Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond muilkorven

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

tineke schreef: Tash deed dat ook altijd en zo keurig en Orson waakte weer over haar.
Ze is eens aangevallen op een zondagochtend vroeg terwijl ze in de sneeuw stond te graven en dat ging zo snel die hond kwam aanvliegen trok haar zij open (10 hechtingen) en holde weg.
Orson die aangelijnd liep zijn gehuil ging echt door merg en been want zijn maatje werd gegrepen en Tash had bij lange na niet de snelheid om die hond in te halen.
De hond vloog achter zijn baasje aan die weggelopen was omdat ze bang was want haar hond kon niet tegen grote honden en hem vast houden toen ze ons in de verte zag was niet bij haar opgekomen :roll:
Ze heeft overigens wel haar man gestuurd om de da rekening te betalen :wink:
Dat is balen :evil:
Vandaar dat ik altijd heel vroeg en sávonds laat de wandeling in het bos doe, dan heb je geen last van dat soort nitwits :roll:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

S@ndr@ schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
ik heb het nog nooit meegemaakt overigens, schijnbaar straalt hij genoeg uit, van... blijf uit mn buurt ik mot jullie niet, want er is nog geen enkele hond geweest die dichter dan 2 meter bij hem kwam... ze dropen meestal toch snel weer af... dat is dan wel weer heel mooi om te zien, de hondentaal en de uitstraling... want hij gaat dus niet enorm te keer ofzo.. hij kijkt alleen maar. (en dat is nu net wat de mensen niet snappen... hij valt niet uit dus is niet 'gevaarlijk') :19:
Het verbaasd me altijd hoe onoplettend mensen soms kunnen zijn. Als ik zie dat iemand als wij aan komen lopen zijn Mechelaar bij zich roept denk ik toch echt niet "oh laat Saar daar maar even lekker bij gaan snuffelen". Nu zal ze dat ook niet doen, maar ik laat haar dan altijd ook volgen al is het maar om te voorkomen dat ze zachtjes gaat piepen (omdat ze bang is), wat dan weer (een in hondentaal begrijpelijke) reactie uitlokt.

Moos kon niet goed met puppies (hij greep niet, maar maakte een hoop lawaai en gesnauw) en dan riep ik hem ook altijd demonstratief bij me als er een pup aankwam, en vaak lijnde ik hem zelfs aan.
Nog nooit een puppenbaas tegengekomen die dan dacht "goh, zal ook proberen mijn pup dan bij me te houden". Nu maakt dat niet zoveel uit want Moos tilde ik desnoods op, maar raar vond ik het altijd wel een beetje.
En als mensen totaal niet reageren op een Mechelaar die bij de baas wordt gehouden vind ik dat ook wat vreemd. Dan zijn er schijnbaar allemaal tja, vooroordelen, over, maar heel veel mensen handelen daar dan niet naar ofzo :19:
(waardoor ik dan dus overigens weer vind dat in sommige gevallen een muilkorf nodig is, door dit type bazen).
Ja maar je kunt toch niet gaan muilkoven om domheid te compenseren :neenee: , tenmiste geen haar op mijn hoofd :eek:
Maar je kan toch ook geen honden toe laten takelen door domheid van hun baas? Daar hoeft de hond toch niet voor te boeten?

(en nog maar weer even, ik heb het niet over jouw honden :wink: )
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik denk dat het kunnen accepteren van risico's ook een rol speelt.
Je kunt niet elk risico uitsluiten, risico's zijn ook onlosmakelijk verbonden aan het houden van dieren. Voor de één is het risico op letsel door een andere hond groter, voor een ander is het risico op blind de weg over rennen groter, weer een ander is bang dat de hond wegloopt of dat de hond iemand letsel gaat toebrengen :19:
De taak voor een baasje is om daar verstandig mee om te gaan, niets meer en niets minder. Dat is niet te vatten in alleen het dragen van een korf, het altijd aangelijnd houden of wat dan ook. 24/7 een korf om is bijvoorbeeld geen optie, er blijft dus altijd ruimte voor ongelukken.
En een ongeluk heet niet voor niets een ongeluk, het is een ongeluk omdat het gebeurt ondanks dat er is geprobeerd om het niet te laten gebeuren.
Asociaal gedrag van baasjes hoef je niet te accepteren, maar je kunt bijvoorbeeld ook niet verwachten dat iedereen op elk moment is voorbereid op pietje die met z'n hond om de hoek komt en dat de hond van pietje ....nou, roep maar een willekeurig probleem wat de hond van pietje kan hebben.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
ik heb het nog nooit meegemaakt overigens, schijnbaar straalt hij genoeg uit, van... blijf uit mn buurt ik mot jullie niet, want er is nog geen enkele hond geweest die dichter dan 2 meter bij hem kwam... ze dropen meestal toch snel weer af... dat is dan wel weer heel mooi om te zien, de hondentaal en de uitstraling... want hij gaat dus niet enorm te keer ofzo.. hij kijkt alleen maar. (en dat is nu net wat de mensen niet snappen... hij valt niet uit dus is niet 'gevaarlijk') :19:
Het verbaasd me altijd hoe onoplettend mensen soms kunnen zijn. Als ik zie dat iemand als wij aan komen lopen zijn Mechelaar bij zich roept denk ik toch echt niet "oh laat Saar daar maar even lekker bij gaan snuffelen". Nu zal ze dat ook niet doen, maar ik laat haar dan altijd ook volgen al is het maar om te voorkomen dat ze zachtjes gaat piepen (omdat ze bang is), wat dan weer (een in hondentaal begrijpelijke) reactie uitlokt.

