Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras past het beste bij mijn hondje?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Nana schreef:Ik hoop niet dat dit echt heel dwingende eisen zijn, want dan kon je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen...
Het is niet zo dat alle exemplaren van een bepaald ras exact allemaal dezelfde karaktereigenschappen hebben. Je hebt waakse Cockers, sullige Rottweilers en bijterige Cavaliers. Niet iedere exponent van een ras voldoet aan "het plaatje" zak maar zeggen.
Hou daar terdege rekening mee.
Als het bijvoorbeeld werkelijk een probleem zou zijn als de pup later waaks zou worden, dan zou ik er geeneens aan beginnen.
Nee, de eisen zijn niet heel dwingend hoor :wink: Het is alleen wel zo dat als het ras waaks is. Je meer kans hebt op een waakse hond. Toch?
Dat lijkt me logisch

Onze pup is niet echt waaks, maar vooral keffig om niets. Soms blaft ze als er iets aan de hand is zoals ik eerder schreef. Maar soms dan ziet ze zichzelf in het glas(als het donker is) of ze ziet een poes voorbij lopen. Dan gaat ze te keer! Dat is bijna elke avond.
We zijn haar dat ook aan het afleren, de trainers van de hondenschool zeiden dat je het moest proberen met een waterpistool of plantenspuit. Wij hebben dat laatse geprobeert, het resulteert alleenmaar in een waterbalet. En ze vind die spuit zo leuk, dat ze al een aantal keer een enkel blafje liet horen omdat ze wist dat ze dan die spuit kreeg. We zullen dus iets anders moeten verzinnen

Maar wel grote kans dat de andere pup dit na gaat doen. Daarom willen wij Xena eerst ouder laten worden, tot dat ook alles voorbij is wat in het topic in het veteranen hoekje staat.
starfleet schreef: Dat ligt totaal aan het kind en hoe het opgevoed wordt. Daarom vind ik je ook te voorbarig om nu al zo te gaan zoeken. Je kan beter wachten hoe een en ander zich ontwikkelt en hoe je ouders er dan tegenover staan. Bedenk ook dat al die rassen uitdaging willen en flink lopen. Ik zou bij jullie eerder aan een Maltezer denken.

Ik vind het niet verstandig om te linken naar een topic in de veteranenhoek. Degenen die daar lid zijn hebben het al gelezen, het is nog maar heel recent.
Het is niet zo dat onze honden straks geen beweging krijgen. Ze worden een aantal keer per dag uitgelaten en hebben onbeperkte toegang tot een vrij avontuurlijke tuin. Ook aan we meerdere keren per week naar het bos/heide/strand. Daar kunnen ze dan loslopen als ze het commando "hier"heel goed beheersen. Dat commando beheerst xena nog niet in het bijzijn met andere honden (die willen spelen, wel op curus)Dus die loopt aan een lange 5 meter riem.
Het pupsel straks ook. En maltezers, die vinden wij inderdaad leuk!

En die link naar het topic in de veteranen hoek, tja, ik wil liever niet het hele verhaal openbaar zetten, maar ook niet het laatste stuk (waar dit om gaat). Ik ga het heus wel in het openbare gedeelte zetten, maar wel pas als het zeker is dat alles "goed" is.

*edit* verkeerd gequote
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

ik heb zelf een cairn en vind het een super hondje, maar misschien heb ik het gewoon getroffen met hem. Hij kan druk zijn met zijn speeltjes maar met voldoende beweging valt dat ook mee. Hij moet 4 keer per jaar geplukt worden en 1 keer per week geborsteld. het nadeel van een cairn is het jachtinstinct, ik weet niet of alle cairns dat hebben maar die van mij luisterd niet meer zodra hij konijnen ziet. Hij komt wel vanzelf terug (meestal binnen een half uur).

Veel plezier met alle informatie zoeken
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

kiki78 schreef:ik heb zelf een cairn en vind het een super hondje, maar misschien heb ik het gewoon getroffen met hem. Hij kan druk zijn met zijn speeltjes maar met voldoende beweging valt dat ook mee. Hij moet 4 keer per jaar geplukt worden en 1 keer per week geborsteld. het nadeel van een cairn is het jachtinstinct, ik weet niet of alle cairns dat hebben maar die van mij luisterd niet meer zodra hij konijnen ziet. Hij komt wel vanzelf terug (meestal binnen een half uur).

