Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sientje hapt ( kleine up - date pag. 13 )

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Duivelinnetje schreef:
Zoie schreef:
Duivelinnetje schreef:Nou, vandaag heeft Sien zich in elk geval keurig gedragen.
fijn dat het zo goed is gegaan :ok:
Je had toch niet anders verwacht he???
Het was fijn om haar weer even te mogen "hebben".

Afbeelding

Afbeelding

Lief he?!
Leuke foto's Claudia.

Nee, ik had niet anders verwacht, anders had ik sien niet bij je gebracht.

Ik wil nog wel iest over je theorie van het zich veilig voelen in jouw roedel zeggen. Omdat het zo evident was, destijds, dat sien uit jouw roedeltje geplukt opeens een heel erg bang vogeltje werd, heb ik me destijds afgevraagd of het wel verstandig was sien bij mij te plaatsen, of ze niet beter in een andere grotere roedel geplaatst kon worden. Jij, Anke, en vooral ik hebben destijds gezien wat er met haar gebeurde. En toen ik besloot haar te nemen, je kunt het nalezen, heb ik dat, als ik me niet vergis, ook nog gezegd : ik geloof nog steeds dat je sien beter in een roedeltje kunt plaatsen. En dat ik een grote dobber aan haar angstgedrag zou hebben, heb ik me destjds ook heel goed gerealiseerd en we hebben dat ook heel goed besproken. We, ik als nieuwe baas, en jij als herplaatser, hebben ons dat beiden gerealiseerd.

We kunnen daar heel lang over filosoferen, maar het is niet gebeurd, ze zit nu bij mij, en ze zal het met spok en mij moeten doen, ook als je gelijk zou hebben dat haar agressie uit een gevoel van onveiligheid voorkomt en ze dit gedrag bij jou en in jouw roedel niet was gaan vertonen. Of je zou haar weer moeten gaan herplaatsen. Want een grote roedel kan ik haar domweg niet bieden.

Maar stel nu eens dat we haar zouden terugplaatsen bij jou. Ik zou daar opzich mee kunnen leven. Ik hou ook van sien, en het is nooit leuk om een hond waar je een band mee hebt opgebouwd te herplaatsen. Aan de andere kant, als het haar ten goede zou komen, als ze er gelukkig mee zou zijn, dan zou ik het toch kunnen doen. En ja, het zou mij ook van een hoop zorgen bevrijden.

Het is voor mij volkomen evident, en dat is het ook altijd geweest, dat ze het fantastisch leuk vindt jou en je roedeltje weer te zien. Dat is ook de hoofdreden geweest dat ik nog heel lang naar het uitlaatveldje ben gegaan met sien en spok, hoewel ik er steeds meer van overtuigd raakte, dat het een erg ongeschikte plaats was om met haar te trainen.

We hebben ook allebei kunnen constateren dat de aanwezigheid van jou en je roedel geen garantie was dat ze geen wangedrag ging vertonen. Dat was welliswaar in de periode na haar loopsheid dat ze bijzonder fel en gebeten was op andere honden, wat m.i. toch echt met haar schijnzwangerschap samenhing. Maar toch.

Wat je theoretisch kunt verwachten weet ik niet. Het zou heel goed kunnen dat ze bij jou met jouw aanpak en in jouw roedeltje, of een ander roedeltje, beter, zeg maar probleemloos zou gaan functioneren. Maar ik denk toch dat het ook heel goed anders kan lopen.

Dat ze zo'n dagje goed functioneert zegt me niet zoveel. Ik ben ook talloze malen langs saar gelopen dat er niks gebeurde. En talloze malen langs talloos veel honden, dat je denkt er is niks aan de hand. En ik verwed er wat onder, dat als ik nu naar groenendaal zou gaan zonder balletje, en ik geef haar de volle vrijheid, dat de kans dat er niks gebeurt ook nog erg groot is.

Maar ik weet ook, en dat heb ik ook opgeschreven, dat ze heel lang een hond schijnbaar kan negeren, om er dan opeens, plotseling, schijnbaar uit het niets op te klappen. En flink ook. Dat is o.a. met saar gebeurd. Sien geeft heel weinig signalen af voordat ze er opklapt. Dat maakt het ook zo razend moeilijk haar in te schatten.

Ik weet ook dat ze in het begin nadat haar vluchtgedrag zo goed als verdwenen was, ze heel erg als vanzelf op me gericht was. Maar op een gegeven moment ging ze ook ruimte nemen, de hort op, eigen initiatief nemen, met spok mee rennen. En dat zal ze bij jou ook gaan doen. En dan ?

En stel nu eens dat jij of de baas van een eventueel ander roedeltje, vergelijkbare problemen met sien zou krijgen. Ik denk dat je dan nog veel verder van huis bent. Want ik kan sien bijna een - op - een begeleiding geven, zogezegd, maar met een grote roedel gaat dat domweg niet. Dus die kant zit er ook wel aan.

