Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Ongelezen bericht door ranetje »

chrico schreef:Even een vraag, is er een ezelsbrug om te onthouden wat jachthonden niet mogen?
Daar bedoel ik mee, ze moeten zacht in de bek zijn, de prooi rechtstreeks naar de baas brengen enz enz
Nu word het onthouden van hoe doen mijn honden het en daar het tegenovergestelde van moet een jachthond aan voldoen.
Helaas moet er nu ook onderscheid gemaakt worden tussen retrievers, aardhonden, zweethonden enz.
Help :engel:
Retrievers zacht in de bek en intensief contact met de baas (graag willen brengen)
Staande honden ook zacht in de bek (zeker de continentaal staande honden!) en graag willen brengen en daarnaast enige mate van zelfstandigheid
Aardhonden hoeven niet zacht in de bek te zijn voor hun werk en moeten zelfstandig kunnen werken en zeker zijn van zichzelf (en brutaal :mrgreen: ).
Voor zweethonden geldt rust, zekerheid en een vrij grote mate van zelfstandigheid.

Heel kort hoor en sterk "veralgemeniseerd"!
Want wat je precies bedoelt weet ik niet :wink:
Als je iets anders bedoelt dan dit moet je het maar zeggen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Heb het boek erbij gepakt :engel:

Er moet onthouden worden in het kort:
Het werk van de hond voor en na het schot
Het werk van:
staande honden, drijvende honden, brakken, aardhonden, zweethonden, apporteerhonden. Van deze groepen moet de beknopte omschrijving van hoe en wat.

Daar zijn vast wel ezelsbruggetjes voor ipv lange lappen tekst :engel:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Heb het boek erbij gepakt :engel:

Er moet onthouden worden in het kort:
Het werk van de hond voor en na het schot
Het werk van:
staande honden, drijvende honden, brakken, aardhonden, zweethonden, apporteerhonden. Van deze groepen moet de beknopte omschrijving van hoe en wat.

Daar zijn vast wel ezelsbruggetjes voor ipv lange lappen tekst :engel:
Nou net van alles getypt en fout geklikt :(
Nog een keer:

Retriever = ophalen
Dus na het schot anders is er niks op te halen.
Moet dus braaf bij de baas zijn dus niet te zelfstandig

Staande honden :denken: continentaal
Ze moeten de baas iets vertellen door te gaan voorstaan en daarna moeten ze nog wat ophalen ook.
Dus voor en na het schot
Dus wat zelfstandiger.

Drijvende honden
Moeten wild uitdrijven. (dus voor het schot)
Ze weten zelf het beste hoe ze dat moeten doen dusssssssss :pffff: :mrgreen:

Brakken (het nederlandse woord) = meervoud
Hondjes die graag samen aan de slag gaan met opzoeken van een spoor en uitdrijven van wild (voor het schot dus)
Dus wie is er belangrijker? :wink:
(Niet verwarren met een braque!!)

aardhonden.............> aarde...........> "grondwerkers"
Werken waar jij niet bij kunt zijn. Voor het schot dus (of ze doden zelf, of ze drijven het hol uit)
Dus hoezo appèl?

zweethonden
zweet = bloed
neus op de grond en gaan :ok:
Zij vertellen jou waar het (bloed)spoor loopt.(na het schot anders is er geen bloed :F: )
Dus wil je je daar niet mee bemoeien? :mrgreen:
Nee hoor, daar tussen zitten rassen die ook nog prima blijven luisteren naar de baas :ok:

Zoiets? :U:
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kort door de bocht hoor, dat wel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
chrico
Zeer actief

Top :ok:

Kopietje van gemaakt en zit voor in het boek :cheer:
Mochten er mensen aanvullingen hebben graag, alles is meegenomen :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

