Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labradoodle deel 2

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mevrouwtje
geregistreerd lid

Labradoodle deel 2

Ongelezen bericht door Mevrouwtje »

Hallp.

Ik zat net een oud topic te lezen op het forum over de labradoodle

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... le&start=0

en wil even het een en ander duidelijk maken.

De labradoodle wordt jong geholpen om wild fok te voorkomen, niet om alles in handen te houden, maar om er voor te zorgen dat het ras niet kapot gefokt wordt ( kijk maar naar de berner sennen die tegenwoordig maar 8 jaar oud wordt ) en dat de vacht niet kapot gefokt wordt.
Een echte labradoodle is geen poedel x labrador maar een mix tussen labrador x poedel x ierse waterspaniel. Ze zijn al 25 jaar aan het fokken met deze honden, het ras kan alleen nog niet erkend worden omdat er nog teveel verschil zit tussen de generaties. Voorbeeld:
Ik heb zelf een labradoodle reu van 5 maanden oud. Hij is zelf een beetje oranje achtig, zijn ouders zijn spier wit en zijn opa is weer zwart :smile: ... Bij een erkend ras kan dit niet voorkomen.

Mijn labradoodle is gemaakt in australie, maar geboren in Nederland bij een Nederlandse fokker. Deze Nederlandse fokker heeft als regel dat de pups bij 6 maanden geholpen worden i.p.v. met 7 weken.

Ze maken het 'ras' niet dood door de vroege castratie er wordt gewoon gekeken met welke honden ze nog door willen fokken en de wildfok voorkomen.

Er zijn mensen die gebruik willen maken van dit ras en die dus wel een poedel op een labrador zetten en zeggen dat ze een labradoodle hebben... :boos: :devil: :neenee: :evil:

De labradoodle is inderdaad gemaakt voor het gebruik als therapiehond / hulphond / blindegeleidehond die hypoallergeen zijn.

De echte labradoodle is dus ook niet gewoon een ierse waterspaniel x poedel x labrador, maar keer op keer gemixt om te krijgen wat het nu is.

En ze verharen niet ( heb het bewijs hier in huis ), maar het gaat nog niet zozeer om het verharen, want je zal heus wel eens een haartje vinden, maar wij kennen iemand die vreselijk allergisch is ( hij kan niet eens tegen onze mega kleine hamster..nou daar heb ik nog nooit een haar van gevonden :smile: ) en hij kan gewoon met onze labradoodle knuffelen.

Ik wil even duidelijk maken dat de echt labradoodle geen mode hondje is of iets dergelijks ( iedereen zijn eigen mening natuurlijk ), maar dat ze echt gefokt worden voor een reden.

Onze Joep nu:
Afbeelding
Afbeelding

Zo ziet Joep er later waarschijnlijk uit:

Afbeelding
Mevrouwtje
geregistreerd lid

Er werd trouwens in het andere topic gevraagd / gezegd dat ze niet goed alleen kunnen zijn, maar joep ( 5 maanden oud ) kan prima 6 uur alleen zijn, als hij alleen is gaat hij gewoon slapen, weten dat het toch maar saai is als we weg zijn.
Hij kan zich prima alleen vermaken.
Ze houden vreselijk veel van knuffelen, maar ze passen zich ook heel goed aan je aan.
Ze zijn wel super intelligent dus mentaal trainen vinden ze wel heel fijn.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Mijn Franse, Portugese en Italiaanse Waterhond verharen ook niet. Wat is het verschil? Daarnaast hebben zij een FCI-stamboom en hebben dus een herleidbare afkomst. Ouderdieren en voorvaders van mijn ráshonden zijn generaties lang op gezondheid gecontroleerd. Omdat ze officiele stambomen hebben staan deze gezondheidshonderzoeken ook geregistreerd. Wanneer je gaat fokken kun je dus terugkijken en zien of het een verantwoorde combinatie is.

Daarnaast kan ik met deze rashonden ook aan tentoonstellingen en andere rashondenevenementen deelnemen. Pups castreren is bij geen van mijn rassen iets wat gedaan wordt.

En....... ze zijn nog goedkoper ook :ok:

Voldoende reden voor mij om bij een rashond te blijven en geen bastaard met een leuk marketingpraatje te kopen voor heel veel geld. Ik kan me op zich wel voorstellen dat mensen die minder van de kynologie weten daar wel instappen trouwens.