En als ze dan op een gegeven moment mee gaat rennen met jouw honden die op de nieuweling afstuiven, of ze pakt een pup die op het veldje komt stuiven en toevallig voor haar voeten loopt, of ze loopt even uit beeld, en je hoort opeens een hoop herrie, dan zijn we met z'n allen, om het zo maar eens te zeggen, verder van huis.

Dit alles in de vroege ochtenduren bij elkaar gefilosofeerd. Ter overdenking.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:wat ziet sien er prachtig uit, jan, haar velletje glanst als ....als....als een glanzend velletje :mrgreen: :mrgreen: .
haha, ja, hoop niet dat dat door de castratie veranderen gaat, maar met haar conditie is geloof ik echt niks mis :mrgreen:
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

Ongelezen bericht door Duivelinnetje »

Zoie schreef: Leuke foto's Claudia.

Nee, ik had niet anders verwacht, anders had ik sien niet bij je gebracht.

Ik wil nog wel iest over je theorie van het zich veilig voelen in jouw roedel zeggen. Omdat het zo evident was, destijds, dat sien uit jouw roedeltje geplukt opeens een heel erg bang vogeltje werd, heb ik me destijds afgevraagd of het wel verstandig was sien bij mij te plaatsen, of ze niet beter in een andere grotere roedel geplaatst kon worden. Jij, Anke, en vooral ik hebben destijds gezien wat er met haar gebeurde. En toen ik besloot haar te nemen, je kunt het nalezen, heb ik dat, als ik me niet vergis, ook nog gezegd : ik geloof nog steeds dat je sien beter in een roedeltje kunt plaatsen. En dat ik een grote dobber aan haar angstgedrag zou hebben, heb ik me destjds ook heel goed gerealiseerd en we hebben dat ook heel goed besproken. We, ik als nieuwe baas, en jij als herplaatser, hebben ons dat beiden gerealiseerd.
Ik weet dat jij Sien niet zomaar hebt "genomen", maar dat je er weloverwogen over hebt nagedacht. Zoals je weet kon ik haar niet houden en voor mij was jij de redder in nood. Het gaat namelijk niet alleen over de hond(en) waar Sien bij terecht zou komen maar ook over de nieuwe baas. Aangezien ik vond dat Sien geen ongecompliceerde hond was en is, had ik er een goed gevoel bij als ze bij jou zou komen. Ik heb gezien hoe jij de tijd voor haar nam als ik met mijn roedel en Sien in het bos was en dat had ik nog niemand anders zien doen. Jij was, naast mij, daardoor ook de enige die haar kon aaien. Ik vond het belangrijker dat ik wist dat ze bij een goed persoon met één hond terecht zou komen dan bij iemand die ik niet ken met een roedel. Ik heb deze uitspraak al eens eerder gedaan: een hond als Sien had nooit naar Nederland gehaald moeten worden, hoe hard dat ook klinkt. Voor iedere getraumatiseerde/gecompliceerde hond die naar Nederland wordt gehaald, wordt een ongecompliceerde hond naar het hiernamaals veroordeeld. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van Sien en toen ze toch al eenmaal in NL was, wilde ik alleen het beste voor haar.
We kunnen daar heel lang over filosoferen, maar het is niet gebeurd, ze zit nu bij mij, en ze zal het met spok en mij moeten doen, ook als je gelijk zou hebben dat haar agressie uit een gevoel van onveiligheid voorkomt en ze dit gedrag bij jou en in jouw roedel niet was gaan vertonen. Of je zou haar weer moeten gaan herplaatsen. Want een grote roedel kan ik haar domweg niet bieden.

