Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom is de rasvereniging zo?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Joy C schreef:
Pak-de-bal schreef:
Joy C schreef:
jidde schreef:PdB Je KAN gewoon niet een stamboom krijgen bij Bauke. Ik snap je hele punt niet? Wil je soms zo grag ergens bij horen? Bedoel, die rasvereniging was toch alleen voor elite mensen en niet voor mensen zoals jij? Maar er wel bij willen horen...
Lees ik iets van jaloezie in jouw berichten? :19:
het lijkt er wel op. :roll:
nee, hoor, maar ik betrijd de hele gang van zaken over dit voorval, dat je alleen een briefje kan krijgen, als je al geregistreerd staat,
daar moet verandering in komen vind ik

voorbeeld:
op een "familie-dag" van de stabij's werd ik benaderd door 1 van de bestuursleden om te vragen of ik er wat voor voelde om mijn reu als dek-reu ter beschikking te laten stellen.

Ze vond hem erg mooi! :cheer:

Maar toen ik vertelde dat hij geen stamboom had,
taaide ze af met de mededeling dat zijn oren niet goed waren en zijn staart ineens niet :evil:

Daar heb ik altijd mijn vraagtekens bij gezet:
voordat ze namelijk mijn antwoord wist, vond ze dus mijn reu er WEL goed genoeg voor,
maar toen ze hoorde dat hij geen stamboom had, ...

.... was er INEENS alles mis mee... :evil:

dat heb ik dus nooit kunnen verkroppen, dat het dus zó gaat :eek:
ja, je weet er weer een mooie draai aan te geven.

Natuurlijk wil die mevrouw Bauke niet als dekreu als ze verantwoord wil fokken. HIJ HEEFT GEEN STAMBOOM!
Hopelijk snap je het nu.
Volgens mij gaat het daar niet om. Ze had gewoon kunnen zeggen dat er met stamboomloze honden niet gefokt mag worden bij hun RV. Daarom hoef je niet een hond te gaan afkraken waar even te voren zo lovend over was, dat je hem als dekreu wou gebruiken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Essy schreef:
Joy C schreef:
Pak-de-bal schreef:
Joy C schreef: het lijkt er wel op. :roll:
nee, hoor, maar ik betrijd de hele gang van zaken over dit voorval, dat je alleen een briefje kan krijgen, als je al geregistreerd staat,

voorbeeld:
op een "familie-dag" van de stabij's werd ik benaderd door 1 van de bestuursleden om te vragen of ik er wat voor voelde om mijn reu als dek-reu ter beschikking te laten stellen.

taaide ze af met de mededeling dat zijn oren niet goed waren en zijn staart ineens niet :evil:

voordat ze namelijk mijn antwoord wist, vond ze dus mijn reu er WEL goed genoeg voor,

ja, je weet er weer een mooie draai aan te geven.

Natuurlijk wil die mevrouw Bauke niet als dekreu als ze verantwoord wil fokken. HIJ HEEFT GEEN STAMBOOM!
Hopelijk snap je het nu.
Volgens mij gaat het daar niet om. Ze had gewoon kunnen zeggen dat er met stamboomloze honden niet gefokt mag worden bij hun RV. Daarom hoef je niet een hond te gaan afkraken waar even te voren zo lovend over was, dat je hem als dekreu wou gebruiken.
ach ik denk dat je dat ook met een flinke korrel zout mag nemen hoor, dat het vast wel anders gegaan is, dan zoals PdB hier nu doet voorkomen :wink:
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Some-one schreef:
slowie schreef:
een rasvereniging is er vooral om een bepaald ras in stand te houden, te verbeteren, en de belangen te vertegenwoordigen van mensen die zich met deze zaken bezighouden..
noemen we dit geen nazi"s?
Tuurlijk joh! Tis jouw feestie! Had je nog wat nuttigs te melden? :denken:
Deze mevrouw heeft gedronken denk ik, als ik haar andere posting lees. :roll:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Deze mevrouw is flink gestoord, en dan druk ik me nog netjes uit... :pffff: :pffff:

PdB, onze Yla noemen wij een Rottweiler, omdat we haar zo gekocht hebben, maar eigenlijk is het natuurlijk een kruizing, bastaardje, of vuilnisbakkie, want ik kan aan niemand papieren laten zien, dat ze een echte Rottie is. Ze blijft voor ons even lief en ons miessie. Maar je zoektocht is al verloren, voordat je bent begonnen.....
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Bij ons stond er ook ineens een vrouw op de stoep
Haar jack russell was loops
En wilde graag dat Gizmo haar teef ging dekken
Ik was er op tegen en heb nee gezegd
en een maand later was hij gecastreerd
Omdat ik inmiddels na 3 jaren veel geleerd heb op het fok gebied
Mijn hond heeft geen stamboom en die van haar ook niet
Dus zag het niet zitten
Mijn volgende jack russell krijgt een stamboom
Noor heeft mijn ogen geopend
Maar dat houdt niet in dat ik minder van Gizmo hou
Gizmo is wel een jack russell heb beide ouders gezien
Maar Gizmo voldoet niet aan de eisen
Zijn poten zijn te kort zodat zijn lichaam te lang lijkt
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Pak-de-bal schreef:
nou, ik denk dat jullie mij wel zullen missen

als kiespijn
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Pak-de-bal schreef:
jidde schreef:1 ding snap ik niet van je pdb... Je zegt steeds dat een stamboom niet belangrijk is bladibla...
Maar nu wil je wel een stamboom voor Bauke :denken:
de mogelijkheid is er,

je moet gewoon kunnen aantonen dat het zuiver stabij-bloed is , en je hoort gelijk bij het elite -clupje :ok:
ik dacht namelijk dat het veel moeilijker was, zoals vriendjespolitiek of zo.

dat heb ik er wel voor over, toch ,

een frisse wind in die club is hoog nodig
De mogelijkheid is er niet, punt. :neenee: Als een hond hier in Nederland geen stamboom heeft zal hij er ook geen krijgen hier in Nederland, behalve bij rassen waar het stamboek nog open is.
Hoe jammer ook, want ik zou er ook voorstander van zijn in bepaalde gevallen. :wink: Bijvoorbeeld bij de Hollandse Herder, ik zou er voorstander zijn om stamboomloze Hollanders middels een aankeuring (exterieur én gedrag) een bijlage-stamboom te laten krijgen. Helaas, dat kan dus niet. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

kitty2 schreef:
Pak-de-bal schreef:

als kiespijn
:eek: Wat ben jij onaardig :(:
Kit
Erelid

Ari@ne schreef:
kitty2 schreef:
Pak-de-bal schreef:

als kiespijn

nee hoor ben gestopt met roken
Ari@ne

kitty2 schreef:
Ari@ne schreef:
kitty2 schreef:
Pak-de-bal schreef:

als kiespijn

:F:
Daarom paf ik ook rustig door Afbeelding
Kit
Erelid

Ari@ne schreef:
kitty2 schreef:
Ari@ne schreef:
kitty2 schreef:

als kiespijn

zout es op met je gore peuk
Ari@ne

kitty2 schreef:
Ari@ne schreef:
kitty2 schreef:
Ari@ne schreef: :eek: Wat ben jij onaardig :(:

zout es op met je gore peuk
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Pak-de-bal schreef:
Joy C schreef:
jidde schreef:PdB Je KAN gewoon niet een stamboom krijgen bij Bauke. Ik snap je hele punt niet? Wil je soms zo grag ergens bij horen? Bedoel, die rasvereniging was toch alleen voor elite mensen en niet voor mensen zoals jij? Maar er wel bij willen horen...
Lees ik iets van jaloezie in jouw berichten? :19:
het lijkt er wel op. :roll:

voorbeeld:

Ik was ook op zo'n dag en er werd dus ook gekeken naar mijn stamboomloze stabij Rokus. Niet omdat hij erg mooi was, maar omdat hij bruin is. Mijn antwoord was dan ook: Sorry, hij heeft geen stamboom"
Ik werd daarop niet vervelend behandeld, er werd niets negatiefs gezegd over de hond, er werd gewoon niet meer over gesproken!
PdB
( allemaal korte pootjes en lang haar)
Lees de rasstandaard eens!!!!!
Een stabij met lange poten en kort haar is een ander ras!
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

jidde schreef:Nee het was een stabij pup. (bijna geheel zwart, wit befje en witte voorsokjes :19: )
Dat kan wel. Mantelhonden komen voor bij de Stabij. Die kunnen bijna helemaal zwart zijn, alleen de uiteinden (voetjes, staartpunt) zijn dan wit. Het komt niet zo vaak voor.
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Pak-de-bal schreef:
Mickie schreef:
Pak-de-bal schreef:ik begin het nu te snappen, maar dan is het héle hondenwereldje niet zuiver, dus.