Nou ja, 6 uur alleen thuisblijven 'kunnen' ze niet maar da's gewoon omdat ze dat van mij niet hoeven.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Labradoodle deel 2

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mevrouwtje schreef:Ik heb zelf een labradoodle reu van 5 maanden oud. Hij is zelf een beetje oranje achtig, zijn ouders zijn spier wit en zijn opa is weer zwart :smile: ... Bij een erkend ras kan dit niet voorkomen.
Ehm... wie heeft je dat verteld?

Jouw hond is recessief geel, dat is de kleur van gele labjes en Goldens.
Zijn ouders ook, want er zijn ook witte Goldens zoals je weet.
En uit zwarte labjes kunnen best gele labjes geboren worden.

Als je denkt dat deze kleurtjes een reden zijn om een ras niet te erkennen moet je misschien je kleurengenetica even checken :)

Verder ben ik het wel met Rosita eens eigenlijk.

Het oorspronkelijk doel zal best loffelijk geweest zijn, maar het heeft een commercieel resultaat gehad met alle nadelen van dien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

nou wow hey wat een goeie fokker komt je kruising hond vandaan, "pas" met 6 maanden castreren / steriliseren :roll:

voor de rest sluit ik me aan bij Rosita
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Mevrouwtje
geregistreerd lid

Marjoleine schreef:
Mevrouwtje schreef:Ik heb zelf een labradoodle reu van 5 maanden oud. Hij is zelf een beetje oranje achtig, zijn ouders zijn spier wit en zijn opa is weer zwart :smile: ... Bij een erkend ras kan dit niet voorkomen.
Ehm... wie heeft je dat verteld?

Jouw hond is recessief geel, dat is de kleur van gele labjes en Goldens.
Zijn ouders ook, want er zijn ook witte Goldens zoals je weet.
En uit zwarte labjes kunnen best gele labjes geboren worden.

Als je denkt dat deze kleurtjes een reden zijn om een ras niet te erkennen moet je misschien je kleurengenetica even checken :)

Verder ben ik het wel met Rosita eens eigenlijk.

Het oorspronkelijk doel zal best loffelijk geweest zijn, maar het heeft een commercieel resultaat gehad met alle nadelen van dien.
Wie heeft er hier iets gezegd over labradors of goldens???

Ik weet volgens mij best wel het verschil tussen blond en wit :-).
Zijn opa is een pikzwarte labradoodle en zijn ouders zijn spierwitte labradoodles.

En voor zover ik weet, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, ik heb me nooit zo verdiept in kleurengenetica :P , krijg je toch ook blonde labradors als alle twee de ouders blond zijn, of niet?

Maar even voor de duideljkheid.
Ik heb nergens in mijn topic verteld dat iedereen maar een labradoodle moet kopen ( alsjeblieft niet :-) ) ik wilde alleen een aantal dingen duidelijk maken.

En wat betreft de spaanse en portugeese waterhonden ( sorry weet niet meer o goed welke je allemaal had :-) ) zijn die ook hypoallergeen en worden ze ook gebruikt als blindegeleide hond etc?

Mij gaat het niet om de officiele stamboom, ik weet voldoende informatie over zijn achtergrond tot aan zijn betovergrootopa en oma en er mee showen hoef ik niet, voor mij is hij toch wel de mooiste en liefste ;)

En trouwens welke nadelen bedoel je?
Ik ken 1 nadeel, dat is dat er mensen zijn die proberen er veel geld mee te verdienen door neppe multigen labradoodles aan te bieden, maar volgens mij komt broodfok ook genoeg voor in nederland en belgie etc en dit is ook puur uit commercieel oogpunt.
Branwen
Actief

Ongelezen bericht door Branwen »

Ik vind Joep hatstikke leuk om te zien :ok: en misschien zijn ze hatstikke duur maar ik denk dat het met rashonden gewoon zo is: het is maar net wat de gek er voor geeft :wink: Dit is dan officieel misschien een bastaard voor veel geld maar ik ik vind de bedragen die voor de diverse rassen betaald dienen te worden ook buiten alle proporties. En daar begin ik dus echt niet aan. Maar goed dat was de vraag niet :oops:
Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik vind het wel een grappig ras maar ik vraag mij altijd af waarom een poedel niet gewoon gebruikt wordt als de hypoallergene blindengeleidenhond.
Dat zijn ook heel slimme honden die goed te trainen zijn. Wat dat betreft heb ik wel zo mijn vraagtekens bij de zogenaamde oprechte reden van het ontstaan van dit ras.
Maar goed ik wist helemaal niet dat ze perse gecastreerd werden dat vind ik eigenlijk wel raar. Voor de rest vind ik het leuke hondjes :)
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Mevrouwtje
geregistreerd lid

