Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke honden zijn het gezondst? (geen kangal topic)
Moderator: moderatorteam
-
kangalfan
- Zeer actief
Welke honden zijn het gezondst? (geen kangal topic)
Welke rassen behoren tot de gezondste rassen?
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Ciske
-
kangalfan
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens honden encyclopedie Ester Verhoef;kangalfan schreef:Hoe oud worden ze gemiddeld?bernersennenfan schreef:Saarloos Wolfshond behoort ook bij de gezondere rassen volgens de omschrijving, ben van deze honden ook erg gecharmeerd.
Saarloos Wolfhonden zijn gezonde honden. Voor een hond met een dergelijke afmeting kan hij erg oud worden - dertien of veertien jaar is geen uitzondering.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
tja, denk dat bertus er iets anders over denktbernersennenfan schreef:Volgens honden encyclopedie Ester Verhoef;kangalfan schreef:Hoe oud worden ze gemiddeld?bernersennenfan schreef:Saarloos Wolfshond behoort ook bij de gezondere rassen volgens de omschrijving, ben van deze honden ook erg gecharmeerd.
Saarloos Wolfhonden zijn gezonde honden. Voor een hond met een dergelijke afmeting kan hij erg oud worden - dertien of veertien jaar is geen uitzondering.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Deze mening deel ik ook.Hanneke2 schreef:Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat de hele rasgroep spitsen en oerhonden redelijk gezond is. Geen overdreven populaire rassen in die groep, en veelal een heel natuurlijke bouw, dat helpt ook.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
is zeker waar, maaarrrrr dat heb je voor een groot deel in de terrier groep ook, functionele bouw enzHanneke2 schreef:Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat de hele rasgroep spitsen en oerhonden redelijk gezond is. Geen overdreven populaire rassen in die groep, en veelal een heel natuurlijke bouw, dat helpt ook.
het is ook maar net wat ergens bekend van is, van de podenco's, basenji,( bv) daar zijn bepaalde onderzoeken ook niet verplicht, en het is dus niet zo, dat een hond per definitie ergens last van hoeft te hebben terwijl hij of zij het wel heeft ( diverse oogafwijkingen, patella luxatie enz) als je niet test, dan weet je ook niks en kun je ook niet zeggen, dat ze compleet vrij zijn en oh zo gezond..
maar dat ze niet bol staan van en ook al zouden ze iets dragen , het niet een boel overschaduwt? ja dat zeker
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ik schrijf is algemene theorie, Bertus heeft veel persoonlijke ervaring en is in praktijk met deze honden bezig, het ene is meer algemeen/wrs ook gemiddeld, het andere komt van 1 individuyamie schreef:tja, denk dat bertus er iets anders over denktbernersennenfan schreef:Volgens honden encyclopedie Ester Verhoef;kangalfan schreef:Hoe oud worden ze gemiddeld?bernersennenfan schreef:Saarloos Wolfshond behoort ook bij de gezondere rassen volgens de omschrijving, ben van deze honden ook erg gecharmeerd.
Over allebei valt iets te zeggen, maar ik schrijf ook expres 'volgens de encyclopedie' omdat ik me verder niet in het ras heb verdiept en er dus te weinig van af weet