Maar stel nu eens dat we haar zouden terugplaatsen bij jou. Ik zou daar opzich mee kunnen leven. Ik hou ook van sien, en het is nooit leuk om een hond waar je een band mee hebt opgebouwd te herplaatsen. Aan de andere kant, als het haar ten goede zou komen, als ze er gelukkig mee zou zijn, dan zou ik het toch kunnen doen. En ja, het zou mij ook van een hoop zorgen bevrijden.
Ik vind dit uberhaupt niet im frage. Sien zal het inderdaad met jou en Spok moeten doen en ik geloof in jullie. Uiteraard zou ik Sien met open armen ontvangen als jij het niet meer zou trekken want ik zou niet willen dat ze ergens anders heen gaat en dan misschien weer en weer, etc.
Maar ik weet dat jij niet zomaar opgeeft, dus blijft ze gewoon lekker bij jou. En zeg nu zelf: je kunt het mij toch niet aandoen, een negende hond erbij?! Eerlijk waar Jan, als je het zou willen opgeven, natuurlijk mag je haar dan bij me brengen en blijft ze ook bij mij. Maar liever heb ik dat ze gewoon bij jou en Spok blijft.
Het is voor mij volkomen evident, en dat is het ook altijd geweest, dat ze het fantastisch leuk vindt jou en je roedeltje weer te zien. Dat is ook de hoofdreden geweest dat ik nog heel lang naar het uitlaatveldje ben gegaan met sien en spok, hoewel ik er steeds meer van overtuigd raakte, dat het een erg ongeschikte plaats was om met haar te trainen.
Ik ben het met je eens dat de Hout een ongeschikte plaats is om met haar te trainen.
a) Het is er veel te druk
b) Er is daar te veel afleiding voor haar door mijn aanwezigheid en andere bekenden, al missen we jullie alle drie natuurlijk wel.
We hebben ook allebei kunnen constateren dat de aanwezigheid van jou en je roedel geen garantie was dat ze geen wangedrag ging vertonen. Dat was welliswaar in de periode na haar loopsheid dat ze bijzonder fel en gebeten was op andere honden, wat m.i. toch echt met haar schijnzwangerschap samenhing. Maar toch.
Je weet dat mijn mening sowieso al was dat de schijnzwangerschap een hoop met haar felheid te maken had.
Wat je theoretisch kunt verwachten weet ik niet. Het zou heel goed kunnen dat ze bij jou met jouw aanpak en in jouw roedeltje, of een ander roedeltje, beter, zeg maar probleemloos zou gaan functioneren. Maar ik denk toch dat het ook heel goed anders kan lopen.
Mijn aanpak zou idd anders zijn dan de jouwe, maar wil ook niet zeggen dat het de juiste is. Voor mij zou dat ook een kwestie van uitproberen zijn en het zou net zo goed fout kunnen gaan. Zo veel mensen, zo veel ideeën.
Dat ze zo'n dagje goed functioneert zegt me niet zoveel. Ik ben ook talloze malen langs saar gelopen dat er niks gebeurde. En talloze malen langs talloos veel honden, dat je denkt er is niks aan de hand. En ik verwed er wat onder, dat als ik nu naar groenendaal zou gaan zonder balletje, en ik geef haar de volle vrijheid, dat de kans dat er niks gebeurt ook nog erg groot is.
Ook hierin moet ik je gelijk geven. Eén dag zegt helemaal niets, vandaar dat ik je ook drie weken met vakantie wilde sturen :wink:
Maar ik weet ook, en dat heb ik ook opgeschreven, dat ze heel lang een hond schijnbaar kan negeren, om er dan opeens, plotseling, schijnbaar uit het niets op te klappen. En flink ook. Dat is o.a. met saar gebeurd. Sien geeft heel weinig signalen af voordat ze er opklapt. Dat maakt het ook zo razend moeilijk haar in te schatten.
Dat klopt, heb ik ook gezien toen ze Milo (Jack Russel) greep. Dat kwam volledig uit het niets en ze beet door ook. Daarom zou ik haar dus wel een keer flink in haar nekvel grijpen, dit gedrag is echt onacceptabel.
Ik weet ook dat ze in het begin nadat haar vluchtgedrag zo goed als verdwenen was, ze heel erg als vanzelf op me gericht was. Maar op een gegeven moment ging ze ook ruimte nemen, de hort op, eigen initiatief nemen, met spok mee rennen. En dat zal ze bij jou ook gaan doen. En dan ?

En stel nu eens dat jij of de baas van een eventueel ander roedeltje, vergelijkbare problemen met sien zou krijgen. Ik denk dat je dan nog veel verder van huis bent. Want ik kan sien bijna een - op - een begeleiding geven, zogezegd, maar met een grote roedel gaat dat domweg niet. Dus die kant zit er ook wel aan.

En als ze dan op een gegeven moment mee gaat rennen met jouw honden die op de nieuweling afstuiven, of ze pakt een pup die op het veldje komt stuiven en toevallig voor haar voeten loopt, of ze loopt even uit beeld, en je hoort opeens een hoop herrie, dan zijn we met z'n allen, om het zo maar eens te zeggen, verder van huis.
Dan heb je als baasje van een roedel een mega probleem!
In mijn geval zou ik apart met haar gaan trainen en in elk geval een cursus gehoorzaamheid gaan doen. Maar ik zou wel hemel en aarde bewegen om haar op een goede manier te houden.
Dit alles in de vroege ochtenduren bij elkaar gefilosofeerd. Ter overdenking.
Pffffffff, denk dat ik maar weer terug ga naar bed, ha, ha, ha.
Zoie
Zeer actief

Duivelinnetje schreef:[
Dat klopt, heb ik ook gezien toen ze Milo (Jack Russel) greep. Dat kwam volledig uit het niets en ze beet door ook. Daarom zou ik haar dus wel een keer flink in haar nekvel grijpen, dit gedrag is echt onacceptabel..
voor mij was dit minder uit het niets dan voor jou, want Milo is ook nogal een grommer, blaffer en felle rakker, en liep nogal met Sien mee, + het balletje, ze haddden al eerder oenigheid gehad, dus zo vreemd was het voor mij niet. Zou ook een hele normale correctie kunnen zijn geweest. Alleen, tsjonge, wat fel weer.

Maar nu even over dat punt van fysiek corrigeren. Bij een stabiele hond, die dit voor de eerste keer doet, akkoord. Dat begrijp ik, en zou ik misschien, hoewel, ook kunnen doen.

