Ja, heb er van gehoord. Bij mij in het dorp woonde een man die een labradoodle had (echt enig beest!) en die was bij die fokker wezen kijken. Hij heeft daar dus om die reden juist géén hond gekocht. Hij heeft geen fokplannen maar vond dit gewoon te belachelijk voor woorden. Hij heeft nu een intacte reu van inmiddels zo'n jaar of 2.Caro. schreef:Vanavond kwam ik een pupje tegen, leuk beestje en Puchu lekker gespeeld. Gevraagd wat voor ras het was en ik kreeg te horen 'Labradoodle'. Hé, da's apart, want die had ik nog nooit gezien.
Ik vroeg of ze het hondje uit Australië had, maar nee er schijnen ook twee fokkers in Nederland te zitten.
Wel worden de pups allemaal al gesteriliseerd/gecastreerd voordat ze naar de eigenaar gaanDit om het fokken tegen te gaan, werd mij verteld.
Dit schattige pupje van 10 weken, teefje, was dus al op de leeftijd van 7 weken gesteriliseerd. Net zoals alle zusjes en broertjes.
Ik snap best dat ze het zomaar fokken in tegen willen gaan, maar dit vind ik wel heel erg rigoreus![]()
Hadden jullie dit al gehoord over de Labradoodle, dat de pups die afkomstig zijn van Nederlandse fokker dus allemaal gesteriliseerd/gecastreerd worden? (volgens deze vrouw dus).
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Labradoodle
Moderator: moderatorteam
- *Linda*
- Zeer actief
Re: Labradoodle
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ga ingrijpen en misschien zit ik er wel helemaal naast maar die labradoodle is echt geen ruw haar :N:
Een ruwhaar pup heeft toch verschillende vachtlengtes? Ik heb 2 ruwhaarhonden gehad en die hadden een baardje en kort haar op de rug. Naarmate ze ouder werden vulde het haar zich uit en werd het pas echt ruw. Deze pup lijkt mij doorgroeihaar te hebben. Alles is 1 lengte en dus kan ik me niet voorstellen dat het dik en ruw haar is
Leer me waar ik fout ga want ik heb moeite een trimster met ervaring tegen te spreken. Ik kan nu haast geen gelijk hebben maar ik zou er gif op innemen dat deze hond langhaar wordt. En wel echt langhaar dat dus eeuwig doorgroeit en niet verhaart.
Een ruwhaar pup heeft toch verschillende vachtlengtes? Ik heb 2 ruwhaarhonden gehad en die hadden een baardje en kort haar op de rug. Naarmate ze ouder werden vulde het haar zich uit en werd het pas echt ruw. Deze pup lijkt mij doorgroeihaar te hebben. Alles is 1 lengte en dus kan ik me niet voorstellen dat het dik en ruw haar is
Leer me waar ik fout ga want ik heb moeite een trimster met ervaring tegen te spreken. Ik kan nu haast geen gelijk hebben maar ik zou er gif op innemen dat deze hond langhaar wordt. En wel echt langhaar dat dus eeuwig doorgroeit en niet verhaart.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zoals jij het beschrijft is ook mijn ervaring met de (zwarte) pup die ik op de cursus heb gehad en een andere Labradoodle pup (blond) die ook op de vereniging was.MARC_S schreef:Ik ga ingrijpen en misschien zit ik er wel helemaal naast maar die labradoodle is echt geen ruw haar :N:
Een ruwhaar pup heeft toch verschillende vachtlengtes? Ik heb 2 ruwhaarhonden gehad en die hadden een baardje en kort haar op de rug. Naarmate ze ouder werden vulde het haar zich uit en werd het pas echt ruw. Deze pup lijkt mij doorgroeihaar te hebben. Alles is 1 lengte en dus kan ik me niet voorstellen dat het dik en ruw haar is![]()
Die bazen hadden hun hond niet laten knippen, dus ze zagen ern niet zo uit als op de foto van het gezinnetje.
http://labradoodle-ny.com/images/100_1075a.jpg
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet of het vergelijkbaar is maar Floor was ook half ruw/ half poedel vacht. Ik kon haar deels ook plukken maar niet helemaal. Als haar haar langer groeide begon ze wel degelijk te verharen. Niet zoals Job deed ofzo maar ze verloor wel degelijk haar. Overigens kon haar haar ook heel lang groeien als ik dat zou willen maar dat vond ik niet mooi bij haarMARC_S schreef:Ik ga ingrijpen en misschien zit ik er wel helemaal naast maar die labradoodle is echt geen ruw haar :N:
Een ruwhaar pup heeft toch verschillende vachtlengtes? Ik heb 2 ruwhaarhonden gehad en die hadden een baardje en kort haar op de rug. Naarmate ze ouder werden vulde het haar zich uit en werd het pas echt ruw. Deze pup lijkt mij doorgroeihaar te hebben. Alles is 1 lengte en dus kan ik me niet voorstellen dat het dik en ruw haar is![]()
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
schumax
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- ranetje
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Yep, deze kan ik ook niet plukken. Je kunt dat trouwens niet manipuleren hoor, ik kan van een plukvacht geen knipvacht maken of andersom. Honden met een poedelvacht móeten geknipt/gschoren worden omdat de vacht anders gaat vervilten. Of je zo'n ruwhaar Labradoodle nu wel of niet trimt dat maakt niet uit.ranetje schreef:Dit lijkt me nou echt een knipvacht zoals een poedel die ook heeft (?)schumax schreef:Hier een labradoodle met langer haar, het lijkt mij stug dat deze geen haar zou verliezen!
