdaad alles laag gehouden. Al begonnen als pup van 12 weken. Ik was een half uur zoet met spullen sjouwen, dan tien minuutjes oefenen (als meneer niet bedacht had dat hij net zijn slaap-kwartiertje had) en dan weer een half uur alles opbergen. Want ja, in je eentje is het best een hoop werk. Maar het was het me wel waard. Hond in kwestie heeft niet gesprongen (nee ook niet 20 centimeter omdat dat makkelijk kan) tot hij 11 maanden oud was. Toen ben ik eigenlijk gestopt met die manier van trainen omdat ik merkte dat hij het niet echt leuk meer vond. Zodra ik dan de latjes op de laagste stand deed, vond hij het ineens weer geweldig. Goed dan, lag het dus niet aan de behendigheid. Dus toen hij een maandje op 13 was, ben ik begonnen met belasten. En dat pikte hij zo snel op. De basis was er al, hij hoefde alleen maar te leren springen (en er niet onderdoor haha) en de paaltjes geleidelijk aan in 1 lijn, in plaats van 30 centimeter uit elkaar.
Als jij een goede hondenschool hebt gevonden waar ze het echt zonder belasting doen, hoor ik het graag. En tot die tijd emmer ik zelf wel ..... Of niet en dan komt het ook wel goed haha
Met mijn vorige twee honden heb ik zelf "geemmerd" met toestellen en dus inderdaad alles laag gehouden. Al begonnen als pup van 12 weken. Ik was een half uur zoet met spullen sjouwen, dan tien minuutjes oefenen (als meneer niet bedacht had dat hij net zijn slaap-kwartiertje had) en dan weer een half uur alles opbergen. Want ja, in je eentje is het best een hoop werk. Maar het was het me wel waard. Hond in kwestie heeft niet gesprongen (nee ook niet 20 centimeter omdat dat makkelijk kan) tot hij 11 maanden oud was. Toen ben ik eigenlijk gestopt met die manier van trainen omdat ik merkte dat hij het niet echt leuk meer vond. Zodra ik dan de latjes op de laagste stand deed, vond hij het ineens weer geweldig. Goed dan, lag het dus niet aan de behendigheid. Dus toen hij een maandje op 13 was, ben ik begonnen met belasten. En dat pikte hij zo snel op. De basis was er al, hij hoefde alleen maar te leren springen (en er niet onderdoor haha) en de paaltjes geleidelijk aan in 1 lijn, in plaats van 30 centimeter uit elkaar.
Als jij een goede hondenschool hebt gevonden waar ze het echt zonder belasting doen, hoor ik het graag. En tot die tijd emmer ik zelf wel ..... Of niet en dan komt het ook wel goed haha
- Arline
- Zeer actief
Ik heb er niks op tegen. Ik vind het juist heel handig om je hond al vertrouwd te maken met de toestellen.
Gewoon lekker bezig zijn met je hond. Nou ga ik er wel van uit dat dat heel rustig aan gebeurt op een verantwoorde manier, niet springen en niet over de schutting denderen.
Gewoon lekker bezig zijn met je hond. Nou ga ik er wel van uit dat dat heel rustig aan gebeurt op een verantwoorde manier, niet springen en niet over de schutting denderen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat is voor mij ook de reden geweest om niet zomaar bij een school te beginnen. Vaak zie je dat er toch gesprongen wordt op lage stand en dat ze de paaltjes doen wat een enorme aanslag op het lichaam is. Als het goed is, beginnen ze nu met puppyagility bij de school waar ik met Bram train. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze het daar goed doen (en wedstrijdgericht, dus direct goed). En ik ben er natuurlijk ook zelf nog bijpoembaa schreef:Ik ben er op zich ook voor, maar dan inderdaad zonder belasting. Het probleem is alleen, waar vind je zo'n school. De mensen in mijn omgeving die al met "jonge" honden behendigheid doen, doen dat allemaal toch op een manier die mij te snel gaat. Hondjes van 10 maanden doen ze dan toch al de paaltjes mee. Ik snap wel dat het leuk is als je hondje zo leergierig is, maar ze zijn er gewoon nog niet klaar voor.

