Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom is de rasvereniging zo?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

waarom is de rasvereniging zo?

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Een kennis van mij, wil ook een stabij, maar dan geen pup.
Een stamboom hoeft niet zo. liever eigenlijk zelfs van niet.
( de reden: stamboomloze zijn tòch al de mindere en hebben ook een huis nodig)

Toen dacht ik:

even vragen aan ònze eigen rasverenging , voor een eventuele herplaaster, was toch een goed idee, dacht ik zo.
maar wat kreeg ik te horen?? :eek: :eek:

Nee, wij "doen" niet in herplaatsten van stamboomloze stabij's !!

Ik wist niet , dat er zulk een discriminatie is !

Mijn vraag:
is dit normaal, dit arrogante gedoe, of is het bij jullie rasvereniging wel anders?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

RASvereniging, zegt al genoeg lijkt mij.. als elke RV ook moet bemiddelen voor hondjes waarvan beweerd of gevonden word dat het een stabij, jack russell enz enz is, dan is het einde een beetje zoek.
er zijn genoeg andere plekken waar je een herplaatser zonder papier kunt halen, asiel, MP, herplaatsings sites.

heeft niks met arrogantie te maken, ik vind het niet meer dan logisch
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Overigens zijn de contactpersonen van de rasvereniging van de Bernersennenhond wel degelijk vreselijk arrogant......enige individuele uitzonderingen daargelaten.
Een PR cursus zou geen verloren moeite zijn..... :pffff: :pffff: :pffff:
Pak-de-bal

maar het zetten op MP , daar zijn we toch zo op tegen??

Als je dit wilt vermijden moet je toch wel in de gelegenheid kùnnen zijn, om het in het goede banen te leiden.

Er wordt veel "rotzooi" aangeboden op dit soort plaatsen, en
als je dat bij de RV er een aparte tak van makt, komen er op deze manier
veel minder honden in asiels en/of op MP

Het is gewoon een onderlinge
vraag en aanbod , dat zou toch mogelijk moeten zijn? :19:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:maar het zetten op MP , daar zijn we toch zo op tegen??

Als je dit wilt vermijden moet je toch wel in de gelegenheid kùnnen zijn, om het in het goede banen te leiden.

Er wordt veel "rotzooi" aangeboden op dit soort plaatsen, en
als je dat bij de RV er een aparte tak van makt, komen er op deze manier
veel minder honden in asiels en/of op MP

Het is gewoon een onderling
vraag en aanbod , dat zou toch mogelijk moeten zijn?
ik ben vooral tegen pretnesten of nesten uberhaupt op MP, niet zozeer een volwassen herplaatser, maar ook daar telt, oppassen waar je een hond gaat halen.

een RV heeft te maken met rashonden, daar liggen hun belangen, een hond zonder stamboom valt niet onder een rashond, heeft dus niks te maken dat die honden minder leuk, lief of mooi zijn.

ik vind niet dat een RV de taak opzich hoeft te nemen, om te bemiddelen in niet rashonden, waarom zouden ze?

er zijn diverse sites en organisaties waar je een stamboomloze hond, een kruising in de bemiddeling kunt doen.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Hierin begrijp ik je wel. Ik heb toen wij Harrie net hadden eens gebeld met de Stabijvereniging met een vraag. Ik weet niet eens meer waarover.
Er werd op hele arrogante manier gezegd dat ze kruising Stabijtjes niet kenden en niet wilden kennen.
Ik weet wel dat ik het niet bijzonder vriendelijk vond. Dat Harrie geen stamboom heeft oké, ik hoef ook geen lid te worden van de vereniging, maar men kan wel wat vriendelijker doen.
Afbeelding
Kenai

