Volgens mij welMickie schreef:Heb een kleine reparatie uitgevoerd... rammeltje nu weg?

Moderator: moderatorteam
Ja, ik kan me dat verhaal nog wel herinneren.Sandro schreef:Er zijn barfers die volgens deze methode hun honden voeden.Roelfien schreef: Is een hond nog steeds technisch gezien ingesteld op die ene grote maaltijd en daarna een tijdje niks, is dat beter voor hem? Of heeft de evolutie van de hond ervoor gezorgd dat constante happen voer net zo goed voor een hond zijn?
Want dat een hond er niet aan dood gaat, is duidelijk.![]()
Maar biologisch gezien, wat is beter?
Dat vraag ik me dan toch af.
Dus in 1x een grote hoeveelheid en dan een dag of twee dagen niks. Natuurlijk moet je je hond daar ook geleidelijk aan laten wennen zodat de maag kan oprekken.
Yildah heeft ooit eens een volwassen konijn gevangen en opgegeten. Ze stond helemaal bol en is echt naar de auto geschommeld![]()
Ik heb haar diezelfde dag en de dag erna geen eten gegeven.
Ze heeft veel geslapen en lekker veel windjes gelaten
Misschien, maar om daar achter te komen, zou je het eens een tijdje moeten omdraaien: altijd KVV in overvloed, maar een keertje per week wordt er brok geserveerd. Misschien zijn ze dan wel net zo happig op de brok ?nance schreef:Nee bij versvoer krijgen ze een afgemeten maaltijd. Daar zijn ze echt fel op, en dat gaat er dan ook in, gelijk helemaal.
Mijn ervaring is dat ze dan wel door blijven eten, dan zie je het verschil met brokken, wat ze dan toch minder voer vinden ofzo.
t Is t proberen waard natuurlijk, alleen lijkt t mij niet zo lekker om hier en daar wat pens of 1 of ander ander vies vlees te laten liggen, van pak maar. op een gegeven moment hebben ze genoeg, en dan blijft t liggen, alhoewel Roula er een handje van heeft om het te begraven, als ze op dat moment geen zin heeft of genoeg heeft.Zoie schreef:Misschien, maar om daar achter te komen, zou je het eens een tijdje moeten omdraaien: altijd KVV in overvloed, maar een keertje per week wordt er brok geserveerd. Misschien zijn ze dan wel net zo happig op de brok ?nance schreef:Nee bij versvoer krijgen ze een afgemeten maaltijd. Daar zijn ze echt fel op, en dat gaat er dan ook in, gelijk helemaal.
Mijn ervaring is dat ze dan wel door blijven eten, dan zie je het verschil met brokken, wat ze dan toch minder voer vinden ofzo.
Spok is van brok naar kvv gegaan, maar hij doet over kvv bijna net zo moeilijk als over brok.
Ik denk dat heel veel honden met die overvloed te dik worden. Na een tijdje zullen ze zich niet meer overeten, maar wel meer eten dan eigenlijk goed voor ze is.Mickie schreef: Ja, dat weet ik. Kun je uitleggen hoe je dat ziet in de theorie van overvloed? Weet nog steeds niet wat je ermee bedoelt.
Goh, ik ben ook helemaal van mijn apropos. Is het de volgende ochtend blijkt er toch wel degelijk iets niet te kloppen aan de allereerste threorieMickie schreef:Ga ik dus vanaf morgen doen.Zoie schreef:@ Mickey
zoals gezegd, ik heb niet alles gelezen. Een kant van je redenering begrijp ik : als er altijd voldoende voedsel klaar staat zal er geen strijd om ontstaan.
Maar als je maar een bak neerzet, met de theorie dat hieromtrent rangorde bevestigende rituelen ontstaan, dan ontkracht je daarmee toch het hele idee er achter ?
Met jouw manier van voeren zou ik gewoon twee bakken neerzetten, niks geen gedonder.
Drinkbak staat naast de etensbak, moet die ook apart nu?
