Gatver...je zou toch gek worden als het je eigen hond is

Moderator: moderatorteam
De hond krijgt geen straf, de eigenaar krijgt hem.nana schreef:ongelofelijkde rechter zegt dat Boran als een zaak (voorwerp) wordt gezien dat klopt... de hond is juridisch geen rechtspersoon maar waarom krijgt de hond dan wel de straf. Als je geen rechtspersoon bent waarom kun je dan wel de "doodsstraf krijgen".
Dit is het hele kromme in de hele wetgeving.
Omdat die niet in het wetboek staan als geldige straf.nana schreef:Inderdaad de straf is indirekt voor de eigenaar als die het kan schelen. Waarom niet een geldboete en muilkorf??
Dat wist ik niet dat een rechter niet vrij is in het verzinnen van een strafEnnath schreef:Omdat die niet in het wetboek staan als geldige straf.nana schreef:Inderdaad de straf is indirekt voor de eigenaar als die het kan schelen. Waarom niet een geldboete en muilkorf??
Dat kan je krom vinden, het is waarschijnlijk ook krom.
Maar een rechter kan alleen maar toewijzen wat hij mag toewijzen.
Nederland zou te klein zijn als jij (je familie/je vrienden) bij wijze van straf voor het door rood licht rijden met een bord om je nek te schande werd gezet naast een stoplicht. Het zou misschien geweldig helpen, maar het mag niet.
Nederlandse rechters zijn niet vrij in het verzinnen van een straf.
Maar die wordt gezien als een te zware sanctie, dit wordt alleen geëist als je een dier ophitst.nana schreef:Toch snap ik het niet. Als ik google dan zie ik bij wetboek van strafrecht
Artikel 425
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van derde categorie wordt gestraft:
1°.
hij die een dier op een mens aanhitst of onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2°.
hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.
Dan heeft de rechter toch ook keuze uit deze sanctie?
Aha ik snap het, maar wie keurt de eis van de aanklager, is dat in het begin?Ennath schreef:Maar die wordt gezien als een te zware sanctie, dit wordt alleen geëist als je een dier ophitst.nana schreef:Toch snap ik het niet. Als ik google dan zie ik bij wetboek van strafrecht
Artikel 425
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van derde categorie wordt gestraft:
1°.
hij die een dier op een mens aanhitst of onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2°.
hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.
Eigenlijk zit het probleem al een stap eerder; de officier van Justitie stelt een eis op. In dit geval waarschijnlijk verbeurd verklaring en vernietiging. Bij een inbraak (bijvoorbeeld, ik ken die eisen niet uit mijn hoofd) 12 maanden cel. Dan mag de rechter geen andere straf verzinnen, wel een lagere straf dan de eis. Dus voor de inbraak wordt dit: (bijvoorbeeld) 6 maanden met aftrek van voorarrest.
Als de officier van justitie voor een hond alleen verbeurd verklaring en en vernietiging eist dan blijft er voor de rechter weinig anders over dan teruggave of volgen in de eis. En ik krijg de indruk dat de rechter daar nu mee worstelt. Hij doet pogingen om een teruggaaf te kunnen legitimeren. Hij laat de hond nogmaals onderzoeken. Als hieruit blijkt dat Boran betrouwbaar is, dan kan hij met een gerust hart de eis naast zich neerleggen. Wordt de conclusie nogmaals bevestigd dan kan hij met een eerlijk geweten de eis toewijzen.
Een boete opleggen aan de eigenaar kan hij niet want dat wordt door de officier niet geëist.
Je bedoelt de Officier van Justitie?nana schreef:Aha ik snap het, maar wie keurt de eis van de aanklager, is dat in het begin?Ennath schreef:Maar die wordt gezien als een te zware sanctie, dit wordt alleen geëist als je een dier ophitst.nana schreef:Toch snap ik het niet. Als ik google dan zie ik bij wetboek van strafrecht
Artikel 425
1°.
2°.
Eigenlijk zit het probleem al een stap eerder; de officier van Justitie stelt een eis op. In dit geval waarschijnlijk verbeurd verklaring en vernietiging. Bij een inbraak (bijvoorbeeld, ik ken die eisen niet uit mijn hoofd) 12 maanden cel. Dan mag de rechter geen andere straf verzinnen, wel een lagere straf dan de eis. Dus voor de inbraak wordt dit: (bijvoorbeeld) 6 maanden met aftrek van voorarrest.
Als de officier van justitie voor een hond alleen verbeurd verklaring en en vernietiging eist dan blijft er voor de rechter weinig anders over dan teruggave of volgen in de eis. En ik krijg de indruk dat de rechter daar nu mee worstelt. Hij doet pogingen om een teruggaaf te kunnen legitimeren. Hij laat de hond nogmaals onderzoeken. Als hieruit blijkt dat Boran betrouwbaar is, dan kan hij met een gerust hart de eis naast zich neerleggen. Wordt de conclusie nogmaals bevestigd dan kan hij met een eerlijk geweten de eis toewijzen.