Maar er speelde hier wel wat anders Claudia, niet alleen dat sien niet stabiel is, en ik erg twijfel of je dit soort correcties op haar los moet laten, is er een proces aan voorafgegaan. Een proces waarin ik steeds wanhopiger, frequenter en strenger op haar gedrag moest ingrijpen. Waardoor ze, denk ik nu, achteraf gezien, steeds meer gespannen raakte, en ik ook. Onze relatie begon op het spel te staan. Of dat dan het goede moment is zo'n correctie uit te voeren, ik geloof dat ook achteraf niet. Het had veel kapot kunnen maken.

Het is de laatste keer geweest dat we er geweest zijn, en sindsdien doen we het dus anders. Ook weer niet in keer goed, en ook weer met vallen en opstaan, en dat zal zo nog wel even blijven gaan :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

vanavond in de duinen gelopen, twee maal een hond tegengekomen, en dan zie je dat ze automatisch naar me toe komt. Kan toeval zijn hoor, ze komt zo vaak naar me toe, maar dat wil ik er eigenlijk ingetraind hebben. Ze moet niet beter weten of ze ziet een hond en komt bij me. Dan zien we wel weer verder.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

kleine up- date:

we maken twee, tot drie aan de lijn wandelingen gecombineerd met meestal een half uurtje met de bal spelen in het bejaardenbos ( dat klein is, maar waar we bijna iedereen kennen. ) Dat gaat prima, aan de lijn lopen gaat ook steeds beter. Daarnaast probeer ik elke dag een los loopwandeling te maken van ruim een uur, op een rustige tijd, op een rustige plaats. Ik speel dan zo weinig mogelijk met het balletje, maar zien we een hond, dan moet ze bij me komen, vervolgens afleiden / spelen met de bal. Ik heb er zelf niet zo veel twijfel over dat ze de bedoeling begrijpt, en vanzelf al naar me toe komt als ze een hond ziet.

Ik merk dat deze aanpak haar veel rust en duidelijkheid brengt, zie haar ook nog maar weinig borstelen, in tegenstelling tot de confronteren en corrigeren aanpak. Ik sta nog niet te juichen, maar het is iig niet verder geëscaleerd, en ik heb het gevoel dat we op de goede weg zitten.

Heb ook het gevoel dat haar castratie haar iig niet feller heeft gemaakt, maar misschien is het nog veel te vroeg om deze conclusie te kunnen trekken.

Dus, om eerlijk te zijn, ik geloof eigenlijk niet dat mijn GT me echt veel verder kan helpen op dit punt. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Thuis is een ander verhaal, dat gaat echt niet lekker met mijn moeder, wat erg vervelend is, want dan ben ik ook mijn oppas kwijt, maar goed, kweet niet of we hier nog veel aan kunnen doen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:klinkt op zich toch heel goed, jan :ok: .

ik ben idd benieuwd welke toegevoegde waarde een therapeut hier nog zou kunnen hebben, gaat die afspraak nog door trouwens?
4 juli. Ik kan nog kijken of ze mogelijkheden ziet haar wat socialer te krijgen. Maar goed, zomaar spelen met een vreemde hond heb ik haar nog nooit zien doen, en Claudia denk ik ook niet, dus wat betreft verwacht ik niet veel en het hoeft van mij ook niet. Ook al omdat spok er ook nog bij is, en dan moet het wel heel toevallig zijn wil het allemaal goed gaan.
tja, en met je moeder : heel vervelend idd, maar ik merk bij een aantal van mijn honden ook dat ze bepaalde mensen echt niet moeten omwille van de verkeerde benadering, en daar valt bitter weinig tegen te beginnen. de mensen in kwestie vinden dat ze niks fout doen, en zelf kan je amper iets ontdekken wat ze goed doen :19: :mrgreen: . een hond kan ook maar reageren op de signalen die hij krijgt, en de ene hond is daar veel gevoeliger aan dan de andere. hier zijn het vooral attack en vlam die heel selectief zijn in het aanvaarden van mensen.
Ja, het is niet eenvoudig om hier uit leggen hoe het allemaal fout is gelopen. Op haar manier probeert mijn moeder dan wel contact met sien te maken, maar het gaat gewoon niet goed. En dan kan ik uitleggen wat ik wil, maar ze pikt het niet echt op. Bovendien "ziet " ze niet wat ze doet.

Kijkt ze b.v. t.v. , loopt sien op haar af, heel voorzichtig, en er gebeurt iets leuks, dan gaat mijn moeder b.v. brullen en in haar handen klappen, en staat sien boven aan de trap. Als ik dan vraag: zie je nu wat je doet ? Dan heeft zij dat a. om te beginnen al echt niet gezien, en b. vindt ze dan dat dat niet aan haar maar aan de hond ligt.

