Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
blondie schreef:
Maar we dwalen heel erg af van wat de slipketting nu doet haha... in ieder geval willen de meesten zo te lezen zo min mogelijk aan die kop rukken en om dingen aan te leren wordt veel met ballen gewerkt
haha idd, de vraag was wat nou de voors en tegens van een slip zijn. en hoe het nou precies werkt
frank1985 schreef:Jaap, jij sport dus niet met je hond Ik kan me wel in je verhaal vinden opzich maar hoe kijk je dan aan tegen het speuren ? daar word natuurlijk gebruik gemaakt van de kwaliteit van de hond toch ?
Nee ik sport niet, dat wil zeggen, ik werk veel met de hond maar niet in georganiseerd verband. Omdat mij dat veel te veel beperkingen oplegt en het in mijn ogen minder aansprekend is voor de hond. Ik heb er een probleem mee als ik mij moet gaan laten leiden door beperkingen zonder aanwijsbaar nut
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen. Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap* schreef:Maar in essentie, als je beloningsgericht traint, maakt het niet uit waarmee je beloont. Het principe is gelijk
Als je verstandig bent bouw je het zodanig af dat je het hulpmiddel op den duur niet meer nodig hebt. Want dat is de bedoeling van een hulpmiddel. Als je dat niet doet wordt je er afhankelijk van. En dat kan net zo goed van een bal als van een snoepje zijn.
Je hond kan dus, in plaats van met jou, net zo goed met een balletje als met een snoepje bezig zijn. Dat ligt aan de baas en niet aan het hulpmiddel
Toch heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat bijvoorbeeld bij narcoticahonden in de praktijk altijd doorgegaan wordt met belonen: buit gevonden, balletje (of pijpje of wat dan ook daarvoor gebruikt wordt). Wat zie je daar als probleem van dan?
Vergelijk maar met je baas als die niet aan het einde van de maand je salaris betaald, dan stop je ook gauw met werken. met honden werkt dat precies zo!
ja precies...
Ik vind het geen probleem, ik zeg alleen maar dat het een gevolg is van operante conditionering op geisoleerd gedrag bij een hond. En persoonlijk vind ik dat eigenlijk een foute basis voor je relatie met een hond. Want je kunt dan bijvoorbeeld wel iets appél nóemen, maar het is het eigenlijk niet natuurlijk.
Als je een hond inzet voor een wezenlijke taak, dan kún je de hond beschouwen als een apparaat. En alles aanwenden om het apparaat te laten werken. Operante conditionering is één methode, maar we moeten niet net doen alsof er niks anders is vind ik. En te allen tijde kritisch blijven over of het doel de middelen nog heiligt.
Wat ik er verder van vind staat uitgebreid te lezen in het topic over "plicht of dwang".
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen. Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap* schreef:. Ik heb er een probleem mee als ik mij moet gaan laten leiden door beperkingen zonder aanwijsbaar nut
die moet je toch ff uitleggen als je wilt natuurlijk
In veel sporten wordt gewerkt volgens, naar mijn maatstaven, regels zonder aanwijsbaar nut. Bijvoorbeeld het vóórzittend afgeven bij jachttraining, of de manier waarop een apport wordt gevonden of gehaald (volgens het commando, ook al weet een hond het resultaat beter en sneller te behalen op een andere manier). Ik wil een hond die begrijpt wat ik bedoel, een hond die exact doet wat ik zeg heeft voor mij geen toegevoegde waarde, hij is niet voor niets jachthond geworden tenslotte.
Hij weet sommige dingen gewoon veel beter dan ik, wie zal ik dan zijn om hem te hinderen in het uitvoeren van zijn taak.
We doen het samen, ik zeg wat ik wil, en hij zorgt ervoor
janinca2002 schreef:Vergelijk maar met je baas als die niet aan het einde van de maand je salaris betaald, dan stop je ook gauw met werken. met honden werkt dat precies zo!
Ik wil ook graag aan het eind van de maand mijn salaris, maar ik hoef niet elke keer een dubbeltje voor elke toets die ik aansla op mijn toetsenbord
Jaap* schreef:. Ik heb er een probleem mee als ik mij moet gaan laten leiden door beperkingen zonder aanwijsbaar nut
die moet je toch ff uitleggen als je wilt natuurlijk
In veel sporten wordt gewerkt volgens, naar mijn maatstaven, regels zonder aanwijsbaar nut. Bijvoorbeeld het vóórzittend afgeven bij jachttraining, of de manier waarop een apport wordt gevonden of gehaald (volgens het commando, ook al weet een hond het resultaat beter en sneller te behalen op een andere manier). Ik wil een hond die begrijpt wat ik bedoel, een hond die exact doet wat ik zeg heeft voor mij geen toegevoegde waarde, hij is niet voor niets jachthond geworden tenslotte.
Hij weet sommige dingen gewoon veel beter dan ik, wie zal ik dan zijn om hem te hinderen in het uitvoeren van zijn taak.
We doen het samen, ik zeg wat ik wil, en hij zorgt ervoor
Als ik het dus goed begrijp is jou hond volgens jou methode vrijer dan wel helemaal vrij in de manier waarom hij zijn taak uitvoert.
stel je staat voor een slootje en aan de overkant licht een apportblok. deze moet hij halen en brengen. jij laat de hond dan vrij in de keuze of hij door het water naar de overkant gaat of 20 meter omloopt en over de brug gaat. als hij de opdracht maar uitvoert ?
als dit klopt zou je dit dan ook kunnen vertalen naar een sport als IPO of KNPV ?
ranetje schreef:
De hond zou stevig kunnen struikelen of tegen een paal o.i.d. aan kunnen lopen als je dit op straat zou proberen.
Kom op nou.. dit is toch geen voorbeeld je laat je hond toch niet moedwillig tegen een paal lopen als hij netjes loopt te volgen .. dan bestraf je hem toch voor iets wat hij goed doet en neem je het vertrouwen wat hij in je heeft weg,..
Jullie kunnen KNPV, NBvD, IPO, G&G, Jacht, Zoekhonden enz toch niet met elkaar gaan vergelijken dit is een hele wereld van verschil.
Malinois en Maart hebben dat al uitgelegd. Het volgen is alleen voor op het veld.
Een zin uit de tekst halen (en dus uit zijn verband rukken) na hun uitleg en daarop gaan zitten mopperen is een beetje flauw.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Is dit mopperen? Dan begrijp jij mijn uitleg denk ik niet. Het gaat er mij niet om dat je je hond tijdens het volgen parade laat lopen of niet en wanneer wel of niet het gaat er om dat je het vertrouwen van je hond niet mag beschamen dat is het belangrijkste band die je zou moeten hebben met je hond.
Dit soort volgen kan je ook buiten het veld gebruiken. Denk maar aan een situatie waarin jou hond naar een ander trekt op een negatieve manier, dan kan je met dit volgen de aandacht afleiden en gewoon doorlopen.
Kyra- schreef:Is dit mopperen? Dan begrijp jij mijn uitleg denk ik niet. Het gaat er mij niet om dat je je hond tijdens het volgen parade laat lopen of niet en wanneer wel of niet het gaat er om dat je het vertrouwen van je hond niet mag beschamen dat is het belangrijkste band die je zou moeten hebben met je hond.
Dit soort volgen kan je ook buiten het veld gebruiken. Denk maar aan een situatie waarin jou hond naar een ander trekt op een negatieve manier, dan kan je met dit volgen de aandacht afleiden en gewoon doorlopen.
"Kom op nou........." is mopperen volgen mij
Gelukkig bedoelde je dat niet zo dus
Even de aandacht naar je toe trekken als je hond naar een ander trekt op een negatieve manier zou inderdaad zo kunnen al is het dan maar van zeer korte duur (neem ik aan ).
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Kyra- schreef:Is dit mopperen? Dan begrijp jij mijn uitleg denk ik niet. Het gaat er mij niet om dat je je hond tijdens het volgen parade laat lopen of niet en wanneer wel of niet het gaat er om dat je het vertrouwen van je hond niet mag beschamen dat is het belangrijkste band die je zou moeten hebben met je hond.
"Kom op nou........." is mopperen volgen mij
Gelukkig bedoelde je dat niet zo dus
Even de aandacht naar je toe trekken als je hond naar een ander trekt op een negatieve manier zou inderdaad zo kunnen al is het dan maar van zeer korte duur (neem ik aan ).
Lol ja je gaat niet even fijn wandelen met je hond met de bedoeling te ontspannen en dan je hond netjes parade laten volgen hhaahha hooguit laat ik ze gewoon lopen zolang ze maar niet me arm uit de kom trekken en ik het overzicht heb waar ik loop (geen verrassingen om de hoek komen enz)
Edit: als ik hier in de woonwijk met ze uitga dan volgen ze wel zoals geleerd (schouder op knie hoogte en kop alle kanten uit), pas na de woonhuizen op een veldje mogen ze los als er niets in de buurt is en geef ik een teken van "vrij" of laat ik de lijn langer geef ik een teken "ga maar".
Laatst gewijzigd door Kyra- op 14 apr 2009 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
maart schreef:nee, op straat wandelen ze dicht. Als ik een volg wil, wil ik een perfecte volg en die ga ik niet gaan eisen op straat. die wil ik op een terrein.
In hun vrije tijd moeten ze gewoon naast me lopen als ik dat wil. Waar hun kop dan is, maakt me niet uit.
ok dus je gebruikt echt niets van je trainings programma gewoon op straat ?
Op straat hoeven ze van ons helemaal niet te volgen, ze moeten gewoon meelopen en niet in die lijn gaan hangen. Echt netjes volgen doen ze op het veld of korte eindjes om andere honden te passeren (alhoewel ik ze gewoon laat zitten of afleg als ik er met 2 tegelijk loop). Maar in ons programma moeten ze ook op allerlei plaatsen volgend voorgebracht worden, en dan merk je vanzelf dat een hond van nature anders gaat lopen afhankelijk van het terrein. Als ik bij een slachtoffer in het bos na verwijzing met de hond wegvolg, loopt ze anders dan op de wei. Als we volgen over onaangename materialen, idem dito.
Ik ben het wel deels met Jaap eens wat betreft de wijze van uitvoeren van bepaalde taken, dat het eisen van op een bepaalde manier uitvoeren ervan niet altijd nut heeft, of in ieder geval niet voor de taak op zich (alhoewel het er mooier of strakker uit kan zien). Maar in bijvoorbeeld IPO is dat ook niet meer van belang, het praktijkaspect speelt daar niet echt. In de KNPV is de beoordeling daarop niet zo strak als in IPO, maar worden er vaak wel eisen aan gesteld door de geleider zelf. Vaak heeft dat meer met persoonlijke voorkeur of sociale acceptatie van de geleider te maken dan met werkelijke effectiviteit in de taak. Ook daarop zijn wel uitzonderingen te bedenken, er zijn honden die met teveel vrijheid in de wijze van uitvoering van de taak juist gaan liggen rommelen. Het blijft zoeken naar het juiste evenwicht, daarbij altijd het karakter van de hond respecterend.
Laatst gewijzigd door Gos op 14 apr 2009 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap* schreef:Ik vind het geen probleem, ik zeg alleen maar dat het een gevolg is van operante conditionering op geisoleerd gedrag bij een hond. En persoonlijk vind ik dat eigenlijk een foute basis voor je relatie met een hond. Want je kunt dan bijvoorbeeld wel iets appél nóemen, maar het is het eigenlijk niet natuurlijk.
Als je een hond inzet voor een wezenlijke taak, dan kún je de hond beschouwen als een apparaat. En alles aanwenden om het apparaat te laten werken. Operante conditionering is één methode, maar we moeten niet net doen alsof er niks anders is vind ik. En te allen tijde kritisch blijven over of het doel de middelen nog heiligt.
Wat ik er verder van vind staat uitgebreid te lezen in het topic over "plicht of dwang".
we hebben het daar al even heel kort over gehad, maar hoewel ik me bewust ben van de alomtegenwoordigheid van operante conditionering bij alles wat je met je hond doet (ook jij ) is dat iig zeker niet mijn betrachting bij het heel vaak (verbaal) belonen van geïsoleerde akties. in tegendeel zelfs, voor mij valt dit juist helemaal onder het laten blijken van die 'sociale acceptatie' waar we het al eerder over hadden .
Ik heb niks tegen conditionering hoor
Het is een heel handige manier om je hond iets te leren, maar als het een levensstijl wordt vind ik het wat minder worden. Ik wil alleen maar zo nu en dan wat tegengas bieden omdat het soms lijkt alsof je een hond met behulp van conditionering moet kunnen vormen tot wat je maar voor ogen hebt. En dat vind ik een utopie die tot te hoge verwachtingen gaat leiden en de hond als het ware reduceert tot een apparaat.
Misschien zou ik jouw manier van verbaal belonen wel eerder omschrijven als gewoon communiceren met je hond. "Helpen" door blijken van goed- en afkeur. Dat vind ik iets anders dan voor elke scheet een snoepje uitdelen of een balletje gooien in de hoop dat de hond de scheet linkt aan het snoepje of balletje. Want dan ben je (onbewust) aan het hopen op een hond waar bedieningsknoppen op zitten
frank1985 schreef:Als ik het dus goed begrijp is jou hond volgens jou methode vrijer dan wel helemaal vrij in de manier waarom hij zijn taak uitvoert.
stel je staat voor een slootje en aan de overkant licht een apportblok. deze moet hij halen en brengen. jij laat de hond dan vrij in de keuze of hij door het water naar de overkant gaat of 20 meter omloopt en over de brug gaat. als hij de opdracht maar uitvoert ?
als dit klopt zou je dit dan ook kunnen vertalen naar een sport als IPO of KNPV ?
Ja, daarin laat ik hem vrij
Ik zou het niet kunnen vertalen naar IPO, vanwege de aard van IPO. Dat staat en valt nu eenmaal met een uitvoering volgens het boekje
Je zou de afzonderlijke oefeningen best op een andere manier kunnen benaderen maar dan heb je het niet meer over IPO.
KNPV is (stel ik mij voor) sowieso al een stuk meer praktijkgericht.
Gos schreef:In de KNPV is de beoordeling daarop niet zo strak als in IPO, maar worden er vaak wel eisen aan gesteld door de geleider zelf. Vaak heeft dat meer met persoonlijke voorkeur of sociale acceptatie van de geleider te maken dan met werkelijke effectiviteit in de taak. Ook daarop zijn wel uitzonderingen te bedenken, er zijn honden die met teveel vrijheid in de wijze van uitvoering van de taak juist gaan liggen rommelen. Het blijft zoeken naar het juiste evenwicht, daarbij altijd het karakter van de hond respecterend.
Ja precies
Eigenlijk denk ik dat het meestal wel een oorzaak heeft als honden gaan "rommelen". Vaak is het door verwarring omtrent de bedoelingen. "Als ik niks doe, doe ik ook niks verkeerd" als het ware.