Moos kon niet goed met puppies (hij greep niet, maar maakte een hoop lawaai en gesnauw) en dan riep ik hem ook altijd demonstratief bij me als er een pup aankwam, en vaak lijnde ik hem zelfs aan.
Nog nooit een puppenbaas tegengekomen die dan dacht "goh, zal ook proberen mijn pup dan bij me te houden". Nu maakt dat niet zoveel uit want Moos tilde ik desnoods op, maar raar vond ik het altijd wel een beetje.
En als mensen totaal niet reageren op een Mechelaar die bij de baas wordt gehouden vind ik dat ook wat vreemd. Dan zijn er schijnbaar allemaal tja, vooroordelen, over, maar heel veel mensen handelen daar dan niet naar ofzo :19:
(waardoor ik dan dus overigens weer vind dat in sommige gevallen een muilkorf nodig is, door dit type bazen).
Ja maar je kunt toch niet gaan muilkoven om domheid te compenseren :neenee: , tenmiste geen haar op mijn hoofd :eek:
Maar je kan toch ook geen honden toe laten takelen door domheid van hun baas? Daar hoeft de hond toch niet voor te boeten?

Helaas, moet het misschien wel, :idea: kan met 1 gebeurtenis duidelijk zijn, de meeste mensen leren alleen maar door hun eigen fustraties :roll: het is niet anders.
Misschien kan het met 1 keer flink fout gaan toe, mag je hopen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:

nee dat snap ik maar dan moet je heel hondenland maar muilkorven want er zullen altijd van die mutsen zijn die totaal geen verstand hebben van hondengedrag... en zelfs de sociaalste hond kan een keer bijten...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Ik denk dat het kunnen accepteren van risico's ook een rol speelt.
Je kunt niet elk risico uitsluiten, risico's zijn ook onlosmakelijk verbonden aan het houden van dieren. Voor de één is het risico op letsel door een andere hond groter, voor een ander is het risico op blind de weg over rennen groter, weer een ander is bang dat de hond wegloopt of dat de hond iemand letsel gaat toebrengen :19:
De taak voor een baasje is om daar verstandig mee om te gaan, niets meer en niets minder. Dat is niet te vatten in alleen het dragen van een korf, het altijd aangelijnd houden of wat dan ook. 24/7 een korf om is bijvoorbeeld geen optie, er blijft dus altijd ruimte voor ongelukken.
En een ongeluk heet niet voor niets een ongeluk, het is een ongeluk omdat het gebeurt ondanks dat er is geprobeerd om het niet te laten gebeuren.
Asociaal gedrag van baasjes hoef je niet te accepteren, maar je kunt bijvoorbeeld ook niet verwachten dat iedereen op elk moment is voorbereid op pietje die met z'n hond om de hoek komt en dat de hond van pietje ....nou, roep maar een willekeurig probleem wat de hond van pietje kan hebben.
precies... je kunt er rekening mee houden maar ongelukjes blijf je altijd houden... daar ben je mens voor....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Helaas, moet het misschien wel, :idea: kan met 1 gebeurtenis duidelijk zijn, de meeste mensen leren alleen maar door hun eigen fustraties :roll: het is niet anders.
Dat vind ik echt onzin, sorry.
Als de buuf niet op haar kinderen let en ze constant over straat laat rennen, rij ik ze toch ook niet dan maar eens een beetje over (gebroken beentje ofzo) zodat de buuf daarvan kan leren?
Of, om meer bij het onderwerp te blijven, die hond uit de buurt die altijd losloopt en al een paar keer voor mijn wielen langs is geschoten, daar denk je toch ook niet "volgende keer tik ik mijn rem alleen maar even kort aan, misschien leren ze van hun aangereden hond"?

