veel commando's hebben ook geen enkel ander nut dan de hond geestelijk bezig te houden / uit te dagen en de relatie baas/hond te versterken, alleen al daarom is het goed om een hond compleet nutteloze dingen te leren als "pootje".Rami schreef:Ik ben eigenlijk niet zo van de commando's.![]()
Het enige wat ik nog elke dag oefen (spelenderwijs tijdens wandelingen) is hierkomen, naast, wachten en blijf. Dat vind ik vrij essentieel.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
commando's
Moderator: moderatorteam
-
miko
- Zeer actief
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Hoe bedoel je dat? Ik vind geestelijk bezig houden en nutteloze dingen aanleren eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.miko schreef:veel commando's hebben ook geen enkel ander nut dan de hond geestelijk bezig te houden / uit te dagen en de relatie baas/hond te versterken, alleen al daarom is het goed om een hond compleet nutteloze dingen te leren als "pootje".Rami schreef:Ik ben eigenlijk niet zo van de commando's.![]()
Het enige wat ik nog elke dag oefen (spelenderwijs tijdens wandelingen) is hierkomen, naast, wachten en blijf. Dat vind ik vrij essentieel.
Ik laat mijn honden zowel buiten als in huis wel allerlei 'taken' doen. Zo laat ik ze dingen zoeken of ik laat ze helpen opruimen (iets in de bek nemen en naar de schuur brengen bijvoorbeeld), ik spoor ze aan om te kijken of er iemand aankomt (poort 'bewaken').
Dat zijn ook dingen die onze band wel versterken - denk ik, maar pootje geven? Ik zie dat niet zo voor me...
- Moos
- Zeer actief
Ik wel hoorRami schreef:
Hoe bedoel je dat? Ik vind geestelijk bezig houden en nutteloze dingen aanleren eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.![]()
Dat er ook talloze andere manieren zijn om de hond geestelijk bezig te houden, zeker weten
Laatst gewijzigd door Moos op 07 mei 2009 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
In het begin wilde ik Kai enkel maar dingen aanleren die hij nodig zou hebben bij de gehoorzaamheidswedstrijden en in het dagelijkse leven om eventuele verwarring op wedstrijden te voorkomen. Ik ben daar een paar maanden geleden op terug gekomen en nu leer ik hem wel 'nutteloze' dingen aan. Kai kent het verschil wel van wanneer wat van hem verwacht wordt. Onze band is daardoor enorm verbetert door die 'nutteloze' dingen aan te leren, achteraf bekeken zijn ze niet zo nutteloos 
- Rami
- Zeer actief
Dan begrijp ik het woord nutteloos niet in deze.Moos schreef:Ik wel hoorRami schreef:
Hoe bedoel je dat? Ik vind geestelijk bezig houden en nutteloze dingen aanleren eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.![]()
Vera kent ook de trucjes alleen maar omdat ze het leuk vindt om bezig gehouden te worden, en van dat soort trainingsdingetjes ook geestelijk tevreden is
![]()
Dat er ook talloze andere manieren zijn om de hond geestelijk bezig te houden, zeker wetenMaar trainen is daar naar mijn mening zeker wel eentje van.
Trainen of taken laten uitvoeren daar kan een hond natuurlijk wel voldoening uithalen, tenminste lijkt mij. Maar dat zijn geen 'nutteloze' dingen. Toch?
- Moos
- Zeer actief
Nou, nutteloos in de zin dat in het dagelijks leven commando's als "rondje draaien" of "poot" geen nut hebbenRami schreef:Dan begrijp ik het woord nutteloos niet in deze.Moos schreef:Ik wel hoorRami schreef:
Vera kent ook de trucjes alleen maar omdat ze het leuk vindt om bezig gehouden te worden, en van dat soort trainingsdingetjes ook geestelijk tevreden is
![]()
Dat er ook talloze andere manieren zijn om de hond geestelijk bezig te houden, zeker wetenMaar trainen is daar naar mijn mening zeker wel eentje van.
