Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Muilkorf ja of nee

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Muilkorf ja of nee

Ongelezen bericht door Leanne »

Naar aanleiding van het zeer trieste bericht van Maart :(:

Als je weet dat je hond andere honden bijt moet je hem dan maar geen muilkorf omdoen..omdat de kans erin zit dat je zelf een gevaarlijke hond tegenkomt
En jou hond zich dus niet kan verdedigen...

Dit laatste is ook mijn angst hoor als ik met Bulles loop...
En toevallig liet vorige week een meneer z'n Am Staf gewoon op Bulles af komen...precies een tokkie die vent...hij doet niks hooooooor
Ja dat kan wel wezen maar die van mij wel
Maar hij het dat ding toch op z'n bek?
Ja en is dat voor u een reden om uw hond er maar op af te laten stormen dan? ik zou het erg op prijs stellen als u hem bij u roept (wat hij niet deed) en Bulles was ondertussen aardig aan het flippen...(terwijl ik doorloop) botste keer op keer op de kop van de Am Staf...die idd helemaal niet kwaad reageerden hierop
Maar ik had het spaans benauwd en was bang dat het gedrag van Bulles de hond wel zou triggeren en dat het zo om zou slaan...hij bleef om Bulles heen draaien
Toen schoot ik in de viswijf modus...en meneer zag dat ik toch wel pislink was...en riep de hond bij zich
Ik dacht alleen god zij dank!...

Als Bulles geen muilkorf zou dragen was het leed al niet meer te overzien geweest....en denk dat ik hem dan ook allang af had moeten geven

Dus wat is nou wijsheid dan? want de kans dat een agressieve hond een hond bijt die aan komt gerend zonder oplettend baasje...is denk ik groter als de kans dat jou gemuilkorfde hond wordt aangevallen
Wat vinden jullie? want ik las dat er mensen zijn die hun hond daarom dus niet muilkorven...maar dan loop of wonen jullie zeker in een gebied waar je nauwelijks los lopende honden tegenkomt? anders is dat toch geen doen lijkt mij
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik persoonlijk doe het, niet
terwijl ik weet dat ik rustiger zou lopen :19:
Heb ik gewetens bezwaar;
Ik wist waar ik aan begon(ik had ook een poedel kunnen nemen :mrgreen: )
en als het inderdaad zover komt, wil ik dat ze een eerlijke kans hebben :19:
want mijn honden worden ook nogal eens aangevallen, in dit gat waar iedereen zijn vee maar los laat lopen :19:

Dus ik moet er veel voor laten, maar gevoelsmatig kan ik erachter staan(zoals het nu is)om het niet te doen :wink:
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Maar Sandra pakken jou honden dan meteen? of ligt het toch aan de dominantie van de hond die jullie dan benaderd?
Want daar zal toch wel wat verschil inzitten denk ik...Bulles bv pakt alles reu teef pup onderdanig of dominant er moet gewoon helemaal niks of niemand bij hem komen...dus in mijn geval kan zonder muilkorf echt niet
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Op zich zou ik als ik een rede had om mijn hond te muilkorven dit wel blijven doen.De kans dat er een hondagressieve kan op je afkomt die puur voor de kill gaat is heel klein. In het voorbeeld wat je gaf denk ik dat de hond weinig te verdedigen had. (ik noem bewust geen namen want ik vind het een drama wat er gebeurd is en gewoon te erg voor woorden).
Misschien dat hij her en der een hap zou kunnen geven maar ik denk meer ook niet bij een hond die op deze manier je hond grijpt en er een groot verschil qua gewicht en kracht is.
Over het algemeen zal je te maken krijgen met mensen die te stom zijn om verder te kijken en te dom zijn om te beseffen dat een andere hond wel eens minder vriendelijk zou kunnen zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
S@ndr@
Zeer actief

