Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond heeft schrik van z'n hondenhok...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Hutsje schreef:
Annet schreef:Nou oké dan, geen 20-30 jaar geleden, tegenwoordig ook nog. Ik woon op het platteland en de meeste honden op boerderijen hier in de buurt leven ook gewoon buiten en komen helemaal nooit binnen. En hoe denk je dat ze kijken als ik met mijn 2 honden langs kom fietsen? :piew Maar ik kan me voorstellen dat je zo denkt als je in de stad woont.
En is dat een excuus dan? Als een ander in de sloot springt doe je dat toch ook niet? Ik woon ook op een boerderij onze honden hebben een kleine 10.000 m2 tot hun beschikking Dieter!, en toch komen ze 4 keer per dag het erf af, tegen de verveling en voor hun beweging. Als ik langs mijn buren rij met mijn 3 bullen in de auto kijken ze ook heel vreemd. Niemand doet dat hiet maar dat maakt mij toch niet uit? Ik ben een zelfdenkend mens, verdiep me in de diersoortenie ik hou en ik bepaal zelf hoe ik omga met mijn honden. Dat kijk ik niet klakkeloos van anderen af.
Een excuus waarvoor? Het is maar net hoe je tegen een hond aankijkt. Dat er mensen zijn die hun honden in huis laten leven en bijvoorbeeld op bed laten slapen is leuk, maar is dat een reden dat iedereen dat dan maar moet doen?
De meeste boeren die ik ken, beschouwen honden en katten als werkdieren, die dienen om het erf vrij van ongedierte te houden. Ze vinden honden vies en ze vinden bovendien dat honden niet in huis horen omdat dat zielig is voor de hond, die hoort de vrijheid te hebben. Is dat verkeerd? Ik denk het niet, zolang de hond eten en drinken krijgt en een droge, warme slaapplek kan vinden. Hiermee belanden we weer in de discussie dat anderen gaan bepalen hoe mensen hun honden moeten houden.
Jij denkt van jezelf dat je een perfecte hondenbaas bent, maar daar kan iemand anders best een andere mening over hebben. Maar zolang je je honden niet mishandelt en verder goed verzorgt, heeft niemand daar wat over te zeggen.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hutsje schreef:
Annet schreef:Nou oké dan, geen 20-30 jaar geleden, tegenwoordig ook nog. Ik woon op het platteland en de meeste honden op boerderijen hier in de buurt leven ook gewoon buiten en komen helemaal nooit binnen. En hoe denk je dat ze kijken als ik met mijn 2 honden langs kom fietsen? :piew Maar ik kan me voorstellen dat je zo denkt als je in de stad woont. :zwaai: :zwaai:
En is dat een excuus dan? Als een ander in de sloot springt doe je dat toch ook niet? Ik woon ook op een boerderij onze honden hebben een kleine 10.000 m2 tot hun beschikking Dieter!, en toch komen ze 4 keer per dag het erf af, tegen de verveling en voor hun beweging. Als ik langs mijn buren rij met mijn 3 bullen in de auto kijken ze ook heel vreemd. Niemand doet dat hiet maar dat maakt mij toch niet uit? Ik ben een zelfdenkend mens, verdiep me in de diersoortenie ik hou en ik bepaal zelf hoe ik omga met mijn honden. Dat kijk ik niet klakkeloos van anderen af.
:ok: :ok: :ok: Kijk, zo hoort het!!