Nou ja, zo kan ik wel door gaan. Spok is echt een hond voor mijn moeder, maar sien niet, dat gaat nooit lukken, vrees ik.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Inge O schreef:
Zoie schreef:

Kijkt ze b.v. t.v. , loopt sien op haar af, heel voorzichtig, en er gebeurt iets leuks, dan gaat mijn moeder b.v. brullen en in haar handen klappen, en staat sien boven aan de trap. Als ik dan vraag: zie je nu wat je doet ? Dan heeft zij dat a. om te beginnen al echt niet gezien, en b. vindt ze dan dat dat niet aan haar maar aan de hond ligt.
:N: ik zie het hélemaal voor me :N: :mrgreen: .

zo reageert de man van een hele goede vriendin eigenlijk altijd volgens het boekje om attack (figuurlijk) op de kast te krijgen. hij komt er dan traag, haar aankijkend op afgestapt (attack ligt of staat dan naast me), hangt er dan bijna half overheen terwijl hij haar aan z'n hand laat ruiken - allemaal met de beste bedoelingen, maar attack ziet dat helemaal anders en ligt hem ondertussen te fixeren dat het niet mooi meer is :19: .
Hahahaa, ik herken dat ook met Chris.
Met de beste en hele lieve bedoelingen gaat ie boven haar mand hangen en haar recht in haar ogen staren.......... de lieve woordjes hoort Rais dan ondertussen niet meer, ieks! En hoe vaak ik hem niet heb gezegd dat hij ietwat angstig gedrag gewoon moet negeren, maar élke keer zegt ie toch wat tegen d'r en geeft haar aandacht.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Natas. schreef:[
Hahahaa, ik herken dat ook met Chris.
Met de beste en hele lieve bedoelingen gaat ie boven haar mand hangen en haar recht in haar ogen staren.......... de lieve woordjes hoort Rais dan ondertussen niet meer, ieks! En hoe vaak ik hem niet heb gezegd dat hij ietwat angstig gedrag gewoon moet negeren, maar élke keer zegt ie toch wat tegen d'r en geeft haar aandacht.
Deze is ook heel leuk: later hoorde ik van mijn moeder dat ze als ik naar mijn werk ging, ze met lekkers naar boven naar sien toe ging, met de beste bedoelingen natuurlijk. Ik kan me daar iets bij voorstellen: sien blaffen en grommen, en mijn moeder maar met lieve woordjes koek voeren.

Gevolg: als ik er niet ben hoeft ze 's nachts het bed beneden maar te horen kraken, of ze blaft de hele boel bij elkaar :ok:
Afbeelding
Bella
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bella »

Hoi Zoie

Ik heb hiervoor een agressieve hond gehad. Ik weet niet (kan het niet goed zien wat Sien voor hond is, maar het lijkt me een herder.

Wat ik bij mijn vorige hond gedaan heb is. Ik ben hem gaan behandelen als werkhond. Dat betekent geen luxes meer, alleen wat jij hem toekent. Daar deed hij het beste op. Bij mij heeft deze hond nooit gebeten. Echter mijn moeder die vond dat ze perfect met honden om kon gaan behandelde hem als huishond. Liet hem los op plaatsen waarvan ik wist dat het gevaarlijk was.

Deze hond viel iedere hond aan die hij tegen kwam op z'n weg. Hij mocht alleen los als er echt niemand maar dan ook niemand in de buurt was.

Het was een bange onzekere hond, totdat hij de pubertijd in ging en zich de "man" voelde. Nogmaals bij mij heeft hij nooit gebeten, want hij wist dat het niet acceptabel was. Daar is de nodige strijd bij gekomen om hem dat duidelijk te maken.

Ik behandelde hem als vuil. Hij mocht alleen dingen waarvan ik hem zei dat hij dat mocht. Het klinkt allemaal heel erg ik weet het, maar hij was daar het gelukkigst mee. Hij had zekerheid, strakke rechte lijnen waar hij goed mee overweg kon.

Voorbeeld ik ging altijd buiten roken. Als hij ook maar 1 stap buiten zetten dan had hij hommeles. Ik moest zeggen waarneer hij naar buiten mocht. Als ik hem uitliet en hij kwam een hond tegen, mocht hij er niet eens naar kijken.

Beetje jammer was dat op een gegeven moment iemand met 2 border collie's zei heej jouw hond is dominant. Laat hem ze maar eens op z'n plek zetten.... Vervolgens had ik drie vechtende honden aan m'n voeten. Goed geschreeuwd naar die muts of ze wel wist waar ze mee bezig was en dat als mijn hond haar honden dood ze lekker zelf alles op mocht gaan vegen.

Het is fout gegaan toen ik moest gaan werken en mijn moeder de hond uit ging laten. De bedoeling was dat mijn vader dat ging doen, maar moeders kon hem ook wel aan. Hond woog even veel als haar en was gewoon een stuk dominanter.

Hij heeft twee mensen gebeten toen zei ik van nu is het over. Hij is te agressief bij jullie. Bij mij was het nog steeds de lieve speelse hond en als ik in de buurt was deed hij niets. Mij hoefde hij namelijk niet te beschermen.

Waar het op neer komt hij is van een onzekere bange hond, naar een zekere agressieve hond gegaan. Alles wat hij niet vertrouwde hapte hij op.

Wat ik deed om het te voorkomen? Hard op treden. Als hij gromde was het schreeuwen als hij hapte werd hij even goed door elkaar geschud. Iets wat een alpha ook zou doen. Niet acceptabel dus tanden erin. Happen is niet acceptabel en ik ben de roedel leider.