Ik denk niet dat honden de boel willens en wetens gaan saboteren om het baasje eens even lekker te pesten
Als ze rommelen zijn ze ambivalent óf ze hebben iets ontdekt wat ze op dat moment belangrijker vinden. Felix was in z'n behendigheidstijd bijvoorbeeld regelmatig te vinden in aanpalende weilanden. Daar was nuttiger werk te verrichten dan tussen paaltjes door te slalommen had hij bedacht. En feitelijk had hij daar natuurlijk, vanuit zijn oogpunt, gelijk in
Dat is puur een relatiekwestie, ik vatte het niet op als sabotage
Gos schreef:In de KNPV is de beoordeling daarop niet zo strak als in IPO, maar worden er vaak wel eisen aan gesteld door de geleider zelf. Vaak heeft dat meer met persoonlijke voorkeur of sociale acceptatie van de geleider te maken dan met werkelijke effectiviteit in de taak. Ook daarop zijn wel uitzonderingen te bedenken, er zijn honden die met teveel vrijheid in de wijze van uitvoering van de taak juist gaan liggen rommelen. Het blijft zoeken naar het juiste evenwicht, daarbij altijd het karakter van de hond respecterend.
Ja precies
Eigenlijk denk ik dat het meestal wel een oorzaak heeft als honden gaan "rommelen". Vaak is het door verwarring omtrent de bedoelingen. "Als ik niks doe, doe ik ook niks verkeerd" als het ware. Ik denk niet dat honden de boel willens en wetens gaan saboteren om het baasje eens even lekker te pesten
Als ze rommelen zijn ze ambivalent óf ze hebben iets ontdekt wat ze op dat moment belangrijker vinden. Felix was in z'n behendigheidstijd bijvoorbeeld regelmatig te vinden in aanpalende weilanden. Daar was nuttiger werk te verrichten dan tussen paaltjes door te slalommen had hij bedacht. En feitelijk had hij daar natuurlijk, vanuit zijn oogpunt, gelijk in
Ik denk dat je gelijk hebt wat dat saboteren betreft (hebben we het al vaker over gehad )
De eigenheid van de hond, daar waar zijn grootste belangstelling ligt kan je (moet je?) gebruiken om een samenwerking op te bouwen.
Felix heeft "Staande Jachtond" op zijn voorhoofd staan kennelijk
Jaap* schreef: Ik wil alleen maar zo nu en dan wat tegengas bieden omdat het soms lijkt alsof je een hond met behulp van conditionering moet kunnen vormen tot wat je maar voor ogen hebt. En dat vind ik een utopie die tot te hoge verwachtingen gaat leiden en de hond als het ware reduceert tot een apparaat.
dat is ook helemaal mijn ding niet en daarbij werkt het vaak ook niet als puntje bij paaltje komt. dat is eigenlijk ook wat me zo tegenstaat in het opvoeden met de clicker zoals bij mg. want in het geval van zijn cursussen gaat het veeleer over opvoeding (hond moet zich 'gedragen' in de dagelijkse omgang) dan om training (gewoon leuke dingen aanleren aan je hond). als het dan ook nog zou werken zou het me ook helemaal niet tegenstaan, maar dat doet het eigenlijk niet (heb ik jammer genoeg weer een voorbeeld van bij een broertje van crunch).
Heeft MG de clicker ook in gebruik voor het opvoeden?
Dat wist ik niet.
Ook al ben ik geen groot fan van MG toch vraag ik me af of de betreffende baasjes het hele verhaal wel goed hebben begrepen?
Dat kan van twee kanten komen hé!
Of verkeerd/onvoldoende uitgelegd, of verkeerd begrepen .................
Ja precies
Eigenlijk denk ik dat het meestal wel een oorzaak heeft als honden gaan "rommelen". Vaak is het door verwarring omtrent de bedoelingen. "Als ik niks doe, doe ik ook niks verkeerd" als het ware.
Ik denk niet dat honden de boel willens en wetens gaan saboteren om het baasje eens even lekker te pesten
Als ze rommelen zijn ze ambivalent óf ze hebben iets ontdekt wat ze op dat moment belangrijker vinden.
Je zult mij ook niet horen zeggen dat ze dat aan het saboteren zijn Maar wat dat betreft kan juist bij sommigen honden dat "strakker" en netter (eigenlijk: veeleisender) oefenen ze juist goed bij de les houden en ze juist enthousiaster maken. Het houdt ze attenter.