Ik woon in een dorps stadje tegen de dijk aan, heb een aardige tuin en een enorm natuurgebied met een enorme plas water achter de dijk is mijn 'achtertuin'. Om mijn hond geestelijk gezond te houden, maak ik o.a. graag gebruik van die plas, want het een Golden is een echte waterhond. [/list]
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Annet schreef:
Hutsje schreef:
Annet schreef:Nou oké dan, geen 20-30 jaar geleden, tegenwoordig ook nog. Ik woon op het platteland en de meeste honden op boerderijen hier in de buurt leven ook gewoon buiten en komen helemaal nooit binnen. En hoe denk je dat ze kijken als ik met mijn 2 honden langs kom fietsen? :piew Maar ik kan me voorstellen dat je zo denkt als je in de stad woont.
Een excuus waarvoor? Het is maar net hoe je tegen een hond aankijkt. Dat er mensen zijn die hun honden in huis laten leven en bijvoorbeeld op bed laten slapen is leuk, maar is dat een reden dat iedereen dat dan maar moet doen?
De meeste boeren die ik ken, beschouwen honden en katten als werkdieren, die dienen om het erf vrij van ongedierte te houden. Ze vinden honden vies en ze vinden bovendien dat honden niet in huis horen omdat dat zielig is voor de hond, die hoort de vrijheid te hebben. Is dat verkeerd? Ik denk het niet, zolang de hond eten en drinken krijgt en een droge, warme slaapplek kan vinden. Hiermee belanden we weer in de discussie dat anderen gaan bepalen hoe mensen hun honden moeten houden.
Jij denkt van jezelf dat je een perfecte hondenbaas bent, maar daar kan iemand anders best een andere mening over hebben. Maar zolang je je honden niet mishandelt en verder goed verzorgt, heeft niemand daar wat over te zeggen.
Ik vind het verkeerd dat een roedeldier zo'n 19 uur per dag alleen zit. Of hij nou buiten (is dan nog beter dan binnen naar mijn mening) of binnen zit. Je moet een dier geven waar hij recht op heeft en dat is niet alleen eten en drinken en een droge plek. Dat vind ik wel heel kortzichtig. Een hond heeft ook recht op voldoende beweging en prikkels van buitenaf.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Annet schreef:
Hutsje schreef:
Een excuus om je hond net zo als al die anderen te houden, een excuus om je verder niet te verdiepen in hoe je de diersoort die je houdt het beste kunt verzorgen. Bij de buren doen ze het ook zo, dus zal het wel goed zijn.
Afbeelding
Annet
Zeer actief

Hutsje schreef:Ik vind het verkeerd dat een roedeldier zo'n 19 uur per dag alleen zit. Of hij nou buiten (is dan nog beter dan binnen naar mijn mening) of binnen zit. Je moet een dier geven waar hij recht op heeft en dat is niet alleen eten en drinken en een droge plek. Dat vind ik wel heel kortzichtig. Een hond heeft ook recht op voldoende beweging en prikkels van buitenaf.
O, maar op de meeste boerderijen lopen vaak meerdere honden, dus die hebben best gezelschap. Voor voldoende beweging kan hij zelf zorgen en prikkels van buitenaf zijn er genoeg: passerende auto's, fietsers en honden, de melkwagen, de voerleverancier, de boer en boerin zelf, hun eventuele kinderen, de kat, de kippen, het vee, enz, enz.
Annet
Zeer actief

Hutsje schreef:
Annet schreef:
Hutsje schreef:
Een excuus om je hond net zo als al die anderen te houden, een excuus om je verder niet te verdiepen in hoe je de diersoort die je houdt het beste kunt verzorgen. Bij de buren doen ze het ook zo, dus zal het wel goed zijn.
'Het beste', daar gaat het inderdaad om en jouw definitie van 'beste' is niet meteen een standaard voor wat iedereen moet vinden. Andere mensen kunnen daar een heel andere mening over hebben.
Hutsje
Zeer actief

Annet schreef:
Hutsje schreef:Ik vind het verkeerd dat een roedeldier zo'n 19 uur per dag alleen zit. Of hij nou buiten (is dan nog beter dan binnen naar mijn mening) of binnen zit. Je moet een dier geven waar hij recht op heeft en dat is niet alleen eten en drinken en een droge plek. Dat vind ik wel heel kortzichtig. Een hond heeft ook recht op voldoende beweging en prikkels van buitenaf.
O, maar op de meeste boerderijen lopen vaak meerdere honden, dus die hebben best gezelschap. Voor voldoende beweging kan hij zelf zorgen en prikkels van buitenaf zijn er genoeg: passerende auto's, fietsers en honden, de melkwagen, de voerleverancier, de boer en boerin zelf, hun eventuele kinderen, de kat, de kippen, het vee, enz, enz.
Ja hoor......

:sleep: Nogmaals:

Ik vind het verkeerd dat een roedeldier zo'n 19 uur per dag alleen zit. Of hij nou buiten (is dan nog beter dan binnen naar mijn mening) of binnen zit. Je moet een dier geven waar hij recht op heeft en dat is niet alleen eten en drinken en een droge plek. Dat vind ik wel heel kortzichtig. Een hond heeft ook recht op voldoende beweging en prikkels van buitenaf. Dit staat nog steeds.
Afbeelding
Annet
Zeer actief

Hutsje schreef:Ja hoor......

