Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labradoodle deel 2

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mevrouwtje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Mevrouwtje »

Rosita Compagner schreef:o o o o ;-)

Wanneer je 'het beste voor hebt' en slechts het gebruiksdoel nastreeft dan plaats je je pups alleen daar waar ze 'horen', namelijk een adres waar ze aan het werk moeten. Niet als huishond. Daarnaast plaats je de dieren hooguit tegen kostprijs.......

Maar ze hebben je aardig gebrainwasht mevrouwtje. Doodle is geen beschermde term dus iedereen mag elke doodle fokken en zo benoemen. labradoodles zijn ook maar gewoon bastaarden met een marketingpraatje.

Hmm, ik ga het labradorforum een beetje begrijpen.

Dat is echt bullshit want ze zijn ook gemaakt voor mensen die allergisch zijn en dus gewoon een hypoallergene HUISHOND zoeken.

En dat 'merklogo' is er voor de echte multigen labradoodle die voortkomen uit de fok uit Australie, waar het ras oorspronkelijk vandaan komt.

En als je goed gelezen hebt heb je kunnen zien dat ik nergens iets geplaatst heb tegen de poedel. Er was van 1 persoon de vraag waarom ze geen poedels gebruikte als blindegeleiden hond en daarop was mijn antwoord dat ik dacht dat het misschien kon zijn omdat mensen het onderhoud te veel werk vonden.

Dus a.u.b. eerst goed lezen voordat je onzin uitkraamt....

En dat opmerking over het labradorforum....

Zucht... :roll:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mevrouwtje schreef:Dat is echt bullshit want ze zijn ook gemaakt voor mensen die allergisch zijn en dus gewoon een hypoallergene HUISHOND zoeken.
Wat ik niet snap, nog steeds niet, is waarom ze geen bestaande rassen nemen?
Poedels worden gebruikt als blindengeleidehond, en als hulphond, en ze voldoen uitstekend.
Oja, én ze zijn geschikt voor mensen die een hypoallergene huishond zoeken.

Alleen omdat er iemand op het dee kwam een nieuw ras te "maken"...

Dat alleen al :denken:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Rosita Compagner schreef: Een collegatrimster in Veenendaal heeft iets Fienerigs in het zwart gehad, was zij het niet toevallig?
Fien bij de trimster in Veenendaal? Die is in ieder geval nog nooit bij de trimmer geweest :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tamara. schreef:
Rosita Compagner schreef: Een collegatrimster in Veenendaal heeft iets Fienerigs in het zwart gehad, was zij het niet toevallig?
Fien bij de trimster in Veenendaal? Die is in ieder geval nog nooit bij de trimmer geweest :wink:
Nee, trimster had 'los' in Veenendaal kunnen lopen en jullie tegen gekomen zijn? Trimmers mogen hun toko ook wel eens uit hoor ;-) Maar goed, het zal niet want ze had je vast het hele verhaal van haar doodle dan uit de doeken gedaan.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Mevrouwtje schreef:
Rosita Compagner schreef:o o o o ;-)

Wanneer je 'het beste voor hebt' en slechts het gebruiksdoel nastreeft dan plaats je je pups alleen daar waar ze 'horen', namelijk een adres waar ze aan het werk moeten. Niet als huishond. Daarnaast plaats je de dieren hooguit tegen kostprijs.......

Maar ze hebben je aardig gebrainwasht mevrouwtje. Doodle is geen beschermde term dus iedereen mag elke doodle fokken en zo benoemen. labradoodles zijn ook maar gewoon bastaarden met een marketingpraatje.

Hmm, ik ga het labradorforum een beetje begrijpen.

Dat is echt bullshit want ze zijn ook gemaakt voor mensen die allergisch zijn en dus gewoon een hypoallergene HUISHOND zoeken.

En dat 'merklogo' is er voor de echte multigen labradoodle die voortkomen uit de fok uit Australie, waar het ras oorspronkelijk vandaan komt.

En als je goed gelezen hebt heb je kunnen zien dat ik nergens iets geplaatst heb tegen de poedel. Er was van 1 persoon de vraag waarom ze geen poedels gebruikte als blindegeleiden hond en daarop was mijn antwoord dat ik dacht dat het misschien kon zijn omdat mensen het onderhoud te veel werk vonden.

