Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Podenco andaluz?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

MARC_S schreef:
Podenji schreef:
Martijn schreef:
Podenji schreef: inderdaad, éénheid :ok:
Niet iedereen zit op eenheid te wachten. Vooral als er een brede basis is die al voldoet.

Ik vind een vlaamse koehond honderd keer heftiger dan een bouvier.
Ik vind de oorspronkelijke afghaan veel leuker dan een moderne showpruik en een "echte" podenco toffer dan de stamboomtak die daar uit is gefokt.
ieder z'n eigen :ok:
Dat is zeker waar, maar waar ik wel bang voor ben is dat de podenco's in lijnen hun jachtinstinkt kwijtraken. Niemand zal zijn honden testen op werken en dus blijft uiterlijk de enige graadmeter. Dat is gevaarlijk omdat de podenco de podenco is door het jagen en niet doordat ze er zus en zo uitzien. Het karakter van de honden hangt zeer nauw en onlosmakelijk samen met dat jagen. Fok je het jagen per ongeluk weg dan kan je dus een ander aspect van het karakter wat misschien wel erg ongewenst is naar boven fokken.

Dat zie je een beetje bij afghanen die niet goed jagen maar wel enorm fel zijn op bewegingen en zelfs andere honden. Let je niet op de totale pakketten als je honden fokt dan kom je soms voor bizarre verassingen te staan in de karakters van de ultieme plaatjes op een show. :wink:
ben ik deels met je eens, alleen is het gewoon moeilijk want je mag in veel landen niet jagen met zulke honden , net zoals in Nederland, de spaanse fokkers die ik ken die jagen allemaal met hun honden, en zoals ik al eerder eens heb gezegt veel van deze honden worden wereldwijd in de fok ingezet.
En omdat je niet mag jagen hier is het juist zo belangrijk en goed dat er coursings georganiseerd worden :ok:
en geloof mij maar, met het jachtinstinct van de ibi's die ik persoonlijk ken is niets mis :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Denk aan de whippet, een bange hond uit showlijnen omdat een bange whippet beter showt tov een felle jager uit de baanlijnen. Afghanen die je nu met 5 stuks samen loslaat gaan vaak knokken ipv jagen. Een aspect dat helemaal niet zo duidelijk naar voren had mogen komen omdat dat oorspronkelijk helemaal niet handig was.

De podenco is een moeilijke hond, verknal je er ongeluk wat in de fok dan kan je misschien iets infokken waardoor de honden subliem zijn om te zien maar een hel om mee te leven.

Daar komt mijn argwaan vandaan als showfokkers met een werkras aan de gang gaan. de selectie leg je helemaal verkeerd.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: Ik vind het bijzonder curieus om te zien hoe rasliefhebbers keer op keer eerst een hele zware genetische selectie toepassen om zich vervolgens voor de rest van het bestaan van dat ras druk te maken over de afnemende genetische diversiteit. Stupide als je het mij vraagt.
open een nieuwe discussie zou ik zeggen :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Daar komt mijn argwaan vandaan als showfokkers met een werkras aan de gang gaan. de selectie leg je helemaal verkeerd.
betreft afghanen en whippets ben ik het met je eens, kijk ook naar de grey bv. kennis van me fokt greys van het race type , echte werkers nog, maar wat je op show ziet lopen zie ik dat idd ook niet meer doen
gelukkig is dat bij de podencos in europa niet het geval, ik zeg erbij in europa want in amerika fokken ze alles naar showmaten om het maar zo te zeggen, gelukkig zijn er daar ook fokkers die het licht inmiddels hebben gezien en daar flink van aan het terug komen zijn
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Denk aan de whippet, een bange hond uit showlijnen omdat een bange whippet beter showt tov een felle jager uit de baanlijnen.
\

ff off topic: ik heb wel eens vernomen van iemand dat showwhippets niet op de renbaan kunnen omdat ze hun voeten dan blesseren? ik weet niet of het zo is maar opmerkelijk is het wel en duidt idd heel goed het verschil aan tussen show en werklijnen, maar nogmaals heb verder geen onderzoek gedaan of wat dan ook of het daadwerkelijk zo is :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: Misschien in mindere mate omdat europeanen nu eenmaal meer hechten aan oorspronkelijkheid maar een hondenras dan ook gewoon laten zoals het al was is kennelijk toch teveel gevraagd.
dat geldt niet voor alle rassen en alle fokkers hoor :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Addy schreef:
Wil de hond schreef:
Weer een net iets ander soort hondje, maar ook weer overduidelijk met die andaluzzensaus
Ja, het straalt er overduidelijk vanaf, de aanwezigheid van raszuiver andaluzebloed in haar aderen. Haar hele gezicht, blik en oren zijn onmiskenbaar van de Podenco A. afkomstig.

Nog een fotootje van Pri, nu van voren.