Ik heb hier nu weer een bange hond die dezelfde richting op ging. Heb even paar keer goed met mijn voet gestampt (op de grond uiteraard). Ze snapt het en gaat nu bij vreemden koekjes bietsen.

Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet. Eerlijk gezegd ik hoop van wel. Zou zonde zijn om na al die moeite die je gedaan hebt voor die hond.

Liefs Desiree
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Nou Desiree, ik hoop (en denk ook wel zo in te kunnen schatten) dat Jan jouw 'tips' NIET gaat opvolgen :N:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Natas. schreef:Nou Desiree, ik hoop (en denk ook wel zo in te kunnen schatten) dat Jan jouw 'tips' NIET gaat opvolgen :N:
dit zal Jan ook niet toepassen
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:
Natas. schreef:Nou Desiree, ik hoop (en denk ook wel zo in te kunnen schatten) dat Jan jouw 'tips' NIET gaat opvolgen :N:
uh, nee, laten we dat maar niet doen.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zoie schreef:
yamie schreef:
uh, nee, laten we dat maar niet doen.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

nou, ik ben eigenlijk toch wel heel tevreden over sien op het ogenblik. Ik vind haar zoals we het nu doen toch erg rustig met honden, op voorwaarde natuurlijk dat de andere hond ook enigszins normaal doet ( en ze niet aan de lijn zit :wink: ). Ik heb het gevoel dat het kwartje is gevallen, maar ik blijf natuurlijk scherp opletten en al te moeilijke situaties vermijden.

Op het thuisfront is ook een opvallend positieve ontwikkeling: ze gaat de laatste dagen samen met spok beneden bij mijn moeder slapen, en blaft dan niet tegen haar. Wie weet gaat dat toch ook nog goed komen.
Afbeelding
tineke

Zoie schreef:nou, ik ben eigenlijk toch wel heel tevreden over sien op het ogenblik. Ik vind haar zoals we het nu doen toch erg rustig met honden, op voorwaarde natuurlijk dat de andere hond ook enigszins normaal doet ( en ze niet aan de lijn zit :wink: ). Ik heb het gevoel dat het kwartje is gevallen, maar ik blijf natuurlijk scherp opletten en al te moeilijke situaties vermijden.

Op het thuisfront is ook een opvallend positieve ontwikkeling: ze gaat de laatste dagen samen met spok beneden bij mijn moeder slapen, en blaft dan niet tegen haar. Wie weet gaat dat toch ook nog goed komen.

:ok: :ok: :ok:
Zoie
Zeer actief

ja, het mooie is dat als dit zo blijft doorgaan ik op rustige tijden andere uitlaatplekken in de buurt kan benutten. Zou vooral voor spok ook goed zijn, want hij is niet zo ballengek, en verveelt zich zichtbaar in het bejaardenbos en wordt ook een beetje dik zelfs :eek:

Wel heeft hij vandaag voor het eerst een tikje met de werpstok van me gekregen, schrok er zelf van, maar toch. Jonge, speelse reu, sien gedroeg zich keurig, maar spok begon te snauwen, vlak voor mijn voeten, hoewel ik hem gewaarschuwd had, en dat mocht dus niet :neenee:

Hahaha, die spaanse pepertjes van mij zijn de makkelijkste niet :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Fijn Jan :ok:
Afbeelding
tineke

Zoie schreef:ja, het mooie is dat als dit zo blijft doorgaan ik op rustige tijden andere uitlaatplekken in de buurt kan benutten. Zou vooral voor spok ook goed zijn, want hij is niet zo ballengek, en verveelt zich zichtbaar in het bejaardenbos en wordt ook een beetje dik zelfs :eek:
Mooi is dat dus geen vroege wandelingen meer gezamelijk omdat het nu goed gaat met jou hondje :boos: :boos: :wink: :wink:

Fijn dat het zo goed gaat de vrijheid om waar en wanneer je wilt wandelen is toch wel lekker :wink:

Zoie schreef:
Hahaha, die spaanse pepertjes van mij zijn de makkelijkste niet :mrgreen:
Die van mij ook niet :mrgreen: :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef: Jonge, speelse reu, sien gedroeg zich keurig, maar spok begon te snauwen, vlak voor mijn voeten, hoewel ik hem gewaarschuwd had, en dat mocht dus niet :neenee:
wat dacht spok :idea: : sien snauwt niet :denken: ? hmm, zullen we dit varkentje zelf even wassen :pffff: .
spok dacht: als ik nu vast begin, doet zij straks wel mee :idea: Maar dat ging even niet door :neenee:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

tineke schreef:
Zoie schreef:ja, het mooie is dat als dit zo blijft doorgaan ik op rustige tijden andere uitlaatplekken in de buurt kan benutten. Zou vooral voor spok ook goed zijn, want hij is niet zo ballengek, en verveelt zich zichtbaar in het bejaardenbos en wordt ook een beetje dik zelfs :eek:
Mooi is dat dus geen vroege wandelingen meer gezamelijk omdat het nu goed gaat met jou hondje :boos: :boos: :wink: :wink:
nou, zo vroeg als jij gaat vond ik toch al geen strak plan :mrgreen: kunnen we beter een filmpje pikken :wink:

Haha, nee hoor, grapje, we gaan binnenkort weer eens heel vroeg wandelen.
Fijn dat het zo goed gaat de vrijheid om waar en wanneer je wilt wandelen is toch wel lekker :wink:
nou, zo ver zijn we niet hoor, en zo ver zullen we denk ik ook niet komen. Ik moet blijven opletten en haar voorlopig tenminste af en toe aanwijzingen blijven geven.
Afbeelding
tineke

Zoie schreef:
nou, zo vroeg als jij gaat vond ik toch al geen strak plan :mrgreen: kunnen we beter een filmpje pikken :wink:

Zo vroeg wandelen is alleen weggelegd voor mensen zonder ochtendhumeur :mrgreen: :wink:

Zoie schreef:
nou, zo ver zijn we niet hoor, en zo ver zullen we denk ik ook niet komen. Ik moet blijven opletten en haar voorlopig tenminste af en toe aanwijzingen blijven geven.
Wie weet hoe ver je nog komt altijd positief blijven :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Fijn Jan! Ik ben blij voor je! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

tineke schreef:
Zoie schreef:

Zo vroeg wandelen is alleen weggelegd voor mensen zonder ochtendhumeur :mrgreen: :wink:
o, wat verheug ik me erop. Straks wakker worden, geen gezeur aan m'n kop, geen briefjes op het aanrecht, hondjes liggen goed afgericht nog op bed, terwijl ik een kopje koffie zet en rustig wakker kan worden :smile: :smile: :smile:
Afbeelding
tineke

Ik ben juist 'savonds niet op mijn allerbest,'sochtends om een uur of 4 weer wel :wink:
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
tineke schreef:
Zoie schreef:

o, wat verheug ik me erop. Straks wakker worden, geen gezeur aan m'n kop, geen briefjes op het aanrecht, hondjes liggen goed afgericht nog op bed, terwijl ik een kopje koffie zet en rustig wakker kan worden :smile: :smile: :smile:
te zien aan jouw explosie smileys moet je je hier wel héél erg op verheugen, ja :mrgreen: ..
Ik denk eigelijk dat mijn moeder zich nog meer verheugt :wink:

Maar zonder gekheid, het is beter zo. We wonen vlak bij elkaar, kunnen zo bij elkaar binnen wippen, mijn broer woont er ook vlakbij, maar we zitten niet meer op elkaars lip, zoals nu.

Er is over nagedacht :wink:
Laatst gewijzigd door Zoie op 26 jun 2006 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

vanavond in den hout geweest, hoorde van een afstandje geblaf van Claudia's honden, en besloot, alsof ik voorvoelde dat het moest, toch maar even met spok en sien langs te gaan. Sien was weer uitzinnig blij, maar Claudia niet. Zie " in memoriam " voor het verhaal, werkelijk ontzettend triest.

En hoe verdrietig ook, dat Jessie er niet meer is, de enige hond die ik gekend heb die echt goed kon apporteren, je kunt er vrede mee hebben.

Maar Baloo, deze mooie, trotse, jonge roedelleider zo van slag te zien, doet op een hele andere manier pijn. Wat een rotziekte is het toch.

Enfin, de honden hebben toch gewoon gedold, en de dingen gedaan die ze altijd doen. Sien heeft gespeeld met spok, en ook met Claudia's honden.

of ik nog wel even op het forum wilde zetten dat sien heel goed heeft leren luisteren. Maar dat wisten jullie allemaal toch al ??? :mrgreen:

@ Claudia

weet je, het is de absolute voorwaarde waaronder ik sien uberhaupt los durf te laten, er is geen optie, ze moet gewoon luisteren. En op honden afstormen is echt helemaal uit den bozen, dat wil ik absoluut niet hebben :neenee:

Hetzelfde geldt overigens voor meneer spok, die er ook wat van kan als hij niet alleen is, al bijt hij in de regel minder hard.

Ik leer m'n honden niet zoveel commando's, shame on me, maar wat ik belangrijk vind moeten ze echt kunnen. En dat is aan de ene kant trainen, maar aan de andere kant ook zorgvuldig situaties uit zoeken en binnen de grenzen blijven van wat we met z'n drieën aan kunnen.

Als ik het zo opschrijf liijkt de oplossing, nou ja, mijn oplossing eigenlijk erg simpel.
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

Ongelezen bericht door Duivelinnetje »