Ik gebruik ook wel eens eigen toestellen en huur regelmatig een veld met toestellen, maar voor een aantal zaken heb ik een extra iemand nodig. Denk aan iemand die een bal gooit als Izzie de tunnel uitkomt, dat soort dingen. En ik wil graag feedback.poembaa schreef: Met mijn vorige twee honden heb ik zelf "geemmerd" met toestellen en dus inderdaad alles laag gehouden. Al begonnen als pup van 12 weken. Ik was een half uur zoet met spullen sjouwen, dan tien minuutjes oefenen (als meneer niet bedacht had dat hij net zijn slaap-kwartiertje had) en dan weer een half uur alles opbergen. Want ja, in je eentje is het best een hoop werk. Maar het was het me wel waard.

Linda, Izzie en Bram
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffords
Je hoort inderdaad veel dat je pas behendigheid mag gaan doen als de hond een jaar geweest is.
Echter zo ervaar ik het, dan zijn ze lekker aan het puberen en werkt het soms voor geen meter.
Daarnaast denk ik dat je inderdaad best eerder kunt beginnen, maar dan met bijv. een puppy/jonge hondenbaan. Dus op een leuke spelende manier, simpele dingetjes, korte sessies en inderdaad de hindernissen zo in/op stellen dat ze zo min mogelijk belasten...
Echter zo ervaar ik het, dan zijn ze lekker aan het puberen en werkt het soms voor geen meter.
Daarnaast denk ik dat je inderdaad best eerder kunt beginnen, maar dan met bijv. een puppy/jonge hondenbaan. Dus op een leuke spelende manier, simpele dingetjes, korte sessies en inderdaad de hindernissen zo in/op stellen dat ze zo min mogelijk belasten...

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
-
- Zeer actief
Ik zou het zelf niet doen, maar ik kan wel begrijpen dat je het graag wilt gaan doen. Ga vooral niet te snel. Dus toch niet eventjes kijken of ze over een laag sprongetje heen kan. Dat is wat ik te vaak om mij heen zie gebeuren. De tunnel en een raakvlak oefenen daar zou ik zelf wel mee beginnen op die leeftijd op een speelse manier.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Hier ben ik het helemaal mee eens. Als je de zware belasting vermijd is het echt niet anders dan wat gehoorzaamheids oefeningen aanlerenJaap* schreef:Toevallig heeft het een naam en zul je er voor moeten betalen, maar wat is verder het verschil met gewoon leuk bezig zijn met je hond?
Ik neem aan dat je te zware belasting vermijdt, net zoals je dat in het dagelijkse leven ook doet. Maar je zou bij wijze van spreken net zo goed met toestellen in je eigen achtertuin kunnen staan als op een agilityveld toch?![]()

-
- Zeer actief
Als je het zo toelicht zeg ik "doen"...Zoek stok! schreef:Ik weet dat er voor- en tegenstanders van zijn: agility met honden onder het jaar. Heb jij het wel of niet gedaan en waarom?

maar meestal hoor je alleen maar "ik ga met mijn 7 mnd oude hond behendigheid doen"..en DAN, met alleen zo'n mededeling denk ik ....

Nu denk ik alleen maar

Overal aan laten wennen... meteen doen.... een keertje door een tunnel... een slurf schijnt dan weer belastend te zijn...? Een (bijna) op de grond liggende kattenloop.... leren om het 'target' aan te raken met een poot... zie het probleem niet....
Als je maar goed oplet dat de hondenschool niet vergeet dat ze nog maar 7 mnd is en niet teveel belastende dingen van haar verlangd!
Suzanne
-
- Zeer actief
Toen ik 7 maanden was kon ik nog geen touwtjespringenInge O schreef:ik vind het vooral onzin hoe (jonge) honden tegenwoordig (en steeds meer en meer) in een porceleinenkastje gestopt worden.
al eens hoe gezien hoe er met jonge kinderen gesport wordt? en nee, dan doel ik niet op het olympische niveau waarbij we ons allemaal wel regelmatig achter het oor krabben, maar gewoon de gezonde sporten die ook voor kinderen zeer aangeraden worden : lopen, voetballen, basketball enz., ook niet meteen sporten waarbij ze hun lichaam als een kasplantje behandelen.
waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ik met een jonge hond vol in het agility zou vliegen op volwassen niveau, maar er zou - op de paaltjes na - waarschijnlijk niet één toestel zijn wat ik niet gewoon zou doen met een jonge hond - alles op een zeer makkelijk niveau maar wel gewoon doen.
kan me iemand verklaren waarom een jonge hond niet een paar lage sprongetjes zou mogen maken, maar dat wij als kind wel allemaal touwtje mochten springen als gekken, uren na elkaar zelfs als het moest?

