Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pleegmoeder voor net geboren Dobermann pups gezocht

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ho even... de rasvereniging gaat dus opleggen dat vijf pupjes, GEZONDE pupjes, moeten worden ingeslapen, anders ben je geen fokker meer volgens de rasvereniging? En dan...? Krijgen de pups dan geen stamboom ofzo..??

Beloof me alsjeblieft dat je dat niet doet... Ik zou ze nog liever zelf persoonlijk flesvoeden dan te moeten horen dat je dat doet.

Ik vind dit te gek voor woorden, en dat meen ik echt. :eek: Maar ik moet bekennen dat ik ook niet snap waarom een serieuze fokker dit accepteerd..? :19: Kan je me dat uitleggen?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dit klopt ook niet... ik heb het net even nagevraagd... als je meer dan 8 pups hebt moet je 2 jaar wachten met het fokken met deze teef... dus als je als fokker wil afspuiten dan mag je wel weer na een loopsheid over te slaan weer fokken.... Het is een regel ter bescherming van de moederhond zeg maar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

malinois schreef:dit klopt ook niet... ik heb het net even nagevraagd... als je meer dan 8 pups hebt moet je 2 jaar wachten met het fokken met deze teef... dus als je als fokker wil afspuiten dan mag je wel weer na een loopsheid over te slaan weer fokken.... Het is een regel ter bescherming van de moederhond zeg maar...
Dat het ter bescherming is van de moederhond snap ik ook. Maar toch staat er "Lebensschwache, kranke, mißgebildete oder nach den voranstehenden Vorschriften überzählige (Schutz der Mutterhündin) Welpen sind schmerzlos zu töten."
Fin
Zeer actief

malinois schreef:dit klopt ook niet... ik heb het net even nagevraagd... als je meer dan 8 pups hebt moet je 2 jaar wachten met het fokken met deze teef... dus als je als fokker wil afspuiten dan mag je wel weer na een loopsheid over te slaan weer fokken.... Het is een regel ter bescherming van de moederhond zeg maar...
Lijkt erop dat je gelijk hebt. Dit is het artikel 3 waarnaar verwezen wordt:
3. Beleghäufigkeit

Eine Hündin darf nur einmal innerhalb eines Zeitraumes von etwa zwölf Monaten zur Zucht verwendet werden. Der Hauptzuchtwart kann auf begründeten, schriftlichen Antrag, z.B. bei einer Umstellung von Winter- auf Sommerwurf, die schriftliche Genehmigung für eine einmalige Ausnahme erteilen. Dem Antrag ist eine Fotokopie der Ahnentafel (Vorder- und Rückseite) beizufügen. Es kann ein Bericht über den Allgemeinzustand der in Frage kommenden Hündin angefordert werden.
Eine Umstellung der Hündin ist ausgeschlossen, wenn ihr bei dem letzten Wurf mehr als sechs Welpen belassen wurden. Werden einer Hündin -ohne Verwendung einer Amme entgegen den Zuchtrichtlinien mehr als acht Welpen zur Aufzucht belassen, so darf sie erst 18 Monate nach dem Wurftag wieder belegt werden und ist auf Lebenszeit von der Umstellung ausgeschlossen.
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

op zich geen slechte regel,
maar als je dan als fokker er voor kiest maar een paar puppy's te laten euthaniseren omdat je er geen min voor kan vinden...
nou dan ben je voor mij waardeloos.
Ik vind het zelfs discutabel of je dan een min voor
het overschot puppies moet zoeken.
Misschien gewoon twee jaar wachten op een volgend nest?
Klinkt mij als het meest natuurlijke en gezonde voor de pups.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Misschien een suffe vraag maar houdt dit nu in dat deze teef binnen die 18 maanden weer een nest heeft gekregen en dat er de vorige keer ook meer dan 8 pups waren?
Fin
Zeer actief

Job schreef:
maar als je dan als fokker er voor kiest maar een paar puppy's te laten euthaniseren omdat je er geen min voor kan vinden...
Misschien is het pijnpunt dat de teef dan te oud is om nog een nest te mogen hebben. De Duitse RV stelt die grens op acht jaar.

