Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gelegenheids-nesten zijn goed!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Gelegenheids-nesten zijn goed!

Ongelezen bericht door Gittje »

Rosita Compagner schreef:
Gittje schreef:Ik heb al 40 jaar honden, en nog nooit een stamboomhond gehad. Dus zie ik absoluut geen probleem in gelegenheidsnesten en/of kruisingsnesten.
Dat zijn toch gewoon maar 4 honden?
Nee hoor ...

Bovendien zie ik niet goed in wat jouw berekening met m'n idee over de stelling "Gelegenheidsnesten zijn goed!" te maken heeft :denken:
lagavita
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford

Ongelezen bericht door lagavita »

Erg leuk onderwerp dit en heb de acht pagina's ervan door gewerkt. Wel grappig want op dit zelfde forum kreeg ik heel wat mensen over me heen toen ik me eens liet ontvallen dat ik eens een nestje wilde fokken met mijn blauwe amerikaanse stafford teef enkel omdat ik van haar afstamming niet meer weet dan dat beide ouders papieren hadden. Gewoon willen fokken omdat je een lieve hond hebt met een goed karakter en sterke gezondheid en als zodanig ook een reu uitkiezen hangt niet altijd van allerlei testen af en ik ben het idd eens met dat een hond met stamboom vaak juist lijnteelt bezit, er wordt door goede fokkers ook met honden gefokt die overigens wel op HD scoren maar dan wel laag. Als je dit vaak genoeg doet zit er aardig wat hd in. In mijn stafford met papieren is dat leuk terug te zien.
Ondanks dat scoort ze denk ik zeer hoog op keuringen en dat denken haar fokkers ook. Toch is zij wat gevoeliger; ze heeft soms allergische huiduitslag, heeft als pup al twee keer blaasontsteking gehad.... dat soort dingen blijken niet uit die tests. Haar fokkers zijn zeer goede verantwoordelijke mensen en ik heb zeker geen spijt maar het is onzin te zeggen dat dieren die op alles getest zijn en waarvan je weet wie de ouders zijn per definitie betere honden geeft.

Het andere is ook niet helemaal waar. Mensen die gewoon een leuke kruising fokken zijn ook niet altijd goed bezig. Sommige mensen kiezen ervoor maar uit een emotionele overweging. De hond is zo lief en over het algemeen goed gezond maar dat die hond vroeger wat vaak blaasontsteking had, zijn ogen niet goed staan of die van de reu niet dat maakt dan iets minder uit. Het is zo leuk voor de kinderen immers. Dat is goed bedoeld overigens, hartstikke goed maar levert ook niet per definitie gezonde pups op.

Ik ben dan ook van mening dat het vaak niet uit maakt. Dat mensen een hond moeten kiezen met hun gevoel. Als je van dat beestje houdt krijgt het een goed leven. Soms zijn ze niet gezond maar wel met alle tests gefokt, soms zijn ze niet gezond maar met liefde gefokt maar meestal zijn honden gewoon gezond. Als je weinig uit wil geven aan een hond besef dan vooral gewoon dat dieren ziek kunnen worden, stamboom of niet. Het is een persoonlijke smaak of je liever die kruising hebt omdat die zo grappig is of toch liever weet wat je krijgt qua uiterlijk. Qua gezondheidsgarantie zegt het een volgens mij niet meer dan het ander. Broodfokkers heb je zowel onder de stamboomhonden als de stamboomloze rashonden en kruisingen. Zo zie ik op marktplaats een belgische stafford reu al twee jaar online staan als vader van plenty nestjes maar ook als dekreu. Daar krijg je ook goede inteelt van op den duur. Dit zijn ook typisch mensen die mij het gevoel geven van broodfok.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

rubyred schreef:Mijn ervaring is anders. Wat ik hier om me heen zie is dat de dure hondjes gewoon veel beter zijn in gedrag etc. dan goedkope hondjes. Toen ik Yves Saint Laurent in een heel duur restaurant zag zitten met zijn hondje op schoot wat zich zo goed gedroeg heb ik besloten dat ik alleen nog maar dure hondjes wil.......... :D

:smile: He, dat had ik net ff nodig zeg. :smile: Lolbroekje :engel:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gittje schreef:
Gittje schreef:Ik heb al 40 jaar honden, en nog nooit een stamboomhond gehad. Dus zie ik absoluut geen probleem in gelegenheidsnesten en/of kruisingsnesten.
Dat zijn toch gewoon maar 4 honden?
Nee hoor ...

Bovendien zie ik niet goed in wat jouw berekening met m'n idee over de stelling "Gelegenheidsnesten zijn goed!" te maken heeft :denken:
Gemiddelde hond wordt 10 jaar. En een ervaring over 4 of 40 honden maakt best wel verschil in mijn optiek en zegt dan iets over jouw stellingname. Da's al. Maar jouw stamboomloze honden zijn niet zo oud geworden?
lagavita
Vaste gebruiker

Bovendien zie ik niet goed in wat jouw berekening met m'n idee over de stelling "Gelegenheidsnesten zijn goed!" te maken heeft :denken:[/quote]

Gemiddelde hond wordt 10 jaar. En een ervaring over 4 of 40 honden maakt best wel verschil in mijn optiek en zegt dan iets over jouw stellingname. Da's al. Maar jouw stamboomloze honden zijn niet zo oud geworden?[/quote]

Niet kibbelen he! Denk dat wordt bedoeld dat veertig jaar niet zoveel zegt over betrouwbaarheid of kruisingen nu goed zijn of niet. Je hebt er duidelijk een positieve ervaring mee veertig jaar lang niets anders gehad maar in feite zijn dit op zijn minst slechts 3 of vier honden geweest als je uitgaat van altijd een hond hebben gehad tot diens dood en van pup af aan. Dan is het geen goede steekproef nee maar overigens denk ik ook niet dat dat was wat bovenstaand persoon ermee wilde zeggen. Kibbelen erover lijkt me dus niet nodig
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

lagavita schreef:Erg leuk onderwerp dit en heb de acht pagina's ervan door gewerkt. Wel grappig want op dit zelfde forum kreeg ik heel wat mensen over me heen toen ik me eens liet ontvallen dat ik eens een nestje wilde fokken met mijn blauwe amerikaanse stafford teef enkel omdat ik van haar afstamming niet meer weet dan dat beide ouders papieren hadden. Gewoon willen fokken omdat je een lieve hond hebt met een goed karakter en sterke gezondheid en als zodanig ook een reu uitkiezen hangt niet altijd van allerlei testen af en ik ben het idd eens met dat een hond met stamboom vaak juist lijnteelt bezit, er wordt door goede fokkers ook met honden gefokt die overigens wel op HD scoren maar dan wel laag. Als je dit vaak genoeg doet zit er aardig wat hd in. In mijn stafford met papieren is dat leuk terug te zien.
Ondanks dat scoort ze denk ik zeer hoog op keuringen en dat denken haar fokkers ook. Toch is zij wat gevoeliger; ze heeft soms allergische huiduitslag, heeft als pup al twee keer blaasontsteking gehad.... dat soort dingen blijken niet uit die tests. Haar fokkers zijn zeer goede verantwoordelijke mensen en ik heb zeker geen spijt maar het is onzin te zeggen dat dieren die op alles getest zijn en waarvan je weet wie de ouders zijn per definitie betere honden geeft.

Het andere is ook niet helemaal waar. Mensen die gewoon een leuke kruising fokken zijn ook niet altijd goed bezig. Sommige mensen kiezen ervoor maar uit een emotionele overweging. De hond is zo lief en over het algemeen goed gezond maar dat die hond vroeger wat vaak blaasontsteking had, zijn ogen niet goed staan of die van de reu niet dat maakt dan iets minder uit. Het is zo leuk voor de kinderen immers. Dat is goed bedoeld overigens, hartstikke goed maar levert ook niet per definitie gezonde pups op.

Ik ben dan ook van mening dat het vaak niet uit maakt. Dat mensen een hond moeten kiezen met hun gevoel. Als je van dat beestje houdt krijgt het een goed leven. Soms zijn ze niet gezond maar wel met alle tests gefokt, soms zijn ze niet gezond maar met liefde gefokt maar meestal zijn honden gewoon gezond. Als je weinig uit wil geven aan een hond besef dan vooral gewoon dat dieren ziek kunnen worden, stamboom of niet. Het is een persoonlijke smaak of je liever die kruising hebt omdat die zo grappig is of toch liever weet wat je krijgt qua uiterlijk. Qua gezondheidsgarantie zegt het een volgens mij niet meer dan het ander. Broodfokkers heb je zowel onder de stamboomhonden als de stamboomloze rashonden en kruisingen. Zo zie ik op marktplaats een belgische stafford reu al twee jaar online staan als vader van plenty nestjes maar ook als dekreu. Daar krijg je ook goede inteelt van op den duur. Dit zijn ook typisch mensen die mij het gevoel geven van broodfok.
Je hebt het topic duidelijk niet goed gelezen want het gros is hier tegen de look a likes maar niet tegen kruising nesten. Vuilnisbakjes, bastaarden hoe je het ook wilt noemen. Het commentaar wat jij toen kreeg was echt wel terecht hoor.
lagavita
Vaste gebruiker

Heb toch echt goed gelezen en vind het redelijk hetzelfde overigens.
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Gittje schreef:
Rosita Compagner schreef:Dat zijn toch gewoon maar 4 honden?
Nee hoor ...

Gemiddelde hond wordt 10 jaar. En een ervaring over 4 of 40 honden maakt best wel verschil in mijn optiek en zegt dan iets over jouw stellingname. Da's al. Maar jouw stamboomloze honden zijn niet zo oud geworden?
Maar iemand kan toch prima 40 jaar lang meerdere honden hebben gehad? Dat hoeven er dan toch niet maar 4 te zijn geweest, als iemand altijd 2 of 3 honden heeft gehad zit je zo rond de 25 toch?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
lagavita
Vaste gebruiker

Maar iemand kan toch prima 40 jaar lang meerdere honden hebben gehad? Dat hoeven er dan toch niet maar 4 te zijn geweest, als iemand altijd 2 of 3 honden heeft gehad zit je zo rond de 25 toch?[/quote][/quote][/quote]

Klopt als een bus...
Afbeelding
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Wat mij erg verbaast aan dit topic is dat het gedrag vrijwel geheel buiten beschouwing wordt gelaten. Als je een kruising onherleidbaar koopt. Laten we zeggen: vader chihauhau x jack russel moeder owcharka x MH dan kun je krijgen qua gedrag een eenkennige bloedfanatieke waker, een vrolijke drukke neurotische ongedierte bestrijder, een schoothond van 85 kg, etc etc.

Het probleem is dat je dan totaal niet weet of je een pup krijgt waar je later mee door 1 deur kan. Rasstandaards en beschrijvingen zijn in mijn ogen bedoelt om honden te krijgen die voor een bepaald doel geschikt zijn, die dat werk kunnen uitvoeren lichamelijk en geestelijk.

Als de bovenstaande kruising qua karakter een MH wordt o dan wil ik hem best... als het een JR karakter wordt ben ik minder fan. Niet dat een JR niet goed is, maar het is niet een bij mij passende hond.

De belangrijkste euthanasie en herplaatsredenen zijn gedragsredenen. Nu is het wel zo dat als je 50 euro voor je hond hebt betaald sommige mensen er ook weer makkelijk afstand van doen maar of dit nu de oplossing is???

Verder maak ik me al tijden zorgen om al die boomerhondjes en syringomyelia. Maar ook veel rasverenigingen maken zich daar nog weinig druk om.

wat betreft look-a-likes ik kan me voorstellen dat een hond zonder stamboom maar met gezondheidsonderzoeken gezonder kan zijn omdat de inteeld lager zou kunnen zijn. Het inteeldpercentage zou ook hoger kunnen zijn.... dat weet je namelijk niet.

Ik weet wel dat Ed Gubbels de bekendste geneticus in hondenland ooit zei: als ik mijn teef wil laten dekken dan zoek ik er 1 uit qua gedrag en gezondheid en vind ik stamboom minder belangrijk omdat inteeld gelijk zorgt voor minder vitaliteit en een lagere levensverwachting. Hij stelde de de kans op gezonde honden min of meer gelijk was bij het uitkiezen van een stamboom hond en een kruising. De stamboom hond sluit soms ziektes uit waarop de voorouders getest zijn maar sluit niet alles uit. Je kan een pup hebben van een HD A moeder maar deze HDa moeder kan uit een nest komen met allemaal slechte heupen op deze ene na. Je kan ook een pup hebben van een HDb moeder uit een nest van verder HDa heupen. De duitse zuchtwaarde is dus al meer betrouwbaar omdat die dit wel meeneemt. Daarnaast kan selecteren op een paar eigenschappen zoals de heupen en inteeld wel verborgen gebreken veroorzaken op andere gebieden, vrij van oogziektes x vrij van oogziektes kan wel weer een verhoogde kans op leverziektes geven...als voorbeeld. Dat weet je niet want daar wordt niet op getest.

Echter het karakter is wel redelijk voorspelbaar.
Anderzijds kruisingen kunnen wel erfelijke ziektes hebben waar niet op getest is, HD testen worden bijv. bij kruisingen niet vaak gedaan. Je kan ook zeggen 2 x zo veel risico op erfelijke gebreken want de gebreken van 2 rassen hussel je door elkaar, daar sommige eigenschappen zeer sterk vererven kun je dan ook 2 keer zoveel risico lopen of juist 2 x minder dat is dus totaal onvoorspelbaar. De kan op gedragsproblemen wordt vele malen groter bij kruisingen omdat het karakter van pup en baas slechter op elkaar afgestemd kunnen worden. Hoewel dit ook bij rashonden naar mijn mening nog veel te weinig wordt gedaan.

EEN STAMBOOM, SHOWUITSLAGEN OF EEN FOTO VAN DE SCHATTIG MAMAHOND DIE NERGENS UIT LIJKT UITEINDELIJK HEB JE HET MEEST AAN EEN HOND DIE BIJ JE PAST, WAAR JE MEE KUNT LEZEN EN SCHRIJVEN, HET 2 HANDEN EN 2 POTEN OP 1 BUIK VERHAAL.

WAAR JE DIE HOND KAN VINDEN?? POEH LASTIG!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

yvette_van_alert schreef:Wat mij erg verbaast aan dit topic is dat het gedrag vrijwel geheel buiten beschouwing wordt gelaten. Als je een kruising onherleidbaar koopt. Laten we zeggen: vader chihauhau x jack russel moeder owcharka x MH dan kun je krijgen qua gedrag een eenkennige bloedfanatieke waker, een vrolijke drukke neurotische ongedierte bestrijder, een schoothond van 85 kg, etc etc.
Dat risico loop je met kruisingen, ja. Maar als je de vader een leuke sociale vuilnisbak is en de moeder is een leuke sociale vuilnisbak, dan heb je een goeie kans op een leuke sociale vuilnispup.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lagavita schreef:Erg leuk onderwerp dit en heb de acht pagina's ervan door gewerkt. Wel grappig want op dit zelfde forum kreeg ik heel wat mensen over me heen toen ik me eens liet ontvallen dat ik eens een nestje wilde fokken met mijn blauwe amerikaanse stafford teef enkel omdat ik van haar afstamming niet meer weet dan dat beide ouders papieren hadden. Gewoon willen fokken omdat je een lieve hond hebt met een goed karakter en sterke gezondheid en als zodanig ook een reu uitkiezen hangt niet altijd van allerlei testen af en ik ben het idd eens met dat een hond met stamboom vaak juist lijnteelt bezit, er wordt door goede fokkers ook met honden gefokt die overigens wel op HD scoren maar dan wel laag. Als je dit vaak genoeg doet zit er aardig wat hd in. In mijn stafford met papieren is dat leuk terug te zien.

lage HD?? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lagavita
Vaste gebruiker

yvette_van_alert schreef:Wat mij erg verbaast aan dit topic is dat het gedrag vrijwel geheel buiten beschouwing wordt gelaten. Als je een kruising onherleidbaar koopt. Laten we zeggen: vader chihauhau x jack russel moeder owcharka x MH dan kun je krijgen qua gedrag een eenkennige bloedfanatieke waker, een vrolijke drukke neurotische ongedierte bestrijder, een schoothond van 85 kg, etc etc.
Ik ben het met je hele verhaal zeer eens. Alles heeft in feite evenveel voor en nadelen. Het fokken met stamboom, het fokken van look alikes en het kruisen. Sommige kruisingen zijn door verschillen in bouw bv idd niet gewenst. Mijn ouders kochten zo een 'labrador' de vader bleek eerder een ruwharige teckel. Beest had met nog geen een jaar ernstige artrose door vergroeide rare pootjes ter hoogte van een teckel die het gewicht van haar labrador lijf en de labrador energie moesten torsen. Er zijn ook weer kruisingen die je op het eerste idee denkt: dat wordt nooit wat en die pakken juist heel leuk uit.
Ik ben echt een genetica mens en ben er ook voor een deel op afgestudeerd dus ik weet de pro's en con's wat dat betreft. Maar idd het fokken van honden is niet alleen genetica; het is ook karakter. De karakters van sommige hondenrassen matchen beter bij elkaar dan andere en je kan op die manier twee ongewenste karaktereigenschappen verenigen. Het kan echter ook het beste in beiden boven halen. Zo ontstaan nl ook nieuwe hondenrassen. Deze komen voort uit wat iemand voor ogen stelt als ideaalbeeld. Wij mensen maken en of breken dat. Wij bepalen wat we bij elkaar zetten en waarop te selecteren. En dan nog doet de genetica rare dingen die wij niet kunnen voorspellen; al houd je de langste stambomen bij en alle info over de nesten etc. Mutaties doen daar nog een schepje bovenop bij recessieve genen. Veel zaken wat betreft karakter bv blijken ook helemaal niet zo genetisch bepaald als men vaak denkt. Kortom te complex om eenduidig te kunnen zeggen het een is beter dan het ander.

Het blijft gewoon goed om te kijken naar je dieren, ze goed te kennen, te testen en op die manier proberen ook objectief een fokbeslissing te nemen. Niet voor het geld, niet omdat het emotioneel zo ontzettend leuk is pur sang. Daar de juiste balans in vinden is het belangrijkst. Ook je hond daarin volgen. Honden kiezen intuitief ook vaak genen die bij ze passen. Mijn hond gaat op het hoogst van de loopsheid echt niet voor iedere reu staan bijvoorbeeld. Inmiddels herken ik haar smaak wel. De gewenste karaktereigenschappen van haar ideale man zoals ook gewoon de natuur is: een dominante maar sociale reu, een alpha die zegt: ik heb goede genen...
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lagavita schreef:Erg leuk onderwerp dit en heb de acht pagina's ervan door gewerkt. Wel grappig want op dit zelfde forum kreeg ik heel wat mensen over me heen toen ik me eens liet ontvallen dat ik eens een nestje wilde fokken met mijn blauwe amerikaanse stafford teef enkel omdat ik van haar afstamming niet meer weet dan dat beide ouders papieren hadden.
Nou, schiet mij maar lek... Beide ouders met papieren en je weet niet eens of het wel een volle staff is? (lijkt mij overduidelijk trouwens)

http://www.hondenforum.nl/plaza/hondenr ... 83257.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lagavita schreef:Gewoon willen fokken omdat je een lieve hond hebt met een goed karakter en sterke gezondheid en als zodanig ook een reu uitkiezen hangt niet altijd van allerlei testen af en ik ben het idd eens met dat een hond met stamboom vaak juist lijnteelt bezit, er wordt door goede fokkers ook met honden gefokt die overigens wel op HD scoren maar dan wel laag. Als je dit vaak genoeg doet zit er aardig wat hd in. In mijn stafford met papieren is dat leuk terug te zien.
Jouw hond was toen pas een jaar, pup af, en dan weet je zeker bij een stafford absoluut nog niet hoe het karakter zich gaat ontwikkelen. De vlieger van lieve hond met goed karakter ging dus helemaal niet op.
Trouwens, voor een hond die ik net heb, steek ik ook mijn hand niet in het vuur als het om gezondheid gaat.
Dus je staff mét stamboom heeft HD door lijnteelt en degene zonder stamboom niet? Ten eerste vind ik HD alles behalve leuk en ten tweede zit in je stamboomloze stafford precies evenveel staffordbloed en dus lijnteelt.

lagavita schreef:Ik ben dan ook van mening dat het vaak niet uit maakt. Dat mensen een hond moeten kiezen met hun gevoel. Als je van dat beestje houdt krijgt het een goed leven.
:Q: uuuhm... Ik zie mensen die enorm veel van hun voortstrompelende Duitse Herder met totaal onnatuurlijke bekkenstand houden... Of gezelschapshondjes die uit hun voegen barsten van de liefdevol gegeven snoepjes. Honden die als kind behandeld worden ipv als hond. Goed leven? Of leed bedekt met de mantel der liefde?

:mrgreen: Tot zo ver mijn rant

Ik ben voor pretnestjes; of dat nu zoals bij mijn kater Pito een eenmalig nestje onder leiding van een ervaren fokker is, of de buurvrouw die haar gezellige poedeltje laat dekken door de maltezer van de buurman.
De fokker van Pito was geweldig; ik denk dat dat gezin meer tijd, energie en liefde in hun eenmalige nestje heeft gestoken dan menig 'beroepsfokker' doet!
In vergelijking met de 'beroepsfokkers' van Ramses, die alle shows af liepen met hun katten, prijzen wonnen en meerdere nesten van 2 rassen tegelijk hadden liggen. Daar waren de kittens angstig, snotterig en niet gesocialiseerd met mensen, plakte je vast aan de vloer van vuiligheid en werd je bedwelmd door sproeilucht en ammoniak van ik weet niet hoeveel katten :80:
Ik weet dat ik eigenlijk die 750 euro in mn zak had moeten houden, omdraaien en de trein terug naar huis nemen; maar eenmaal daar was ik in shock en lukte het niet om dat hoopje ellende achter te laten :ugh:

:wink: Misschien zou ik zelf ook wel een nestje willen ooit.
Mijn ex zou heel graag een pup van Charlie wille, net als ik en nog 6 mensen waarvan ik weet dat ze op een goede manier met dit type hond omgaan en die verder geen zin hebben om zelf aan een nestje te beginnen.
Maar dan laat ik haar van tevoren wel helemaal onderzoeken; ze heeft als pup behoorlijk last gehad van haar gewrichten en ik zou eerst zeker willen weten of er nu nog iets afwijkend/erfelijks is.

Destijds is het wel onderzocht; daar is niets uit gekomen en omdat het stukken beter ging hebben we het toen zo gelaten. Inmiddels heeft ze nergens meer last van, ook niet bij langdurige, zware inspanning.
Zelf denk ik dat het een samenloop van omstandigheden was; overbelasting bij de vorige eigenaar en een pup aan de spuitpoep op kattenbrokjes kan ook niet goed zijn :N:

In ieder geval zou ik kiezen voor een stabiele reu van een ander, maar vergelijkbaar ras en wachten tot alle oma staffjes van vrienden en bekenden er niet meer zijn en dat duurt hopelijk nog wel even. Genoeg tijd om te kijken hoe haar karakter zich gaat ontwikkelen en om te beslissen of er überhaupt ooit een nestje gaat komen :)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Over 'pretnestjes' gesproken: misschien, heel misschien ga ik ooit met een leuke collie van mij (en niet mijn huidige collies) combineren met een andere leuke collie. Wel goed opletten dat beide dieren gezond zijn en uit gezonde lijnen komen maar verder karakter en niet uiterlijk of de laatste mode zal mijn keuze voor een dekreu bepalen.
Gewoon om een keer een nestje te hebben. Maar nou praat ik over de zeer verre toekomst omdat ik fulltime werk en dat de eerstkomende 20 jaar ook zal blijven doen (en wie weet wordt de pensioenleeftijd tegen die tijd wel opgetrokken tot 70 :N: , dus dan duurt het nóg langer).
Ik wil geen kennel, geen kennelnaam en stamboom vind ik van ondergeschikt belang. :wink:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik ben het wel met de stelling van Marc eens. Mijn enige bezwaar is het volk dat erop afkomt. Laten we wel wezen, het zijn toch de " ik wil NU een hondje en maakt niet uit waar vandaan" gevalletjes die hier op af komen. Maar aan de andere kant, dat zijn ook weer degenen die oostblokpups halen. Liever dan toch een boomer :kotz: (Sorry, vreselijke benaming) van de buren.

Toch blijven dit de asielhonden van de toekomst. Niet weloverwogen aangeschaft.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

*Linda* schreef:Ik ben het wel met de stelling van Marc eens. Mijn enige bezwaar is het volk dat erop afkomt. Laten we wel wezen, het zijn toch de " ik wil NU een hondje en maakt niet uit waar vandaan" gevalletjes die hier op af komen. Maar aan de andere kant, dat zijn ook weer degenen die oostblokpups halen. Liever dan toch een boomer :kotz: (Sorry, vreselijke benaming) van de buren.

Toch blijven dit de asielhonden van de toekomst. Niet weloverwogen aangeschaft.
Klopt, maar de mensen die niet weloverwogen aanschaffen zullen nooit verdwijnen. Dan maar hun goed gesocialiseerde hond naar het asiel ipv hun schijtbange oostblokstafford toch? :wink:
Verder krijgen sommige mensen gewoon geen honden van fokkers. Dat is niet altijd even terecht in mijn ogen. Als ik een nestje shitzu's zou fokken gaf ik er ook geen mee aan oma van 78 terwijl dat misschien wel geheel onterecht is. Oma moet toch haar hondje hebben en wie weet staat schoondochter wel klaar om te helpen als dat nodig wordt. Mij zou dat niet bevallen als fokker maar toch kan het zo zijn dat daar een shitzu volledig op haar plekje zit. En die hond moet ook ergens vandaan komen. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
*Linda* schreef: Toch blijven dit de asielhonden van de toekomst. Niet weloverwogen aangeschaft.
Daar ben je als fokker natuurlijk ook nog bij. Ik stond altijd voorop om ook de nadelen van een hond uitgebreid uit de doeken te doen.
Terwijl de meeste broodfokkers alleen maar willen verkopen, geld willen zien en die pup de hemel in prijzen.
En er zijn natuurlijk ook altijd nog mensen die wèl weloverwogen kiezen voor een mixhond.
En dat de mixjes vaker in een asiel belanden is natuurlijk omdat die geen RV/fokker achter zich hebben staan die aan herplaatsing doet.
Volgens mij belanden miksen vaker in het asiel omdat mensen die een hond willen een ras uitkiezen. Dus stel ze kiezen een golden. Dan gaan ze ook naar goldens zoeken. Dus wil je van een golden af dan herplaats je die vrij makkelijk zelf als hij geen grote problemen heeft. Niemand zoekt echter een Cleo-hond dus die moet het hebben van haar lieve bruine ogen en de mensen die daar toevallig inkijken en dan een klik voelen. Dus een miks herplaatsen is gewoon lastig gezien er geen mensen naar op zoek zijn specifiek. Dus ik denk dat dat de reden is dat miksen sneller in het asiel belanden. Als ik Eva en Cleo ter herplaatsing aan zou bieden is Eva zo weg en Cleo die veel makkelijker is zal veel moeilijker te plaatsen zijn. Er zijn altijd mensen op zoek naar een leuk waaks laekens herdertje met stamboom en goede uitstraling. Cleo, die in feite veel geschikter is heeft geen mensen die haar zoeken op voorhand. Die moet ze zelf versieren. :engel:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
*Linda* schreef: Toch blijven dit de asielhonden van de toekomst. Niet weloverwogen aangeschaft.
Daar ben je als fokker natuurlijk ook nog bij. Ik stond altijd voorop om ook de nadelen van een hond uitgebreid uit de doeken te doen.
Terwijl de meeste broodfokkers alleen maar willen verkopen, geld willen zien en die pup de hemel in prijzen.
En er zijn natuurlijk ook altijd nog mensen die wèl weloverwogen kiezen voor een mixhond.
En dat de mixjes vaker in een asiel belanden is natuurlijk omdat die geen RV/fokker achter zich hebben staan die aan herplaatsing doet.
Precies; ik zou pas een nestje willen als op voorhand alle pups naar vrienden en bekenden toe kunnen.
Mensen waar ik regelmatig contact mee heb en zal houden in ieder geval, en die ik vertrouw.
Mocht het dan toch niet lukken dan kan ik er hier altijd een hond (waarschijnlijk gescheiden) bij houden, tot er een nieuwe baas voor komt.
Zou er ook alleen de kosten van de pups voor vragen.

Denk dat veel gelegenheidsnestjes nu toch nog te veel op de wereld worden gezet om de portemonnee van de baas te spekken. Regelmatig zie ik echt belachelijke prijzen voor een bastaard voorbij komen :ugh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ligt er aan wat voor rassen je op elkaar propt .
Bij sommige rassen of een mix daarvan komt weinig tot geen problemen voor qua erfelijke gebreken.

Pleur je wat rassen door elkaar die op zich al stijf staan van.
Ja dan kun je erom vragen.

Als je al een ras hebt met stamboom wat stijf staat van de erfelijke gebreken dan kun je er donder op zeggen dat de variant zonder stamboom ook in meer of mindere mate last heeft van dezelfde problemen.
Xsen met een ander gezonder ras zonder die problemen kan het risco % wat naar beneden helpen.
Maar het blijft er toch in zitten in een verdunde factor.

