Inge schreef:malinois schreef:MARC_S schreef:Ik val in herhaling als ik zeg dat ik het ook erg stom vind om de hond waarmee je meerdere nesten fokt op basis van geld niet goed te laten rontgenen. Ik weet niet hoeveel nesten deze reu gehad heeft maar wat ik wel weet is dat er in de africhting en met africhtingshonden prat op wordt gegaan dat ze zo'n geweldige heupen hebben
Als rontgenen niet officieel hoeft kan je ook niet zeggen dat de honden zo gezond zijn gezien deze uitslag
ik ben het nog nooit tegengekomen bij de fokkers die ik ken uit de africhtingswereld dat ze geen officiele HD uitslag hebben van de ouders. Ik zou als pupkoper ook geen pup nemen bij een fokker die zijn stamboomouderdieren niet officieel laat rontgenen. 't is een kleine moeite

Ik laat overigens ook al mijn honden die sporten rontgenen, gewoon om te weten of het goed is of niet en of ik ergens rekening mee moet houden bijvoorbeeld. Ze springen hier niet eerder dan het moment dat ze gerontgend zijn

Dan ben je dus nog niet in België en andere landen geweest?
Want daar is het dus blijkbaar NIET standaard dat er een beoordeling is.
Maakt dat hen minder goede werkhondenfokkers?
Ik heb de indruk dat het mondioringprogramma (fysiek zwaar programma) eerder als selectie geldt bij een aantal fokkers.
Belgie niet nee, want ik haal mijn honden gewoon in NL aangezien daar, mijns inziens, de beste honden zitten. Dit is overigens heel persoonlijk hoor, je zult me niet horen zeggen dat ze uit andere landen slecht zijn, maar voor mij hoef ik het land niet uit voor een hond.
Ik ken er een paar in Duitsland en Oostenrijk en die worden allemaal gerontgend.
Maakt dat een minder goede werkhondenfokker? Ja voor mij wel, want ik vind dat toch wel het minste wat je kan doen als fokker.
Met het mondioringprogramma ja prima, alleen wordt er daar helemaal gerotzooit met stambomen etc.
Zoek eens de hond A'Tim op op bloedlijnen en de hond Dovre Fjeld Vasco.
Dezelfde hond, totaal verschillende stamboom

Sorry maar daar hoef ik al geen hond uit als er zulke dingen gedaan worden, wat moet je nou geloven?
Ik geloof zeker dat die honden echt getest worden en veel moeten verduren maar is dan een rontgenfoto zoveel moeite
Nogmaals dit is mijn mening hoor

ik kijk er niemand op aan maar ik zou er dus geen pup van nemen.