Mara Roulette schreef:Ik vind het wel een grappig ras maar ik vraag mij altijd af waarom een poedel niet gewoon gebruikt wordt als de hypoallergene blindengeleidenhond.
Dat zijn ook heel slimme honden die goed te trainen zijn. Wat dat betreft heb ik wel zo mijn vraagtekens bij de zogenaamde oprechte reden van het ontstaan van dit ras.
Maar goed ik wist helemaal niet dat ze perse gecastreerd werden dat vind ik eigenlijk wel raar. Voor de rest vind ik het leuke hondjes :)
Ik denk dat de poedel te veel onderhoud nodig heeft en dat mensen met een lichamelijke en visuele handicap dit zelf niet aan kunnen....

Denk ik.

En ik vind het ook wel jammer dat Joep over een maand geholpen moet worden, maar vanaf 6 maanden vinden dierenartsen het veilig ( ik heb dus wel een goede fokker want die hebben er voor gestreden dat ze niet al met 7 weken geholpen worden... :evil: ).

En het zijn ook leuke honden op te zien ;-), mijn persoonlijke teddybeer :smile:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

En wat betreft de spaanse en portugeese waterhonden ( sorry weet niet meer o goed welke je allemaal had ) zijn die ook hypoallergeen en worden ze ook gebruikt als blindegeleide hond etc?
De rassen staan in mijn handtekening dus je kunt altijd terugkijken. Maar de waterhonden én de Poedel worden als hulphonden ingezet. Het vachtonderhoud is net zo duur. Hooguit zal een goede poedel/waterhondenfokker eerlijke voorlichting over kammen, borstelen en trimsalonbezoek geven.

In dit geval zijn de bastaarden dus duurder dan de rashonden.
Mevrouwtje
geregistreerd lid

Ik zie nu pas dat ik de berichten kan zien terwijl ik een nieuw bericht plaats, maar rustig rustig het was niet als belediging :roll: ...

En ik heb het toch niet over het geld als ik het heb over een poedel, maar ze moeten wel goed onderhouden worden ( kammen, knippen ) en ik denk dat dat voor mensen met een beperking teveel werk is, maar dat is maar een speculatie....niet gelijk weer happen..

Niet iedereen bedoelt altijd alles slecht en kwaad..... :roll:
Mevrouwtje
geregistreerd lid

Nu ga ik mijn lieve, knappe, leuke en dure vuilnisbak uitlaten en daar ga ik van genieten :cheer:
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Mevrouwtje schreef:Ik zie nu pas dat ik de berichten kan zien terwijl ik een nieuw bericht plaats
Oh echt ik zit hier al een behoorlijke tijd maar dit was mij dus nog nooit opgevallen hahaha...
Ik heb geen idee hoe het zit met de vachtverzorging maar denk eerlijk gezegd dat die mensen misschien sowieso wel meer hulp krijgen met de verzorging van hun hond? Niet?
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Mensen met een beperking laten hun waterhond of poedel gewoon geregeld glad scheren, net als de labradoodle. Qua maat zijn ze ook vergelijkbaar dus de prijs is hetzelfde.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mevrouwtje schreef: Wie heeft er hier iets gezegd over labradors of goldens???
Ik, om je wat duidelijk te maken. Maar dat lukte geloof ik niet ;)
Mevrouwtje schreef: Ik weet volgens mij best wel het verschil tussen blond en wit :-).
Ja?
Dat zijn genetisch exact dezelfde kleuren.
Mevrouwtje schreef: En voor zover ik weet, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, ik heb me nooit zo verdiept in kleurengenetica :P , krijg je toch ook blonde labradors als alle twee de ouders blond zijn, of niet?
Een zwarte hond kan recessief geel dragen.
Recessief geel is de kleur van de gele lab, van de Golden, van de Westie, van de Witte Herder, en nog zo wat rassen.
Uit een zwarte hond kunnen dus recessief gele pups geboren worden. Dat gebeurt vaak zat bij de labradors, om maar een voorbeeld te noemen.

Uit een recessief gele hond kan géén zwarte geboren worden, dat is genetisch niet mogelijk.
Uit een recessief gele hond kan uiteraard wel een recessief gele hond geboren worden.