Afbeelding

Ik zal morgen eens proberen haar er goed staand op te krijgen, da´s niet makkelijk omdat ze of wegloopt of gaat liggen als ik in de buurt kom met een kamera. Maar afgezien van haar vrij typische podenco a. koppie heeft ze ook een lijfje wat verdacht veel weg heeft van de lijfjes van al die podenco a.-achtigen die ik hier in de omgeving zie en die allemaal tot eenzelfde ras lijken te behoren.

Ik vind haar een heerlijk hondje en het is zo zonde dat ze het niet fijn vindt om aangeraakt te worden.
Hier mijn opvangzoon Klaasje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: volgens mij zijn ze familie van elkaar :wink:

Afbeelding
Leuke hond! Is ie nu chocoladebruin of lijkt dat ?
Deze hond lijkt me trouwens weer veel meer Ibi dan Anda in zich hebben, vooral door de lange snuit en de lange benen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Podenji schreef:
Martijn schreef: Misschien in mindere mate omdat europeanen nu eenmaal meer hechten aan oorspronkelijkheid maar een hondenras dan ook gewoon laten zoals het al was is kennelijk toch teveel gevraagd.
dat geldt niet voor alle rassen en alle fokkers hoor :wink:
Wel voor jou kennelijk.
pffff relnicht :neenee:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

He jeetje, het was zo'n gezellig topic aan het worden.... :roll:
Jammer, nou gaat het al weer de verkeerde kant uit.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Weet je wat?
Ik heb er eigenlijk schoon genoeg van.

Ik hoef me hier niet uit te laten schelden door iemand die domweg onder de noemer broodfokker valt. En nee, dat is niet terugschelden. Dat ben je gewoon.
Jouw foksels voegen niets toe aan wat er al is, het voegt alleen iets toe in je portemonnee.
Op het forum doe je niets anders dan andermans topics verzieken en als je daar dan een reactie op krijgt die meer inhoudt dan jou naar de mond praten begin je elke keer te schelden.

Ik wil je hier weg hebben en ik ga proberen dat zover te krijgen.
Dan weet je het vast.
grote jongen en zullen we dan nu maar weer on topic gaan ?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

mooi voorbeeld van een rode ibi :wink: dit is overigens een hondje dat rechtstreeks uit spaanse jachtlijnen stamt en in scandinavie woont

Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

In Scandinavië? Jeetje, kunnen ze dan wel tegen de koude?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ff een vraag waar kenners hier denk ik wel antwoord op weten. Had hem al lang maar vergeet het steeds te vragen.
Wat is het nut/functie/oorsprong van die steile schouders bij windhonden en halfwindhonden ? Geeft dat meer bewegingsruimte ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Afbeelding

Rode ibi, uit spaanse werklijnen, zonder stamboom. Maar puur voor de jacht of de fok ter wereld gebracht in Spanje.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
laeken
Zeer actief

Eukalipta schreef:Afbeelding

Rode ibi, uit spaanse werklijnen, zonder stamboom. Maar puur voor de jacht of de fok ter wereld gebracht in Spanje.
Hij is mooi op zijn zeer slechte voorbenen na. De hond staat gewoon met de voorvoeten volledig naar buiten gericht en de ellebogen tegen zijn borst gedrukt en ik kan me niet voorstellen dat een jager hem zou houden :denken: Dat loopt nl niet goed op stenen etc omdat de hond niet stabiel kan stappen met die voetstand :wink:
Laatst gewijzigd door laeken op 04 nov 2005 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marc, weet jij dat van die steile schouders ? (vorige pagina)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef:Marc, weet jij dat van die steile schouders ? (vorige pagina)
Nee, niet echt. Ik weet dat ze minder snel worden van stijle schouders. kan me alleen wel voorstellen dat ze daardoor wat beter op ruwe terreinen kunnen jagen :denken: Weet het eigenlijk niet, denk dat Martijn dat beter weet.
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:

Hij is mooi op zijn zeer slechte voorbenen na. De hond staat gewoon met de voorvoeten volledig naar buiten gericht en de ellebogen tegen zijn borst gedrukt en ik kan me niet voorstellen dat een jager hem zou houden :denken: Dat loopt nl niet goed op stenen etc omdat de hond niet stabiel kan stappen met die voetstand :wink:
Vergis je niet, deze hond kan absoluut goed uit de weg op welke ondergrond dan ook. Dit is gewoon standhouding zoals ze die op shows GRAAG zouden zien. (zgn Franse stand)
Hond loopt niet met de ellebogen naar binnen en voeten naar buiten gedraaid. Weet ik toevallig heeeel zeker. :mrgreen:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
sirene schreef:Marc, weet jij dat van die steile schouders ? (vorige pagina)
Nee, niet echt. Ik weet dat ze minder snel worden van stijle schouders. kan me alleen wel voorstellen dat ze daardoor wat beter op ruwe terreinen kunnen jagen :denken: Weet het eigenlijk niet, denk dat Martijn dat beter weet.
Jammer, toch bedankt. Ik wacht maar af of iemand anders het weet dan. (is stijl met een lange IJ ? :oeps:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Een Franse stand bij Podenco's ??? Nog nooit van gehoord! En ook nooit gezien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik heb een kruising jachthondje gehad die superzwak leek in zijn polsen, maar voor het werk was het juist blijkbaar geschikt en kon dat beest als een wervelwind over de rotsen crossen in joegoslavie, lijkt wel of ze het juist bewust hebben sommige werkrassen.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Een Franse stand bij Podenco's ??? Nog nooit van gehoord! En ook nooit gezien.
is ook niet gewenst en ook nooit geweest :wink:
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Podenji schreef:leuke foto's allemaal :ok: hier wat fotos van enkele Spaanse familieleden van Solar :ok:

Afbeelding
Dit vind ik een knapperd! En zo ontzettend statig...
Afbeelding
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.

Hanneke2 schreef:
Het verschil in hoofden zie je volgens mij toch ook wel bij de ibicenco. Een paar voorbeelden (Dit zijn allemaal stamboomhonden):

Afbeelding
Ook al zo'n plaatje, hoe kom je aan die mooie foto's?
Afbeelding
Jippie
Zeer actief

Hier ook een ontzettend knappe spaanse dame, wie weet zit er ook wel iets van andaluz in.
Geen idee, ik vind haar iig harstikke uniek :pffff: Ben nog geen ander hondje zoals Quapa tegen gekomen, behalve haar broer dan :wink:

Afbeelding

En hier 1 samen met haar broer
Afbeelding

Enigste verschil is hij heeft hangende oren, is groter en heeft mooiere gangen !

Afbeelding

Voor meer foto's van Quapa en haar broer voor diegene die dat leuk vinden.
http://www.picturetrail.com/kellyw01 :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

Oke Ibi in aktie;

Afbeelding

en de wendbaarheid;

Afbeelding

En de Andaluz;

Afbeelding
Afbeelding
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:
Hanneke2 schreef:Ik ben blij dat Lilo geen konijntjes vangt...

Afbeelding

Veel foto's hier trouwens:

http://www.donanimal.com/podenco.htm
De meest rechtse hond heeft de kleuren en tekening van Kiki :mrgreen:
Ja leuk he? Ik dacht, ik zeg niks, kijken of ze het zien. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ik blijf jouw Ashley zo ongeveer de mooiste podenco vinden die ik ooit heb gezien. Werkelijk schitterend!!
Hanneke2
Zeer actief

Over die naar buiten draaiende voeten vond ik nog dit:

Der Podenco Ibicenco-Standard erlaubt etwas, das bei allen anderen Windhunden "verpönt" ist und als Fehler bewertet wird. Zum einen darf er die Vorderbeine "sehr eng" stellen, zum anderen darf er die Vorderpfoten sogar leicht ausdrehen. Dies ist genau die Notwendigkeit, die es ihm im unwegsamen Terrain ermöglicht, seine für andere Rassen undenkbaren Sprünge zu vollführen. Bei seinen Drehungen im Sprung überkreuzt er die Vorderbeine, was ihm nur durch seine verhältnismässig geringe Brusttiefe möglich ist.

De hele tekst staat op http://www.windhundwelt.de/ca-eivissenc.html

edit: Oh, op die site worden wel hele enge dingen gezegd. :eek:
- Echte podencofokkers kunnen hun raspups niet kwijt omdat er zoveel Spaanse zwervers worden geimporteerd, en dat is een bedreiging voor het ras. :roll:
- Gezonde podenco's worden niet afgedankt door jagers, die worden per ongeluk door dierenliefhebbers meegenomen. :roll:

Ik denk dat de schrijver van het stuk nog nooit foto's gezien heeft van dodingsstations of massagraven waar al die 'niet afgedankte' podenco's terechtkomen.
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:
edit: Oh, op die site worden wel hele enge dingen gezegd. :eek:
- Echte podencofokkers kunnen hun raspups niet kwijt omdat er zoveel Spaanse zwervers worden geimporteerd, en dat is een bedreiging voor het ras. :roll:
Weet je dat dat me geen reet interesseert?
Van mij mag de pure podenco van de aardbodem verdwijnen als dat iets oplost. Doet het niet maar dat doet doorfokken terwijl er duizenden honden doelloos rondlopen ook niet.
Tsja, het is wel bekend hoe ik erover denk. :mrgreen:

En ik erger me er wel aan dat een 'onafhankelijk' tijdschrift (als Windhundwelt dat is :roll: ) zo'n fokker de kans geeft om van die nonsens te spuien.
Gesloten

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”