Ennath schreef:Joswolf schreef:Ennath schreef:Nee, maar de correctie die probleemloos is voor een zes weken oude pup zou wel eens verhipte veel schade aan kunnen richten bij een 18 maanden oude peuter.
Een pup van 6 wkn is kwetsbaarden dan een peuter. Zo'n correctie wordt ook bijna niet aangeraakt. Zo'n pupje breek je met je vingers de benen als je dat wilt. De tik die een moeder die peuter geeft wanneer die niet luisterd kan zo'n pupje doden.
Gut ik zie zo'n pup van zes weken wel eens een luchtreis maken.
Zie ook de moeder met haar hele bek over het hoofdje van de pup pakken.
Als ze dat met het wangetje van een peuter doet zitten er wél de gaatjes in (daar zal dat kind niet dood aan gaan, maar dat is toch écht wel ernstig genoeg)
idd, er wordt hier ook wel degelijk redelijk "hard" gecorrigeerd (als er gecorrigeerd wordt, want heel veel wordt geaccepteerd en genegeerd), en puppen zijn gewoon veel minder kwetsbaar dan een kind/peuter, bij de puppen zijn het enkele kwetsbare plekjes zoals een pupkoper van mij eens heeft mee mogen maken toen bij een correctie de hoektand per ongeluk in het zachte deel boven het oog uitkwam, de desbetreffende pup is daar ook aan overleden, maar aan de onderzijde vd kop zag je dus dat de correctie echt niet hard was (daar geen zachte delen geraakt en geen beschadiging) dus als de correctie gewoon over de kop was geweest (en pup dus niet ineens wegtrok oid) dat het echt alleen een waarschuwing was geweest en de pup (7wk en 2 dagen) niet was overleden
Ennath schreef:
Joswolf schreef:
Ik vind die opmerking en gedachte weer zo zwaar overdreven. Omdat een hond iets zou kunnen doen zijn ze allemaal niet te vertrouwen.
Onzin.
Omdat wat ze aan kunnen doen moet je er niet op vertrouwen dát ze nooit iets zullen doen.
Moet je je kinderen leren dat ze niet alles mogen, niet ervan uitgaan dat je honden voldoende innerlijke rem hebben om maar alles te laten mogen.
ben ik met je eens Ennath en kinderen kunnen best dat leren,
heb het meegemaakt met een kindje met een zeer zware verstandelijke handicap die ik op 6 jarige leeftijd had verteld toen ik daar met de honden was dat ze ze wel mocht aaien, maar dat dat niet altijd voor alle hondjes gold, dat ze het altijd eerst aan de eigenaar moest vragen, toen zij rond haar 12de een pluche hondenknuffel kreeg (haar tussendoor niet meer gezien) wist ze mensen die naar haar toekwamen wel te vertellen dat aaien alleen maar mocht als het haar gevraagd werd, want dat moest bij alle hondjes, dus ook bij haar pluche knuffel, dat had "Carmen" gezegd
dus zelfs een kind die geestelijk niet verder komt dan een jaar of 4 kan dat soort zaken onthouden, vind dus dat je kinderen dat prima kan leren, eerder dan er van uit te gaan dat de honden de innerlijke rem hebben....
Ennath schreef:
Joswolf schreef:
Een hond is sociaal en zorgzaam voor de kroost. Nu heb ik het over normaal gesproken. Want niet alles verloopt normaal, niet alle honden zijn gezond. Buiten dat aangeleerd gedrag en stress ook problemen kunnen veroorzaken. Een hond die pijn heeft bijt een kind omdat die de hond wil aanraken maar die had net een gekneusde rib. Maar nee plots is dan de hond niet te vertrouwen en wordt afgemaakt. Of een hond met PRA die langzaam minder ziet die ziet het kind niet aankomen en schrikt en hap. De hond kon de baas niet uitleggen dat hij nachtblind had.
Dat staat allemaal in de krant, de fabeltjes krant. Want ooh oh wat erg. En dat is ook erg. En er gebeuren veel bijtongevallen in huiselijke kring. En natuurlijk moeten we dat proberen te voorkomen.
Precies en daarom beginnen we met het leren aan ouders en kinderen dat niet alles maar moet kunnen. Want anders loop je een grote kans dat Jan en Miep Opdebank hun hond verkeerd leest, verkeerd begeleid of iets anders verkeerd doet waardoor hun kind gewond raakt.
zie mijn reactie boven, het is kinderen dus aan te leren,
kinderen en honden horen gewoon niet zonder toezicht samen.....
