Hylos schreef:Lunatic schreef:Hylos schreef:Lijkt me erg onnatuurlijk te verlangen dat honden nooit meer zouden vechten/patsen etc. Het is een hond en die heeft net als wat mensen hebben gevoelens en emoties. Lijkt me raar als honden alleen maar goed met elkaar over weg konden en er nooit een verkeerd "woord" viel. Rare utopia die, net als bij mensen, onmogelijk is.
Helaas wordt dat vaak wel gewenst van onze honden in deze maatschappij waardoor er nogal eens wat uit de hand loopt. Honden moeten met elkaar spelen, liefst duizend bij elkaar en alles moet maar goed gaan

De helft let helaas niet op of heeft er helemaal geen verstand van. Ik denk dat je juist blij mag zijn met mensen als Manu want die let tenminste op en wíl tenminste leren en alles in goede banen begeleiden.
Daar draait het tenslotte toch om, wat de mens met die hond doet en welke verantwoordelijkheden hij/zij daarin neemt?
Zij heeft een reu die soms patst maar begeleid dat in goede banen. Ik heb een klotehond die reuen niet mag en ik neem daarin mijn verantwoordelijkheden.
Maar daar draait het dus om, als Manu op Xavi afkomt om te patsen, sta jij je stinkende best te doen om Xavi onder controle te houden, zou niet nodig zijn als er niet gepatst werd!
Dus ben ik verkeerd bezig en neem mijn verantwoordelijkheden niet. Wat doe ik daar in een losloopgebied met een hondagressieve hond? Ik hoor daar niet te lopen, dat is vragen om problemen. Ik ontwijk honden, los of aangelijnd en als men dat met een hond als Xavi niet doet dan doe je iets niet goed.
Helemaal top dat jij niet met Xavi in een losloop gebied loopt
Maar hondagressie heb je in gradaties, als je het zo noemen wil. Doran noem ik niet hondagressief, die negeert andere honden alsof het lucht is

dus kan hij prima loslopen, totdat er iemand komt patsen en in zijn persoonlijke zone gaat staan vervelen, dan gaat er een knop om en zou je kunnen zeggen dat hij wel agressief is, iig reactief

En ik heb 1 regel, ik wil geen rottigheid, beide kanten op niet, ik wil niet dat mijn honden gebeten worden én ik wil niet dat mijn honden bijten en daar eventueel succes mee hebben waardoor ze misschien gaan groeien in dat gedrag
Ik vind het altijd zo jammer dat het vaak zo persoonlijk opgevat word, als iemand een topic opent om te vertellen dat ze een aanvaring in het bos hebben gehad met een opdringerige patsende reu en de baas zei alleen maar, hij doet niks hoor, wil alleen maar spelen, dan zijn 9 van de 10 reacties hier, hou verdomme je hond bij je
Als zo'n zelfde verhaal komt van een persoon en of hond die veel mensen aardig vinden dan mag zoiets ineens niet gezegd worden, terwijl het gedrag van de honden precies hetzelfde is!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!