Ik vind het idee prima dat niet jan en alleman zomaar een stroomband mag kopen, maar denk dat de realiteit zal laten zien dat zo'n verbod niet na te leven is. Niet ieder postpakketje wordt gecontroleerd en hoe merk je of iemand thuis een blafband gebruikt op zijn hond?
Ik gebruik zelf overigens in bepaalde gevallen wel een TT (maar niet zo'n goedkoop onding), maar ik kan niet zeggen dat ik daardoor nu maar bij alles geneigd ben op dat knopje te drukken, en gelukkig mijn clubgenoten in de KNPV ook niet. Het is een hulpmiddel, en net als met andere hulpmiddelen is het idee dat je van te voren de mogelijke voordelen en nadelen overweegt. het is geen simpel recept voor alles, en al dan niet inzetten hangt van zoveel factoren af. Dingen ermee aanleren als "zit", nee sorry hoor maar dar zijn veel gemakkelijkere en prettigere alternatieven voor. Een TT is geen afstandsbediening. Een blafband gebruik ik nooit, dat vind ik nou echt enge dingen, en blijkbaar zijn onze mechelaars (gefokt voor de africhting) zo tevreden dat ze thuis ook geen enkele behoefte hebben aan geblaf. Op de club in de auto doen ze dat wel, maar daar ga ik ze echt niet voor straffen.
laeken schreef:
Ik ben helemaal niet 100% tegen een stroomband. Ik snap dat je dat kan gebruiken om je doelen te bereiken. Ik snap dat je dat nodig kan hebben met hele moeilijke honden. Ik blijf wel vinden dat als je bv africhting doet en je honden zijn zo moeilijk gefokt dat ze een TT nodig hebben (daar blijf ik echt problemen mee houden) dat je dan een stap terug moet gaan. Herders die zo scherp zijn dat ze een TT nodig hebben zijn dieren die eigenlijk dus niet meer te handelen zijn.
Ik vind dit nogal een voorbarige gevolgtrekking. TT gebruik is een keuze. Wie zegt dat het de enige manier is? Ik denk wel dat in bepaalde situaties een heel zwart/wit beeld geeft voor de hond, waardoor de hond, als het goed gebruikt wordt, snel doorheeft wat wel en niet kan. Dat betekent niet dat je de TT DUS in alle situaties en op elk moment gebruikt. En al helemaal niet dat er niet ook een heleboel, en voornamelijk op beloning gewerkt wordt (zoals bijvoorbeeld Crutz ook uitlegde, en dat is ook het prettigst, maar het is niet in alle gevallen altijd voldoende). Dat je dan concludeert dat die dieren niet meer te handelen zijn, dat lijkt me het breder trekken dan dat er daadwerkelijk ingezet wordt. Dat wil helemaal niet zeggen dat die dieren in het algemeen niet te handelen zijn.
laeken schreef:
En ook daar heb ik mijn vraagtekens want ook ik heb een hele felle herder gehad zonder TT. Ik liep gewoon lekker afgelegen en heb extreem veel tijd in luisteren gestoken. Eva liep altijd elke dag los maar beet echt niemand hoor. Als ik K zei stoof ze al op me af. Ik hoefde het woord kom hier niet eens uit te spreken. Dat kwam omdat ik haar positief op spel getraind heb. Daarbij ook heel veel werk gestoken in ontspannen en niet ophitsen en driftig maken. Ontspan en. Zen luister. Dan komt alles goed. Ik kon dus prima met Eva los op het strand, los in de bossen en los bij het water spel zonder TT.
Met alle respect, Eva is niet gefokt op kwaliteiten voor de africhting/bijtsport. Maar afgezien daarvan, heb je enig idee hoeveel herders in de africhting ook gewoon over straat kunnen zonder mensen of honden bij hun kladden te grijpen? In de africhting wordt het juist over het algemeen heel belangrijk gevonden dat honden kunnen schakelen tussen driften in het werk en zich kunnen ontspannen in het dagelijkse leven. Ik ken er meer die er trots op zijn hoe plezierig ze zijn met kinderen/kleinkinderen dan die lopen te roepen wat een asociale klotehond ze hebben die alles wat voorbij komt, wil grijpen. En je moest eens zien wat er afgespeeld wordt op een hondenterrein, de balletjes vliegen je af en toe om de oren
laeken schreef:Maar ik stond dus ook niet op zondag haar op te naaien en te laten burgerbijten. Misschien dat dat de grootste rol speelt? Misschien moeten mensen alleen bijtwerk doen met honden die geen agressief insteekje hebben?
Zoals Inge ook al zei, burgerbijten is op veel verenigingen iets wat er hooguit gedaan wordt als een hond voorgewerkt moet worden voor een baan bij de politie. Wij doen het zonder die reden nooit op de club. Waarom zou je? Lijkt me niet dat dat dus de grootste rol speelt. En bijtwerk doen alleen met honden die geen agressief insteekje hebben? Wat versta je onder agressief insteekje? Een bepaalde scherpte zal een hond moeten hebben om succesvol opgeleid te kunnen worden tot diensthond. Maar die scherpte moet wel gericht worden en dus niet zonder reden. Op onze club kunnen alle honden gewoon geholpen worden door de rest, je kunt ze gewoon aaien, er is er zelf een die voor het stellen onderweg naar de stellaan even een knuffel komt halen bij de pakwerker..... die hij na inzet met volle overtuiging aanvalt en tot staan brengt, en scherp bewaakt. Als een hond overscherp is en niet kan schakelen, dan heb je een probleem (en moet je deze tak van sport ook beter niet doen). En ik zou niet weten waarom ik met onze honden niet gewoon in het bos kan lopen, zolang er geen pakwerker langs komt fietsen kijken ze amper naar de blote benen van mountainbikers