Ennath schreef:
Joswolf schreef:
Maar het wordt wel overdreven. Niemand houd bij hoeveel ongevallen er zijn door spelende kinderen. Ik had als klein kind meerdere hoofdverwondingen door vriendtjes die een deur tegen mijn hoofd gooiden en een batterij. Een vriendje op vakantie wat een diepgevroren fles bier liet ontploffen en ik kon naar het ziekenhuis. Spelen op bouwterrein koste me bijna een vinger. Ik was 9 jaar.
Ja dat is allemaal waar: maar gaat niet over normale voorzichtigheid tussen kind en hond.
hier heeft Jos wel gelijk Ennath, kinderen zijn lomp en ongelukken gebeuren, zo is mijn neefje 4 blijvende tanden kwijtgeraakt bij een fiets spelletje waarbij hij uiteindelijk tegen het beton van een viaduct werd geduwd in volle vaart en is een kennis van mijn moeder ooit al spelende met haar zus (toen 4 en 6 jr) een oog kwijt geraakt door een schaar, ze waren met 4 zussen (de jongste 4 jr) aan het knutselen en moeders ging even wat halen......, overigens hebben deze ouders er voor gekozen nooit (die van 4 is nu rond de 75 jr) te vertellen welke zus het geweest is, dit om scheve gezichten te voorkomen en de zussen gaan nog steeds gebroederlijk met elkaar om....
Ennath schreef:
Joswolf schreef:
Maar had de hond me 1 keer een schram gegeven had men direct gezegt dat honden niet te vertrouwen waren en als ik een arts zou moeten bezoeken werd hij afgemaakt. Die vriendtjes die mij dat aandeden leven nog.
Welke men?
Mijn vader had je een draai om je oren gegeven omdat je een beet van de hond had uitgelokt.
Ikzelf had gezegd: "eigen schuld is goud waard, dan leer je maar dat je de honden met rust moet laten"
dat ben ik met je eens Ennath, zeker als het maar een schram is......vriendin is op haar 3de door een hond in haar gezicht gebeten, nooit bang geworden voor honden, haar ouders hebben er nl nooit moeilijk over gedaan, had ze het hondje maar niet moeten "pesten"
Ennath schreef:
Joswolf schreef:
Maar mensen overdrijven nu eenmaal. Kijk naar de discussie over de wolven in Zweden. Kinderen zouden gebeten zijn en honden werden levend van de lijn geplukt. Het leek weer roodkapje. Verhalen ontstaan waar je bijstaat en worden steeds rooskleuriger.
Ja dat zijn onzin verhalen.
Maar er is echt nog een wereld van verschil tussen een groep wolven in een natuurgebied en je kind thuis onbelemmert over de hond heen en weer laten klauteren en alles van de hond laten afpakken.
ongelukken gebeuren overal en zaken worden altijd opgeblazen, maar idd kan je soms zaken beter voorkomen door bv kinderen idd bepaalde handelingen niet met honden uit te laten voeren,
nu is dat gelukkig wel iets waar wij hier nooit over na hoeven te denken, hier komen nl geen kinderen.....als die er wel kwamen denk ik dat ik het zelfde als bij vrienden zou doen, zorgen dat ze (dmv het afzetten van de toegang naar de kennels) absoluut niet in de buurt van de honden kunnen komen zonder toezicht
Ennath schreef:
Joswolf schreef:
Wist je dat er door paarden 5 maal meer ongelukken gebeuren bij mensen.
Maar het zijn altijd de ongevallen met honden die je leest.
Jos
De ratio weet ik niet: maar inderdaad er zijn heel veel ongelukken met paarden.
Maar ook dat is weer geen argument.
nou, jaren paardgereden, maar echt zware ongelukken, nee en ook nooit gehoord in mijn omgeving
en als er al ongelukken waren was dat eerder van er afvallen oid, maar nooit door "bewuste" aanvallen door rangorde conflicten oid....eerder door schrikreacties,
daarom ook dat je in mijn ogen paarden en honden niet kan vergelijken, paarden blijven vluchtdieren en honden hebben dat niet (meer) in die mate....die zullen eerder tot de aanval overgaan...