Een boete opleggen aan de eigenaar kan hij niet want dat wordt door de officier niet geëist.
Nee, een rechter heeft in Nederland niets te zeggen over de eis.nana schreef:ja ik bedoelde de officier van justitie. In dit geval eist hij inbeslag neming en vernietiging. Heeft een rechter niets te zeggen over de eis? Neem aan dat als deze eis wordt besproken door de dames en heren ze ook kijken naar eerdere zaken. Zou het gebruikelijk zijn in dit soort gevallen om inbeslagneming en vernietiging te eisen denk je?
Klopt het dat hij ook dus een geldboete of gevangenisstraf voor de eigenaar had kunnen eisen.
ja ook bij de bok had ik hetzelfde als nu gedacht, voor mijn gevoel is het niet rechtvaardig omdat het over levende wezens gaat en we volgens de wet ze als onderwerp zien. Als je hond had vervangen door auto of fiets of stereoinstallatie dan was het anders geweest. Stel je verwond iemand doordat je roekeloos rijd dan wordt je zelf aansprakelijk gehouden gevoelsmatig denk ik dat een officier dan eerder een taakstraf of geldboete of rijontzegging zal eisen dan inbeslagname, maar bij een dier denk ik dat we toch gezien de eis het dier niet als een onderwerp zien maar als dader.Ennath schreef:Nee, een rechter heeft in Nederland niets te zeggen over de eis.nana schreef:ja ik bedoelde de officier van justitie. In dit geval eist hij inbeslag neming en vernietiging. Heeft een rechter niets te zeggen over de eis? Neem aan dat als deze eis wordt besproken door de dames en heren ze ook kijken naar eerdere zaken. Zou het gebruikelijk zijn in dit soort gevallen om inbeslagneming en vernietiging te eisen denk je?
Klopt het dat hij ook dus een geldboete of gevangenisstraf voor de eigenaar had kunnen eisen.
Rechtspraak heeft drie elementen: de officier die eist, de advocaat die verdedigt en de rechter die recht spreekt. De rechter doet dat door de argumenten van officier en advocaat aan te horen en tegen elkaar (en tegen het recht) te wegen.
De rechter is dus net zo min betrokken bij het opstellen van de eis als bij de opstelling van de verdediging.
Ik denk dat de officier aan de hand van het wetboek ook een boete en/of een gevangenisstraf had kunnen eisen.
Maar stel je nu eens voor dat we niet over een hond maar over een bok spreken.
Had je de eis "drie maanden gevangenisstraf" dan ook redelijk gevonden. Of had je dan voor verbeurd verklaring en slacht gepleit?
Misschien een hele stomme opmerking, maar leeft Boran uberhaupt nog wel? Dat ze dit als smoes gebruiken ofzo? Dat de eigenaar hem daarom niet kan/mag zien?Sanne!! schreef:G*DVERD*MME!!!!!!!!!! Lees het net op het forum van de rottweiler.
Wat ozu ik helemaal gek worden als dit mij zou overkomen en richard zelf lijkt er heel rustig onder. Hij is wel boos maar toch ik zou dit echt niet aankunnen hr!!
Ik zou eisen dak me hond wil zien ik zou echt zekerheid willen!! Nu moeten ze were tot 15 oktober gaan wachten totdat ze een uitspraak krijgen.
Ze gingen bij hem kijken vanmiddag en de MS (Weet niet wat dat is: minister???) Die ging dan een verslag schrijven ofzoo...
Ben benieuwd in wat voor staat ze Boran terug zullen krijgen als ze hem ooit terug krijgen...
ik heb het al eerder ergens gezegd, maar ik denk inderdaad dat hij er al lang niet meer is... Ik hoop echt dat ik vreselijk ongelijk heb... maar het zal niet de eerste zijn die ze aan het lijntje houden...moosje schreef:Misschien een hele stomme opmerking, maar leeft Boran uberhaupt nog wel? Dat ze dit als smoes gebruiken ofzo? Dat de eigenaar hem daarom niet kan/mag zien?Sanne!! schreef:G*DVERD*MME!!!!!!!!!! Lees het net op het forum van de rottweiler.
Wat ozu ik helemaal gek worden als dit mij zou overkomen en richard zelf lijkt er heel rustig onder. Hij is wel boos maar toch ik zou dit echt niet aankunnen hr!!
Ik zou eisen dak me hond wil zien ik zou echt zekerheid willen!! Nu moeten ze were tot 15 oktober gaan wachten totdat ze een uitspraak krijgen.
Ze gingen bij hem kijken vanmiddag en de MS (Weet niet wat dat is: minister???) Die ging dan een verslag schrijven ofzoo...
Ben benieuwd in wat voor staat ze Boran terug zullen krijgen als ze hem ooit terug krijgen...