Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jachthonden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Gehoorzaamheid en baasgerichtheid zijn heel belangrijk
Is dan ook een onderdeel van de jachtcursus.
Ben ik helemaal met je eens.
Maar in de ooespronkelijke vraag ,vraagt ze zich ook af of je een jachtcursus moet volgen met een jechthond. Ik bedoelde dan ook meer dat , naast een jachtcursus, iedere cursus die zich richt op gehoorzaamheid van de hond goed is. En dat zijn heel veel cursussen!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ma-Rianne schreef:
Gehoorzaamheid en baasgerichtheid zijn heel belangrijk
Is dan ook een onderdeel van de jachtcursus.
Ben ik helemaal met je eens.
Maar in de ooespronkelijke vraag ,vraagt ze zich ook af of je een jachtcursus moet volgen met een jechthond. Ik bedoelde dan ook meer dat , naast een jachtcursus, iedere cursus die zich richt op gehoorzaamheid van de hond goed is. En dat zijn heel veel cursussen!
Oh ja, dat ben ik helemaal met je eens :ok:
Bezig zijn en de hersentjes gebruiken hoeft niet per sé op een jachtcursus :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pascal »

angelique schreef:o daar gaat het mij nou net om ...das niet te doen dus?
we zijn daar elk jaar 4/5 maanden .

ik zie dat je uit Kerkrade komt ...ik ook :mrgreen:
Een plaatsgenoot :wink:
Maar wat betreft de camping: Dat mijn honden zo onrustig zijn hoeft niet te betekenen dat alle jachthonden onrustig zijn he :N:
Hier zijn ze namelijk gek op konijnen. Als ze konijnen of katten zien op de camping draaien ze helemaal door. Maar ik zie ook andere jachthonden waarbij het gewoon goed gaat. Verder kan ik geen zinnig woord erover zeggen :19:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Ik zelf heb ook een Engelse Springer, showlijn. Ik heb er puppy traning meegedaan en de vervolgcursus. Daarna ben ik jacht gaan doen, wat mij niet zo beviel (lag vooral aan de locatie en aan mijn eigen voorkeur). Daarna ben ik weer gehoorzaamheid gaan doen tussendoor ook nog behendigheid.
Ik vind het ideale huishouden en verder kan je er veel kanten mee op. Ik vind niet dat je er perse jacht mee moet doen.
Fietsen en behendigheid vind hij eigenlijk net zo leuk. Persoonlijk vind ik wel dat het honden zijn die toch wel wat beweging nodig hebben. Maar ook dat is net wat je zelf aan went. Ik fiets nu met mijn hond 3-4 x per en dan minimaal een half uur tot een uur en ja dan krijgen ze nu eenmaal meer conditie.

Net wat de andere ook al zeiden het ligt er heel erg aan wat voro jachthond je neemt. De groep is zo groot.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Eigenlijk is het meeste al gezegd, maar ik vind het leuk om ook mijn steentje bij te dragen :wink: . Mij is de jachtpassie namelijk niet mee gevallen en ik ben er een groot voorstander van dat daar meer voorlichting over komt aan potentiële jachthondbezitters.. Begrijp me goed, mijn volgende hond wordt zeker weten weer een Bracco (staande jachthond) maar ik weet nu wat jachtpassie echt in houdt! Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost om mijn hond zover te krijgen als hij nu is. Toch heb ik veel aan voorbereiding gedaan (voor ik deze hond koos); shows, fokkers geraadpleegd en de rasvereniging benaderd. Mijn ervaring is dat er vaak wat bagatelliserend over het jachtgedrag werd gedaan. Ik denk dus dat het heel goed is dat je je realiseert waar je aan begint met een staande of nog erger :mrgreen: een lopende jachthond. Natuurlijk is er ook per individu veel verschil in jachtpassie; ik ken een paar Weimaraners, een Vizsla en Bracco's die weinig tot geen jachtpassie bezitten, maar daar kun je niet van uit gaan! Wanneer je voor zo'n ras kiest moet je er in ieder geval van uit gaan dat je een 'werkhond' in huis neemt (geldt trouwens ook voor de retrievers) die je te kort doet met alleen een paar wandelingetjes per dag.
Wat jachtpassie betreft zou ik uit jouw rijtje de Stabij en de Drent schrappen en me meer richten op de Toller en de Kooijker. Neem contact op met de rasverenigingen, ga bij fokkers langs én op shows, want daar ontmoet je ook 'gewone' eigenaars die meestal graag over hun ras vertellen!

Groetjes, Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moon schreef:Begrijp me goed, mijn volgende hond wordt zeker weten weer een Bracco (staande jachthond)
Kijk,en daar heb je dus al een heel groot verschil in Staande jachthonden onderling.De jachtpassie van bijv. een Drent is niet te vergelijken met die van een Bracco.

Wat jachtpassie betreft zou ik uit jouw rijtje de Stabij en de Drent schrappen

Waarom?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
angelique
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angelique »

bedankt voor alle reacties !!

ik twijfel nu nog steeds haha

maar ik vind het heel leuk om al jullie ervaringen te lezen ! :ok:
Moon
Zeer actief

marian* schreef:
Moon schreef:Begrijp me goed, mijn volgende hond wordt zeker weten weer een Bracco (staande jachthond)
Kijk,en daar heb je dus al een heel groot verschil in Staande jachthonden onderling.De jachtpassie van bijv. een Drent is niet te vergelijken met die van een Bracco.

Waarom?
Haha, niet persoonlijk opnemen Marian :wink: Ik schrapte alleen de staande honden uit het lijstje ivm de huiver van de ts voor jachtpassie :wink: . Ik vind Drenten geweldig :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Moon schreef:
marian* schreef:

Waarom?
Haha, niet persoonlijk opnemen Marian :wink: Ik schrapte alleen de staande honden uit het lijstje ivm de huiver van de ts voor jachtpassie :wink: . Ik vind Drenten geweldig :ok:
Ik neem het ook niet persoonlijk op,maar vroeg me echt af waarom deze rassen geschrapt zouden moeten worden.
Mijn idee is dat jij denkt dat de Stabij en de Drent dezelfde jachtpassie hebben en er op dezelfde manier mee omgaan als de Bracco en als ik gelijk heb dan heb je het echt fout :mrgreen:
Ze hebben het natuurlijk wel,maar gaan er op een heel andere - energiezuinige- manier mee om.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

angelique schreef:bedankt voor alle reacties !!

ik twijfel nu nog steeds haha

maar ik vind het heel leuk om al jullie ervaringen te lezen ! :ok:
Tja, dat schiet zo niet op hè :mrgreen:

Begin anders eens met karaktertrekken op papier te zetten die je graag in een hond zou willen zien. En ook een lijstje met wat je absoluut niet zou willen..
Ga dan eens naar een show; dan zie je alle honden in 'real life' en kun je al eens een oriënterend gesprek aangaan met eigenaren en kijken welke rassen het dichtste bij je verlangens komen. Én voor welke hond je qua uiterlijk 'valt'..
Hou je ons op de hoogte van je zoektocht? Ben wel benieuwd namelijk :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Kijk anders eens goed rond op deze site:
http://jachthonden.startpagina.nl/
Afbeelding
angelique
Vaste gebruiker

ja zal ik doen !

ik heb net een mailtje gekregen van iemand waar ik eens mag komen kijken naar haar honden ...zij hebben tollers en kooikers ..

en dat is dan gewoon om de honden dan eens in het echt te zien ,niet om er meteen een aan te schaffen zeg maar . daar ga ik de 27e eens kijken ...ben benieuwd !
Moon
Zeer actief

marian* schreef:
Moon schreef:
marian* schreef:

Waarom?
Ik neem het ook niet persoonlijk op,maar vroeg me echt af waarom deze rassen geschrapt zouden moeten worden.
Mijn idee is dat jij denkt dat de Stabij en de Drent dezelfde jachtpassie hebben en er op dezelfde manier mee omgaan als de Bracco en als ik gelijk heb dan heb je het echt fout :mrgreen:
Ze hebben het natuurlijk wel,maar gaan er op een heel andere - energiezuinige- manier mee om.
Ik meen wel gelezen te hebben (weet niet op dit forum) dat mensen met Drenten behoorlijk met hun handen in het haar zaten wb. het weglopen (spoortjes achterna) van hun Drent. Vandaar dat ik er vanuit ging dat je met de meeste 'staanders' toch wel ernstig rekening moet houden met de jachtpassie :wink: Maar ik weet wel dat Drenten er anders mee omgaan dan Bracco's.
Denk jij dan dat Ts. in de situatie die zij schetst (camping met veel konijntjes e.d) een goede keuze maakt met een Drent? Zonder veel meer energie te steken in de training dan de gemiddelde hondenbezitter?
Begrijp me goed, dit bedoel ik echt als vraag en niet als aanval of zo :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

angelique schreef:ja zal ik doen !

ik heb net een mailtje gekregen van iemand waar ik eens mag komen kijken naar haar honden ...zij hebben tollers en kooikers ..

en dat is dan gewoon om de honden dan eens in het echt te zien ,niet om er meteen een aan te schaffen zeg maar . daar ga ik de 27e eens kijken ...ben benieuwd !
Leuk! Moet je nog even geduld hebben dus :wink: . Het beste zou zijn als er geen nesten aanwezig zijn, want die kleine dropjes zijn zo moeilijk te weerstaan :wink:
Ben benieuwd naar je ervaringen!
Gr. Marijke
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Moon schreef:Denk jij dan dat Ts. in de situatie die zij schetst (camping met veel konijntjes e.d) een goede keuze maakt met een Drent? Zonder veel meer energie te steken in de training dan de gemiddelde hondenbezitter?
Ja,ik denk dat dat goed kan.
Met een Drent heb je een hond die stronteigenwijs kan zijn zodat je sowieso al een hond hebt die moeilijker gehoorzaam te krijgen is dan bijv. een Herderachtig tiepje,maar als je hem "hebt" dan heb je hem.
En echt,die jachtpassie valt best te behappen vind ik MITS je goed weet waar je aan begint en je dus goed rond kijkt vóór de aanschaf.
Afbeelding
angelique
Vaste gebruiker

Moon schreef:
angelique schreef:ja zal ik doen !

Leuk! Moet je nog even geduld hebben dus :wink: . Het beste zou zijn als er geen nesten aanwezig zijn, want die kleine dropjes zijn zo moeilijk te weerstaan :wink:
Ben benieuwd naar je ervaringen!
ja daar heb ik ook aan gedacht en er zijn dan idd geen puppies aanwezig haha anders ben ik zo verkocht :wink:
Moon
Zeer actief

marian* schreef:
Moon schreef:Denk jij dan dat Ts. in de situatie die zij schetst (camping met veel konijntjes e.d) een goede keuze maakt met een Drent? Zonder veel meer energie te steken in de training dan de gemiddelde hondenbezitter?
Met een Drent heb je een hond die stronteigenwijs kan zijn zodat je sowieso al een hond hebt die moeilijker gehoorzaam te krijgen is dan bijv. een Herderachtig tiepje,maar als je hem "hebt" dan heb je hem.
En echt,die jachtpassie valt best te behappen vind ik MITS je goed weet waar je aan begint en je dus goed rond kijkt vóór de aanschaf.
Oké :wink: Zodra mensen aangeven moeite te hebben met jachtpassie ben ik geneigd (blijkbaar ten onrechte) om heel groep 7 weg te strepen :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
marian* schreef:
Oké :wink: Zodra mensen aangeven moeite te hebben met jachtpassie ben ik geneigd (blijkbaar ten onrechte) om heel groep 7 weg te strepen :wink:
Ik heb dezelfde neiging als jij Marijke :mrgreen:
Ik weet niet zeker of dat ten onrechte is :wink:

edit: toch moet ik toegeven dat bij de Stabij en bij de Drent ook makkelijker types voorkomen :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 07 jan 2007 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Als je toch bij mij in de buurt woont kun je ook eens meegaan naar de Brunssummerhei, dan zie je wat voor jachtpassie ze hebben :wink:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
angelique
Vaste gebruiker