Hieronder een volwassen ruwhaar doodle. Ongetrimd ziet hij er niet veel anders uit ....... :N:

-
Mojuan
- Zeer actief
Ik vind het wel erg leuke honden om te zien.
Maar toch vind ik het erg raar dat een kruising van twee rassen een 'rasnaam' krijgt.
Terwijl de nakomelingen onderling niet worden gebruikt voor de fok.
Een Labradoodle is dus altijd een hond die voortkomt uit een poedel en een Labrador als ik het goed heb begrepen?
En nooit uit twee Labradoodles?
Maar toch vind ik het erg raar dat een kruising van twee rassen een 'rasnaam' krijgt.
Terwijl de nakomelingen onderling niet worden gebruikt voor de fok.
Een Labradoodle is dus altijd een hond die voortkomt uit een poedel en een Labrador als ik het goed heb begrepen?
En nooit uit twee Labradoodles?

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Mojuan
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor mij kun je van een ras spreken als er een FCI erkenning bij hoort. Maar ik ben erg recht in de leer LOL.
Ik geloof trouwens niet dat de labradoodle ooit in Amerika of door de FCI erkend gaat worden. Geen ras dus wat mij betreft maar een leuk lijntje bastaarden waar een slimmerik goud geld mee verdient.
Ik geloof trouwens niet dat de labradoodle ooit in Amerika of door de FCI erkend gaat worden. Geen ras dus wat mij betreft maar een leuk lijntje bastaarden waar een slimmerik goud geld mee verdient.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Ik weet niet of er in Amerika een ras van wordt gemaakt eigenlijk.
Ik dacht dat ze in Nederland speciaal werden gefokt om een blinde geleide hond te krijgen die niet verhaart?
Zodat een blinde met een alergie voor hondenharen ook het plezier kan hebben van een geleidehond?
Zo zijn ze een paar jaar geleden aan mij voorgesteld n.l.
Is dat verkeerde informatie?
Ik dacht dat ze in Nederland speciaal werden gefokt om een blinde geleide hond te krijgen die niet verhaart?
Zodat een blinde met een alergie voor hondenharen ook het plezier kan hebben van een geleidehond?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Het bedenksel is Australisch in ieder geval. En misschien gingen er wel nobele gedachten aan vooraf (dat was bij de Saarloos Wolfhond ook zo?). Gezien de prijzen en de puppycastratie denk ik dat de zogenaamde fokkers minder met het geleidehondenverhaal en meer met de hype en bijbehorende financiële voordelen voor henzelf, bezig zijn.ranetje schreef:Ik weet niet of er in Amerika een ras van wordt gemaakt eigenlijk.
Misschien dat geleidescholen wel zelf F1's fokken (kruising Labrador - Grote Poedel) maar dan schieten ze hun doel voorbij omdat ze geen niet verharende honden fokken maar honden met vachten zoals ik een foto plakte.
Om de wollige vacht te krijgen moet je terugkruizen naar de Poedel en dan vraag ik me af waarom je geen échte Poedel of een Barbet neemt?
Qua gezondheid en bastaardkracht zou ik best iets begrijpen van het fokken van een F1-kruising. De kans op erfelijke problemen is dan minimaal. Alleen zodra je weer in een lijn/ras terugfokt dan ben je die bastaardkracht weer kwijt...
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind de reden waarom ze gefokt worden, wat betreft het niet verharen en alle andere hondse zaken, hartstikke slecht.
Maar ik ken een goldendoodle (golden retriever/poedel), die ook speciaal gefokt is voor een blindengeleidenhonden instituut en ik vind het toch wel een ontzettend leuke hond. Die is om te zien iets langhariger dan de labradoodle. Maar ja, zelfs de honden die niet geschikt zijn als blindengeleidehond worden voor zeer hoge bedragen verkocht.