Ik zei dit om je uit le leggen dat het voorkomen van verschillende kleuren dus géén reden is om een ras (nog) niet te erkennen.
Erkenning gaat heel anders in zijn werk, en het verschilt per land hoe dat gaat. Maar met kleurtjes heeft het niets te maken, tenzij de bedenkers van een ras besluiten dat er bepaalde kleuren niet voor mogen komen. Dan zetten ze die gewoon als "niet gewenst" in de standaard trouwens.

Afbeelding

Mevrouwtje
geregistreerd lid

Marjoleine schreef:
Mevrouwtje schreef: Wie heeft er hier iets gezegd over labradors of goldens???
Ik, om je wat duidelijk te maken. Maar dat lukte geloof ik niet ;)
Mevrouwtje schreef: Ik weet volgens mij best wel het verschil tussen blond en wit :-).
Ja?
Dat zijn genetisch exact dezelfde kleuren.
Mevrouwtje schreef: En voor zover ik weet, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, ik heb me nooit zo verdiept in kleurengenetica :P , krijg je toch ook blonde labradors als alle twee de ouders blond zijn, of niet?
Een zwarte hond kan recessief geel dragen.
Recessief geel is de kleur van de gele lab, van de Golden, van de Westie, van de Witte Herder, en nog zo wat rassen.
Uit een zwarte hond kunnen dus recessief gele pups geboren worden. Dat gebeurt vaak zat bij de labradors, om maar een voorbeeld te noemen.

Uit een recessief gele hond kan géén zwarte geboren worden, dat is genetisch niet mogelijk.
Uit een recessief gele hond kan uiteraard wel een recessief gele hond geboren worden.

Ik zei dit om je uit le leggen dat het voorkomen van verschillende kleuren dus géén reden is om een ras (nog) niet te erkennen.
Erkenning gaat heel anders in zijn werk, en het verschilt per land hoe dat gaat. Maar met kleurtjes heeft het niets te maken, tenzij de bedenkers van een ras besluiten dat er bepaalde kleuren niet voor mogen komen. Dan zetten ze die gewoon als "niet gewenst" in de standaard trouwens.
Thanks voor de uitleg.
Ik wist inderdaad niet dat bijv. een witte herder stiekem ook blond is :wink: .
En ik dacht zelf dat dat er mee te maken had omdat je vaak ziet dat er bepaalde lijnen gebruikt worden omdat daar mooie honden uit komen, maar zoals ik al zei ben ik geen echte kenner wat betreft het fokken :-D.

Ik dacht dus wel dat het bij de labradoodle te maken had met de verschillende vacht structuren, dus dan niet zozeer de kleur ( daar ben ik nu op terug gekomen ;-) ) maar meer de structuur. Je hebt 3 verschillende labradoodles qua vacht en alle 3 deze structuren kunnen in een nest zitten.
Plus dat de eerste generatie er heel anders uitziet dan de vijfde bijv.

Wat ik alleen duidelijk wilde maken is dat het niet zomaar een kruising is van, we zetten de ene hond op de andere. Ze zijn echt bezig om er een goed ras van te maken ( er zullen dan denk ik ook wel voldoende gegevens bijgehouden worden anders lukt het nooit ) maar omdat het nog zo'n relatief jong ras is duurt dat nog wel een jaar of 10 ofzo. :blah:

Voor zover ik weet ( maar daar ben ik weer met mijn kennis ;-) ) is bijv. de jack russel ook nog maar sinds 2004 echt officeel bekend, maar een jack russel uit 2003 is toch ook geen vuilnisbak?

Maar mijn tekst was dus puur informatief bedoelt omdat maar weinig mensen wat af weten van de labradoodle.
Mevrouwtje
geregistreerd lid

jack russel is 2000.....wederom volgens mij ;-)
i.p.v. 2004 :-D
Mevrouwtje
geregistreerd lid

En sorry als ik misschien wat fel reageerden, maar er is een ander forum ( van een bepaald honden ras ) waar je bijna niks meer kan posten zonder aangevallen te worden. Dit was ik redelijk beu...was misschien beetje bang dat dat hier ook het geval was...

Ben het heel erg beu dat mensen gelijk aanvallend reageren op stukken die helemaal niet slecht of kwaad bedoeld zijn en waardoor je jezelf altijd maar moet verdedigen, misschien heb ik hier nu te snel mijn conslusie getrokken, mijn excuses daarvoor.