Maar om een antwoord te geven op je vraag. Ik zeg ook zeker niet dat je niets moet doen met een jonge hond. Ikzelf heb mij ook niet aan de 5 minuten regel gehouden. Dat was echt geen doen met een adhd pup als Sita. Maar zoals ik het ook bij kinderen vind, moet je het wel in de gaten houden, dat je niet te veel gaat verlangen/eisen. Met een paar lage sprongetjes heb ik echt geen probleem. Maar het gevaar bij agility training is dat het al heel snel niet bij een paar lage sprongetjes blijft. En dingen als een raakvlak aanleren of een tunnel daar heb ik geen hondenschool voor nodig, dat ik kan de toekomstige pup zelf wel aan leren. Vandaar mijn reactie dat ik het zelf niet zou doen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Actief
Nee, ik ben geen voorstander om voor een leeftijd van een jaar met behendigheid te beginnen.
Ik zie zelf ook niet de voordelen om zo jong te beginnen.
Naast het lichamelijke aspect dien je ook het geestelijke aspect niet uit te vlakken.
Mensen willen vaak te veel en te snel waardoor er druk op de hond wordt uitgeoefend die de hond domweg nog niet aan kan.
Je dient dus als baas zijnde heel goed te kunnen onderkennen of je hond het wel of niet kan bolwerken.
De meeste hondenscholen hebben geen flauw idee wat behendigheid met een hondenlijf doet.
Helaas zie je daarom dus op wedstrijden honden van 7 jaar met versleten ruggen en andere zaken.
Of honden waarop zoveel druk is uitgeoefend dat het leuke helemaal van het spelletje af is.
Ik laat ze hier lekker jong zijn lichamelijk en geestelijk uitzwaren. Daarna kunnen ze nog heel veel jaar aan behendigheid doen.
Ik zie zelf ook niet de voordelen om zo jong te beginnen.
Naast het lichamelijke aspect dien je ook het geestelijke aspect niet uit te vlakken.
Mensen willen vaak te veel en te snel waardoor er druk op de hond wordt uitgeoefend die de hond domweg nog niet aan kan.
Je dient dus als baas zijnde heel goed te kunnen onderkennen of je hond het wel of niet kan bolwerken.
De meeste hondenscholen hebben geen flauw idee wat behendigheid met een hondenlijf doet.
Helaas zie je daarom dus op wedstrijden honden van 7 jaar met versleten ruggen en andere zaken.
Of honden waarop zoveel druk is uitgeoefend dat het leuke helemaal van het spelletje af is.
Ik laat ze hier lekker jong zijn lichamelijk en geestelijk uitzwaren. Daarna kunnen ze nog heel veel jaar aan behendigheid doen.
Groetjes, Sylvia