Nee, negen van de tien keer pakken ze helemaal niets :mrgreen:
ok voorkom het zoveel mogelijk(loop smorgens heel vroeg), en hou ze smiddags goed mogelijk onder appèl

maar als er een dominant heerschap komt :N: is ie wel gelijk aan de beurt,
en het nadeel van Baco is dat ie doorgaat, die stopt niet meer, die zie je genieten van de opwinding,
Die zou dus kunnen doen, wat die boevier heeft gedaan,(die kans gaat hij niet krijgen(hij is nooit verder dan 3 meter bij me vandaan)
Edit; hij heeft ook 2 keer een teef willen pakken die het lef had naar Ducain te grommen- dus hij is wel degelijk in staat teven ook te pakken :roll:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb altijd gezegd dat mócht Kaya echt agressief worden, ik haar zou muilkorven.
Maar nu naar aanleiding van dit enorm trieste bericht, ben ik heel erg gaan twijfelen aan mijn eigen uitspraak. Ik denk dat ik het niet zou doen, dat ik zoveel zou gaan aanpassen aan wandeltijden en wandellocaties dat de kans praktisch nihil zou zijn dat ze haar mogelijke agressie zou kunnen toepassen.
Daarbij komen nog een tweetal andere, weliswaar veel minder belangrijke overwegingen, maar die toch meespelen: de verdediging van zowel mij als eventueel Puchu mocht er echt iets gebeuren.
Kaya heeft al een keer Moritz 'gered' en Puchu ook. Dit waren redelijk serieuze aanvallen van andere honden, waarbij ik Kaya liet ingrijpen. Nu weet ik dat ze niet voor de kill gaat en als ze dat wel zou doen, zou ik er veel terughoudender mee zijn, maar mocht het echt nodig zijn dan heb ik haar toch graag aan mijn zijde.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou het niet doen maar Freek zou een robbertje knokken niet uit de weg gaan, maar gaat absoluut niet door.

Hier kan ik vrijwel ongestoord wandelen en we letten op elkaars honden en lijnen dan even aan.
Wel ben ik laatst terug naar huis gelopen omdat er zomaar een vreemde auto stond met een bull terrier erin en die keek alleen maar naar Freek en trilde helemaal, ik wist niet wat ik daarvan moest denken en had zoiets straks laat hij hem los en dan, ja dan ga ik terug.

Groetjes Els
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Moeilijk. Ik loop er ook al over na te denken.
Toevallig heb ik van de week zo'n muiltje gekocht.
De meeste keren loop ik op plekken waar ik nooit geen kip zie, heerlijk.
Maar soms loop ik ook wel een elders. En dan gaat Spike aan de lijn als ik iets los zie lopen. Maar soms kom ik ook wel eens honden tegen waarvan de baas zegt dat ze goed kunnen spelen. En Daisy kan dan ook wel spelen, maar dat gaat dan weer niet omdat Spike erbij is.
Dan alleen wilde ik zo'n muiltje gebruiken.

Máár... als ik dit dan ook lees. Leon riep ook vanaf het begin dat ik over zo'n ding begon... 'Hij kan zich niet verdedigen.' En ik dacht dat dat dan wel mee zal vallen. Maar na het lezen van dit verhaal hier....

Ik twijfel... vind het moeilijk....
Ben er tot nu toe altijd op tegen geweest, ik heb zelf voor dit ras gekozen. (en zou er ook zo weer voor gaan hoor)
Maar soms... zomaar heel soms... dan zou hij gewoon best los kunnen, die andere hond ook. Daisy speelt soms best graag met andere reutjes.
Wat dan op zich ook weer goed uit zou komen, want ze is gek op kleine reutjes. Kunnen Spike wel schade aanbrengen, maar echt iets schokkends toch niet zo snel.
Heb dat ding nu een weekje in de auto liggen, nog niet gebruikt.

