Ik lees steeds dat grommen zo'n probleem is, maar ik ben het daar niet helemaal mee eens.
Grommen is een communicatiemiddel van de hond en ik vind best dat een hond op een bepaald moment iets kenbaar mag maken dmv grommen.
Natuurlijk heb ik het dan niet over een levensgevaarlijke grom, lip optrekken of bijten (voor alle duidelijkheid).
Zo was ik laatst Kaya voorpoot aan het afdrogen en een grom... blijkbaar deed dit zeer. Ik stopte meteen en probeerde het een paar seconde later wat zachter. Met de andere poten overigens niks aan de hand.
Hiermee maakte ze kenbaar dat ik het te wild deed of dat het pijn deed.
Nou graag
Ik vind het dus wel heel afhankelijk van de situatie waarin een hond gromt, maar ik zal niet zeggen dat mijn hond nooit naar mij mag grommen of dat we dan een groot probleem hebben.
Kaya gaat ook direct van de bank af als ik eraan kom, maar kan dit ook soms wat mopperend grommend doen. Ik hoef overigens niks te zeggen of te doen, want ze gaat uit zichzelf eraf. Ze vind het alleen blijkbaar toch niet leuk en moppert gromt dan af en toe wat.
Zie ik ook totaal geen kwaad in.
Puchu gromt nooit, alhoewel hij juist ontzettend vocaal is. Hij 'jammert' meer hele verhalen (haha is soms erg grappig).
Verbied je een hond het grommen, dan ontneem je hem een middel om te communiceren en met een beetje pech wordt in de toekomst het grommen overgeslagen.
Nogmaals, ik heb het niet erover als je hond te pas en te onpas naar je gromt