Maggie is echt een superhondje met een heel fijn karakter en volgens mijn vriend is de reu dat ook.hij heeft er lang over nagedacht en heeft zeker wel een hoop dingen uitgezocht.Als de teef en reu beiden gezond zijn en het zijn superfijne hondjes waarom dan niet een nestje?Ze krijgen dan geen stamboom maar als ze verder gezond zijn
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Laat maar...
Moderator: moderatorteam
- DogDalton
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo Espagnol
- Aantal honden: 5
Maar kan een hond volgens jou dan alleen iets bijdragen als het een stamboom heeft?
Maggie is echt een superhondje met een heel fijn karakter en volgens mijn vriend is de reu dat ook.hij heeft er lang over nagedacht en heeft zeker wel een hoop dingen uitgezocht.Als de teef en reu beiden gezond zijn en het zijn superfijne hondjes waarom dan niet een nestje?Ze krijgen dan geen stamboom maar als ze verder gezond zijn

Tamara, Jada, Viento, Kid, Tanja, Evita en Rosa
-
Suuz
- Zeer actief
Nou flauw hoor om zo over haar heen te vallen, stamboom of niet, uiteindelijk dragen de meeste nestjes tegenwoordig weinig tot niets meer bij aan een ras behalve in aantallen en in veel gevallen aan het ego van de fokker.
Zoals er genoeg boomloze honden zijn, zijn er ook genoeg met.
Dus voor mij is ze echt niet minder bezig als een zgn goede fokker want er lopen sowieso al genoeg honden op deze wereld.
Ik wil niemand persoonlijk aanvallen maar ohoh als er weer eens een teef met boom gedekt is staan we allemaal in de rij om de bevalling te volgen en nu kan er niet normaal gereageerd worden, het leed is al geschied hoor en als ze nou al toekomstige baasjes hebben
Dus voor mij is ze echt niet minder bezig als een zgn goede fokker want er lopen sowieso al genoeg honden op deze wereld.
Ik wil niemand persoonlijk aanvallen maar ohoh als er weer eens een teef met boom gedekt is staan we allemaal in de rij om de bevalling te volgen en nu kan er niet normaal gereageerd worden, het leed is al geschied hoor en als ze nou al toekomstige baasjes hebben
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
een hond draagt toch alleen iets bij aan een ras, als het een rashondje is? een hond zonder stamboom valt daar niet onder, simpelweg omdat je niet weet wat ervoor zit, en dit telt ook voor afwijkingen.DogDalton schreef:Maar kan een hond volgens jou dan alleen iets bijdragen als het een stamboom heeft?
hoop dingen uitzoeken? dat kan al niet, want je weet niks van de achtergrond
dat kruisingen/stamboomloze hondjes leuk en gezond kunnen zijn? zeker , tuurlijk... kijk maar in het asiel
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
voor mij welSuuz schreef:Nou flauw hoor om zo over haar heen te vallen, stamboom of niet, uiteindelijk dragen de meeste nestjes tegenwoordig weinig tot niets meer bij aan een ras behalve in aantallen en in veel gevallen aan het ego van de fokker.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- DogDalton
- Zeer actief
Met dingen uitzoeken bedoel ik dat hij zich goed voorbereidt heeft,verder terug zoeken kan natuurlijk niet.yamie schreef:een hond draagt toch alleen iets bij aan een ras, als het een rashondje is? een hond zonder stamboom valt daar niet onder, simpelweg omdat je niet weet wat ervoor zit, en dit telt ook voor afwijkingen.DogDalton schreef:Maar kan een hond volgens jou dan alleen iets bijdragen als het een stamboom heeft?