Ik vind het verkeerd dat een roedeldier zo'n 19 uur per dag alleen zit. Of hij nou buiten (is dan nog beter dan binnen naar mijn mening) of binnen zit. Je moet een dier geven waar hij recht op heeft en dat is niet alleen eten en drinken en een droge plek. Dat vind ik wel heel kortzichtig. Een hond heeft ook recht op voldoende beweging en prikkels van buitenaf. Dit staat nog steeds.
Prima, leuk dat dat jouw mening is over waar een hond volgens jou recht op heeft. Helaas voor jou deelt niet iedereen die mening. :?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Annet schreef:

Prima, leuk dat dat jouw mening is over waar een hond volgens jou recht op heeft. Helaas voor jou deelt niet iedereen die mening. :?
Nou ja..mening...Huts heeft gewoon gelijk, klaar. Ik heb alleen de indruk dat er dus overdag wel geregeld iemand is en dat Nova ook dan binnen is. Daarbij heb ik ook het idee dat deze mensen absoluut van goede wil zijn en dat blijkt ook wel omdat Nova ieder geval de laatste nachten lekker binnen heeft geslapen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Je hebt zonder meer gelijk Jessica.

Een sociaal dier als een hond heeft als één van zijn primaire levensbehoeftes Sociaal Leven, bij voorkeur kontinu, en zeker meer dan die paar uurtjes die Nova nu krijgt. Een hond sociaal kontakt ontzeggen is zijn diepste wezen negeren, en dat is gewoon fout.

Vandaar ook dat ik aanraad om zo snel mogelijk een hond als gezelschap bij Nova te zoeken. En waarom geen adoptie-hond?

Groetjes, Willy.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hutsje schreef:
Annet schreef:
Ja hoor......

:ok: 300% met je eens!
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Annet schreef:
Hutsje schreef:
Je praat de hele tijd over wat 'de meeste boeren denken', maar hoe denk jij? Zie jij je honden ook als werkdier?
Zo nee, wat maken jou die boeren dan uit. Dan ga je toch gewoon lekker met ze fietsen en laat je ze lekker binnen slapen. Dat is toch niet verkeerd?
Laatst gewijzigd door EvitaP op 09 jan 2004 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Dieter schreef:op oudejaar zijn we bij vrienden gaan eten...We waren ongeveer met tien mensen in een klein appartementje. Daar was echt geen plaats meer om een hond bij te zetten. (er zijn ook mensen die niet willen dat er een hond binnenkomt). Wij zijn dus maar snachts om vier uur thuis gekomen. En zoals ze altijd slaapt in haar hok , dachten wij dat dit ook zo was.... maar nee ze lach s ochtends in het gras. En de volgende nacht hebben we haar dan maar te slapen gelegd in het tuinhuis in haar mand.
Ik heb een poedel Luka, niemand wil dat ik hem meebreng.
Bij mij in de familie willen ze dat niet, en degene die het wel wil daar mag je geen hond meebrengen bv mijn moeder woont in een appartementsblok en daar mogen zelfs geen honden in de buurt rondwandelen.
Zou dat ook weer typisch voor ons Belgen zijn.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Annet
Zeer actief

EvitaP schreef:Je praat de hele tijd over wat 'de meeste boeren denken', maar hoe denk jij? Zie jij je honden ook als werkdier?
Zo nee, wat maken jou die boeren dan uit. Dan ga je toch gewoon lekker met ze fietsen en laat je ze lekker binnen slapen. Dat is toch verkeerd?
Mijn honden wonen in huis en zijn per dag niet langer dan 19 uur alleen. Ze mogen los door het hele huis en hebben een tuin van zo'n 500 m2, waar ze door middel van een blafje kunnen aangeven of ze naar binnen of naar buiten willen. Verder ga ik regelmatig met ze fietsen of wandelen en in de zomer zwemmen, speel ik met een tennisbal of een frisbee, hebben ze allebei cursussen gedaan en zitten ze nu allebei op flyball en probeer ik met mijn Border Collie schapen te drijven (helaas heb ik voor dat laatste maar weinig talent, geloof ik :? ). Als we ergens heen gaan ze mee, of als ze niet mee kunnen gaan ze naar mijn ouders. Ze slapen bij ons op de slaapkamer, naast bed. En uiteraard krijgen ze voldoende eten en drinken en medische zorg, als dat nodig is.

Maar, ik ben me er ook van bewust dat niet iedereen in de gelegenheid is om op die manier zijn of haar honden te houden. Ik weet dat sommige mensen hun honden af en toe in de bench doen en ze langer alleen laten dan 5 uurtjes per dag. Sommige mensen moeten overdag naar hun werk en hebben niet de luxe de hele dag bij hun hond te blijven. Maar om ze dan te verbieden een hond te hebben, gaat mij veel te ver. Verder weet ik ook dat er mensen zijn die hun hond niet als gezelschapsdier beschouwen, maar als werkdier met een functie en die honden buiten laten wonen.