Dus a.u.b. eerst goed lezen voordat je onzin uitkraamt....

En dat opmerking over het labradorforum....

Zucht... :roll:
pardon, welke onzin bedoel je precies? En waarom moest er een 'hypo-allergene' (echt niet) kruising gemaakt worden als er al minimaal een tiental RAShonden is die ook niet verharen?

Van gecontroleerde afstamming én goedkoper dan de trendy labradoodle.
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op 23 mei 2008 00:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Mevrouwtje schreef: ( vandaar de vroege castratie daar, om geen neppe te krijgen )
Ik ben blij dat de fokkers zo'n vertrouwen hebben in hun pupkopers :19:

Ze hebben mij ook wel eens gevraagd op Jip een labradoodle was, volgens mij zijn die veel groter toch? :denken: Maar ja, misschien omdat Jip geen showkapsel heeft, dat mensen denken dat het dan geen echte is :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Ik vind het leuke beesten. Misschien (heel misschien) had ik er nog wel een overwogen als er niet zoveel commerciele punten aanzitten. De Saarloos is ook nog relatief nieuw.

Het punt van de hyperallergene etc, is gewoon tsja, niet nieuw. Zoals al eerder gezegd heeft o.a. de poedel, de Airedale etc dat ook. Echter lijkt het me wel een hele leuke kruising.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:
Mevrouwtje schreef: ( vandaar de vroege castratie daar, om geen neppe te krijgen )
Ik ben blij dat de fokkers zo'n vertrouwen hebben in hun pupkopers :19:

Ze hebben mij ook wel eens gevraagd op Jip een labradoodle was, volgens mij zijn die veel groter toch? :denken: Maar ja, misschien omdat Jip geen showkapsel heeft, dat mensen denken dat het dan geen echte is :mrgreen:
sommige doodlesoorten zijn er in 3 maten.... (ja, het lijken ook daarin wel poedels maar dat mag je niet zeggen LOL)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

jores schreef:nou wow hey wat een goeie fokker komt je kruising hond vandaan, "pas" met 6 maanden castreren / steriliseren :roll:

voor de rest sluit ik me aan bij Rosita
De meeste fokkers van rashonden weten als de pups 7 weken tot 6 maanden oud zijn nog niet eens of hun pups wel/niet " fokwaardig " zijn.
Ik vind het totaal overbodig om zulke jonge pups te castreren/steriliseren.

Verder sluit ik me bij Rosita aan. :ok:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

MonaToetje schreef:
jores schreef:nou wow hey wat een goeie fokker komt je kruising hond vandaan, "pas" met 6 maanden castreren / steriliseren :roll:

De meeste fokkers van rashonden weten als de pups 7 weken tot 6 maanden oud zijn nog niet eens of hun pups wel/niet " fokwaardig " zijn.

dat moet zijn alle en niet de meeste (denkend aan HD en ogen)
groetjes Annemie

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik vind het steriliseren/castreren maar een raar verhaal. Ik vind het eerder overkomen alsof de fokker er mooi voor wil zorgen dat hij/zij de enige 'betrouwbare' fokker in de omtrek is.
Trouwens daarnaast vraag ik mij af of de populatie van de honden op deze manier niet veel te klein wordt om nog een gezond ras te creeeren. Er blijft weinig genen variatie over op deze manier. De fokker zou m.i. ook nog echt kruisingen met poedels/spaniels moeten maken om een gezonde genenpool te creeeren. Is dat zo? Of zet hij alleen nog labradoodles op labradoodles? Dan kun je er sowieso van uitgaan dat het geen zuivere koffie is.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Mevrouwtje schreef:
Maeve schreef:Leuk hondje is jullie Joep hoor!
Maar toch blijf ik het een raar verhaal vinden. En dan niet zo zeer wat hier in Nederland gebeurt want als ik dit zo lees gaan mensen er wel verstandig mee om. Helaas hoor ik uit Amerika minder leuke verhalen over zogenaamde designer breeds. En dan blijft het niet bij een Labradoodle maar heeft men het ook over Schnoodles (schnauzer x poedel), cockapoos (cocker spaniel x poedel), beaglemann (beagle x dobermann) en eigenlijk zo'n beetje elke mix. Dit vind ik super fout omdat mensen met opzet kruisingen gaan fokken, die een leuke naam geven en ze voor bakken geld verkopen. Vandaar dat ik het hele Labradoodle idee niet zo geweldig vind..
Helemaal 100% mee eens.
Vreselijk vind ik dat.
De labradoodle is destijds gemaakt met een doel, en nu hoor ik mensen praten over een boefdoodle en weet ik het allemaal..dan gaat er iets koken bij mij van binnen..dat is echt puur uit commercieel oogpunt.

