Ik vind die sterren van de dierenbescherming ook verneukeratief en niet alles zeggen over welzijn.
Net als biologisch , ook dat vind ik niet altijd belangrijk.
Een goed stuk scharrelvlees wat bij een zelfslachtende slager vandaan komt is imo beter voor het dierenwelzijn.
Het gaat nu eenmaal niet gebeuren dat iedereen hier vegetarisch gaat worden dus ik denk dat er dan beter kan worden ingezet op het verbeteren van dierenwelzijn van dieren in het algemeen in de veeindustrie.
Schapen uit Nederland op transport naar Frankrijk om ze daar wat goedkoper te kunnen laten slachten , dat zou anders moeten.
Ik las laatst iets over mobiele slachterijen , dat lijkt mij veel beter voor de dieren geen transport.
Dit vond ik trouwens wel een interessant stukje , het komt uit een boekbespreking van Frans de Waal zijn laatste boek.
Olifant in de kamer
Het laatste dier dat De Waal behandelt, is de olifant in de kamer. Want als dieren angst, pijn, verdriet en empathie kennen, wordt het des te gruwelijker wat we ze aandoen. Kalveren die direct na de geboorte bij hun moeder worden weggehaald, apen die dienen als proefkonijn in een laboratorium, kreeften die we levend koken en ja, ook de vis die kronkelt aan de haak door zijn lip. Het is niet alleen lichamelijk lijden, maar ook geestelijk lijden.
De Waal noemt het een 'woordeloze pijn' en het is voor het eerst dat hij zich zo duidelijk in zijn werk uitspreekt over hoe we met de dieren omgaan, in de agrarische industrie, thuis en in het wild. Hij pleit voor transparantie in de sectoren waar dieren worden gebruikt. Boerderijen en proefdiercentra moeten toegankelijk worden voor het publiek. Hij oppert een scancode voor vlees in de supermarkt waarmee je met de smartphone (onafhankelijk gemaakte) beelden kunt ophalen van de omstandigheden waaronder dieren worden gehouden. Beslis dan maar of je dat kipfiletje nog steeds wilt kopen.
Het is een slimme suggestie. Dat we dieren zo laten lijden, is een ongemakkelijk feit dat we kunnen wegduwen zolang het allemaal in de obscuriteit plaatsvindt. Maar als je het ziet, die woordeloze pijn, verandert alles. We zijn immers zelf ook wezens met emoties en empathie. Ook al kunnen we niet met de dieren praten, we kunnen wel met ze meevoelen.
Het komt hieruit voor wie het hele stuk wil lezen
https://www.topics.nl/niets-menselijks- ... jn-nieuws/