Zoie schreef:vanavond in den hout geweest, hoorde van een afstandje geblaf van Claudia's honden, en besloot, alsof ik voorvoelde dat het moest, toch maar even met spok en sien langs te gaan. Sien was weer uitzinnig blij, maar Claudia niet. Zie " in memoriam " voor het verhaal, werkelijk ontzettend triest.
Ik voelde me heel dubbel toen jullie aan kwamen lopen... enerzijds was ik blij dat het zo stil was in het bos en hoopte ik het rijk alleen te hebben om rustig mijn tranen de vrije loop te geven. Anderzijds was het uiteindelijk heel fijn dat jullie er ff waren en heeft me dat ook veel goed gedaan.
En hoe verdrietig ook, dat Jessie er niet meer is, de enige hond die ik gekend heb die echt goed kon apporteren, je kunt er vrede mee hebben.
Ja, apporteren dat kon ie! Als je vast zei bleef hij de bal of de stok in zijn bek vasthouden, zei je dat niet, dan dropte hij het voorwerp voor je voeten. Hij had daar ook echt plezier in.
Maar Baloo, deze mooie, trotse, jonge roedelleider zo van slag te zien, doet op een hele andere manier pijn. Wat een rotziekte is het toch.
Heel apart... de eerste dag dat Jessie er niet meer was, afgelopen vrijdag, was meteen de eerste dag dat Baloo geen aanvallen meer heeft gekregen. Ik heb hem behoorlijk geknepen, als de dood dat ik Baloo ook zou verliezen en dan op zo'n jonge leeftijd... Gelukkig kan ik jullie vertellen dat het uitstekend met hem gaat en hij bijna weer helemaal de oude is. Voor de zekerheid laat ik morgen wel een bloedonderzoek doen.
Enfin, de honden hebben toch gewoon gedold, en de dingen gedaan die ze altijd doen. Sien heeft gespeeld met spok, en ook met Claudia's honden.
En dat was echt fijn om te zien en dwong me zelfs nog even, zij het als een boer die kiespijn heeft, te glimlachen.
of ik nog wel even op het forum wilde zetten dat sien heel goed heeft leren luisteren. Maar dat wisten jullie allemaal toch al ??? :mrgreen:
Jan, hier moet ik je echt even verbeteren. Je vergeet hier namelijk het belangrijkste gedeelt op te schrijven...
Mijn roedel spurtte op een hond af om eens even te kijken wie dat nou weer was. Sien spurtte mee. Ze waren bijna halverwege toen Jan een brul gaf en Sien terug kwam! Mijn roedel spurtte gewoon door :roll:
Aangezien laatst het e.e.a. is voorgevallen met Sien ten opzichte van andere honden en Jan hartstikke hard met haar traint, vond ik dat dit ook wel eens gezegd mocht worden: Petje af :ok:
De training werpt haar vruchten af.
@ Claudia

weet je, het is de absolute voorwaarde waaronder ik sien uberhaupt los durf te laten, er is geen optie, ze moet gewoon luisteren. En op honden afstormen is echt helemaal uit den bozen, dat wil ik absoluut niet hebben :neenee:

Hetzelfde geldt overigens voor meneer spok, die er ook wat van kan als hij niet alleen is, al bijt hij in de regel minder hard.

Ik leer m'n honden niet zoveel commando's, shame on me, maar wat ik belangrijk vind moeten ze echt kunnen. En dat is aan de ene kant trainen, maar aan de andere kant ook zorgvuldig situaties uit zoeken en binnen de grenzen blijven van wat we met z'n drieën aan kunnen.

Als ik het zo opschrijf liijkt de oplossing, nou ja, mijn oplossing eigenlijk erg simpel.
Jan, vertellen is altijd simpel... het is meestal de uitvoering die bloed, zweet en tranen kost. Ook ik kan voor mezelf simpel uitstippelen wat ik moet doen qua training met mijn roedel, zodat ze niet meer op andere honden afspurten. De uitvoering is een stuk lastiger. Al moet ik er natuurlijk wel even bij zeggen dat mijn roedel er niet op af gaat om te vechten, maar puur voor de kennismaking. Ze doen het ook naar bekende honden en gaan vervolgens regelmatig spelen.
Zoie
Zeer actief

Wat het moeilijk maakt is het feit dat ik continu geconcentreerd moet zijn, altijd moet opletten, haar altijd in zicht moet hebben, d.w.z. eigenlijk, uitzonderingen daargelaten, altijd met het balletje moet spelen ( als ik haar laat gaan loopt ze net zo makkelijk net zo ver van me weg als spok, en nog verder, d.w.z. compleet uit zicht. Eigenlijk heb ik geen idee wat ze zou doen als ze dan een hond zou tegen komen, ik vermoed niks, maar weten doe ik het niet. )

Ik merk wel dat de automatismen er steeds beter in komen te zitten, en ik hoop manieren te vinden om steeds langere stukken zonder bal te kunnen lopen, maar goed, misschien zit dat er gewoon niet in.

Wat het voor jou moeilijk maakt is de hoeveelheid honden waar je je aandacht over moet verdelen. En dan idd het feit dat het een roedel is, en honden met elkaar gaan meedoen. Ik heb er maar twee, en ik heb er mijn handen vol aan :mrgreen: :wink:

Fijn dat het weer beter gaat met Baloo :ok: We hadden elkaar al even over de tel. gesproken, en het klinkt goed wat je me verteld hebt. Hopelijk wordt hij weer snel helemaal de oude.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

:ok: Klinkt hardstikke goed hoor Jan! Ik ben blij voor je en gezien de korte tijd dat je haar pas hebt is de kans er best als je deze lijn zo doorzet dat je over een jaar of 2 met twee vingers in je neus de honden loopt uit te laten! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”