Ik vind het ook vreselijk als de labradoodle daarmee vergeleken wordt, want dat klopt niet.

De stamboom van Joep komt helemaal uit Australie en daar zijn ze heel streng ( vandaar de vroege castratie daar, om geen neppe te krijgen ) en daar heb je oook de echte fokkers zitten die fokken met liefde voor het ras.
In nederland hebben ze nu wel het merklogo voor de labradoodle ( sinds kort )..daaraan kan je zien of je een echte erkende hebt of een broodfok doodle.
Daar ben ik wel blij mee, dat logo, want dat behoud het ras hopelijk!

Of de dure vuilnisbak.. :wink: :smile1:

Neuh , gelukkig is het bij de Labradoodle pure liefhebberij! :smile:

Ik heb via google de site van de " Australian Labradoodle Association " gevonden en een gekeken hoeveel ze daar voor een hond vragen.
Op die site staan 2 reuen te koop en Schrik niet : Ze mogen weg voor 8,000 USD -18,000 USD!!!!!!!!!!!!
:eek:
http://www.laa.org.au/breeders-stock.htm

En ik maar denken dat de Boston duur is! :smile:

edit : En pups kosten 1600 - 3500 USD.
:eek:
Jij bent hoop ik toch niet zo " dom " geweest om zo veel voor Joep te betalen?
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
Van de week vroeg iemand of Fien een Labradoodle was :smile: :smile:
wat heb je gezegd? : " Ja, dat beessie is un echtug Doodle , helumaal uit Australia geimporteerd " :pffff: :smile:
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef:
MonaToetje schreef:

dat moet zijn alle en niet de meeste (denkend aan HD en ogen)
Oeps, foutje :oeps: Ik bedoelde ook alle
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Mara Roulette schreef:Ik vind het steriliseren/castreren maar een raar verhaal. .
Tja, en welke dommerik betaald nu 1600-3500 USD voor een pup die hij moet castreren of die al gecastreerd is. :19:
Ik vind dat als iemand
zo veel voor een pup betaald ,de fokker er geen zeggeschap meer over heeft en de eigenaar zelf mag bepalen of hij ermee fokt/showt of niet.
Het verbaasd mij dat zo veel mensen in die marketingpraatjes trappen. en bereid zijn om een fiks bedrag voor een gecastreerde vuilnisbak te betalen. :19: Over broodfokkers gesproken! :19:
(met dank aan Desi)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Op een ander forum kwam de discussie laatst ook op mode-rassen. Een Amerikaanse fokker van Cockapoodles verdedigde zich door te zeggen dat ze was overgestapt vanwege de gezondheidsproblemen in de American Cocker, die ze dus ook fokt. Ze fokt heel erg veel en leeft er ook van, niet ongewoon in Amerika trouwens. Ze stelde dat kruisingen vitaler zijn dan rashonden.
Iemand anders reageerde toen met:

"Ik vraag me af of die zogenaamde vitaliteit van moderasjes de voornaamste drijfveer is van pupkopers. Ik denk dat de eerste motivatie is dat mensen iets bijzonders willen en dat dat de voornaamste reden is voor de uiterlijke wijzigingen in een ras op zich.

Designer-rassen bieden een enorme variëteit aan nieuwe uiterlijkheden en bieden daarom die mogelijkheid: zo heb je iets dan weinig anderen hebben. Dat verlangen is makkelijk te vervullen met zo'n hond dan met een rashond. Het zijn net bloemen..."

En zo is het maar net.
Er zit geen eenheid in "rassen" als een labradoodle, en er zijn prima verkoopverhalen. En waarom kopen mensen dat? Omdat ze "wat bijzonders" willen.
Dat kán ook alleen maar de drijfveer zijn, want hypo-allergene rassen zijn er genoeg, zekerheid over karakter of gezondheid heb je absoluut niet, en zekerheid over uiterlijk heb je ook al niet.