Verders geloof ik niet dat er meer honden zonder stamboom of xsingen in het asiel komen dan stamboom rassen.
Wel geloof ik dat een Laekense eerder weg is ,maar dat is niet omdat die xsing ze dan niet aanstaat.
Het is een ras wat weinig gefokt word en de liefhebbers daarvan elkaar wel doorspelen dat er 1 in het asiel zit.
En ook dat er binnen de liefhebbers groep ook meer bekend is over dat hondje qua afstamming.
Want het grote publiek gaat niet voor zijn uiterlijk en ook niet voor zijn karakter.
Ik geloof dat die weer eerder voor een Cleo typje zullen gaan.
De groep van bastaard liefhebbers is toch groter dan de groep Laekense liefhebbers .
Dus waarschijnlijk zullen ze alle 2 misschien net zo snel weg zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

bouvierpoedel schreef: Verders geloof ik niet dat er meer honden zonder stamboom of xsingen in het asiel komen dan stamboom rassen.
Wel geloof ik dat een Laekense eerder weg is ,maar dat is niet omdat die xsing ze dan niet aanstaat.
Dat ligt denk ik ook helemaal aan de rasverenigingen die er achter zitten.
Als er een bgv in het asiel word gespot, dan word deze er vaak door onze rasvereniging uitgehaald voor herplaatsing
ipv in het asiel te laten zitten. De afspraak is immers met de fokker de hond terug te plaatsen naar de fokker ipv naar het asiel. ;)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Tja je kan leuke sociale krusingen bij elkaar zetten die hebben toch allemaal verschillende gebruiksdoelen in zich. En daardoor hun karakter wat altijd een deel genetisch is en een deel fenotype dus opvoeding, socialisatie etc. Elk ras heeft zijn rasspecifieke dingen die door de een als positief ervaren zullen worden en de ander gruwelijk hinderlijk zal vinden.

Hand in eigen boezem stekend... ik vind een labrador een leuke hond voor een ander. Ik vind ze te lomp en teveel met vreemde honden en mensen bezig zijnd. Echter de labradorfans die vinden dat juist leuk, prettig etc. Een hond moet passen bij de eigenaar qua raskenmerken en dan nog zitten er individuele verschillen in. Ik gruwelijk van uitkiezen van honden voor de 7 wkn, dan kies je opbasis van het leuke vlekje boven zijn oog en ga je volledig aan zijn 'eigenheid'voorbij. Als mensen meer letten op karakter en raseigenschappen dan zouden er veel minder honden in t asiel zitten. En of dat passende hondje dan wel of geen stamboom heeft dat maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, wel wil ik dat de gezondheidsonderzoeken passend bij t ras in kwestie of bij de kruising in kwestie worden gedaan. Je wilt toch geen misbaksels op de wereld zetten bij je gelegenheidsnestje. Daarnaast ben je als fokker ook van gelegenheidsnestjes aansprakelijk voor de gezondheid van je pups. Als jij leuke kruisingen verkoopt die na 8 mnd niet meer kunnen lopen dan draai je in mijn ogen volkomen terecht op voor de schade!
laniramommy
Actief
Mijn ras(sen): Boerboel x stafford

Ongelezen bericht door laniramommy »

P!nki schreef:
bouvierpoedel schreef: Verders geloof ik niet dat er meer honden zonder stamboom of xsingen in het asiel komen dan stamboom rassen.
Dat ligt denk ik ook helemaal aan de rasverenigingen die er achter zitten.
Als er een bgv in het asiel word gespot, dan word deze er vaak door onze rasvereniging uitgehaald voor herplaatsing
ipv in het asiel te laten zitten. De afspraak is immers met de fokker de hond terug te plaatsen naar de fokker ipv naar het asiel. ;)
die afspraak hebben wij ook met het gezin waar Gentle vandaan komt hoor ;)
die zei meteen dat mochten we hem ooit om watvoor reden dan ook niet meer willen,
we hem bij hem terug kunnen brengen, en hem aub niet doorverkopen of naar een asiel of iets.
ik heb hem gerust gesteld, wat mij betreft blijft Gentle gewoon lekker zijn hele leven bij ons :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”