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
Sepp is nu 9 maanden en met hem zijn wij begonnen toen hij ongeveer 5 maanden was. Alleen zijn dit allemaal zgn voorbereidende oefeningetjes, die bijna allemaal niet op het behendigheidsveld plaatsvinden. Gewoon lekker tijdens het wandelen en in de huiskamer.
Ik begin pas serieus met Sepp als hij zijn slungeligheid kwijt is en uitgezwaard, nu is het nog echt een trekpop.
De traingen duren niet langer dan 5 minuutjes en ik doe deze ipv de gewone G&G oefeningen en lijken meer op doggy-dance achtige oefeningetjes. Het allerbelangrijkst vind ik dat hij het leuk vindt om met mij te spelen, heerlijk een trekspelletje en dat hij verschillende speeltjes leuk vind. Gewoon lekker dollen met zijn tweeen, vol energie en enthousiasme. Dit trekspelletje doe ik altijd tijdens de oefeningetjes.
De frequentie is "als ik eraan denk" en de basis moet zijn lol en lekker spelen samen. Als ik moe en sjaggie ben dan denk ik er al helemaal niet aan om wat oefeningetjes te doen.
Bijvoorbeeld de start aanleren. Tussen mijn benen en blijven staan ("start"). Op het commando "Go" wegsprinten. Nu ben ik zo ver dat ik zelf eerst kan bewegen en weghollen en tijdens het hollen "Go" roep. Ik heb een trek speeltje in mijn hand waar hij naar toe holt. Grote lol!
Daarnaast doe ik wat shadow-handling oefeningen. Samen lopen of hollen over een veld, ik heb een speeltje in mijn hand en zo kan ik wat wissels maken. Omdat het een border is wil ik niet dat hij gaat 12-uren en wijde bochten maakt, daarom houd ik het speeltje in mijn hand en doe om de zoveel passen een trekspelletje als hij mooi bij mij blijft.
Zeker met die lange stelten van hem vind ik het belangrijk dat hij zijn balans weet te houden en weet waar zijn achterpoten zitten. Voor dat eerste laat ik hem lopen over boomstammen waar ik snoepjes op leg en hem op de stam laat draaien. Gewoon beheerst en ik zoek een stam uit die op de grond ligt. Dat laatste leer ik hem door hem met een clicker in een klein bakje te laten staan. Voorpoten en achterpoten. Hij kan nu in een kleine schoendoos staan.
Ook leer ik hem naar achter te lopen (commando back) ook dan gaat hij begrijpen dat hij 4 poten heeft.
Gister ben ik begonnen met running-contacts. Een hele brede plank (1,5 meter bij 2,5 meter) op de grond en hij moet daar heerlijk zo nel mogelijk overheen sjeesen. Geen druk, geen raakvlak alleen maar erover heen sjeesen.
Ook wil ik beginnen met voorbereidende oefeningen voor de wip. Het principe is dat de hond leert en het leuk gaat vinden om met zijn voorpoten een voorwerp in beweging te brengen .(later doen ze dat nml ook met de wip, ze duwen als het ware de wip omlaag, doordat zij dat zelf doen en bewust van zijn dan wordt de wip voor hun een voorspelbaar object). Ik wil dat doen door bijvoorbeeld aan te leren om een deur dicht te doen met zijn voorpoten of een la.
Een ander commando wat hij het allermooiste vindt is "zig" en "sok". Zig is ...ga naar het dichtsbijzijnde object voor je , draai daar links om heen en kom terug voor een trekspelletje. Sok is ga naar het dichtsbijzijnde object voor je, draai daar rechts om heen en kom terug voor een trekspelletje. Hij vind het super, het is gewoon een variatie op het vooruit plaats sturen vanuit de GG.
Een ander ding (pff het laatse
) is dat ik hem aangeleerd heb is het commando vast waarbij hij echt met vol enthousiasme in zijn Wubba mag springen die ik voor mijn lichaam hou. Dit zodat hij later durft om met een belg echt vol door te lopen en niet in te houden. Het is niet eng om op je baas in te hollen, maar juist super leuk.
De enige behendigheidstoestelen die hij tot nu te heeft gezien is een tunnel. Daar mag hij doorheen sjeesen...als een malloot (tong uit zijn bek hihi)! En de afloop van de kattenloop die plat op de grond lag, ook weer voor evenwichtsoefeningetjes.
Ik denk dat Sepp ongeveer 1,5 jaar zal zijn wanneer hij echt het behendigheidsveld gaat zien. Ik heb mij zelf 1 voorwaarde gesteld. Zijn rug moet sterk genoeg zijn. Dit doe ik door hem lekker te laten zwemmen en hem te leren "op te zitten". Op zijn kont, voorpootjes in de lucht. Nu zoekt hij nog echt steun met zijn voorpoten (mag ook zeker, moet zelfs van mij) want zijn rug kan het nog niet aan. Als hij dit echt beheert dan kan de echte behedigheid beginnen
Groetjes
Nanda
Ik begin pas serieus met Sepp als hij zijn slungeligheid kwijt is en uitgezwaard, nu is het nog echt een trekpop.
De traingen duren niet langer dan 5 minuutjes en ik doe deze ipv de gewone G&G oefeningen en lijken meer op doggy-dance achtige oefeningetjes. Het allerbelangrijkst vind ik dat hij het leuk vindt om met mij te spelen, heerlijk een trekspelletje en dat hij verschillende speeltjes leuk vind. Gewoon lekker dollen met zijn tweeen, vol energie en enthousiasme. Dit trekspelletje doe ik altijd tijdens de oefeningetjes.
De frequentie is "als ik eraan denk" en de basis moet zijn lol en lekker spelen samen. Als ik moe en sjaggie ben dan denk ik er al helemaal niet aan om wat oefeningetjes te doen.
Bijvoorbeeld de start aanleren. Tussen mijn benen en blijven staan ("start"). Op het commando "Go" wegsprinten. Nu ben ik zo ver dat ik zelf eerst kan bewegen en weghollen en tijdens het hollen "Go" roep. Ik heb een trek speeltje in mijn hand waar hij naar toe holt. Grote lol!
Daarnaast doe ik wat shadow-handling oefeningen. Samen lopen of hollen over een veld, ik heb een speeltje in mijn hand en zo kan ik wat wissels maken. Omdat het een border is wil ik niet dat hij gaat 12-uren en wijde bochten maakt, daarom houd ik het speeltje in mijn hand en doe om de zoveel passen een trekspelletje als hij mooi bij mij blijft.
Zeker met die lange stelten van hem vind ik het belangrijk dat hij zijn balans weet te houden en weet waar zijn achterpoten zitten. Voor dat eerste laat ik hem lopen over boomstammen waar ik snoepjes op leg en hem op de stam laat draaien. Gewoon beheerst en ik zoek een stam uit die op de grond ligt. Dat laatste leer ik hem door hem met een clicker in een klein bakje te laten staan. Voorpoten en achterpoten. Hij kan nu in een kleine schoendoos staan.
Ook leer ik hem naar achter te lopen (commando back) ook dan gaat hij begrijpen dat hij 4 poten heeft.
Gister ben ik begonnen met running-contacts. Een hele brede plank (1,5 meter bij 2,5 meter) op de grond en hij moet daar heerlijk zo nel mogelijk overheen sjeesen. Geen druk, geen raakvlak alleen maar erover heen sjeesen.
Ook wil ik beginnen met voorbereidende oefeningen voor de wip. Het principe is dat de hond leert en het leuk gaat vinden om met zijn voorpoten een voorwerp in beweging te brengen .(later doen ze dat nml ook met de wip, ze duwen als het ware de wip omlaag, doordat zij dat zelf doen en bewust van zijn dan wordt de wip voor hun een voorspelbaar object). Ik wil dat doen door bijvoorbeeld aan te leren om een deur dicht te doen met zijn voorpoten of een la.
Een ander commando wat hij het allermooiste vindt is "zig" en "sok". Zig is ...ga naar het dichtsbijzijnde object voor je , draai daar links om heen en kom terug voor een trekspelletje. Sok is ga naar het dichtsbijzijnde object voor je, draai daar rechts om heen en kom terug voor een trekspelletje. Hij vind het super, het is gewoon een variatie op het vooruit plaats sturen vanuit de GG.
Een ander ding (pff het laatse