Nog een kleine toevoeging die het weer wat ingewikkelder maakt: :mrgreen:
Staande honden, drijvers, brakken en aardhonden zijn vaak ook nog geschikt voor zweetwerk. (werk na het schot dus)
De goeie neus hebben ze n.l. al en ze beschikken allemaal over vodoende eigen inzicht om eigenzinnig te zijn en het juiste spoor te blijven volgen ondanks de baas :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Het zijn aardige lappen tekst plus weet ik veel hoeveel rassen die onderscheiden moeten worden dus ik ging er al vanuit dat het niet makkelijk zou zijn.
Manlief mag het allemaal in zijn kop gaan stampen, ik lees mee als hij niet aan het leren is en vind het wel grappig dat er zo een uitgebreid gedeelte over honden inzit
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Het zijn aardige lappen tekst plus weet ik veel hoeveel rassen die onderscheiden moeten worden dus ik ging er al vanuit dat het niet makkelijk zou zijn.
Manlief mag het allemaal in zijn kop gaan stampen, ik lees mee als hij niet aan het leren is en vind het wel grappig dat er zo een uitgebreid gedeelte over honden inzit
Voor het jachtexamen? :wink:
Leuk dat dat er in staat :ok:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Verbazend he. Net de oefenvragen gedaan, zelfs ziekte, aanschaf, enz enz word besproken. Vind dat wel een goed gegeven.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Verbazend he. Net de oefenvragen gedaan, zelfs ziekte, aanschaf, enz enz word besproken. Vind dat wel een goed gegeven.
Dat is zeker goed :ok:
Klopt het ook? :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ehm ehm zover ik gelezen heb wel maar goed, ik weet maar een beetje van jachthonden :smile:
Als ik al als voorbeeld moet geven van die doen precies het tegenovergestelde van onze honden dan mis ik wat in begeleiding van de etters (of juist niet en moet ik me er maar bij neerleggen :engel: )
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Ehm ehm zover ik gelezen heb wel maar goed, ik weet maar een beetje van jachthonden :smile:
Als ik al als voorbeeld moet geven van die doen precies het tegenovergestelde van onze honden dan mis ik wat in begeleiding van de etters (of juist niet en moet ik me er maar bij neerleggen :engel: )
Klopt het medische deel een beetje? :wink:
En de aanschaf adviezen...........
Daar kan jij ook best over oordelen :wink:
Interessant en goed dat er zo veel in staat over honden!
Had ik niet verwacht eigenlijk :wink:

Ik zie trouwens dat de Spaniels niet in het rijtje staan.
Die hangen een beetje tussen de continentaal staande honden en de drijvers in.
Vooral als je je vasthoudt aan de naam Springer Spaniel heb je al een beetje een ezelsbruggetje (er zijn meer spaniels hoor! die vergeet ik niet, maar dit helpt gewoon een beetje :wink: ).
Ze laten het wild "springen".
Werken dus in eerste instantie voor het schot.
Apporteren kunnen ze ook goed leren :ok:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Het medische gedeelte is sumier, de basis zeg maar. Beetje de aandachtspunten voor het houden van honden.
De aanschaf adviezen vind ik wel goed, laat de lezer goed overdenken welk ras je wil en waar je op moet letten.
Ik vind het netjes eigenlijk het onderwerp want ergens kan je het niet los zien van elkaar, maar verbazen deed het mij ook wel.

De spaniels staan ingedeeld bij de drijvende honden met uitleg (zijn voor alles geschikt, heb het even vluchtig nagezocht). Ik miste eigenlijk de zelfstandige jagers maar daar zitten de meeste jagers ook niet op te wachten :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Dat is zo, ik zie dan die etters van mij al gaan maar zweethonden worden ook aangelijnd gehouden :engel:
Alhoewel ik mij afvraag wat een bloedhond bijv zou doen als hij voor de prooi staat terwijl de baas een km of 10 verderop is. Zou hij de prooi doden?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Dat is zo, soms vraag ik mij gewoon dingen af (die soms nergens op slaan maar wel leuk zijn om over na te denken :engel: )

Bijv wat kan je verwachten als je jachthond er vandoor gaat, blijft hij/zij in de buurt? Wat doet hij als onderweg een fazant zit of wat ook.

Bij een jachttrainig stond ik vanaf een afstand te kijken. Het was een gevorderde groep, incl schot enz. Mijn honden reageren op een schot vandaar dat ik stond te kijken met een verbaasde hond naast mij :mrgreen:
De hond waarmee getraind werd ging op pad, zag ons en kwam gezellig buurten ondanks gefluit van de baas, de prooi lekker verstopt laten (wij stonden niet in hun pad maar aan de andere kant van het veld met de wind die ons tegenmoet kwam en kleine 800 meter verderop juist om niet te storen.
Zowel baas als trainer was geirriteerd omdat ik daar stond met mijn herders :smile: dus ik zei ook van hoe moet dat dan als er iemand loopt in het bos aan de overkant loopt waar de hond op jacht is met zijn baas?
Kreeg weinig respons.
Over dat soort dingen ga ik dan nadenken, hond onder appel weg, smeert hem en wat dan?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

chrico schreef:Dat is zo, soms vraag ik mij gewoon dingen af (die soms nergens op slaan maar wel leuk zijn om over na te denken :engel: )

Bijv wat kan je verwachten als je jachthond er vandoor gaat, blijft hij/zij in de buurt? Wat doet hij als onderweg een fazant zit of wat ook.

Bij een jachttrainig stond ik vanaf een afstand te kijken. Het was een gevorderde groep, incl schot enz. Mijn honden reageren op een schot vandaar dat ik stond te kijken met een verbaasde hond naast mij :mrgreen:
De hond waarmee getraind werd ging op pad, zag ons en kwam gezellig buurten ondanks gefluit van de baas, de prooi lekker verstopt laten (wij stonden niet in hun pad maar aan de andere kant van het veld met de wind die ons tegenmoet kwam en kleine 800 meter verderop juist om niet te storen.
Zowel baas als trainer was geirriteerd omdat ik daar stond met mijn herders :smile: dus ik zei ook van hoe moet dat dan als er iemand loopt in het bos aan de overkant loopt waar de hond op jacht is met zijn baas?
Kreeg weinig respons.
Over dat soort dingen ga ik dan nadenken, hond onder appel weg, smeert hem en wat dan?
hahahahah, dat is wel een goeie! er moet toch iemand de schuld krijgen!

cartouche blijft niet echt in de buurt als ie em zou smeren en quireste ook niet, tenminste nu wel maar vroeger niet.
als ze voorstaan op een fazant en die uitstoten, dan gaan ze er met een noodvaart achteraan en als ze hem kwijt zijn dan gaan ze weer op zoek naar een ander. dit is natuurlijk niet de bedoeling, ze mogen al helemaal niet uitstoten en al helemaal er net achteraan! maar goed cartouche is er niet op getraind en Q wel maar die heeft overal maling aan! hahaha

het is de bedoeling dat zodra de hond voorstaat je er naar toe gaat en samen met de hond de fazant laat vliegen. hierna moet de hond steady zijn en bij je blijven en gaan zitten. dit zodat de jager de fazant kan gaan schieten.

ach met veel training zou het wel lukken waarschijnlijk maar voor mij nu niet nodig, meestal zodra ik fluit komen ze wel terug....

mocht je verder vragen hebben? stel ze maar!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

chrico schreef:Bijv wat kan je verwachten als je jachthond er vandoor gaat, blijft hij/zij in de buurt? Wat doet hij als onderweg een fazant zit of wat ook.
Hangt van het soort hond af ;)

Orpa is niet jachtgetraind, maar vindt het leuk een spoor (gedeeltelijk) te lopen, lekker racen.
Ze is nooit zoek, staat altijd binnen een minuut weer voor me, maar da zit echt in het ras. Satbijs zijn baasgerichte honden. Je moet die band natuurlijk wel stimuleren, maar dat is bij alle honden zo.
Draadharen heb ik wel aan de horizon zien verdwijnen achter een haas aan, die kwam dan een halve dag later weer eens kijken :N:

Stabijs jagen vaak zelfstandig, maar dat valt niet onder de jacht, zij jagen mollen namelijk :mrgreen:
Wetters doen/deden dat ook, maar dan ook bunzing en vroeger otter.
Otters zochten ze en stelden ze, bunzingen en aanverwanten vingen ze meestal zelf.