Ik vind dat eigenlijk ook....temeer daar er veel raszuivere honden worden geboren die geen stamboom krijgen omdat er een fokfoutje in zit.
Kijk maar eens naar een hond met een blauw oog bijvoorbeeld.
Uit liefde voor het ras zou je die toch ook moeten willen bemiddelen?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Kenai schreef:Ik vind dat eigenlijk ook....temeer daar er veel raszuivere honden worden geboren die geen stamboom krijgen omdat er een fokfoutje in zit.
Kijk maar eens naar een hond met een blauw oog bijvoorbeeld.
Uit liefde voor het ras zou je die toch ook moeten willen bemiddelen?
:denken: hoe kom je hier nou bij? er zijn genoeg honden met een "foutje"die gewoon een stamboom hebben, dat sommige fokkers geen stamboom aanvragen omdat ze dat dan niet nodig vinden, zegt meer over die fokkers dan over de regels of uberhaupt over een RV.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Toch vind ik dat een RV dit niet mag negeren. Er gaat ergens iets goed fout als er zoveel stamboomloze "ras"honden lopen. Dan zou een rasvereniging zich af kunnen vragen hoe dat mogelijk is en wat er aan gedaan kan worden want tenslotte zitten zij daar voor het ras en voor de stambomen moet je bij de RvB zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Toch vind ik dat een RV dit niet mag negeren. Er gaat ergens iets goed fout als er zoveel stamboomloze "ras"honden lopen. Dan zou een rasvereniging zich af kunnen vragen hoe dat mogelijk is en wat er aan gedaan kan worden want tenslotte zitten zij daar voor het ras en voor de stambomen moet je bij de RvB zijn.
en wat kan een RV daar aan doen? als er "fokkers"zijn die geen bomen aanvragen, of mensen zijn die hondjes fokken die enigzins op een ras lijken?

waarom is dat een taak van de RV? een Rv begeleid, adviseerd en stelt regels op mbt fokken via de RV ( dus voornl. voor de pupbemiddeling)

verder blijft toch de verantwoordelijkheid liggen bij de kopers en fokkers.

iemand wil een pup... kan de RV dan niet vinden om aan juiste adressen te komen, of iig te weten waar men op kan en moet letten, kopen een pup bij iemand die of geen bomen aanvraagt of met stamboomloze ( kruisingen) fokt, owhh hondje moet later weg, kom laten we eens bij de RV aankloppen? ik vind dat dat dus echt niet zo kan werken.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

oh daarbij, om even bij de post van PdB te blijven, haar vriendin wil een hond, ZIJ hoeft niet perse een stamboom hond.. en krijgt dus van de RV te horen, dat ze alleen herplaatsers bemiddelen met stamboom.

nou dan gaat die vriendin toch ergens anders heen? naar het asiel bv? waarom mot zij dan perse een hond die wel precies lijkt op een stabij, maar ze wil er liever geen stamboom bij. :19: wie houd wat nou in stand dan?
Laatst gewijzigd door yamie op 08 okt 2007 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
chrico
Zeer actief

Maar wie worden er de dupe, de honden. Nu is het met een JR zowat lopende bandwerk en lopen er tig kruisingen rond. Zoals je zegt, kruisingen die ietwat lijken op een JR. Maar toch bij meerdere rassen is dat niet zo. Als een rasvereniging aan herplaatsen doet dan vind ik dat ook de boomloze bemiddeld moeten worden.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Maar wie worden er de dupe, de honden. Nu is het met een JR zowat lopende bandwerk en lopen er tig kruisingen rond. Zoals je zegt, kruisingen die ietwat lijken op een JR. Maar toch bij meerdere rassen is dat niet zo. Als een rasvereniging aan herplaatsen doet dan vind ik dat ook de boomloze bemiddeld moeten worden.
dus de RV van de jack, moet ook bemiddelen in stamboomloze lookalikes?

en als het bij vele rassen niet zo slecht gesteld is met alle erop lijkende hondjes, wat is dan het probleem?

nogmaals: een RV gaat over de belangen van een RAShond, een stamboomloze hond is geen rashond, dat heb ik niet verzonnen, maar zo is het nu eenmaal, ze bemiddelen in een zuiver ras, wie vertelt hun of de mensen die een herplaatser willen dat dat boomloze hondje ook echt een stabij is, of 1 die er alleen maar op lijkt?
Kenai

Yamie, hoe ik er bij kom:
mijn vriendin heeft een bernersennenreu met een blauw oog.
Hij is gefokt volgens de regels van de vereniging door iemand die is aangesloten.De hond kreeg geen stamboom vanwege het blauwe oog.