Maar ik ga niet zo ver om dat negatief te beoordelen en te zeggen dat het fout is. Ik vind de meeste reacties hier nogal arrogant en belerend, zo van 'dat doe je fout en dat doe ik veel beter'. Of dat ze beter hadden moeten nadenken, of dat ze helemaal geen honden hadden mogen hebben en dat ze maar gauw een andere plek voor de hond moeten zoeken. En of ze wel boeken hadden gelezen en of de hond wel bij een echte fokker vandaan komt, enz.

Natuurlijk ben ik het ook niet altijd eens met de wijze waarop sommige mensen hun honden houden, maar in dit geval denk ik dat Nova een prima leven heeft, waar ze goed wordt verzorgd. Misschien niet op de manier zoals ik voor mijn honden wil, maar ik geloof dat de baas en bazin van Nova echt bereid zijn om dingen te leren en eventueel sommige dingen nog anders gaan doen. Maar niet als sommigen steeds zo negatief blijven reageren.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Hoi Dieter en Dieters vriendin,

Jullie zijn op de goede weg lees ik, laat haar lekker in het vervolg binnen slapen, waarom niet, wat zijn de nadelen daarvan? En jullie gaan ook met haar uit lees ik dus dat is goed. Verder is het wel wat zielig dat ze zo lang alleen moet zitten. Al eens nagedacht over een maatje voor haar?, samen kunnen ze veel lol hebben overdag, dan hoeft ze zich niet te vervelen want die 8 uur dat jullie werken is het wel een hele lange ruk voor haar.
En waarom maken jullie in het tuinhuisje niet een lekkere slaapplaats voor overdag voor haar.
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Annet schreef:
EvitaP schreef:Je praat de hele tijd over wat 'de meeste boeren denken', maar hoe denk jij? Zie jij je honden ook als werkdier?
Zo nee, wat maken jou die boeren dan uit. Dan ga je toch gewoon lekker met ze fietsen en laat je ze lekker binnen slapen. Dat is toch verkeerd?
Mijn honden wonen in huis en zijn per dag niet langer dan 19 uur alleen. Ze mogen los door het hele huis en hebben een tuin van zo'n 500 m2, waar ze door middel van een blafje kunnen aangeven of ze naar binnen of naar buiten willen. Verder ga ik regelmatig met ze fietsen of wandelen en in de zomer zwemmen, speel ik met een tennisbal of een frisbee, hebben ze allebei cursussen gedaan en zitten ze nu allebei op flyball en probeer ik met mijn Border Collie schapen te drijven (helaas heb ik voor dat laatste maar weinig talent, geloof ik :? ). Als we ergens heen gaan ze mee, of als ze niet mee kunnen gaan ze naar mijn ouders. Ze slapen bij ons op de slaapkamer, naast bed. En uiteraard krijgen ze voldoende eten en drinken en medische zorg, als dat nodig is.

Maar, ik ben me er ook van bewust dat niet iedereen in de gelegenheid is om op die manier zijn of haar honden te houden. Ik weet dat sommige mensen hun honden af en toe in de bench doen en ze langer alleen laten dan 5 uurtjes per dag. Sommige mensen moeten overdag naar hun werk en hebben niet de luxe de hele dag bij hun hond te blijven. Maar om ze dan te verbieden een hond te hebben, gaat mij veel te ver. Verder weet ik ook dat er mensen zijn die hun hond niet als gezelschapsdier beschouwen, maar als werkdier met een functie en die honden buiten laten wonen.

Maar ik ga niet zo ver om dat negatief te beoordelen en te zeggen dat het fout is. Ik vind de meeste reacties hier nogal arrogant en belerend, zo van 'dat doe je fout en dat doe ik veel beter'. Of dat ze beter hadden moeten nadenken, of dat ze helemaal geen honden hadden mogen hebben en dat ze maar gauw een andere plek voor de hond moeten zoeken. En of ze wel boeken hadden gelezen en of de hond wel bij een echte fokker vandaan komt, enz.

Natuurlijk ben ik het ook niet altijd eens met de wijze waarop sommige mensen hun honden houden, maar in dit geval denk ik dat Nova een prima leven heeft, waar ze goed wordt verzorgd. Misschien niet op de manier zoals ik voor mijn honden wil, maar ik geloof dat de baas en bazin van Nova echt bereid zijn om dingen te leren en eventueel sommige dingen nog anders gaan doen. Maar niet als sommigen steeds zo negatief blijven reageren.
Schapendrijven, jah leuk he :? ;)
Nee bij mij ging het de eerste paar keer ook voor geen meter. :-D Die stok en de goed kant op lopen enzo... Echt chaos!!! 8O
Maar het komt goed hoor, zelfs eens 'stadsmens' als ik doe het nu best redelijk. :P