En dan is het prijskaartje overtuigend: zoveel geld, dat móet wel wat bijzonders zijn :pffff:

Overigens is dat vitaliteitsverhaal natuurlijk kletskoek.
Als een wrak van een mens kinderen krijgt met een ander wrak van een mens en er komen wrakken van kinderen uit, zegt iedereen: dat had je natuurlijk kunnen weten :neenee:

Maar een wrak van een hond geeft met een ander wrak van een hond opeens gezonde pups?
Dream on.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

het "verhaal" van de labradoodle stak me sowieso al wat "tegen" om de eenvoudige reden dat er zo'n hondenrassen reeds bestaan...is zo'n beetje hetzelfde als het warm water weer uitvinden hé...
nadat een belgische GT Giorgio voor een labradoodle hield heb ik het helemaal wel gehad...
wat is er mis met erkende rassen die aan al die eisen voldoen? zoals oa mijn Lagotto(tje)
wat is er mis met een "iets" goedkopere hond?
het lijkt tegenwoordig enkel maar hoe duurder hoe beter en hoe "exotischer" hoe beter te zijn...
ben ik effe blij met een niet zo populair ras waar ik zelf kan beslissen of ik al dan niet laat catreren/steriliseren...
het ruikt mijlenver naar commerce (alias broodfok)...en alleszins niet op verantwoord fokken...een hond in volle lichamelijke ontwikkeling ondoen van zijn hormonen is wel je reinste gekheid...
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

maar er zij n toch al hypoallergene huishonden genoeg die wat portomenee vriendelijker zijn zoals de maltezer poedel en nog wat rassen die gelukkig niet gelijk maar gesteriliseerd hoeven te worden ik vind dat eerlijk gezegt toch een verkeerde manier om overfokken uit te sluiten
volgens mij met zulke hoge aanschaf prijzen
gaan mensen zelf de combi wel kruisen wand er valt immers goud geld in te verdienen
dat vind ik altijd weer het nadeel van te hoge vraagprijs ergens voor
iedere gek kan ze gaan fokken
Afbeelding
dutchdebs
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dutchdebs »

Die "voordelige" in onderhoud Doodle qua vacht, daar heb je bij de aanschaf al 5 jaar trimmer voor betaald. Dus voor mensen met wat minder geld oid is het geen optie.
Pluk de eerste de beste Labrador eigenaar van de hoek (er zijn er nog al wat) en neem een leuke goedkope herplaatspoedel, maak een mooi verkooppraatje over dat het niet voor gewin is en zo.
Laat ze stevig aan de gang gaan, maak een beetje leuke schattige site met leuke hondjes, en blaat het één en ander.

Als snel komen daar potentiële goed bedoelende en naieve eigenaars een bastaard kopen.
Ik vertel natuurlijk wel dat ik een nieuwe sterkere lijn aan het opzetten ben om de kwaliteit en continuiteit van de hond te waarborgen, ik ben bang voor de rassen die er al zijn enz enz...
Het heeft mij zoveel werk gekost om deze honden te creeeren.
Ik knoop de stambomen van de ouders een beetje door elkaar in een leuk photoshop printje, (Want een stamboom van een rasloze hond, daar mag alles mee)
En ik vraag 2000 euro. :denken: :80:

Ik geloof dat ik zojuist de manier gevonden heb om rijk te worden, als ik bij het eerdere linkje zie hoeveel nesten bij een goede fokker verantwoord zouden zijn.....

IK BEN RIJK!!!!!!

n.b Wel een schattig hondje is Joep, maar voor mij gewoon een gelukkige bastaard combi.
Bianca Uittenbogaard

Ongelezen bericht door Bianca Uittenbogaard »

Hallo allemaal,

Eigenlijk heb ik me speciaal aangemeld om op dit topic te reageren.

Zelf heb ik – naast een zeer pittige herderkruising – ook twee grote poedels. Mijn eerste grote poedel Betsy is helaas twee jaar geleden overleden, ik mis haar nog steeds. Met haar heb ik talloze demonstraties in clickertraining gegeven, zowel in Nederland als daarbuiten.