Ook bij kattenverenigingen heb ik dit zo meegemaakt: 100% raszuivere Brits Korthaar, kreeg geen stamboom omdat de moeder een (nog) niet erkende kleurvariant had....
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Groetjes,
suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Kenai schreef:Yamie, hoe ik er bij kom:
mijn vriendin heeft een bernersennenreu met een blauw oog.
Hij is gefokt volgens de regels van de vereniging door iemand die is aangesloten.De hond kreeg geen stamboom vanwege het blauwe oog.

Ook bij kattenverenigingen heb ik dit zo meegemaakt: 100% raszuivere Brits Korthaar, kreeg geen stamboom omdat de moeder een (nog) niet erkende kleurvariant had....
onzin.. de RvB geeft gewoon stambomen af, als de ouderdieren een stamboom hebben, die kijken niet naar een blauw oog, dit zal mischien een keus van de fokker zelf geweest zijn.

je laatste vb? tja ik ben niet thuis in de katten fok, maar als er gefokt word met een niet erkende kleur, ja dan kan het maar zo dat er geen boompje bij komt, daar kiest de fokker dan toch zelf voor? dan mot je maar niet fokken met iets wat niet erkend is :19:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Femia schreef:ik hoef ook geen lid te worden van de vereniging, maar men kan wel wat vriendelijker doen.
Maar waar denk je dat een vereniging van leeft? Waarom moeten ze vriendelijk doen naar mensen die er alleen hun vragen kwijt willen en er geen cent in stoppen?
Daarnaast zijn het volgens mij allemaal vrijwilligers, en als ik tijdens mijn avondeten voor de 6e keer die week gebeld wordt met mensen die vragen hebben over hun stamboomloze hond, dan zou ik ook niet vriendelijk blijven vrees ik. De RV en de vrijwilligers zouden zich in moeten zetten voor het ras, en niet voor raslozen.
Pak-de-bal

Femia schreef:Er werd op hele arrogante manier gezegd dat ze kruising Stabijtjes niet kenden en niet wilden kennen.
Ik weet wel dat ik het niet bijzonder vriendelijk vond. Dat Harrie geen stamboom heeft oké, ik hoef ook geen lid te worden van de vereniging, maar men kan wel wat vriendelijker doen.
ook heb ik hier in de wandlegangen meegemaakt,
dat de mensen uit Den Haag maar niet voor een stabij moesten gaan, ( via de RV) , want Den Haag is een grote stad en daar :
....hoort een stabij niet in thuis....
hadden ze toen tegen haar gezegd :eek:

( waar bemoeien ze zich mee, hè?)
Pak-de-bal

Mickie schreef:
chrico schreef:Maar wie worden er de dupe, de honden. Nu is het met een JR zowat lopende bandwerk en lopen er tig kruisingen rond. Zoals je zegt, kruisingen die ietwat lijken op een JR. Maar toch bij meerdere rassen is dat niet zo. Als een rasvereniging aan herplaatsen doet dan vind ik dat ook de boomloze bemiddeld moeten worden.
En wie gaat bepalen of die kruising genoeg op een rashond lijkt om bemiddeld te mogen worden? Waar ligt die grens?
Die honden worden de dupe van malafide fokkers en eigenwijze, danwel domme pupkopers. Dat is niet de schuld, noch de verantwoording van een rv. Een rasvereniging is nou eenmaal een RASvereniging en geen lookalike-vereniging.
ik ben het met chrico eens:

je mag zelf bepalen waar je er eentje koopt ( of verkoopt) :

maar je mag blijkbaar niet bepalen , dat je het op een goede manier wilt doen

en daar bedoel ik mee , de stamloze honden worden in een asiel "geworpen" , omdat de RV niet mee wil werken.

Dat is toch van de zotte? :denken:

Je kan toch een aparte sub-RV , een aparte tak dus, van maken voor deze mensen?

Die vraag en aanbod doen?
Maar dan op een goede en verantwoorde manier?

En dan kan je nog daarnaast kiezen wat je zelf wilt .