dat kruisingen/stamboomloze hondjes leuk en gezond kunnen zijn? zeker , tuurlijk... kijk maar in het asielhet bewust fokken van pretnestjes staat me gewoon zwaar tegen, en helemaal als dat dan ook onder de noemer jack russell gaat ( ja met dubbel L )
Ik snap best dat het jou als fokker niet aanstaat dat iemand een jack zonder papieren fokt maar dat wil niet zeggen dat alle boomloze hondjes altijd maar in het asiel belanden,beetje zwart-wit gedacht vindt ik

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zeg ik ook niet, maar ja... bijna iedere pretnest fokker, zegt wat jij zegt... en kijk voor de lol eens op dierenasiels.com naar de husselsDogDalton schreef:Met dingen uitzoeken bedoel ik dat hij zich goed voorbereidt heeft,verder terug zoeken kan natuurlijk niet.yamie schreef:een hond draagt toch alleen iets bij aan een ras, als het een rashondje is? een hond zonder stamboom valt daar niet onder, simpelweg omdat je niet weet wat ervoor zit, en dit telt ook voor afwijkingen.DogDalton schreef:Maar kan een hond volgens jou dan alleen iets bijdragen als het een stamboom heeft?
dat kruisingen/stamboomloze hondjes leuk en gezond kunnen zijn? zeker , tuurlijk... kijk maar in het asielhet bewust fokken van pretnestjes staat me gewoon zwaar tegen, en helemaal als dat dan ook onder de noemer jack russell gaat ( ja met dubbel L )
Ik snap best dat het jou als fokker niet aanstaat dat iemand een jack zonder papieren fokt maar dat wil niet zeggen dat alle boomloze hondjes altijd maar in het asiel belanden,beetje zwart-wit gedacht vindt ik
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Dus jou vriend neemt de jack russells terug op het moment dat ze herplaatst moeten worden? Allemaal? Zonder enig probleem?DogDalton schreef:Met dingen uitzoeken bedoel ik dat hij zich goed voorbereidt heeft,verder terug zoeken kan natuurlijk niet.yamie schreef:een hond draagt toch alleen iets bij aan een ras, als het een rashondje is? een hond zonder stamboom valt daar niet onder, simpelweg omdat je niet weet wat ervoor zit, en dit telt ook voor afwijkingen.DogDalton schreef:Maar kan een hond volgens jou dan alleen iets bijdragen als het een stamboom heeft?
Kijk eens in het gemiddelde dierenasiel
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- DogDalton
- Zeer actief
Ja allemaal,zonder enig probleem!dat weet ik voor 100 % zeker.Hij heeft de ruimte en financiele middelen ervoor en als hij dat niet zou kunnen was hij er nooit aan begonnen.
Ik begrijp wel waarom jullie zo denken maar dit is echt niet zomaar een leuk pretnestje alleen maar omdat ze geen stamboom heeft.Mijn vriend komt uit een familie die al jaren (en met jaren bedoel ik al meer dan 50 jaar) honden fokken op een verantwoorde manier dus hij weet echt wel wat hij doet.Hij heeft zelf nog meer honden,Duitse staanders,en de bedoeling is dat hij over een tijd een kennelnaam aanvraagt.Die honden (zijn er trouwens maar 2) hebben allebei een stamboom en komen uit goede lijnen.Hij is daar heel veel,of eigenlijk altijd,mee bezig.dat is zijn grootste hobby en hij heeft er ook alles voor over.En daarom vindt ik het een beetje lullig dat er dan zo gereageerd wordt.
Ik begrijp wel waarom jullie zo denken maar dit is echt niet zomaar een leuk pretnestje alleen maar omdat ze geen stamboom heeft.Mijn vriend komt uit een familie die al jaren (en met jaren bedoel ik al meer dan 50 jaar) honden fokken op een verantwoorde manier dus hij weet echt wel wat hij doet.Hij heeft zelf nog meer honden,Duitse staanders,en de bedoeling is dat hij over een tijd een kennelnaam aanvraagt.Die honden (zijn er trouwens maar 2) hebben allebei een stamboom en komen uit goede lijnen.Hij is daar heel veel,of eigenlijk altijd,mee bezig.dat is zijn grootste hobby en hij heeft er ook alles voor over.En daarom vindt ik het een beetje lullig dat er dan zo gereageerd wordt.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
DogDalton schreef:Ja allemaal,zonder enig probleem!dat weet ik voor 100 % zeker.Hij heeft de ruimte en financiele middelen ervoor en als hij dat niet zou kunnen was hij er nooit aan begonnen.