Maar ik ken een goldendoodle (golden retriever/poedel), die ook speciaal gefokt is voor een blindengeleidenhonden instituut en ik vind het toch wel een ontzettend leuke hond. Die is om te zien iets langhariger dan de labradoodle. Maar ja, zelfs de honden die niet geschikt zijn als blindengeleidehond worden voor zeer hoge bedragen verkocht.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- ranetje
- Zeer actief
Dat ben ik helemaal met je eens.Valerie schreef:poedels zijn toch ook slimme honden? die zou je dan toch ook gewoon kunnen trainen voor mensen met allergie?
Ze zijn volgens mij wel eens getraind in het verleden.
Waarom dat gestopt is weet ik niet.
In ieder geval lukte het kennelijk niet om een of andere reden.(?)
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Naar aanleiding van dit topic ben ik even op marktplaats wezen kijken of er veel Labradoodle's worden aangeboden. Gelukkig niet
Er staat slecht 1 advertentie van een fokker. Waar het op neerkomt: Liever Labradoodle X Labradoodle om de vacht meer te voorzien van een poedel. Labrador X Poedel kan teveel labrador-vacht doorgeven waardoor zo'n Labradoodle niet geschikt is voor mensen met allergie.
Er staat slecht 1 advertentie van een fokker. Waar het op neerkomt: Liever Labradoodle X Labradoodle om de vacht meer te voorzien van een poedel. Labrador X Poedel kan teveel labrador-vacht doorgeven waardoor zo'n Labradoodle niet geschikt is voor mensen met allergie.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- Asterix
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
- Asterix
- Zeer actief
Dat begrijp ik zelfs nogRosita Compagner schreef:Ja, da's geneticaCleo schreef:Volgens de fokkerRosita Compagner schreef:Waar wat op neerkomt Cleo?![]()
Ik begrijp niet dat een labradoodle meer poedelvacht zal doorgeven als bij een labrador X poedel
Maar leg eens uit? Krijg je nu echt meer poedelvacht van labradoodle x labradoodle. In oorsprong zit daar toch maar 1 poedel in? Hoe krijg je de vacht dan meer poedelachtiger?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Moeten we aan die Labradoodle fokkers vragen om onze verkooppraatjes te schrijven.........
Cockapoo's hebben natuurlijk heerlijk veel haar dus we blijven meteen aan het werk
Cleo, naar het zich laat aanzien is krulharigheid een recessieve eigenschap is. Wanneer je een krulharige hond (Poedel) kruist met een glad/kort/stokharige hond als een Labrador dan zullen alle pups slechts 1 gen voor die krulharigheid meekrijgen. Met 1 gen vertoon je de eigenschap niet. Alle pups zijn niet-krulharig.
Wanneer je in een volgende generatie toch wel die krullen wilt (want die verharen niet) dan moet je of weer een Poedel gebruiken (2 genen voor krulhaar) of een andere 1e generatie Labradoodle die ook 1 gen heeft.
2x een 1e generatie geeft je een uitsplitsing van 25% niet gekruld zonder krulgen, 50% niet gekruld maar met krulgen en 25% gekruld.
een 1e generatie met een Poedel geeft je 25% niet gekruld met krulgen en 75% gekruld.
Men kiest dus voor die laatste optie, dat snap je
De doedels die daar weer uitkomen zijn dus 75% poedel. Deze worden dan weer onderling gekruisd.
Cockapoo's hebben natuurlijk heerlijk veel haar dus we blijven meteen aan het werk
Cleo, naar het zich laat aanzien is krulharigheid een recessieve eigenschap is. Wanneer je een krulharige hond (Poedel) kruist met een glad/kort/stokharige hond als een Labrador dan zullen alle pups slechts 1 gen voor die krulharigheid meekrijgen. Met 1 gen vertoon je de eigenschap niet. Alle pups zijn niet-krulharig.
Wanneer je in een volgende generatie toch wel die krullen wilt (want die verharen niet) dan moet je of weer een Poedel gebruiken (2 genen voor krulhaar) of een andere 1e generatie Labradoodle die ook 1 gen heeft.
2x een 1e generatie geeft je een uitsplitsing van 25% niet gekruld zonder krulgen, 50% niet gekruld maar met krulgen en 25% gekruld.
een 1e generatie met een Poedel geeft je 25% niet gekruld met krulgen en 75% gekruld.
Men kiest dus voor die laatste optie, dat snap je
- Asterix
- Zeer actief
-
Jelmer
- Vaste gebruiker
Ik wil even een vraag stellen. Op de website: http://www.harja.nl/Dutch/Dutch/Rasbeschrijving.htm staat dat de labradoodle absoluut niet zonder gezelschap kan. Klopt dit echt zo?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan me dat voorstellen gezien het type hond. Poedels en andere waterhonden hebben ook wat makkelijker verlatingsangst.Jelmer schreef:Ik wil even een vraag stellen. Op de website: http://www.harja.nl/Dutch/Dutch/Rasbeschrijving.htm staat dat de labradoodle absoluut niet zonder gezelschap kan. Klopt dit echt zo?