als ik een herder zie, dan is het dus geen herders-rashond?
terwijl hij er echt als een DH uitziet, maar ook geen stamboom heeft.

waar is dan de grens?

dus de stambomen mogen bepalen hóe een ras eruit gaat zien?
:denken:
Maar op die wandeling van de stabij's was NIET 1 stabij hetzelfde :eek:

ook de lelijkste stabij, om het zo maar extreem te zeggen,
is dus een zuivere stabij, puur omdat hij wèl een papiertje heeft? :denken: :eek:

En nog een vraag:
waarom staat er dan op zijn pasport door de da'en uitgegeven , dat het wel degelijk een stabij is?
ingevuld bij ras.... een stabij ! :denken:

wie houdt wie nu voor de gek?
Nu is het al zó vaak uitgelegd, en kom je nog met deze vragen... :19: :roll:

Je spreekt van een echte rashond als je bewijs hebt van zijn afstamming, en het bewijs, dat is zijn stamboom (het papiertje dus). Geen stamboom betekent dat je ook géén rashond hebt.

Dat er in advertenties en DA-boekjes staat dat het beest raszuiver is, dat zegt dus helemaal niks. Mensen zeggen zoveel om een pup te kunnen verkopen en DA's zijn geen keurmeesters. Trouwens, je mag dat boekje ook zelf invullen als dat zo uitkomt, het is geen officieel document. De enige bewijzen die daar in staan is dat de hond bepaalde inentingen heeft gehad.

De raskenmerken worden opgesteld door de Raad van Beheer en de rasvereniging samen. Om volgens de RV-regels te mogen fokken met een Stabij moet hij een stamboom hebben en minimaal 2x door 2 verschillende keurmeesters (die het rasexamen hebben gedaan) worden gekeurd of hij wel aan de raskenmerken voldoet.

Duidelijk nu?
het is duidelijk nu, maar ik ben hier niet mee eens, maar dat is een ander verhaal.

Dan komen we weer op de voorkeuren !! van de keurmeesters en dan is het cirkeltje weer rond
( om het papiertje te gaan halen)

Ik heb stabij's gezien, die ik echt niet mooi vond, veels te laag op de poten en veels te veel lang haar !
Maar die hebben inderdaad dan wel een papiertje bij zich.

Dus als het aan mij zou liggen, zou het eens goed zijn,
om ook eens rond te kijken naar stabij;'s die ook mooi bevonden worden door gewone stabij-liefhebbers ,
en die ook eens de kans geven, om hèt papiertje te halen.

zodat je er toch een paar tussen hebt, die wat anders er uit gaan zien.
( zoals Bauke! :ok: )
Mijn da heeft ook in het boekje gezet een jack russell dus dan heb ik gelijk 1 met stamboom?
Dat zou lekker zijn :smile:
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Pak-de-bal schreef:
Mickie schreef:Als je doelbewust géén hond via de RV neemt en doelbewust géén lid van de RV bent, heb je naar mijn mening ook heel bewust alles wat de RV voor je zou kunnen betekenen afgewezen.
doel bewust?? :denken:

Ik had een nestje van de RV opgekregen , waar ik kon gaan kijken, ik was de eerste op de lijst , wilde een stamboom
( desnoods, maakte mij eigenlijk niets uit),
maar werd door die mensen daar helemaal niet leuk behandeld ,
ze waren "kwaad" omdat ik te laat was, maar ik kon het eerst niet vinden, dus ja??? :19:

Dus maw : ik heb mijzelf wèl een kans gegeven, om het volgens de regels te doen, maar als het je dan niet bevalt?? :denken:
Dat mag je toch zelf wel beslissen?

Ik werd daarna veel hartelijker ontvangen bij een boerin ergens in Friesland , :ok:
(via een advertentie in een krant,)
dan door deze "stamboom-gezin" :roll:

En daarna dacht ik: dit is inderdaad veel gezelliger !!
en ben toen een andere weg opgegaan.