Ja precies
ok en hoe is het bij de jacht dan ? daar krijgt een hond meer de kans om het op zijn eigen ''manier '' te doen?
is de jachsport over het algemeen dan meer praktijk of sport gericht ?
Inge O schreef:nee, ik doel ook niet op wat die mensen me verteld hebben, in tegendeel, daar leren ze tenminste nog iéts over een hond, da's alleen maar goed .
maar ja, naar mijn ervaring draait het in de meeste mg-scholen feitelijk om opvoeding, ook in veel gewone hondenscholen wel gedeeltelijk.
want waarom gaan (veel) mensen naar de hondenschool? om hun hond gehoorzamer te krijgen in de dagelijkse omgang en dat bereik je vaak niet met 'klik, koekje -klik, koekje'. niet op de manier zoals ik de trainers op twee mg scholen hier aan het werk heb gezien tenminste. er wordt wel één en ander geconditioneerd hoor, maar dat is vaak maar een laagje bovenop dat meteen smelt als sneeuw voor de zon van zodra de omstandigheden weer wat moeilijker worden.
je zal me niet horen zeggen dat het nutteloos is hoor, maar laat ik het zo formuleren : bij allebei deze trainers staan hun eigen honden totaal niet onder appèl - gaan zitten voor een koekje daarentegen kunnen ze prima.
Mensen komen inderdaad vaak naar een cursus om de hond op te voeden en leren dan om de hond op commando te laten zitten (bijv.).
Dat is bij vrijwel elke hondenschool zo.
Je kunt een hond moeilijk "echt" opvoeden op een trainingsveld
Ik probeer wel onderscheid te maken tussen de dagelijkse omgang thuis en het trainingsuurtje.
Wat cursisten op training wel leren tijdens het oefenen van commando's is naar hun hond kijken en hem beter leren begrijpen (als het goed is) en daar kunnen ze tijdens de opvoeding ook weer wat mee.
De theorie die bij een puppycursus komt geeft weer meer handgrepen bij de opvoeding
Sorry Frank het oorspronkelijke onderwerp, slipketting en wat die doet, verliezen we een beetje uit het oog
We berijden (weer) een paar stokpaardjes
ranetje schreef:Sorry Frank het oorspronkelijke onderwerp, slipketting en wat die doet, verliezen we een beetje uit het oog
We berijden (weer) een paar stokpaardjes
geeft niets hoor, vind het wel intresant allemaal.... lees rustig mee !!
maar dan niet gaan zeuren als ik teveel vraag he
nou, frank, stop nou maar hoor met al dat gevraag .
nou maar ik ben wel benieuwd hoe je HET dan anders kunt doen in het dagelijks leven met je hond.....
ik bedoel, ik wil graag dat mijn hondje terug komt als ik roep. daar heb ik van het begin af aan op geoefend met lekkers als ze kwam.... hoe zou dat anders kunnen dan ?
Inge O schreef:nee, ik doel ook niet op wat die mensen me verteld hebben, in tegendeel, daar leren ze tenminste nog iéts over een hond, da's alleen maar goed .
maar ja, naar mijn ervaring draait het in de meeste mg-scholen feitelijk om opvoeding, ook in veel gewone hondenscholen wel gedeeltelijk.
want waarom gaan (veel) mensen naar de hondenschool? om hun hond gehoorzamer te krijgen in de dagelijkse omgang en dat bereik je vaak niet met 'klik, koekje -klik, koekje'. niet op de manier zoals ik de trainers op twee mg scholen hier aan het werk heb gezien tenminste. er wordt wel één en ander geconditioneerd hoor, maar dat is vaak maar een laagje bovenop dat meteen smelt als sneeuw voor de zon van zodra de omstandigheden weer wat moeilijker worden.
je zal me niet horen zeggen dat het nutteloos is hoor, maar laat ik het zo formuleren : bij allebei deze trainers staan hun eigen honden totaal niet onder appèl - gaan zitten voor een koekje daarentegen kunnen ze prima.