Gut, ben ff helemaal van mijn apropos![]()
Ik weet het niet, maar ik vraag me ook wel eens af waarom ik twee keer per dag voer. Waarom niet een keer, aan het eind van de dag ? Bang voor maagtorsies hoef je dan niet te zijn, en kans op een flinke eetlust heb je dan wel.Roelfien schreef: Is een hond nog steeds technisch gezien ingesteld op die ene grote maaltijd en daarna een tijdje niks, is dat beter voor hem? Of heeft de evolutie van de hond ervoor gezorgd dat constante happen voer net zo goed voor een hond zijn?
Dat twee keer per dag wordt volgens mij grotendeels aangeraden omdat je bij brokken wel een grote kans hebt op een maagtorsie (als je ook een hond hebt die daar gevoelig voor is). Dus kan je dan beter die giga hoeveelheid brokken in twee of drie maaltijden opdelen.Zoie schreef:Ik weet het niet, maar ik vraag me ook wel eens af waarom ik twee keer per dag voer. Waarom niet een keer, aan het eind van de dag ? Bang voor maagtorsies hoef je dan niet te zijn, en kans op een flinke eetlust heb je dan wel.Roelfien schreef: Is een hond nog steeds technisch gezien ingesteld op die ene grote maaltijd en daarna een tijdje niks, is dat beter voor hem? Of heeft de evolutie van de hond ervoor gezorgd dat constante happen voer net zo goed voor een hond zijn?
Ben wel benieuwd ook waarom dat eigenlijk is, dat twee keer per dag voeren wat aangeraden wordt.
Dat denk ik niet. Om nog even op de Royal Canin brokken terug te komenMickie schreef: Dat klopt. Maar wij dichten wel menselijke emoties toe aan honden op het gebied van voedsel. Vlees is lekker en brokken niet bijvoorbeeld. Werkt dat voor een hond echt zo? Kan het niet zo zijn dat voedsel alleen maar voedsel is en dat het simpele feit dat het schaars kan zijn het bijzonder maakt?
Ik denk dat sommige honden, niet alle, maar een groot deel wel, blijvend teveel zal eten als dat allerlekkerste voer in overvloed wordt aangeboden. Of dat er in ieder geval een veel grotere kans is dat ze dat zullen doen met het allerlekkerste voer dan met voer wat ze niet echt lekker vinden. Honden eten ook uit lekkere trek, en ik denk dat als het voer echt superlekker is ze altijd teveel zullen eten uit trek. Niet uit honger, maar uit trek.Mickie schreef:Ok, ze proeven wel verschil in smaak en kunnen ook een voorkeur hebben. Maar zullen ze, omdat het lekker is, blijvend teveel eten als dat voedsel in overvloed wordt aangeboden?Moos schreef:Dat denk ik niet. Om nog even op de Royal Canin brokken terug te komenMickie schreef: Dat klopt. Maar wij dichten wel menselijke emoties toe aan honden op het gebied van voedsel. Vlees is lekker en brokken niet bijvoorbeeld. Werkt dat voor een hond echt zo? Kan het niet zo zijn dat voedsel alleen maar voedsel is en dat het simpele feit dat het schaars kan zijn het bijzonder maakt?, die waren hier ook schaars. Moos kreeg als pup ook al een afgepaste hoeveelheid natuurlijk. De Proplan brokken schrokte hij naar binnen, maar de RC brokken at hij heel rustig aan met lange tanden en liet zelfs delen staan. Dus hij kon wel degelijk iets lekker vinden, en iets anders niet, zelfs al was het voedsel in beide gevallen schaars.
Met versvlees zou het anders kunnen zijn, kom ik op de wolven.
Hoe frequent eten wolven? Wolven zijn niet vadsig. Waarom niet? Omdat ze pas gaan eten als ze honger krijgen. Dan gaan ze op jacht, vullen hun maag en wachten tot die weer begint te rammelen om vervolgens weer op jacht te gaan.
Als ze nu altijd een gigantische prooi te pakken kregen, meer dan genoeg voor de hele roedel... dan zouden ze toch ook nog wachten tot de volgende hongeraanval voordat ze de restanten opeten? En pas als ze daarna weer honger krijgen gaan ze weer op jacht?