Maar ik vermoed dat met zelfstandig jagen eerder aardhonden worden bedoeld?
Of staat dat niet duidelijk omschreven?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
chrico schreef:Over dat soort dingen ga ik dan nadenken, hond onder appel weg, smeert hem en wat dan?
bij de jagers hier rond mijn erf is dat simpel : flinke stroomstoot en de hond staat meteen weer onder appèl :evil: .
Bij voorbeeld :mann:

Zelfstandig jagende honden moeten hun eigen beslissingen nemen.
De aardhonden bijvoorbeeld (waar de teckels ook bij horen).
Maar de jager maakt wel van die "zelfstandigheid" en de passie die de hond heeft gebruik.
Daarmee bereikt hij zijn doel.

En die honden hebben doorgaans echt geen TT om :wink:

Als de hond gezond wild tegen komt terwijl hij op zoek is naar een apport zal hij dat gezonde wild niet altijd kunnen weerstaan.
Toch gaat het meestal goed.
Een fazant wordt vaak gevonden door een staande hond.
Die zoekt dan voor zijn baas in opdracht een veld af.
Door de manier waarop hij is gefokt en vervolgens door training leert hij die fazant aan te wijzen en te wachten tot de baas zegt dat hij mag laten zien wat hij heeft gevonden (sprongetje naar voren en de fazant vliegt op).
chrico schreef:Bij een jachttrainig stond ik vanaf een afstand te kijken. Het was een gevorderde groep, incl schot enz. Mijn honden reageren op een schot vandaar dat ik stond te kijken met een verbaasde hond naast mij
Zowel baas als trainer was geirriteerd omdat ik daar stond met mijn herders dus ik zei ook van hoe moet dat dan als er iemand loopt in het bos aan de overkant loopt waar de hond op jacht is met zijn baas?
Kreeg weinig respons.
Ik denk niet dat het 800 meter was :wink:
Of de hond doorwerkt of niet hangt af van de aard van de hond, de ervaring die hij heeft en het appèl dat de baas heeft.
Een schot werd bij ons ook al geoefend in de puppygroep, dus ik denk niet dat je daar het trainingsniveau aan kunt afzien.
Een verloren zoek (verstop apport opzoeken) wordt ook al door jonge honden gedaan.
Waarom de trainer en de baas boos werden is me wel een raadsel.
Ze hebben in ieder geval duidelijk gezien waar het nog een beetje schort aan appèl en/of werkdrift van de hond. :mrgreen:

Bij de jacht zal een hond minder snel van het apport vandaan lopen omdat het het zoeken en apporteren van warm wild betreft.
Daar zijn ze in de praktijkjacht volgens mij al snel behoorlijk op geconcentreerd. Een andere hond is dan minder belangrijk voor een volwassen hond.
Achter een haas aan gaan zou zeker wel kunnen :mrgreen:
Daar moet je heel intensief op trainen en soms gaat het dan toch nog even fout.
Rana brengt de hazen naar de horizon en dan komt ze terug.
Ita is er twee keer achteraan geweest over 80 meter en toen kwam ze terug.
Verder heeft ze de gelegenheid niet meer gekregen.
Ik zoek nu uit hoe ik het voor haar het beste aan kan pakken.
Vandaar dat ik laatst zo blij was dat ik haar meteen achter een konijn kon wegroepen toen ze luid werd :D

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 20 okt 2009 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Nee is zo, het veld is zo een 600 meter, zij aan de ene kant, ik aan de andere kant :mrgreen:

Dat heb ik eigenlijk ook zooit begrepen, de TT bij een jachthond. Over het algemeen zijn zij toch redelijk goed getraind lijkt mij alhoewel ik me wel weer voor kan stelen dat ze er 1 omkrijgen om te voorkomen dat ze onder appel uit gaan als zij niet aan het werk zijn.