- Astrid V
- geregistreerd lid
Wij hebben hier ook een jack zitten zonder stamboom, waar hij vandaan komt hebben ze af en toe een nestje ze hebben pa en ma zelf zitten en het zijn geweldige honden mankeren nooit wat en zijn super lief.
En dan er zijn zat fokkers die volgens regelsfokken maar wil dat dan gelijk zeggen dat het goede fokkers zijn... kijken die dan alles zo goed na op erfelijke afwijkingen.
Waarom worden dan zoveel rassen kapot gefokt ondanks de fokker met stamboom en regels fokt.
Ik weet zeker dat er mensen zijn die op goede manier fokker maar dan zonder stamboom of vereniging en weldegenlijk kijken naar meer als het vermeerderen.
En dan er zijn zat fokkers die volgens regelsfokken maar wil dat dan gelijk zeggen dat het goede fokkers zijn... kijken die dan alles zo goed na op erfelijke afwijkingen.
Waarom worden dan zoveel rassen kapot gefokt ondanks de fokker met stamboom en regels fokt.
Ik weet zeker dat er mensen zijn die op goede manier fokker maar dan zonder stamboom of vereniging en weldegenlijk kijken naar meer als het vermeerderen.
groetjes Astrid, Amber, Quando, Bente, Goldy en Igor
Waarom, Waarom zijn er zoveel vragen...... Waarom is er zoveel pijn....... Waarom zijn er zoveel dingen, Die niet te begrijpen zijn........
Waarom, Waarom zijn er zoveel vragen...... Waarom is er zoveel pijn....... Waarom zijn er zoveel dingen, Die niet te begrijpen zijn........
- DogDalton
- Zeer actief
- Suuz!
- Zeer actief
hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahahaAstrid V schreef:Wij hebben hier ook een jack zitten zonder stamboom, waar hij vandaan komt hebben ze af en toe een nestje ze hebben pa en ma zelf zitten en het zijn geweldige honden mankeren nooit wat en zijn super lief.
Ik weet zeker dat er mensen zijn die op goed
e manier fokker maar dan zonder stamboom of vereniging en weldegenlijk kijken naar meer als het vermeerderen.
Even hoor, van je website afgeplukt:

Ehm.... wilde je nu echt zeggen dat dit wat met een jack russell te maken heeft? Dan kunnen de mensen nog zo vriendelijk zijn, maar een jack russell kan je dit niet noemen. Sorry, maar ik zie er eerder een boerenfox in of een kruising kooiker!!! En jack russell is trouwens met dubbel LLLLLLLLLLLL
En dan nog maar te zwijgen over de berner sennen. Dat is een lekker ras om deze dagen mee te fokken.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- Astrid V
- geregistreerd lid
Als je dan ook nog even goed leest zeg ik toch JACK ZONDER STAMBOOMP!nki schreef:hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahahaAstrid V schreef:Wij hebben hier ook een jack zitten zonder stamboom, waar hij vandaan komt hebben ze af en toe een nestje ze hebben pa en ma zelf zitten en het zijn geweldige honden mankeren nooit wat en zijn super lief.
e manier fokker maar dan zonder stamboom of vereniging en weldegenlijk kijken naar meer als het vermeerderen.![]()
Ehm.... wilde je nu echt zeggen dat dit wat met een jack russell te maken heeft? Dan kunnen de mensen nog zo vriendelijk zijn, maar een jack russell kan je dit niet noemen. Sorry, maar ik zie er eerder een boerenfox in of een kruising kooiker!!! En jack russell is trouwens met dubbel LLLLLLLLLLLL
En dan nog maar te zwijgen over de berner sennen. Dat is een lekker ras om deze dagen mee te fokken.Keep up the good work.
en ja de berner is net als de rest van de favo rassen door gefokt
EN dan niet iedereen heeft de nederlandse taal goed onder de knie er zijn ook mensen bij met dyslectie
groetjes Astrid, Amber, Quando, Bente, Goldy en Igor
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
*proest*
Suuz!
