Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Mickie schreef:
Branka schreef:Even een vraagje. Snapt de topicstartster wat discussiëren inhoudt? Want ze start een topic met het geven van een theorie en vraagt om een mening. Als mensen met argumenten aangeven haar theorie niet te steunen worden alle argumenten van tafel geveegd (staat volgens mij zelfs letterlijk in het topic) en lijkt de topicstartster niet open te staan voor de argumenten van zo ongeveer iedereen die op haar topic heeft gereageerd.
Als je liever geen discussie over jouw theorie hebt dan denk ik dat je dit topic mogelijk beter bij voeding had kunnen plaatsen over er daar over te filosoferen.
Ik snap de term discussie heel goed. Snap jij de therm theorie?
Als je discussieerd over een theorie, haal je er toch geen ervaringen bij die buiten die theorie staan?
Als je een theorie post in een discussiehoek dan mag je er gevoegelijk van uitgaan dat mensen argumenten inbrengen om die theorie te weerleggen. Maar daar schijn jij niet voor open te staan want alle ingebrachte argumenten zijn niet van toepassing (logisch aangezien ze stuk voor stuk jouw theorie onderuit halen). Weinig discussie dus.
Maar goed, jij schijnt op basis van de ervaring met 4 honden jouw theorie te kunnen onderschrijven. Ik doe dat dus niet en dat doe ik niet alleen op basis van wat ik bij onze eigen honden heb gezien. Maar ook op basis van wat ik zie bij de honden van vrienden en kennissen van mij.
Vrij weinig honden hebben het zelfregulerende vermogen wat betreft een maximum aan voeding. Noch hebben honden het inzichtelijk vermogen om te bedenken dat geduldig wachten beloond wordt met voldoende voedsel.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Eigenlijk snap ik de disscussie niet zo. Elke hond is anders en reageert anders op eten een jachthond anders dan een molosser en labrador dan een chihuahua enz. Verder heb je vreetzakken en je hebt er die het niet zijn. Ga maar eens in een asiel kijken. Als er 5 honden zitten zijn er 5 soorten eetgewoonten aanwezig (hoeft niet altijd uiteraard).

Zo hier dus ook. De 3 buitenhonden kunnen allemaal tegelijk eten krijgen (wel in 3 bakken, want het past voor 1 hond maar net in de grootste bak) wat ze ook krijgen en dat maar 1 keer per dag. zij zullen nooit vechten om hun eten ook niet als er iets lekkers over zit. Boris zal dat gerust wel doen. Hij vreet ontzettend snel en het liefst ook veel. Hij krijgt dus hierdoor 4 of meerdere keren per dag eten.

Nu zijn het allemaal aielhonden en allemaal zijn ze anders opgegroeid, toch zie je hier ook weer duidelijk dat er veel verschil is.

Waarom zou dan alleen maar de theorie kunnen kloppen van de topic startster?? Volgens mij kloppen alle theorien gewoon en is de discussie een beetje onzinnig aan het worden op deze manier!
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Als je daar van uit gaat, komt er dus ook een moment dat de pup volwassen is en de rol van de ranghoogste zal gaan ondermijnen en over gaat nemen. Oftewel gerommel bij de voerbak. Hoe ga je dat dan coördineren? Of laat je het gewoon gebeuren?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb niet alles gelezen hoor, maar het zou hier een grote vechtpartij worden ze krijgen apart eten en kluiven,en zoveel voer als ze willen, dan was Freek zeker dood, die eet gewoon door. :mrgreen:
Groetjes Els
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Waarom de pup het zal overnemen? Omdat de kans daarop gewoon groot is. De oudere hond wordt ouder, dus zal de jongere hond haar / zijn kans grijpen. En dat is in mijn ogen ook heel normaal. :wink:
Heb ik hier met mijn reuen ook gezien en dat is overigens redelijk rustig verlopen, zonder al te veel tegenwerkingen (maar ja de oudere mannen waren dan ook echt oudere mannen t.o.v. de jonge knul)
Ik heb overigens nooit gesodemieter bij de bakken getolereerd, terwijl ze voor de rest het mogen uitzoeken onder elkaar (maar ja, dat kan met reutjes ook iets makkelijker dan met teefjes) Waarom niet? Omdat ik de etensplek in een huishouden niet vergelijkbaar vind met de natuur, waar de dieren de ruimte hebben.