Mijn huidige grote poedels zijn Plumeau en Felix. Plumeau is een teefje van ruim 7 jr, ik heb haar vanaf de 7e week in huis. Felix is een reu van bijna 2,5 jaar, die ik vorig jaar kado kreeg van een hele goede fokker speciaal met als doel dat hij zou kunnen meewerken aan mijn Handige Honden project. Mijn poedels zijn mijn huisgenoten, en daarnaast werken ze als therapiehonden voor kinderen met communicatieve stoornissen, zoals autisme. En dat doen ze fantastisch.

Ook ik heb me verbaasd en eerlijk gezegd zelfs geërgerd aan de (grote) poedelkruisingen die opeens zo populair zijn, terwijl niemand hun werklust of hypoallergeniteit kan garanderen. Een grote poedel is zeker weten een werkhond en zeker weten hypoallergeen. Een zusje van Plumeau is blindengeleidehond, en meerdere neven en nichten ook.

Ik vermoed dat de populariteit van de doodle te maken heeft met het idee dat een poedel tuttig zou zijn. Zelf vind ik dat onzin, omdat je ze kunt knippen zoals je wilt. Veel doodles met een goede vacht (hypoallergeen dus) zien eruit als poedels. Ze hebben alleen een ander trim-model. Plumeau loopt al een paar jaar in de vermomming van een Kerry Blue Terrier, en zet met haar kapsel zelfs kynologen op het verkeerde spoor…

Je kunt dit zien aan de foto’s hieronder. Felix is net geknipt in wat de lambclip heet, Plumeau ziet eruit als terrier, en ik heb van haar twee plaatjes: ééntje als lekker-rommelen-in-het-bos-hond, en eentje waar ze net geknipt is. De foto waar ze allebei op staan is het moment waarop ze aan het oefenen zijn voor de tango… :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doodle is een Engels of Amerikaans woord voor het krabbeltje dat je maakt als je bezig bent met iets anders, telefoneren, of bv niet willen luisteren naar je leraar. Er zijn hele leuke doodles. Joep is er een duidelijk voorbeeld van. Maar doodles zijn niet betrouwbaar qua genen. Een doodle is niet altijd hypoallergeen. Men wil een vacht die niet groeit en tevens niet allergeen is. Maar dat is nog steeds niet gelukt. Doodles blijven kruisingen die niet onderling gekruist kunnen worden zonder problemen te geven. Want dan komt de verhaar- en allergiefactor gewoon weer terug. Daar zou ik mijn goeie geld niet aan willen uitgeven, geef mij dan maar een grote poedel!

Een paar maanden geleden heb ik iemand van de stichting hulphond Nederland gevraagd waarom ze in hemelsnaam de grote poedel als ras kruisten met andere rassen om een werkbaar en hypoallergeen ras te krijgen. Ik legde uit dat de grote poedel al deze eigenschappen al had, dus dat ik een kruising overbodig achtte. Het antwoord was dit: grote poedels zijn zo slim, en een kruising kan werkbaarder zijn. Met andere woorden??? Een doodle is dommer??? Een goede gedragstherapeut kan uit een nest grote poedels met 7 weken al heel goed de pups met de juiste werkeigenschappen selecteren. Daarvoor is echt geen kruising nodig. De honden die ik na testen geschikt vond zijn dat uiteindelijk ook allemaal gebleken.

Over het steriliseren en castreren heb ik ook een mening. Ik vind het crimineel om een jonge hond met 7 weken al steriel te maken. Dit heeft een enorme impact op de ontwikkeling van het individu. Teefjes moeten zeker één keer loops geweest zijn voor hun sterilisatie. Ik heb ooit de vergissing begaan, overgehaald door mijn dierenarts, om Betsy te laten steriliseren met 6 maanden. Nou, dat heb ik geweten. Ze bleef puberen tot haar 5e!!!

Reuen die als hulphond worden ingezet kunnen en mogen geen testosteron-gebaseerd gedrag ontwikkelen. Hieronder wordt onder andere verstaan het plassen op elk plasje, het willen meten van krachten met andere reuen, het achterna lopen van loopse teven etc. Dat is logisch. Een hulphondreu zal dus op de leeftijd van 6 maanden moeten worden gecastreerd om dit te voorkomen. Voor huishonden is dit zelden nodig of zinvol. Zo’n vroege castratie van een huishond heeft enkel en alleen als de hond vóór de leeftijd van 6 maanden al laat zien dat zijn testosteron niveau dermate hoog is dat men problemen kan verwachten.