![]()
Trainen of een hond taken laten uitvoeren daar kan een hond natuurlijk wel voldoening uithalen, tenminste lijkt mij. Maar dat zijn geen 'nutteloze' dingen. Toch?
De zit op afstand heb ik bijvoorbeeld geleerd juist omdat dat heel nuttig kan zijn i.v.m fietsers e.d als ze los loopt of aan de flexi. Maar "poot" heeft verder geen nut, behalve dan dat ze voldoening haalt uit het aanleren ervan.
Het aanleren is dus niet nutteloos, maar de commando's zelf wel

- Rami
- Zeer actief
Snap het! Enne... het dragen van een emmertje naar de schuur of 't 'opbergen' van bal of knuffel in de speelgoedbak is natuurlijk ook niet echt heeeeeel erg nuttigMoos schreef:Nou, nutteloos in de zin dat in het dagelijks leven commando's als "rondje draaien" of "poot" geen nut hebbenRami schreef:Dan begrijp ik het woord nutteloos niet in deze.Moos schreef:Ik wel hoorRami schreef:
![]()
![]()
Trainen of een hond taken laten uitvoeren daar kan een hond natuurlijk wel voldoening uithalen, tenminste lijkt mij. Maar dat zijn geen 'nutteloze' dingen. Toch?![]()
![]()
De zit op afstand heb ik bijvoorbeeld geleerd juist omdat dat heel nuttig kan zijn i.v.m fietsers e.d als ze los loopt of aan de flexi. Maar "poot" heeft verder geen nut, behalve dan dat ze voldoening haalt uit het aanleren ervan.
Het aanleren van een trucje zoals pootje geven en rondje draaien is natuurlijk ook samen wat doen, maar als dat eenmaal aangeleerd is, is het ook niet meer dan dat trucje.
Ach jee, ik heb geloof ik echt wat tegen trucjes. Geen idee waarom. Maar het is blijkbaar zo. :N:
- Moos
- Zeer actief
Het leren opbergen van het eigen speelgoed is volgens mij net zo goed een 'trucje'Rami schreef:
Snap het! Enne... het dragen van een emmertje naar de schuur of 't 'opbergen' van bal of knuffel in de speelgoedbak is natuurlijk ook niet echt heeeeeel erg nuttig. Ik maak het nuttiger dan het in werkelijkheid is, juist omdat we dan 'samen wat doen'.
Het aanleren van een trucje zoals pootje geven en rondje draaien is natuurlijk ook samen wat doen, maar als dat eenmaal aangeleerd is, is het ook niet meer dan dat trucje.
Ach jee, ik heb geloof ik echt wat tegen trucjes. Geen idee waarom. Maar het is blijkbaar zo. :N:
Die 'poot' en 'rondje draaien' zijn voor Vera in haar 'sociale leven" (
Maar je mag best iets tegen trucjes hebben hoor

- Rami
- Zeer actief
Ech nie! Da's kei-handig!Moos schreef: Het leren opbergen van het eigen speelgoed is volgens mij net zo goed een 'trucje'![]()
Moos schreef:
Die 'poot' en 'rondje draaien' zijn voor Vera in haar 'sociale leven" () ook wel weer van belang, want ze krijgt er aandacht voor van andere mensen als ze dat laat zien, en als ze iets leuk vindt.........
Maar je mag best iets tegen trucjes hebben hoor![]()
![]()
Op een of ander manier heb ik de associatie met apen en beren die trucjes doen om toeristen te behagen (en geld te vangen) maar dat is natuurlijk onzin. Eigenaren van honden leren trucjes aan omdat ze er allebei plezier aan beleven.
Zoals ik de mijne bij het tuinieren emmers en bloempotjes laat 'opbergen'.