Overigens ben ik het met je eens dat die machtsovername dus ook niet bij de bak hoeft plaats te vinden hoor, maar het is bij het voeren uit 1 bak wel een plek waar het wellicht het eerst kan plaats vinden. Tenzij je ze ook maar 1 plek geeft om te slapen, te spelen en aandacht te geven? (natuurlijk ga ik daar niet van uit hoor. :mrgreen: ) maar dat zou natuurlijk theoretisch wel zo kunnen zijn als je de lijn van denken doortrekt en dan zouden er dus meer plekken zijn waar de confrontatie zou kunnen plaatsvinden. Maar inderdaad, het hoeft niet.
billy
Erelid

Mickie schreef:
billy schreef:Ik heb niet alles gelezen hoor, maar het zou hier een grote vechtpartij worden ze krijgen apart eten en kluiven,en zoveel voer als ze willen, dan was Freek zeker dood, die eet gewoon door. :mrgreen:
Stel nou dat Freek niet dood zou kunnen gaan door teveel eten, en ook niet ziek zou worden (zuiver hypothetisch dus), en hij krijgt zoveel als hij lust, dag in dag uit. Zou hij dat dag in dag uit ook blijven doen of zou hij na verloop tijd minder gaan eten? Vechten ze dan nog om het voer of om de rangorde? Zou er dan nog noodzaak zijn tot een vechtpartij?
Hij zou wel minder gaan eten ja anders past hij niet meer door de deur, :mrgreen: maar ik weet zeker dat hier gevochten word om het voer en niet om de rangorde. Ik weet niet of dat over zou raken maar bv Manager die kleine is geen grote eter ( die mag wel eten wat hij wil binnen de tijd dat zn bak er staat dan he) maar zou Freek erbij zijn gaat hij treuzelen en zn brokjes uit de bak doen net zolang tot Freek zou komen, en dan zou het knokken worden.
Groetjes Els
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Ik heb toch nog 2 vraagjes:
* waarom geef je geen kvv ?(of heb ik dat antwoord gemist?)
* denk je niet, dat je honden anders zouden reageren, als ze kvv zouden krijgen ipv brokken?

Verder kan ik me een heel eind vinden in de uitspraken van Moos en Branka o.a.
En nee ik heb niet veel hondenervaring, ken wel 2 vuilnisvaten. (mijn pup en mijn logé/oppashond)
billy
Erelid

Mickie schreef:
billy schreef:
Mickie schreef:
billy schreef:Ik heb niet alles gelezen hoor, maar het zou hier een grote vechtpartij worden ze krijgen apart eten en kluiven,en zoveel voer als ze willen, dan was Freek zeker dood, die eet gewoon door. :mrgreen:
Stel nou dat Freek niet dood zou kunnen gaan door teveel eten, en ook niet ziek zou worden (zuiver hypothetisch dus), en hij krijgt zoveel als hij lust, dag in dag uit. Zou hij dat dag in dag uit ook blijven doen of zou hij na verloop tijd minder gaan eten? Vechten ze dan nog om het voer of om de rangorde? Zou er dan nog noodzaak zijn tot een vechtpartij?
Hij zou wel minder gaan eten ja anders past hij niet meer door de deur, :mrgreen: maar ik weet zeker dat hier gevochten word om het voer en niet om de rangorde. Ik weet niet of dat over zou raken maar bv Manager die kleine is geen grote eter ( die mag wel eten wat hij wil binnen de tijd dat zn bak er staat dan he) maar zou Freek erbij zijn gaat hij treuzelen en zn brokjes uit de bak doen net zolang tot Freek zou komen, en dan zou het knokken worden.
Groetjes Els
Waarom gaat Manager treuzelen als Freek erbij komt, weet je dat?
Uitdagen denk ik, hij loopt echt een stukje weg van zn bak en wacht op Freek, maar dat is een paar keer gebeurd en sindsdien eten ze apart.
Groetjes Els
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Mij is altijd op de training verteld dat een hond die de hele dag kan eten, een luie eter gaat worden. De darmen werken niet optimaal, waardoor de hond vele malen slomer ook is in zijn doen en laten.
Hier zou nanni zich ook dood eten, die eet eerst haar eigen bak leeg 100gr en als ze de kans krijgt, ook nog 300 gr van Tuana :eek:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mickie schreef: Als ik de vergelijking met mezelf doortrek, dan zou ik nu heel lang teveel biefstuk eten, maar als ik niet anders gewend was (en dat zou op den duur wel zo zijn), zou het denk ik hetzelfde worden als aardappelen; lekker, maar niet bijzonder.
Jij gaat toch ook niet afliggen voor een flintertje rookworst.

