Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke honden zijn het gezondst? (geen kangal topic)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Die van mij zijn ook groot en zijn ook terriers.
Maar volgens mij is de zwarte Russische terrier ook de grootste.
Mooie honden trouwens!
:zweep:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Melanie 74 schreef:
yamie schreef: er zijn maar erg weinig grote terriers :mrgreen: ( airedale is de grootste)
Is de zwart russische terrier niet de grootste??
die behoort officieel gezien niet tot groep 3, ze horen bij groep 2 :wink:
wolfwoman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolfwoman »

ik denk dat de wolfhonden toch vrij gezonde rassen zijn.
Helaas de Saarloos tegenwoordig niet meer, met PRA (oogziekte, wat leid tot blindheid)

De Tsjechoslowaakse Wolfhond heeft een levensverwachting van
12-18 jaar, en er komen gelukkig weinig tot geen erfelijke afwijkingen voor !!
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

volgens mij staat de maltezer toch wel bovenaan geen erfelijke aandoeningen niet doorgefockt en ze berijken enorm hoge leeftijden :pffff:
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

wolfdog schreef:ik denk dat de wolfhonden toch vrij gezonde rassen zijn.
Helaas de Saarloos tegenwoordig niet meer, met PRA (oogziekte, wat leid tot blindheid)

De Tsjechoslowaakse Wolfhond heeft een levensverwachting van
12-18 jaar, en er komen gelukkig weinig tot geen erfelijke afwijkingen voor !!
Laten wij het nu zo is stellen. Stel er is een broodbakker Jan die 50 bakkerijen heeft door het hele land, en ze zijn allemaal ondergebracht in verschillende afdelingen met allemaal andere namen met zetbazen. Dan is er een soort RvB van Bakkers, en die roept een commissie in het leven die bakkerijen moet keuren voor het beste brood en bakbeleid. Nou ze nemen Jan als keurder en die moet de beste bakkerijen op papier zetten, en heel begrijpenlijk Jan geeft dan alle 50 zijn eigen zaken als beste op.

Kijk dit bedoel ik nou met de SWH, een RV heeft zijn eigen kennels, dan is toch begrijpenlijk dat een RV aangeeft in deze tijd in media en boekwerken dat hun SWH's populatie het gezondste ras van de wereld is .
De RvB heeft nu ook in het leven geroepen dat de RV's uit moeten maken welke fokkers het goed doen. Als een RV nou plm 350 hondjes hebben met eigen fokkers, en ze sluiten verder alles uit buiten een RV, dan krijgt de RvB alleen maar namen van kennels uit hun eigen club van een RV.
Dus het systeem van Jan de bakker, (waren laten keuren door de eigenaar zelf, die keurt zijn eigen spullen nooit af).

Op dit moment heb ik het gevoel dat de Tsjechoslowaakse Wolfhond gezonder is als de SWH, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Maar beste mensen de SWH van een RV of er buiten hebben net als elk ander ras goede en slechte eigenschappen ivm erfelijke afwijkingen.
Bij een RV moeten ze nieuw bloed inbrengen zeggen en schrijven ze, dat zal betekenen dat ze het niet gered hebben met hun unieke gecentraliceerde fokkerij.
Ik ben gek op het ras, en wij doen ons best om buiten een RV weer gezonde honden te krijgen. Wat bij een RV niet gelukt is, anders gaan ze toch niet voor niets zeker 2 blinden PRA lijders gebruiken met de fok. Tot voor kort hadden ze plm 500 hondjes, en het aantal is nu drastisch aan het terug lopen .
Gr Bertus.
wolfwoman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolfwoman »

Je hebt helemaal gelijk Bertus !!
het is jammer dat een RV zoals bij de SWH een ras zo 'verknoeid'

Daarom respect voor degene, die knokken voor een gezonden populatie, buiten de RV om !!! :ok:
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

yamie schreef:
Hanneke2 schreef:Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat de hele rasgroep spitsen en oerhonden redelijk gezond is. Geen overdreven populaire rassen in die groep, en veelal een heel natuurlijke bouw, dat helpt ook.
is zeker waar, maaarrrrr dat heb je voor een groot deel in de terrier groep ook, functionele bouw enz

het is ook maar net wat ergens bekend van is, van de podenco's, basenji,( bv) daar zijn bepaalde onderzoeken ook niet verplicht, en het is dus niet zo, dat een hond per definitie ergens last van hoeft te hebben terwijl hij of zij het wel heeft ( diverse oogafwijkingen, patella luxatie enz) als je niet test, dan weet je ook niks en kun je ook niet zeggen, dat ze compleet vrij zijn en oh zo gezond..

maar dat ze niet bol staan van en ook al zouden ze iets dragen , het niet een boel overschaduwt? ja dat zeker :wink:
Bij de Terriërs wordt vaak getest op Levershunt. Een aandoening die de hond langzaam van binnenuit vergiftigd (even kort door de bocht), bij Bouviers komen vaak schildklierafwijkingen voor en zo hebben bepaalde rassen toch hun achilleshiel of is dit niet wat er wordt bedoeld?
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Ruwharige hollandse herders zijn wel aardig gezond, is ook normaal gebouwd. Er is een probleem geweest met goniodysplasie (een oogafwijking) maar dat is aardig onder controle. De ruwharen worden vaak jaar of 15.
Zover ik weet is er bij de maltezers ook veel oog en hartproblemen...
Met kruisingen ligt het er net aan wat van kruising dat het is, kruis je bvb een zieke herder met een zieke retriever dan krijg je echt geen gezonde pups hoor.
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

De Greyhound :pffff: :mrgreen:
www.kennelclub.nl schreef: Gezond ras dat vrij oud kan worden.
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Spriet schreef:De Greyhound :pffff: :mrgreen:
www.kennelclub.nl schreef: Gezond ras dat vrij oud kan worden.
Er komt ook PRA in voor.
Juist door deze honden ben ik in 1989 mij gaan verdiepen in PRA, en we zijn gaan spiegelen en ik heb werkelijk een honderdtal stambomen oa van de Whippet , onderzocht hoe de bloedlijnen liepen om dat het toen ook daar in voor kwam.
Een paar jaar geleden stond ik aan de stok met een training in de zandbak in Goes, toen ik iets vreemds zag bij een Greyhound, ik herkende het gedrag wat ik bij mijn 4 blinden SWH's PRA lijders zag. Ik ging naar de eigenaar toe en vroeg hoelang hij de hond had, hij had hem sinds kort maar de hond liep niet rond in Rotterdam met de rails, en wel redelijk in Goes met de sleephaas.
Ik ging later naar mijn vrouw Coby toe die renleidster was op die dag, en zei Co die Greyhound is blind hij loopt op gehoor en geur en voelt de andere honden naast zich, en je moet aan die man vragen voor oogonderzoek. Coby werd kwaad en zei nee je moet niet zo kritisch zijn door onze blinden SWH's. Ik zei het ook nog tegen een kennis Fien, en die wist het ook niet wat te doen. Thuis nog pittige discussies gehad. En de week er op was de man er weer, en ik zag weer die aparte manier van hoofd houden en gedrag. Coby twijfelde toch door mijn reacties, en vroeg de man voor een onderzoek. En ja hoor de hond was erfelijk blind na oogspiegeling. Ik weet echt niet meer welke man of hond het was, we hebben hem nooit meer gezien en hij had de hond weg gedaan.
Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”