Het verstrikt raken in de lijn duurt maar even, ze hebben heel snel door dat dat vervelend is als je ze er niet mee gaat helpen, lekker laten modderen met die lijn dus

, maar eens kijken hoe handig ze ermee worden
De lange lijn werkt niet "binnen de bebouwde kom". Maar daarbuiten toch geen probleem?
Het is een beetje lastig uit te leggen, wat ik bedoel over te brengen is dat ik bij een volgende pup heel gedoseerd zou omgaan met het loslopen.
Dus bij gewoon uitlaten aan de normale riem, net als een gewone

hond.
In die gevallen waar anders de hond al snel wordt losgelaten "omdat het daar wel kan" zou ik extra voorzichtig zijn met loslaten, dit echt opbouwen met veel gebruik van een lange lijn (metertje of 5) dus, en met veel aandachtsoefeningen.
Ik zou daar bij een volgende pup voor kiezen om zodoende de mogelijkheid te hebben tijdig in te kunnen grijpen zonder er een groot punt van te hoeven maken in het kader van "pick your battle", als we er zelf een groot punt van maken door correctie's of juist te veel belonen wordt het voor de hond ook een "hot-item" en dat moet het eigenlijk niet zijn
Ook is mijn ervaring dat het beperken van de vrijheid een kalmerend effect geeft op de hond, dat stukje extra sturing wordt ervaren als hulp lijkt het wel en voorkomt stress situaties.
De hond wil heel graag leren wat er van hem wordt verlangt, wij moeten hem helpen het goed te doen, "help mij het zelf te doen".
Het komt voor dat de hond als het ware geen raad weet met al die ruimte om hem heen en als een dolle rond gaat rennen, lijkt leuk maar is het niet als je hem eens goed bekijkt op zo'n moment, paniekerig.
Ik wil benadrukken dat dit is toegespitst op mijn eigen ervaringen, het stukje van o.a. Nettie over haar teckels sterkt mij hier in, net zoals veel ervaringen van mensen in mijn directe jachthonden-omgeving.
Het betreft dan veelal staande honden en retrievers.
Je lijkt mij geenzins een waardeloze trainer overigens
Iedereen denkt altijd dat de ander het beter doet of makkelijker heeft, meestal valt dat nogal mee hoor
Ohja, om hem even lekker de benen te laten strekken gewoon een prikkelarm plekje zoeken
Nog mooier is, als je met z'n 2-en bent, hem lekker heen en weer roepen.