Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Muilkorf ja of nee

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik snap ook wel dat dat geen juiste oplossing is, rassen verbieden :wink:

Maar toch een muilkorf vind ik echt zo gek nog niet.
Er schaffen helaas veel te veel mensen een hond aan zonder er mee om te kunnen gaan.
Ja dat geldt voor alle rassen ja, maar het scheelt dan toch wel wat voor ras je in handen hebt.

En aan de 'etiquette' op straat of in losloopgebieden te zien zijn de mensen van het hondenforum echt niet representatief voor de gemiddelde hondenbezitter.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Caro. schreef:
Chione schreef:
Suuz schreef:Als ik een dergelijke hond zou hebben zou ik muilkorven.
Ik wil het never nooit op mijn geweten hebben dat mijn hond die van een ander dood zou kunnen bijten.

Sterker nog, ik vind het dus niet zo heel raar dat in steeds meer landen bepaalde rassen gewoon "verboden" worden.
Tuurlijk moeten dan jammer genoeg de goede onder de slechte lijden maar in verkeerde handen zijn sommige honden gewoon te gevaarlijk om in een bepaalde omgeving te wonen.

Misschien erg dat ik dit zeg op een forum als dit maar ja, als iedere hondenbaas zo was als de meesten hier hadden we het probleem niet.
En zelfs hier gaan sommige er zelfs nogal 'prat' op dat hun hond geen lieverdje is :19:

Of ipv van een verbod op sommige rassen een soort examen als je een bepaald soort hond wilt aanschaffen. Of misschien een muilkorfplicht voor sommige rassen.
Ik weet het ook niet maar ik vind wel dat je ten alle tijde verantwoordelijkheid moet nemen voor je eigen hond.
Het zijn niet alleen bepaalde rassen die voor incidenten zorgen. Zo is een pup van mij eens gegrepen door een 5 collie's en bv. Lola door meerdere kleinere 'rassen', een staffbull, 2 Boxer's en 2 maal door een Golden Retriever.

Misschien kan het eens tot mensen door gaan dringen dat het geen zin heeft bepaalde rassen uit te schakelen, maar dat er eens keihard gereageerd moet worden richting eigenaren die hun hond maar hun gang laten gaan. Ongeacht het ras van de hond.

Zojuist las ik een berichtje van 2 'Amerikaanse Bull Terriërs' ( aparte ras
:roll: ) die een hond hebben dood gebeten en waarvan er 1 is doodgeschoten door de politie, daar deze een agent zou hebben getracht aan te vallen.
Deze honden bleken vaker los te lopen, waar het schijnbaar? niet mocht.

En dat gebeurd zovaak, zonder dat men hiervoor de gevolgen hoeft te dragen, tot het te laat is.
De hond die hier werkelijk gevaarlijk is in de buurt en dus twee honden al heeft doodgebeten is een Flatcoat Retriever :19:
De hond die Puchu aanviel was een Labrador en die Moritz aanviel een jachthond-iets.

Ik ben het ermee eens dat bepaalde rassen wat minder sociaal naar soortgenoten (sexe genoten) zijn dan anderen, maar vaak zat nemen die mensen hun verantwoordelijkheid.
Niet altijd, nee, maar dat geldt dus net zo goed voor andere rassen.

Rassen verbieden of verplicht muilkorven slaat nergens op.
Waar staat de Bouvier uit het trieste verhaal van Maart dan op een lijst? Nergens toch en toch was het in dit geval een Bouvier :19: Een andere keer is het dus een Flatcoat en ja, weer een andere keer een Rottweiler of Staff.

Beoordeel de individuele hond, de individuele baas, mocht er iets aan de hand zijn, maar nooit een heel ras.
Helemaal mee eens. :ok:

( En jij, je honden, hebben nog geluk gehad dat Kaya erger kon voorkomen ).
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zou muilkorven en als iedereen zijn gevaarlijke hond zou muilkorven zal de wereld weer een stukje veiliger zijn.
Het is niet zo moeilijk bij dit soort discussie's het lijntje door te trekken naar mensen..Moeten wij met een pistool gaan lopen omdat je mogelijk iemand met een pistool tegenkomt die je wil doodmaken?
Een gevaarlijke hond is een wapen en dat mag niet en kan niet. daartegen moet je andere mensen/honden beschermen.
Van mij mogen ze mensen dan ook echt fors straffen als het bekend is dat hun hond niet te vertrouwen is in contact met .... en men wel het risico neemt om dit te laten gebeuren omdat wie weet..
Ik vind het geen excuses.
Wat Maart is overkomen is vreselijk, echt vreselijk. Maar mogelijk had maarts hond een andere hond kunnen doden die tegen zoveel geweld net zo weerloos was geweest.

Overigens; ik vind Suuz haar opmerking zo gek nog niet hoor. Het geweld van sommige rassen is niet vergelijkbaar met een doorsnee hond. Ik word liever aangevallen door een herder dan door een boerboel. Natuurlijk is een hond in handen van een verantwoordelijke baas prima, maar de gemiddelde baas valt niet onder die catagorie. Dan maar liever een hond die mensen nog kunnen uitschakelen en die niet bij een misstap gelijk vreselijke schade veroorzaken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”