Denk dat ik het per situatie bekijk. Inschatten hoe de andere hond is.
Zowiezo zou ik ze never nooit los laten, ook niet mét muiltje, als het een groot kaliber hond is, die ook nogal macho is. Maar gewoon met honden die alleen maar willen spelen....
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik weet het niet.
Ik heb niet de makkelijkste honden (op Marouck na) met andere honden maar het is vooral een grote bek opzetten.
Nika kan met haar gebit zowiezo nog maar weinig schade aanrichten, Biène staat redelijk goed onder appél en komt eigenlijk niet los met vreemde honden in aanraking. Ik heb dus nog nooit overwogen een muilkorf aan te schaffen, is hier niet nodig gelukkig.
Maar stel dat ik wel in een gebied zou wonen waar ik andere honden niet kan ontwijken en ik had een echt hond-agressieve (of mens-agressieve) hond die voor de kill zou gaan....ik denk dat ik dan inderdaad toch een muilkorf om zou doen. Zoals Whera al zei...de kans dat je een andere gevaarlijke hond tegenkomt is wel aanwezig maar ook weer niet zo groot denk ik, de meeste honden gaan niet direct voor de kill. Zoals jij Bulles omschrijft zou ik dus inderdaad een muilkorf gebruiken...denk ik. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Dazzle (mens happig) heeft zo'n bruin ding, daar doe ik altijd het pennetje door een gaatje, maar haal het overige bandje niet door het ronde bevestiging heen zodat ik met 1 ruk aan het bandje, de pen uit het gaatje schiet en de muilkorf afvalt.

Los is hij altijd zonder muilkorf, maar dat heeft dan ook bij hem niets te maken met hond-agressie.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

nou ja, ik heb het dus wel gedaan.
Waarom: Fez was net voor hij bij mij kwam, aangevallen geweest door een andere stafford. hij bezag van toen af elke hond als mogelijke bedreiging, en zijn motto was 'aanval is de beste verdediging'.
Na een weekje of 2, lukte het met mijn teef, ze kwamen best overeen, na enkele knokpartijen wel (waarbij fez het onderspit moest delven)

Hij viel niet uit, uit dominantie, maar uit angst. elke hond was een gevaar, en moest aan de kant.
Om hem niet aan een leven aan de lijn te veroordelen, deed ik hem dus een muilkorf aan. (mede ook doordat hij soms in een onbewaakt moment achter koeien durfde aan gaan en hij niet zou aarzelen daar eens een hapje uit te nemen)

Maar wie denkt er over na dat er wel eens een hond uit het niets te voorschijn zal komen om zonder genade je hond de keel door te bijten? :19:

wat ik in de toekomst zal doen?? geen flauw idee, maar blijkbaar is je verantwoordelijkheid nemen niet altijd de beste oplossing...
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

even kort door de bocht.
naar mijn mening heb je je verantwoording te nemen als je weet dat jouw hond bijt.

dat jouw hond dan slachtoffer word van een andere agressieve hond is ronduit verschrikkelijk.

maar door jouw hond niet te muilkorfen laat jij andere honden cq mensen veel meer risico lopen.
je kan nog zo voorzichtig zijn....
1 moment en het kan mis zijn.
Dat is toen met utah ook gebeurd en die heeft een vrouw aangevallen.

Wat met fez gebeurd is, is verschrikelijk.
maar de kans dat zoiets gebeurd lijkt mij relatief kleiner als de kans dat jouw hond gaat bijten doordat je hem geen muilkorf voordoet :19:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Dit is wat ik altijd al heb gezegd.
Zolang mijn hond niet elke hond wil vermoorden en dus nog gewoon onder controle is te houden buiten op straat aan de riem ga ik GEEN muilkorf gebruiken.
Ik ben altijd bang geweest dat het zou gebeuren dat hij wordt aangevallen en zich niet kan verdedigen in zo'n geval.
En na het lezen van dat horrorverhaal, ben ik extra hard geschrokken.
Een angst die werkelijkheid wordt, weliswaar niet bij mij, maar het voelt heel dichtbij op de eén of andere vreemde manier.