Anne
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Mickie schreef: Als ik de vergelijking met mezelf doortrek, dan zou ik nu heel lang teveel biefstuk eten, maar als ik niet anders gewend was (en dat zou op den duur wel zo zijn), zou het denk ik hetzelfde worden als aardappelen; lekker, maar niet bijzonder.
Als jij samen met de buurman dag in dag uit samen van 1 bord moet eten en de buurman zal het restje voor jou overlaten sla je hem na een maand de hersens in, want jjij wil ook wel eens eerste keuze hebben :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Roelfien
Zeer actief

Als ik even naar Yentie kijk als voorbeeld: zij heeft dus geleefd in een omgeving waar voedsel ten aller tijde voorradig was. En zij had zeer zeker problemen in de roedel waar ze leefde. Maar absoluut niet bij de voerbakken (maar goed dat waren er dan ook meerdere, maar dat kan ook niet anders met 5 honden) Zij had die problemen met de andere teefjes, maar dat was bij het verlaten van het huis, waardoor er opwinding ontstond (joepie, we gaan wat leuks doen..) en het zooitje in elkaar sloeg tot bloedens aan toe.
Maar dus niet bij het eten.

Maar ook hier in huis waar de voeding niet constant voorradig is, is er eigenlijk geen onderling gedoe. Natuurlijk lopen ze elkaars bakjes na als ze hun eigen eten op hebben, want ja, je kan nooit weten of er nog iets te vinden is. Terwijl ze wel lelijk tegen elkaar doen als ze botten krijgen, dan wordt de bescherming van de voeding heel wezenlijk en liggen ze ook apart van elkaar te eten. En ook bij alle andere voeding waar ze langer mee doen dan gewoon een bakkie astronautenvoer/brokken/Kvv.
Dus een hele vis, penslap, botten of lap vlees, dan liggen ze apart en hebben ze zeer zeker hun rust nodig. Ze hoeven hun eigen voer dan niet eens op te hebben om toch bij de ander te gaan lopen jatten. Vooral de volwassen reu, Toby, zal er alles aan doen om zich alles toe te eigenen.
En eigenlijk is dat dus raar, want juist bij de vaste vormen van voeding zoals ik die noemde hebben ze veel meer voldoening dan de afgemeten hoeveelheid in het bakje. :19: Maar blijkbaar haalt dat meer hebzucht bij ze omhoog dan de brokjes.
Echter, ik ken ook mensen die gewoon een flinke lading vaste voeding: pens,vlees en botten aan hun honden geven zonder zich ermee te bemoeien wie wat pakt, zonder problemen.
Dus resumé, ik denk op zich dat beperkte voeding in aparte bakjes inderdaad wel wat kan leiden tot wat onderlinge hebzucht naar elkaars eten. Ookal zal dat door gewenning over het algemeen niet tot problemen leiden, want ze weten niet beter. Maar ik denk ook dat het neerzetten van 1 bak of meerdere bakken, vol voer zodat er constant te eten is, niet zoveel verschil uit maakt. De honden krijgen toch wel te eten. Behalve dat je inderdaad bij 1 bak in de toekomst wellicht gerommel kan krijgen.
Maar goed, dat kan je op andere vlakken ook gebeuren, bijvoorbeeld bij opwinding omdat je iets leuks gaat doen. :wink:
Op zich denk ik dat er dus niet veel mis mee is om ze op de manier te voeren zoals jij nu doet. Niet beter of slechter dan apart eten.

N.B. ik zit me alleen te bedenken dat ik het zelf onhandig zou vinden om mijn honden constant voeding tot hun beschikking te geven omdat ik moeite zou hebben om dan te bepalen wanneer er gelopen en getraind kan worden.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 16 sep 2005 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
billy
Erelid

chrico schreef:
Als jij samen met de buurman dag in dag uit samen van 1 bord moet eten en de buurman zal het restje voor jou overlaten sla je hem na een maand de hersens in, want jjij wil ook wel eens eerste keuze hebben :denken:
Een maand :mrgreen: :mrgreen: Wat een geduld.
Groetjes Els
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Kom je wel van deze wereld??????
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Mickie schreef:
pepim schreef:Ik heb toch nog 2 vraagjes:
* waarom geef je geen kvv ?(of heb ik dat antwoord gemist?)
* denk je niet, dat je honden anders zouden reageren, als ze kvv zouden krijgen ipv brokken?

Verder kan ik me een heel eind vinden in de uitspraken van Moos en Branka o.a.
En nee ik heb niet veel hondenervaring, ken wel 2 vuilnisvaten. (mijn pup en mijn logé/oppashond)
Ik voer geen kvv omdat ik niet van dat versvleegedoe hou.
In theorie zou kvv hetzelfde effect geven als het in overvloed gegeven wordt. Of het werkelijk zo is heb ik geen ervaring mee. Als ik de vergelijking met mezelf doortrek, dan zou ik nu heel lang teveel biefstuk eten, maar als ik niet anders gewend was (en dat zou op den duur wel zo zijn), zou het denk ik hetzelfde worden als aardappelen; lekker, maar niet bijzonder.
Ik vind het jammer, dat je verder niet uitlegt waarom niet. 'Ik hou er niet van' zegt me niet zo veel.
Maar ik geloof wel, dat het uitmaakt wat je voert, ik zie dat mijn pup fel wordt van kvv en pensstaven.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Mickie schreef:
Mickie schreef: ik al de hele tijd zeg. Anderen halen erbij dat ik rangordeconflicten kan verwachten met mijn manier van voeren. Dat geloof ik dus niet.
Mickie schreef:Ze mogen hier hun voedsel vededigen, het is alleen zelden nodig omdat de rangorde zo duidelijk is en er voldoende voedsel is.
Nogmaals, het verdedigen van voedsel heeft niks met rangorde te maken.
Het feit dat je voldoende voedsel neerzet voorkomt nu nog dat er geen conflicten zijn, niet dat de rangorde duidelijk is.

Je zegt dat Mickie af en toe gromt om je andere hond uit de buurt van de bak te houden. (dat is trouwens een vorm van baknijd) Is niks mis mee omdat je andere hond dat (nu nog) accepteert.
Maar het geeft wel degelijk aan dat er af en toe is gaande is omtrent het voer, dat één van je honden dus wel degelijk het gevoel heeft zijn voer te moeten verdedigen.
Dus jou theorie dat jou manier van voeren baknijd voorkomt klopt dus niet.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:Ik denk ook niet dat dat zo gek veel uitmaakt. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 bak omdat de ranghoogste eerst laten eten rangbevestigend werkt (ik hecht daar geen overmatig belang aan) en omdat ik denk dat ook 2 volle bakken wel hebzucht op kunnen wekken.
Waarom denk je dat twee volle bakken hebzucht gaat opwekken??
je zegt zelf dat als er voer in overvloed is de honden geen aanleiding hebben om te knokken.
Als ze vol zitten boeit het ze niet of er in die andere bak ook nog wat zit, ze komen er vanzelf wel achter dat er in beide bakken hetzelfde voer zit.

Zoals ik al eerder schreef was ik een tijd geleden bij een stichting waar meerder honden in 1 ruimte verbleven. Hun hadden bewust meerdere voerbakken staan die altijd vol zaten. Juist om conflikten rond 1 bak te voorkomen. Een grote hondenopvang in Spanje werkt met dezelfde methode (en daar zitten honderden honden)
Dus meerder bakken zorgen dus niet voor hebzucht.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Mickie schreef:
Roelfien schreef:Ze hoeven hun eigen voer dan niet eens op te hebben om toch bij de ander te gaan lopen jatten. Vooral de volwassen reu, Toby, zal er alles aan doen om zich alles toe te eigenen.
En eigenlijk is dat dus raar, want juist bij de vaste vormen van voeding zoals ik die noemde hebben ze veel meer voldoening dan de afgemeten hoeveelheid in het bakje. :19: Maar blijkbaar haalt dat meer hebzucht bij ze omhoog dan de brokjes.
Zou dat blijven gebeuren als je er de overvloedtheorie op loslaat?
Roelfien schreef:Dus resumé, ik denk op zich dat beperkte voeding in aparte bakjes inderdaad wel wat kan leiden tot wat onderlinge hebzucht naar elkaars eten. Ookal zal dat door gewenning over het algemeen niet tot problemen leiden, want ze weten niet beter. Maar ik denk ook dat het neerzetten van 1 bak of meerdere bakken, vol voer zodat er constant te eten is, niet zoveel verschil uit maakt. De honden krijgen toch wel te eten.
Ik denk ook niet dat dat zo gek veel uitmaakt. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 bak omdat de ranghoogste eerst laten eten rangbevestigend werkt (ik hecht daar geen overmatig belang aan) en omdat ik denk dat ook 2 volle bakken wel hebzucht op kunnen wekken.
Roelfien schreef:Op zich denk ik dat er dus niet veel mis mee is om ze op de manier te voeren zoals jij nu doet. Niet beter of slechter dan apart eten.
Eindelijk iemand met me eens :mrgreen:
Roelfien schreef:N.B. ik zit me alleen te bedenken dat ik het zelf onhandig zou vinden om mijn honden constant voeding tot hun beschikking te geven omdat ik moeite zou hebben om dan te bepalen wanneer er gelopen en getraind kan worden.
Bij ons is er toch wel enige regelmaat, ook al kunnen ze eten wat ze willen. Vóór ze 's morgens uitglaten worden hebben ze geen behoefte aan eten. Ze krijgen na ons ontbijt wel een broodkontje. Die uitlaatbeurt is ook meteen de grote ronde van die dag; met training, spel, rennen, enz. Als ze thuis weer tot rust zijn gekomen gaan ze pas eten. Daarna alleen kleinere beetjes verdeeld over de dag. De uitlaatbeurten zijn dan ook niet meer van het grotere sjouwwerk. Als ik 's avonds met één van de honden naar de training moet, let ik wel op dat ze niet net veel gegeten hebben, maar eigenlijk hoef ik nooit in te grijpen, het regelt zich helemaal vanzelf.
De overvloedtheorie zou bij ons alleen toe te passen zijn als ik met een nieuwe roedel zou beginnen, dus volwassen hond die het gewend is en daarna een pup erbij die het leert. Als ik nu zou doen zou er een aardige explosie tussen de honden plaatsvinden.

Ok, dus het voeren levert geen problemen op met verdere activiteiten. :ok:

Maar ik zie ook wel waarheid in wat Charlotte (Sandro) schrijft.
Je houdt rust in een groep honden als er meerdere bakken staan, want dan hoeft er geen gerommel om het voer plaats te vinden. Zeker bij een groep honden is dat belangrijk.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bijvoorbeeld bij mensen gaat die een groep husky's hebben of bijvoorbeeld een meute jachthonden.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Sandro schreef:[
Zoals ik al eerder schreef was ik een tijd geleden bij een stichting waar meerder honden in 1 ruimte verbleven. Hun hadden bewust meerdere voerbakken staan die altijd vol zaten. Juist om conflikten rond 1 bak te voorkomen. Een grote hondenopvang in Spanje werkt met dezelfde methode (en daar zitten honderden honden)
Ik heb maar de helft van het topic gelezen, maar, overeten een aantal van deze honden zich dan niet ?
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Zoie schreef:
Ik heb maar de helft van het topic gelezen, maar, overeten een aantal van deze honden zich dan niet ?
De honden die ik heb gezien waren wel allemaal te dik. Niet moddervet maar wel rond. Dit is wel een bewuste keuze van de stichting hoor, liever wat te dikke honden dan het risico op conflicten met alle gevolgen van dien. Overeten doen ze dus schijnbaar niet.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Sandro schreef:
Zoie schreef:
De honden die ik heb gezien waren wel allemaal te dik. Niet moddervet maar wel rond. Dit is wel een bewuste keuze van de stichting hoor, liever wat te dikke honden dan het risico op conflicten met alle gevolgen van dien. Overeten doen ze dus schijnbaar niet.
Ja, ik begrijp de keus van de stichting wel, ik zou het ook zo doen. Maar zich dood eten doet een hond die deze wijze van voeren gewend is dan blijkbaar ook niet.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Zoie schreef:
Sandro schreef:
Zoie schreef:
Ja, ik begrijp de keus van de stichting wel, ik zou het ook zo doen. Maar zich dood eten doet een hond die deze wijze van voeren gewend is dan blijkbaar ook niet.
Nee hoor, ze zullen zich in het begin inderdaad een keer helemaal vol eten en daarna passen ze eetgedrag aan naar hun behoefte.
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:
Mickie schreef:
Mickie schreef: ik al de hele tijd zeg. Anderen halen erbij dat ik rangordeconflicten kan verwachten met mijn manier van voeren. Dat geloof ik dus niet.
Nogmaals, het verdedigen van voedsel heeft niks met rangorde te maken.
Het feit dat je voldoende voedsel neerzet voorkomt nu nog dat er geen conflicten zijn, niet dat de rangorde duidelijk is.
Waarom halen anderen er dan steeds bij dat ik echt een rangordeconflict kan verwachten bij de voerbak?
Geen idee :mrgreen:
Mickie schreef:
Sandro schreef:Je zegt dat Mickie af en toe gromt om je andere hond uit de buurt van de bak te houden. (dat is trouwens een vorm van baknijd) Is niks mis mee omdat je andere hond dat (nu nog) accepteert.
Maar het geeft wel degelijk aan dat er af en toe is gaande is omtrent het voer, dat één van je honden dus wel degelijk het gevoel heeft zijn voer te moeten verdedigen.
Dus jou theorie dat jou manier van voeren baknijd voorkomt klopt dus niet.
Ok, het blijkt dus dat we een meningsverschil hadden over de betekenis van baknijd. Jij bedoelde verdedigen, ik bedoelde het willen afpikken van elkaars eten, hebberig worden naar wat de buurman heeft. :roll:
Een waarschuwend grommetje vind ik ook onder verdedigen vallen. Met jouw uitleg heeft Mickie dus inderdaad baknijd. In deze vorm vind ik dat niet erg, ik vind dat ze het volste recht hebben hun bezit te beschermen. Ik denk ook dat het niet escaleert omdat er én voldoende voedsel is én Marre gewoon nog erg onderdanig is en haar plaats weet als ze er op gewezen wordt. Ik hoop dat dat zo blijft, en dat ze geen hogerop-ambities krijgt. Maar zou ze die wel krijgen, dan denk ik niet dat dat komt doordat ik voer zoals ik dat doe.
Zolang je er zelf geen problemen mee hebt en je ervan bewust bent dat de kans zeker aanwezig is dat het een keer mis gaat, is het toch goed?
Als dit voor jou honden werkt vind ik dat prima.
Ik heb alleen een beetje moeite met jou "theorie" in mijn ogen rammelt die nogal. Snap ie? :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

@ Mickey

zoals gezegd, ik heb niet alles gelezen. Een kant van je redenering begrijp ik : als er altijd voldoende voedsel klaar staat zal er geen strijd om ontstaan.

Maar als je maar een bak neerzet, met de theorie dat hieromtrent rangorde bevestigende rituelen ontstaan, dan ontkracht je daarmee toch het hele idee er achter ?