-
keessie
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
Re: Welke honden zijn het gezondst? (geen kangal topic)
Is een vrij makkelijke stelling op deze manier gesteld.kangalfan schreef:Welke rassen behoren tot de gezondste rassen?
Zo simpel schijnt het niet te zijn.
- Hanneke2
- Zeer actief
Met name de kleinere terriër-rassen worden inderdaad ook vrij oud, toch? En ja, het scheelt natuurlijk waar allemaal op getest wordt, maar ik weet van diverse podenco's dat ze ruim 15 geworden zijn, zonder noemenswaardige kwalen, en eentje zelfs 21. En dat gaat je bij bijvoorbeeld een boxer echt niet gebeuren...yamie schreef:is zeker waar, maaarrrrr dat heb je voor een groot deel in de terrier groep ook, functionele bouw enzHanneke2 schreef:Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat de hele rasgroep spitsen en oerhonden redelijk gezond is. Geen overdreven populaire rassen in die groep, en veelal een heel natuurlijke bouw, dat helpt ook.
het is ook maar net wat ergens bekend van is, van de podenco's, basenji,( bv) daar zijn bepaalde onderzoeken ook niet verplicht, en het is dus niet zo, dat een hond per definitie ergens last van hoeft te hebben terwijl hij of zij het wel heeft ( diverse oogafwijkingen, patella luxatie enz) als je niet test, dan weet je ook niks en kun je ook niet zeggen, dat ze compleet vrij zijn en oh zo gezond..
maar dat ze niet bol staan van en ook al zouden ze iets dragen , het niet een boel overschaduwt? ja dat zeker
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
is ook zo, was ook geen aanval, maar meer, van tja.. wat is gezond? zoals ik hiervoor ook al zei, men zegt wel eens, ohhhh kruisingen zijn veeeeeel gezonder, geen problemen, terwijl dat dus onzin is, of kan zijn.. er zijn zat honden en rassen, waar echt wel problemen in zijn, maar wat niet getest word ( en ooit komt dat er dan wel uit) maar die problemen belemmeringen de hond niet, dus men weet er niet eens van ( qua ras en fok honden ..dat zit er dan dus wel in )bernersennenfan schreef:Wat ik schrijf is algemene theorie, Bertus heeft veel persoonlijke ervaring en is in praktijk met deze honden bezig, het ene is meer algemeen/wrs ook gemiddeld, het andere komt van 1 individuyamie schreef:tja, denk dat bertus er iets anders over denktbernersennenfan schreef:Volgens honden encyclopedie Ester Verhoef;kangalfan schreef: Hoe oud worden ze gemiddeld?
Saarloos Wolfhonden zijn gezonde honden. Voor een hond met een dergelijke afmeting kan hij erg oud worden - dertien of veertien jaar is geen uitzondering.![]()
Over allebei valt iets te zeggen, maar ik schrijf ook expres 'volgens de encyclopedie' omdat ik me verder niet in het ras heb verdiept en er dus te weinig van af weet![]()
-
Melanie 74
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
er zijn maar erg weinig grote terriersHanneke2 schreef:Met name de kleinere terriër-rassen worden inderdaad ook vrij oud, toch? En ja, het scheelt natuurlijk waar allemaal op getest wordt, maar ik weet van diverse podenco's dat ze ruim 15 geworden zijn, zonder noemenswaardige kwalen, en eentje zelfs 21. En dat gaat je bij bijvoorbeeld een boxer echt niet gebeuren...yamie schreef:is zeker waar, maaarrrrr dat heb je voor een groot deel in de terrier groep ook, functionele bouw enzHanneke2 schreef:Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat de hele rasgroep spitsen en oerhonden redelijk gezond is. Geen overdreven populaire rassen in die groep, en veelal een heel natuurlijke bouw, dat helpt ook.
ik ken zoveel terriers die zonder problemen de 15 halen zelfs ouder,. maarrrr daarvan wel een aantal met oogafwijkingen en patella luxatie, dat belemmerd ze dus niet in het oud worden, maar de kwaal is er wel, dat was wat ik bedoelde met gezond, dat zijn dingen die je dus ook soms niet weet van een hond.. als er niet getest word, of ze nou oud worden of niet
- *Linda*
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Marieke en Montana
- Vaste gebruiker
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
SWH heeft veel last van ogenziektes als ik me niet vergis?
Ik ken eigenlijk weinig van rassen over het algemeen, maar Tjechische wolfhonden, Indian Dogs... zijn zeer egzonde en sterke rassen. Indian Dogs worden ongeveer 20 jaar
Mechelaars uit werklijnen zijn denk ik ook vrij gezond?
Ik ken eigenlijk weinig van rassen over het algemeen, maar Tjechische wolfhonden, Indian Dogs... zijn zeer egzonde en sterke rassen. Indian Dogs worden ongeveer 20 jaar
Mechelaars uit werklijnen zijn denk ik ook vrij gezond?

