Martijn schreef:Zoek stok! schreef:Martijn schreef:
Nee hoor. Ik vind de manier waarop je de manier waarop je de werkwijze met je honden beschrijft oprecht lelijk overkomen. Veel dwang en een wantrouwende houding naar de beweegredenen van de hond.
Waarom zou een hond een goed aangeleerde oefening weigeren uit te voeren?
Ik heb verder geen oordeel over jou en hoe je honden leven. Maar wat je hier schrijft vind ik niet prettig klinken.
Omdat er een diep geworteld wantrouwen tegen de hond heerst bij een bepaalde groep hondensporters en het verkeerd uitvoeren van een oefening dus altijd op die manier geinterpreteerd zal worden. Het staat volledig haaks op wat ik ervaar met een werklustige hond. Gaat er iets fout in een oefening, dan ligt het altijd (ik herhaal: altijd!) aan mij.
Hier ook zo.
Eva doet alles. Als ze maar weet wat de bedoeling is.
Met duidelijkheid en een beetje geduld zal ze alles exact zo doen als je het haar leert. Op het irritante af.
Inclusief nutteloos zijstapje op een raakvlak of gesmokkel bij het starten. Alles wat ik niet duidelijk aangeef of waar ik tegenstrijdige instructies geef laat ze zien. Dat is mijn falen dus waarom zou ik haar gaan corrigeren terwijl ze haar uiterste best doet iets van mijn onzinnige gebrabbel te maken?
Cleo (husky kruising)niet, die heeft dat werklustige niet zo in haar aard maar het zou gek moeten lopen voor ik die met allerlei dwang en correctie toch dwing om oefeningen te doen die niet bij haar passen.
Ik ben niet tegen correctie maar wel bij aanleren en onderhouden.
Dat je van de paardestront af moet blijven is weer wel heel duidelijk via correctie opgelegd. Stelt trouwens ook weinig voor hoor. Een grondig "Nou zeg!" is genoeg.
Bram is anders. Die kun je iets leren, concluderen dat hij het kan en bij uitvoering van de oefening besluit hij ineens dat het plasplekje van een bepaalde teef toch even interessanter is. Dan weet ik dat ik te veel gevraagd heb. Bram moet je korte oefeningen laten doen, zodat het overzichtelijk is wanneer hij z'n beloning krijgt. Zo'n hond ga je toch geen prikband/TT om doen zodat hij wel het volledige programma uitvoert? Ja, je wordt wel eens teleurgesteld, maar de hond is zoals hij is. Accepteer dat.
Izzie wil alles graag uitvoeren wat je haar leert. Als je het tenminste goed opbouwt en in de juiste frequentie beloont. Ga je een fase verder in het aanleren, dan gaat het uiteraard wel eens mis. Zo sprong ze zaterdag over het raakvlak van de kattenloop omdat ik achter een tunnel stond en ze het idee had dat ze naar me toe moest komen. TT correctie er maar op dan, want we hebben potdorie zo getraind dat ze blijft staan

Nee hoor, gewoon de oefening over en net even wat makkelijker gaan staan. En zo opbouwen naar de situatie die ze moeilijk vindt. En ja hoor, ze staat ook dan als een huis op het raakvlak, gelukt.
Ik weet dat er in de agility ook gecorrigeerd wordt voor raakvlakfouten. Je krijgt dan meestal honden die op het eind heel langzaam naar het raakvlak lopen/kruipen. Doe ik het zo goed baas, ben je niet boos

Meestal vooraf gegaan aan een enorme brul van de baas. Nee, dan is het raakvlak bepaald geen leuke plek om te verblijven.
Als herders TT's en prikbanden nodig hebben om een oefening goed uit te voeren, mogen ze wel eens op baasgerichtheid en drive gaan fokken

Ik denk dat ik juist door Bram weet wat ik in handen heb met Izzie op trainingsgebied. Waarmee ik overigens niet zeg dat trainen met Bram niet leuk is. Als het lukt en hij met een blij bekkie staat te trainen, ben ik zo trots.