Ik houd jou hier verantwoordelijk voor de cola die over mijn toetsenbord is gevlogen, hahaha.
enne, het is ook geen boomloze jack trouwens, het is een kruizing van alles en nog wat, mijn vader noemt zo,n hondje een hoeperd (die heeft de staart hoger als de poeperd)
Is het beestje niet minder lief om waarschijnlijk, echt waar niet, maar dit is een kruizing jack met een hoeperd waarschijnlijk.
verder meg ik mij er niet in, heb dus werkelijk jota verstand van fokken en alles wat er bij hoort.
Broodfok en "gewone"fok zie ik nog wel werelden van verschil in, maar dit kan ik niet vergelijken met broodfok.
Helaas zit er ook een heel groot grijs gebied en of je nou naar het goede of slechte neigd moet je er dus meer verstand van hebben als mij.
Suuz!
Ik houd jou hier verantwoordelijk voor de cola die over mijn toetsenbord is gevlogen, hahaha.
enne, het is ook geen boomloze jack trouwens, het is een kruizing van alles en nog wat, mijn vader noemt zo,n hondje een hoeperd (die heeft de staart hoger als de poeperd)
Is het beestje niet minder lief om waarschijnlijk, echt waar niet, maar dit is een kruizing jack met een hoeperd waarschijnlijk.
verder meg ik mij er niet in, heb dus werkelijk jota verstand van fokken en alles wat er bij hoort.
Broodfok en "gewone"fok zie ik nog wel werelden van verschil in, maar dit kan ik niet vergelijken met broodfok.
Helaas zit er ook een heel groot grijs gebied en of je nou naar het goede of slechte neigd moet je er dus meer verstand van hebben als mij.
- Suuz!
- Zeer actief
Nee, het is gewoon geen jack, het is een kruising. Hoe haal je het überhaupt in je hoofd, om het een jack russell te noemen (zonder papieren dan wel). Het lijkt er niet eens op!!!!!Astrid V schreef:Als je dan ook nog even goed leest zeg ik toch JACK ZONDER STAMBOOMP!nki schreef:hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahahaAstrid V schreef:Wij hebben hier ook een jack zitten zonder stamboom, waar hij vandaan komt hebben ze af en toe een nestje ze hebben pa en ma zelf zitten en het zijn geweldige honden mankeren nooit wat en zijn super lief.
e manier fokker maar dan zonder stamboom of vereniging en weldegenlijk kijken naar meer als het vermeerderen.![]()
En dan nog maar te zwijgen over de berner sennen. Dat is een lekker ras om deze dagen mee te fokken.Keep up the good work.
en ja de berner is net als de rest van de favo rassen door gefokt
EN dan niet iedereen heeft de nederlandse taal goed onder de knie er zijn ook mensen bij met dyslectie
En dan nog iets.. jij vindt het zelf blijkbaar verantwoord om met een doorgefokt ras verder te fokken, heb je schijnbaar weinig problemen mee, toch? Anders doe je dat toch niet.. dat ras was namelijk allang doorgefokt, voordat jij uberhaubt kon nadenken over event. fokken met je honden.
En als juist het schrijven van een rasnaam ook al valt onder dyslexie, dan breekt mijn klomp. Heb ik nog wel een mooie aanrader voor je. http://www.mozilla.com daar kun je een browser met spellingscontrole downloaden of http://www.nvjrt.nl daar kun je zien hoe je de rasnaam spelt.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar ik vind dit wel een beetje een denigrerende reactie naar mevrouw toe met het hondje wat een kruising jack isP!nki schreef: hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahaha![]()
Een beetje iemands hondje 'uitlachen' omdat mevrouw niet de juiste termen gebruikt? Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar het kan op een andere manier gezegd worden. Ik zou me op m'n pik getrapt voelen als het mijn hondje betrof
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ach joh, deze mevr. is zelf fokker, noemt dit hondje jack russell dus geen kruising , dat is waar suus om lacht.Tamara. schreef:Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar ik vind dit wel een beetje een denigrerende reactie naar mevrouw toe met het hondje wat een kruising jack isP!nki schreef: hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahaha![]()
Even hoor, van je website afgeplukt:![]()
Een beetje iemands hondje 'uitlachen' omdat mevrouw niet de juiste termen gebruikt? Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar het kan op een andere manier gezegd worden. Ik zou me op m'n pik getrapt voelen als het mijn hondje betrof
- Suuz!
- Zeer actief
Amen...yamie schreef:ach joh, deze mevr. is zelf fokker, noemt dit hondje jack russell dus geen kruising , dat is waar suus om lacht.Tamara. schreef:Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar ik vind dit wel een beetje een denigrerende reactie naar mevrouw toe met het hondje wat een kruising jack isP!nki schreef: hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahaha![]()
- Lupo
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En hier sluit ik me dan weer bij aan. Lekkere manier van discussieren door iemand belachelijk te maken...Tamara. schreef:Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar ik vind dit wel een beetje een denigrerende reactie naar mevrouw toe met het hondje wat een kruising jack isP!nki schreef: hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahaha![]()
- Suuz!
- Zeer actief
*sught* ..... hoe duidelijk moet het zijn? Ze noemt haar hond een Jack Russell Terrier zonder stamboom. Dat mag natuurlijk, als je dan gaat kijken hoe die hond er uit ziet, uit nieuwsgierigheid, en je ziet dat de hond totaal niet op een jack russell lijkt, mag ik dan aub even lachen.Lucyanne schreef:En hier sluit ik me dan weer bij aan. Lekkere manier van discussieren door iemand belachelijk te maken...Tamara. schreef:Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar ik vind dit wel een beetje een denigrerende reactie naar mevrouw toe met het hondje wat een kruising jack isP!nki schreef: hahaahahahahahahahhahahahahahaahhahaha![]()
-
laeken
- Zeer actief
Waarom mag iemand geen berners fokken?
Omdat ze een stamboomloze hussel hebben? Dat vind ik een beetje ver gaan.
Ik vind het een leuk hondje en als er mensen een nestje hussels fokken dan komen die toch niet in de stambomen terecht en ook niet bij mensen die een zuivere JR willen hebben denk ik dan.
Ik zie ook bergen hussels hier en ik ken mensen die er twee hebben. Een bruine wat al niet kan en een hele witte die veel te groot is. Ze zijn dol op die beestjes en dan is het toch goed? Ze noemen het ook Jack Russels btw
Ik zie ook bergen hussels hier en ik ken mensen die er twee hebben. Een bruine wat al niet kan en een hele witte die veel te groot is. Ze zijn dol op die beestjes en dan is het toch goed? Ze noemen het ook Jack Russels btw
- Suuz!
- Zeer actief
Heb ik gezegd dat ze geen berners mag fokken? Ze begint zelf over doorfokken bij honden, en als er een ras toch wel doorgefokt is, dan is het de berner wel. Maar goed, ach ... waar maken we ons druk over...MARC_S schreef:Waarom mag iemand geen berners fokken?Omdat ze een stamboomloze hussel hebben? Dat vind ik een beetje ver gaan.
Ik vind het een leuk hondje en als er mensen een nestje hussels fokken dan komen die toch niet in de stambomen terecht en ook niet bij mensen die een zuivere JR willen hebben denk ik dan.
Prima als mensen een hussel willen fokken hoor, maar noem het dan geen jack russell ... want dat is het gewoon weg niet.. kijk naar een jack russell of naar deze hond, en wat zie je? Ik zie gewoon weg een kooiker met een parson gekruist.. maar zeker geen jack russell!
Dat ze er happy mee is, dat geloof ik best. Ik ben ook happy met mijn Elmo. Maar dat noem ik toch ook geen Labrador Retriever?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
tuuuuuuuurlijk marc, als ik morgen een foto plaatst van een bonte laekense ( een hond met krulvacht die er qua bouw op lijkt) dan sta jij op je achterste benen en al helemaal als ik er fokplannen mee heb onder de noemer laekense. maar prima hoor, keur het maar goed, snap maar vooral niet waarom IK hier om steigerMARC_S schreef:Waarom mag iemand geen berners fokken?Omdat ze een stamboomloze hussel hebben? Dat vind ik een beetje ver gaan.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Eh, die worden af en toe geboren, en zijn er dus mét stamboom hoor:yamie schreef:tuuuuuuuurlijk marc, als ik morgen een foto plaatst van een bonte laekense ( een hond met krulvacht die er qua bouw op lijkt) dan sta jij op je achterste benen en al helemaal als ik er fokplannen mee heb onder de noemer laekense. maar prima hoor, keur het maar goed, snap maar vooral niet waarom IK hier om steigerMARC_S schreef:Waarom mag iemand geen berners fokken?Omdat ze een stamboomloze hussel hebben? Dat vind ik een beetje ver gaan.

Maar even terug on topic, ik begrijp persoonlijk dus ook niet dat iemand die uit een familie komt die al 50 jaar fokt met rashonden, nu een nestje fokt met stamboomloze honden. Hoe je het ook wendt of keert, hoe leuk beide ouderdieren ook zijn, je kunt gewoon niet de naspeuringen doen die nodig zijn om te kijken of de lijnen qua gezondheid en karakter "schoon" zijn. En ook al zijn er al enkele baasjes gevonden (waarvan je dan maar hoopt dat ze niet alsnog afhaken, iets wat nog best regelmatig voorkomt), er zijn wel wéér honden zonder traceerbare achtergrond welbewust op de wereld gezet. Daar kan ik, zeker in het geval van iemand die zó veel ervaring heeft mee- en doorgekregen wat het fokken met rashonden betreft en daar ongetwijfeld ook heel wat minder leuke aspecten van het fokken gezien zal hebben, met mijn verstand echt niet bij.
En dan nog de kwestie van het zelf niet aanwezig zijn bij de bevalling. Dat begrijp ik dan eigenlijk nóg minder. Je weet wanneer je teefje is uitgerekend, dan zorg je toch dat je ruim van tevoren gewoon vrij bent voor een poosje?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
jaa nou dat noem ik niet bont, niet in wat ik bedoelde in mijn vb, want dat was het, om even iets aan te geven, of het nou realistisch was of niet, maar dat begreep je toch wel?LongFields schreef:Eh, die worden af en toe geboren, en zijn er dus mét stamboom hoor:yamie schreef:tuuuuuuuurlijk marc, als ik morgen een foto plaatst van een bonte laekense ( een hond met krulvacht die er qua bouw op lijkt) dan sta jij op je achterste benen en al helemaal als ik er fokplannen mee heb onder de noemer laekense. maar prima hoor, keur het maar goed, snap maar vooral niet waarom IK hier om steigerMARC_S schreef:Waarom mag iemand geen berners fokken?Omdat ze een stamboomloze hussel hebben? Dat vind ik een beetje ver gaan.
Maar even terug on topic, ik begrijp persoonlijk dus ook niet dat iemand die uit een familie komt die al 50 jaar fokt met rashonden, nu een nestje fokt met stamboomloze honden. Hoe je het ook wendt of keert, hoe leuk beide ouderdieren ook zijn, je kunt gewoon niet de naspeuringen doen die nodig zijn om te kijken of de lijnen qua gezondheid en karakter "schoon" zijn. En ook al zijn er al enkele baasjes gevonden (waarvan je dan maar hoopt dat ze niet alsnog afhaken, iets wat nog best regelmatig voorkomt), er zijn wel wéér honden zonder traceerbare achtergrond welbewust op de wereld gezet. Daar kan ik, zeker in het geval van iemand die zó veel ervaring heeft mee- en doorgekregen wat het fokken met rashonden betreft en daar ongetwijfeld ook heel wat minder leuke aspecten van het fokken gezien zal hebben, met mijn verstand echt niet bij.