Zo… nu weten jullie hoe ik erover denk…

Just my two cents worth…

Bianca
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij hebben verschillende doodle's in pension, althans ze moeten er voor door gaan en ze verschillen zo erg, voornamelijk in grootte en vachtype, we hebben een (vanaf geboorte) blinde reu die over de 70 cm meet en een jonge teef die nauwelijks aan de 55 komt.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:Wij hebben verschillende doodle's in pension, althans ze moeten er voor door gaan en ze verschillen zo erg, voornamelijk in grootte en vachtype, we hebben een (vanaf geboorte) blinde reu die over de 70 cm meet en een jonge teef die nauwelijks aan de 55 komt.
Dus ook daarin verschillen ze niks van grote poedels :ok: We houden dus alleen het financiele aspect en het verkooppraatje over.....

@bianca, welkom trouwens! Ik ben 1 van je clickercursisten van het eerste uur (met grote Poedel Claire om het maar topicsgewijs te houden). Is het niet zo dat jouw Felix een uitstekend voorbeeld is van de uitspraak van Stichting Hulphond? Onder jouw begeleiding functioneert hij prima maar met minder leiding (zoals in de eerste jaren van zijn leven) gaat hij toch 'voor zichzelf beginnen'? Met diezelfde reden zijn mijn Portugese Waterhondenpups 'afgekeurd' als hulphond. Ze werden te slim en te zelfstandig bevonden. Zoals het als voorbeeld gesteld werd: Wanneer we deze honden leren deuren te openen en je houdt ze verder niet voldoende bezig dan gaan ze zelf de deur uit om een rondje lol te maken. En ik vind dat ze daar wel gelijk in hebben......... dan zou ik zo'n energiek en clownesk type die van alles wil en kan ook kruisen met een wat volgzamer ras.

Wanneer een hond daadwerkelijk geplaatst wordt als hulphond komen ze toch vaak bij mensen terecht die beperkt zijn in hun doen en laten. Een hond die van rennen, raggen en veel activiteit houdt is daar vaak niet op zijn plaats. Hun leven bestaat toch veel uit wachten tot ze de portemonnee eens op mogen pakken ofzo.
Bianca Uittenbogaard

Rosita Compagner schreef:@bianca, welkom trouwens! Ik ben 1 van je clickercursisten van het eerste uur (met grote Poedel Claire om het maar topicsgewijs te houden).
Hee leuk! :mrgreen:
Rosita Compagner schreef:Is het niet zo dat jouw Felix een uitstekend voorbeeld is van de uitspraak van Stichting Hulphond? Onder jouw begeleiding functioneert hij prima maar met minder leiding (zoals in de eerste jaren van zijn leven) gaat hij toch 'voor zichzelf beginnen'?
Nou ehm nee… mijn Felix was vanaf dag 1 een superopgevoede hond, erg braaf, leergierig, opmerkzaam en attent. Van minder leiding in de eerste jaren van zijn leven was volgens mij geen sprake. Felix kan zonder problemen door kleine kinderen aan de lijn gehouden worden, hij zal zichzelf in een kronkel draaien om ervoor te zorgen dat het goed gaat.

Ik kom hier op de hei wel hele kuddes “voor zichzelf beginnende” labradors tegen. Ben blij dat ik ze niet hoef te voeren, daar zou ik arm van worden!!! En op diezelfde hei lopen 3 grote poedels. Twee therapiehonden (die van mij), en één blindengeleidehond (van iemand anders). Die luisteren allemaal goed.