Veel plezier met alle informatie zoeken
En als hij een andere hond ziet, luistert hij dan wel.
Overigens kan hij goed met kleine kinderen overweg, of niet.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Pink0Pink schreef:
Dat is allemaal een groot deel opvoeding en de hond die je treft. Jullie kunnen t.z.t. veel beter een hond uit de herplaatsing nemen, waar al wat dingen over bekend zijn, als je zo'n grote lijst van eisen hebt. Bij een pup is het altijd afwachten wat voor typetje het gaat worden.

Anne
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Pink0Pink schreef:
Dat is allemaal een groot deel opvoeding en de hond die je treft. Jullie kunnen t.z.t. veel beter een hond uit de herplaatsing nemen, waar al wat dingen over bekend zijn, als je zo'n grote lijst van eisen hebt. Bij een pup is het altijd afwachten wat voor typetje het gaat worden.

Anne
Je kan toch ook naar het karakter kijken, en kiezen voor een rustig timide pupje. Die worden anders dan zo'n drukke wals-over-heen puppy.

De opvoeding is het belangrijkste, dat weten we, we hebben onze stuiterbal toch nog iets minder druk kunnen maken. Maar ze zal altijd in bepaalde situaties druk blijven. Dat is haar aard.

Dus snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet dat het grotendeels aan de opvoeding ligt (75% zullen we maar even zeggen) maar een gedeelte van de ware aard gaat nooit helemaal verloren. En bij die ware aard hoort ook het ras.

Een rustige rottweiler is niet zo rustig als een rustige maltezer.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Pink0Pink schreef:
starfleet schreef:
Pink0Pink schreef:

Anne
Je kan toch ook naar het karakter kijken, en kiezen voor een rustig timide pupje. Die worden anders dan zo'n drukke wals-over-heen puppy.

De opvoeding is het belangrijkste, dat weten we, we hebben onze stuiterbal toch nog iets minder druk kunnen maken. Maar ze zal altijd in bepaalde situaties druk blijven. Dat is haar aard.

Dus snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet dat het grotendeels aan de opvoeding ligt (75% zullen we maar even zeggen) maar een gedeelte van de ware aard gaat nooit helemaal verloren. En bij die ware aard hoort ook het ras.

Tuurlijk zit ook een behoorlijk deel in de aard van de hond, maar een groot deel van die aard kan je toch echt nog niet zien bij een pupje van 8 weken.
Hoe waaks een pupje wordt, hoe met andere honden en hoe met kinderen kan je niet helemaal voorspellen bij een pupje. Je kan hoogstens van het ras uitgaan, en dan hopen dat het pupje een beetje aan die 'eisen' voldoet, maar er zijn natuurlijk geen garanties.

Daar komt nog bij dat als je een pupje bij Xena zet dat pupje gewoon gedrag van haar over gaat nemen. Als Xena veel blaft en druk is is de kans heel erg groot dat pupje leuk mee druk gaat doen en al helemaal mee gaat blaffen.

Edit: Saar was trouwens zo'n rustig en timide pupje, en geloof me dat past niet lekker in een redelijk druk gezin. En geloof me ook maar dat het opvoeden van zo'n soort pupje heel veel meer werk is dan van een pupje dat wat meer bij de middenmoot hoort :wink:
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Pink0Pink schreef:
starfleet schreef:
Pink0Pink schreef:

Anne

Tuurlijk zit ook een behoorlijk deel in de aard van de hond, maar een groot deel van die aard kan je toch echt nog niet zien bij een pupje van 8 weken.
Hoe waaks een pupje wordt, hoe met andere honden en hoe met kinderen kan je niet helemaal voorspellen bij een pupje. Je kan hoogstens van het ras uitgaan, en dan hopen dat het pupje een beetje aan die 'eisen' voldoet, maar er zijn natuurlijk geen garanties.

Daar komt nog bij dat als je een pupje bij Xena zet dat pupje gewoon gedrag van haar over gaat nemen. Als Xena veel blaft en druk is is de kans heel erg groot dat pupje leuk mee druk gaat doen en al helemaal mee gaat blaffen.

Edit: Saar was trouwens zo'n rustig en timide pupje, en geloof me dat past niet lekker in een redelijk druk gezin. En geloof me ook maar dat het opvoeden van zo'n soort pupje heel veel meer werk is dan van een pupje dat wat meer bij de middenmoot hoort :wink:
Dat wil ik best geloven hoor :wink:. Maar het nadoen-probleem is ook een van de reden dat wij haar proberen het blaffen af te leren. Ik zal het op mijn nog-te-vragen lijstje schrijven van hondencurus.

En volgens bijna iedereen hier ligt het aan geluk hebben, want je kan nog niet zo veel zien aan een jonge pup, er er zijn binnen een ras vele verschillen.
Hoe kies je dan een hond die bij je past?
:19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Pink0Pink schreef:
Dat wil ik best geloven hoor :wink:. Maar het nadoen-probleem is ook een van de reden dat wij haar proberen het blaffen af te leren. Ik zal het op mijn nog-te-vragen lijstje schrijven van hondencurus.
Dat snap ik :wink: Maar je zegt zelf dat het in Xena's aard zit om druk te doen. Ze is nu nog zo jong, als ze nu al zoveel aanslaat zal je dat er denk ik niet uitkrijgen. Het is gewoon een waaks hondje, dat zit in haar. En dan moet je er dus rekening mee houden dat een pup dat over gaat nemen. Juist de timide onzekere pupjes trouwens. Zet Saar, van nu bijna 2, in huis bij een hond (die ze als hogere ziet) die veel waakt, druk is en kindjes niet moet en ze gaat dat gegarandeerd overnemen. Juist een onzeker timide pupje (en volwassen hondje) klampt zich vast aan de leiding van de andere hond. Saar heeft letterlijk alles van Moos overgenomen, alleen voert dat uit op 'zijn Saars'. Dat mocht, want Moos is voor mij vrijwel de perfecte hond. Maar als Moos bijvoorbeeld andere honden grommend en blaffend had benaderd, was Saar dat ook vrolijk na gaan doen. :wink:

En volgens bijna iedereen hier ligt het aan geluk hebben, want je kan nog niet zo veel zien aan een jonge pup, er er zijn binnen een ras vele verschillen.
Je hebt zeker als je een pupje neemt gewoon niet altijd de hond waar je mee kan lezen en schrijven. Ik heb het wel vaker gezegd; Moos en ik begrijpen elkaar door en door, met Moos kan ik lezen en schrijven.
Van Saar hou ik net zoveel, en ik ben echt gek op d'r, maar Saar en ik begrijpen elkaar niet door en door :wink:

Waar mensen je op proberen te wijzen is dat je nogal wat 'eisen' hebt. En als die 'eisen' echt vast liggen, en het echt een probleem is als pupje toch wat anders blijkt uit te pakken, dan is de keuze voor een pup misschien niet zo slim.
Tuurlijk kan je met ras, en kijken naar het nestje, en opvoeding heel veel doen. Maar op bepaalde punten kunnen dingen even iets anders lopen dan je 'gepland' had.
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Pink0Pink schreef:
Moos schreef:
Pink0Pink schreef:
starfleet schreef: Dat is allemaal een groot deel opvoeding en de hond die je treft. Jullie kunnen t.z.t. veel beter een hond uit de herplaatsing nemen, waar al wat dingen over bekend zijn, als je zo'n grote lijst van eisen hebt. Bij een pup is het altijd afwachten wat voor typetje het gaat worden.

Anne

Ik kies niet een hond die bij mij past, maar ik kies een ras dat bij mij past :mrgreen:
Denk dat het verstandig is om tegen die tijd eens met je ouders naar een leuke herplaatser te zoeken.
Dan kan je je 'eisenpakket' op tafel leggen en zoeken naar een hond die voldoet aan jullie voorwaarden.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt "Moos" !

Nu begrijp ik wat jullie bedoelen, ik stel te veel eisen!

Ik had het gewoon anders moeten zeggen, "eisen" is gewoon het verkeerde woord. De hond MOET er niet aan voldoen. Het zijn meer voorkeuren.
Dat geld alleen niet voor het gewicht, ik moet hem/haar tegen kunnen houden als het nodig is. Dat kan ik best, maar niet ver boven de 15 kg. De hoogte maakt niet zo heel veel uit maar liever niet veel hoger dan 40 cm. Als er bijvoorbeeld staat 35-42 cm schofthoogte kan dat natuurlijk best. Maar even om aan te geven dat het natuurlijk geen hond is van 55 cm.
Pink0Pink schreef:Eisen voor het ras:
niet té veel vachtverzorging (minder dan 1x per dag kammen), zo min mogelijk waaks, kan redelijk alleen thuisblijven, niet te druk, lief, aanhankelijk, niet té gevoelig.