Ongelukken kunnen en zullen altijd gebeuren (ook naar Malinois :wink: ), maar een ongeluk is het m.i niet echt meer als je weet dat je hond een te dichtbij komende hond echt uit elkaar trekt en je daar als baas niet adequaat bij in kan grijpen (behalve dan door een muilkorf om te doen).
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:
Als de buuf niet op haar kinderen let en ze constant over straat laat rennen, rij ik ze toch ook niet dan maar eens een beetje over (gebroken beentje ofzo) zodat de buuf daarvan kan leren?
Of, om meer bij het onderwerp te blijven, die hond uit de buurt die altijd losloopt en al een paar keer voor mijn wielen langs is geschoten, daar denk je toch ook niet "volgende keer tik ik mijn rem alleen maar even kort aan, misschien leren ze van hun aangereden hond"?

Ongelukken kunnen en zullen altijd gebeuren (ook naar Malinois :wink: ), maar een ongeluk is het m.i niet echt meer als je weet dat je hond een te dichtbij komende hond echt uit elkaar trekt en je daar als baas niet adequaat bij in kan grijpen (behalve dan door een muilkorf om te doen).
dat bedoel ik ook helemaal niet,en zeker niet dat het express moet gebeuren :neenee: ,
maar ik kan je verzekeren als het een keertje perongeluk gebeurd dat ze misschien eens wakker worden.
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Moos schreef:
S@ndr@ schreef:

dat bedoel ik ook helemaal niet,en zeker niet dat het express moet gebeuren :neenee: ,
maar ik kan je verzekeren als het een keertje perongeluk gebeurd dat ze misscien eens wakker worden.
Ja, maar per ongeluk is toch niet echt aan de orde in dit topic, sprekende over honden die zodanig hond agressief zijn dat een muilkorf aan de orde is?
Tenminste, ik vind als zo'n hond dan een andere hond flink te grazen neemt dat niet echt meer onder 'een ongeluk' vallen hoor.
Als ik een loerende sluip hond aan zie komen en ik laat Saar lekker staan en dus piepen en wegschieten, dan is het opjagen dat volgt ook geen ongeluk meer hoor. Ik wist dan donderdsgoed dat de kans 95% was dat dat ging gebeuren :19:
Komt zo'n hond opeens de bocht om dan is het wat anders, dan kan ik het niet aan zien komen. Maar als het zich voor mijn neus ontwikkelt is het geen ongeluk meer naar mijn mening.
Net zoals dus die enorm hond agressieve hond zonder muilkorf die de baas niet kan weerhouden van grijpen. Als die dan een hond grijpt was dat geen gevalletje "ongeluk, ik wist het niet, zag het niet aankomen".
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:
Moos schreef:
S@ndr@ schreef:

maar ik kan je verzekeren als het een keertje perongeluk gebeurd dat ze misscien eens wakker worden.
Ja, maar per ongeluk is toch niet echt aan de orde in dit topic, sprekende over honden die zodanig hond agressief zijn dat een muilkorf aan de orde is?
Tenminste, ik vind als zo'n hond dan een andere hond flink te grazen neemt dat niet echt meer onder 'een ongeluk' vallen hoor.
Als ik een loerende sluip hond aan zie komen en ik laat Saar lekker staan en dus piepen en wegschieten, dan is het opjagen dat volgt ook geen ongeluk meer hoor. Ik wist dan donderdsgoed dat de kans 95% was dat dat ging gebeuren :19:
Ja dat is jouw situatie, hoe vaak ik geen honden zie die boven op de mijne een beetje dominant vervelend gaan zitten doen, en dan kan ik de eigenaar waarschuwen van haal je hond wel :roll: .

krijg je van die domme blikken van hij doet toch niet, nee, maar de mijne wel als hij zo door gaat, en geloof me
als die hond er dicht boven opzit, kop in de nek van mijn hond, hoeft ie alleen nog maar hap te zeggen :N:
En dat gaat dan echt niet express van Mijn kant uit, maar dan zit er een vervelende klier te stieren, en een domme baas bij te kijken.
en dat zie ik wel degelijk aankomen en ik zeg ze ook op te zouten, maar misschien
als er dan echt daad werkelijk wat gebeurd dat ze het begrijpen, dat dit niet grappig is :boos:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Ja dat is jouw situatie, hoe vaak ik geen honden zie die boven op de mijne een beetje dominant vervelend gaan zitten doen, en dan kan ik de eigenaar waarschuwen van haal je hond wel :roll: .

krijg je van die domme blikken van hij doet toch niet, nee, maar de mijne wel als hij zo door gaat, en geloof me
als die hond er dicht boven opzit, kop in de nek van mijn hond, hoeft ie alleen nog maar hap te zeggen :N:
En dat gaat dan echt niet express van Mijn kant uit, maar dan zit er een vervelende klier te stieren, en een domme baas bij te kijken.
en dat zie ik wel degelijk aankomen en ik zeg ze ook op te zouten, maar misschien
als er dan echt daad werkelijk wat gebeurd dat ze het begrijpen, dat dit niet grappig is :boos:
Jaaaa, maar ik bedoel niet jouw honden :mrgreen: :wink:

Ik heb het steeds over die hond die direct een naderende hond kapot maakt met een baas die daar niet op in kan grijpen. Die moeten van mij een muilkorf om, en als die niet gemuilkorft zijn en ze grijpen een andere hond dan is dat geen ongeluk.
En die honden moeten dan dus m.i. die muilkorf om vanwege inderdaad de tikkeltje onnozelheid van andere bazen waar hun hond niet voor hoeft te boeten (om over pups dan nog maar even niet te spreken die nou eenmaal niet feilloos luisteren).