Maar je hebt nog steeds niet gereageert op hoe jij een hond ziet.
groetjes
Evita

Mama Sanneke
Zeer actief

Dieter schreef:Dank je voor je uitleg Jelle. Dit is een menselijk manier waarop jij je uitleg en raad geeft. Maar er zijn hier mensen die helemaal door hun dak gaan. We zijn nog jong (26 en 28 jaar) en hebben ook nog niet echt ervaring met honden... maar dat leren we wel.
Maar jullie allemaal moeten daarom zo fel niet reageren. Jullie laten precies uitschijnen of wij zijn dierenmishandelaars. Helemaal NIET!!! Wij zien onze hond doodgraag. Maar wij hebben nu eenmaal een job en zijn dus overdag niet thuis. En 's avonds komt ze binnen totdat wij gaan slapen. Ze was voorheen wel gelukkig in haar hok! Ik heb er zelfs een hondekussen en een extra lakentje voor haar inliggen. Jullie moeten ons dus niet zo afschilderen als mensen die een dier niet kunnen behandelen zoals het moet!!!
Ben ook als es een paar keer "een dierenmishandelaar" geweest hier.
En niet omdat ik een Belg ben, alléé dat denk ik tenminste toch.
Maar ik heb hier ook wel al héél veel goed advies gekregen.
En als ik een uitbrander krijg, ga ik daar wel over na denken, zo van hebben ze niet een beetje gelijk.
Meestal zijn het fouten die ik maak omdat ik nog geen ervaring heb met honden, ik bedoel dan het zelf opvoeden van honden.
Heb vroeger thuis een hond gehad, maar dat was een echte ramp.
En ja de Nederlanders zijn hier wel vurig, maar ik denk dat het uit hun hart komt hoor.
Zo'n brug tussen Nederland en Belgie zie ik wel zitten.
Een combinatie met vonken dat wel, maar da's lekker spannend hé.
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:
Dieter schreef:Dank je voor je uitleg Jelle. Dit is een menselijk manier waarop jij je uitleg en raad geeft. Maar er zijn hier mensen die helemaal door hun dak gaan. We zijn nog jong (26 en 28 jaar) en hebben ook nog niet echt ervaring met honden... maar dat leren we wel.
Maar jullie allemaal moeten daarom zo fel niet reageren. Jullie laten precies uitschijnen of wij zijn dierenmishandelaars. Helemaal NIET!!! Wij zien onze hond doodgraag. Maar wij hebben nu eenmaal een job en zijn dus overdag niet thuis. En 's avonds komt ze binnen totdat wij gaan slapen. Ze was voorheen wel gelukkig in haar hok! Ik heb er zelfs een hondekussen en een extra lakentje voor haar inliggen. Jullie moeten ons dus niet zo afschilderen als mensen die een dier niet kunnen behandelen zoals het moet!!!
Ben ook als es een paar keer "een dierenmishandelaar" geweest hier.
En niet omdat ik een Belg ben, alléé dat denk ik tenminste toch.
Maar ik heb hier ook wel al héél veel goed advies gekregen.
En als ik een uitbrander krijg, ga ik daar wel over na denken, zo van hebben ze niet een beetje gelijk.
Meestal zijn het fouten die ik maak omdat ik nog geen ervaring heb met honden, ik bedoel dan het zelf opvoeden van honden.
Heb vroeger thuis een hond gehad, maar dat was een echte ramp.
En ja de Nederlanders zijn hier wel vurig, maar ik denk dat het uit hun hart komt hoor.
Zo'n brug tussen Nederland en Belgie zie ik wel zitten.
Een combinatie met vonken dat wel, maar da's lekker spannend hé.
Sanneke
:mann:
groetjes
Evita

Mama Sanneke
Zeer actief

Dieter schreef:Ik vraag me dan toch wel af of jullie nog een leven hebben buiten jullie beesten? Gaan jullie dan niet uit werken of naar school?
Ik ben Belgische,
ik ben bijna de laatste van een uitgestorven ras hier : "een huisvrouw"
Ben thuisgebleven voor de kinders, mijn auti-dochter dan vooral.
En ik heb dus tijd genoeg voor Luka.
Ik heb nog wel een leven hoor, ik doe stamboomonderzoek, lezen, ik doe vrijwilligers werk op bureau twee halve dagen per week.
Ik lees graag geschiedenisboeken en maak er zelf een samenvatting van.
Dus je ziet ik heb nog een leven buiten Luka.
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Hutsje
Zeer actief

Annet schreef:

Dat is helaas niet helaas voor mij, maar voor een heleboel honden. En het bovenstaande is geen mening maar een feit.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Eline* schreef:
Annet schreef:

Nou ja..mening...Huts heeft gewoon gelijk, klaar. Ik heb alleen de indruk dat er dus overdag wel geregeld iemand is en dat Nova ook dan binnen is. Daarbij heb ik ook het idee dat deze mensen absoluut van goede wil zijn en dat blijkt ook wel omdat Nova ieder geval de laatste nachten lekker binnen heeft geslapen.
Ik heb de indruk dat er wel eens iemand komt kijken en dat ze niet binnen komt, maar misschien klopt dit niet. Dat hoor ik dan graag van Dieter of Nana. Als zou dat al een kwartier per dag zijn dan nog zit ze verder dus de hele dag alleen in die tuin. Ik zeg nergens dat Dieter en Nana niet van goede wil zijn, maar heb wel mijn mening over het houden van een roedeldier dat het grootste gedeelte van de tijd alleen zit. Anderen hebben daar blijkbaar geen of minder moeite mee, prima, ieder zijn mening.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dieter schreef:op oudejaar zijn we bij vrienden gaan eten...We waren ongeveer met tien mensen in een klein appartementje. Daar was echt geen plaats meer om een hond bij te zetten. (er zijn ook mensen die niet willen dat er een hond binnenkomt).
als mijn honden er op zo'n avond niet welkom waren, kwam ik ook niet! :pffff:
Ze hebben me te accepteren met honden en anders kom ik niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn mening is dat een hond die dat gewend is best wel 8 uren per dag alleen kan zijn. Dan praat ik over een hond die dat kan, niet beter weet en duidelijk aangeeft geen problemen te hebben met alleen zijn. Mijn hond bv geeft geen krimp, gaat lekker drinken, jat af en toe wat te eten als ze honger heeft en ligt lekker te pitten als ik thuiskom. Dan gaan we uiteraard direct wandelen en slaapt ze naast mijn bed.
Wat mensen vergeten is dat als een werkhond dat leven heeft en dan dus elke dag minstens 16 uur in een kennel zit er niet geklaagd wordt, of fokteven en kennelhonden van fokkers? Denkt iedereen nu echt dat fokkers met 15 honden hun honden meer individuele aandacht geven dan 1 hond die 8 uur alleen is van zijn baas krijgt in de resterende 16 uur. We lopen allemaal naar de fokker om een pup te halen, vergetend dat de meeste dekreuen gewoon kennelhonden zijn. Kennels worden erg veel verkocht nl, ook in NL. Moeten we dan allemaal geen pups meer kopen bij zulke fokkers met meer dan 10 honden?

Tuurlijk is een hond een roedeldier maar 8 uur 4 dagen in de week kan echt prima als de hond verder onderdeel van het gezin mag zijn.

Verder ben ik het ook niet eens met de stelling dat boerderij honden die altijd buiten zijn zielig zouden zijn. Ik denk zelf dat veel honden dat leven gaan verkiezen als je ze de keuze laat. Onze berner mocht altijd binnen zijn, de kelder stond permanent open (met een directe doorloop naar de woonkamer uiteraard ), toch lag hij minstens 20 uur per dag alleen buiten, zijn terrein bewaken, zijn kipjes in de gaten houden, vossen en katten verjagen, dat had hij als levensdoel, zijn taak, zijn passie. Zielig? Nou nee, als de deur dicht was gevallen en hij kon niet naar buiten werd hij gek, niet naar binnen kunnen vond hij geen probleem. Het is de hond, de gewenning en de omstandigheden die bepalen of iets wel of niet zielig is, standaarden zijn er niet voor hondenwelzijn. Liever een golden in de tuin dan weggestopt achter een druk gezinsleven in een flat. Ik denk dat probleemgedrag een maatstaf is voor geluk, uitvallende vette krengen die zijn in mijn ogen ongelukkiger dan relaxte boerderijhonden die weten waar ze aan toe zijn.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

MARC_S schreef:Mijn mening is dat een hond die dat gewend is best wel 8 uren per dag alleen kan zijn. Dan praat ik over een hond die dat kan, niet beter weet en duidelijk aangeeft geen problemen te hebben met alleen zijn. Mijn hond bv geeft geen krimp, gaat lekker drinken, jat af en toe wat te eten als ze honger heeft en ligt lekker te pitten als ik thuiskom. Dan gaan we uiteraard direct wandelen en slaapt ze naast mijn bed.
Wat mensen vergeten is dat als een werkhond dat leven heeft en dan dus elke dag minstens 16 uur in een kennel zit er niet geklaagd wordt, of fokteven en kennelhonden van fokkers? Denkt iedereen nu echt dat fokkers met 15 honden hun honden meer individuele aandacht geven dan 1 hond die 8 uur alleen is van zijn baas krijgt in de resterende 16 uur. We lopen allemaal naar de fokker om een pup te halen, vergetend dat de meeste dekreuen gewoon kennelhonden zijn. Kennels worden erg veel verkocht nl, ook in NL. Moeten we dan allemaal geen pups meer kopen bij zulke fokkers met meer dan 10 honden?