Pascal schreef:Als je toch bij mij in de buurt woont kun je ook eens meegaan naar de Brunssummerhei, dan zie je wat voor jachtpassie ze hebben :wink:
o daar zijn mijn man en ik gister toevallig gaan wandelen ! (maar 3 honden gezien ) maar het is er wel heel mooi en ze kunnen er tenminste lekker rennen .
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: jachthonden

Ongelezen bericht door drent.lover »

angelique schreef:een paar vraagjes voor degene met een jachthond :

hebben jullie dit ras speciaal hierop uitgekozen (jachttrainig enz)
Ik heb van huis uit meegekregen dat jachthonden de liefste honden zijn en dus was voor mij de keuze voor een jachthond snel gemaakt.of zijn er ook mensen die deze hond echt alleen als huishond hebben en er verder niks mee doen ?
met mijn eerste jachtond heb ik alleen puppie en puppievervolg training gevolgd en later ook behendig heid, geen jachttraining en daar was hij tevreden mee, met mijn drent ben ik na de puppie en puppievervolg wel aan jachtrainnen gaan doen omdat ze uitdaging nodig is en dat niet vond in alleen maar volgen en zit en af, en bij jachtraining worden deze afgewisseld met apporten en dat maakt het net even leuker voor mijn drenten dan bedoel ik met de jachtpassie zeg maar

is het volgens jullie zielig als je een jachthond alleen als huishond hebt ?
Het is absoluut niet zielig om een jachthond als huishond te hebben, maar vergis je er niet in, ze hebben heel veel energie die ze dagelijks anderhalf tot 2 uur kwijt moeten in rennen, vliegen en snuffelen, ik neem ook vaak dummies mee tijdens de wandelinge en die verstop ik dan of trek ik een sleep mee zodat ze ze moet opzoeken en dat vind ze geweldig
ik heb overigens geen honden ...
wil er wel graag een maar alle honden die mij aanspreken zijn jachthonden
en dat is bij mij net zo :ok:
....

ben benieuwd naar jullie ervaringen
Afbeelding
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

angelique schreef:
Pascal schreef:Als je toch bij mij in de buurt woont kun je ook eens meegaan naar de Brunssummerhei, dan zie je wat voor jachtpassie ze hebben :wink:
o daar zijn mijn man en ik gister toevallig gaan wandelen ! (maar 3 honden gezien ) maar het is er wel heel mooi en ze kunnen er tenminste lekker rennen .
Zijn jullie in het losloopstuk geweest dan?
Normaal is het daar drukker. Ik was er gisteren ook, we hadden toevallig drie honden bij ons :mrgreen:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb een kooikertje en die blijft goed bij ons en anders is ze goed terug te roepen.

Anne
angelique
Vaste gebruiker

Pascal schreef:
angelique schreef:
Zijn jullie in het losloopstuk geweest dan?
Normaal is het daar drukker. Ik was er gisteren ook, we hadden toevallig drie honden bij ons :mrgreen:
we zijn aan de kant vd sterrenwacht geweest
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik heb een toller die tot nu toe ook redelijk goed bij me blijf en niet achter geursporen aangaat.
Het is wel een hond die veel beweging en geestelijke stimulatie nodig heeft.
Afbeelding
angelique
Vaste gebruiker

marye schreef:Ik heb een toller die tot nu toe ook redelijk goed bij me blijf en niet achter geursporen aangaat.
Het is wel een hond die veel beweging en geestelijke stimulatie nodig heeft.
mooie hond !