Overigens ken ik jouw situatie ook wel, van Moos. Alleen was ik dan bang dat hem iets zou overkomen, i.p.v dat hij de andere hond zou grijpen.
Maar dit soort dingen bedoel ik dus niet. :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

:mrgreen: ik weet niet, ik vind als die honden aan de lijn lopen, goed vastgehouden worden :19: .
ik vind dat van de eigenaar afhangen, als die relaxed wil lopen met izn moordmachine moet ie dat doen.
en als hij zegt ik schop alles in de omgeving wel weg bij mijn hond, moet ie dat ook doen :roll: .
en iedere honden eigenaar heeft verantwoordelijk heid, ook pup eigenaren, en die zijn vaak eerder te voorzichtig met hun pup als anders om hoor.
zijn in de praktijk maar heel weinig mensen die hun pup lekker naar een grauwende snauwende moordmachine laten gaan,omdat dat goed is voor de socialisatie :19:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef: en iedere honden eigenaar heeft verantwoordelijk heid, ook pup eigenaren, en die zijn vaak eerder te voorzichtig met hun pup als anders om hoor.
zijn in de praktijk maar heel weinig mensen die hun pup lekker naar een grauwende snauwende moordmachine laten gaan,omdat dat goed is voor de socialisatie :19:
Nee, maar wel als hij niet direct woest grauwt maar wel hap snap doet als pup in de buurt komt.

Ik weet het trouwens niet hoor, de meeste mensen met pup die ik tegenkom zijn verre van voorzichtig (daarom moest Moos dus ook weleens opgetild). Meestal denken ze dat een volwassen hond een pup nooit iets zal doen en laten de boel maar gaan als 'socialisatie'.
Tenminste, zo kom ik ze tegen :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ja, die ken ik ook, :roll: maar ik ken ook de andere die hem eigenlijk overal bij weg willen houden van stel je voor :wink:
een beetje de midden weg zou fijn zijn :ok:

vaak zeggen eigenaren het, al van hij is niet lief tegen puppen hoor, en/of
de hond heeft al een reputatie, zou voldoende moeten zijn :19: :mrgreen:
en zo niet kun je als eigenaar de andere kant op lopen, kan ook iets duidelijk maken :roll:
zijn weinig mensen die hun hond gewoon puppies laten slopen hoor, ik ben er nog nooit een tegen gekomen tenminste

En ik kom hier wat tegen hoor :N: :smile:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Tja... Dit is gewoon een hele vervelende situatie. Maar de eigenaar van deze hond doet feitelijk niks fout hij houdt zijn hond aangelijnt en loopt niet in een losloopgebied (gedoogd is niet officieel). Maar gevaarlijk is het wel als hij vaker onder invloed is kan hij zijn hond hoogst waarschijnlijk minder goed inschatten. En zijn reactie vermogen zal ook wel anders zijn dan normaal laat staan dat hij misschien door bepaalde middelen zelf snel opgefokt kan raken wat weer invloed op de hond kan hebben.

Echter als hij de hond geen muilkorf om wil doen staat hij volledig in zijn recht. De enige manier waarop iemand een muilkorf plicht krijgt is als er contact gemaakt is met de politie. En omdat je vreest voor de hond kan dit niet.

Het enige wat je dus kan doen buiten nog eens praten met de eigenaar. Is zelf ogen in je achterhoofd hebben en altijd allert blijven. En als je dat vervelend vind of het nog steeds te riskant gewoon je eigen honden aan de lijn houden dan is de kans minimaal dat het mis gaat.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

malinois schreef:
Moos schreef:
S@ndr@ schreef:
Moos schreef: Het verbaasd me altijd hoe onoplettend mensen soms kunnen zijn. Als ik zie dat iemand als wij aan komen lopen zijn Mechelaar bij zich roept denk ik toch echt niet "oh laat Saar daar maar even lekker bij gaan snuffelen". Nu zal ze dat ook niet doen, maar ik laat haar dan altijd ook volgen al is het maar om te voorkomen dat ze zachtjes gaat piepen (omdat ze bang is), wat dan weer (een in hondentaal begrijpelijke) reactie uitlokt.