Tuurlijk is een hond een roedeldier maar 8 uur 4 dagen in de week kan echt prima als de hond verder onderdeel van het gezin mag zijn.

Verder ben ik het ook niet eens met de stelling dat boerderij honden die altijd buiten zijn zielig zouden zijn. Ik denk zelf dat veel honden dat leven gaan verkiezen als je ze de keuze laat. Onze berner mocht altijd binnen zijn, de kelder stond permanent open (met een directe doorloop naar de woonkamer uiteraard ), toch lag hij minstens 20 uur per dag alleen buiten, zijn terrein bewaken, zijn kipjes in de gaten houden, vossen en katten verjagen, dat had hij als levensdoel, zijn taak, zijn passie. Zielig? Nou nee, als de deur dicht was gevallen en hij kon niet naar buiten werd hij gek, niet naar binnen kunnen vond hij geen probleem. Het is de hond, de gewenning en de omstandigheden die bepalen of iets wel of niet zielig is, standaarden zijn er niet voor hondenwelzijn. Liever een golden in de tuin dan weggestopt achter een druk gezinsleven in een flat. Ik denk dat probleemgedrag een maatstaf is voor geluk, uitvallende vette krengen die zijn in mijn ogen ongelukkiger dan relaxte boerderijhonden die weten waar ze aan toe zijn.
Ik ben het met Marc eens. Ik heb op een boerderij gewoon met een hoop grond erbij. Daar hadden we de honden gewoon los lopen en ze vonden het heerlijk. Wel konden we er geregeld een ergens uit een weiland oppikken. Dat was de hond van mijn broer (daar woonden we mee samen in de boerderij), die later verhuisd is naar een eengezinswoning. De honden zijn met hem meegegaan, maar de ene hond probeert voortdurend te ontsnappen en gaat dan de hele stad rond. Hij wil helemaal niet binnen zijn. Hij wil naar buiten, zijn eigen gang gaan en zo vrij als een vogeltje zijn.
AfbeeldingAfbeelding
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

tbeast schreef:
MARC_S schreef:Mijn mening is dat een hond die dat gewend is best wel 8 uren per dag alleen kan zijn. Dan praat ik over een hond die dat kan, niet beter weet en duidelijk aangeeft geen problemen te hebben met alleen zijn. Mijn hond bv geeft geen krimp, gaat lekker drinken, jat af en toe wat te eten als ze honger heeft en ligt lekker te pitten als ik thuiskom. Dan gaan we uiteraard direct wandelen en slaapt ze naast mijn bed.

Ik ben het met Marc eens. Ik heb op een boerderij gewoon met een hoop grond erbij. Daar hadden we de honden gewoon los lopen en ze vonden het heerlijk. Wel konden we er geregeld een ergens uit een weiland oppikken. Dat was de hond van mijn broer (daar woonden we mee samen in de boerderij), die later verhuisd is naar een eengezinswoning. De honden zijn met hem meegegaan, maar de ene hond probeert voortdurend te ontsnappen en gaat dan de hele stad rond. Hij wil helemaal niet binnen zijn. Hij wil naar buiten, zijn eigen gang gaan en zo vrij als een vogeltje zijn.
t is maar net waar ze aan gewend zijn..ik zie daar ook geen problemen mee hoor..
Afbeelding
Annet
Zeer actief

Even off-topic:
EvitaP schreef:Schapendrijven, jah leuk he :? ;)
Nee bij mij ging het de eerste paar keer ook voor geen meter. :-D Die stok en de goed kant op lopen enzo... Echt chaos!!! 8O
Maar het komt goed hoor, zelfs eens 'stadsmens' als ik doe het nu best redelijk. :P
Ik heb af en toe wel mijn twijfels of ik er wel mee moet door gaan. Hij rent als een idioot op de schapen in en de schapen denderen mij dan dus omver. Ze staan op mijn tenen en duwen tegen mijn benen. Daarbij hebben ze redelijk scherpe hoorns, dus ik zit soms onder de blauwe plekken enzo. Nu is dat op zich niet zo erg, maar wat ik vervelend vind, is dat hij nauwelijks reageert op mijn commando's. Op normale toon uitgesproken commando's hoort hij niet. Lie down, Lie Down, ...... geen reactie.
Als ik hem wil bereiken, moet ik echt brullen LIE DOWN!!!! en dan zie je hem kijken "Ben je nu boos? Waarom, ik doe toch niets verkeerd?" en ik merk dat hij wat onzeker wordt door mijn geschreeuw. Maar als ik dus niet schreeuw, reageert hij niet en denderen de schapen alle kanten op en dat is ook niet de bedoeling. Verder snapt hij absoluut niet wat ik bedoel als ik Come By of Away zeg, hij doet maar wat. Misschien wil ik te snel, hij is ongeveer 10 keer bij de schapen geweest. Ik ga nog een paar lessen doen en als ik dan geen verbetering zie en hij er geen lol meer aan heeft, hou ik het gewoon bij flyball.