Ik kom regelmatig loslopende honden tegen.
Als ik de hond niet ken loop ik de andere kant op.
Ken ik de hond wel, dan ligt het er natuurlijk aan of Romeo die hond verdraagt of niet.
Zolang ik met Romeo alleen loop maak ik me weinig zorgen, want ik houd hem gewoon heel erg kort vast, tegen zijn halsband aan en dan krijgt hij van mij de kans niet om te bijten, ik trek hem dan ook rustig de lucht in.
Als ik met beide honden loop dan ga ik altijd een andere kant uit als ik maar enigszins twijfel.
En als zo'n hond dan toch op mij af komt rennen, dan gooi ik Julia los, zodat de hond met haar kan spelen en hou ik Romeo heel kort.
Dan vraag ik netjes aan de eigenaar of die ervoor kan zorgen dat de hond niet bij Romeo in de buurt komt, omdat hij meestal aanvalt en vaak niet los wil laten.
Dit zeg ik altijd heel rustig, maar mensen begrijpen het wel direct.
Ik heb eens met Romeo tussen mijn benen aan zijn riem omhoog gehesen gestaan met twee grommende honden om me heen.
Toen brak het zweet me wel even uit, maar ik zorgde ervoor dat hij niets kon doen.
Toen ben ik heel erg kwaad geworden, want die eigenaressen van de honden kwamen ze niet weg halen, en stonden heel dom te kijken.
Dus ik heb gezegd dat ze ze heel snel weg moesten halen, omdat ik een Pitbull aan de lijn heb en dat ik hem anders los zou laten en dat allebei hun honden dan dood zouden zijn.
Natuurlijk zou ik dat niet gedaan hebben, maar het werkte wel!

Romeo gaat niet voor de kill, en reageert lang niet op elke hond agressief.
Als dit wel het geval zou zijn, dan zou ik mijn uitlaattijden aanpassen.
En dan zou ik mijn honden nooit samen uitlaten, maar om beurten.
En dan zou ik wel een muilkorf gebruiken omdat ik niet wil dat hij een andere hond vermoordt.
:zweep:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik vind deze discussie een beetje wrang op dit moment :19:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Pepie schreef:Ik vind deze discussie een beetje wrang op dit moment :19:
Daar heb je gelijk in.
Het is al erg genoeg.
Maar je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze door het gebeurde na gaan denken over dit onderwerp.
:zweep:
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Paulala schreef:
Daar heb je gelijk in.
Het is al erg genoeg.
Maar je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze door het gebeurde na gaan denken over dit onderwerp.
eens.
dit soort dingen gaan gelijk in je gedachten spelen
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Paulala schreef:
Daar heb je gelijk in.
Het is al erg genoeg.
ik wilde eigenlijk niet reageren, want ik begrijp beide kanten, maar ik denk dat even wachten met deze discussie, wel op z'n plaatst was en is. :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Muilkorf je je agressieve hond niet dan loop je het risico dat hij een JR doodbijt die alleen maar stoer komt waarschuwen dat het te dicht bij zijn erf is. In de praktijk zal zo'n hondje niks doen en niks aanrichten. Als dat hondje dan doodgebeten wordt door een bull of staff die hem in zijn nek grijpt en niet loslaat is dat natuurlijk onacceptabel. Net zo onacceptabel als het vreselijke verhaal van Fez.
Dus door niet te muilkorven laat je andere honden risico lopen op waar je je eigen hond tegen denkt te beschermen.

Iedereen weet dat er mensen zijn die kleine patserige hondjes die nog nooit gevochten hebben rond laten rennen. Die hondjes lopen grote risico's als mensen hun agressieve hond vrij spel geven.

Ik zou dus wel muilkorven als ik bang was dat mijn hond een andere hond iets aan kon doen zonder dat ik dat meteen kon stoppen.
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Mijn honden worden absolut niet gemuilkorft ,ook ik heb er twee die geen lievertjes zijn ,maar ze lopen altijd vast ,als ik mensen tegen kom die hun hond los hebben ,dan waarschuw ik altijd en het liefst als het kan ga ik de andere kant op. mochten er toch mensen zijn die hun hond latebn gaan en het gaat mis, dan vindt ik het heel triest voor dat hondje ,en ik zal er alles aan doen om mijn hond dan heel kort te houden ,maar als dan desondanks toch mijn hond bijt ,dan is dat dikke pech. Het is mijn nu namelijk 1 keer overkomen ,toen liep ik met 2 honden , ik loop tegenwoordig maar met 1 hond tegelijk als het in de buurt is ,als ik ga wandelen met zijn tweeen dan pak ik de auto en rijd naar een plek waar ik niemand tegenkom en dan nog ben ik heel voorzichtig ,maar ik zal ze nooit of te nimmer muilkorfen
Afbeelding
Inka1969
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Inka1969 »

Ik vind het een lastige hoor. Ik heb een staff die nog nooit aggressief naar andere honden gereageerd heeft. Ze is nu bijna twee jaar. Ik laat haar in principe niet loslopen alleen als ik een goed overzicht heb in een gebied waar geen honden/katten in de buurt zijn, dus dat sluit bewoond gebied al uit. Niet dat ik heel bang ben dat zij aanvalt maar meer omdat andere honden het zouden kunnen uitlokken en dan kan mijn hond behoorlijke schade aanrichten. Ik ben wel altijd voorzichtig met loslopende honden die op de mijne afkomen, nogmaals, het gaat altijd goed maar ik ben alert, let goed op de lichaamstaal.