nee dat snap ik maar dan moet je heel hondenland maar muilkorven want er zullen altijd van die mutsen zijn die totaal geen verstand hebben van hondengedrag... en zelfs de sociaalste hond kan een keer bijten...
Nou, inderdaad. Dan kan imo de helft van wat ik allemaal tegenkomt wel een muilkorf om.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Nanna schreef:Ik zou het helemaal van de situatie af laten hangen. Is het iemand die met veel verantwoordelijkheidsgevoel met zijn hondagressieve hond omgaat, geen punt. Hou ik ook mijn honden bij me.
Maar is het zo'n la-maar-waaien junk die geregeld de wereld voor een doedelzak aanziet en stiekem zijn agressieve beest wel stoer vindt, dan kan ie hem krijgen. Dan bel ik de politie.
En dan graag meteen een houdverbod want 1 hond dood lijkt me meer dan genoeg.
tsja, junks maken op mij maar zelden de indruk dat ze stoer willen overkomen, maar wat is nu eigenlijk de relevantie ervan ? helemaal niks.

Jij moet je hond gewoon bij je houden omdat je hem bij je moet houden, of niet, maar iig niet omdat het typ dat tegenover je staat je al dan niet aanstaat.

Van al je grootspraak blijft helemaal niks over als het helemaal niet om een RAD- hond gaat. Want dan zegt oom agent gewoon: hou uw hond maar bij u, deze meneer doet niets wat niet mag.
Laatst gewijzigd door Zoie op 08 mar 2008 03:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

corason del perro schreef:Echter als hij de hond geen muilkorf om wil doen staat hij volledig in zijn recht. De enige manier waarop iemand een muilkorf plicht krijgt is als er contact gemaakt is met de politie. En omdat je vreest voor de hond kan dit niet..
en dan nog moet er heel wat gebeuren voordat een hond een muilkorfplicht krijgt hoor. En dat lees ik hier nu nergens, dat er echt erge dingen gebeurd zijn, ofdat deze meneer echt onverantwoordelijke dingen met zijn hond doet.
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

S@ndr@ schreef: Mijn leven wordt gemakkelijker als mensen rekening met elkaar houden, :19:
:ok: helaas is dat niet altijd zo.. maar het zou indd veel makkelijker zn :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

tineke schreef:[Op een correctie na zal er niet veel gebeuren ,zeker bij een jonge of kleine hond niet daarin is Orson altijd fair..
maar weinig honden durven orson idd uit te dagen, maar laatst had ik zo'n kleine gek die hem een paar maal afsnauwde maar weigerde op te tieven, hoewel zijn baas hem bleef roepen. Zelfs toen kon ik hem nog van een correctie weerhouden, hoewel hij er zichtbaar moeite mee had.

' Tsjonge, uw hond heeft wel een enorme plaat voor z'n kop ', liet ik me ontvallen :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief

S@ndr@ schreef:[
Tja.. hier in de wijk liep een mw. met 2 jack russels los..
1 van de 2 liep de straat over.. auto reed hem aan.. hondje is nu dood..
mw. heeft de andere hond nu wel aan de lijn, was indd een zeer zeer harde les..
Een les die ik liever niet wil leren..
Vandaar ook o.a mijn vraag..
Meneer zegt zelf dat de hond voor de kill gaat, mocht zijn hond mijn maltezer aanvallen, is mijn hond na 2x schudden er niet meer..
Indd misschien door mijn onvoorzichtigheid (ik maakte laatst Maxi (niet de maltezer :wink: ) los toen om de hoek opeens een BC kwam zeilen wel los, en bekend, maar toch, had hem ook kunnen zijn)

en mijn maltezer denk dat hij een Deense (duitse? :denken: ) dog is en heeft zijn staart hoog en tracht te rijden op de bouvier (goedsul) hier in de wijk..

Dat dominante gedrag in combi met zijn hoogte en gewicht kan hem in problemen brengen als hij een grotere en sterkere hond uitdaagt..
Maxi komt hem dan meteen helpen, maar toch.. (dat wil ik natuurlijk niet en probeer ik te verkomen dat, dat even duidelijk is :wink: )

Ik probeer mijn honden weg te leiden geen kennis te laten maken met andere aangelijnde hondne, maar soms gaat er wat fout..
Ik begrijp dat andere honden eigenaars bang zijn dat hun gemuilkorfte hond aangevallen word door een andere hond.. maar zoals iemand anders ergens ook zei.. mijn hond is inimini pakt een andere hond hem die gaat voor de kill, is hij er geweest, denkt dat dat wel meevalt met een bijv. bull mastoff die aangevallen word door bijv. een (enge :pffff: :wink: ) hedder..