Het is niet zo dat heel Nederalnd dan de Rv overspoelt, er zullen altijd mensen blijven die het nog wel op de "MP " -manier willen doen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Mickie schreef:
En wie gaat bepalen of die kruising genoeg op een rashond lijkt om bemiddeld te mogen worden? Waar ligt die grens?
Die honden worden de dupe van malafide fokkers en eigenwijze, danwel domme pupkopers. Dat is niet de schuld, noch de verantwoording van een rv. Een rasvereniging is nou eenmaal een RASvereniging en geen lookalike-vereniging.
ik ben het met chrico eens:

je mag zelf bepalen waar je er eentje koopt ( of verkoopt) :

maar je mag blijkbaar niet bepalen , dat je het op een goede manier wilt doen

en daar bedoel ik mee , de stamloze honden worden in een asiel "geworpen" , omdat de RV niet mee wil werken.

Dat is toch van de zotte? :denken:

Je kan toch een aparte sub-RV , een aparte tak dus, van maken voor deze mensen?

Die vraag en aanbod doen?
Maar dan op een goede en verantwoorde manier?

En dan kan je nog daarnaast kiezen wat je zelf wilt .

Het is niet zo dat heel Nederalnd dan de Rv overspoelt, er zullen altijd mensen blijven die het nog wel op de "MP " -manier willen doen.
jij snapt de functie van een RV gewoon niet he :19:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pak-de-bal schreef:Je kan toch een aparte sub-RV , een aparte tak dus, van maken voor deze mensen?
Wat let je? Richt een vereniging op voor nep-Stabij's, en werf leden.
chrico
Zeer actief

Ik praat vanuit mijn eigen ervaring. Een dog is een dog, met of zonder papier. Dat verandert het ras niet en als rasvereniging vind ik dat je er bent voor het ras en niet voor het papiertje. Bij de dog is duidelijk te zien of het een kruising is of niet en er word ook duidelijk verteld dat de opvang beoordeeld of de hond bemiddeld kan worden ja of nee. De huidige baasjes stemmen erin toe ja of nee, dat is aan hun.
Er kan een hoop gezegd worden maar dat vind ik belangrijk als een rasvereniging een opvang/herplaatsing heeft. Het zal niet voor alle rassen duidelijk zijn wat wel of geen kruising is maar zolang paps en mams van hetzelfde ras zijn zijn het in mijn ogen rashonden zonder stamboom :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mickie schreef: En wie gaat bepalen of die kruising genoeg op een rashond lijkt om bemiddeld te mogen worden? Waar ligt die grens?
Dat is precies het punt. Wanneer lijkt een kruising genoeg op een ras om voor het ras door te gaan? Ik vind het logisch dat een rasvereniging geen kruisingen bemiddelt. Als je een stabij zonder stamboom wilt, is het geen stabij. Gewoon naar het asiel gaan voor een stabij look a like.

Ik snap het probleem niet, een rasvereniging is geen herplaatsingsvereniging, maar een vereniging die de belangen van het ras voorop heeft staan. En de kruisingen zijn nou net niet in het belang van het ras :wink:

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik rasverenigingen zo geweldig vind, maar dit punt snap ik nou net wel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

chrico schreef:Ik praat vanuit mijn eigen ervaring. Een dog is een dog, met of zonder papier. Dat verandert het ras niet en als rasvereniging vind ik dat je er bent voor het ras en niet voor het papiertje. Bij de dog is duidelijk te zien of het een kruising is of niet en er word ook duidelijk verteld dat de opvang beoordeeld of de hond bemiddeld kan worden ja of nee. De huidige baasjes stemmen erin toe ja of nee, dat is aan hun.
Er kan een hoop gezegd worden maar dat vind ik belangrijk als een rasvereniging een opvang/herplaatsing heeft. Het zal niet voor alle rassen duidelijk zijn wat wel of geen kruising is maar zolang paps en mams van hetzelfde ras zijn zijn het in mijn ogen rashonden zonder stamboom :wink:
Mee eens :ok:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Ik praat vanuit mijn eigen ervaring. Een dog is een dog, met of zonder papier. Dat verandert het ras niet en als rasvereniging vind ik dat je er bent voor het ras en niet voor het papiertje. Bij de dog is duidelijk te zien of het een kruising is of niet en er word ook duidelijk verteld dat de opvang beoordeeld of de hond bemiddeld kan worden ja of nee. De huidige baasjes stemmen erin toe ja of nee, dat is aan hun.
tja, en juist dat papiertje geeft de afstamming weer, een RV moet er voor zijn en achter staan ( zo hoort het iig) dat er verantwoord gefokt word, dat er met gezonde honden gefokt word. en dat is papierloos nou eenmaal niet of nauwelijk uit te zoeken en is iets wat een RV niet moet stimuleren.