Maar ik heb zéker eerst de RV een kans gegeven !
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik was leuk de oude discussies aan het lezen en toen ik dit las, brak mijn klomp! Mogelijk zijn er hierna meer van mijn soort reacties gekomen, maar ik wil het volgende toch even kwijt:

De fokker vertegenwoordigt de rasvereniging? Je vond die mensen niet aardig en daarom nam je maar geen hond? "Ze vonden me niet lief en nu wil ik niet meer" Hoe oud was je toen je je hond ging kopen? 12? Je begrijpt er echt niets van he? Ik heb mijn beide honden uitgezicht naar de omstandigheden waarin ze opgroeiden, niet of ik de fokkers aardig vond! :boos:

En je zag maar af van een stamboom omdat een Friese boerin lief naar je lachte? :hamer:

En @Femia: je hebt één keer een onprettig gesprek gehad met één iemand van één RV en dan scheer je gelijk iedereen over een kam? En zelfs als je inderdaad niet met de ENE persoon overweg kan, dan kijk je daar de RV op aan? Die zijn allang blij dat ze iemand hebben die het WIL doen. Niet echt reeël, lijkt me zo.

Bij de NCTC hebben we iemand voor de pupbemiddeling en dat is echt een geweldige vrouw. Ze neemt voor iedereen die belt de tijd, altijd vriendelijk en beleefd. Je moet het maar over hebben voor je club!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef: het komt nu nog steeds teveel van 1 kant en dat zijn de eisen die de Rv zèlf heeft opgesteld ,
en je moet je er maar aan houden, als leek zijnde. :roll:

Maar dat is geen goede samenwerking.

Als ik iets aan ze vraag , óók ten behoeve van de stabij's , ( het tegengaan van in een asiel te stoppen)
dan moeten ze dat wel in gedachten houden en niet zoals nu wel gebleken is:
het afkaatsen.

Maar ik heb het nooit willen betwisten het "het instandhouden van een ras" ,
dat zijn 2 verschillende dingen, vind ik.

Samenwerking is het belangrijkste !!! van die 2 .

Zo wordt je dus een 'elite-clubje" genoemd, door niet te luisteren naar "het gewone" volk :pffff:
Een rasvereniging is een VERENIGING met LEDEN met STEMRECHT. De rasvereniging IS het gewone volk. Als het "gewone" volk (jouw woorden, niet de mijne) niet naar de ledenvergadering komt, dan kiest men er zelf voor om geen inspraak in het beleid te hebben.
Afbeelding

Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

MirandaH schreef:Een rasvereniging is een VERENIGING met LEDEN met STEMRECHT. De rasvereniging IS het gewone volk. Als het "gewone" volk (jouw woorden, niet de mijne) niet naar de ledenvergadering komt, dan kiest men er zelf voor om geen inspraak in het beleid te hebben.
ik zit op mijn vakantie adres te kijken naar Pb-tjes en ik zie , dat er van mijn topic een antwoord gevraagd wordt , dus even snel dan:

het is heel persoonlijk, de eravring van een RV , ik zie dat jij fokt met je hond(en) , nou prima, en dan heb je een goede keus gemaakt om lid te worden en actief in die vereninging te zijn., want zonder dat gaat het fokken niet goed., toch?

Maar je moet wel begrijpen dat er ook anderen zijn, zoals hier in dit topic al is aangegeven, die mindere leuke ervaringen hebben , zowel met de RV als met de aangesloten fokkers.
Jij ziet het maar van 1 kant , maar wij zien het van allebei de kanten.

En je schreef zelf al, dat je kijkt naar waar de honden vandaan komen om er eentje te kopen,. dat heb ik dus ook gedaan.....maar dat pakte dus anders uit bij de officiele fokster, en daarom ook ben ik naar die anderen gegaan., dus vandaar....

het heeft niets met leeftijden te maken, hoor .. :roll:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

he je bent er weer :mrgreen: het was erg stil hier :wink: maar ik zie dat je nog op vakantie bent,ik hoop dat je het naar je zin hebt :ok:
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Tja PdB dat toont alleen maar jouw vooringenomenheid.

Ik was zelfs al lid van de RV van de Cairns voordat ik er uberhaupt een had. En pas vier jaar later kreeg ik plannen om een nestje te fokken.

En zoals je zelf aangeeft, het is maar 1 negatieve ervaring van 1 persoon met 1 rasvereniging, hoeze generaliseren?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”