Het bijzondere van de grote poedels vind ik juist dat ze zich zo aanpassen aan de omstandigheden. Je kunt ze meenemen naar een chique winkel, naar een restaurant of wat dan ook, en ze gedragen zich voorbeeldig. Zeuren doen ze niet. En op de hei rennen ze zich rot en vangen ze konijnen als ze een beetje geluk hebben. Mooi toch???
:ok:

Bianca
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Nou ehm nee… mijn Felix was vanaf dag 1 een superopgevoede hond, erg braaf, leergierig, opmerkzaam en attent. Van minder leiding in de eerste jaren van zijn leven was volgens mij geen sprake. Felix kan zonder problemen door kleine kinderen aan de lijn gehouden worden, hij zal zichzelf in een kronkel draaien om ervoor te zorgen dat het goed gaat.
Ok, dan is een van ons beiden niet zo goed voorgelicht. Fearless heette hij toch eerst?
Bianca Uittenbogaard

Rosita Compagner schreef:
Ok, dan is een van ons beiden niet zo goed voorgelicht.
Geeft niks Rosita, kan de beste overkomen! 8)

De beste informatie haal je altijd bij de bron. Blijkbaar ken je de vorige eigenaar van Felix, dus ik zou zeggen neem eens contact met haar op als je meer wilt weten! Dan heb je de informatie over Felix van beide kanten uit de eerste hand. Dat is altijd het zuiverst.:)

:idea: Zelf vind ik off-topic berichten altijd een beetje jammer in een interessante draad, dus wat mij betreft gaan we weer terug naar het al dan niet nuttig zijn van de labra- en andere doodles en hypoallergene rashonden. :ok:

Bianca
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Wat mij verteld is, is dat ze er poedel in fokken vanwege de goeie heupen, er schijnt bijna geen HD bij poedels voor te komen. :19:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Bianca Uittenbogaard schreef:
Rosita Compagner schreef:
Ok, dan is een van ons beiden niet zo goed voorgelicht.
Geeft niks Rosita, kan de beste overkomen! 8)

De beste informatie haal je altijd bij de bron. Blijkbaar ken je de vorige eigenaar van Felix, dus ik zou zeggen neem eens contact met haar op als je meer wilt weten! Dan heb je de informatie over Felix van beide kanten uit de eerste hand. Dat is altijd het zuiverst.:)

:idea: Zelf vind ik off-topic berichten altijd een beetje jammer in een interessante draad, dus wat mij betreft gaan we weer terug naar het al dan niet nuttig zijn van de labra- en andere doodles en hypoallergene rashonden. :ok:

Bianca
't Ging toch om de zelfstandigheid en het hypergedrag wat stichting hulphond minder zag in de kruisingen dan in de poedel an sich? Dus we gaan niet of topic hoor. Jouw poedel heeft aangetoond een maatje te groot te zijn voor zijn vorige eigenaar en onder begeleiding van jou zeer goed te functioneren.

De gemiddelde gehandicapte heeft geen begeleiding en moet zelf met de hond aan de slag. Een gematigd(er) temperament is dan gewenst.

Voor de hulphonden mensen dus geen extra verkooppraatjes en geen andere prijs, zij willen alleen van 2 rassen het beste. Tel daar de bastaardkracht bij op en je hebt ook nog eens een grote(re) kans op zeer sterke honden die 'lang mee gaan'.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Wat mij verteld is, is dat ze er poedel in fokken vanwege de goeie heupen, er schijnt bijna geen HD bij poedels voor te komen. :19:
Vergeet dat maar hoor. De Grote Poedel heeft een laag gemiddeld gewicht en zal daarom niet snel klinische klachten vertonen da's al.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Even oude topic omhoog halen, ik zat even op google te kijken. Daar zag ik een "fokker" die der teef van net een jaar al laat dekken en ze vragen er 1650 euro voor! :eek: Wat is er zo beter aan een labradoodle? Waarom niet voor een poedel zelf kiezen?

Echt ik ga overstappen op labradoodles fokken, geen stambomen, dus elk half jaar nest, 1650 euro per pup, alles stereliseren dus alleen ik kan ze fokken :pffff:
ik schrik er echt van!
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Even oude topic omhoog halen, ik zat even op google te kijken. Daar zag ik een "fokker" die der teef van net een jaar al laat dekken en ze vragen er 1650 euro voor! :eek: Wat is er zo beter aan een labradoodle? Waarom niet voor een poedel zelf kiezen?

Echt ik ga overstappen op labradoodles fokken, geen stambomen, dus elk half jaar nest, 1650 euro per pup, alles stereliseren dus alleen ik kan ze fokken :pffff:
ik schrik er echt van!
Krijg je het door? En dan en goed marketingverhaal he. Dat'ie wel exclusief is enzo..... Geen gzondheidsonderzoeken of shows, neuh ze hebben het wel voor elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”