En dan nog de kwestie van het zelf niet aanwezig zijn bij de bevalling. Dat begrijp ik dan eigenlijk nóg minder. Je weet wanneer je teefje is uitgerekend, dan zorg je toch dat je ruim van tevoren gewoon vrij bent voor een poosje?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik wil hier trouwens nog even wat op zeggen... jajaDogDalton schreef:Maar kan een hond volgens jou dan alleen iets bijdragen als het een stamboom heeft?
ik heb een Mégan, een Mandu , een Bo, en mensen die ze kennen en ik zelf, zeggen allemaal, oh wat zijn ze leuk, lief, gezond enz. en dat zijn ze ook.
maar is dát dan een reden om er maar mee te fokken? mandu en meg hebben allebei een boom trouwens.
waarom is het zo logisch of normaal, dat als een hondje lief en leuk is, dat er dan mee gefokt moet worden? omdat er bij een teef een baarmoeder in zit? omdat een reu ballen heeft? omdat het dus kan?
fokken is geen must, en ja dat zeg ik als fokker, ik maak ook mijn keuzes en sluit honden uit, honden met boom , honden zonder problemen, honden die oh zo lief , gezond en leuk zijn.
als men, en dan vooral men die probeert goed te praten waarom hij/zij fokt met een kruising/stamboomloos hondje , eens stopt met het eeuwige jamaar ze is zooooooo lief, ze is niet minder leuk als een hondje met papier hoor. enz enz en gewoon eens eerlijk er voor uitkomt dat ze fokken omdat ze het zelf zo graag willen en er ook financieel wel iets leuks uit kunnen halen ( spring niet gelijk op de kast hoor, dit zal uiteraard wel niet voor jou vriend opgaan, die geeft ze nl weg ws
-
doggy
-
laeken
- Zeer actief
Dat is niet helemaal waar ben ik bang. Ik steiger helemaal niet meer als mensen willen fokken met hun honden omdat ik dat eigenlijk hoe langer hoe minder erg begin te vinden. Ten eerste komen die honden niet in het ras dus daar is al geen zorg over. Ten tweede wat heb ik ermee te maken? Ik ben al mijn hele leven zo nu en dan eigenaar geweest van stamboomloze honden en die bevielen wel heel erg goed. Zo goed dat ik er wel een beetje fan van ben. Ik zie hier op het forum helaas nogal wat honden die dan wel een stamboom hebben maar ook bergen problemen.yamie schreef:tuuuuuuuurlijk marc, als ik morgen een foto plaatst van een bonte laekense ( een hond met krulvacht die er qua bouw op lijkt) dan sta jij op je achterste benen en al helemaal als ik er fokplannen mee heb onder de noemer laekense. maar prima hoor, keur het maar goed, snap maar vooral niet waarom IK hier om steigerMARC_S schreef:Waarom mag iemand geen berners fokken?Omdat ze een stamboomloze hussel hebben? Dat vind ik een beetje ver gaan.
Want als ik er heel goed over nadenk en volledig eerlijk ben had ik nu best nog een zoon van Wuilus willen hebben. Belachelijk en blabla maarja. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat mensen een kind van boemer of hun x-russel willen.
Ik ben dus wel tegen fokken met kruisingen omdat er teveel honden zijn en ze vaak niet de medische screeningen hebben etc etc, maar dat wil niet zeggen dat dat niet net zo goed voor mij soms jammer is geweest
Nogmaals, nestjes fokken met zomaar honden is zeker ook niet mijn ding. Maargoed, kijk eens naar de werkmechelaar. Daar worden gewoon goede honden van andere rassen in gekruist en daar gaat het niet meer om raszuiverheid. Daar hoor je mij ook niet over. Ik zou de eerste zijn die het leuk vind als ze een mechelaar in de laekense kruisen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik vond het toch leuk om het even te laten zien, ook al is inderdaad de ondergrondkleur niet wit maar ros.yamie schreef:
jaa nou dat noem ik niet bont, niet in wat ik bedoelde in mijn vb, want dat was het, om even iets aan te geven, of het nou realistisch was of niet, maar dat begreep je toch wel?ik had ook witte labrador of wildkleur rottweiler kunnen zeggen ofzo
Ik begrijp je wel hoor, vond het alleen even leuk om er een kwinkslag aan te geven op de vroege morgen.
Je had gee nwitte labrador of wildkleur rottweiler kunnen zeggen, want dan was je je doel richting Marc voorbij geschoten, je gaf niet voor niets de Laekense als voorbeeld.