De enige behendigheidstoestelen die hij tot nu te heeft gezien is een tunnel. Daar mag hij doorheen sjeesen...als een malloot (tong uit zijn bek hihi)! En de afloop van de kattenloop die plat op de grond lag, ook weer voor evenwichtsoefeningetjes.
Ik denk dat Sepp ongeveer 1,5 jaar zal zijn wanneer hij echt het behendigheidsveld gaat zien. Ik heb mij zelf 1 voorwaarde gesteld. Zijn rug moet sterk genoeg zijn. Dit doe ik door hem lekker te laten zwemmen en hem te leren "op te zitten". Op zijn kont, voorpootjes in de lucht. Nu zoekt hij nog echt steun met zijn voorpoten (mag ook zeker, moet zelfs van mij) want zijn rug kan het nog niet aan. Als hij dit echt beheert dan kan de echte behedigheid beginnen

Groetjes
Nanda

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik zie in het nemen van sprongen met een hond als Izzie vooral een gevaar mbt blessures. Izzie gaat als een dolle stier te keer op het agilityveld. De kans is groot dat als ik haar laat springen, ze idiote dingen gaat doen en zich daardoor blesseert. Vandaar dat ik dat echt niet nog niet wil. Ze moet wat ouder en beheerster zijn (psychisch en lichamelijk) voordat ik vind dat ze veilig kan springen. Natuurlijk springt ze nu ook wel uit zichzelf, over een boomstronk heen ofzo. Maar dat is dan omdat ze dat op haar weg tegenkomt en daar is ze dan ook geconcentreerd in.Inge O schreef:er ligt voor mij nog een hele range tussen geen sprongen laten doen, alle hellende vlakken alleen plat laten nemen enz. en er voluit in vliegen aan volwassen niveau. dat laatste bedoel ik uiteraard niet, niet omdat ik een jonge hond in beweging wil beperken, maar omdat er in hetazgility gewoon kans is op kwetsuren, ook bij volwassen honden - en die manier van bewegen zou ik met een jonge hond nooit doen, nee.
maar als je veel rechte lijnen inbouwt, geen steile hellingen aan 100/u laat nemen, geen korte bochten neemt en geen uur aan één stuk doorgaat is er niks, maar dan ook niks mis met agility voor jonge honden.
of ziet hier iemand een speciale sportversie voor kinderen van een bepaalde leeftijd?