- Moos
- Zeer actief
Hahahahah, tuurlijk, reuze handigRami schreef: Ech nie! Da's kei-handig!![]()
![]()
Ja, ik denk dat hondenbazen het over het algemeen niet aanleren om bijvoorbeeld geld te vangen
Op een of ander manier heb ik de associatie met apen en beren die trucjes doen om toeristen te behagen (en geld te vangen) maar dat is natuurlijk onzin. Eigenaren van honden leren trucjes aan omdat ze er allebei plezier aan beleven.
Zoals ik de mijne bij het tuinieren emmers en bloempotjes laat 'opbergen'.

- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Max wordt helemaal blij als ik hem om een poot vraag, waaom, geen idee. Staart begint als een gek heen en weer te gaan.
Je kunt natuurlijk ook je hond flink belonen als hij continue gaat zitten, maar door hem nieuwe dingen te leren bereik je zelf ook iets én beloon je je hond (wat hij weer leuk vindt).
Je kunt natuurlijk ook je hond flink belonen als hij continue gaat zitten, maar door hem nieuwe dingen te leren bereik je zelf ook iets én beloon je je hond (wat hij weer leuk vindt).
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik vind het niet nutteloos om pootje te leren. Als Kay mankt loopt dan laat ik hem wachten en vraag om eem pootje om te kijken wat er tussen zit. Of als ik nagels meot knippen of het overtollige haar onder de voetzolen moet wegknippen. Ook blijkt het op straat nu nuttig, want hij krijgt het altijd voor elkaar om met zijn poten over de riem te lopen. Door pootje te zeggen doet hij dus zijn poot omhoog en kan de riem er weer onder door. Scheelt mij weer bukkenmiko schreef:veel commando's hebben ook geen enkel ander nut dan de hond geestelijk bezig te houden / uit te dagen en de relatie baas/hond te versterken, alleen al daarom is het goed om een hond compleet nutteloze dingen te leren als "pootje".Rami schreef:Ik ben eigenlijk niet zo van de commando's.![]()
Evenals commando staan. Ik gebruik dat bijvoorbeeld bij het afdrogen of het borstelen. Evenals het commando plat zo nutteloos leek, maar bij het borstelen van de buik toch handig is als hij op zijn zij gaat liggen. Zou kan elk nutteloos commando toch nog nuttig gebruikt worden...
Kay is een border collie en leert natuurlijk heel snel. Had hem binnen een middag zit en af geleerd. Nu was met af alleen de moeilijkheid om hem af te laten blijven, want zodra ik maar iets overeind kwam, kwam meneer ook overeind. Maar na 2 weken viel ook dat kwartje.
Pootje duurde echter toch wel weer een aantal weekjes, maar ook omdat hij even dichtklapte omdat hij het niet snapte. Dus toen even gelaten voor wat het was.
Kay is nu 6 maanden en kent:
zit (ook op afstand),
af(ook op afstand),
sta,
plat,
blijf,
wachten(ook op afstand),
hier,
voor,
kom,
terug,
vast
los,
pak de (bal, stok, botje of piepje)
zoek
plasje doen,
poepen,
kijk eens,
laten liggen,
nee,foei, uhuh
andere kant (zowel als hij aan mijn zijde moet wisselen als hij de verkeerde kant van lantaarnpaal neemt.)
volg,
tandjes,
pootje,
andere pootje
klaar (leek me wel handig bij een border collie
op je plaats
in je mand,
door
Waar zijn we mee bezig:
rol
voet
Pfffh dat zijn er nog al wat in 3 maanden..hihi en dan komen er nog wel een paar aan. Zoals buigen en opzitten. Kruipen lijkt me nog een uitdaging om te leren, maar zal ook wel lukken met zo'n slimme hond!