En Rosita, ik laat Joep gelukkig niet kaalscheren hoor :-) zijn zijn krullen veel te mooi voor!
Maar joep dient ook als huishond.

En wat betreft alleen zijn. Dat was alleen een voorbeeld van mijn kant omdat er gespeculeerd werd dat labradoodles dat niet kunnen, maar dat kunnen ze wel degelijk.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

De ervaring van hulphond nederland (heten ze nog zo?) is dat poedels (en waterhonden en poedelkruisingen als doodles) moeilijker alleen kunnen blijven dan de gemiddelde retriever of herder die ook als hulphond ingezet worden.

Ik kan dat enigszins onderschrijven dus 'ze' hebben gewoon gelijk ;-) Dat Joep toevallig wel zo lang alleen kan blijven zegt niks over het type hond en het gedrag daarvan in het algemeen.

Er zijn Goldens die niet willen zwemmen of niet zullen apporteren toch zeggen we dat 'de Golden' dat leuk vindt.

Nee, je wordt niet aangevallen hooguit correct voorgelicht nu.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mevrouwtje schreef:Voor zover ik weet ( maar daar ben ik weer met mijn kennis ;-) ) is bijv. de jack russel ook nog maar sinds 2004 echt officeel bekend, maar een jack russel uit 2003 is toch ook geen vuilnisbak?
Nee, hij is nog maar vrij kort erkend, maar bekend is ie al veel langer ;)

De fokker van de Jack Russell, meneer Jack Russell was dat (1793-1883), heeft het ras indertijd heel bewust uit de stamboeken gehouden omdat hij fokte op werkeigenschappen en niet op uiterlijk. Russell heeft zijn leven gewijd aan het ras en na zijn dood hebben bewonderaars en vrienden zijn werk voortgezet.

Het is dus niet direct een "nieuw ras" te noemen.
Pas sinds een jaar of 25 is het bekender en sinds de tijd dat het ras populairder werd werden er ook steeds meer bastaarden gefokt, met alle problemen van dien, want er werd niet meer geselecteerd op karakter, werklust of gezondheid, zoals bij de werkhonden wel werd gedaan.

Een Jack Russell uit 2003 die geen papieren heeft is gewoon een bastaard, want het ras wordt al sinds de jaren 80 in het voorlopig register van de Raad geregisteerd. En de Jacks zonder papieren hebben een zeer twijfelachtige achtergrond, die gemiddeld genomen gewoon broodfokker is. Ze hebben gedragsproblemen, botafwijkingen, gewirchtsproblemen en nog zo wat dingen.

Ik vrees dat het met de labradoodle ook die kant opgaat.
In Amerika zijn moderassen de grote hype van het moment, ze kruisen van alles. Daar worden meer moderassen bewust gefokt dan erkende rassen.

En wat weet je daarvan? Je weet dat de rassen waar zo'n hond uit gecreëerd wordt niet echt lekker in elkaar zitten, en zo krijg je met wat pech alle problemen van beide rassen in één ond.
Joepie.

Dat is dus de reden dat veel mensen liever een rashond hebben: dan heb je in elk geval informatie over wat je kunt verwachten.

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mevrouwtje schreef:jack russel is 2000.....wederom volgens mij ;-)
i.p.v. 2004 :-D
jack russell :pffff:

Rasstandaard Voor de Jack Russell Terriër in Nederland was dat sinds 1992 de Australische standaard. In augustus 1999 volgde de nationale erkenning. De Jack Russell wordt sinds eind jaren '80 in een Voorlopig Register opgenomen en wordt gechipt (vroeger was dat getatoeëerd) door de Raad van Beheer. Op 17 november 2000 is de Jack Russell terrier erkend door de FCI

het is al wel langer een "echt ras" dan alleen vanaf de datum van de FCI erkenning ;)
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

En Rosita, ik laat Joep gelukkig niet kaalscheren hoor zijn zijn krullen veel te mooi voor!
Maar joep dient ook als huishond.
Heel goed, flink kammen en borstelen dan maar. Wanneer je de vacht niet goed bijhoudt dan kan een trimmer straks nog niks anders dan 'lekker kort'.

Grove kam met lange tanden gebruiken en laagje voor laagje van onderaf de hele vacht doorwerken. Niet de kam achter de oren in de vacht zetten en denken dat je naar de staart toe kunt kammen. Bij de staart beginnen en in laagjes naar voren werken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:het is al wel langer een "echt ras" dan alleen vanaf de datum van de FCI erkenning ;)
Ja.... jaartje of 150 minimaal ;)

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leuk hondje is jullie Joep hoor!
Maar toch blijf ik het een raar verhaal vinden. En dan niet zo zeer wat hier in Nederland gebeurt want als ik dit zo lees gaan mensen er wel verstandig mee om. Helaas hoor ik uit Amerika minder leuke verhalen over zogenaamde designer breeds. En dan blijft het niet bij een Labradoodle maar heeft men het ook over Schnoodles (schnauzer x poedel), cockapoos (cocker spaniel x poedel), beaglemann (beagle x dobermann) en eigenlijk zo'n beetje elke mix. Dit vind ik super fout omdat mensen met opzet kruisingen gaan fokken, die een leuke naam geven en ze voor bakken geld verkopen. Vandaar dat ik het hele Labradoodle idee niet zo geweldig vind..
Mevrouwtje
geregistreerd lid

Maeve schreef:Leuk hondje is jullie Joep hoor!
Maar toch blijf ik het een raar verhaal vinden. En dan niet zo zeer wat hier in Nederland gebeurt want als ik dit zo lees gaan mensen er wel verstandig mee om. Helaas hoor ik uit Amerika minder leuke verhalen over zogenaamde designer breeds. En dan blijft het niet bij een Labradoodle maar heeft men het ook over Schnoodles (schnauzer x poedel), cockapoos (cocker spaniel x poedel), beaglemann (beagle x dobermann) en eigenlijk zo'n beetje elke mix. Dit vind ik super fout omdat mensen met opzet kruisingen gaan fokken, die een leuke naam geven en ze voor bakken geld verkopen. Vandaar dat ik het hele Labradoodle idee niet zo geweldig vind..
Helemaal 100% mee eens.
Vreselijk vind ik dat.
De labradoodle is destijds gemaakt met een doel, en nu hoor ik mensen praten over een boefdoodle en weet ik het allemaal..dan gaat er iets koken bij mij van binnen..dat is echt puur uit commercieel oogpunt.

Ik vind het ook vreselijk als de labradoodle daarmee vergeleken wordt, want dat klopt niet.

De stamboom van Joep komt helemaal uit Australie en daar zijn ze heel streng ( vandaar de vroege castratie daar, om geen neppe te krijgen ) en daar heb je oook de echte fokkers zitten die fokken met liefde voor het ras.
In nederland hebben ze nu wel het merklogo voor de labradoodle ( sinds kort )..daaraan kan je zien of je een echte erkende hebt of een broodfok doodle.
Daar ben ik wel blij mee, dat logo, want dat behoud het ras hopelijk!

Of de dure vuilnisbak.. :wink: :smile1:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

o o o o ;-)

Wanneer je 'het beste voor hebt' en slechts het gebruiksdoel nastreeft dan plaats je je pups alleen daar waar ze 'horen', namelijk een adres waar ze aan het werk moeten. Niet als huishond. Daarnaast plaats je de dieren hooguit tegen kostprijs.......

Maar ze hebben je aardig gebrainwasht mevrouwtje. Doodle is geen beschermde term dus iedereen mag elke doodle fokken en zo benoemen. labradoodles zijn ook maar gewoon bastaarden met een marketingpraatje.

Hmm, ik ga het labradorforum een beetje begrijpen.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ken er 1 en de vacht is een drama :N: De doorgroeivacht van een poedel maar dan iets minder stug en meer onderhoud nodig. VRESELIJK

Maar ow wat is het een schatje :ok: Vrolijk, vriendelijk, en jong gecastreerd
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik vind ze er wel ontzettend leuk uitzien :ok:

Van de week vroeg iemand of Fien een Labradoodle was :smile: :smile:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:Ik vind ze er wel ontzettend leuk uitzien :ok:

Van de week vroeg iemand of Fien een Labradoodle was :smile: :smile:
Kan best hoor, de F1-generatie lijkt overal op, ook op een hovawart of een schnauzer. Pas wanneer ze terug gaan fokken op de poedel krijg je een wat uniformer uiterlijk. De vraag waarom dan niet gewoon een poedel mag je niet stellen ;-)

Een collegatrimster in Veenendaal heeft iets Fienerigs in het zwart gehad, was zij het niet toevallig?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”