ik zeg totaal niet dat deze honden geen recht hebben op een juiste en fijne bemiddeling, maar ik vind niet dat een RV daarmee opgezadeld hoeft te worden.
Zoek stok!
Zeer actief

chrico schreef:Het zal niet voor alle rassen duidelijk zijn wat wel of geen kruising is maar zolang paps en mams van hetzelfde ras zijn zijn het in mijn ogen rashonden zonder stamboom :wink:
Toch snap ik dat niet, de stamboom maakt een hond toch juist een rashond? Ik ken ook Kooikers zonder stamboom die ik inderdaad gewoon Kooikerhondje noem, maar je weet helemaal niks van de afstamming. Ja, als je geluk hebt weet je wie de moeder en vader zijn, maar daar stopt het wel. Dus oma of opa kan best weleens een Vlinderhondje, Cavalier of andere look a like geweest zijn. En dan krijg je dus ook een ander karakter.

Ik vind dat een rasvereniging iets over de afstamming van een hond moet kunnen zeggen als ze een hond herplaatsen. En dat kan niet bij een 'kruising'. Moeten ze dan ook nesten gaan bemiddelen van stamboomlozen? Want dat is hetzelfde principe: een rasvereniging bemiddelt alleen voor stamboompuppies.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Pak-de-bal schreef:de stamloze honden worden in een asiel "geworpen" , omdat de RV niet mee wil werken.
Wat een onzin. Honden komen in het asiel terecht omdat bazen niet meer voor ze willen of kunnen zorgen. Dat is de schuld noch de verantwoordelijkheid van de rasvereniging.

Er zijn ontzettend veel organisaties in Nederland die zich bezighouden met de opvang en herplaatsing van stamboomloze honden. Als je een iets oudere stamboomloze Stabij zoekt, is het aanbod enorm.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Mickie schreef:Wat ik op MP al niet voorbij heb zien komen onder de noemer 'rashond' :roll:
Bij Kooikers ook. Echte Kooikers staat er dan bij. Tsja, ze hebben inderdaad flappie oren en zijn wit/bruin, maar verder....kruisingen met chihuahua's, JR's...je ziet van alles langs komen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: waarom is de rasvereniging zo?

Ongelezen bericht door Suuz! »

Pak-de-bal schreef:Een kennis van mij, wil ook een stabij, maar dan geen pup.
Jammer dat ze nou net een hond wil zonder stamboom. Anders had je jou friese stabij vast wel aan haar kwijt gekund, en had jij je oude leventje op kunnen pakken zonder alle lasten die een hond mee brengt (zoals je zelf altijd zo mooi zegt). Mooie oplossing toch :) :mrgreen: :ok:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ach mensen, er zijn genoeg instanties die aan herplaatsing doen van NIET stamboomhonden dus daar kunnen de mensen ook gewoon terecht voor een hond zonder stamboom. In het asiel zitten er genoeg.

De enige reden van bestaan van een rasvereniging is het feit dat er honden zijn die in een ras ingeschreven staan. Met papieren en stamboom dus. Het is een overkoepelend orgaan DAARVOOR. Dus alles wat daarbuiten valt valt ergens anders binnen.

Geen probleem en ik vind het dus totaal logisch dat een rasvereniging van bordercollies geen zwart-witte stamboomloze schapenhonden herplaatst. :19:

Verder kan een rasvereniging dus niet het afval van de broodfok op zich nemen. Moet de rasvereniging van de Cavelier King Charles Spaniel alle Pimmetjes uit Polen en het Oostblok die in de DW zijn gekocht in de herplaatsing nemen? Ze worden gek en ze hebben niets met die hondjes te maken :19: :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”