Maar ook ik ben een mens en als er ineens een hond uit het wilde weg bovenop mijn staff klapt die daarop terugbijt zou ik daarom mijn hond nu al als voorzorg moeten muilkorven? Als iedereen nu eens zou beginnen om zijn/haar hond aan te lijnen tenzij het een losloopgebied is, dan zullen het aantal bijtincidenten al drastisch verminderen. Ongelukken gebeuren altijd maar we kunnen het wel beperken en dan wordt de muilkorf discussie ook minder noodzakelijk. Een utopie? Waarschijnlijk wel zolang er legio hondeneigenaren zijn die blijven zeggen 'maar de mijne doet niets hoor....' en vrolijk de riem losgooien.
Groetjes van de drie musketiers.
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Heel moeilijk..
Ik zou zoveel mogelijk proberen mijn uitlaattijden enzo aan te passen, en andere proberen te vermijden. Dan hoeft hij geen muilkorf om..
Maar als ik een redelijk risico zou zien, dan zou ik het wel doen denk ik..
Om niet het risico te lopen dat het zo uit de hand loopt dat ik mijn hond moet laten inslapen..
Maar ik begrijp hoe vreselijk moeilijk de keus is.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

In de 1 1/2 jaar dat ik Lola heb is ze drie keer aangevallen, 'vanuit het niets' ( ik en Lola op een veldje en een loslopende hond die vanaf het pad achter de bosjes kwam aangerent ). Had zij die keren een muilkorf gedragen ( en a.d riem gezeten ), ben ik bang dat het veel ernstiger had afgelopen dan nu het geval is geweest.

Wat Lola is overkomen is geen op zichzelfstaand geval, (te)vaak hoor/ lees ik verhalen van mensen wiens honden worden aangevallen door loslopende honden die hond aggressief gedrag vertonen. Dat het zelden voorkomt, daar geloof ik dus niet zo in, al lopen de meeste zaken ( gelukkig ) beter af dan
nu bij Maart's hond het geval is geweest.

Als Lola andere honden zou aanvallen, zou ik haar a.d lijn houden, maar niet muilkorven.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:In de 1 1/2 jaar dat ik Lola heb is ze drie keer aangevallen, 'vanuit het niets' ( ik en Lola op een veldje en een loslopende hond die vanaf het pad achter de bosjes kwam aangerent ). Had zij die keren een muilkorf gedragen ( en a.d riem gezeten ), ben ik bang dat het veel ernstiger had afgelopen dan nu het geval is geweest.

Wat Lola is overkomen is geen op zichzelfstaand geval, (te)vaak hoor/ lees ik verhalen van mensen wiens honden worden aangevallen door loslopende honden die hond aggressief gedrag vertonen. Dat het zelden voorkomt, daar geloof ik dus niet zo in, al lopen de meeste zaken ( gelukkig ) beter af dan
nu bij Maart's hond het geval is geweest.

Als Lola andere honden zou aanvallen, zou ik haar a.d lijn houden, maar niet muilkorven.
Ik denk ook niet dat het maar zo zelden voorkomt (helaas).
Hier in de buurt loopt ook een hond die al twee honden gedood heeft en één zwaar gewond. Wel aangelijnd, maar niet gemuilkorfd, en zeer weinig controle over de hond.
Zowel Moritz als Puchu is hier een keer aangevallen met een zeer reeël gevaar voor serieuze verwondingen en hier heeft Kaya ingegrepen (overigens zonder verwondingen, want beide honden waren reuen en dimde goed in toen Kaya ingreep).