Dat op juiste tijden uitlaten is trouwens volgens mij niet juist, kwam hem vandaag om 10.00 tegen toen ik mn honden uit ging laten, volgens mij is het toeval en gaat hij als hij zin heeft/wakker word what ever met de hond uit.. en net op de goede tijden :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

Innuendo schreef:[Vandaar ook o.a mijn vraag..
Meneer zegt zelf dat de hond voor de kill gaat, mocht zijn hond mijn maltezer aanvallen, is mijn hond na 2x schudden er niet meer..
het kan bijna niet anders of deze hond heeft al heel wat ontmoetingen gehad op die uitlaatplaats. Zijn er nooit ongelukken gebeurd dan ?
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief

Zoie schreef:
het kan bijna niet anders of deze hond heeft al heel wat ontmoetingen gehad op die uitlaatplaats. Zijn er nooit ongelukken gebeurd dan ?
Zover ik weet dus niet, het is alleen omdat die jongen zelf zo panisch doet dat ik ook "bang" word.. stom misschien, maar zo is het nou eenmaal..
Als je zegt mijn hond is niet zo vriendelijk houd ik mijn honden heus wel bij me (hier in de flat zijn nog meer honden die niet zo vriendelijk zijn tegen andere honden, soort kruising bouvier en een jack hussel) en sowieso roep ik ze bij me als ik aangelijnde honden zie..
Maar omdat hij roept mijn hond bijt jou honden dood als je ze niet bij je houd/of als ze elkaar tegen komen of aan elkaar ruiken enz, word ik bangig.. dom misschien maar goed :19:
Ik heb ook maar een klein frummeltje en ik wil niet dat hem iets overkomt..
Zal is vragen waarom hij zo denkt, plemte het hier misschien te snel neer, misschien overdrift hij wel schromelijk :wink:

Het is ook meer angst van mijn kant af, zo van stel je voor dat.....
Zoie
Zeer actief

Innuendo schreef:
Zoie schreef:
Zover ik weet dus niet, het is alleen omdat die jongen zelf zo panisch doet dat ik ook "bang" word.. stom misschien, maar zo is het nou eenmaal..
Als je zegt mijn hond is niet zo vriendelijk houd ik mijn honden heus wel bij me (hier in de flat zijn nog meer honden die niet zo vriendelijk zijn tegen andere honden, soort kruising bouvier en een jack hussel) en sowieso roep ik ze bij me als ik aangelijnde honden zie..
Maar omdat hij roept mijn hond bijt jou honden dood als je ze niet bij je houd/of als ze elkaar tegen komen of aan elkaar ruiken enz, word ik bangig.. dom misschien maar goed :19:
Zal is vragen waarom hij zo denkt, plemte het hier misschien te snel neer, misschien overdrift hij wel schromelijk :wink:

nou ja, als het zijn beroeling is schrik aan te jagen, is hem dat wel gelukt :mrgreen:

zou idd eens proberen rustig ( liefst zonder hond ) met hem te praten.

Tegelijkertijd zou ik eens proberen uit te zoeken hoe het nu zit met de status van die plek. Als het geen losloopplek is, is het dan erg onredelijk om daar je hond gewoon aan de lijn uit te laten ? Je hebt hier ook van die veldjes waar mensen hun hond maar los knallen, en ik ben daar ook niet blij mee.

Omgekeerd, als het echt een losloopplek is, dan vind ik dat als zijn hond echt zo gevaarlijk is als hij zegt, hij hem idd zou moeten muilkorven op die loslooplek.
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief

Zoie schreef:
Innuendo schreef:
Zoie schreef:

nou ja, als het zijn beroeling is schrik aan te jagen, is hem dat wel gelukt :mrgreen:

zou idd eens proberen rustig ( liefst zonder hond ) met hem te praten.

Tegelijkertijd zou ik eens proberen uit te zoeken hoe het nu zit met de status van die plek. Als het geen losloopplek is, is het dan erg onredelijk om daar je hond gewoon aan de lijn uit te laten ?
Zal hem indd is aanschieten als ik hem helder tegen kom zonder hond :mrgreen:

Op zich is het niet onredelijk om mn hond daar aan de lijn uit te laten, ware het niet dat de enige losloopplek hier vlak in de buurt naast een drukke autoweg loopt..
Sprak vandaag iemand (met losloopende hond) die zei dat het indd geen echte los loop plek is, maar dat de losloop plek naast de drukke weg loopt (waar al 3 honden zijn dood gereden)
Daar laat ik mijn honden (die graag achter konijnen en eenden aangaan die hier ook rondhupsen) nooit los lopen..
Hier is een "veilige"plek, waarschijnlijk vanwege de scholen op loopafstand..
Kids worden uiteraard wel beschermd... honden niet :evil:

Ik laat nu indd Maxi hier altijd los (behalve als ik onbekende honden tegen kom aan de lijn of bekenden honden aan de lijn die "lelijk" doen)
En Sammie laat ik alleen los op tijden dat ik alleen loop en op tijden dat er geen andere honden zijn (zoals net om 1.30)

Die jongen staat dus indd in zijn recht.. het is vooral de angst die ik heb gekregen door zijn verhalen waardoor ik dit topic ben gestart..
De avond dat ik het topic starte kwam die BC om de hoek zeilen die ik niet had gezien en ik dacht, stel nou dat het hem was geweest..
Waar was mn hond dan nu.. Was er dan een conflict geweest? Hadden ze elkaar dan gebeten? Nouja zoiets...

Mijn honden spelen (los) met iedereen, grote hond, kleine hond, maakt mij echt niets uit, maar laatst met die bull mastiff teef tilde ik Sam ook op toen zijn baasje zei dat ze raar reageerde op kleine hondjes en ze kon bijten.. (ergens een topic over, ik tilde toen Sam op en liet Maxi met haar spelen in een omheint gebied)
Maar dan gaat het in overleg, hij zegt alleen maar, mn hond bijt jou honden dood als jou honden los lopen..
Honden die niet zo leuk zijn daar deal ik makkelijk mee, nogmaals, tis denk ik echt meer de angst van mn kant..

Nogmaals ik probeer op te letten, maar wat als het fout gaat, daar ben ik vooral bang voor..
Eerder lijnde ik ook in de flat mijn honden niet aan als ik ze om 3 uur s'nachts ging uitlaten, nu wel, want stel je voor dat ik hem tegen kom..

Ik loop de kleine korte rondjes vaak hier rond de flat waar hij ook loopt en stel dat ik hem tegen kom..

Waarschijnlijk ben ik gewoon een mietje :mrgreen:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Innuendo schreef:Waarschijnlijk ben ik gewoon een mietje :mrgreen:
nee, ik vind je helemaal geen mietje

je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn, tenslotte loopt jouw hond òp de grond ,
terwijl wij als mensen veel hoger zijn en meer beschermd zijn.

Het is de taak van andere honden, èn van hun eigenaren, om eens van ònze honden af te blijven !! :neenee:

We draaien de rollen eens een keertje om , vind je ook niet? :wink:

( ipv , : "ja maar , de andere hond liep los" ..., enz enz ) :roll:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Volgens mij blijft de discussie langs elkaar heen gaan over het 'soort' honden dat gemuilkorfd zou 'moeten' worden. Ik doel op honden die een spoor van vernieling achter laten als er ongelukjes gebeuren. Dat je dus van tevoren weet dat als er iets misgaat er honden zwaar gewond raken of doodgebeten worden.

En die ongelukjes gebeuren niet alleen maar door onoplettendheid of domheid van andere hondeneigenaren. Een van de herders in de buurt waar ik op doel heeft een Drentse Patrijs enorm toegetakeld (leefde nog net) doordat de lijn losschoot van de eigenaar van de herder. En zo zijn er meer incidenten gebeurd die net goed gingen of net niet. Een Stabij pup is bijv. ook flink gebeten door die hond.

Wat is er nou tegen om zo'n hond te muilkorven? Mensen nemen het heel persoonlijk op, maar ik doel helemaal niet op die honden. Tijdens een aanlijnwandeling heeft Bram bijv. hele stukken naast Orson gelopen. Geen enkel probleem. Dat Orson iets zou kunnen doen als hij uitgedaagd wordt, geloof ik direct. Maar dan is Tineke er ook nog bij en Orson gaat niet blind voor de kill bij elke hond die hij ziet. Dus muilkorven is helemaal niet aan de orde.

Sorry Tineke, dat ik jou even als voorbeeld neem, mag wel toch? :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zoek stok! schreef:Volgens mij blijft de discussie langs elkaar heen gaan over het 'soort' honden dat gemuilkorfd zou 'moeten' worden. Ik doel op honden die een spoor van vernieling achter laten als er ongelukjes gebeuren. Dat je dus van tevoren weet dat als er iets misgaat er honden zwaar gewond raken of doodgebeten worden.

En die ongelukjes gebeuren niet alleen maar door onoplettendheid of domheid van andere hondeneigenaren. Een van de herders in de buurt waar ik op doel heeft een Drentse Patrijs enorm toegetakeld (leefde nog net) doordat de lijn losschoot van de eigenaar van de herder. En zo zijn er meer incidenten gebeurd die net goed gingen of net niet. Een Stabij pup is bijv. ook flink gebeten door die hond.