Ga ik nog wat verder in denkwerk (eigenlijk niet helemaal want dit zou er dus bij ons kunnen gebeuren als ik ze losgooi waar wild zit).
Stel, pietje loopt met fifi (draadhaar) in het bos (losloopgebied) en fifi krijgt een spoor te pakken en schiet er vandoor. Na 6 uur komt fifi moe maar voldaan terug, apetrots met een haas in zijn bek, geeft hem af (is ietwat aangevreten want tja zo hard werken zonder een hapje te mogen nemen is ook niet eerlijk :tong: ). Wat doet pietje dan?
Krijgt fifi een correctie (eigenlijk heeft fifi alles fout gedaan) en spelen deze correcties niet door tijdens de training (word het niet verwarrend)
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
chrico schreef: Ga ik nog wat verder in denkwerk (eigenlijk niet helemaal want dit zou er dus bij ons kunnen gebeuren als ik ze losgooi waar wild zit).
Stel, pietje loopt met fifi (draadhaar) in het bos (losloopgebied) en fifi krijgt een spoor te pakken en schiet er vandoor. Na 6 uur komt fifi moe maar voldaan terug, apetrots met een haas in zijn bek, geeft hem af (is ietwat aangevreten want tja zo hard werken zonder een hapje te mogen nemen is ook niet eerlijk :tong: ). Wat doet pietje dan?
Krijgt fifi een correctie (eigenlijk heeft fifi alles fout gedaan) en spelen deze correcties niet door tijdens de training (word het niet verwarrend)
ik denk dat pietje daar maar beter de conclusie uit kan trekken dat er nog héél wat werk aan de winkel is voor hij fifi betrouwbaar kan loslaten, dat hij wat dat betreft ook al enkele stations gemist heeft en dat hij niet moet verwachten dat fifi het in de jacht plots beter zal doen dan in een losloopgebied :mrgreen: :mrgreen: .
Dat denk ik ook.
Het is mogelijk dat een Staande hond een haas te pakken krijgt.
Het gebeurt niet vaak maar het kan.
Als de baas de hond op zijn donder zou geven bij terugkomst met apport (misschien wat beschadigd) heeft hij een probleem geschapen.
Het vertrouwen van de hond kan je daarmee flink kapot maken.
Ik zou ook niet direct staan te juichen :mrgreen: maar ik denk dat ik het apport volkomen neutraal zou aanpakken en daarna een programma zou ontwikkelen om het appèl te vergroten.
Het najagen en vangen van wild is buitengewoon zelfbelonend.
Dus dat trainen wordt dan nog een hele kluif :N:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar als er myxomatose heerst en ik krijg alsmaar konijnen aangeboden van mijn meisjes (heb ik wel eens gehad) prijs ik ze de hemel in uiteraard :mrgreen:

Toch zoeken ze die omdat ze de geur oppikken, zonder dat ik dat vraag, en vinden ze ze vervolgens.
En krijg ik ze :cheer:

Ik heb wel eens met zes stuks gelopen, dan krijg je wel rare blikken, toch :mrgreen:

Maar ik heb me welaltijd afgevraagd wat de honden doen die daarvoor op hun donder krijgen (ongetrainde honden bedoel ik).
Zouden die ze dan voortaan stiekem aan gaan vreten, net als met dode vis?
(Die krijg ik ook altijd trouwens :mrgreen: ).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
chrico
Zeer actief

Inge O schreef:
ik denk dat pietje daar maar beter de conclusie uit kan trekken dat er nog héél wat werk aan de winkel is voor hij fifi betrouwbaar kan loslaten, dat hij wat dat betreft ook al enkele stations gemist heeft en dat hij niet moet verwachten dat fifi het in de jacht plots beter zal doen dan in een losloopgebied :mrgreen: :mrgreen: .
Zover was ik ook :smile: maar toch gebeurd het denk ik wel, het blijven honden. Het lijkt mij dat de verleiding blijft bestaan, ook bij een goed getrainde jachthond.
Wat Ranetje ook zegt, straffen kan je hem hier niet voor want dan heb/krijg je een probleem maar in mijn ogen heb je al een probleem omdat het de hond gelukt is de haas te pakken. Hoe ga je het appel vergroten en kom je boven het zelfbelonend van de geslaagde jacht uit?
Zou een staande wat op een spoor is, de haas achtervolgt uiteindelijk op zicht, die haas niet uitgraven als hij in zijn hol schiet?
(ik reageer even zoals mijn honden zouden doen in zo een geval. Als ik tever ga in mijn gedachte, gewoon zeggen dan stop ik)
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Maar ik heb me welaltijd afgevraagd wat de honden doen die daarvoor op hun donder krijgen (ongetrainde honden bedoel ik).
Niet alleen ongetrainde maar ook getrainde. Neutraal zijn kan ook als correctie of beloning verstaan worden door een hond in mijn ogen (afhankelijk van het ras en type hond).
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marjoleine schreef:Maar ik heb me welaltijd afgevraagd wat de honden doen die daarvoor op hun donder krijgen (ongetrainde honden bedoel ik).