En als ik dan de verdere verhalen van forumgebruikers hierbij optel, dan geloof ik niet in dat 'heel zelden'.
Afbeelding
A good dog never dies...

Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Als ik een dergelijke hond zou hebben zou ik muilkorven.
Ik wil het never nooit op mijn geweten hebben dat mijn hond die van een ander dood zou kunnen bijten.

Sterker nog, ik vind het dus niet zo heel raar dat in steeds meer landen bepaalde rassen gewoon "verboden" worden.
Tuurlijk moeten dan jammer genoeg de goede onder de slechte lijden maar in verkeerde handen zijn sommige honden gewoon te gevaarlijk om in een bepaalde omgeving te wonen.

Misschien erg dat ik dit zeg op een forum als dit maar ja, als iedere hondenbaas zo was als de meesten hier hadden we het probleem niet.
En zelfs hier gaan sommige er zelfs nogal 'prat' op dat hun hond geen lieverdje is :19:

Of ipv van een verbod op sommige rassen een soort examen als je een bepaald soort hond wilt aanschaffen. Of misschien een muilkorfplicht voor sommige rassen.
Ik weet het ook niet maar ik vind wel dat je ten alle tijde verantwoordelijkheid moet nemen voor je eigen hond.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

als je weet dat je geen dierenarts rekening wil betalen, omdat je hond een ander continu aanvalt ,
dan ben je het zéker wel verplicht , vind ik, voor de andere partij !

Een aanval om zichzelf te verdedigen, komt heel sporadisch voor, dus te weinig om te zeggen:
nou, dan doe ik het maar niet .

Het is veel belangrijker om de ànder geen letsel toe te kennen.
Dan aan die ene aanval te denken. :neenee:

En, om over de aanval van Fez, even terug te komen:

Ik zou willen dat de bouvier een enorme muilkorf had gedragen, dan was dit niet eens gebeurd !!! :evil:
Laat het zelfs verplichten , door de wet!
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

maart schreef:wat ik in de toekomst zal doen?? geen flauw idee, maar blijkbaar is je verantwoordelijkheid nemen niet altijd de beste oplossing...
als iedreen er zo over gaat denken, dan wordt het nooit wat , met je eigen verantwoordelijkheid.
Waar is dan het begin en het einde? :19:

Als we blijven stimuleren door je eigen maatregelen en verantwoording te nemen, en ook een muilkorf te nemen dus,
dan wordt het misschien nog goed toeven hier op aarde!!

Doen we het niet en laten we het zo verzwakken, dan krijg je geheid op elke hoek van de straat ,
weer een hond die een ander gaat doden. :evil:

Dus blijf het goede voorbeeld volgen ! :ok:
S@ndr@
Zeer actief

dat mensen kiezen hun (hapgrage) hond niet te muilkorfen, wil niet zeggen dat ze geen maatregels treffen.!!!
ik denk dat niemand wil dat zijn hond een ander vermoord, dit lijstje met maatregels heb ik persoonlijk al getroffen
apart uitlaten ,op andere tijden lopen, de hond goed onder appèl houden, continu blijven trainen, de hond aanlijnen als ik een andere hond zie.en desnoods even naar de andere kant van de weg gaan, of achter een auto gaan staan.ik kijk eeuwig en altijd om me heen, altijd en overal :eek:

en dat is denk ik al veel meer dan de meeste honden eigenaren toe bereid zouden zijn :19:

maar als andere mensen hun hond los laten lopen zonder eigenaar en mijn hond bijt hem(voel ik met goed klote, maar niet verantwoordelijk)
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Suuz schreef:Als ik een dergelijke hond zou hebben zou ik muilkorven.
Ik wil het never nooit op mijn geweten hebben dat mijn hond die van een ander dood zou kunnen bijten.

Sterker nog, ik vind het dus niet zo heel raar dat in steeds meer landen bepaalde rassen gewoon "verboden" worden.
Tuurlijk moeten dan jammer genoeg de goede onder de slechte lijden maar in verkeerde handen zijn sommige honden gewoon te gevaarlijk om in een bepaalde omgeving te wonen.