Ondanks dat mijn honden altijd eten hebben, jagen ze nog steeds heel fanatiek. En er gaan heel wat muizen(JR) in onderweg. Ook wordt er af en toe een jong konijn gevangen, en dat gaat ook schoon op. Nu stikt t hier van de konjinen, je breekt nog net je nek er niet over....Moos schreef:Als de huishond op jacht zou moeten zou het anders zijn denk ik, want dan moeten ze actief erg lang bezig zijn om een lekkere trek te vervullen. Ik denk dat ze dat dan niet zo snel zouden doen en inderdaad alleen maar op jacht zouden gaan bij honger. Net zoals wij dat ene lekkere koekje maar laten voor wat het is als we daarvoor eerst nog 45 min. naar de supermarkt moeten fietsen.
Alleen het voer wordt constant aangeboden dus dan kan je bij trek ook nog even lekker een hapje nemen. Net als wij doen als dat lekkere koekje op een schaal op tafel staat.
Zelfs als honden dit van jongs af aan gewend zijn kan er toch later om gevochten worden hoor dat kan maar zo veranderen.Mickie schreef:Correctie: jouw honden komen in het verhaal niet voor omdat ze dit niet van jongs af aan gewend zijn. Volgens mijn theorie zouden de meeste honden op dit forum zich kapot eten als ze ineens krijgen wat ze willen.tineke schreef:Mijn honden barfen en komen dus niet in dit verhaal voormaar dat hoef ik echt niet te proberen met ze want ondanks dat het een probleemloos roedel is van vier reuen brak er dan wel een oorlog uit.
Zoiezo houd ik me niet zo met rangorde bezig dus waarom zou ik dat met voeren in een keer wel gaan doen vraag ik me af.
Er zit qua hoeveelheid ook teveel verschil in bij mijn honden Orson 70 kilo Micron 3 dus dat gaat ook niet maar al mijn honden krijgen allemaal de tijd om zelf hun eigen eten te eten zonder inmenging van een andere hond.
Overigens kunnen verhoudingen door voedselgevechten bij een goed lopend roedel ook op scherp komen te staan dus waarom zou je daar een risico in nemen vraag ik me af.
Ik snap niet dat alles natuurlijk moet in gedrag en ze dan brokken te eten krijgen
Voedselgevechten komen in mijn theorie niet voor omdat er ruim voldoende voorradig is.
Tjonge, ik lijk de tv wel met al die herhalingen.
Maar dat gaat alleen maar op voor brokken honden. Honden die barfen (en ook honden die vers eten) eten namelijk niet elke dag hetzelfde. Honden die barfen eten de ene dag een groetenprutje van bepaalde groentes met rundvlees, de volgende dag een fruitprutje met ribbetjes, de dag daarop pens, de dag daarop een schapenkop. Dus die krijgen veschillende dingen te eten. Wolven in het wild vangen ook verschillende prooien en eten dus ook gevarieerd.Mickie schreef:
De vraag is of het superlekker blijft als het in grote hoeveelheden wordt aangeboden. Als ik lekkere trek heb, wil ik iets bijzonders, chocolade bijvoorbeeld. Maar als ik dat iedere dag onbeperkt eet, dan vind ik het niet bijzonder meer en loopt het water me niet meer in de mond zodra ik het zie. Kunnen honden niet hetzelfde hebben?
En daar kom ik weerMickie schreef: Jamaar (kom ik weer) die lekkere trek in dat koekje gaat over op het moment dat ik daar mijn dagelijkse maaltijden van maak. Lekkere trek wordt veroorzaakt door lekkere/bijzondere dingen. Als ik onbeperkt van die heerlijke koekjes mag eten, zal ik ze na verloop van tijd alleen nog eten als ik echt honger heb, niet meer uit lekkere trek. Dan kan ik een boterham een heerlijke uitzondering vinden.
Nou dan kan ik wel inpakken dus met jou theorie mijn jongste hond die ala pup kwam is nu een jaar oud en een kleine drie kilo en de andere daar is de lichtste 30 kilo van en de andere 65 en 70 kilo.Mickie schreef:In dat geval heeft de pup inderdaad pech. Hij zal moeten leren dat hij sneller of sterker moet zijn dan de rest van de roedel als er voedselschaarste is. In het theoriemodel is er geen voedselschaarste en zal hij dus niet leren wat voedselnijd is omdat er geen noodzaak is om ervoor te vechten. Om die reden geef ik dus een overvloed aan eten.chrico schreef:In principe moet elke hond in jouw theorie passen omdat je dit zelf toepast met een volwasse hond tegenover een pup.