Nu weer even on-topic:
EvitaP schreef:Maar je hebt nog steeds niet gereageert op hoe jij een hond ziet.
Annet schreef:Mijn honden wonen in huis en zijn per dag niet langer dan 19 uur alleen. Ze mogen los door het hele huis en hebben een tuin van zo'n 500 m2, waar ze door middel van een blafje kunnen aangeven of ze naar binnen of naar buiten willen. Verder ga ik regelmatig met ze fietsen of wandelen en in de zomer zwemmen, speel ik met een tennisbal of een frisbee, hebben ze allebei cursussen gedaan en zitten ze nu allebei op flyball en probeer ik met mijn Border Collie schapen te drijven (helaas heb ik voor dat laatste maar weinig talent, geloof ik :? ). Als we ergens heen gaan ze mee, of als ze niet mee kunnen gaan ze naar mijn ouders. Ze slapen bij ons op de slaapkamer, naast bed. En uiteraard krijgen ze voldoende eten en drinken en medische zorg, als dat nodig is.
Het lijkt me toch wel duidelijk dat ik mijn honden als gezinsleden beschouw, waar ik niet zonder zou kunnen en waar ik heel veel voor over heb. Ik ben heel blij met ze, ik word vrolijk als ik naar ze kijk en kan me niet voorstellen hoe mijn leven er uit zou zien zonder honden.
Dieter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dieter »

hoi iedereen,

Ons Nova heeft nu al twee nachten bij ons binnen geslapen. Ze is nu al veel rustiger geworden. Overdag zit ze natuurlijk wel nog buiten , want wij zijn uit werken. We gaan wel proberen haar terug in haar hok te krijgen hè. Maar smorgens word ze helemaal gek als ze ons ziet. Dus ik denk dat ze weer helemaal gelukkig is.
En wat dat alleen zitten betreft overdag....als het terug wat beter weer wordt, dan gaat ze bij mijn ouders. Mijn vader werkt dan overdag in zijn tuin en dan komen Nova en Marie(de hond van mijn broer) bij mijn ouders wat ravotten in de tuin. Overigens...dat heeft Nova ook dikwijls gedaan deze zomer. Dan zette mijn vriend haar af als hij naar zijn werk vertrok. Dus ze heeft nog niet echt veel "alleen" gezeten hè als ze zo kleintjes was.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Waarom mag Nova niet gewoon gezellig in huis blijven slapen?
AfbeeldingAfbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik denk dat een hond zich in een heleboel dingen schikt. Ze zijn zo flexibel als een "stiekje" het is aan ons om het dier zijn waarde te laten houden.
En te kijken naar zijn noden.
Denk toch dat we het er over eens kunnen zijn dat een hond zich beter voelt in gezelschap. In het asiel (ja komt ze weer aan :sleep:) overleven honden ook. Is het ideaal en behoudt het dier zijn eigenwaarde?
:?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

Dieter schreef:hoi iedereen,

Ons Nova heeft nu al twee nachten bij ons binnen geslapen. Ze is nu al veel rustiger geworden. Overdag zit ze natuurlijk wel nog buiten , want wij zijn uit werken. We gaan wel proberen haar terug in haar hok te krijgen hè. Maar smorgens word ze helemaal gek als ze ons ziet. Dus ik denk dat ze weer helemaal gelukkig is.
En wat dat alleen zitten betreft overdag....als het terug wat beter weer wordt, dan gaat ze bij mijn ouders. Mijn vader werkt dan overdag in zijn tuin en dan komen Nova en Marie(de hond van mijn broer) bij mijn ouders wat ravotten in de tuin. Overigens...dat heeft Nova ook dikwijls gedaan deze zomer. Dan zette mijn vriend haar af als hij naar zijn werk vertrok. Dus ze heeft nog niet echt veel "alleen" gezeten hè als ze zo kleintjes was.
Blij om te horen dat het al wat beter gaat met Nova.. en wat betreft dat hok, veeel geduld hebben en dan zal t je heus wel lukken :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”