Ik laat mijn honden los waar dat mag en kan; dus in officiele losloopgebieden zonder risico op auto's.
Er is een uitzondering en dat is mijn park. Daar hebben ze sinds kort het halve park in de zomermaanden verboden voor honden. Niet alleen hebben ze het drukst bepicknickte en bespeeltuinde stuk verklaard tot 'honden losloopgebied', ook mag je in de andere helft eigenlijk ook niet meer met een aangelijnde hond komen. En dat is lastig. Woon je aan de verkeerde kant moet je dus officieel eerst om het hele park heenlopen voor je er aan de goede kant inmag, terwijl je ook binnen 20 meter door het park dat gebied bereikt. En de indeling is ronduit stom en onhandig gekozen. Afijn, daar laat ik mijn honden dus nog wel een stukje los, maar dat doet eigenlijk iedereen. Daar staat wel tegenover dat ik ze aanlijn zodra er mensen zitten te picknicken of aan het voetballen zijn oid, ookal is dat in een losloopgebied. Ik weet dat mijn honden daar vrolijk op afgaan en dat wil ik niet, dus dan zitten ze aan de lijn.
Mijn ervaring hier is doorgaans dat het de mensen zijn met een 'schijt-aan-alles' mentaliteit die hun hond gewoon lekker in de buurt los laten lopen. Ik heb hier regelmatig de Malamute-huskykruising van de plaatselijke (overigens wel aardige) hondenverzamelaar achter de broek aan, zonder baas. Of die zie ik dan ineens 's avonds laat weer midden op een kruispunt staan. Er woont ook een Chinese mevrouw met een Lab die als een dolle de weg over en weer rent, maar die hem gewoon zijn goddelijke gang laat gaan. Dondert haar niets en ze krijgt hem toch niet te pakken. Oh, en een meneer die het heel druk heeft met werken en bellen, maar die wel graag een puberende Flatocoat wil hebben. Die sjeest ook af en toe langs, of wil mee naarbinnen als Ted loops is. En een blond meisje met een AmBull die volgens eigen zeggen heeeel goed luistert, maar het op wonderlijke wijze toch iedere keer presteert om - als ik netjes ben overgestoken

- de weg over te sjeesen en plots op te duiken. En mijn ervaring is toch wel een beetje dat vaak stoere gasten met stoere honden het ook stoer vinden om geen lijntje mee te nemen.
Ik snap het wel hoor, dat een hond perfect volgt en dus los mee mag, maar ik kan mijn hond op straat niet even losgooien en heb dus liever dat eenieder zijn hond gewoon een lijntje omdoet waar dat moet. Ik vind het vervelend om met twee aangelijnde honden een loslopende hond tegemoet te lopen, ik weet niet hoe die zal reageren en mijn ervaring is dat er meer loslopende honden niet luisteren dan wel. Maar dat ligt er denk ik ook aan waar je woont. Midden in Amsterdam vind ik het althans niet zo handig.