Niet meer wegen dan 15 kg, niet hoger dan 35-40 cm.
Als ik dit bovenstaande stukje zo lees komt het inderdaad erg streng over :N:. Zo als jullie inmiddels wel begrijpen was dat niet de bedoeling.

Maar even voor de duidelijkheid:
Als je geen drukke hond wilt moet je toch niet voor een druk ras gaan kiezen. Als je geen vacht wilt verzorgen neem je toch geen hond waarbij dat wel nodig is.

Snap je het pricipe, natuurlijk hoeft een waaks ras nog geen waakse honden voort te brengen. Maar de kans is wél groter.
Waaks tja, wat is waaks. Dat is ook moeilijk om te zeggen, een hond die aanslaat als er echt iets is. Dat vinden we niet erg. Maar een hond die aanslaat voor niets, langslopende mensen bijvoorbeeld (wat Xena nu dus wel doet) dat willen we liever niet.
En als we het Xena het niet afgeleerd krijgen, dan is er ook geen reden om een hond te nemen die het niet doet. Wat die gaat dan Xena toch weer na staan doen. Maar andersom is het minder erg. Als we het Xena af kunnen leren, dan kunnen we het ook bij een pup. het hoeft natuurlijk niet op dezelfde manier, maar het kán wel.

Dus eigenlijk ben ik heel erg de mist in gegaan met doen of de honden absoluut niet waaks moesten zijn. En alsof de honden perfect lang alleen thuis kunnen blijven.
Dat hoeft gewoon niet, de 2 bovenstaande dingen gingen vroeger bij xena HEEL slecht. Dat is denk ik de achterliggende reden waarom deze honden het niet moeten doen. Maar bij het eerst zo onhandelbare mormel xena is het ook redelijk goed gekomen. Nog niet helemaal, maar we zijn op weg!
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Pink0Pink schreef:Bedankt "Moos" !

Ik had het gewoon anders moeten zeggen, "eisen" is gewoon het verkeerde woord. De hond MOET er niet aan voldoen. Het zijn meer voorkeuren.
Dat geld alleen niet voor het gewicht, ik moet hem/haar tegen kunnen houden als het nodig is. Dat kan ik best, maar niet ver boven de 15 kg. De hoogte maakt niet zo heel veel uit maar liever niet veel hoger dan 40 cm. Als er bijvoorbeeld staat 35-42 cm schofthoogte kan dat natuurlijk best. Maar even om aan te geven dat het natuurlijk geen hond is van 55 cm.
Dan zou ik verder ook gaan kijken naar wat je zoekt in een hond qua karakter. Beetje pit of juist heel zachtaardig bijvoorbeeld. En wil je echt trainen met de hond en flink wandelen, of zoek je een hond die met 1 dagje minder wandelen niet meteen tegen de muren opstuitert; dat soort dingen :wink:
Pink0Pink schreef:
Als je geen drukke hond wilt moet je toch niet voor een druk ras gaan kiezen. Als je geen vacht wilt verzorgen neem je toch geen hond waarbij dat wel nodig is.
Nee, dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Maar zoals je het eerst bracht kwam het wellicht iets anders over.
En 'druk' is ook weer van vanalles afhankelijk denk ik. Bepaalde rassen hebben meer beweging en uitdaging nodig dan anderen. Kan je dat niet bieden, dan heb je grote kans op een drukke hond. Kan je dat wel bieden dan zal de hond tevreden en dus niet vreselijk druk zijn denk ik :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ben het met Marloes eens dat een timide pupje niet op zijn plek is in een druk gezin. Daar past een vrolijke middenmoter bij.

Maar eerlijk gezegd begrijp ik sowieso niet dat je nu al zo gaat piekeren over een pup aangezien Xena pas 5 maanden is en absoluut nog niet te zeggen is hoe e.e.a. zich ontwikkelt als ze ouder is.

Op zich is een niet al te pittig ras de beste keuze en dan daar wel een vrolijke redelijke bijdehandte pup van, maar ik zou echt eerst eens een jaartje wachten met piekeren wat voor soort hondje het precies zou moeten worden. Ik neem toch ook aan dat jij het niet allemaal bepaalt, maar dat je ouders ook nog wat mogen zeggen. Willen die wel een tweede hond, of is dat iets wat jij je in je hoofd hebt gezet?

Anne
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Pink0Pink schreef:Bedankt "Moos" !