-
Eva-Joy
- Zeer actief
dan hier ook de complete lijst van Baco:
zit(ten)
(ga)af
blijf
wachten (ben ik zo trots op, als ik loop en ik zeg wacht, staat hij meteen stil! terwijl ik het commando niet echt bewust aangeleerd heb dus hoe dat erin is geslopen weet ik nog niet
..)
eten
nee
kom hier
op de plaats
poot
luid
(stil nog mee bezig
)
Los
likje/kusje
ga eraf (bank/bed)
ga maar naar huis (als we door het gebied hierachter lopen, rent hij als een speer naar huis
)
ga maar (veel mensen gebruiken commando 'vrij' hiervoor)
in de auto
pak (idem als 'vast')
al redelijk wat vind ik zelf
zit(ten)
(ga)af
blijf
wachten (ben ik zo trots op, als ik loop en ik zeg wacht, staat hij meteen stil! terwijl ik het commando niet echt bewust aangeleerd heb dus hoe dat erin is geslopen weet ik nog niet
eten
nee
kom hier
op de plaats
poot
luid
(stil nog mee bezig
Los
likje/kusje
ga eraf (bank/bed)
ga maar naar huis (als we door het gebied hierachter lopen, rent hij als een speer naar huis
ga maar (veel mensen gebruiken commando 'vrij' hiervoor)
in de auto
pak (idem als 'vast')
al redelijk wat vind ik zelf
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
- Aantal honden: 1
- kimmeke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Met Sanka zijn we natuurlijk nog volop bezig maar het gaat goed, zeker voor een toch redelijk eigenwijs ras
eigen kant (rechts lopen)
daar (links lopen)
hier
blijven (kan na elk ander commando gebruikt worden)
zit
lig
rollen
wacht
laat ze gerust (hond/kat/vogel/... negeren)
nee (als ze iets fout doet)
laat liggen (dingen op straat niet oprapen of terug laten vallen als ze het al vast heeft)
terug
erin/we gaan slapen (in de bench sturen)
op je kussen
doe maar (eten, verder lopen, naar andere persoon of hond,...)
poot
andere poot (samen met 'poot' heel handig om haar harnas aan te doen)
pak het mee (tak, bal,...)
breng het hier
ni te ver (handig voor aan de flexi op straat)
denk aan m'n arm kent ze ondertussen ook, niet echt een commando maar eerder een herinnering dat haar flexi maar 8m is en dat ik daar nog aan hang
Dat zal het zowat zijn denk ik
eigen kant (rechts lopen)
daar (links lopen)
hier
blijven (kan na elk ander commando gebruikt worden)
zit
lig
rollen
wacht
laat ze gerust (hond/kat/vogel/... negeren)
nee (als ze iets fout doet)
laat liggen (dingen op straat niet oprapen of terug laten vallen als ze het al vast heeft)
terug
erin/we gaan slapen (in de bench sturen)
op je kussen
doe maar (eten, verder lopen, naar andere persoon of hond,...)
poot
andere poot (samen met 'poot' heel handig om haar harnas aan te doen)
pak het mee (tak, bal,...)
breng het hier
ni te ver (handig voor aan de flexi op straat)
denk aan m'n arm kent ze ondertussen ook, niet echt een commando maar eerder een herinnering dat haar flexi maar 8m is en dat ik daar nog aan hang
Dat zal het zowat zijn denk ik
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
- Lieke67
- Zeer actief
Vooral het commando 'niet springen' moet Jonna nog heel erg leren haha.
Verder babbel ik onder het wandelen veel tegen haar en dan komen er vanzelf zelfbedachte commando's naar voren;)
Van de standaard commando's kent ze zit, blijf en wacht.
Een poot geven vertikt ze te leren, waarom weet ik niet, vind het wel jammer voor de kinderen
Verder babbel ik onder het wandelen veel tegen haar en dan komen er vanzelf zelfbedachte commando's naar voren;)
Van de standaard commando's kent ze zit, blijf en wacht.
Een poot geven vertikt ze te leren, waarom weet ik niet, vind het wel jammer voor de kinderen
-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder