Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epilepsie in een lijn.... en dan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:Ik heb veel ellende omtrent epilepsie meegemaakt en nogmaals; ik verwijt de fokster niets! Megan is de tweede hond met epilepsie die zij op de wereld heeft gezet in een tijdsbestek van ruim 25 jaar fokken, dus dat is nog netjes als je de cijfers bekijkt. Maar het wil niet zeggen dat iedere hond met epilepsie er eentje teveel is en aangezien deze aandoening alleen nog maar toeneemt, zoek ik naar een oorzaak. Ik weet dat de populatie honden onder ons nooit epilepsie-vrij zal worden, dat is onmogelijk, maar ik ben wel van mening dat er, met name door onze rasvereniging, iets meer energie zou mogen worden gestoken in een controlerende functie die ik bij meer rasverenigingen zie.
En dan nogmaals, wil ik pleiten voor andere GR-fokkers. Voor zover ik weet heeft de mijne nog nooit epileptie-hondjes voortgebracht. Ze fokt ook al een jaar of wat.
En de RV heeft meer zaken waar ze zich druk om moeten maken. Epilepsie zou er één van kunnen zijn, ware het niet dat andere - massalere - aandoeningen grotere prioriteit krijgen.
De rasvereniging vertegenwoordigt meer fokkers dan alleen de jouwe. En jij bent toch zeker niet in de veronderstelling dat jouw fokster bij jou aan de bel hangt als er een epilepsie-hond tussen haar nakomelingen zit.
Marion, ik kan na al jouw berichten maar tot één conclusie komen en dat is de volgende: jij ziet duidelijk de ernst en de belasting voor hond en eigenaar die epilepsie met zich meebrengt, niet in. Dat neem ik je heus niet kwalijk, maar oordeel er dan ook niet zo makkelijk over en wees blij dat je twee gezonde honden hebt.

Ik ben me overigens vandaag weer een hartverzakking geschrokken. Op weg naar de rivier (op dat schelpenpad wat jij je wel weet te herinneren) zag ik Jenny ineens op haar poten tollen. Ze stond wijd met haar poten, te waggelen, zomaar 5 tot 10 seconden en het kan makkelijk zijn dat ze even last had van een evenwichtsstoornis of iets dergelijks, maar ik kreeg bijna een beroerte van angst. Dat doet epilepsie nou met een eigenaar.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:Prima! Als jij het dan zo goed weet, dan zou ik graag van jou een uitleg zien hoe het wel werkt.
Alleen maar commentaar leveren en berichten kleineren kan ik ook, maar kom dan wel met een goede onderbouwing van hoe het ook kan.
Monique, ik ben het een beetje zat. Ik probeer met mijn basale kennis mee te denken, en ik kóm er niet met mijn wetenschap. Ik kan het puntje niet aan het paaltje breien, zeg maar.
En jullie (jij en Sandra) kunnen me tot dusver niet overtuigen. Ik zou graag hebben dat jullie met je stelligheden met onderbouwing komen. Meer dan BB x Bb graag.
Dat zou ik nou graag eens van jou zien, want jij hebt een wiskundige achtergrond, ik niet. Jij spreekt alle verervingsvormen tegen, dus kom maar op met een ander schema zou ik zeggen.
Als je ergens niet in gelooft moet dat een reden hebben, maar onderbouw het dan ook en kom niet alleen commentaar leveren en zeggen dat iets niet klopt. Ik ben benieuwd naar jouw schema van overerven van epilepsie :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:
MoniqueDM schreef:
MoniqueDM schreef:
Even simpel uitleggen (het gaat natuurlijk veel dieper, maar om te beginnen is dit voldoende): gezien het feit dat epilepsie niet zoveel voorkomt (naar verhouding met gezonde honden), is de vererving recessief; dit is inmiddels aangetoond (dominant is het tegenovergestelde: dan overheerst er iets).
Noem het gen voor epilepsie: b.
Dus omdat zo'n gen van zowel pa als ma moet komen, moet je twee b's hebben om een epi-lijder te krijgen: bb.
Maar, zo'n eigenschap bestaat natuurlijk niet altijd uit bb. Een hond kan ook een vrij gen hebben. Noem dat de B.
In het kort: de b is het recessieve gen (voor de epilepsie), de B is de dominante gen. Alleen twee recessieve genen (bb) kan epilepsie veroorzaken.
Sonja, ik heb mezelf even gequote. Er stond heel duidelijk bovenaan het eerste bericht dat het schema betrof dat dit een hele simpele uitleg was en dat er veel meer bij kwam kijken.
Dit was alleen bedoeld om op een simpele manier te kunnen aangeven hoe epilepsie overerft en natuurlijk komt daar veel meer bij kijken, maar om het begrijplijk te houden is het enorm versimpeld. Overigens is dit schema door de dierenarts van Epilepsie bij Honden en niet door mij. Ik mag toch aannemen dat zij weet waarover ze praat?!
dit is een simpele uitleg over de principes van recessieve vererving, niet over de principes van de vererving van epilepsie.