Dan zou ik verder ook gaan kijken naar wat je zoekt in een hond qua karakter. Beetje pit of juist heel zachtaardig bijvoorbeeld. En wil je echt trainen met de hond en flink wandelen, of zoek je een hond die met 1 dagje minder wandelen niet meteen tegen de muren opstuitert; dat soort dingen :wink:
Pink0Pink schreef:
Nee, dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Maar zoals je het eerst bracht kwam het wellicht iets anders over.
En 'druk' is ook weer van vanalles afhankelijk denk ik. Bepaalde rassen hebben meer beweging en uitdaging nodig dan anderen. Kan je dat niet bieden, dan heb je grote kans op een drukke hond. Kan je dat wel bieden dan zal de hond tevreden en dus niet vreselijk druk zijn denk ik :wink:
Ik snap mijn verkeerde gebruik van druk, veel beweging nodig is dus beter.
:wink:

Qua karakter heb ik toch het liefst een hondje wat er een beetje tussen in zit. Xena is erg onderdanig naar andere honden. Eerst op haar rugje liggen of haar buik bloot geven en de andere kant op kijken. En daarna SPELEN MAAR! Dat vind ik persoonlijk wel erg fijn.
Maar een hondje dat gewoon rustig naar andere snuffelt, niet dominant maar ook niet onderdanig, is natuurlijk ook goed. Dus tussenin en onderdanig zijn mijn voorkeuren.
En naar mensen toe is Xena heel open en vriendenlijk, maar de mensen moet haar niet zomaar aaien. Dan deinst ze terug. Dus een beetje schrikachtig/onderdanig. En ze houd er niet zo van om geaait te worden (ook niet door ons).
Bij zo wel mensen als dieren, het liefst "tussen in, of onderdanig

Om even op die beweging terug te komen:
Wij hebben liever een hondje die af en toe ook het wandelingentje over kan slaan :mrgreen:. Want meestal hebben we het echt niet te druk, maar soms wel (nu 1x per 3 of 4 weken) En als dan de hond meteen zo gek als een deur word, nee dat hebben we liever niet.
Maar het is natuurlijk wel te begrijpen dat je niet zomaar een aantal wandelingen achter elkaar over kan slaan. Als je dan geen alternatief bied zoals hondensport of apporteren. Dan is het wel ete begrijpen dat de hond druk word.

(misschien is het jullie ook wel opgevallen dat ik onderschool tijd hier op zit. Dat komt omdat ik ziek ben. Ok echt ziek niet, maar heel snel moe en erg verkouden/hoesterig. Hopelijk geen Pfeiffer :N: )
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Ben het met Marloes eens dat een timide pupje niet op zijn plek is in een druk gezin. Daar past een vrolijke middenmoter bij.

Maar eerlijk gezegd begrijp ik sowieso niet dat je nu al zo gaat piekeren over een pup aangezien Xena pas 5 maanden is en absoluut nog niet te zeggen is hoe e.e.a. zich ontwikkelt als ze ouder is.

Op zich is een niet al te pittig ras de beste keuze en dan daar wel een vrolijke redelijke bijdehandte pup van, maar ik zou echt eerst eens een jaartje wachten met piekeren wat voor soort hondje het precies zou moeten worden. Ik neem toch ook aan dat jij het niet allemaal bepaalt, maar dat je ouders ook nog wat mogen zeggen. Willen die wel een tweede hond, of is dat iets wat jij je in je hoofd hebt gezet?

Anne
Sorry ik had jou quote niet gezien. En ja mijn ouders willen nog liever een tweede hond dan ik. Ze willen er al 1 in de zomervakantie. Dan is Xena nog niet eens 1,5. (goede er zit geen andere optie op dan dit zo te zeggen, al is het niet zeker, maar als alles goed gaat eind mei) en de baby pas 2 maanden!

Ik heb ze al foto's laten zien van het markiesje, de kooiker, de maltezer. Ze vonden het markiesje het leukst, de kooiker het mooist. En mijn moeder vond maltezers schattig, en mijn vader vind maltezers helemaal niets :19: (van hem moeten honden waaks zijn :N:)

En wij zijn op dit moment alles behalve een druk gezin. Maar waarschijnlijk veranderd dat...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Pink0Pink schreef:
starfleet schreef:Ben het met Marloes eens dat een timide pupje niet op zijn plek is in een druk gezin. Daar past een vrolijke middenmoter bij.