Misschien erg dat ik dit zeg op een forum als dit maar ja, als iedere hondenbaas zo was als de meesten hier hadden we het probleem niet.
En zelfs hier gaan sommige er zelfs nogal 'prat' op dat hun hond geen lieverdje is :19:

Of ipv van een verbod op sommige rassen een soort examen als je een bepaald soort hond wilt aanschaffen. Of misschien een muilkorfplicht voor sommige rassen.
Ik weet het ook niet maar ik vind wel dat je ten alle tijde verantwoordelijkheid moet nemen voor je eigen hond.
Het zijn niet alleen bepaalde rassen die voor incidenten zorgen. Zo is een pup van mij eens gegrepen door een 5 collie's en bv. Lola door meerdere kleinere 'rassen', een staffbull, 2 Boxer's en 2 maal door een Golden Retriever.

Misschien kan het eens tot mensen door gaan dringen dat het geen zin heeft bepaalde rassen uit te schakelen, maar dat er eens keihard gereageerd moet worden richting eigenaren die hun hond maar hun gang laten gaan. Ongeacht het ras van de hond.

Zojuist las ik een berichtje van 2 'Amerikaanse Bull Terriërs' ( aparte ras
:roll: ) die een hond hebben dood gebeten en waarvan er 1 is doodgeschoten door de politie, daar deze een agent zou hebben getracht aan te vallen.
Deze honden bleken vaker los te lopen, waar het schijnbaar? niet mocht.

En dat gebeurd zovaak, zonder dat men hiervoor de gevolgen hoeft te dragen, tot het te laat is.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Suuz schreef:. Of misschien een muilkorfplicht voor sommige rassen.
waarom weer gaan veralgemenen naar 'sommige rassen'. precies of dat ik nu iets tegen bouviers zou moeten hebben :19: ik ben gisteren weer met een bouvier gaan wandelen, darco is nog gewoon darco, die is nu niet plots ongelooflijk gevaarlijk geworden, of die moet nu niet plots een muilkorf gaan beginnen dragen :19:

voor hetzelfde geldt was fez aangevallen door een labrador, of golden of weet ik veel wat.

Fez is doodgebeten door een hond, niet door een ras :19:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:
Suuz schreef:Als ik een dergelijke hond zou hebben zou ik muilkorven.

Het zijn niet alleen bepaalde rassen die voor incidenten zorgen. Zo is een pup van mij eens gegrepen door een 5 collie's en bv. Lola door meerdere kleinere 'rassen', een staffbull, 2 Boxer's en 2 maal door een Golden Retriever.

Misschien kan het eens tot mensen door gaan dringen dat het geen zin heeft bepaalde rassen uit te schakelen, maar dat er eens keihard gereageerd moet worden richting eigenaren die hun hond maar hun gang laten gaan. Ongeacht het ras van de hond.

Zojuist las ik een berichtje van 2 'Amerikaanse Bull Terriërs' ( aparte ras
:roll: ) die een hond hebben dood gebeten en waarvan er 1 is doodgeschoten door de politie, daar deze een agent zou hebben getracht aan te vallen.
Deze honden bleken vaker los te lopen, waar het schijnbaar? niet mocht.

En dat gebeurd zovaak, zonder dat men hiervoor de gevolgen hoeft te dragen, tot het te laat is.
De hond die hier werkelijk gevaarlijk is in de buurt en dus twee honden al heeft doodgebeten is een Flatcoat Retriever :19:
De hond die Puchu aanviel was een Labrador en die Moritz aanviel een jachthond-iets.

Ik ben het ermee eens dat bepaalde rassen wat minder sociaal naar soortgenoten (sexe genoten) zijn dan anderen, maar vaak zat nemen die mensen hun verantwoordelijkheid.
Niet altijd, nee, maar dat geldt dus net zo goed voor andere rassen.

Rassen verbieden of verplicht muilkorven slaat nergens op.
Waar staat de Bouvier uit het trieste verhaal van Maart dan op een lijst? Nergens toch en toch was het in dit geval een Bouvier :19: Een andere keer is het dus een Flatcoat en ja, weer een andere keer een Rottweiler of Staff.

Beoordeel de individuele hond, de individuele baas, mocht er iets aan de hand zijn, maar nooit een heel ras.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”