Hier probeerd de jongste ook wel eens uit de bak van de oudste te eten en druipt na een waarschuwing snel weer af.
2 minuten later probeerd hij het weer en druipt weer netjes af.
De middelste van een jaar haalt het niet in haar kop om in de buurt te komen.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met de leeftijden van de honden en dat als je 1 bak neerzet de problemen gaan beginnen op het moment dat de pup wat ouder is. (dit buiten de feiten die genoemd zijn als het niet in de gaten kunnen houden van de hoeveelheid enz enz)
Mijn vraag is, waarom wil je perse dat er maar 1 bak staat waar zoveel inzit dat er genoeg over zou blijven voor een tweede hond om uit te eten??
Als je echt zo natuurlijk mogelijk wil voeren vind ik de theorie die jij aangeeft niet correct.
Als een hongerige wolf een haas vang, eet die hem op en heeft de rest het nakijken.
Jij zou dus je pup te kort doen in dit geval
Het samen delen idee gaat niet op voor huishonden
Ik probeer niet zo natuurlijk mogelijk te voeren, dat hebben anderen ervan gemaakt. Ik heb alleen gezegd dat het eerst laten eten van een ranghogere een natuurlijk iets is.
Ze heeft d'r theorie al aangepast Tineke, dus adem in, adem uittineke schreef:Nou dan kan ik wel inpakken dus met jou theorie mijn jongste hond die ala pup kwam is nu een jaar oud en een kleine drie kilo en de andere daar is de lichtste 30 kilo van en de andere 65 en 70 kilo.Mickie schreef:In dat geval heeft de pup inderdaad pech. Hij zal moeten leren dat hij sneller of sterker moet zijn dan de rest van de roedel als er voedselschaarste is. In het theoriemodel is er geen voedselschaarste en zal hij dus niet leren wat voedselnijd is omdat er geen noodzaak is om ervoor te vechten. Om die reden geef ik dus een overvloed aan eten.chrico schreef:In principe moet elke hond in jouw theorie passen omdat je dit zelf toepast met een volwasse hond tegenover een pup.
Hier probeerd de jongste ook wel eens uit de bak van de oudste te eten en druipt na een waarschuwing snel weer af.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met de leeftijden van de honden en dat als je 1 bak neerzet de problemen gaan beginnen op het moment dat de pup wat ouder is. (dit buiten de feiten die genoemd zijn als het niet in de gaten kunnen houden van de hoeveelheid enz enz)
Mijn vraag is, waarom wil je perse dat er maar 1 bak staat waar zoveel inzit dat er genoeg over zou blijven voor een tweede hond om uit te eten??
Als je echt zo natuurlijk mogelijk wil voeren vind ik de theorie die jij aangeeft niet correct.
Als een hongerige wolf een haas vang, eet die hem op en heeft de rest het nakijken.
Ik probeer niet zo natuurlijk mogelijk te voeren, dat hebben anderen ervan gemaakt. Ik heb alleen gezegd dat het eerst laten eten van een ranghogere een natuurlijk iets is.
Dar kan mijn pup dus nooit van winnen en zou doodgehongerd zijn met als ik volgens jou theorie voerde.
Is het nu echt zo moeilijk te snappen dat jou theorie echt niet voor iedereen geschikt is maar alleen voor enkele is weggelegd.
Pfff pff zo goedMoos schreef:Ze heeft d'r theorie al aangepast Tineke, dus adem in, adem uittineke schreef:Nou dan kan ik wel inpakken dus met jou theorie mijn jongste hond die ala pup kwam is nu een jaar oud en een kleine drie kilo en de andere daar is de lichtste 30 kilo van en de andere 65 en 70 kilo.Mickie schreef:In dat geval heeft de pup inderdaad pech. Hij zal moeten leren dat hij sneller of sterker moet zijn dan de rest van de roedel als er voedselschaarste is. In het theoriemodel is er geen voedselschaarste en zal hij dus niet leren wat voedselnijd is omdat er geen noodzaak is om ervoor te vechten. Om die reden geef ik dus een overvloed aan eten.chrico schreef:In principe moet elke hond in jouw theorie passen omdat je dit zelf toepast met een volwasse hond tegenover een pup.