Anne
Sorry ik had jou quote niet gezien. En ja mijn ouders willen nog liever een tweede hond dan ik. Ze willen er al 1 in de zomervakantie. Dan is Xena nog niet eens 1,5. (goede er zit geen andere optie op dan dit zo te zeggen, al is het niet zeker, maar als alles goed gaat eind mei) en de baby pas 2 maanden!

Ik heb ze al foto's laten zien van het markiesje, de kooiker, de maltezer. Ze vonden het markiesje het leukst, de kooiker het mooist. En mijn moeder vond maltezers schattig, en mijn vader vind maltezers helemaal niets :19: (van hem moeten honden waaks zijn :N:)

En wij zijn op dit moment alles behalve een druk gezin. Maar waarschijnlijk veranderd dat...
Een timide, en dus meestal onzeker, pupje is helemaal niet zo leuk hoor :wink:
Je kan er weinig mee, behalve dan proberen zo'n hondje ervan te overtuigen dat hij/zij best de wereld aankan. Je kan er niet goed lekker wild mee spelen, en je bent echt voornamelijk bezig met het in goede banen leiden van de onzekerheid van zo'n hondje.

En met druk gezin bedoel ik gewoon een normaal gezin, een timide pupje is daar gewoon niet goed op zijn plek. Het zijn niet de makkelijkste pupjes/hondjes en het zijn ook niet de leukste hondjes als je gezellig met je hondje bezig wilt zijn. Echt niet...
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

OK een middenmotor dus :ok:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Die zijn zoooooooooooo geinig. Ben hier bij 'n paar fokkers geweest. Wat me wel op viel is dat ze allemaal behoorlijk aan de dikke kant waren. Maar een heel handzaam leergierig hondje. Maar het is 'n terrier......

IK ben bij de Tibetaanse terrier blijven steken:
http://inhoud.tibetaanseterrierclub.nl/index.html

Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Misschien is een Norfolk terriër wel wat.
Lekker eigenwijs en voor de duvel niet bang. Handzaam formaatje ook.
Plukras, dus weinig losse haren in huis.
Ik vind ze heel geinig.
Afbeelding
Ahh wat schattig, daarom stond hij ook in mijn lijstje :wink:
Maar idd een leuk hondje, ik ga nog even wat meer opzoeken :ok:
Neeltje schreef:Die zijn zoooooooooooo geinig. Ben hier bij 'n paar fokkers geweest. Wat me wel op viel is dat ze allemaal behoorlijk aan de dikke kant waren. Maar een heel handzaam leergierig hondje. Maar het is 'n terrier......

IK ben bij de Tibetaanse terrier blijven steken:
http://inhoud.tibetaanseterrierclub.nl/index.html
Best een geinig hondje, maar hoe groot is hij. Want bij die foto krijg ik er geen beeld van.
En die norfolk terriër, wat is ermis met een terriër? Zijn die dan zo druk (veel beweging nodig) en kefferig.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Terriers staan er gewoon bekend om dat ze druk zijn en kefferig kunnen zijn. Ligt natuurlijk helemaal aan het karakter. Maar het zijn niet de makkelijkste honden.

De benaming van de Tibetaanse Terrier is eigenlijk verkeerd, het is meer een herdershond. Hij wordt ook niet gekeurd tijdens de tentoonstellingen met de terriers, maar met de gezelschapshonden. Ze worden tot 35 - 42 cm hoog, gewicht tot max 14 kg.

Toevallig is er bij ons iemand komen wonen die er een heeft en ze zijn echt gaaf. Ze zei ook dat hij zo goed als niet verhaarde. Leuke ervan is ook je hebt ze zowat in elke kleurslag die bestaat.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Ok bedankt voor je reactie :ok:

Ik heb ondertussen wat opgezocht over de Norfolk, op hun website stond dat ze minstends 1x per dag een wandeling nodig hadden van 1 tot 1,5 uur. Ik neem aan dat dat niet voor puppen geld. Maar toch, zouden ze dan als er 1 x een wandelingentje afvalt druk worden. Ik weet het niet. Heeft iemand op dit forum een Norfolk?

Over de tibetaanse terrier:
Ze schijnen goed met kinderen om te kunnen gaan, dat is een pluspunt! Ik denk helemaal als ze er mee opgroeien. Verder staat dat hij gereserveerd is tegenover vreemden, maar niet aggressief. Dat is ook prima.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”