je kan iets ook zó simpel voorstellen dat het eigenlijk niet meer klopt en daardoor nietsvermoedende meelezers op het verkeerde been zetten.

dit is overigens juist hoe verhalen op internet een eigen leven kunnen gaan leiden, want andere mensen hebben 'dat dan ook weer ergens gelezen'.
Dankjewel Inge :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MoniqueDM
Zeer actief

sirene schreef: Tuurlijk juich ik je actie toe. Maar dan wel met duidelijke en kloppende info en niet meteen met een beschuldigend vingertje.
En met concrete ideeën hoe eea aangepakt zou moeten worden.
Weet je wat er gebeurt als een RV alles gaat regelen en bepalen en dus gaan zeggen wat wel en niet mag ? Dan lopen een heleboel fokkers weg en zetten een eigen vereniging op of gaan buiten de vereniging om fokken. Dan heb je nog meer ellende omdat je nog minder openheid krijgt.
Het beste is te doen of alles (testen) vrijwillig en vrijblijvend is en de goede dingen op een positieve manier belonen. Dus fokkers die testen staat iedere keer in het blaadje, krijgen een mooi logo/kenmerk omdat ze testen worden op bv de site van de RV genoemd als testende fokkers (die dus extra tests doen, niet de verplichte). Er moet gestimuleerd worden open te zijn in je fokbeleid en dat moet weer beloond worden. Dit zou andere fokkers weer stimuleren hetzelfde te doen. Door te verbieden en verplichten jaag je mensen in het harnas.
Ik ben het helemaal met je eens, dat wil ik even vooropstellen!
Maar ik hoop dat jij het ook met me eens bent dat er een groot verschil zit tussen helemaal niets doen en allerlei verplichtingen opleggen, met alle gevolgen van dien.
Al zou er maar een middenweg worden gekozen, dat stelt mij al tevreden en ik zou daar met alle liefde, moeite en inzet die daar bij komt kijken, m'n energie in willen steken. Maar er moet dan wel een opening zijn en die is er (vooralsnog) niet.

En Sonja, nogmaals; ik wijs geen algemeen beschuldigend vingertje, maar jij weet net zo goed als ik dat er ook fokkers zijn, die zelfs onder het mom fokken van de rasvereniging, en die er wel een potje van maken. Dat vind ik wel kwalijk, maar fokkers die echt serieus met fokken bezig zijn, een hond op de wereld zetten met epilepsie en verder niet afweten van overerving vanuit de voorouders, die neem ik echt niets kwalijk :wink:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Inge O schreef:dit is een simpele uitleg over de principes van recessieve vererving, niet over de principes van de vererving van epilepsie.
Zou jij daar eens een schema van kunnen maken Inge?
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MoniqueDM schreef:En jij bent toch zeker niet in de veronderstelling dat jouw fokster bij jou aan de bel hangt als er een epilepsie-hond tussen haar nakomelingen zit.
Ja, dat denk ik wel. Sorry :19:
MoniqueDM schreef:Marion, ik kan na al jouw berichten maar tot één conclusie komen en dat is de volgende: jij ziet duidelijk de ernst en de belasting voor hond en eigenaar die epilepsie met zich meebrengt, niet in. Dat neem ik je heus niet kwalijk, maar oordeel er dan ook niet zo makkelijk over en wees blij dat je twee gezonde honden hebt.
Ik krijg het idee dat ik me bijna moet verontschuldigen omdat ik 2 gezonde honden heb. Ik heb de Goldens van nabij meegemaakt die nog geen 5 werden hoor. HD, ED, spijsverteringsproblemen, schildklier. Papa Saar is maar 6 geworden.

De Golden heeft heel veel problemen. Dat krijg je als je populair wordt. Epilepsie is absoluut afschuwelijk, maar er zijn meer en grotere problemen.
Dat maakt jouw persoonlijke probleem niet kleiner natuurlijk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

De Golden heeft heel veel problemen. Dat krijg je als je populair wordt. Epilepsie is absoluut afschuwelijk, maar er zijn meer en grotere problemen
Er zijn meer en andere problemen Marion
Ga geen appels met peren vergelijken alsjeblieft.
Ik hoop van ganser harte dat je nooit met epilepsie te maken krijgt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marion.

ranetje schreef:
De Golden heeft heel veel problemen. Dat krijg je als je populair wordt. Epilepsie is absoluut afschuwelijk, maar er zijn meer en grotere problemen
En ik hoop dat ik ook nooit met HD en ED en weet ik wat te maken krijg. Ik heb mijn portie wel gehad. Ik wil nu honden die oud worden.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

sirene schreef:
Golden Stanley schreef:
sirene schreef:Ik denk dat het zin heeft om een reëel plan op te zetten nalv jullie bevinden en materiaal wat er allemaal is verzameld waarin je zet wat de RV eraan kan doen en wat fokkers kunnen doen. Dit zou je naar de RvB en naar alle RV's kunnen sturen.
Hier roepen dat de Golden Club niets doet heeft geen zin. In zulke dingen moet je gewoon het voortouw nemen en met kant en klare ideëen komen waar fokkers iets mee kunnen.
Maar ze doen er ook niets mee! Dat is nou net waarom Monique die discussie op het HFF forum had geopend.
Het is dat ik toevallig contacten heb met een zeer betrokken fokker waar Monique misschien eindelijk hulp van kan krijgen om tot het bolwerk bestuur door te dringen. Maar zij als pupkoper staat dus machteloos.
Men weet waar de fouten zitten, maar doen er niks mee...........
Wat ik niet begrijp, is dat ze te horen krijgt dat de verantwoording bij de fokkers ligt. Al een tijdlang zijn door gegaan met dekkingen, dus nu zeker al in vele lijnen moet zitten. Waarom doet zo'n RV niets met deze wetenschap?
Er zijn meer rassen dan de GR :wink: Ik bedoelde gewoon een richtlijn/advies wat je naar de RvB en alle RV's kunt sturen. Wellicht zijn er enkele die er wèl iets mee doen en goed voorbeeld doet goed volgen.
Ik weet niet waarom een RV ergens iets niets mee doet.
Ik reageer vanaf hier op jouw vragen. Die discussie van de Chocolate lab wordt een welles/nietes spelletje. Ik gaf een voorbeeld aan waar ik al aan Inge geloof ik had opgemerkt dat natuurlijk niet alleen de kleur bepalend is voor de algehele gezondheid, maar dubbel recessief van beide ouders is in combinatie met atopie geen verstandige keuze. Hoe dat zit met het vererven van epilepsie, daar lees ik meerdere conclusies over.

Oplossingen aandragen, dat is wat mij erg bezig houdt:

Lees het gedeelte vanaf 'Wat kunnen we doen'?
http://www.xs4all.nl/~gvdt57/dutch/immuun2.html

HOW YOU CAN HELP:
Researchers are looking for as many samples as they can get from all breeds of dogs to help them find the genetic basis of epilepsy. You can contribute to this valuable research by providing DNA samples from families of dogs where one or more individuals are affected. For details about how to participate in this study, go to www.canine-epilepsy.net and click on "research." Although epilepsy is occurring with distressing frequency in malamutes, they are underrepresented in this research. Please help!

http://www.malamutehealth.org/articles/epilepsy.htm

Niet door blijven fokken met honden met schildklierafwijkingen?
Verplicht schildklieronderzoek bij fokhonden vanaf 15 maanden. Niet volgens onze kennis (want die is hier niet), maar opsturen naar laboratoria die daar meer kennis van hebben?
http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... isease.htm

Meer info vanuit de rasverenigingen voor wat betreft de triggers die bijdragen aan epilepsie en schildklierziekte?
Noem ik er maar weer een aantal..........voeding en jaarlijks vaccineren om mee te beginnen.......
http://autoimmunedisease.suite101.com/a ... e_epilepsy

Bijvoorbeeld via: http://www.itsfortheanimals.com/HEMOPET.HTM

Laat ik de genbepaling nog even in het midden, maar ook daar zijn al wat rashonden op los gelaten.

Gewoon goeie voorlichting en daadkrachtig optreden van de fokkers zelf.
Is dat teveel gevraagd, denk je Sonja?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marion. schreef:
ranetje schreef:
En ik hoop dat ik ook nooit met HD en ED en weet ik wat te maken krijg. Ik heb mijn portie wel gehad. Ik wil nu honden die oud worden.
Het onderwerp op zich, is zo ongewikkeld dat ik hier niet over mee kan praten (ik lees wel mee, want het is erg interessant).

Natuurlijk is HD en ED een vreselijk rot-aandoening. Ik heb een hond met beiden. Afschuwelijk een energieke hond die vanwege gewrichtsellende niet alles kan doen.

Maar ik heb ook Moritz gehad die epilepsie kreeg. Secundaire epilepsie als gevolg van een andere ziekte (jullie wel bekent).
Epilepsie is echt vreselijk, je weet niet wat je meemaakt, je weet niet wat je ziet. Het is eigenlijk niet uit te leggen hoe erg dit is.
Ik kan me goed voorstellen waarom Monique daarop hamert en dan weer niet op HD en ED (alhoewel ze ongetwijfeld ook een voorstander ervan is om dit zoveel mogelijk uit te sluiten).
Ze schreef zojuist dat Jenny liep te waggelen en ze zo schrok en ik kan me dit zó goed voorstellen: toen Puchu stond te wankelen (achteraf door de ontworming) ben ik me helemaal lam geschrokken.... als Kaya ligt te schudden in d'r slaap, dan slaat m'n hart een slag over.
Epilepsie heeft een enorme impact op je. Het is echt een nachtmerrie :(:

Daarom denk ik dat je dit dus ook niet met elkaar moet vergelijken :wink:
HD en ED, hoe erg ook, is 'voorspelbaar'. Epilepsie niet, je durft je hond niet alleen te laten, je weet nooit wanneer het komt en hoe je hond dit keer eruit zal komen (en óf je hond eruit komt).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

En wat 'cijfertjes' van een aantal Golden Retrievers uit verschillende onderzoeken in Amerika.
http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... #Table%202.

Als men de handen ineen slaat, is het echt wel mogelijk. Je moet toch ergens beginnen als fokker?
http://www.goldenretrieverfoundation.or ... rants.html
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marion. schreef:
ranetje schreef:
ik hoop ook voor jou dat je geen problemen krijgt met je honden, gewoon normaal oud kunnen worden, maar.............. HD/ED op 1 lijn zetten met epilepsie? nee Marion, dat kun je niet doen, zeker niet tegenover mensen die het wel meegemaakt hebben, er mee geleefd hebben, de onzekerheid, de onvoorspelbaarheid, de onmacht, het steeds weer moeten hopen en afwachten of een bepaalde dosis medicatie voldoende is, op het moment van hoogste dosering komen, raak je je maatje kwijt in een aanval? wat dus betekend hem/haar moeten laten gaan terwijl het op dat moment niet de hond is die hij/zij is..een behoorlijk dramatisch afscheid dus, ik heb dit van dichtbij meegemaakt en het is een gruwel.

HD/ED ook erg naar, zeker voor de hond, maar niet onverspelbaar, staat de hond moeilijk op, loopt de hond mank, dan WEET je wat er aan de hand is, er zijn operaties voor enz enz. dus niet te vergelijken met een ongrijpbare aandoening.
Marion.

yamie schreef:HD/ED ook erg naar, zeker voor de hond, maar niet onverspelbaar, staat de hond moeilijk op, loopt de hond mank, dan WEET je wat er aan de hand is, er zijn operaties voor enz enz. dus niet te vergelijken met een ongrijpbare aandoening.
Snap ik. Alleen de aantallen mensen die ermee te maken hebben zijn ook niet vergelijkbaar.
Het één is dus niet minder erg dan het ander. Dat is wat ik wil zeggen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marion. schreef:
yamie schreef:HD/ED ook erg naar, zeker voor de hond, maar niet onverspelbaar, staat de hond moeilijk op, loopt de hond mank, dan WEET je wat er aan de hand is, er zijn operaties voor enz enz. dus niet te vergelijken met een ongrijpbare aandoening.
Snap ik. Alleen de aantallen mensen die ermee te maken hebben zijn ook niet vergelijkbaar.
vind ik dus wel :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
Ik praat niet over meer of minder erg.
Ik praat over anders erg.
@Yamie heeft het goed beschreven.
De onzekerheid en onvoorspelbaarheid zijn verschrikkelijk.
Je raakt dat nooit meer kwijt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alexa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Epilepsie in een lijn.... en dan?