is het bij een toller minder denk je dan bij andere jachthonden ? over het algemeen genomen dan ..
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik denk dat retrievers over het algemeen inderdaad minder achter geursporen aangaan dan staande honden of lopende honden en dichterbij de baas blijven.
Heb wel het idee dat de toller over het algemeen meer beweging en geestelijke stimulatie nodig hebben dan bijv de golden en de lab.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marye schreef:Ik denk dat retrievers over het algemeen inderdaad minder achter geursporen aangaan dan staande honden of lopende honden en dichterbij de baas blijven.
Heb wel het idee dat de toller over het algemeen meer beweging en geestelijke stimulatie nodig hebben dan bijv de golden en de lab.
Helemaal mee eens :ok:
Afbeelding
snoesje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door snoesje »

ik heb zelf een beagle, dus een staande jachthond.

ik weet niet of een drenthe bv een grotere jachtpassie heeft.

beamer is nu 10 maand en ik heb hem zelf van zijn 4 m en half..had nooit loslopen geleerd. en we zijn sinds een maand zover dat we het kunnen met hem.
zonder cursus maar gewoon zelf oefenen

hij is soms wel oost indisch doof als hij terug moet komen en spurt soms weg in het bos...maar blijft wel in de buurt en ik train met een jachtfluitje ..zodat hij daardoor weet waar we zitten en terugkomt

nog niet kwijt geweest...

nog met geen dieren afgekomen, gewoon snufellen en snuffelen.

maar idd er zou daar toch bij de verkoop wat moeten ingelicht worden.
want ze zijn niet zo makkleijk op te voeden dan andere honden.. en koppig en natuurlijk zit dat jachtinstinct in hun gedrag erin.
ze liggen neit zomaar aan je voeten zoals andere honden...alhoewel hij binnen wel rustig is.

maar met veel geduld en energie ...zijn we al heel ver met hem..en niks van cursussen gevolgd
ook geen jachttraining...en als ie zijn wandelingke per dag heeft in ons bosje is hij tevreden....en helmaal als hij los mag..

en dna in t weekend een grotere wandeling aan de zze of grote bos.

maar met die andere rassen geen ervaring..

gr snoesje
Moon
Zeer actief

snoesje schreef:ik heb zelf een beagle, dus een staande jachthond.

ik weet niet of een drenthe bv een grotere jachtpassie heeft.

beamer is nu 10 maand en ik heb hem zelf van zijn 4 m en half..had nooit loslopen geleerd. en we zijn sinds een maand zover dat we het kunnen met hem.
zonder cursus maar gewoon zelf oefenen

hij is soms wel oost indisch doof als hij terug moet komen en spurt soms weg in het bos...maar blijft wel in de buurt en ik train met een jachtfluitje ..zodat hij daardoor weet waar we zitten en terugkomt

nog niet kwijt geweest...

nog met geen dieren afgekomen, gewoon snufellen en snuffelen.

maar idd er zou daar toch bij de verkoop wat moeten ingelicht worden.
want ze zijn niet zo makkleijk op te voeden dan andere honden.. en koppig en natuurlijk zit dat jachtinstinct in hun gedrag erin.
ze liggen neit zomaar aan je voeten zoals andere honden...alhoewel hij binnen wel rustig is.

maar met veel geduld en energie ...zijn we al heel ver met hem..en niks van cursussen gevolgd
ook geen jachttraining...en als ie zijn wandelingke per dag heeft in ons bosje is hij tevreden....en helmaal als hij los mag..

en dna in t weekend een grotere wandeling aan de zze of grote bos.

maar met die andere rassen geen ervaring..

gr snoesje
Ik wil niet vervelend doen maar een beagle is geen staande jachthond :wink: Deze behoort tot de 'lopende honden, zweethonden en verwante rassen'! Het zijn meute-honden, dus heel iets anders dan voorstaande honden.....
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”