Wat is er nou tegen om zo'n hond te muilkorven? Mensen nemen het heel persoonlijk op, maar ik doel helemaal niet op die honden. Tijdens een aanlijnwandeling heeft Bram bijv. hele stukken naast Orson gelopen. Geen enkel probleem. Dat Orson iets zou kunnen doen als hij uitgedaagd wordt, geloof ik direct. Maar dan is Tineke er ook nog bij en Orson gaat niet blind voor de kill bij elke hond die hij ziet. Dus muilkorven is helemaal niet aan de orde.

Sorry Tineke, dat ik jou even als voorbeeld neem, mag wel toch? :wink:
Nee is ook niet meer aan de orde maar toch heeft hij een muilkorf incidenteel gedragen in het verleden.
Dat had zeker met mensagressie ook te maken hoor maar in zijn jongere jaren was hij op zeker ook geen tractatie voor iedere hond.
Ik durfde er geen risico mee te nemen ,ook gezien zijn ras dat zou zeker meespelen denk ik bij een evt. incident,maar door de jaren heen is ons vertrouwen in hem gegroeid.
We hebben veel getraind met hem en ik heb nu wel vertrouwen in hem en ook in zijn scherpere periode denk ik niet dat hij voor de kill zou zijn gegaan bij een opdringerige hond maar bij een aanvaller wel :N: .
Overigens is iets wel snel een aanval in zijn visie een grote mond naar Micron hebben om maar eens wat te noemen kan voor hem al een aanleiding zijn om een vreemde hond flink in elkaar te stampen als je hem de gelegenheid zou geven alhoewel hij nu zo'n hond ook niet verwond iets wat hij vroeger denk ik wel gedaan zou hebben.
Laatst heeft hij nog keurig een jachthond gecorrigeerd die telkens gillend achter Micron en Spok aanging met zijn maatje en dat ziet er wel eng uit maar er gebeurt niets in feite wat meer dan een gedeukt egotje oplevert van zowel hond als baas :mrgreen: .
Wel moet zo'n hond niet aan de gang blijven dan word zijn lontje wel korter.
Hij is milder geworden door de jaren en kan op zich prima met andere honden in groepsverband overweg ,wel vast overigens want los gaat hij toch al snel weer lopen kegelen en rijen op alle reuen tenzij het bekende van hem zijn dan wil hij ook wel spelen zo af en toe.
Ik zie nu absoluut geen noodzaak meer bij hem voor een muilkorf tijdens een wandeling maar naar de da krijgt hij hem ,ligt eraan wat hij moet doen ,wel om en ook bij bezoek bij een vreemde da zoals wij een tijdje geleden op vakantie hadden doe ik hem standaard wel om :mrgreen:

Ik heb ook de indruk dat er wat zaken door elkaar gehaald worden het gaat in deze discussie niet om ''onze'' honden maar het gaat om honden die blind voor de kill gaan en die mogen wat mij betreft gemuilkorfd worden :wink:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Moos schreef:
S@ndr@ schreef: Ja maar je kunt toch niet gaan muilkoven om domheid te compenseren :neenee: , tenmiste geen haar op mijn hoofd :eek:
Het klinkt misschien vreemd maar ik vind dat je dat wel kan.
Ik vraag éénmaal vriendelijk of ze hun hond kunnen terug roepen omdat mijn hond niet vriendelijk is. En dan ben ik ook nog bereid om wat verdere vriendelijkheden uit te wisselen en om even af te spreken wie waar naar toe loopt (willen zij links dan ga ik rechts, en andersom). Wordt er niet gereageerd dan vraag ik het minder vriendelijk. Wordt er nog steeds niet gereageerd dan vraag ik het in viswijfmodus (en voorspel ik alvast de stevige wonden) en daarna houdt het op... Gevolgen zijn voor eigen rekening.

Overigens ben ik veel liever deze discussie 's voor en zal ik bij voorkeur een route nemen waarmee ik de losloper ontloop.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Innuendo schreef:Waarschijnlijk ben ik gewoon een mietje :mrgreen:
nee, ik vind je helemaal geen mietje

je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn, tenslotte loopt jouw hond òp de grond ,
terwijl wij als mensen veel hoger zijn en meer beschermd zijn.

Het is de taak van andere honden, èn van hun eigenaren, om eens van ònze honden af te blijven !! :neenee:

We draaien de rollen eens een keertje om , vind je ook niet? :wink:

( ipv , : "ja maar , de andere hond liep los" ..., enz enz ) :roll:
gut gaan we nu ineens de regeltjes aanpassen Marjolein, eerst moeten we ons allemaal aan de regels houden en nu moet ineens de loslopende hond gelijk krijgen als die een aangelijnde hond aanvalt... :roll:

Het is de taak van alle hondeneigenaren hun honden TEN ALLE TIJDE onder controle te hebben, heb je dat niet, hou je je hond vast.
Dus ook JIJ moet ervoor zorgen dat ik geen last heb van jou niet luisterende loslopende hond
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”