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
-
Mojuan
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik weet niet veel van de amstaff maar daar heb ik dingen over iets met het hart gehoord.Paulala schreef:Voor zover ik weet, heeft de American Staffordshire Terrier ook nog geen rasgebonden kwalen.
Deze honden worden met regelmaat rond de 16 jaar.
Ik ken zelfs iemand die er één had die 18 is geworden.
Dat vind ik toch vrij oud voor een hond met 'stevig' postuur.
daarbij heeft zowel de amstaff als de SBT regelmatig last van huidproblemen/allergieen

-
Mojuan
- Zeer actief
Oh ja, dat is waar, over huidproblemen heb ik meer gehoord.
Hebben die van mij gelukkig geen last van.
Maar hartproblemen?
Ik heb pas de fokker nog aan de telefoon gehad en we hadden het toevallig nog over rasgebonden afwijkingen, maar ik heb haar niets over het hart horen zeggen.
Daar zou ik wel graag meer van weten.
Hebben die van mij gelukkig geen last van.
Maar hartproblemen?
Ik heb pas de fokker nog aan de telefoon gehad en we hadden het toevallig nog over rasgebonden afwijkingen, maar ik heb haar niets over het hart horen zeggen.
Daar zou ik wel graag meer van weten.

- Chione
- Zeer actief
-
bieke
- Actief
-
Lemuria
Ben ik het ook mee eens, American Indian Dogs komen niet bijzonder vaak voor en hebben dus ook (niet veel/geen) last van inteelt en de problemen die daarbij komen kijken. Huskies zijn ook heel gezonde honden, de meeste halen de 13 toch wel in goede conditie als ik zo om me heen kijk.Trippell schreef:Ik ken eigenlijk weinig van rassen over het algemeen, maar Tjechische wolfhonden, Indian Dogs... zijn zeer egzonde en sterke rassen. Indian Dogs worden ongeveer 20 jaar
Maar het ligt er ook aan hoe je je hond behandelt hoor. Je kunt een ras hebben dat nog zo'n goede gezondheids-status heeft, als je hem binnenshuis laat verpieteren dan wordt hij toch niet oud.
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik voel me ook niet aangevallen hooryamie schreef:is ook zo, was ook geen aanval, maar meer, van tja.. wat is gezond? zoals ik hiervoor ook al zei, men zegt wel eens, ohhhh kruisingen zijn veeeeeel gezonder, geen problemen, terwijl dat dus onzin is, of kan zijn.. er zijn zat honden en rassen, waar echt wel problemen in zijn, maar wat niet getest word ( en ooit komt dat er dan wel uit) maar die problemen belemmeringen de hond niet, dus men weet er niet eens van ( qua ras en fok honden ..dat zit er dan dus wel in )bernersennenfan schreef:Wat ik schrijf is algemene theorie, Bertus heeft veel persoonlijke ervaring en is in praktijk met deze honden bezig, het ene is meer algemeen/wrs ook gemiddeld, het andere komt van 1 individuyamie schreef:tja, denk dat bertus er iets anders over denktbernersennenfan schreef: Volgens honden encyclopedie Ester Verhoef;
Saarloos Wolfhonden zijn gezonde honden. Voor een hond met een dergelijke afmeting kan hij erg oud worden - dertien of veertien jaar is geen uitzondering.![]()
Over allebei valt iets te zeggen, maar ik schrijf ook expres 'volgens de encyclopedie' omdat ik me verder niet in het ras heb verdiept en er dus te weinig van af weet![]()
Begrijp wat je bedoeld met kruisingen

-
Melanie 74