Dar kan mijn pup dus nooit van winnen en zou doodgehongerd zijn met als ik volgens jou theorie voerde.
Is het nu echt zo moeilijk te snappen dat jou theorie echt niet voor iedereen geschikt is maar alleen voor enkele is weggelegd.![]()
Voortaan voert ze uit twee bakken, want dat 1 bak idee is ze vanaf gestapt.
Ik denk dat Marre het idee heeft dat die twee bakken allebei van Mickie zijn, en dat ze daarom niet tegelijkertijd eet met Mickie. Dat heb je haar immers vanaf haar puppytijd afgeleerd. Mickie eet eerst en dan zij.Mickie schreef:Ze kijken er nog niet naar om. Er zit zat in de bak waaruit ze gewend zijn te etenmarian* schreef:Hoe bevalt het 2 bakken-systeem?.
Maar dat zeg ik toch ook, precies wat jij nu zegt. Op pagina 34 zeg ik ook dat als de huishond echt op jacht zou moeten hij niet zou eten uit trek, omdat dat teveel moeite kost (of energie zoals jij het omschijft).Mickie schreef: Ok, als je het zo uitlegt, zie ik je punt. Nu jij de mijne nog.
Wolven moeten in actie komen om eten te krijgen. Ze eten het lekkerste tot ze niet meer kunnen en gaan rusten. Wat overblijft wordt opgepeuzeld als ze weer honger krijgen, maar de lekkerste dingen zijn dan al weg. Voor lekkere trek moeten ze weer op jacht, en dat doen ze alleen als ze honger krijgen omdat ze ingesteld zijn op zo min mogelijk energie verdoen. Lekkere trek kan dus wel bestaan, maar er is niets om die mee te stillen zonder dat er actie moet worden ondernomen. In de praktijk eten ze dus als ze honger hebben. In mijn opinie wel degelijk zelfregulerend.
En dus eten ze al dat overvloedige op waarmee de bak gevuld wordt. Omdat het eten gevarieerd is, en dus constant die speciale lekkerheids-factor blijft houden. Bij brokken zou het dan inderdaad kunnen reguleren vanwege jouw theorie dat dezelfde brokken na 2 jaar niet zo lekker en speciaal meer zijn. Alleen bij barf krijgen ze dus elke maaltijd een overvloed aan speciale lekkere dingen, elke keer anders, en blijven ze dus eten uit trek.Mickie schreef: Vertaald naar barfers: overvloed aan gevarieerd eten in 1x, lekkerste eerst weg, de restanten later. Tegen de tijd dat er weer honger is komt de volgende maaltijd. Jachtactie wordt vervangen door wandelen, trainen, enz. In mijn theorie mag de bak best langere tijd leeg staan, maar als hij gevuld wordt is het ook overvloedig.
Nee..daar ben ik het dus niet helemaal mee eensMoos schreef:[. Alleen bij barf krijgen ze dus elke maaltijd een overvloed aan speciale lekkere dingen, elke keer anders, en blijven ze dus eten uit trek.
Het is ook allemaal in theorie. Ik reageerde in eerste instantie op Mickie die zei dat brokken eten vanzelf reguleert omdat het niets speciaals meer is, elke dag hetzelfde.ien schreef:Nee..daar ben ik het dus niet helemaal mee eensMoos schreef:[. Alleen bij barf krijgen ze dus elke maaltijd een overvloed aan speciale lekkere dingen, elke keer anders, en blijven ze dus eten uit trek.![]()
helaas zit ik bomvol in mijn tijd en kan niet zoveel regaren en pik er zo nu en dan wat uit.
die witte van mij, een overlever uit het buitenland, een ex straathond eet exact wat zij nodig heeft!! [BARF]
Teveel laat zij dus gewoon liggen voor de ander!!
zij zal zich met niets overeten!!
