frank1985 schreef:christo schreef:een slipketting doet pijn.

alleen voor de sier he
doe je hondje nou een mooie band om joh

Ik kan ze makkelijker houden met een slipketting - ik heb linnen sliplijnen geprobeerd en daar trekken ze doorheen.

Maar als een slipketting al dat effect heeft bij gewoon aan de lijn lopen, wat denk je dan dat zo'n ding doet als je er een echte correctie mee geeft?
Toen ze nog pups waren hadden ze een gewone halsband om, ik wist nl van mezelf dat ik nog wel eens mijn geduld kon verloor met ze, en ik wilde niet in de verleiding komen om ermee te gaan corrigeren. Daarna hebben ze met een gentle leader om een beetje behoorlijk aan de lijn leren lopen, wilde ik van de gentle leader af, en kregen ze als volwassen honden een slipketting om.
Christo heeft daarna als volwassen hond een keer of twee een correctie gehad met zijn slipketting, en ik kon aan zijn reactie merken dat het echt zeer deed. Maar ga maar na, leg bij jezelf eens je vinger op je strottehoofd en oefen wat druk uit. N.a.v. een opmerking van Malinois heb ik eens mijn hand laten gaan over Christo's keel tot ik zijn strottehoofd voelde, en voelde hoe kwetsbaar dat stukje keel is. Moet je nagaan wat je hond voelt als je een correctie met de slipketting geeft en toevallig komt die tegen het strottehoofd aan. Dat doen we dus niet.