Ongelezen bericht door alexa »

MoniqueDM schreef:Wat zouden jullie als eigenaren verwachten van een fokker en rasvereniging en wat zouden fokkers verwachten van de eigenaar van de hond met epilepsie en de rasvereniging?
Mede door Monique ben ik attent gemaakt op dit topic en op dit forum. Ik ben vandaag pas lid geworden hier, dus kon ik helaas niet eerder reageren!!

Omdat wij zelf ook een hond hebben gehad die aan epilepsie leed is dit een onderwerp dat me erg dicht aan het hart ligt.
Ook mijn ervaring, zoals zovelen die hier al gereageerd hebben is dat de werkelijkheid rondom reageren van fokkers, rasverenigingen en zelfs de Raad van Beheer vrijwel 100 % tegenstrijdig is met de wensen van een eigenaar van een hond met epilepsie!!

Toen onze Assar epilepsie kreeg en duidelijk was geworden dat het om primaire epilepsie ging heb ik contact opgenomen met de fokster van hem. Zij heeft natuurlijk vragen gesteld, aangeboden contact op te nemen met een DA van haar keuze voor extra onderzoek, hulp in het algemeen. Klinkt goed hè?
Feit is echter dat zij verder nooit meer actie heeft ondernomen op bovenstaande punten en nooit geen onderzoek heeft ingesteld naar de lijn of lijnen waaruit de epilepsie ontstaan zou kunnen zijn.
Haar meest botte actie is een 1 of 2-regelig antwoord op onze brief waarin wij het inslapen van Assar vermeldden: "Goh, ik heb nooit geweten dat hij epilepsie had, had me op de hoogte gesteld, dan had ik met mijn DA contact op kunnen nemen, onderzoek kunnen doen naar de lijnen, enz...."
Kortom de hele riedel die ze aan het begin belooft had, maar nooit gedaan heeft (ook nu niet), tot op de dag van vandaag fokt ze vrolijk verder met Assar zijn nestzus!!
Dit verwacht ik dus NIET van een fokker!!!

Om de zaak toch aan de tapijtvezels te laten ontkomen heb ik vervolgens contact opgenomen met de Raad van Beheer. Hun antwoord als overkoepelend, "alwetend" orgaan: daar moet je voor bij de rasvereniging zijn, want hier kunnen we niets mee doen. :denken:

Omdat de Witte Duitse herder geen eigen rasvereniging bezit :19: (ook erg helder allemaal) had ik nog een 2-tal opties:
de "gewone" duitse herder vereniging, waar het ras toch onder valt in mijn optiek kon mij niet helpen omdat de witte duitse niet onder hun vereniging valt, 't zijn toch witte herders?

Dan nog maar de ZWHVN geprobeerd. Sorry mevrouw, 't is een witte duitse herder, die vallen niet onder onze rascommissie, wij zijn er alleen voor de zwitserse herder!!

Dus wat blijft dan over om als eigenaar van een epilepsiehond nog iets gedaan te krijgen?
-Een eigen website opstarten om je verhaal kwijt te kunnen, in de hoop dat je site ook bezocht en gelezen wordt.
- lid worden van diverse fora om daar aandacht te vragen voor iets dat toch een levensgroot probleem blijkt te zijn.
- een eigen zoektocht beginnen om de epilepsielijn te achterhalen, via stamboomonderzoek, veel bellen en mailen en een heleboel geluk.
- een speurtocht naar andere honden uit dezelfde lijn met epilepsie om je gelijk te bewijzen.

Maar dan: niemand, behalve iemand die een hond met epilepsie heeft of heeft gehad en met dezelfde vragen worstelt, lijkt deze informatie te willen hebben, laat staan er wat mee doen.

Ik denk dat ik met bovenstaande verhaal (sorry, 't is een heel eind geworden)eerder mijn ervaringen met, dan verwachtingen van een fokker en rasvereniging heb duidelijk gemaakt. Maar ik denk dat wel duidelijk is geworden dat ik het tegengestelde verwacht dan dat ik gekregen heb :wink:

wat betreft mijn eigen acties die ik heb ondernomen, kan ik alleen maar hopen dat een fokker dit niet allemaal van mij verwacht, omdat hier toch ook een hoop dingen tussenzitten die je van een verantwoordelijke fokker al als kant en klaar antwoord kan verwachten. Zeker stamboomonderzoek, al voor de dekking!!
groetjes,

Alexandra

Afbeelding
Lieve Assar, voor altijd in ons hart en in onze herinnering
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”