*Luca heeft wel eens een partij brokken gehad, maar hierna kwam toch de vragende blik ..waar blijft mijn eten nu?..daar bedoelde zij dus wel degelijk het ritueel van jagen [van mij] het klaarmaken [in stukken hakken] en geven mee.
ik heb nog wel meer reacties op deze topic maar even geen tijd.
Met de nadruk op kan ja, afhankelijk van het type hondMickie schreef: Ok we zijn het er dus in ieder geval over eens dat overvloed van brokken zelfregulerend kan werken.
Even iets rechtzetten; ik heb niet gezegd dat er een constante overvloed is, bak mag rustig een poosje leeg staan. Maar als er gevoerd wordt, dan in overvloed.
Ah, oke, maar dat is ook een punt wat je dacht ik eerst anders uitlegde. Het is dus niet zo dat je twee maal per dag voert en dan dus overvloedig. Je gaat pas voeren als alles van de eerste maaltijd op is en er volgens jou als baas weer honger is? Voer je dan soms ook maar eenmaal op een dag?Mickie schreef: Dan zouden wolven dus nooit iets van een grote prooi overhouden omdat dat gevarieerd is, en dus constant die speciale lekkerheids-factor blijft houden?
Begeef me op glad eis omdat ik niets van barfen weet... maar ik denk dat de overvloedstheorie ook bij barfen kan werken, er vanuit gaande dat barfen een complete maaltijd inhoud, met alle onderdelen in een juiste verhoudingen. Kijkend naar wolven zien we dat die eerst voor de weke en lekkerste delen gaan en dat als er bij een grote prooi iets overblijft, dat vlees aan bot is. Geef je dan een overvloed aan barf, dan zullen ze logischerwijs ook eerst voor de lekkerste delen gaan. Wat overblijft is waarschijnlijk vlees aan bot. Pas als ook dat op is, en er weer honger komt, dan geef je het volgende overvloedige portie.
In mijn praktijk wordt de jacht 'gesimuleerd' door het uitlaten. De honden eten uit eigen beweging pas nadat ze veel en flinke lichaamsbeweging hebben gehad. Dan eten ze veel. Tussendoor eten ze alleen kleine hapjes.
Ik denk niet dat fokkers er een bewust vreetgen in gefokt hebbenMickie schreef:Ik vraag me ook af hoe en hond een vreetschuur wordt. Is er in de loop van de eeuwen werkelijk een vreetgen ingefokt of is het aangeleerd gedrag?
Oke, dan snap ik 'm (zeg niet dat ik het een fantastische manier vind voor elke willekeurige hond, maar ik snap 'mMickie schreef:Soms is het 1x dag, soms 3x, soms ook niets als er nog over is van de vorige dag en dat niet snel genoeg op gaat. Is o.a. afhankelijk van de actie die ze hebben gekregen en hoe tevreden ze zijn. Als ze echt honger hebben, zie ik dat aan hun gedrag. Is de bak al een halve dag leeg en liggen ze nog lekker te slapen, dan ga ik hem nog niet vullen. Ik doe het allemaal op gevoel,heb geen schema o.i.d. We hebben geen vaste regelmaat, maar wel een bepaald patroon: 's morgens krijgen ze veel actie, het tijdstip kan nog wel eens flink verschillen. Ze hebben zelf besloten dat eten pas daarna gebeurt, lijken er daarvoor geen behoefte aan te hebben, hoewel het er wel vaak staat. Daarna dus kleine hapjes, meestal na het uitlaten. 's Avonds eten ze vaak nog een keer een grotere portie. Alleen dan haal ik voer weg als we nog naar de hondenschool moeten; dat kunnen ze niet reguleren omdat dat niet iedere avond is. Weer thuis is het gegarandeerd bunkeren als de rust in het lijf is teruggekeerd.Moos schreef:Het is dus niet zo dat je twee maal per dag voert en dan dus overvloedig. Je gaat pas voeren als alles van de eerste maaltijd op is en er volgens jou als baas weer honger is? Voer je dan soms ook maar eenmaal op een dag?