Overigens heeft de fokker maar vijf dagen om een min te vinden. De pups moeten voor de vijfde levensdag bij de min ondergebracht zijn.
Fin
Zeer actief

Maryanne schreef:Misschien een suffe vraag maar houdt dit nu in dat deze teef binnen die 18 maanden weer een nest heeft gekregen en dat er de vorige keer ook meer dan 8 pups waren?
Mijn duits is niet meer wat het geweest is :ugh: maar je mag dus nesten met meer dan acht pups hebben, alleen moet er dan achtien maanden tussen zitten. Als het een nest betreft van acht of minder pups, hoeft er slechts twaalf maanden tussen te zitten.
Job
Zeer actief

ik hoop dan dat er geen min gevonden wordt en de pups ook niet geeuthenaseerd worden.
Laten we ons verstand gebruiken zeg,
dan houden ze er maar de mooiste teef uit voor het fokprogramma.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Job schreef:
precies... maar zo zet TS het hier ook niet neer.. die zet er neer dat je bijna verplicht bent pups te euthaniseren en dat is dus helemaal niet het geval... je moet dan alleen 2 jaar wachten voor het volgende nest... Of je moet dus de rest van de pups onderbrengen tot ze afgespeend zijn (want daar gaat het dus om).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat is inderdaad niet wat TS zei.
Ik begreep dat er nooit meer dan acht mochten zijn.

Dit is nou weer wel zoiets waarvan ik me afvraag of het kind niet enorm met het badwater wordt weggegooid.
Maar goed, ik denk hoe dan ook dat strikte regelgeving vaak averechts werkt.
Het is in elk geval manier om fraude in de hand te werken, dat wordt keer op keer bewezen :roll:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

is er nu al een oplossing gevonden ?
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

de oplossing is toch niet zo moeilijk..

puppies lekker bij mama laten, en dan maar 18 maanden wachten voor je weer fokt met de betreffende teef.

Zo, klaar.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Chawa
Actief

UPDATE

Ongelezen bericht door Chawa »

Voor 5 pups is een min gevonden. Het is een Golden Retriever met 2 pups.
Fin
Zeer actief

Het is op zich, als het idd binnen de periode van vijf dagen gedaan wordt zoals voorgeschreven door de RV, niet zo'n heel slecht idee om de dober-moeder te ontlasten. Want dertien pups is wel heel veel.

Maar waarom kan ik me nu echter niet onttrekken aan het nare gevoel dat het welzijn van de moeder niet echt voorop stond bij deze actie? Waarom werd het op een 'wet' gegooid, en niet gewoon gezegd, goh, jongens, dertien is wat veel, de RV heeft dat liever niet, weten jullie toevallig een min? Waarom het manipulatieve van 'anders moeten ze een spuit krijgen' - om zo hondenliefhebbers voor het karretje van de fokker te spannen? En waarom heb jij je voor dat karretje laten spannen? Waarom was dat trouwens noodzakelijk, op zo'n korte termijn een min vinden? De kans op een te groot nest is bij dobers zo reëel, daar neem je toch de hele draagtijd voor?

Overigens wacht ik nog steeds op andere voorbeelden dat ik hier op het forum gescholden heb. Als dat echt zo frequent voorkomt als jij hier even deed voorkomen, met over de 1200 berichtjes geplaatst hier tot nu toe, moet dat geen probleem zijn. :ok:
Laatst gewijzigd door Fin op 03 mar 2009 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Re: UPDATE

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Chawa schreef:Voor 5 pups is een min gevonden. Het is een Golden Retriever met 2 pups.
fijn.

maar was het ook geen optie voor je om 1,5 jaar te wachten met een volgend nestje met deze teef?
Job
Zeer actief

jammer!
Dit heeft niets te maken met de gezondheid van de pups of de moeder,
dit gaat puur om meer mogen fokken.
De regels zijn opgesteld voor de gezondheid van mama.
Ik mag hopen dat de regels zo veranderd worden dat
er geen mazen meer zijn zoals minnen inschakelen
en men gewoon langer wacht tot een volgend nest.
Bah heb hier een vieze smaak van in mijn mond.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

christo schreef:Het is op zich, als het idd binnen de periode van vijf dagen gedaan wordt zoals voorgeschreven door de RV, niet zo'n heel slecht idee om de dober-moeder te ontlasten. Want dertien pups is wel heel veel.

Maar waarom kan ik me nu echter niet onttrekken aan het nare gevoel dat het welzijn van de moeder niet echt voorop stond bij deze actie? Waarom werd het op een 'wet' gegooid, en niet gewoon gezegd, goh, jongens, dertien is wat veel, de RV heeft dat liever niet, weten jullie toevallig een min? Waarom het manipulatieve van 'anders moeten ze een spuit krijgen' - om zo hondenliefhebbers voor het karretje van de fokker te spannen? En waarom heb jij je voor dat karretje laten spannen? Waarom was dat trouwens noodzakelijk, op zo'n korte termijn een min vinden? De kans op een te groot nest is bij dobers zo reëel, daar neem je toch de hele draagtijd voor?

