fijn dat je de quotes weer netjes hebt, gemaakt; ik kan het nog steeds niet
DeDiana schreef:lucie schreef:
ah joh, je hebt gewoon een hartstikke braaf hondje

Ze luistert supernetjes
het verschil met Kailen is misschien dat het bij hem steeds een soort van schakelen is tussen zijn herder-zijn en de jachtmodus en juist ook dat herderen is een heel sterke karaktereigenschap van hem. Als ik thuis ben of op het terrein loop, kan ik alle poorten open zetten maar hij blijft dicht bij mij in de buurt, terwijl hij dus hetzelfde bos in kan verdwijnen waar we wandelen
Door hem te roepen, haal ik hem uit de jachtmodus en is hij weer een tijdje herder (zo zie ik dat dan hoor). De tijden dat hij uit zichzelf bij de groep wil blijven, ons in de gaten wil houden, worden steeds langer. Zelfs als hij het bos in verdwijnt loopt hij meestal gewoon parallel mee, daarom mag hij dat ook vaak gewoon van mij. Hoor ik aan zijn belletje dat ie veder afdwaalt, dan roep ik hem weer tot de orde.
Bij Amy zie je (iig op het filmpje) dat ze weliswaar perfect luistert, maar dan gewoon weer verder gaat met snuffelen en zoeken. Dat maakt het natuurlijk heel wat moeilijker!
Dat parallel meelopen door de struikjes doet Amy ook als ze los is. Het lastige daarvan vind ik dat ik haar dan slechter kan zien en ze hoeft maar iets te zien bewegen en ze is weg. Dus dan ben ik altijd te laat.
Wat je verder schrijft is inderdaad precies hoe het gaat bij Amy: zolang ze niet in de achtervolging zit, is ze heel bereikbaar, luistert ze prima en let op waar ik ben, ook al is ze tegelijk altijd op jacht. Want dat is ze, ze is altijd aan het zoeken en speuren naar beestjes en enorm alert. Daar gaat ze ook onmiddellijk weer mee door na het opvolgen van een commando. Ze is heel gehoorzaam, daar ligt het probleem absoluut niet. Ze jaagt gewoon veel te graag. Ze heeft geen idee wat ze anders in een bos zou moeten doen behalve jagen.
Ik kan haar aandacht wel langer bij mij houden door met haar te spelen en te trainen, maar dan moet ik haar ook wel echt constant bezighouden, anders zit ze direct weer in jaagmodus.
Kailen komt meestal zelf wel weer opduiken gelukkig, als het te lang duurt roep ik hem. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat ie er vandoor schiet. Echter heb ik ontdekt dat als ik hem dan non-stop roep/fluit, hij toch snel weer bereikbaar is, en terug komt. Hij wil nu ook gewoon niet meer lang weg bij de groep. Al is dat wel een ontwikkeling geweest. Ik denk dat hij in het verleden weinig heeft gebond met mensen, hij is dan ook al verschillende keren van eigenaar gewisseld. Dat vertrouwen moest ook eerst groeien natuurlijk.
Amy heeft lange tijd zelfstandig gejaagd (of in ieder geval rondgezworven) toch? Da's er natuurlijk dan nog moeilijk uit te krijgen.
Bij Lizzy is dit dan wel behoorlijk goed gelukt. Zij is natuurlijk bij uitstek een jachthond( en niet alleen op zicht). Haar voorgeschiedenis ken ik niet, wel dat zij een Hongaarse chip heeft en dat haar ras meestal 'vrij' op boerderijen wordt gehouden. Zelf kostje opscharrelen dus (het fenomeen 'binnen' kende zij ook totaal niet). Maar goed, zij was nog maar twee toen ze gevonden werd (in Drenthe

) dus nog wel aardig vormbaar. Van nature is ze een sprinter, die haar energie opspaart voor die éne sprint, net als een luipaard eigenlijk. Plus héél goed te paaien met wat lekkers. Dus als ze de keuze heeft lekker makkelijk snoepje halen, of bos in verdwijnen, dan weet ze het wel

. Alleen als er iets 'lekkers' in het bos te halen valt (slachtafval of een rottend lijk of zo) dan gaat ze voor de jackpot, en kan ze zo een half uur verdwenen zijn
Tja, om nou constant je hond bezig te houden tijdens een wandeling, lijkt me nou ook niet erg ontspannend...