Met jouw manier van voeren zou ik gewoon twee bakken neerzetten, niks geen gedonder.
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik gebruik hetzelfde principe, hier staat altijd voer. Ze kunnen eten wanneer ze willen, er is genoeg. Mijn roedel bestaat uit Roula, Rambo, Loddie en Ollie en sinds vandaag een kleine Griek in opvang. De nieuwe heeft er wat van gegeten, eerst schrokkerig, maar er is genoeg. Nu loopt ze er af en toe langs en neemt een hap. Dus ook honden die het niet gewend zijn, wennen zo aan dit systeem. Wel heb ik meerdere bakken staan, en de enigste die ik in de gaten moet houden is Rambo de Jr, maar die is dan ook kompleet geflipt :wink:
Rambo heeft de neiging 1 bak te gaan verdedigen, maar met een NEE is dat over.
Alleen als ze vers krijgen is het in 1x op, 2 a 3 dagen in de week krijgen ze vers. En daar werkt t systeem echt niet mee, want dan is het echt ieder voor zich en als het op is, staan ze te azen bij de ander, dus dan is het wel goed opletten...
Zoie
Zeer actief

nance schreef:Alleen als ze vers krijgen is het in 1x op, 2 a 3 dagen in de week krijgen ze vers. En daar werkt t systeem echt niet mee, want dan is het echt ieder voor zich en als het op is, staan ze te azen bij de ander, dus dan is het wel goed opletten...
Bij Spok zou het systeem zelfs met vers werken, denk ik.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ik denk niet dat het gaat om gelijk of geen gelijk hoor, maar gewoon om wat je zelf als prettig ervaart voor je honden. :wink:

Maar het zet me wel aan het denken over een punt:
als de maag van een hond technisch gezien ingesteld is op het verwerken van een zeer grote hoeveelheid voeding ineens om daarna een langere tijd op de voeding te teren, wat is dan het resultaat van constante voeding op de maag van de hond? (overigens is die theorie van die grote hoeveelheid in een keer gericht op honden die Barfen, want met brokken is het hoogst ongezond als honden maar 1 maaltijd in de zoveel dagen krijgen. Brokken hebben de neiging tot volzuigen en dus uitzetten in de maag, wat flinke ellende kan geven.)

Is een hond nog steeds technisch gezien ingesteld op die ene grote maaltijd en daarna een tijdje niks, is dat beter voor hem? Of heeft de evolutie van de hond ervoor gezorgd dat constante happen voer net zo goed voor een hond zijn? :19:

Want dat een hond er niet aan dood gaat, is duidelijk. :wink:
Maar biologisch gezien, wat is beter?
Dat vraag ik me dan toch af.
Roelfien
Zeer actief

Nancy, zet jij van het versvoer dan ook overvloedig neer, dat ze net zoveel kunnen eten als ze willen? Of is het dan toch meer een afgepaste maaltijd? Want ik kan me voorstellen dat hetzelfde voor KVV geldt als voor brokken: als ze er maar genoeg van kunnen eten allemaal stopt het dooreten vanzelf. Of blijven ze daar echt van door eten?
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Nee bij versvoer krijgen ze een afgemeten maaltijd. Daar zijn ze echt fel op, en dat gaat er dan ook in, gelijk helemaal.
Mijn ervaring is dat ze dan wel door blijven eten, dan zie je het verschil met brokken, wat ze dan toch minder voer vinden ofzo.
Charlotte*
Zeer actief

Roelfien schreef: Is een hond nog steeds technisch gezien ingesteld op die ene grote maaltijd en daarna een tijdje niks, is dat beter voor hem? Of heeft de evolutie van de hond ervoor gezorgd dat constante happen voer net zo goed voor een hond zijn? :19:

Want dat een hond er niet aan dood gaat, is duidelijk. :wink:
Maar biologisch gezien, wat is beter?
Dat vraag ik me dan toch af.
Er zijn barfers die volgens deze methode hun honden voeden.
Dus in 1x een grote hoeveelheid en dan een dag of twee dagen niks. Natuurlijk moet je je hond daar ook geleidelijk aan laten wennen zodat de maag kan oprekken.

Yildah heeft ooit eens een volwassen konijn gevangen en opgegeten. Ze stond helemaal bol en is echt naar de auto geschommeld :mrgreen:
Ik heb haar diezelfde dag en de dag erna geen eten gegeven.
Ze heeft veel geslapen en lekker veel windjes gelaten :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”