Overigens wacht ik nog steeds op andere voorbeelden dat ik hier op het forum gescholden heb. Als dat echt zo frequent voorkomt als jij hier even deed voorkomen, met over de 1200 berichtjes geplaatst hier tot nu toe, moet dat geen probleem zijn. :ok:
dat vind ik dus ook best raar... kan me ook niet voorstellen eigenlijk dat TS dit niet wist aangezien mij dit na 1 telefoontje al duidelijk was....
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

christo schreef:Het is op zich, als het idd binnen de periode van vijf dagen gedaan wordt zoals voorgeschreven door de RV, niet zo'n heel slecht idee om de dober-moeder te ontlasten. Want dertien pups is wel heel veel.

Verwacht je nog dat je antwoord krijgt dan? :19: :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Inge O schreef:wat een vreemd gedoe weer - ik ga helemaal met christo mee (op die mongool na dan :mrgreen: ).
:oeps: Verstandelijk gehandicapten verdienen zo'n vergelijking niet.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Een heel ander verhaal dus... Het ging uiteindelijk dus er alleen maar om snel weer te mogen fokken... BAH!!
Ach ja, wees er maar trots op... lekker fokken, en zodra er meer dan acht zijn beroof je moederhond gewoon van een deel van d'r kids, met alle risico's... :neenee: :neenee: Wat een dierenliefde...

Dat noem ik geen goede fokker... :pffff: Walgelijk....!!
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Even een samenvatting, in Duitsland is er een nest geboren met 13 Dobermann pups. Van de rasvereniging moet je 18 maanden wachten om opnieuw een nestje met de moederhond te mogen fokken. Behalve als er maximaal 8 pups zijn, dan mag je je teef weer eerder laten dekken.
Voor dit nestje zijn er voor 5 pups een min gezocht zodat de moederhond weer eerder dan binnen 18 maanden een volgend nestje kan krijen,
Als ze pas na 18 maanden weer gedekt zou worden (of helemaal niet) dan hadden alle 13 pups een stamboom gekregen en hadden de pups bij elkaar en de moeder mogen blijven.

Kan niet anders dan dat het dan om een commerciële fokker gaat, anders kies je toch voor je 5 pups ipv een volgend nestje? :denken:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:Even een samenvatting, in Duitsland is er een nest geboren met 13 Dobermann pups. Van de rasvereniging moet je 18 maanden wachten om opnieuw een nestje met de moederhond te mogen fokken. Behalve als er maximaal 8 pups zijn, dan mag je je teef weer eerder laten dekken.
Voor dit nestje zijn er voor 5 pups een min gezocht zodat de moederhond weer eerder dan binnen 18 maanden een volgend nestje kan krijen,
Als ze pas na 18 maanden weer gedekt zou worden (of helemaal niet) dan hadden alle 13 pups een stamboom gekregen en hadden de pups bij elkaar en de moeder mogen blijven.

Kan niet anders dan dat het dan om een commerciële fokker gaat, anders kies je toch voor je 5 pups ipv een volgend nestje? :denken:
volgens mij krijgen ze nu ook gewoon alle 13 een stamboom. Verder klopt je verhaal idd. voor wat ik er van gehoord heb.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

punt 3 waarna gewezen wordt:

3. Beleghäufigkeit
Eine Hündin darf nur einmal innerhalb eines Zeitraumes von etwa zwölf Monaten zur Zucht verwendet werden. Der Hauptzuchtwart kann auf begründeten, schriftlichen Antrag, z.B. bei einer Umstellung von Winter- auf Sommerwurf, die schriftliche Genehmigung für eine einmalige Ausnahme erteilen. Dem Antrag ist eine Fotokopie der Ahnentafel (Vorder- und Rückseite) beizufügen. Es kann ein Bericht über den Allgemeinzustand der in Frage kommenden Hündin angefordert werden.
Eine Umstellung der Hündin ist ausgeschlossen, wenn ihr bei dem letzten Wurf mehr als sechs Welpen belassen wurden. Werden einer Hündin -ohne Verwendung einer Amme entgegen den Zuchtrichtlinien mehr als acht Welpen zur Aufzucht belassen, so darf sie erst 18 Monate nach dem Wurftag wieder belegt werden und ist auf Lebenszeit von der Umstellung ausgeschlossen.

Die teef mag gewoon al haar puppen hebben, alleen komt het de fokker niet goed uit, omdat ze dan voor die teef een fokverbod voor 18 maanden heeft

Dus grote bullshit dat die puppen bij hun moeder weg moeten!!
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

dat was al gezegd
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wat een gedoe zeg. Maar vind het een waardeloze fokker, dus dan wil je je teef met een jaar weer laten dekken? Beetje snel vind ik persoonlijk maar goed. :ok:
Fijn dat er wel een oplossing voor de pups is, want als je als fokker ze dan laat inslapen kan er bij mij niet in..
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”