Ongetrainde en nog heel jonge Bente heeft me ooit eens een jong konijn gebracht maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht haar op haar duvel te geven.Konijn mankeerde niks(althans:Bente had het niks gedaan) en ik heb het haar meteen af laten geven.Ze legde het héél zachtjes in mijn hand,ik heb het gecontroleerd op verwondingen en los gelaten toen het niks bleek te mankeren.
Juist om te zorgen dat ze bleef apporteren heb ik haar niet op haar duvel gegeven.Ook als ze weleens een kadaver vindt vreet ze het meestal niet aan,terwijl Max(die meestal veel beter luistert) afgelopen week een van gaarheid uit elkaar vallend kadaver aan het verorberen was zonder dat ik erbij kon :devil:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
chrico
Zeer actief

Nou hoor :smile:

Okee, ik had het idee dat ook een staande hond zou gaan uitgraven (gezien "normale" honden ook gewoon graven).
Is het dommigheid (bedoel het niet negatief voor alle staande eigenaren ineens opspringen :smile: ) dat hij de link niet zou leggen tussen uitgraven en de prooi hebben of zit het er gewoon niet in, is het afgeleerd?

Marian, geef max eens ongelijk :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Inge O schreef:
chrico schreef:Nou hoor :smile:
:smile2:
Okee, ik had het idee dat ook een staande hond zou gaan uitgraven (gezien "normale" honden ook gewoon graven).
Is het dommigheid (bedoel het niet negatief voor alle staande eigenaren ineens opspringen :smile: ) dat hij de link niet zou leggen tussen uitgraven en de prooi hebben of zit het er gewoon niet in, is het afgeleerd?
nee, het is geen dommigheid en nee het is niet afgeleerd, het is een drive die gewoon veel sterker is dan het graven op dat moment. net zoals een bc het 'eyen' en drijven van dingen soms bijna dwangmatig doet : het is iets wat ze in die situatie niet kunnen laten om te doen (en het voorstaan en eyen is trouwens familie van elkaar, het is allebei een 'still' uit het jachtpatroon van hondachtigen).
Interessante discussie!!
dat het voorstaan en eyen familie is wist ik niet.
Nilsson staat voor en bij duiven eyed hij.

Het opjagen van een haas oid is zo zelfbelonend gedrag dat het best moeilijk is om een jachthond die dat doet af te leren.
Nilsson heeft zondag nog een haas opgejaagd, ruimte genoeg, geen wegen in de buurt en die haas kan hij toch niet krijgen dus ik maak mij daar niet druk om.
Hij komt na zo'n 40 meter wel terug.
Ik kan aan hem zien dat hij iets geroken/gezien heeft en kan hem dan bij mij houden maar ja....soms kijk je ff de andere kant op en als hij weg is dan ben ik te laat, dan heeft roepen geen zin meer.
Na een paar tellen is de ergste spanning er af, denk ik, en als ik hem dan fluit komt hij direct terug.
Ik zal hem daarvoor nooit straffen, ik beloon hem omdat hij
terug komt.

Ik heb op de jachttraining ook wel jachthonden gezien met een TT om, dat werd ingezet als laatste hulpmiddel en dat waren honden die ontzettend goed luisterden alleen als die eenmaal achter een haas aanzaten dan kwamen ze niet na 40 meter terug maar draafden gewoon de weg over en verdwenen zo uit het zicht :N:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
chrico
Zeer actief

Ah okee, weer wat geleerd. Ik wist niet dat het eyen en het voorstaan onder dezelfde catagorie geschaard konden worden :ok:

Langhaar, dat is hier ook. Als ze los zijn en een haas of wat ook spotten en gaan dan ben ik te laat. Helaas gaat het bij hun niet om een paar tellen voor de spanning eraf is, de spanning is eraf als zij hem hebben :N:
Hier worden ze er niet voor gecorrigeerd en probeer het voor te zijn vandaar dat zij grotendeels aangelijnd zijn.
Kan jij ook aan je hond zien welk spoor hij volgt (behalve bij duiven)?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Maar als er myxomatose heerst en ik krijg alsmaar konijnen aangeboden van mijn meisjes (heb ik wel eens gehad) prijs ik ze de hemel in uiteraard :mrgreen:

Toch zoeken ze die omdat ze de geur oppikken, zonder dat ik dat vraag, en vinden ze ze vervolgens.
En krijg ik ze :cheer:

Ik heb wel eens met zes stuks gelopen, dan krijg je wel rare blikken, toch :mrgreen:
:mrgreen:
Dode konijnen worden mij ook gebracht.
Verkeersslachtoffers en de mixo nijntjes.
Daarvoor worden ze gewoon geprezen.
Maar die hebben ze niet gejaagd. Die zijn al koud als ze er mee aankomen.
Marjoleine schreef:Maar ik heb me welaltijd afgevraagd wat de honden doen die daarvoor op hun donder krijgen (ongetrainde honden bedoel ik).
In ieder geval komen ze niks meer brengen :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Ah okee, weer wat geleerd. Ik wist niet dat het eyen en het voorstaan onder dezelfde catagorie geschaard konden worden :ok:

Langhaar, dat is hier ook. Als ze los zijn en een haas of wat ook spotten en gaan dan ben ik te laat. Helaas gaat het bij hun niet om een paar tellen voor de spanning eraf is, de spanning is eraf als zij hem hebben :N:
Hier worden ze er niet voor gecorrigeerd en probeer het voor te zijn vandaar dat zij grotendeels aangelijnd zijn.
Kan jij ook aan je hond zien welk spoor hij volgt (behalve bij duiven)?
Ik zag laatst ook een jonge staande hond die succesvol achter een haas aan ging.
Dat lijkt me vreselijk moeilijk weer af te leren :N:

Het zou te zien moeten zijn bij een staande hond of hij voor staat op haarwild of op veerwild.
Ik zie het verschil (nog) niet :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

chrico schreef:Is het dommigheid (bedoel het niet negatief voor alle staande eigenaren ineens opspringen :smile: ) dat hij de link niet zou leggen tussen uitgraven en de prooi hebben of zit het er gewoon niet in, is het afgeleerd?

Marian, geef max eens ongelijk :smile:
Nou,ik heb het er niet zo op als meneer een konijnenkadaver staat te vreten als ik niet weet waar het beest aan gestorven is :oeps:
Dat voorstaan is er al een paar eeuwen lang flink in gefokt dus nee,dat leer je niet af(en ik vind het ook mooi om te zien als Bente minutenlang voorstaat op een paar fazanten :engel: ).
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef:Het opjagen van een haas oid is zo zelfbelonend gedrag dat het best moeilijk is om een jachthond die dat doet af te leren.
Nilsson heeft zondag nog een haas opgejaagd, ruimte genoeg, geen wegen in de buurt en die haas kan hij toch niet krijgen dus ik maak mij daar niet druk om.
Hij komt na zo'n 40 meter wel terug.
Ik kan aan hem zien dat hij iets geroken/gezien heeft en kan hem dan bij mij houden maar ja....soms kijk je ff de andere kant op en als hij weg is dan ben ik te laat, dan heeft roepen geen zin meer.
Na een paar tellen is de ergste spanning er af, denk ik, en als ik hem dan fluit komt hij direct terug.
Ik zal hem daarvoor nooit straffen, ik beloon hem omdat hij
terug komt.
Daar zou ik me ook totaal niet druk om maken.
Wat is 40 meter nou helemaal :wink:
De horizon ligt een stuk verder :?
Ik heb op de jachttraining ook wel jachthonden gezien met een TT om, dat werd ingezet als laatste hulpmiddel en dat waren honden die ontzettend goed luisterden alleen als die eenmaal achter een haas aanzaten dan kwamen ze niet na 40 meter terug maar draafden gewoon de weg over en verdwenen zo uit het zicht :N:
Zoiets dus, en geen draven. :N:
Bij Rana niet de weg over, maar de uiterwaarden tussen Heveadorp en Arnhem werden zo eventjes meegenomen :roll:
Daar komt ze dus niet meer los want ik kan haar niet tegenhouden.
Bij Ita lukt dat in ieder geval al een stuk beter. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”