Mensen komen inderdaad vaak naar een cursus om de hond op te voeden en leren dan om de hond op commando te laten zitten (bijv.).
Dat is bij vrijwel elke hondenschool zo.
Je kunt een hond moeilijk "echt" opvoeden op een trainingsveld
Ik probeer wel onderscheid te maken tussen de dagelijkse omgang thuis en het trainingsuurtje.
Wat cursisten op training wel leren tijdens het oefenen van commando's is naar hun hond kijken en hem beter leren begrijpen (als het goed is) en daar kunnen ze tijdens de opvoeding ook weer wat mee.
De theorie die bij een puppycursus komt geeft weer meer handgrepen bij de opvoeding
om die reden bedoel ik ook dat het niet nutteloos is . maar mijn reactie was bedoeld als antwoord op jaap's vaststelling dat mensen vaak denken dat je een hond kunt vormen met wat conditionering, maw., je zet er hier en daar een knopje en een hendeltje op en daar hoef je dan alleen nog maar aan te trekken of op te duwen.
en dán zijn mensen vaak heel teleurgesteld als hendeltje en knopje het niet doen .
Die indruk wordt toch ook vaak gewekt op cursussen? "Uw hond gehoorzaam in 10 lessen" bijvoorbeeld
En zelfs als je vertelt dat je er daarmee niet komt, maar dat wat je aan oefeningen geeft een hulpje is/kan zijn bij het opvoeden.
Dan nòg zijn er mensen die denken dat ik de knopjes heb gegeven voor de bediening van de hond.
En als de situatie anders is dan doen de knopjes het niet!
Wat een trainer denkt te hebben duidelijk gemaakt en wat de cursist daarvan heeft opgenomen wil ook nog wel eens verschillen.
frank1985 schreef:
geeft niets hoor, vind het wel intresant allemaal.... lees rustig mee !!
maar dan niet gaan zeuren als ik teveel vraag he
nou, frank, stop nou maar hoor met al dat gevraag .
nou maar ik ben wel benieuwd hoe je HET dan anders kunt doen in het dagelijks leven met je hond.....
ik bedoel, ik wil graag dat mijn hondje terug komt als ik roep. daar heb ik van het begin af aan op geoefend met lekkers als ze kwam.... hoe zou dat anders kunnen dan ?
door er een vorm van 'moeten' in te bouwen, net zoals ook met andere dingen die je een hond aanleert . klinkt heel streng, maar dat is het eigenlijk niet echt - vooral consequent zijn en belonen op het goede moment laten een hond ook op minder makkelijke momenten luisteren naar 'hier'.
nu zijn daar natuurlijk verschillende visies over, een discussie die we hier een keer lang geleden hebben gevoerd staat hier .
Pagina drie en vier zijn het belangrijkste Frank
De daarop volgende discussie is ook leuk
En die vreemde lettertekens zijn gekomen na een flinke crash van het forum.
ranetje schreef:
Die indruk wordt toch ook vaak gewekt op cursussen?
wat zeg ik ?
Ik gaf het voorbeeld erbij van een MG cursusnaam
Als het niet gezegd wordt, of zelfs het tegeovergestelde denken veel mensen nog steeds dat ze met die paar knopjes klaar zijn
ranetje schreef:
Die indruk wordt toch ook vaak gewekt op cursussen?
wat zeg ik ?
Ik gaf het voorbeeld erbij van een MG cursusnaam
ja, klopt - aan die slogan alleen is ook al af te lezen dat ze wel degelijk vooral opvoeding beogen en die willen ze voor elkaar krijgen met trainingstruukjes en dat werkt dus niet.
als je hond al opgevoed is of als je zelf wel weet hoe dat in elkaar zit dan is training prima en leuk - voor erbij .
maar training vervangt geen opvoeding .
Precies