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk dat als je een hond als Bram hebt, dat je heel goed leert om zonder druk te trainenRobian schreef:Mensen willen vaak te veel en te snel waardoor er druk op de hond wordt uitgeoefend die de hond domweg nog niet aan kan.

Linda, Izzie en Bram
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Gewoon doen. Ik denk dat jij heel goed weet waar je mee bezig bent. En het is juist goed om ze al kennis te laten maken. Lekker rustig aan! Voor jullie beide is dat toch hartstikke leuk dan!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
ik twijfel nog een beetje of ik in oktober al ga beginnen met bedan. hij is dan 10 maanden
bij voorbereidend sporten leren ze het raakvlak en wat sprongetjes op de laagste stand. het is een combi van wat gehoorzaamheid gericht op behendigheid, dus ook het wachten voor de start ed en de toestellen
afgelopen donderdag hadden we behendigheid. 4 sprongetjes van 30 cm achter elkaar waar je samen over heen moest. verder hadden we de tunnel en de oploop van de kattenloop op de grond liggen. was een soort kennismaking met behendigheid, gewoon 1 keertje tijdens de gehoorzaamheidsles. bedan vond het geweldig, eindelijk een beetje actie ipv stom wat gehoorzaamheid.
Ik twijfel omdat bedan nog wel wat pupperig kan zijn, van de andere kant denk ik dat hij het wel erg leuk gaat vinden. Ik denk dat ik even kijk wie in oktober de cursus gaat geven en dat ik dan een besluit neem. moeten we wel eerst ons examen gaan halen, dus de komende 3 weken nog even hard oefenen met sta ed
bij voorbereidend sporten leren ze het raakvlak en wat sprongetjes op de laagste stand. het is een combi van wat gehoorzaamheid gericht op behendigheid, dus ook het wachten voor de start ed en de toestellen
afgelopen donderdag hadden we behendigheid. 4 sprongetjes van 30 cm achter elkaar waar je samen over heen moest. verder hadden we de tunnel en de oploop van de kattenloop op de grond liggen. was een soort kennismaking met behendigheid, gewoon 1 keertje tijdens de gehoorzaamheidsles. bedan vond het geweldig, eindelijk een beetje actie ipv stom wat gehoorzaamheid.
Ik twijfel omdat bedan nog wel wat pupperig kan zijn, van de andere kant denk ik dat hij het wel erg leuk gaat vinden. Ik denk dat ik even kijk wie in oktober de cursus gaat geven en dat ik dan een besluit neem. moeten we wel eerst ons examen gaan halen, dus de komende 3 weken nog even hard oefenen met sta ed

- Puma
- Actief
- Mijn ras(sen): Podenco
Ik zou het gewoon doen hoor! Je komt over als iemand die heel zuinig is op haar hond, dus dan kan dat behendigheidsuurtje vast wel. Juist door haar nu wat dingen aan te leren, en bekend mee maken, is over een jaar een groot voordeel denk ik! En in het bos springt ze toch ook regelmatig over boomstammen, of slalomt ze door de bomen, nou dan kan dit ook wel lijkt me..!
Ik heb me Evi dat ze 5,5 maand oud was meegedaan met een behendigheidsdemo, om te kijken of ze het wat vond. Mevrouw vloog door de tunnel, over de schutting en de hindernissen, prachtig vond ze het. Als laatste les in de puppencurcus mochten ze door de tunnel, nou mevrouw heeft het wel 20x voorgedaan, ze genoot er zo van! Kan ook niet wachten totdat ik met behendigheid ga beginnen, in het voorjaar.
Maar moet je hond niet eerst de puppen- en basiscurcus hebben behaald? Dat is hier wel het geval...
Ik heb me Evi dat ze 5,5 maand oud was meegedaan met een behendigheidsdemo, om te kijken of ze het wat vond. Mevrouw vloog door de tunnel, over de schutting en de hindernissen, prachtig vond ze het. Als laatste les in de puppencurcus mochten ze door de tunnel, nou mevrouw heeft het wel 20x voorgedaan, ze genoot er zo van! Kan ook niet wachten totdat ik met behendigheid ga beginnen, in het voorjaar.
Maar moet je hond niet eerst de puppen- en basiscurcus hebben behaald? Dat is hier wel het geval...