Ik denk er net zo over als jij MJ, maar ik ben dan ook van jouw generatie.
Het lijkt als je dit topic leest ook bijna wel gewoon aan de generatiekloof te liggen. Een jaar of 5 geleden was ik vaker dan nu het geval is bij forumwandelingen en jphad ik bijna altijd mijn camera bij me. Als afwisseling op het fotograferen van mijn eigen honden probeerde ik dan ook leuke plaatjes te schieten van de andere honden die mee waren. De mooiste plaatste ik dan op het forum en daarbij gaf ik direct aan dat mensen de foto's in groot formaat van me konden krijgen. En daar is vest aardig wat animo voor geweest altijd. Het is echt niet in mijn kop opgekomen om daar ook maar enige vergoeding voor te vragen.
In dit geval gaat het dan ook nog eens om een groots opgezet forumevenement als de Doe Dag, waar heel veel mensen met hun honden waren en bovenal heel veel gefotografeerd werd. Het is dan toch helemaal een beetje vreemd dat er van al doe mensen maar 1 persoon is die geld voor de groot formaat fotos vraagt? En dat terwijl ik van anderen dan Patty echt kwalitatief heel goede fotos heb gezien. Die van Patty vond ik in vergelijking daarmee zeker niet met kop en schouders boven die fotos uit steken als ik eerlijk ben.
Het gaat helemaal niet om die paar centen op zich, maar vooral om het principe. Je hond wordt in principe ongevraagd voor je op de foto gezet, en vervolgens kun je je eige hond terugvonden op een site waar iedereen die dat zou willen een betaalde vestelling kan doen, zonder dat je daarvan van tevoren op de hoogte gesteld bent.
Ik blijf het gewoon raar vinden, kan er niks aan doen.
Het verhaal dat Patty alleen meegevraagd wordt voor haar fotos en dat mensen misbruik van haar maken om in het bezit te komen van fotos van bovengemiddelde kwaliteit vind ik een beetje vaag. Als je dat als fotograaf weet zet je de hond van die persoon toch gewoon niet specifiek op de foto? Probleem ook opgelost en zo hoeven de goeden niet onder de kwaden te "lijden".